Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M
Aleksandar Bojanić iz Erbasa počinje svoj deo prezentacije sa prvom "air-air" fotografijom Erbasa C295MW i srpskog MiG-a 29 / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Prvog dana 4. vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope SEAS 2024, tradicionalno (već četvrti put za redom) svoju prezentaciju imao je evropski konzorcijum Erbas. Prezentacija se sastojala iz tri dela, predstavljene su sve tri divizije ove kompanije, kao i njihova saradnja i poslovanje sa Srbijom. O Erbas divizijama „Comercial Aircraft“, „Defence and Space“, i „Helicopters“ govorili su viši direktor poslovnog razvoja Luka Bruneleski, regionalni direktor prodaje za istočnu Evropu Aleksandar Bojanić i područni menadžer prodaje Loren Viza.

Predstavnici Erbasa su ovom prezentacijom, sa nekim veoma interesantnim grafičkim i foto slajdovima, Srbiji redstavili A400M, uslugu satelitskog nadzora i potencijalni nastavak industrijske saradnje.

Interesantno je i da je jedan od predstavnika Erbasa neposredno pred prezentaciju koja je održana na početku prvog dana SEAS-a imao sastanak sa ministrom finansija Srbije Sinišom Malim u okviru najavljene mogućnosti za upotrebu „letećih taksija“ tokom EXPO 2027 događaja u Beogradu.

Dobar deo prezentacije bio je posvećen vojnoj Defence and Space diviziji, sa posebnim akcentom na odnose Erbasa i Srbije. Delatnosti Erbas „Defence and Space“ su predstavljene kroz tri oblasti, prva je Air Power u kojoj su najznačajniji proizvodi transportni avioni A400M, A330 MRTT i C295, višenamenski borbeni avion Eurofighter EF-2000, kao i različiti tipovi besposadnih letelica.

A400M za Srbiju?

Najinteresantniji deo prezentacije svakako je bio trenutak kada je Aleksandar Bojanić (Erbasov inženjer, sada direktor, poreklom iz Srbije), na srpskom jeziku, prezentovao teški transportni avion A400M, nosivosti do 37 tona tereta. Ono što je još zanimljivije je da se u prikazu taktičko-tehničkih karakteristika aviona, iznad informacije da je poprečni presek zadnjeg ulaza u avion dimenzija 4 x 4 m, nalazila fotografija helikoptera H145M u VIP verziji koji je RV i PVO Vojske Srbije isporučen 12. februara ove godine.

Miloši u A400M, slajd iz Erbas prezentacije
Dolet letelice iz Beograda

Takođe, u grafičkom prikazu preseka aviona A400M korišćeni su crteži srpskih oklopnih vozila BOV M-16 Miloš i Lazar-3. Za Miloša je navedeno da po dimenzijama mogu da stanu dva, što odgovara i njihovoj masi od 15,5 tona po vozilu (ukupno 31 tona u odnosu na maksimalnu nosivost A400M od 37 tona), za Lazar 3 se navodi da može jedno vozilo jer postoji ograničenje što se tiče mase pošto je maksimalna masa ovog vozila 26 tona.

Kako Tango Six saznaje, jedan od aduta ovog aviona u ponudi Srbiji biće i potreba naše zemlje za autonomnim prevozom proizvoda namenske industrije širom sveta. Ta uloga se može ispuniti dodatnim kupovinama C295M ili A400M.

Sateliti

Pored A400M, još jedan od artikala koji nikada do sada nije bio dovođen u vezu sa Srbijom su Erbasovi sateliti za civilne i vojne primene.

Erbas je tako Srbiji predstavio i svoj portfolio telekomunikacionih, osmatračkih i navigacijskih satelita ali i njihove infrastrukture. Brendirana kao Conected Intelligence“, radi se o rešenjima za komunikaciju, komandovanje i upravljanje, satelitskoj opremi za prikupljanje informacija, sajber sigurnost, kao i pružanje različitih rešenja iz oblasti bezbednosti.

Industrijska saradnja

Prezentacija Erbasovih delatnosti obuhvatala je i prikaz nove besposadne letelice SIRTAP u čijem razviju bi, kako je Tango Six već prenosio, u jednom trenutku mogla učestvovati i Srbija. Osim namena koje su višestruke, kao i planiranih taktičko-tehničkih karakteristika, iznesena je informacija da se u opciji za ugovaranje nalaze i mogućnosti naoružavanja, upravo procesa u kome bi srpska vojna industrija mogla da bude angažovana.

U delu prezentacije pod nazivom ‘‘Erbas i Srbija – Partnerstvo ka budućnosti‘‘, prikazani su i predstavljeni Erbasovi proizvodi koje Srbija već koristi, a to su avioni C295 i helikopteri H145. Podsetimo, u periodu od 2016. do 2022. za RV i PVO su naručena dva taktička vojna transportna aviona C295MW, kao i 15 lakih višenamenskih helikoptera H145M od kojih 5 u verziji BK.117D2m i 10 u varijanti BK.117D3m. Osim toga Helikopterska jedinica MUP-a Srbije dobila je 4 BK.117D2m, ali i tri srednja višenamenska transportna helikoptera H215 Super Puma.

Za transportni avion C295 je istaknuta njegova svestranost kao transportnog aviona, osim prevoza vojnih trupa i putnika, raznog tereta pa i onog na paletama, kao i manjih vozila, moguće je izvesti i medicinsku evakuaciju (na 24 nosila), prevoz teško povređenih sa medicinskom opremom za intenzivnu negu, prevoz dodatnog goriva (dizela) u posebnim montažnim rezervoarima, a tu su i mogućnosti korišćenja u protivpožarnoj borbi.

Napomenuto je da C295 koristi 41 korisnik u 37 zemalja od kojih je 19 naručivalo dodatne avione. Do sada je ukupno naručeno 300 aviona, a postojeća flota je naletela više od 600 hiljada sati. Ističu se i dodatne mogućnosti nadogradnje, tu je novi sistem samozaštite aviona kompanije Collins Avionics, kao i naoružavanje sa dva mitraljeza kalibra 12,7 mm koji se montiraju na zadnjim bočnim padobranskim vratima.

Prikaz vojnih proizvoda kompanije Erbas Helikopteri bio je takođe interesantan. Erbas je u lake višenamenske vojne helikoptere uvrstio modele H125M, H135M i H145M, u srednje H160M, srednje do teške helikoptere tipa H175M, H215M i H225M, a specijalizovane letelice su srednji višenamenski NH90, borbeni Tiger, i besposadni helikopter VSR-700.

H215 u floti Helikopterske jedinice MUP-a Srbije / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Kada su u pitanju poslovni rezultati Erbas Helikoptera navedeno je da je za 11 godina, u periodu od 2013. do 2023. samo u Evropi isporučeno 1.997 vojnih helikoptera svih tipova i namena, dok je istovremeno, takođe samo u Evropi, isporučeno i 2.700 civilnih helikoptera.

Iz Erbas Helikoptera smatraju da postoji novi trend, a to su višenamenski helikopteri. Za nas posebno zanimljivo da je kao primer za takvu letelicu naveden laki dvomotorni višenamenski helikopter H145 koga koriste Vojska i MUP Srbije. U prezetntaciji se navodi da se ovaj model može koristiti za obuku, kako osnovnu tako i naprednu, potom u vojnoj primeni kao transportni helikopter, za prevoz, zatim kao naoružana ili izviđačka letelica, za podršku specijalnim snagama, dok se za civilne potrebe može upotrebljavati za traganje i spasavanje, hitnu medicinsku evakuaciju, protivpožarnu borbu, razne policijske zadatke.

U navođenju mogućnosti Erbasovih vojnih helikoptera, naveden je i sistem za upravljanje vatrom HForce  koga mogu imati, i koji se za sada nudi uz lake višenamenske helikoptere H125M i H145M, kao i srednji transportni višenamenski helikopter H225M. HForce je sistem koji omogućuje borbena dejstva na ciljeve u vazduhu, na kopnu i moru. Postoje tri osnovna nivoa: kod HForce 1 su integrisani samo kontejneri sa mitraljezima i topovima, kao i lanseri nevođenih raketnih zrna, HForce 2 obuhvata i optoelektroniku, dok treći nivo podrazumeva integraciju vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.

Pomenuta je i saradnja sa Srbijom u integraciji srpskog naoružanja na helikopter H145M koje obuhvata gondolu sa mitraljezom kalibra 12,7 mm kao i lansere nevođenih raketnih zrna kalibra 80 mm.

Kao što je Tango Six u više navrata već prenosio, Srbija bi mogla postati novi korisnik lakog višenamenskog helikoptera H125M.

Pogledajte Erbasovu prezentaciju na SEAS-u u integralnoj formi:

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Dr

A 400 je prava nabavka za Srbiju treba bar 2 aparata za Srbiju!

Odgovori
dl

A400 bi bio promasaj. Pun kvarova, samo vidite koje probleme je na zapadu sa A400

St

Koje probleme? Savrsen avion za trasport koji je prekopotreban Srbiji, pritom moze bilo gde da sleti.

Th

@Stex
Prekopotreban za transport cega? Moze li sleteti in na KiM?
Transport jednog Lazara ili dva Milosa. Dostava na Zypern ili jednoj Africkoj drzavi?

Vl

Pretpostavljam da smo do sada smo za transporte raznih vojnih sredstava dali novaca u vrednosti za nekih 3 nova A 400. Najmanje su nam potrebna dva komada za transport proizvoda naše namenske industrije ali i za transport onoga što smo mi kupili od drugih.

Ig

@Vlad,
sve da i jeste, ipak niste potrošili ni centa za infrastrukturu, održavanje, osnovni paket rezervnih dijelova, specijalni alat, pilote, tehničare, i sve druge „nevidljive“ troškove za te A 400.

St

@dlol
Nek leti dok je u garanciji.

Mi

Mislim da je A400 stravicno skup za mala zrakoplovstva. Svojedobno je bila ideja da se zajednickim sredstvima nabave koliko se sjecam dva A400 koji bi bili stacionirani u Madjarskoj i sluzili bi potrebama vise zemalja. Uglavnom bivseg istocnog bloka Madjarska, Slovacka, Ceska te Bugarska i Rumunjska kao i Hrvatske i Slovenije. To se opravdavalo njegovim visokim troskovima i neisplativoscu da pojedine zemlje kupuju ovako skupu opremu koju imaju potrebu koristiti samo povremeno. Ne vjerujem da bi u Srbiji zrakoplov te velicine bio dovoljno uposlen da opravda svoju nabavku ako je neko racunao da su dva zrakplova ove velicine dovoljna za sve ove drzave.

Odgovori
Th

Ako se ja dobro sjecam bila je prica o Americkom Boeing C-17.

PS

Kao deo nezavisne kompanije pod kontrolom države, mogao bi biti isplativ. Ali niko ne priča o nabavci, bar ne za sad. Ovi što prezentuju su trgovci, ako prođe prođe. Sama ponuda ne znači ništa.

А

@Thomas

То са Ц-17 је старија прича. Ово око А400 је новија прича, а базирана је на вишковима тог авиона за Немачко РВ.

NL

Pomnoziti broj iznajmljivanja avio transporta za potrebe izvoza srpskog naoruzanja u zadnjih desetak godina sa cenom najma aviona i posade i lako se dobije cost-benefit analiza. Pomenute zemlje iz vaseg komentara ne izvoze vozila, pritom postoje i druga sredstva srpske namenske koja se salju preko. Bila bi verovatno zanimljiva ta analiza kada bi bili javni svi podaci.

Mi

Thomas

Izgleda da si u pravu. Strategic Airlift Capability (SAC) vec postoji i ima 3 C17 Globemaster. Ukljuceno je 12 drzava. Nema Hrvatske i Slovenije ali tu su i Nizozemska, Estonija i td.

Ne

Ima 12 država koje koriste SAC (Strategic Airlift Capability).
I medju njima su i Slovenija i Hrvatska, znam iz prve ruke jer je Slovenija koristila C17 za neke prevoze.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_50107.htm

Mi

Iako mi je jasno da se to nece desito, barem ne skoro, Il-76 je bukvalno 10 puta bolji u svim kategorijama od A-400 a plus I jeftiniji. Al sta je tu je.

Odgovori
Mu

Pet puta jeftiniji s duplo većim korisnim teretom.

Dr

Nama bi najbolja investicija bila da kupimo y20. Nosivost preko 60 tona. Dva Lazara ili tri Miloša.

Mu

Mene je jedan lik napao zbog tog A400 još tamo 1990. Evo nakon toliko godina i toliko novca ima upola lošiji avion. Valjda je to razvoj. Nadam se da je zadovoljan s svojom „revolucijom“ u transportu.

Mu

Ponuda još stoji. Moj propeler za 100 miliona €. Pedeset tona goriva je previše za taj avion. I vratite mi ostale nacrte.

Th

Da li ce se Srbiji nuditi i EF-2000 Typhoon? Jedini smisao ponude bi bio da Srbija udje u NATO Savez. Bez toga nema vise ni ulazak u EU dok ne bude jedne samostalne EU Vojske. Ta ponuda ovako velikog vojnog trans-portnog aviona maloj zemlji kao Srbiji je apsurdna. Cemu da sluzi? Cijela Padobranska Brigada stane u taj avion. Za mirovne misije? Humanitarne misije?
Ako misle da bi Srbija mogla sa tim avionom da samostalno dostavi pjesadijsko naoruzanje i municiju u Africke zemlje i na Zypern onda ima smisao. U njega ne stane SDPRova Nora ni Kineski FK-3.
Ako vec ovako ogroman avion onda neki Kineski. Sa kojim su oni dostavili FK-3.

Odgovori
А

@Thomas

По ко зна који пут, чланство у НАТО пакту није услов чланства у ЕУ, нити је српска неутралност нешто чему се НАТО и запад противи, док год постоји кооперација између запада и Србије.

Што се тиче А400М, за нас једино има смисла ако би се уграбио који примерак који је вишак немачком или шпанском РВу. Ван тога куповина стварно нема неке логике.

Re

Bravo za komentar.Sve što ne može da preveze Noru,Pancir,FK3 nam netreba.A potpuno se slažem da treba da budemo deo neke buduće Evropske vojske kada se rasformira Nato jednog dana.Što Amerikanci budu više gurali Evropljane u Ukrajinski rat više će biti pukotina u Natou.

Ne

Thomas

Kaze 116 padobranaca sa punom opremom. To bi u slucaju 63. padobranske brigade bilo oko 8-9 aviona (borbena komponenta klot, bez logistike). Iako se transportni avioni poodavno ne koriste u takve svrhe.

Kaze 200 miliona po komadu, full oprema (koza, klima), znaci preskupo. Veci kinez za iste pare bi svakako bio isplativiji.

Il

Pitanje koje sebi postavljam je koji je razlog da imam 2 C295 a da se koristi samo jedan uređaj (SRB502) ??

Odgovori
Ne

Da uzmemo 2-3 komada, pa da nadlete sve gradove u Srbiji uz tacno utvrdjenu satnicu. Da podizemo moral.

U ozbiljnijem tonu, nije lose za transport, naprimer municije. Ozbiljna vojska bi trebalo da ima ovako nesto. Onaj sematski prikaz sa ogranicenjima kargo prostora kod drugih aviona bas i nije realan.

Odgovori
V

Kad je već toliki problem oko Rafala, zašto se Srbija ne okrene Eurofighteru, kad se već radi s Airbusom u velikom obimu. Sigurno bi daleko prije došli na red za isporuku.

Odgovori
Dj

Trenutno se radi 38 komada za Luftwaffe, bilo bi super za Airbus i Nemacku kada bi Srbija narucila jednu eskadrilu, da se „sjajna saradnja sa Nemackom“, kako rece danas neko, jos vise produbi!

Mo

Zato što je Eurofajter preskup za održavanje. Jedna Austrija je smanjila broj aviona u operativi sa 15 na 12, a priča se da će ih ponuditi na prodaju, odnosno Indonezija se ponudila da ih kupi.

Odgovori
Mi

Kineski Y-20 bi bio idealan sa obzirom da nema nista od novih Il-76. Vec se dobro dokazao. .
Sve klase PVO i vozila/oklopa moze da nosi daleko dalje od A400m.

Odgovori
Ig

Kako bi to koristilo Srbiji ? U kojem scenariju bi Srbija slala avion sa npr. 2 oklopna vozila na drugi kraj svijeta, ili dovlačila 2 oklopna vozila s drugog kraja svijeta avionom ? I koliko često ? Jednom u 10 godina ?
Da Srbija npr. od Kine kupi 100 nekakvih oklopnjaka, valjda bi ih dostavili brodom u Pirej pa na vlak, a ne 50 letova avionom ?
Da kupi PZO sistem ko što je sad kupila, dostavi se kako se i dosad dostavljao.
Takav avion treba Kini da pokaže moć, ne znam kako bi bio isplativ malim državama.

Sr

@ Miloš77
Hajmo ista pitanja: ko su korisnici? Gde je regionalni centar za delove i održavanje? Ko ima serfitikate? Kako se pokazao u eksploataciji? Koji su realni operativni troškovi…..ah da, nemamo pojma.

Ti vaši hvalospevi o kineskoj avijaciji bi bili kao kada bih ja preporučivao koja je najbolja palica za kriket(u životu nisam pogledao jednu kriket utakmicu), tačno toliko vi znate o tim avionima, nula pa još malo ispod.

Mi

Igor M.
Kako u kom scenariju? Nasa namenska industriji teba avion koji moze da isporuci oklopna vozila recimo, zar ne? I na tome se pare zaradjuju. Nasoj vojsci treba avion koji moze da utovari vozila, PVO, pa i delove aviona, helikopter za servis, a ne svaki put zbog gabarita da ceka i da placa koliko god nam kazu da prevoz kosta. Onda proirodne nepogode, humanitarne dostave sto nama sto drugima. C-295 je, budimo iskreni, sitna riba za cak i takve stvari. Da li mislis da ce se takve potrebe za Sribiju vremenom smanjiti ili povecavati? Naravno da ce se povecati! A400 je na pola puta toga od dometa do nosivosti, a cena paprena.

Srbofil
Nije Kina nna kraj sveta kad su takve stvari u pitanju. Ceo svet trguje sa Kinom! Amerika severna i juzna, Evropa, Jamajka! Dodju, izgrade radionice, donesu delove i servisiraju. Ako treba da se preleti u servis na nesto bas komplikovano, pa ista ti je stvar dal je u Francuskoj, Americi, ili Kini. Letece hiljade kilometara na popravku, ili ce doleteti neko da ga pripremi/popravi za let. Kinezi su sasvim sposobni da dodju i svasta izgrade i odrzavaju na najzabaceijim delovima sveta ako treba.

Nista revolucionarno. Y-20 je daleko sposobniji ali jeftiniji avion od A400M! . Verovatno bolji od starih Il-76, i tek malo mladji od A400M sto se iskustva tice. I jedan i drugi sigurno imaju listu problema koji se resavaju. . Za transport a Srbiju idealan. Sada Y-20 ima i nove motore.
Da, skoro zaboravih…dokazao se U Srbij! Savrseno obavio posao njih 6 komada picili danima, i vratili se kuci. Sad ce opet. Sve to kosta Srbiju ekstra miliona. Ne vidim problem da imami i Airbus i Y-20 u Srbiji.

Ig

@Miloš77,
na tome se pare zarađuju ako avion leti dovoljno često. Ako više stoji nego leti, onda se pare gube. Da Srbija izvozi oružja ko, ne znam, Izrael, vjerojatno bi imalo financijskog smisla. Sa nekoliko većih dostava oružja godišnje, ne vidim kako bi bilo isplativo.
Slično ko da kupiš auto za taksiranje; isplati se ako ćeš mjesečno prevesti XY putnika i više, a sve ispod toga, otplata i održavanje auta košta više nego što donosi zarade.

Ma

@Igor M
O kakvoj vrsti isplativosti pricas, s obzirom da se radi o vojnoj tehnici? Pa ne kupuje se da bi se otvarala firma za zaradu. Recimo, kakva je isplativost sto vojska drzi 300+ tenkova? Ili 100 lazara, ili 4-5 baterija Fk3 (verovatno i vise u skoroj buducnosti), ili recimo u buducnosti 100 nora? I jos nekoliko stotinama komada tehnike koju imamo a i koju cemo tek nabavljati. Hoce li to rentati nekome da bi isplatili? Pa vidice se isplativost ako se zarati (nadam se da nece), kada nicega nece biti dovoljno koliko god da imas.
Kao sto je rekao @Milos77, treba da se ima za sebe, da se ne zavisi od drugih, kada treba dopremiti oruzije, municiju, delove ili stagod treba za nasu vojsku, da imas za nepogode ili prirodne katastrofe. Da se u svakom momentu ima transport na raspolaganju. Da imas i za transport izvoza ponekad, ne prioritetno.

Ne

Srbofil

Skoro rekose Amerikanci da se 60% svega na svetu sto se proizvodi, proizvede u Kini. Znaci Kina snabdeva svet sa 60% svega. I to ne rade dzunkama. Kina poseduje Pirej, i pola Grcke i Srbije, zar je stvarno potrebno pitati takva pitanja kao da je 1990. godina?

Mi

Igor M
Koliko puta je zadnjih godina dolazio i odlazio Il-76 plus Y-20 i za koje stvari, i ko ke to plaćao, a koliko puta nam je stvarnontrecao An-26 ili C-295 za neki ozbiljan transport? Necu time da kazem nikako da nam dva C-295 nisu potrebna., ali malo hde mogunda slete u Srbiji a za internacionalne letove malo mogubda spakuju. A400M je skuplji a ima znatno manjindometbi nosivost od Y-20. Daleko vise isplativ nego A400M ili eskadrila novih Rafala za 3 mijarde.

Jos od 2020te za vreme kovida smatram i pisem ovde da nam avion kao Il-76 fali, i mislim da ce ta potreba samo da se povećava.

Ig

Markos,
miješaš kruške i jabuke.
To što si nabrojao su obrambeni / ofenzivni sustavi. Ogromni transportni avion kao obrambeni / ofenzivni sustav mogu koristiti samo supersile (SAD, Kina, Rusija), zatim bivše supersile koje još imaju prekomorske teritorije (VB, Francuska), ili zemlje koje su jednostavno ogromne (Kanada, Brazil, Indija, Argentina).
Ako se zarati, Srbija bi takvim avionom dobavljala oružje i opremu kojim rutama i preko kojih zemalja, a da ne bude momentalno oboren ? Nije u slučaju rata Srbija u poziciji Ukrajine da joj je jedna strana svijeta 100% osigurana za transport svega šta treba.
Za nepogode i prirodne katastrofe ? Na koliko aerodroma u Srbiji takav avion može sletjeti kad poleti iz Beograda ? I jesu li ti aerodromi toliko udaljeni od Beograda da transport zrakom ima smisla ?
Takav avion Srbiji može imati samo komercijalnog smisla, vojnog ne. A i tog komercijalnog jako nategnuto, samo ako bi uvoz / izvoz vojne opreme bio daleko, daleko veći nego sad.
Upravo ste kupili transportne avione primjerene veličine i sposobnosti, ali ako vas veseli i ovako nešto, samo naprijed.

Ma

@Igor
Ne druze, preciznije, ovo sto sam nabrojao su sve vojni sistemi i oprema, kojima je primarna svrha da budu spremni i operativni ako dodje do rata. Ako bas hoces neku podelu, onda treba podeliti na ofanzivne, odbrambene i logisticke sisteme, a da logistika obuhvata i odrzavanje. Znaci, nama ti avioni prvenstveno trebaju u svrhu pripreme vojske, da bude operativna i spremna kada (ako) dodje do rata. A dacu ti primer, recimo, pokvari se neki deo, ili ga jednostavno treba zameniti zbog dotrajalosti, na ruskom helikopteru, ili na fk3, ili trebaju neki elektronski ili opto-elektronski delovi za neku modernizaciju bilo kojih sistema, ili trebaju dodatne rakete za HQ17, onda ti treba sopstveni transport, da u svakom momentu, kada tebi treba, bez suvisnih pitanja, krenes da dobavis to sto ti treba. A ne da zivkas prevoznike da im objasnjavas za sta ti treba, da molis za prevoz. Ovako, startujes avion kada tebi odgovara, isporucis, recimo Tadzikistanu municiju, a utovaris kruske i jabuke za vojnu kantinu. I sve to pre potencijalnog rata. Tako da, nama to jeste potrebno, da u odrdjenoj meri ne zavisimo od drugih.

Vl

Srbofil,
Što se ne vole Kinezi, čudo jedno?
Samo sam čekao post.
Iz Amerike se može dopremiti deo a iz Kine ne može?
Pa svaki dan kargo avioni lete iz Kine za Evropu…

Sr

@Vlad
Imam veoma visoko mišljenje o Kinezima, ali tehnika nema naciju. Konstrukcije u glavi, pretpostavke i lične želje nisu tehnička analiza. Hajmo prvo odgovore na ona pitanja pa ćemo dalje u diskusiju.

Npr. avion koji je kupljen za trae. leti u 15 zemalja sveta na gotovo svim kontinentima i u svim vremenskim uslovima, a stari kupci su naručivali dodatne primerke i imale samo reči hvale. Motori se mogu remontovati u komercijalnim kompanijama u zemlji i regionu, delovi su dostupni, logistička podrška je ogromna i može da sleti na gotovo sve aerodrome. E kada to bude imao taj vaš kineski avion, onda može.

Vl

Srbofil,
Što se tiče tehničkih analiza i predstavljanja razvojnih projekata a po pitanju zapadne tehnike ne slažem se baš sa tvojim mišljenjem. A mašinac sam po struci. Jednostavno smatram da je zapad u silaznoj putanji i da se istok uzdiže.
Što se tiče kupovine zapadih vojnih proizvoda, svi znamo kako danas funkcioniše trgovina. 90% kupaca zapadne tehnike je danas ne bi kupili da nisu ucenjeni i uslovljeni.

Zo

Odlična investicija. Mogli bi uz njega da kupimo i par podmornica. Šta nam teško.

Odgovori
So

Ја бих да нам га Ербас поклони а да ми купимо најбољи транспортни авион данашњице – Ил 76МД-90АЕ. Коментатори су већ објаснили зашто је најбољи.

@Sovereign
Naravno, jer koji je to auto bolji od Moskviča ? (Sarkazam)

ma

Y20 ako se vec razmislja o kupovini takvog aviona.. I da drzava osnuje firmu koja bi se bavila vazdusnim prevozom, kao sto to rade Ukrajina i Rusija … Naravno prioritet da budu nase potrebe, pa onda ostalo. U bilo kom drugom slucaju se ne isplati takav avion. ….

Odgovori
Г

Е браво то је прави приступ. Сви колико видим иду на то да би их ми користили за своје потребе.
Са националном авио карго компанијом где би они летели целе године и превозили пошиљке по целом свету итекако би били исплативи (наравно са приоритетом домаће употребе кад дође до таквих случајева).
Једино је кеш тренутно проблем. Има у доста тога пре да се уложи него у то. Једино да нам их Кинези дају на неки дугорочни кредит.
Дакле да, сматрам да је Y20 бољи и сигурно јефтинији од Атласа (160м vs 200м).

Mi

Naravno da bi i naplacivali usluge u komsiluku da ne sedi ako ne mora. To se radi sa i bez neke zvanicne kargo firme. Potencijala za usluge u reonu koliko hoces. A400M je super, ali je jako skup za svoje sposobnosti.

YP

Nemoj molim te da država osniva više bilo šta. Sve bi to vodili stručnjaci u klasi Grčića, kao i u ostatku privrede. Srbija danas nema ni poštenu građevinsku operativu i kadar po kojoj je per 50 godina bila poznata, pa nam Turci, Indijci i Kinezi grade puteve, mostove…, a da ne govorim o tehnološki zahtevnijim oblastima. Izgubli smo mi priključak davno, mada nam motanje kablova ide fantastično.

I čemu kinezofilija i kinezomanija?

Inače, prevoze vojne opreme i proizvoda mogu da izvode samo firme iz savezničkih i njima bliskih država. Ostaju nam samo civilni proizvodi, a znajući da se u okruženju ne proizvodi skoro ništa, onda bi to isto pretežno i prevozili.

Pe

@marko
Losi rezultati dog sistema gde drzava preuzme posao od privatnika vec se vide na primeru Rusije – Tu-204, MC-21, Su-57, SU-75,MiG-35, PAK-DA, modul „Orlenok“ (koji treba da zameni „Sojuz“ iz 1960ih su napravljeni ) – od svega ovoga su napravili dvadesetak necega sto lici na avion i leti, a o ozbiljnoj proizvodnji nema ni govora.
Isti taj Suhoj, dok je bio privatni, a ne u sklopu drzavne korporacije, je odlicno razvio program SU-27 i njegovih modernizacija i to je danas osnovni avion ruskih RV.
Privatnik ima motivaciju da bude uspesan, i to je svakako bolji princip nego „drzavna firma“ koja sluzi za uhljebljavanje politickih kadrova.
Kad su moje pare, necu pustiti „sekretara partije“ da mi kvari posao..

Г

@YPT
Зато што би једино држава тако нешто могла да исфинансира дал из сопствених или позајмљених средстава. Приватник тешко, како год се он звао.
Искрено ја их не љубим нешто претерано, еколошки стандарди по којима послују у Србији су у најмању руку сумњиви, ал опет у овим околностима су нам најбољи војни савезник.
Зашто се ограничавамо само на регион?
Карго компаније превозе терете по целом свету. Они могу у Србију да дођу само ради одржавања и ремонта. На глобалном нивоу би за такве авионе било посла само тако.
Пс. Данас је у Ниш слетео узбекистански Иљушин. Јел су Узбеци савезници НАТОа?
@ПеДу
Су 27 ушао у употребу 1985.
Сухој као приватник буквано ништа није направио.
Иако сам за капитализам, у наменској мора бити неке контроле.
Пс. Нема Русија највећи војни буџет у свету већ САД, а тамо ни једна компанија није државна.

Sr

A400m je definitivno vest koja će „pokrenuti komentare“, no meni najinteresantniji deo je „Conected Intelligence“. Potencijalno mnogo primena i direktne koristi kako vojne, tako i civilne.

Odgovori
Yo

Pri čemu bi civilna komponenta gotovo izvesno mogla biti zahtevnija i od vojne komponente…
Lagano se pretvaramo u pustinju, zemljište nam sve manje zadržava vlagu – a imamo sve više padavina…
To su olujne padavine koje se ne zadržavaju već brzo bujično otiču često i lokalno poplavljujući.
Izgradnja „rezervoara“ za te vode i sistema za navodnjavanje će koštati možda kao pola EXPA – ali je to uslov opstanka – alternative prosto nema…
Bar ne za Srbiju.
Balkan je jedno od mesta koje promena klime najviše pogađa…

Ni

Sta ce nam? Bolje jos dva 295-ke!

Odgovori
Mi

Selo gori a baba se češlja…
Ovo je za nas interesantno taman toliko koliko i čoveku srednje klase u Srbiji koji vozi auto 15 godina star, neki Bugatti Chiron.

Odgovori
Pe

Pozitivno sto Srbija napokon saradjuje sa najboljima u svetu po kvalitetu!Podrska

Odgovori
Ne

Dusane

Najavljuju modernizaciju Eurofajtera (Tajfuna), i upotrebu do 2060. i dalje. Tako da uopste nije lose saradjivati sa njima. Bolja prica od Rafala.

Ne

Citam o ovom avionu i zapade mi za oko cinjenica da previse mi sebe smatramo „malim“ i time se ogranicavamo. Pa i u vazduhoplovstvu. I to vazi za ceo Balkan.

Primer: ovaj transportni avion poseduje Belgija, i to 7 (sedam) aparata. Belgija ima povrsinu od 33.500 kilometara kvadratnih i spoljni dug u visini od bilion i trista sedamnaest milijardi dolara (1.317.000.000.000). Nema nikakvih prirodnih resursa.

Srbija, 77.000 kv. km. (bez Kosova), spoljni dug od trideset dve milijarde dolara, zvanicno (32.000.000.000) i bogata je prirodnim resursima.

Pogresno razmisljamo.

Odgovori
Sr

@Nenad N.
Belgija je strateški partner u projektu. Inače ta zemlja ima nacionalni budžet 319(trista devetnaest) milijardi, a Srbija ima 19(devetnaest) milijardi, treba li dalje pričati?

Ne

Srbofil

Nije Erbasov strateski partner. Treba dalje pricati. Moze da ima toliki budzet, ali duguje toliko plus bilion. Tako da je lako sa time imati takav budzet. Kao sto rekoh: pogresno razmisljamo. Svi na Balkanu. Dozvoljavamo sebi da smesne drzave poput Belgije smatramo za vece od sebe. (a neki nipodastavaju Kinu). Sve dok tako razmisljamo, nece biti pravog napretka.

Bukvalno svi na Balkanu su nemerljivo bogatiji od te Belgije. Radi se samo o nacinu razmisljanja.

Dj

>> spoljni dug u visini od bilion i trista sedamnaest milijardi dolara (1.317.000.000.000)

Smanjuj (belgijski) dug, odose deca :-)

>> Bukvalno svi na Balkanu su nemerljivo bogatiji od te Belgije.

Da li si ti nekada bio u Belgiji?

Ne

Djuka

To su zvanicni podaci. Nisam bio. Verujem da su licno bogatiji, medjutim, po svim resursima i potencijalima, ta Belgija ne moze da se meri sa Hrvatskom, Srbijom, Bugarskom, Bosnom . . .

Sr

@Djuka
Kada krene priča koliko je ko dužan i prirodni resursi, odmah se zna da je to ona teorija zavere Marks+Šešelj pseudo ekonomija.

Dj

>> To su zvanicni podaci. Nisam bio. Verujem da su licno bogatiji,

Belgijski „dug“ je duplo manji od iznosa koji si ti naaveo i cini 105% BDP-a. To je zvanicno.

>> Nisam bio.

Ni ja verovatno ne bi nikada otisao da nisam radio na nekom projektu kod Eurocontrol, bio sam 10 puta, preoprucujem Gent da se vidi, na putu od Brisela du Bruge-a.

>> Verujem da su licno bogatiji, medjutim, po svim resursima i potencijalima, ta Belgija ne moze da se meri sa Hrvatskom, Srbijom, Bugarskom, Bosnom

Belgija je juce upravo obecala 30 komada f-16 Ukrajini, ako ne lazu! Milijardu evra vredan deal. Sam si vec napisao koliko ovih transportnih aviona poseduju, i dalje ne razumem po cemu je dakle npr. Bugarska bogatija od Belgije? Po resursima? Pa kojim resursima, vi recimo imate nekakav lignit, los ugalj, odsumporavanje vam je skupo pa trujete sa dve termoelektrane celu Evropu. Imate bakar koji ste fakticki dali Kini, oni izvade milijardu dolara tamo svake godine a vi od toga imate par hiljada radnih mesta i par procenata rudne rente. Lepo je biti patriota ali realnost je drugacija.

Iv

Radije još dva C-295M.
Šta se nudi od polovnih kargo aviona?

Odgovori
Sl

Svakako bi trebalo nabaviti transportni avion veličine A 400 M. Kad je već proizvodnja oružja jedna od najnaprednijih industrijskih grana moje zemlje,onda bi transport takve robe konačno mogao da se mnogo lakše i nezavisnije obavlja sa državama klijentima. Avion treba da bude vlasništvo vojske, iznajmljen srpskoj civilnoj kargo kompaniji.Što se tiče tipa aviona, A 400 M bi došao u obzir samo kroz politički dogovor i korist od EU, u suprotnom, ne bih se bunio protiv par pekinških patki u formi Xi’an Y-20, popunjenih za početak sa malim ptičicama JF 17 i JF 10. i sa pripadajućim PL 15 AAM raketama.

Odgovori
Dj

>> 400 M bi došao u obzir samo kroz politički dogovor i korist od EU

EU ces da kupis za milijardu? Cccc, uostalom, Airbus je firma izlistana na berzi, takav bi joj „deal“ doneo prednost na trzistu u odnosu na konkurente, recimo Beoing ili Bombardier. To je strogo protiv pravila poslovanja akcionarskih drustava i protivzakonito. U USA se surovo kaznjava.

Zo

Ембраер KC-390 je najbolji izbor za Srbiju. Za jedan A 400m mogu da se kupe dva Ембраер KC-390. Već su ga izabrale mnoge zemlje Evrope. Kao što je Mađarska na primer.

Odgovori
Iv

Nedovoljna nosivost i unutrašnji teretni prostor. Od 40 t pa na dalje.

VJ

Ponavljam što sam rekao i zs C295. Šta to mi imamo toliko da transportujemo? Unutrašnji transport ne postoji za takve avione. Imamo tri aerodroma, uz pitanje da li A 400 može u Kraljevo, to ne znam. Kopneno može sve brže i lakše i nadasve jeftinije. Zbog izvoza našeg naoružanja??? To je komedija. Šta se to toliko izvozi? Municija i granate da, ali to ide kopnom jer je jako teško. Daleko je jeftinije rentiranje transporta, kada ima potrebe, a to je retko. Kupovina, održavanje letelica, infastrukture, školovanje i obuka kadrova, njihove plate, troškovi letova i uvežbavanja… To nema teorije da je isplativo. Ta komponenta avijacije nam ne treba. Bolje da je kupljeno H225 za vojsku umesto C 295. Da ne govorim o potrebama u odbrani od dronova, gde smo tanki do bola.
Nadam se da neće biti bačene pare na ovo, kao i na nove Rafale. Nama treba lovačka avijacija u što jeftinijem obliku, jer smo okruženi NATO, a tu nam ne mogu pomoći ni F22 da imamo.

Odgovori
om

Konačno da netko kaže ono što sam i ja rekao. Kakav horizontalni zračni transport, kakvi bakrači. Srbija je mala zemlja.

Ne

Omnia

Ne radi se o velicini, pola korisnika u Evropi su manji od Srbije. Radi se o infastrukturi, finansijama, i najvaznije potrebi. A sa druge strane, ako imas tako nesto mozda posao i „sam dodje“, i eto i zarade. Sve zavisi od nacina razmisljanja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs