Juče najavljenim potpisivanjem ugovora za nabavku višenamenskuh borbenih aviona Rafal, Srbija bi postala osmi inostrani korisnik ovog tipa vazduhoplova. Istovremeno, Srbija bi bila i drugi inostrani naručilac varijante F4. Prvi su 2021. bili Ujedinjeni Arapski Emirati koji su ih naručili i pre Francuza.
Daso trenutno ima obezbeđenu proizvodnju u narednih 10 godina.
Trenutno je, ako ne računamo potencijalnu srpsku narudžbinu, naručeno 229 Rafala, od čega 159 za izvoz i 70 za francuske Vazduhoplovne i kosmičke snage (ukupna narudžbina se popela na 234 aviona, prvi avioni F4 biće isporučeni 2027.). Od 159 izvoznih aviona, Egipat treba da dobije 31, Grčka 6 aviona, Indonezija 42, i UAE 80.
Prvi strani naručilac Rafala postao je 2015. godine Egipat koji je naručio 24 aviona koji su isporučeni između 2015. i 2018. Iste godine je svoje Rafale kupio i Katar koji je prvo naručio takođe 24 aviona, potom je 2017. nabavio još 12 primeraka, isporuka je trajala od 2019. do 2022. Sledeće 2016. godine Rafal nabavlja i Indija, 36 naručenih aviona je isporučeno u periodu 2019-2022.
Za Daso je 2021. godina bila veoma bitna jer su u toj godini Rafale naručili Grčka (18 aviona od čega 12 korišćenih i 6 novih, avioni su isporučeni 2022-2023), potom Hrvatska koja je kupila 12 polovnih aviona (isporuka će početi krajem ovoga meseca), dok su Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali ugovor za 80 Rafala čime su postali najveći strani naručilac, a isporuka aviona kreće 2026. godine.
Poslednja država koja je naručila Rafale jeste Indonezija koja je u 2022. i 2023. godini potpisala tri ugovora za nabavku ukupno 42 aviona (6+18+18) koji bi trebali da počnu da se isporučuju do 2026. U međuvremenu je dodatne avione naručio Egipat, 31 Rafal je naručen maja 2021. godine sa rokom isporuke 2024-2026, dok je marta 2022. dodatnih 6 novoproizvedenih aviona naručila i Grčka (avioni će biti isporučeni ove godine).
Kada je reč o proizvodnji Rafala tokom poslednjih godina, u 2023. je francuskim Vazduhoplovnim i svemirskim snagama isporučeno 11 Rafala, dok je strani korisnik, odnosno Grčka, dobio samo dva. Pritom je najavljeno da će ih biti proizvedeno 15 (dva više nego što je realizovano). U ovoj godini je zvanično saopšteno da će se godišnja proizvodnja biti 25 primeraka, a dugoročni cilj Dasoa je da već sledeće godine dostignu proizvodnju od 36 aviona godišnje.
Drug Crni
Ako tu rafali nemaju rakete vazduh-vazduh dometa najmanje 200km oni su bezvrijedni, sve moderne armije imaju rakete dometa od 200km-400km.
PSA
Francuzi sami imaju svega stotinak raketa Meteor, koji nema ni blizu navedeni domet. Ima oko 200. Tako da ne preterujemo. Nemaju ni Ameri takve rakete, jer nema ko ni da ih nosi. Feniks je mogao zadnji da lansira F14 posle niko. Mislim, ne može se protiv zakona fizike. Raketa većeg dometa generalno ima veće gabarite.
Darko
Koje sve i koje izvoze drugim korisnicima?
Ilija B.
Sve je pisano ovde
https://www.defense.gouv.fr/air/nos-aeronefs/nos-avions/rafale-f4
Zoran
Majstore retko koji tip aviona ima rakete preko 12-150km samo 5 zemalja ima takve raketetako da prvo malo nauci ili procitaj pre nego dajes komentar..a da bi znao koliko je dobar radal..recimo sem su 57..f22 trenutno nema boljeg na svetu u svojoj klasi..
Ivan
Dragi susjedi,ako ga uspijete platit na vrijeme,neka vam sluzi na dobro.Samo nemojte ocekivati isti standard kao za zemlje NATO-a.Vas ce kada za desetak godina dode biti na standardu onih koj je Egipat kupio.
Petrovic Dusan
@zoran Su-57 je PR projekat koji nema nikakve potvrde i nikad nije koriscen u najvecem sukobu u kojem je Rusija od 1945.
To govori dovoljno o „odlicnim“ karakteristikama Su-57 , da je bolji od Su-30, koristili bi ga, ocigledno ima debelih problema.
AirBag
Mislim da se Vučić malo „preigrao“ kao prodajte nam nuklearke evo vam metro u BGD dali smo vam Surčin
ali mi bi Rafale da strašimo Qurtija i Šiptare
a Macron odma kariga u glavu prvo ide rezolucija o Genocidu u Srebrenici
pa će mo viditi na koju stranu ćeš pa oćemo li u posao s nukl metro i Rafale
dođi poljubi ruku i pleši kako sviram
Sekula
😂😂😂😂.
Da to je zaista super domet.
Do dolaska rekete, cilj bi mogao da sleti, naruči kafu i zapali cigaru.
Dead1
Zaista cudna prica kako je Rafal otisao od propasti sto se tice izvoza do uspijeha.
Mislim sto je pomoglo je sto Francuska ne podstavlja uvijete kako se avion koristi naspram Amerikanaca.
A sada je Rusija otpala kao izvodac borbenih aviona zbog politike. Niko vise ne zeli Rusko. Tako su Egipcani kupili jos Rafale i ukinuli naruzbe Su-35. Isto tako i Indonezija.
Sad ce biti interesantno sto Alzir i Vietnam kupe. Oba dvoje tih drzava su kupovali Ruske borbene avione Su-30 ali imaju bliske odnose sa Francuskom.
Nebi me cudile da i one kupe Rafale.
Dotle Eurofighter i Gripen trule. Gripen je zaista trebao biti veliki uspjeh zbog cijene upotrebe ali nista od toga.
Miraž
Egipćani su odustali od Su 35 pod pritiskom Amerike.
Živojin Banković
Dead1
“ Niko vise ne zeli Rusko.“
Тачније је написати – не сме. Египат и Индонезија су желели Су-35 али су под политичким притиском одустали.
Претерано је рећи да баш нико у свету не жели или не може да набави руске борбене авионе.
Многи традиционални купци су их већ набавили, други који су куповали су економски толико осиромашили да више не могу да их набављају.
Neno
Ništa čudno, do F3 verzije Rafal nije imao punu mogućnost napada na kopnene ciljeve i AESA radar nije bio gotov.
Kada su uspjeli to posložiti, dobijen je konačno pravi dvomotorni višenamjenski avion i narudžbe su krenule.
Yoda
Indonezija jeste pod pritiskom odustala od SU-35, ali u Egiptu i Indiji pritisak nije igrao ulogu – već to što im Rafal više odgovara tj. bolji je kao višenamenska opcija od njega.
Da je SU-57 spreman za izvoz uopšte ne bi sada pisali o Rafalima i SU-35 kao izvoznoj opciji za te zemlje…
Rusi su izvadili maximum unapređivanja platforme SU-27 i MiG-29 i trebaju im noviteti – znaju to i rade na tome – a kao alternativa im se u velikim vazduhoplovstvima kao zamena prihvata Rafal u većim vazduhoplovstvima poput indijskog i egipatskog i to nije rezultat pritiska, odsustva izbora i sl. – već sposobnosti „alatke“ da služi svrsi.
Rusi će morati da otvore granice za svoje najnovije Suhoje kako bi zadržali pozicije na svetskom tržištu te klase aviona, a spekulisati o pririsku Zapada na Afriku u aktuelnom odnosu snaga tamo ne drži vodu…
Srbofil
@Dead1
Tajfuna je napravljeno duplo više od Rafala, ali izvozno nije ni blizu zbog cene i održavanja. Rusija ipak daleko više aviona proizvodi od Francuske, to se ne može porediti i mnogi više zemalja koristi ruske avione. Gripen je po meni ogroman uspeh ako uzmemo u obzir da ga prodaje uređena, ali ipak zemlja koja na međunarodnoj političkoj sceni nije toliko važna i takmiči se na tržištima gde dominiraju NATO giganti.
Sve u svemu, svaka čast Francuzima.
Živojin Banković
Yoda
Не, није тачно, и Египат је од Су-35 одустао због притиска САД.
Уостало чињенице говоре у прилг томе.
Египатски пилоти су били већ обучени за прихват прве транше авиона, део новца за плаћање је уплаћен, а у кругу фабрике КнААЗ се на сателитском снимку могло приметити да је произведено бар 27 авиона који ће највероватније завршити у Ирану.
Ех-Гастос
Египат добија око 2 милијарде долара годишње од Америке на основу мировног споразума потписаног са Израелом, тако да је сигурно било притисака.
Yoda
@Živojin Banković
Znači – Egipat je pod pritiskom USA otkazao SU-35 i od Francuza kupio Rafale – i Rusiji otkazane nosače helikoptera Mistrale…
Amerima se sigurno svidelo da se ruska vojna oprema ne izvozi, ali teško da je značajnije uticala na to…
Naročito ako se ima u vidu i kasnije otkazivanje narudžbine podmornica od AUCUS-a tj. Australije…
Egipćani su spojili lepo sa korisnim i ukapirali rizike od naručivanja opreme kako iz Rusije (i Kine) tako i od USA – a to bi morali i mi da imamo u vidu…
Sirija/Iran, Izrael/Palestina/Gaza, Egipat/Emirati/Katar, Turska/Grčka – preko njih USA/Rusija/EU/Ukrajina/Severni Tokovi – sve to sada prvenstveno veze sa nalazištima fosilnih goriva u Donbasu, Mediteranu i Bliskom Istoku…
Istina je ispred nosa
@Živojin Banković
@Yoda
@Miraž
https://www.globaldefensecorp.com/2022/01/05/algeria-egypt-following-indonesia-cancelled-negotiation-on-russias-su-35-fighter-jets/ Inače,ovo je prava istina o odustanku kupovine ruskih SU-35S aviona Egiptu, Alžiru i Indineziji,sve ostalo je jeftina ruska propaganda u koju veruju oni koji žele da veruju.Inače,kao što u samo tekstu najeminentnijeg bloga koji se bavi o kvalitetu naoružanja, Egipat i Alžir su utvrdili da SU-35S nije ni blizu onoga čime su ga predstavljali ruski proizvođači te su utvrdili da radar IRIS-T je veoma slab i ranjiv na EW,te je u svakom duelu protiv Rafala bio zaslepljen od strane EW koji Rafal nosi u sebi te je svaki put Rafal bio pobednik.Da se razumemo, ovo ispitivanje su izvrsili RV Egipta i RV Alžira,tako da je Rafal očekivano izašao kao pobednik i izbor za navedena vazduhoplovstva jer je dve decenije ispred ruskog oponenta koji je na nivou ruskih aviona iz osamdesetih godina.Egipat i Alžir su tražili novac nazad ali nisu dobili ništa, Rusi su pobegli sa novcem ostavivši im avione iz prošlog veka.Kada se setim u kakvom su samo stanju bili MIG-29M2 koji su bili prodani Egiptu pa su ih Egipćani vratili,korozija, otkaz sistema,isto tako se desilo i sa SU-35S koji pada po Ukrajini.Ne bi me čudilo da ruska jeftina propaganda napiše kako su SAD prisilile i Indiju da se oprema Rafal avionima a što se tiče Indonezije,sami nisu ni hteli da razmatraju rusku opciju jer su dugogodišnji saveznici SAD.Sve se može naći u listu La Tribune.Inače,ruska naučna fantastika nema granica…
AESA Technologie
https://www.globaldefensecorp.com/2022/01/12/algeria-egypt-seek-aesa-radar-in-russias-su-30mka-and-su-35-or-return-the-aircraft/ Ovo je pravi razlog otkazivanja ruskih aviona a ne neka „americki pritisak“…Ruska propaganda postaje previse smesna.
Stojko
Nije tacno da niko ne zeli i ne narucuje Rusko. Tu su Iran, Severna Koreja i Belorusija.
Miloš77
Yoda,
Ehipcani nisu kupili Su-35 da bude visenamenski avion i da pici ciljeve po zemlji sa „pametnim bombama i nisanskim kontejnerima. Zato su kupili Rafala. Su-35 su kupili da obavlja ono za sta je i napravljen. Presretac velikog dometa, sa raketama velikog dometa. R-37M je veliki adut aviona Su-35, ponarucito sto nisu ni Meteor dobili od Francuza. To je sustina.
Medjutim ameri ih sprecili da kupe Su-35.
Bulatovic Nebojsa
Egipat ima dosta americkog naoruzanja i zbog odrzavanja postojeceg ,te zbog ucene SAD odustao je od SU 35, pod izgovorom radara, posto i Rusi su za eksport restriktivni posebno radari kada su u pitanju, posto za izvoz idu radari na SU35 prakticno radari sa SU 30, vidi do 400 km Brodove itd ali ,da izvrsi zahvat cila i dejstvuje tek sa 150 km, i to cilj 5 m2. Dokle SU 35 za Rusku upotrebu ima pored puno boljeg radara, i pasivne senzore koi registruju stelt avione i to na 200 km. Sto naravno rusi ne prodaju cak ni Kinezima. E Francuzi su posteniji prodaju radar na Rafalu na verziji R4 u punom obimu , do duse 200 km ali jako sofisticiran, na toj daljini vrsi zahvat cilja u stanju je da raketa zakljuca cilj pre ispaljenja itd. U stanju je na 100 km da dejstvuje u pasivnom modu. To Rafalu daje jedinstvene mogucnosti, i tu vam tehnologiju niko nece prodati na slobodnom trzistu, osim Francuza, razume se za ogroman novac, a retko je ko i poseduje, samo veliki u svetu.
Petrovic Dusan
@Živojin Banković Nemojte zaboraviti da svi ruski avioni u sebi imaju i do 70% zapadnih delova (Su-35), a to je bilo moguce do uvodjenja sankcija.
Naravno da Rusi i dalje nekako kupuju te delove, sto je dokazano krhotinama ruskih raketa oborenih u Ukrajini, i Rusi imaju neke zalihe tih delova jer su 10 godina planirali napad na Ukrajinu.
Ali imaju li dovoljno inostranih delova za avione za izvoz? I to, dok samoj Rusiji treba vise aviona porodice Su-27, pod nazivima Su-30,34,35?
Ovo i jeste bitan razlog manje prodaje ruskih aviona.
Rafal Dasso
https://almashareq.com/en_GB/articles/cnmi_am/features/2023/01/27/feature-02 Ovo je indijski vojni portal koji do detalja objasnjava kako i zbog cega su Egipat i Alzir odustali od dalje nabavke SU-35 a ne „neki tamo izmisljeni americki pritisak“koji je produkt smesne ruske propagande.U samom tekstu gore se moze procitati da su Egipat i Alzir organizovali nekoliko experimenata“dog fight“izmedju“Rafal F3″i „SU-35S“.U svakom sukobu je“Rafal F3″veoma lako pobedio“SU-35S“,“Rafal“je sa svojim AESA radarom i „SPECTRA EW“uvek prvi otkrivao“SU-35S“i bukvalno gasio radare na „SU-35S“a pogotovo „IRIS-T“za koji su Rusi tvrdili da ne postoji bolji nisanski sistem na svetu.Domet francuskih AESA radara na „Rafal F3″je za 150 kilometara veci nego na“SU-35S „koji ima samo PESA radar tj.Rusi nisu u stanju da naprave AESA radar koji moze da parira zapadnoj tehnologiji.To je bio jedan od uslova dalje saradnje sa Rusijom od strane Egipta i Alzira te su isti otkazali dalju saradnju sa Rusijom jer su im avioni tehnoloski u osamdesetim godinama proslog veka tj.nista se bitno ne razlikuju od SU-27 vec su bili samo dobra ruska reklama.Em su Rafali jeftiniji,em su 20 godina minimum ispred svakog ruskog aviona.Inace,SAD su prodale AH-64 Apache Guardian Egiptu skoro a to je najbolji jurisni helikopter na svetu.Takodje,Indiji je glavni avion za kontrolu neba Rafal koji je pojeo sve konkurente na tenderu i borbenim duelima te se Indija sada oslanja na Rafal.To je pravi razlog a ne neki „pritisak“SAD.
Miloš77
Su-35 ima 70% zapadnih delova :-) izuzetno precizna procena jednog ovdasnjeg „eksperta“, proroka, i „obozavaoca“ ruske vojne opreme.
Boze me sacuvaj. Sve sto valja iz Rusije je zapadno, a sto ne valja je 100% rusko. Znaci ruka vojska je bar 70% super po tebi :-) ..Eto kad se zezamo vec…:-)
AirBag
Pa vidi Indiju Qatar Egypt imaju para ko blata kupili sve što se moglo ali su dobili avion za letenje po svojim rezervatima inoperabilan s ikim a kamo li s Fra i NATO
Miloš77
@Rafale dasso, AESA.., Istina … ili kako se vec predstavljas
Ti linkovi koje si postavio su tabloidne izmisljotine na nivou osnovne skole.
– Prvo, nikad nije bilo test duela izmedju Su-35 i Rafala :-) Izmisljotina. Da jeste, bile bi ozbiljne analize na ozbiljnim vestima i portalima. Egipat ih nikad nije ni dobio, tako da NE. Tabloidna izmisljotina.
– Drugo, zar zaista mislis, kako u clancima stoji, da su Egipcani (i ostali) prvo kupili Su-35, pa onda tek „odjednom“ saznali da nema i nece uskoro imati famozni AESA radar :-) ?? Smejirujija. Pa ni Britanski EF2000 nemaju AESa radare ali su itekako mocni i imaju svoje prednosti.
O dometima radara iz gore navedenih clanaka (a kamoli dometima VV raketa) da i ne spominjem. Pisano od strane nekih „obozavatelja Ruske opreme kao sto je PD na T6 ili mozda vi.
Su-35 Egipat nije pazario uopste da da radi isto sto i Rafal, nego da im bude upravo ono sto Rafal nije. To je teski lovac velikog dometa (bez rezervoara) sa ogromnim radarom i raketama R-77M od preko 100km dometa, i R-37M od preko 200km dometa.
Aerobal
Koliko vidim 90% korisnici Nato zemlje :D
Nenad SLO
Kako si došao do cifre od 90%?
Indija, Katar, Egipat, Indonezija i UAE nisu u NATO.
A Francuska, Grcka i Hrvatska jesu u NATO.
Znaci 3 države od 8 ukupno nisu NATO, tako da je taj procenat oko 37,5%.
GK
Makron je napravio jako puno u promidžbi i prodaji Rafala. S druge strane tehnologija primjenjena na samom zrakoplovu više nije tolika tajna i ne postoje prepreke izvozu. Uz F16 ovo je jedini višenamjenski avion koji može nositi svo oružje i dovoljno je dugo u uporabi da su otklonjene sve bolesti. Uz dva motora i dokazanu borbenu sposobnost predstavlja prvi odabir kupcima koji ne žele ili ne mogu do američkih aparata.
Volio bi da T6 napiše nešto o troškovima infrastrukture, prilagodbe sustava i uporabe ovog aviona u RV Srbije.
PSA
Pa nije baš, F-18SH je taj koji može nositi skoro sve naoružanje (i buduće američke rakete dugog dometa AIM-260), F-16 ipak ne može.
Miraž
Ako ostvare ovaj tempo proizvodnje Srbija bi mogla dobiti svoje rafale 2032-2033,a mozda i ranije ako se ubace u slotove za Francusku vojsku.
Vlada
Mozda nam Egipat i UAE ustupe po nekoliko aviona iz njihove transe, i na taj nacin vec 2026/27 prvi rafali stignu u Srbiju. Imamo dobru saradnju sa obe drzave i nama bi to veoma znacilo. Egiptu i UAE ne bi predstavljalo neki problem, jer imaju dosta vece narudzbine i veoma jako postojece vazduhoplovstvo.
Mislav
Egipatski su ozbiljno oslabljeni na zahtjev Amerike.
Nix Pix
Koja je razlika između Grčkih korišćenih i Hrvatskih polovnih?
AirBag
Grčki imaju Aktivnu antenu AESA za RSBN2 radar a Hrvatska Pasivnu PESA. Grčka je uzeča full paket naotužanja za rat a Hrvatska osnovni za obuku i AzrPolicing Grčki imaju malo više resursa ali su i platili 2 milijarde skuplje a ostalo je isto
mr
Toliki broj porudžbina je svakako rezultat uspešne francuske politike i kvalitetnog proizvoda. Kada se kupuje skupo i savremeno naoružanje uvek je politika presudna. Srbija ima sreće ako dobije priliku da potpiše ugovor i ozvaniči kupovinu. Nama, u sadašnjem trenutku, niko u svetu ne bi prodao avion te klase u tehnološkom smislu. Prodaje nam Nato Evropska zemlja, što samo po sebi znači da sigurno ne kupujemo rafale očekujući sukobe sa istim savezom, jer bi to bio samoubilački potez. Rafali se kupuju radi regionalne ravnoteže, što je sasvim opravdano.
Pavlović Dušan
Sem u naoružanju, nema neke razlike
Mislav
AirBag
Imas li dokaz da su Hr. sa PESA radarom ikibto onako napamet..
Veljko
Nema nikakve razlike Air bag lupa bez veze,nisu to kola pa ces uzet sa klimom il bez,on zna kakvi su radari u letelicama ,makron mu dojavio
Ana Dva Gun-a
AirBag
Samo ti misli da HR Rafali nemaju AESA. Još ćeš reći da lete ne samo jednom motoru
Roki
Malo si u krivu.Hrvatski Rafali imaju AESA malo prolistaj prije nego što bubneš gluposti.Naoružanje je djelimično objavljeno jer niko pametan ne objavljuje baš sve što ima.Srbija ako kupi nove što iskreno nemam ništa protiv neće sigurno dobiti rakete velikog dometa.Rođo,Francuzi su u NATO i sve zemlje koje okrużuju Srbiju su NATO,halo.Dokle god A.V. koketira sa Putinom od toga ništa.Da Hrvatska nije kupila a kupila je samo zato što mora jer su Migovi gotovi nebi se ni A.V. ku…o a njemu je bitno samo čiji je veći.Isto tako ne zaboravi da je USA nama nudila F-35 po cjeni nešto višoj od Rafala.činjenica je da je Hrvatska u EU pa isto tako bi trebala i pare ostavit u EUa i naš A.P. se namjerava tamo ugurat na neki položaj i zato Rafali.Ako ih i kupite i dobijete za nekih 10 godina,kad uđete u EU što navodno želite vjerojatno će vaši piloti biti obučavani u Hr jer se kod nas otvara obučni centar za Rafale što ti ujedno govori da će sve nove verzije prvo doći u Hr.
Pinki
@Nix Pix Nikakve razlike za NATO države. Jedino što ih je Grčka naručila više tj. polovne i nove. Indentični u svakom smislu, AESA radari, SPECTRA, METEORI, MICA, SCALP, itd, itd.
Jordan
@Roki
Amerika nikada nije ponudila F-35 Hrvatskoj. Ponuđen je F-16V, i to je bila ponuda koja je bila napravljena da se odbije. Kada Amerikanci žele da kupiš njihove avione, onda ih kupiš. Možeš na primeru Bugarske videti kako to izgleda. Amerikanci su smatrali da Hrvatska uopšte ne treba da ima nadzvučno vazduhplovstvo.
Plenković je sa Rafalima napravio sjajan posao, pogledaj koliko je nakon toga Hrvatska dobila iz EU fondova za oporavak od pandemije, pa će ti biti jasno.
O tome šta sve imaju hrvatski Rafali će se videti kada stignu, ili u par godina nakon toga. Isto se odnosi i na srpske Rafale. Sve do tada je samo nagađanje.
Indija koja je (uprkos svim naklapanjima koja sam ovde pročitao) dobila Meteor rakete u dovoljnim količinama da sada radi na njihovoj integraciji sa domaćim avionima, radi na integraciji domaćih raketa Astra sa Rafalom. Raketa ima domet 350 km i brzinu od preko 4.5 maha.
Ivan O.
Jordan
Istina službeno nije ponuđen F35 ali da je tražila da i on bude na tenderu bio bi ponuđen. O tome je pisao i T6:
https://tangosix.rs/2021/19/02/poslednja-vest-hrvatska-kazala-lokidu-da-je-zainteresovana-i-za-f-35/
Nenad Hr
@ Jordan
SAD nam je nudio F-16 V po istim uvjetima kao i Slovacima ili Bugarima. Isti novci itd
“” To košta toliko za vas i za sve druge uz vas “”.
I zaista su se trudili prodati nam svoje avione za 1,6 milijardi $ . Koliko se sjećam.
12 NOVIH Vipera ……kužiš. Plus sve ostalo preko 2 milijarde $. I da , pare odmah na stol kao i Bugari .
Što misliš da će Francuzi biti milostivi prema vama pa kredit na 15 godina i sl?
Ne . 30% kapare odmah ( u našem slučaju 350 miliona € ) pa ćete možda biti iznenađeni tipa – “” ovo je reket … mrze nas … ne žele nam prodati…. ucjena “”…
Prije desetak god nam je iz Washingtona
( pitaj Kolindu :) ) savjetovano da razmislimo oko dobrih PZO sustava jer su mislili da je borbena eskadrila za Hr skup sport.
I istina je , u jednom trenutku su nam i spomenuli da osim F-16 oni proizvode i prodaju i F-35 kako bismo za iste novce uzeli manji broj od 8 aparata . To kod nas nije prošlo.
Dakle , mi smo odlučili .
Mislav
Jordan
Nije ponudila jer Hrvatska nije nikad ni trazila F35. Na svim tenderima trazene su dvosjedne i jednosjedne varijante. F35 nema dvosjed pa nikad nije ni razmatran.
Jordan
@Nenad Hr
Nemam šta da pitam Kolindu, niti se Kolinda puno pitala. Postojali su planovi NATO, napravljeni u Pentagonu. Ideja kolektivne odbrane je da savez deluje kao celina, a ne da svako tera po svom. Hrvatska se ne nalazi na liniji sučeljavanja sa potencijalnim protivnicima, nego u dubini NATO teritorije. Pri tome je patuljasta država, mereno NATO merilima. Apsolutno je nerentabilno, sa stanovišta kolektivne odbrane, da država te veličine i položaja ima patuljasto nadzvučno vazduhopolovstvo. To je rasipanje resursa. Od Hrvatske se očekivalo da može da podrži savez sa 2 bataljonske grupe (stryker i mehanizovanom) i to je bilo sve.
Rat u Ukrajini je promenio puno toga, ali pre toga, jedine bivše komunističke države koje su bile predviđene za vazduhoplovstvo su bile Poljska i Rumunija. Zato su Češka i Mađarska ostavljene da se igraju sa Gripenom, a Slovačka dugo vremena nije uradila ništa po tom pitanju. Zato je i Bugarska u početku bila puštena da izabere Gripen.
Moj komentar za Bugare se pre svega odnosio na način na koji je Bugarska promenila odluku pa ipak izabrala F-16, a ne samo na cenu i uslove prodaje. Da su Amerikanci hteli da Hrvatska kupi F-16, Hrvatska bi dobila ponudu koja ne može da se odbije.
Kod manjih aviona (a Rafale, Mig-29 i F-16 su manji avioni), jedini razlog za dvosede je trening. (Ne leti se timski kao u F-18.) Trening za F-35 se obavlja na simulatorima i Amerikanci su svesno izbacili ideju dvoseda za trening kao nepotrebnu. Simulator kreira potpunu virtualnu realnost oko tebe, uključujući udar guske u staklo i mučninu kod ubrzanja.
Nenad Hr
@ Jordan
Prvo , Česi i Mađari su sami odabrali igračku zvanu Gripen C/D i to još prije dosta god negoli su Rumunji počeli gomilati stare F-16 iz Portugala i prije odluke / odustajanja Bugara od Gripena pod pritiskom ….očito , pa ih Ameri klepili tipa – imamo mi za vas bolje.
O da , itekako nam je naš “” strateški”” nudio F-16 V pod ISTIM UVIJETIMA kao i za druge trenutne ili potencijalne kupce . Dali je to poštena ponuda Amera ?
Po meni apsolutno da .
Javili su se na naš tender , prošli u najuži izbor , no mi smo potpuno autonomno i bez prisile izabrali Rafale.
Iz nama znanih razloga , a bilo ih je podosta.
Sada mi objasni i dokaži da 2 milijarde $ iz Hr kase koja je i NATO kasa vrijedi manje u odnosu na druge ! Ameri naime vole $$$
Nemoj komšija …….
Da ponovim , na naš tender su se javili –
Ameri – F-16 V
Francuzi – Rafale
Švedi – Gripen C/D
Izrael – F – 16
…….
……. i to je bio ujedno uži izbor.
Bio je tu Eurofighter tranša 1 iz Italije i još ponešto …. Koliko se sjećam ( senilnost šta mogu :) )
I svima je bio cilj prodati avione za HRZ …..pa čak i Amerima .
Nadalje
Kada su Poljaci kupili četiri eskadrile
F- 16 Block 50 / 52 ?
Dosta prije ruske agresije na Ukrajnu part one 2014. Kada nikome u NATO i nije bilo ni u primisli na agresivnu Rusiju pa tvoja tvrdnja o “” planovima”” Pentagona koja datira prije 2014 tko će na čemu letjeti ili ne pada u vodu .
I na kraju , i mi u Hr smo u recentnoj povijesti imali rat.
AirBag
Hrvatska je kupila ispravne nove avione s preostalim resursom 2200h do prve opšte opravke i produljenja na 7000h koje još nije ni projektirano
F-15EX ima resurs 20000 sati kad je on „polovan“ ?
A Mig 29 700h po ciklusu ?
Nenad Hr
@ AirBag
Netočno .
CRO Rafale ne dolaze sa 2200 sati preostalih resursa već podosta više , a što je dovoljno za 20 + god korištenja .
Po tvojim komentarima , nije mi jasno odakle vadiš netočne podatke ? …. Ili samo ovako , pišeš napamet .
Mislav
Jordan
Jedno su planovi NATO, a drugo odluka suverene drzave. NATO nema suverinitet nad svojim clanicama koliko god to u Srbiji bilo popularno misliti.
Nenad Hr
@. Mislav
Osim toga ,Hr zračni prostor uključujući akvatorij iznosi cca 88 000 km2.
Dali smo manja država od Belgije , Danske , Nizozemske ? Ne .
Dali se te države nalaze u dubini NATO teritorije daleko od Rusije / Bjelorusije ? Da .
Po tome , i nabrojane “” državice “” nebi bile u planu NATO a da imaju vlastito ratno zrakoplovstvo .
Ako Pentagon od Hr traži ili je planirao učešće Hr sa dvije mehanizirane bojne u NATO misijama , što će nam tada vojska ?
Dovoljne su nam tada te dvije bojne plus bojna za podršku pa prst u uho i pjevaj .
Članak 5 NATO je na jako klimavim nogama i jako je relativan i to mnogi ne razumiju…. Pa čak i u Hr .
Jordan
@Nenad Hr, @Mislav
NATO nema suverenitet nad članicama, ali suverena država ima suverenitet nad tim kada će i kako vojno pomagati drugu suverenu državu. Hrvatska je od Amerike dobila preko 800 miliona dolara vojne pomoći, pa se očekuje da uvažava savete i mišljenja koja dolaze iz Pentagona. Ili mislite da ste svu pamet posisali?
Planovi za Poljsku i Rumuniju nisu nastali nakon sukoba u Ukrajini, nego pre. Položaj na granici NATO i veličina države su bili presudni.
Ne možete upoređivati stare članice NATO koje su imale vazduhoplovstvo pre pada berlinskog zida, sa novim članicama. Nije bitna veličina vazdušnog prostora Belgije, nego njene prethodne investicije, tradicija ali i ekonomska snaga.
Gripen uopšte ne koristi isto gorivo kao F-16 i Rafale. Misija u Libiji je svojevremeno bila pauzirana radi toga: https://www.thelocal.se/20110407/33058 Na mađarsko i češko vazduhoplovstvo niko nije ozbiljno računao.
Brigade vam trebaju da bi mogli da imate te dve bataljonske grupe. Šta mislite, da li trupe treba rotirati :)
Za razliku od Šveđana (koji nisu odgovorili na zahtev Srbije za ponudu, a i Hrvatskoj su zagorčavali život oko raketa za brodove), Amerikanci se drže dobrih poslovnih običaja. Pa naravno da će poslati ponudu. Tražili ste, dobili ste. Da je u američkom interesu bilo da Hrvatska kupi te avione, ponudili bi nešto što se ne odbija.
Rafale je sjajan avion, ali da li zaista mislite da je Hrvatska izabrala Rafale samo zato što je dobar avion? Da nije bilo ničega što je motivisalo takvu odluku? (Da se razumemo, ne mislim na korupciju!)
Nemam nameru da nastavljam ovu raspravu. A moja pozicija po pitanju nacionalnog suvereniteta i kolektivne odbrane nema veze sa Srbijom. Svi bi se igrali suverenih država i pametovali, a onda kada zagusti kukaju Americi da pomaže. A pri tome su decenijama ignorisali preporuke za vojni budžet.
Sekula
@AirBag
Tvoja analiza u smislu objektivnosti je diskutabilna…..
Zašto kod radnog resursa za jedne iznosiš vek upotrebe, a kod drugog (MiG-29) iznosiš medjuremontni rok rada? Zašto i kod njega ne navedeš vek upotrebe u časovima?
Drugo – Zašto u tvom tumačenju ne navodiš takodjer i fabrički propisan vremenski resurs kao vek upotrebe (izražen u godinama-naravno).
Siguran sam da znaš da avion ima fabrički definisan VU, radni u časovima i vremenski u godinama.
Ako na primer avionu istekne fabrički propisan vremenski VU (recimo od 25 godina od proizvodnje), može on da naleti vrlo malo od propisanog radnog resursa – recimosvega 200h, taj avion se dalje ne može upotrebljavati, a da mu proizvodjač, uz mnogo zahtevanih para……ne produži VU (vek upotrebe).
Radi objektivnosti……
U kupovini polovnih aviona je to veoma bitno, složićete se, a tim kupca koji to realizuje, to dobro zna, i zna kakvi ga problemi očekuju u toj kupnji…..Recimo, uspeh je da ugovorom odmah proba ubaciti kako će se avionima produžiti VU, koliko para, način, itd….itd…..
Ko kupuje polovne avione, pa…..reći ću samo…..žao mi je Tima koji to mora realizovati.
Zokan
Nama NE TREBAJU novi avioni, ni Ruski ni Francuski. Naš predsednik nije pri čistoj svesti i zdravoj pameti kada nas zadužuje za tolike novce.
PSA
Nama trebaju novi avioni. Zašto, pročitaj. Dosadno da pišemo ispočetka svaki dan.
Goran
Ko ce da ti cuva nebo? Da placamo NATO-u? Zasto je Hrvatska kao NATO zemlja ipak kupila avione? Ovo je bukvalno najgori argument protiv kupovine.
Draža
Stalno se pitam; kako to da ga Ukraina nilada nije tražila. A tako dobar avion??
МилеНС
Авиони, нови, нам требају већ од 2027. али НЕ, никако овако папрени скупи јер њихове способности и предности нигде нећемо моћи да употребимо. Требају нам авиони за airPolicing и то је све с обзиром на наше окружење.
Ово друго је апсолутно тачно.
Yoda
@МилеНС
Ispravan stav da nam novi avioni trebaju od 2027. kada kreću da iz resursa ispadaju prvi Migovi – možda čak i godinu dana ranije da se stekne rutina i da nam piloti ne lete po 10-ak sati godišnje kako bi se produžio resurs Migovima – ali to je tema nakon što se i formalno zaključi tj. potpiše ugovor za Rafale…
Tada ćemo malo pisati i o tome kako su i Rusi ostali bez 2 nosača helikoptera Mistral – što ne mora imati nikakve veze sa nama uz dosad prikazanu odgovornost i ozbiljnost prilikom vojnih narudžbina…
Vlad
Zokan,
Srpsko RV ima tako bogatu istoriju koju možda tek dve zemlje u svetu mogu da nadmaše. I ti pišeš da nam ne trebaju MF avioni? Trebaju, i te kako. Uvezani sa sistemom VOJIN i PVO predstavljaju vrlo veliki trn u oku potencijalnih agresora na srpsku zemlju. I koliko vidim neće se stati na Rafalima, biće tu još nečega.
Rafal je dobar avion ali idiotski skup. Lično sam mišljenja da ga mi ne trebamo pazariti i to iz više razloga. Ali se i protivim tvojoj konstataciji za srpsko RV…
Evroprc
Zokan
Требају нам неки нови авиони, али овај је прескуп и ипак још увек неизвесан. Ако на нешто треба, онда је питање шта смо још се Рафале ставрно могли да купимо?
Од Руса, за сада изгледа физички неможемо, за Кинезе кажу не можемо их довести , али више од тога не знамо…..
Од Амера неможемо.
Од ЕУ је још скупље.
Од Швеђана неможемо јер они немогу без ОК Натоа држава који учествују ту.
Од Корананца, не знам али мислим да је вероватно као код Швеђана зависно од Америке.
Или Нато да ти чува небо или
Остаде заиста прескупи Рафал, а од Кинеза и о Њиховим евентуалним могућностима за испоруку нисам довољно упућен.
И сада имаш или Рафал или ти истиче ресурс на Миговима, надајући се да се Рат у УКР заврши па да опет можеш и од њих да купиш. ТО је могуће али врло ризкантно.
Мислим да тај ризик неће да дозволе, па су ипак принуђени за сада да иду према Рафалу. Мислим да смо на крају крајева натерани из ових и можда и политичких разлога да идемо у то а не из тога што смо супер сретни због тога.
Petar
Nista mi se ne svidja ova prica oko nabavke Rafala za vosjku Srbije.
Iskreno se nadam da do potpisivanja ugovora nece doci jer mislim da je to losa opcija za Srbiju.
Za mene Rafal ne predstavlja nista specijalno, mogu slobodno reci avion na zalasku svoje karijere ali koje je na neki nacin zbog svjetske politike docekao svojih 5 minuta slave.
Ali da se vratim na Srbiju to bi bilo pogubno nabavljati tako bazobrazno skup avion, jos ako ne dodje u paketu sa metor raketama, i sa rokom isporuke pitaj Boga kad, do tada ce vec biti u neku ruku dobor zastareo i nece predstavlja nikakv tehnoloski napredat u svijetu avijacije.
PSA
Ima valjda ko razmišlja i o tome. Što se tiče VS i avijacije do sad u principu nisu loše birali. Rečeno je da su te neke stvari i bile predmet razgovora i pregovora. Mi imamo rokove kad moramo da uzmemo novi avion i razumno je pretpostaviti da su ga tu nekako i ugurali.
Yoda
Neće zastareti ni za 25 godina…
Evropa je odustala od svog modela aviona 5. generacije stavljajući akcenat na razvoj 6. generacije – slično rade i Rusi koji iako rade na 5. generaciji, maximalno forsiraju 4.5 gen…
Samo Ameri forsiraju 5. gen. pri ĉemu F-22 polako ide u penziju, a F-35 još ne radi kako je zamišljeno.
Svi imaju svoje projekte za 6. gen., američka je valjda i počela da leti, ali u tom konceptu izgleda da najviše prednjače Rusi čiji Ohotnik je izvodio i borbene misije – a on će biti baza tog koncepta ili tehnologije primenjene na njemu.
Mi smo u bližoj, a možda i daljoj budućnosti, uslovljeni time da ne možemo sa sigurnošću nabavljati i servisirati iz Rusije i Kine, a Rafal je izbor struke i sigurna mu je budućnost bar do 2050. minimum…
Marko
Meteor ne može dobiti ako se 6 NATO članica ne složi, a neke od njih su VB, SWE i USA. Sretno s njima da ih Srbija uvjeri da kao neuralna zemlja, ali s bliskim kontaktima s Rusijom i još gore Kinom, neće omogućiti krađu i transfer tehnologije kod globalnih protivnika SAD-a. Isto je sa SCALP-om, ali i SPECTRA sustavom, koji Srbija ne može dobiti u punom opsegu sposobnosti jer nije saveznik.
Darko
Predloži jeftiniji a da može da nam stigne onako bez packi.Odlična kupovina, mnogo ubav avion al to nije bitno
Srbofil
@Petar
Nije to baš objektivno zapažanje. Rafal će tek dobiti svoje pune sposobnosti i upravo jeste idealan za zemlje poput Srbije. Nama stelt sa svojim pratećim održavanjem ne znači ništa jer nemamo ofanzivnu doktrinu, a Rafal nudi umrežavanje, senzoriku i obradu podataka kao avion 5. generacije, dok se za F5 standard planira i loyal wingman kao avioni buduće 6. generacije.
Da je skupo, slažemo se. Ja i dalje ne vidim kako ćemo mi to da platimo, ali očigledno da ne znamo neke stvari što rukovodstvo zna.
PSA
@Marko
Nije to u pitanju. Dokle više te tvrdnje oko Rusije i Kine ili pak NATO. Pa Indija, UAE i Egipat, koji su i u Briksu i imaju mnogo bolje odnose sa Rusijom i Kinom od nas dobiše svašta od naoružanja za Rafale. Više je pitanje regionalnih odnosa i da se ne talasa previše u sopstvenom dvorištu.
omniameamecumporto
S kime ili čime bi se srpski Rafale umrežavao, po čijim protokolima, sa AVACSOM ili čime. Trebate još puno toga okrenuti da bi zaista bilo tako.
Marko
@PSA
Nije Srbija u istoj poziciji kao Arapi, ali ni njima nisu prodali SCALP-EG ili im dali čitavu SPECTRU. Osim toga, njih Rusija i Kina ne mogu ucjenjivati kao Srbiju i drugačiji su geopolitički odnosi s NATO-om (čitaj SAD). Srbija se hvali čeličnim prijateljstvom s bratom Xijom, oni ne. Srbija ima špijunsku centar Rusa i premrežene strukture ruskim agentima, Arapi nemaju. I Arapi ne kupuju siću od 12 aviona… Ovim potezom će Macron držati Srbiju u poslušnosti godinama ili će raskinuti ugovor. Kupaca za 12 “srpskih” F-4 će uvijek biti. Ja se radujem toj kupovini jer bi to značilo da je Srbija raskrstila sa sjedenjem na 3 stolice, neće više trošiti energiju na
povrat Kosova (koje je FRA priznala!) i stvarno će željeti normalizaciju odnosa s Albanvima, neće podržavati razbijanje BIH (čiju cjelovitost FRA želi i čuva, kao i SAD), odnosno imat ćemo mir neko vrijeme i normalnije odnose u regiji – ili ništa od Rafala.
Petrovic Dusan
@Yoda Svasta, kakvi Rusi, pa vidite da samo rade avioni koji su projektovani u SSSR, porodica Su-27, jos i Su-30 je leteo 1991, osim toga Su-25, i cak Su-24. Sve ostalo im uopste ne radi i ne koriste u ratu, kakav „5-6 generacija“ pa Rusi nemaju to i nikad nece ni imati.
Dejan
@omniameamecumporto
Pa za početak recimo sa Thalesovim radarima koje smo kupili. Po potrebi prebaciti letelici punu situacionu sliku. Umrežavati ih sa helikopterima H145 za potrebe search & rescue ako ne daj bože neka letelica padne druga štiti pilota iz vazduha dok ne dođe heli da pokupi pilota. Itd itd.
Yoda
@Petrovic Dusan
Otprilike slično su razmišljali i u Ukrajini – kad ono…
Zapad svojim nezavisnijim institucijama od izvršne vlasti ima potencijal da proizvodi više inžinjera i razne robe, a da li će imati više genijalaca po glavi stanovnika od npr. Kine ili Rusije – možda – ako ih uveze.
U narednim godinama svedočićemo opiranju fosilnog lobija u zapadnim armijama da kao pogon uvedu npr. vodonične ćelije – iako su dovoljno dobre za lokomotive i vozove, troše manje, prelaze više, jeftinije, jednostavnije za konstrukciju, održavanje i servis – a neka Sev. Koreja možda to prvo uradi jer nema lobija koji bi to blokirali, a možda ne bude imala izbora osim da skloni fosile iz upotrebe gdegod je to moguće…
Djuka
>> kakvi Rusi, pa vidite da samo rade avioni koji su projektovani u SSSR
Jedino sto tamo zaista radi je par sistema proizvedenih na briznu u zadnjih par godina sa 100% stranom elektronikom, komunikacionom tehnikom i senzorima.
Citav vojnoindustrijski kompleks im je monstrum koji usisava desetine milijardi a output mu je nista. Bez Lanceta i FPV dronova iz privatne incijative Rusi ne bi imali sta da stave na famozni Telegram.
Miloš77
@Petrovic Dusan
Rusija je uz sankscije razvila i zapocela serijsku proizvodnju Su-57 i Ohotnik S70 koji su letelice potpuno nove generacije koju nijedna Evropska zemlja nije do sada razvila i isti jos uvek modernizuju svoje avione iz Osamdesetih kao sto su Rafal i EF2000. Uz to lako pravi moderinizovane Suhoje 35/34/30SM isto kao sto i NATO pravi modernizovani Efovi ili Rafale koji ce leteti jos decenijama.
Takodje koriste ih i uspesno lansiraju Kh(X)-69 rakete u ozbiljnom ratu u kojem se koriste najmodernije zapani radari, PVO i drugi sistemi. Kao i obicno potpuno si u krivu.
Sekula
@Petar
Meni lično se svidja tvoj komentar, mislim nije „obojen“ nekim glupostima.
Ko se donekle razume u Srbijansko RViPVO, i ko razume da su u veku upotrebe najveći troškovi eksploatacije i održavanja, jasno zaključuje da našem RViPVO najviše odgovara MiG-35, kao višenamenski laki avion. Pre svega u pogledu održavanja i svega što to prati.
Reći ću svoje …..
Rakete – poređenje po sistemu vođenja…..tu je to sve negde
Radar i NNS, sve je to tu negde….Pustimo domete otkrivanja ciljeva, koje ne prati mogućnost dometa rakete – svako uključenje je istovremeno je i demaskiranje….. A i ti dometi raketa u publikacijama, to je tek šou – „to je u idealnim optimalnim uslovima“. A koji su to ti uslovi…e tu je tek sprdnja.
Danas za gledište upotrebe, može se posmatrati situacija 1:1 ili 2:2.
Sve ostale situacije su recimo filmovi. A i do gore pomenute, teško da može doći, osim pri nekoj od akcija kontrole VaP.
Ja pitam…..1999 godine imamo 4 eskadrile rafala ili migova. Šta bi bilo, šta?..sa te 4 eskadrile uspeli bi da izborimo prevlast u VaP 🙂.?
Ali imati eskadrilu novih dobrih aviona je potreba kontrole i zaštite i po medjunarodnim vazd.propisika, neka lokalna kratkotrajna ograničena potreba, i sl.
Šta onda preostaje…..
Da u susretu 1:1 ili 2:2 imaš dobar savremen sistem elektronske odbrane na avionu sa aktivnim automatskim radom, a ako pri tome imaš i sistem za elektronsko ometanje, pa još ako to sve pokriva 360°, onda u odnosu na MiG imaš određenu prednost, koji to nema.
A posebno ako si zemlja koja nema posebne vazduhoplove za tu namenu. (Rusima to ne treba).
Zbog toga, bez obzira na sve, ja bi dao prednost Rafalu.
Xyz
Kupovina vojnih, ali i civilnih aviona je politički posao. Šta je Srbija dobila u političkom smislu? Ako ti treba pomoć ideš kod Amerikanaca po avione. Ili si toliko zabrljao da ne možeš. Inače F4 je odličan avion, ali prvo šta će nam. Drugo da li može da se nadogradi na F5 pošto ako sam razumeo stiže kada F5 ulazi u proizvodnju a to je sasvim druga priča. Domet ruskih, kineskih i američkih raketa i radara prevazilazi 100-110 km pa je pitanje čemu će oni da služe. Jedino kao ulaznica u NATO? Ima jeftinijih NATO aviona sem ako nećemo da bacamo nuklearne bombe i rakete. O kineskim da i ne govorimo. Zato je istinsko pitanje zašta će biti date 3 milijarde evra? Kako će biti upareni sa kineskim i našim PVO?
Mislav
Amerikanci ce svakako trebati aminovati ovaj ugovor oko Rafalea;
French Defense Minister Florence Parly had then stated in response: “We are at the mercy of the Americans when our equipment is concerned.”
Auxiliary power units, lighting systems, fuel nozzles, wheel brakes and brake controls, transducer, electro-optical and passive electronic components, cabin systems, canopies, fuel tank sealants, corrosion inhibitors, and various mechanical and electrical power systems were all supplied by American companies.
Nenad Hr
@. Mislav
Ovo je 70 % gotova priča .
Preostalih 30 % odnosi se na imanje / nemanje akontacije koju će Francuzi tražiti po potpisivanju ugovora kao u našem slučaju , a vjerijem da će Vučić naći te novce pa makar …….
Nadalje , pitanje vanjske politike ( bez nje ništa ) kojom se Srbija nastoji privući zapadnim sigurnosnim asocijacijama , a to je za sve nas odlična vijest .
Većina opreme koju kupuju već dolazi sa zapada tak da……
Iz Kremlja dolaze reakcije tipa – “” ode Srbija iz našeg zagrljaja “”.
Po tome , po meni gotovo gotov posao .
Bljat
До 2030 ће бити застареле канте кратког домета и требаће платити надоградњу или изгубити аванс.
Pera
Poenta je da naše kante kratkog dometa nisu gore od kanti kratkog dometa koje imaju tradicionalno neraspoložene zemlje u okruženju. Nećemo mi tim rafalima da odvraćamo NATO, Rusiju ili Kinu, niti ćemo da ih koristimo za nadmoć u vazduhu kad najzad krenemo na Beč, nego za eventualni regionalni sukob koji će biti „naš problem“, bez mešanja glavonja.
A usto imamo i blagonaklonost prodavca, čisto politički.
PSA
To važi bukvalno za svaki avion, pa i F-35. On tek od nekih sadašnjih blokova dobija pun potencijal a moraće da se nadograđuje svakih par godina. Kako se menjaju pretnje tako bukvalno svaki od aviona zastareva. Prošlo je odavno vreme kad se kupovalo za 30 godina onako klot. Avion više nije oruđe ili oružje sam po sebi već je postao platforma.
Nenad Hr
@ Pera
Ako kupujete Rafale isključivo poradi
“”regionalnog sukoba koji je samo vaš problem “”, tada odustanite od kupovine.
Citiram cijenjenog komentatora Beduina –
“”Onaj tko u regiji / regionu prvi potegne obarač , nestaje sa zemljopisne karte “” .
Ništa više , ništa manje od toga.
Nenad (Srbija)
Nenad HR
Postovani imenjace, pre floskula, preporucujem da procitate analize o „regionu“, britanskog instituta RUSI (skracenica, nema veze sa Rusima), Korporacije Rand, i Sergeja Glaznjeva. Ima i drugih, ali ovi su najozbiljniji. Nemojte da mislite da se radi o zapadnom ili istocnom „uglu“, analize su skoro iste. Doticu se drzavnosti „nasih“ drzava, odrzanju drzavnosti, resursa i potencijala (ne samo vojnih, vec politickih, ekonomskih, kulturnih, ljudskih itd). Analize govore o situaciji do 30-40 godina unapred. Mogu se naci na internetu.
Darko
Predloži jeftiniji a da može da nam stigne onako bez packi.Odlična kupovina, mnogo ubav avion al to nije bitno
Vlado
Moj je favorit Typhoon, ali nema sumnje da je i Rafal jedan od najboljih aviona danasnjice koji ce kako stvari stoje biti deo naseg RV-a. Da nas sluzi dugo i uspesno.
Eurofighter
Sa aspekta izgleda licni stav mnogo ruzan avion i tzv. delta krila. Jasno je da je ovo odluka politickog vrha, mozda smo ipak mogli sacekati konsolidaciju odnosa, odluciti se za americki avion, eurofajter itd. Juzna Koreja ima avione solidnih performasi za znatno nize novca, ako se jedna Poljska kupila odredjeni broj aviona iz te zemlje. Da ne pisemo nebuloze, sa 12 aparata nista ne mozemo i nikad necemo moci, oni su nam potrebni samo za air police i trenazu, sve ostalo Sizifov posao, mala smo mi zemlja a finansijski „snazna“ da smo se odlucili za Rafale, oni su slozeni i imaju skupe rezervne delove, pitanje je koliko ce godisnje odlaziti iz vojnog budzeta za odrzavanje. Pitanje zasto nije bilo javne nabavke aviona? Nisam siguran da je ovo adekvatno resenje za potrebe nase Srbije. PVO je nama bitniji faktor.
goran
Niko na ovom svetu ne može da ima avion koji mu je potreban ako ga sam i ne proizvodi. Rafal je nama vezni igrač. I verovatno nije poslednja nabavka aviona. Francuzima je ovaj avion način na koji bi mogli da nastave da postoje u evropi koja prestaje da postoji ili bar da bude funkcionalna (mogućnost stvaranja mediteranskog saveza, prostor od Francuske do Grčke, ali izgleda bez Italije, oni će ovog puta, gledajuci kako biraju saradnike za razvoj novog aviona, sa VB i Japanom (prošlog puta su išli sa Nemcima i Japanom), možda umesto Italijana bude Španija kao deo mediteranske grupe u evropi). To bi bila neka slika Rafala u evropi. A kako ga koriste i Indija, i Egipat i Grčka i Emirati, biće rezervnih delova za razmenu. U svakom slučaju korak ka biti bezbedniji od evropskih siledžija koji traže sebe (nemaca, britanaca), a opet i korak dalje od biti deo NATO rabota na istočnom frontu, ili pretakanja ovog u zapadni front. Sasvim OK.
Jordan
Poljska trenutno ima 36 F-16 i naručila je 32 F-35 da ih zameni. Jedini razlog za njihovu nabavku KAI F-50 je bio to što Amerikanci nisu mogli dovoljno brzo da isporuče zamenu za poljske Mig-29 i Su-22, koji su isporučeni Ukrajini.
Eurofajter je radi problema sa licencama skup i za jednu Austriju.
Bulatovic Nebojsa
Sta da cekamo, limun? Prijatelju u cekanju zivot prodje, i onda si uvek nespreman . Korejski avion je pola Americki, pocni od motora pa nadalje, ameri saradjuju sa njima zbog potencijalno jeftinijeg proizvoda i ako im zatreba masovna proizvodnja imaju i tu mogucnost, ali taj je avion pod Americkom sapom. Americi kada se spomene srbija dize im se kosa na glavi od besa, a ne da ti prodaju nesto sto valja, oni saveznicima nedaju svima sve. Ovo je jedina prilika u Svetu da dobijes nesto u toj meri sofisticirano, a to je prvenstveno radar i fantasticna( jedinstvena) raketa u svom dometu dejstva. Ovo Francuzi prodaju, ne obazoruci se na negodovanje Amerike, zbog preotetih poslova sa Australijom. Inace ni mi ni ove druge zemlje van Natoa mogle bi samo da sanjaju ovakvu tehnologiju.
Upit01
@Bulatovic Nebojsa reci onda šta mi postižemo sa tim avionom i njegovom primarnom namenom u ovom momentu da samo sanjamo idemo do Tokija kad ih dobijemo? Možemo mi pričati o supersoničnosti tehnologije ali realnost je nešto drugo! Pre svega ne bismo imali priliku ni da poletimo u slučaju agresije neprijatelja, tako da vodimo se činjenicama, a ne emocijama. Sa finansijske strane samo zamisli koliko je to novca, zaduženje i godišnje opterećenje vojnog budžeta, da li to opravdava ova nabavka? Pre dve godine bila je i priča o dve eskadrile. Pišeš o mržnji Amerike, da te podsetim, i Francuska je bombardovala Republiku Srpsku 1995. i nas 1999. Ova kupovina za nas je sličnosti, kao da prosečan građanin kupi Ferrari-a kreditno se zaduži do guše, da li ga može voziti i održavati nije važno, štediću na svemu ali neka se priča da ga imam, a on me može odvesti od tačke A do tačke B kao i svaki drugi automobil, sa druge strane imaću novca za druge stvari.
Galeb G4
@Bulatovic Nebojsa Izuzetan avion Rafal, ali nije za male zemlje skromnih vojnih budžeta. Preskupo održavanje, preskup nalet, preskupo naoružanje. Za te novce se realno može modernizovati celokupna Kopnena vojska i PVO, a od toga bi dobar deo novca ostao u zemlji. Za naše potrebe M 346, FA 50, HF 17 ili evntualno J 10 C i to je to. Sve više od toga je bačena para. Naravno najbitnije je da se struka pita i da struka tačno proceni TT potrebe VS za istim.
Posmatrač
Najjači su mi komentari i opravdanja rusofila koji navode neki „američki pritisak“na njih da ne kupuju od Rusije „SU-35″avione a to se odnosi na Egipat prvenstveno…Hah… Očigledno su neku rusofili ovde na sajtu zaboravili u kakvom stanju su Egiptu isporučeni od Rusije avioni tipa „MIG-29m2″i „SU-30SM“tj.da su isti bili u korozivnom stanju i posle obavljenog testa isti bili vraćeni Rusiji uz zahtev za povraćaj novca što Egipat nije nikada ni video više taj novac za ruske avione…Dosta je više da se lažemo,sam rat u Ukrajini pokazuje u kakvom je očajnom stanju ruska avijacija…Pametan čovek gleda i vidi istinu zato što gleda objektivno dok navijač vidi ono što želi da vidi.Tako da je ta priča o američkom pritisku za malu decu!
Miraž
@ Posmatrac
Nesto ste pobrkali,Egipat nema niti je narucivao Su30SM.
Petrovic Dusan
Zapravo je postojao problem sa Alzirom, koji je vratio Rusima citavu partiju aviona koji su bili ispod svakog kriterijuma.
Egipat je hteo Su-35, ali iz vise razloga nisu kupili, i politicki pritisak zapada, ali i previse razlicitih aviona je slozeno za odrzavanje, i cena je bila vrlo visoka, kako u novcu tako i politicki.
Vlad
Posmatrač,
Al’ si ti opasno pobrkao stvari (ili ih namerno izmenio tako da odgovaraju onome što si planirao da postigneš svojim postom)…
Thinker
Sva sreća da možemo da kupimo kad već ne znamo da napravimo.
Aca
Kupujemo skupog punokrvnog konja da bi ga vezali i upregli u seosku zapregu..strasno
Milki
229 naručenih. ufff Taman kada Hrvatskoj isteknu trenutni Rafali i gdje će se prebaciti na petu generaciju tj. F-35, taman će Srbiji dostaviti Rafale.
ivan užice
Ma Hrvatska će preći odmah na 7 generaciju letećih tanjira…Uskoro počinju i svemirski program…A mi Srbi neka nas sa dva tipa aviona 4te generacije..
Thomas
@Milki
Zasto bi Hrvatska presla na F-35? Obucava svoje Pilote na Rafaliman. Nebi me cudilo da Hrvatska naruci nove Rafale kao zamjenu za ove pristigle. Dok im isteknu resursi bice novi gotovi za izporuku. Za despet ce jos naruciti METEORe i to jos i objavit. Tek ce onda onaj pacenik krajnje poludit. To za dva mjeseca je vjeorovatno sam sebi najavio. Da se tjesi.
To sa tim Rafaliman je postala prava komedija. Vjerovatno Moderatori moraju da brisu preko 99% poruka.
krunch
Žixo ja bi u računicu dodao i 6 komada koje Grci najavljuju za period 2027 do 2030.g., oni idu na 30 komada, 24 im nije dosta…
Živojin Banković
krunch
Али за то нема уговора, нисмо се бавили могућим набавкама већ само оно што је ступило на снагу.
Грцима није довољно ни 30, можда их на крају буде 48, дакле читава бригада.
Ilja
Srbija sa Rafalima dolazi i u EU i u NATO – Bravo, napokon… Dobro nam došli! I da ste se riješili napokon tog ruskog medvjeda, svi smo odahnuli.
Bulatovic Nebojsa
Ilija, imas lepo Srpsko ime. Srbija nigde ne ide, nego ostaje, neutralna vojno i nezavisna u punom znacenju, kao stara ,mozda i najstarija zemlja u Evropi , cvrsto na svoim temeljima vekovima unazad. Za tvoju informaciju. Srbija pored Rafala, dobavlja dodatne dve eskadrile aviona za svoje RV, od jedne tebi neprijateljske, a nama bracke i prijateljske zemlje, koi nece biti sofisticirani kao Rafali, ali ce uz Rafale biti jako ucinkoviti, tada cete videti kako je dobro biti slobodan i neutralan ,biti u brackim odnosima i sa istokom i sa zapadom, i sa svima koi nam pomazu. Malo sale, na tvoj jako korektan osvrt, i bez mrznje sto je najvaznije😉👍
mr
Kina, pretostavljam. Verovatno eskadrila za obuku. To znači da svako dobija deo kolača, ali top gun eskadrila je najvažniji segment i sve će se prilagodjavati njoj.
Evroprc
kao sto i svajcarska kupuje f22 pa ostaje izvan NATOa tako ce i srbija, pukusaj podmetanja teze da je kupovina Rafala tihi ulazak u Nato je samo pokusaj unosenja sumnje prema Srbiji kod Kineza i Rusa, e pa nije vam prosao taj pokusaj.
Nije to nas strateski interes da prodajemo suverenitet za 12 Aviona, to prepusatamo susjedima!
Nenad (Srbija)
Zanimljivo, ali kako se doslo do brojke od 12 za Srbiju? Ni Vucic ni neka druga relevantna osoba nije spominjala brojeve. Samo novinari.
Miloš77
I sta kazu nasi.. kolko komada kupujemo? TWZ pise da Srbija uzima 12.
Nadam se da ce ovi Rafali bit novi F4 i da ce svi imati krov nad glavom i ozbinljne mere PVO od FPV dronova 24/7.
AirBag
Francuski Rafali F3-R će biti modernizirani na F4-1 i biti će „Novi“
a „Novi“ iz tvornice će biti F4-2 !!
Dragom Bogu sejedno ali je sve još samo u planu i nije „pečatirano“
Petrovic Dusan
Nisu mi jasni komentari kao da nisu citali tekst: „zastarece“ ili „nije 5 generacija“ te „dobicemo ogranicen avion“.
Ako dodje do kupovine, ovo ce biti prvi put u istoriji Srbije i drugi put u istoriji zemalja bivse Jugoslavije, da se kupe vrhunski avioni.
Mozda je uporedivo sa nabavkom Messerschmitt 109 1930-ih, ali je to do razvoja mlaznih aviona i ipak sasvim drugi nivo.
Ni MiG-21 ni MiG-29 u vreme kad su kupovani nisu bili vodeci avioni u svetu, i znacajno slabiji od zapadnih konkurenata.
A Raffale jeste medju najboljima, naravno i kosta, samo to je uvek tako, kvalitet ima cenu.
Djuka
Jedini avion koji nece zastareti je F-35A ali avaj, ne stoji na raspolaganju. Ekipa koja prica o zastarevanju Rafale onanishe na ruske avone koji su negde nivo godine 2000.
Nenad (Srbija)
Petrovic Dusan
Dusane, Rafal je odlican avion. Medjutim Mesersmiti tridesetih su bili toliko slabi da vec 1941 u JKV nisu ni razmatrani ozbiljno za borbu. Islo se na Harikene, IK3, Do17 . . .
I MiG-21 i MiG-29 su u svoje vreme kada su kupovani bili u samom svetskom vrhu. To mozete potvrditi citanjem bilo koje, tada a i sada, popularne zapadne publikacije o vazduhoplovstvu.
Vlad
PeDu,
Mislim da svi maše metu sa svojim konstatacijama.
Želimo da kupimo odličan avion (da li ćemo ga kupiti to ćemo još videti) koji je pritom i idiotski sklup. Ali, šta ćemo sa time što uz njega možemo kupiti naoružanje koje može da iskoristi tek nekih 60% sposobnosti aviona? Čemu avion tih karakteristika sa takvim oružjem? Možda bolje prođemo jedino ako uspemo da izboksujemo novu Micu dometa 150 km (kada je naprave).
I za kraj, Francuzi su sve osim što su sigurni dobavljači oružja (rokovi, cena, poštovanje odredbi ugovora itd.). I tako je od pamtiveka. Ne vidim svrhu reskiranja sa ovom narudžbinom kada postoji toliko potencijalnih mogućnosti da se posao ne završi (čitaj zeznu nas na kraju kada su nam avioni najpotrebniji).
Ranko
Piše se samo o nabavkama aviona, a ne piše se o širem paketu i kontekstu. Deo toga je i školovanje pilota koje će biti u bazi u Zemuniku kod Zadra, baš kao nekad. Veoma je verovatno da će i piloti srpskih rafala da pohađaju obuku u Zemuniku kod hrvatskih instruktora. Šta se tiče centra za održavanje, još se nezna.
Srdjan
Sto se Meteora i SCALP-a tice, tacno da se svi diplomatski problemi rese, mi ih nikada necemo dobiti jer je gotovo sigurno da bi nekoliko njih zavrsilo kod Rusa ili Kineza i to je to.
Rafal jeste dobar avion i ono sto mi ne znamo je da li mi uopste mozemo dobiti dozvolu za transport aviona iz Kine?
Ako da, onda bi nam JF-17 ili J-10 bili daleko bolje resenje.
Ako ne, onda od zapadnih aviona Rafal jeste najbolji izbor ali 3 milijarde su jednostavno previse za nas.
Mislim da bi bilo bolje da smo kupili 8 do 12 polovnih koliko da nam se lovacka avijacija ne ugasi.
Cinik
Istorija se ponavlja, početkom 20 veka u Kraljevini Srbiji je bila velika debata oko nabavke novih topova za srpsku vojsku, u igri su bili Krupp, Škoda i Francuzi i izbor je pao na francuske Schneider topove i ispostavilo se da je to bio pun pogodak i sa tehničkog i sa vojnog i sa političkog stanovišta.
Prvi avioni u Srbiji su bili francuski, eskadrila na Solunskom frontu je bila od francuskih aviona.
Prva fabrika aviona u Srbiji je proizvodila avione po francuskoj tehnologiji.
Pa onaj nesuđeni supersonični jugoslovenski NA avion je trebalo da se razvija uz pomoć francuza, tako reći bio bi Rafal sa jednim motorom.
Uzevši u obzir gore napisano lično smatram da je učinjen pravi izbor mada ostaje nepoznanica oko celokupnog paketa i dali će Srbija uspeti da odškoluje dovoljno pilota i tehničkog osoblja da održi dovoljan broj aviona u ispravnom stanju. Čak mi pada na um da li je na Galebu G2 moguće pripremiti buduće pilote Rafala.
Uglavnom, neka je da srećom!
omniameamecumporto
Cinik @ ne ide ti baš historija sa kakvog političkog stanovišta je to bio pun pogodak. Ista igra koja se igra i sada. Francuzi sa Britancima vam nisu ispunili ispunili želju nakon WW1 iako ste bili na strani pobjednika. Rusi niti tada niti sada nisi ništa mogli. Francuzi su vas ponizili nakon rata, javno objavivši da ste frizirali žrtve. 2018. su to ponovili u Parizu ponizivši Vučića. Sada Francuzi prednjače u rješavanju pitanja Kosova i nameću ga EU što i USA podržava, a što vama nije po volji . Neki dan je Makron opomenuo Vučića da mora procesuirati vinovnike akcije na Kosovu, javno na press konferenciji a mogao mu je to u četiri oka reći.
Ima toga, a ti o političkom uspjehu sa Francuzima. Da su Francuzi digli glas i Britanci bi se postavili drugačije i možda bi karta onog vremena izgledala drugačije. Loš skor vrlo loš imate sa Francuzima. Tako govori povijest koju ja čitam, a zašto, pa sporadi oficijelne politike koja nije dobro izbalansirana. Vučić sastanči sa Makronom o Kosovu i onda mu šalje pismo, pa zar se nisu dogovorili što će sada tu neko pismo.
Evroprc
omniameamecumporto
Пошто читаш историју, сигурно ти је одмах запало за око то ти односи које описујеш су типични за слободне и заиста суверене државе међусобно, за протекторате или државе са 50% суверенитета као на пример ХРВ, или БИХ је тај описани однос потпуно другачији, он се своди на однос слуге према газди, веровантно је то поред вере и писма оно што Србе највише разликује од сусједа разних…
Nenad K
Ova navodna kupovina ili tzv. plan kupovine Rafala je još jedan u nizu koraka obmanjivanja naroda u Srbiji. Da Srbija kupi eskadrilu novih Rafala sa svom pratećom opremom, obukom itd, za nekih 3-4 milijarde evra, a do juče nisu bili u stanju da kupe nove borbene avione od Rusa? Sada će neko da kaže kako to nije moguće zbog sankcija. Da verovatno, ali samo kod braće Grim. Sve se može kad se hoće. Da smo stvarno toliko vojno i politički neutralni, onda bi transport bez problema išao preko Turske. A šta će nama toliko moderni avioni kada naši piloti trenutno nemaju više od 20 sati naleta u godini, izuzev parada za i gađanja za kamere na Pasuljanskim livadama? I onda još da uzmemo avione od tzv. prijatelja koji su nas zaj**ali u Prvom svteskom ratu, koji su nam aktivno i besramno cepali veliku državu, koji su nas gnusno bombardovali 1999 godine, koji priznaju lažnu narko-terorističku državu Kosovo, koji spremaju svakakve rezolucije protiv nas i svakodnevno nas ucenjuju? Pametnom je dosta, a čak i to suviše. Lepo se klizi putem NATO članstva. Zapamtite ovo šta sam danas napisao. Predsednik se razume u sve kao baba o krivi. Imaćemo pravu Frankenštajn vojsku, kao što u anglicizmu sada kažu „patchwork“. Samo je zaboravio da kaže ko će da mu upravlja avionima, kada ni sada nema dovoljno kadra za „dobro uigrane“ migove, orlove i galebove.
omniameamecumporto
I na kraju pitanje svih pitanja KAKO Srbija misli nabaviti Rafale bez uslovljavanja i frkanja ruke u ovom geopolitičkom trenutku, jer vidimo da se pritisak nastavlja i još k tome optimalno naoružati zrakoplove kad to čak niti ne ovisi samo o strateškim partnerima Francuzima.
Molim da mi neki stručnjak objasni, kako bi ja to razumio, jer nije to samo dođi kupi i ostavi pare.
најеД
Сјајна птица. Само прескупа за наше небо. Председникова игра за наивне.
најеД
Добро је један стари пилот ЈНА рекао ми смо излазили са академије са 350 сати налета, а ови сад за штаву каријеру не скупе толико.
DW
A gde je tender za nabavku aviona??? Ipak se tu radi o lepoj cifri. I ko nam garantuje da će Francuzi poštovati ugovor? Setimo se šta je bilo sa nosačima helicoptera koje su Rusi uredno platili. Nešto mi se javlja da ćemo ostati bez lovačke avijacije ako budemo neposlušni.