Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

30. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Tajna isporuka američkih raketa ATACMS, teška situacija ukrajinskih snaga na frontu

27. apr 2024

Delegacija Nacionalne garde Ohaja sa RV i PVO Vojske Srbije ponovo o bezbednosti letenja

26. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučeno prvih 6 višenamenskih borbenih aviona Rafal

25. apr 2024

4. Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope – SEAS: Najveći regionalni skup vazduhoplovne industrije održan u Beogradu

25. apr 2024

[REPORTAŽA] Združena taktička vežba “Vihor 2024“: Izazovni meteo-uslovi, premijere i atraktivni nastupi avijacije

20. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu najverovatnije pogođena još jedna ruska vazduhoplovna baza, hoće li Ukrajina napokon dobiti značajniju američku vojnu pomoć?

20. apr 2024

Argentina konačno rešila problem supersonične vojne avijacije, od Danske nabavljeni američki F-16

19. apr 2024

Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024
[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa
H125M kao dugo čekana zamena za Gazele koje su prošle godine obeležile pola veka u službi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić kazao je na današnjoj javnoj sednici tehničke Vlade Srbije da će na predstojećem sastanku sa francuskim predsednikom Emanuelom Makronom pričati o srpskoj nabavci novih Rafala. Vučić je takođe naglasio da će se razgovori u Parizu 8. aprila voditi i o nabavci novih helikoptera, najverovatnije Erbasovih H125M.

Vučić je kazao da će razgovori sa Makronom o strateškim državnim (ekonomskim i energetskim) pitanjima sadržati i teme namenske industrije, odnosno saradnje kompanija namenske industrije dve zemlje. Tu je nagovestio i mogućnost dokapitalazacije (do 50%) srpskih kompanija ovog sektora od strane francuskih.

– Razgovaraćemo o kupovini Rafala, opredeljeni smo da kupimo nove letelice. – rekao je Vučić tokom sednice, ponavljajući očiglednu nameru da se pregovori o ovoj nabavci nastave nakon što je to isto izjavio prošle nedelje.

Međutim, ono što je veća novina od potencijalne nabavke Rafala (o kojoj priča traje od kraja 2021. godine) je da je Vučić je na sednici pomenuo i da će se „ubrzati saradnja za Erbasove helikoptere“ i da je to „bila tema na pripremnom sastanku sa Francuzima“.

Iako pregovori o potencijalnom postrojenju za naoružavanje H125 u Srbiji tek počinju, za očekivati je da će uslov Erbasa biti da Srbija kupi određen broj H125M za svoje RV i PVO / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Današnja izjava predstavlja prvu konkretniju potvrdu da Srbija želi da konačno zameni svoje lake višenamenske helikoptere Gazela, koji su prošle godine napunili 50 godina službe, i to, najverovatnije, sa Erbasovim helikopterima H125M.

Kako smo preneli u julu prošle godine, Erbas je predložio uspostavljanje postrojenja za naoružavanje vojne verzije Erbasovog H125 u Srbiji. Srbija se već kvalifikovala kod Erbasa za naoružavanje njihovih letelica nakon uspešno realizovanog programa lokalnog naoružavanja nevođenim ubojnim sredstvima helikoptera H145M.

Indsutrijska saradnja na ovom nivou bi svakako podrazumevala da Srbija kupi određen broj helikoptera ovog tipa za svoje RV i PVO. Srpsko ratno vazduhoplovstvo trenutno ima najviše do 12 operativnih Gazela, 714. eskadrila ima 8 helikoptera u GAMA verziji, dok bi 890. eskadrila, najverovatnije, mogla podići najviše 4 helikoptera u svakom trenutku.

Detaljnije predstavljanje Erbasovog H125 emitovali smo na našem trećem po redu Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope SEAS.

Na predstojećem 4. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu, učestvovaće i kompanija Erbas koja će održati svoju polučasovnu prezentaciju, sada verovatno i sa određenim novinama.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Zašto se teži ka Rafalima? Da li stvar političkog ili vojnog vrha, ne razumem svrhu tih aparata u odnosu na cenu, obuke, održavanja, nivoa opreme i ubojnih sredstava. Naša RV i PVO su previše raznoliki po pitanju zemlje proizvođača. Kinezi su se do sada pokazali kao dobri poslovni partneri, zar ne bismo onda mogli ići ka njihovim avionima? Prestanimo se zamajaviti, ljudi šta nam je sa KiM, da li smemo bilo šta učiniti naravno da NE, da li imamo NATO u Beogradu imamo! Krivica je u politici a ne vojnoj strukturi, ušao balon u naš prostor pobegao supersoničnom MIG-u 29, zakon fizike ne važi! Imamo konstantno neke vojne vežbe, a proizvodnja ide brzinom puža, još naši momci i devojke u administrativnom pojasu se voze u Pincevima, Tamovi itd. nemaju nikakvu balističku zaštitu, pogledajte njihove puške sramota bre. Zamolio bih za komentar šta postižemo za H125m, helikopter samo za trenažu, nivo zaštite nema, pogledajte Ukrajinu kako Mi 24, Mi 28, K 52 padaju samo tako, ne mogu se porediti u odnosu na pomenuti helikopter ni po nameni, ni po nivou zaštite i opremljenosti! A znamo šta sve tzv. Kosovo ima od ručnog PVO. Francuzi su uvek skupi za održavanje, počnimo od nas lično i automobila. Za kraj hvala Bogu rata više biti ne može, ali nemoj da verujemo u praznu priču podizanje borbene gotovosti, idemo kao administrativnom prelazu, pogubišmo sve, mislimo o interesima ljudi dole, jer vojno nikad više ništa biti neće. Emocije po strani nama je spas samo da budemo dio nekog saveza, sami apsolutno ništa ne možemo i da kažu kreće konačno proizvodnja Pegaza pa koliko smo to puta čuli a nemamo ih ni 5 trenutno.

Odgovori

Ivkos- Aco uspeti da pazari??? Ko je taj sta ne zna da pazari tudjim parama, nema ga. Sve sta je uradio uradio je tako sta nas je zaduzio. Posle njega potop

Ne

@ Stanislav

Mislim da je interes Srbije za kupovinu zaista skupih Rafala ne samo političke prirode.
Pitaj bilo kojeg pilota na vašem Mig-29 dali bi želio letjeti na Rafale !? Naravno da bi , stoga postoji tu i interes same struke.

Interes Srbije za kupovinu Rafale datira s kraja 2021. Baš u studenom 2021 Hr je potpisala ugovor sa Francuzima.
Interesantno

da

„Zašto se teži ka Rafalima? “
Odgovor je samo jedan, a nalazi se zapadno preko Dunava.

Dz

@Stanislav

Tezi se Rafalima zato sto su tehnoloski najbolji u svojoj klasi i jedini koji mozemo da dobijemo. Ako treba da vam se objasnjava zasto Srbija okruzena NATO zemljama ne moze da kupi Ruske/Kineske avione po 1535235235 put, onda stvarno treba da se ubijete.

O ovim ostalim budalstinama kako rata nikad biti nece, stvarno ne bi komentarisao. Jednako su umobolne.

Ne

@. Darac

“ zapadno preko Dunava” …….gle , Hrvatska nema ni financijskih , ni ljudskih , ni tehničkih mogućnosti za bilo kakav rat.
Niti inih interesa glede rata sa Srbijom.
U Hr 60 % ljudi uopće pojma nema oko opremanja HV niti ih je briga.

Uglavnom , veća je “ guba” okupirati vaše splavove na Dunavu uz izvrsnu hranu i piće pa tulumariti do iznemoglosti.

Kužiš

Ne

@ Dzabu

Ratove već imamo , ali daleko od ovih naših prostora.

Tako će i ostati

Sr

@Stanislav
Vojni vrh je odabrao baš Rafal iz vrlo racionalnih razloga. Shvatite da održavanje kineskih aviona u Srbiji ne mogu da garantuju ni sami Kinezi!
Ako mislite da je trenaža „samo“ onda ne znam šta bih vam rekao. Jel se piloti školuju i da li je to zapravo najvažniji deo njihove profesionalne službe?
@Nenad Hr
Vi se ponašate kao da ne postoji čitava serija tekstova baš na ovom sajtu gde smo videli da Rafal uopšte nisu ni razmatrani u HRZ! I da se tek političkom odlukom vlade nakon što se vojna birokratija pokazala nesposobnom ušlo u dil gov-to-gov i preskočio bilo kakav realan tenderski proces jer je od zaključenja ponovljenog tendera do objavljivanja izbora prošlo nedovoljno vremena ni tehnička dokumentacija da se pročita u celosti.

Pride, Srbija je uputila još tamo pre 14 godina zahtev za informacijama i vršena je analiza koji bi „novi višenamenski avioni“ bili najbolji za RViPVO. Tada je zaključeno da to bude Rafal, ali je proces prekinut zbog nedostatka sredstava.
Da je Hrvatska kupila F-16 ili Gripen, RViPVO bi opet želeli Rafal.

С

Ненад ХР мрско ми сад да тражим,али Србија је интересовање за Рафала показала још пре него што је АВ и СНС дошла на власт. То је био први избор кад је струка у питању,по питању набавки нових летелица које би заменули МиГ 29. Е сад зашто се ништа даље није урадило,па вероватно због недостатка новаца у државној каси. То за Вучића сада није проблем,јер је он спреман да Србију задужи да нам ни један грумен земље не остане у нашем власништву кад вратимо његове дугове,и то добрано користи да би опстао на власти. Са французима је већ уговорио аеродром НТ,будући БГ метро,па што да не и ескадрилу две Рафала.

B

@nenad-hr Da li bi bilo koji pilot želeo leteti na SU-35? A ja bih otvoreno postavio pitanje za struku od pilota do generala kad bi doveli u pitanje da li je bolje leteti na 30 SU-35 u odnosu na 12 Rafala, uzimajući u obzir paritet u ceni. Licno bio bih drzak i postavio pitanje za uporednu analizu 1 na 1 i stao na stranu SU-35.

B

@Dzabu Zašto, zato što su bolji avioni?

Iv

@Srbofil
Nemojmo se lagat, SRB je htjela Gripena ali Švedi nisu htjeli ni pričat o tome …

Vl

Srbofil,
Ne postoji racionalan razlog za težnju političkog vrha da nas zakopa sa kupovinom Rafala po navedenoj nenormalnoj ceni. Lako je razbacivati se sa tolikim novcem ako je on tuđ a ne tvoj. Pominje se i snabdevanje delovima i održavanje a nema nikakve garancije da bi nam i Francuzi bili siguran partner. Šta se desilo sao onim brodovima što su pravili za Ruse. Upravo taj događaj nam mora upaliti crveni alarm za ovu kupovinu.
Cela ova situacija pokazuje koliko nam je potrebno domaćinsko razmišljanje u političkom vrhu.

Ne

@ Srbofil

Bilo koji aparat 4 gen za HRZ je kvantni skok u odnosu na Mig-21 i po tome
“ nesposobna struka “ bi odabrala i F-16 iz Izraela samo da ljudi imaju na čemu letjeti i da to nešto bude dvije gen novije od migova.

Kupovina Rafala svakako i jest politička odluka jer male zemlje poput Hrvatske moraju tražiti strateškog partnera i nemaju tu širinu u donošenju odluka .
Osim toga , kupovinom Rafale otvorili smo si put u Šengenski prostor .

Nadalje , raspisivanje tendera je bilo čisto gubljenje vremena ( po meni ) jer je nadzvučna komponenta HRZ bila prah i pepeo i mi smo riješenje / odluku morali imati što prije ( razlog zašto nije prošla ponuda SAD i F-16 Block 70/72 jer postoji lista čekanja ).

Ipak , dobili smo putem tendera vrlo ozbiljne ponude i imali uvid koliko što košta.
Zato , tender i da , i ne .
I još ovo – da , inzistirali smo da od 4 ponude koje su ušle u uži izbor ugovor bude potpisan ne preko treće strane , već gov to gov i to je učinjeno.

Tako da je ovo odličan posao ali sa premalim brojem kupljenih aparata.

Ne

@ Slobodane 321

To su vaše kalkulacije ali , beogradski metro nema veze sa kupovinom sofisticirane vojne opreme.

I zagrebačku zračnu luku gradili su Francuzi.

Ma

B
Pa Indija kupuje Rafale uz stotine Su 30. Zato jer je bolji avion. S tim da je Indijski Su 30 pun zapadne elektronike. A Su 35 nije tolko dobar u multirole ulozi.
S tim da mislim da bi Hrvatskoj Saabovi bili najbolje riješenje, zbog održavanja i troškova. Sat naleta Sabba cca 7800 dolara a Rafala cca 35000 dolara

Iv

@Max
Ti satovi naleta nisu usporedivi jer Gripen samo navodi trošak kerozina, dok su u satu naleta za Rafale uključeni svi mogući tročkovi (gorivo, plaće pilota i tehničara, održavanje, itd.).

Ž

Max

Индијска куповина Рафала нема везе са Су-30 који им је основни борбени авион, и кога Индијци класификују као тешки борбени авион. Имају их око 260, Рафала за сада само 36.

Ne

@ Max

Prije konačne odluke Vlade RH koji će avion biti odabran , potajice sam navijao baš za Gripen iz razloga koje si naveo.

Morali smo tu biti pragmatični , ali nismo.

Zašto ?
Zato jer su nam Švedi odbili podršku glede održavanja protubrodskih RBS 15 i to u punom jeku rata.
Drugi razlog je Carl Bildt .
Pod treće , nabili su cijenu Gripena do bola.

A vidiš , Jas Gripen je po meni bio najbolje riješenje za HRZ.

Postoji još jedno bolje riješenje od Gripena , ali to je već prožvakano.

Pe

@Živojin Banković Zapravo je jedan od razloga indijske kupovine francuskog aviona i to, sto regionalni suparnik Indije- Kina, takodje koristi avione porodice Su-27 u lokalnoj kradenoj kopiji (i Su-27 i Su-30 su Kinezi iskopirali), a imaju i Su-35.
Indija se zato opredelila za moderniji, radarski manji i pravi visenamenski avion koji Kina nema, i ne poznaje prednosti i mane Raffale kao sto znaju sve oko Su-30.

Vo

Meni je kao Mađaru ova rasprava užasno čudna. Možda je to samo Google krivo predstavio zbog nekog iskrivljenog razmišljanja, ali
1, Rafale je puno bolji od srpskog MIG-29 ili hrvatskog MIG-21. Mi Mađari smo zaljubljeni u švedske golubove, ali to me ipak tjera da vidim da francuska krila odgovaraju snazi ​​oba susjeda. Ako ovo uspije, šteta je raspravljati oko F-16 ili MIG-35 ili Gripena… Ja kao sjeverni susjed guram da uspije i da oni budu zadovoljni s njima.
2, Postoji dosljednost u činjenici da su francuski helikopteri, francuski avioni i industrija. Mnogim europskim političarima nedostaje dosljednost. Mnoga će pitanja u budućnosti biti pojednostavljena.
3. Zanimljiva je ideja da Pariz treba biti taj koji će održavati mir u regiji. To im imponira, oduvijek su težili takvoj ulozi. A u ovom trenutku nema puno ljudi koji bi od njih očekivali pokroviteljstvo velike moći. Ne mogu reći može li Francuska jamčiti mir balkanskim narodima. Nema smisla da nakon izbijanja rata moraju odlučivati ​​tko će dobiti oružje, a tko ne, a kako će odlučiti je slučajno. Vrijeme će reći.
Oprostite ako Google nešto krivo prevede u mom pisanju!

Ma

Prost je odgovor…
Jedino mozemo kod francuza strateski da se zakacimo u ovo tesko vreme.
Ako nemamo steatesko povezivanje sa nekom zapadnom zemljom nema aviacije nema helikoptera nema putovanja u evropu nema plata nema struje idu vrlo brzo sankcije preko noci i mozemo ponovo da stradamo….
Sto se vazduhoplova tice konacno dobra procena.
Sovjeti odnosno rusi su nam davali Export verziju svega sa znacajno losijim karakteristikama decenijama pa smo tako tehnoloski zasrareli da je bilo zabrinavajuce.
Konacno ce nasi sinovi imati oruzije u koje se veruje…

om

Master@ da li je tebi jasan pojam strateški. Ne možeš biti partner nekome ako nisi na istoj strani s njim i još strateški. Strateški znači da zastupate istu strategiju. Što dakle imate vi sa zapadom. Vi proklinjete zapad i želite da Rusi kumuju njegovom kraju. Francuzi se pokušavaju nametnuti kao prvi u Europi i koji su sada i ne znam koliko dugo vremena još na suprotnoj strani od Rusije. Gdje se vi tu nalazite…ja bih rekao totalna dezorjentacija. Vi ste zadnja zemlja u Europi koja bi Francuzima mogla biti strateški partner. Ako dobijete Rafale u što čisto sumnjam onda će to biti sumrak pameti. Nije mi jasno kako Vučić može biti toliko dosadan. Koketira sa Putinom a tamo kleči i moljaka.
Taj nema obraza…partnerstvo ne znam kakvo, ali strateško.
Na kraju što bi se čudili, kada je Vučić onomad često dolazio kod Putina moskovski Komersant pisao je “ Eno ga dolazi da kleči i moljaka za gas“ mislim da se sada isto događa kod Makrona sa Rafalima. Ali situacija je drugačija, gas i Rafali nisu isto.

Ž

omniameamecumporto

Пишете:

“Vi ste zadnja zemlja u Europi koja bi Francuzima mogla biti strateški partner. “

Французи су добили аеродром, вероватно метро, потом спалионицу односно депонију (можда сам јошм нешто заборавио). То су инвестиције вредне милијарде евра.

А од њих смо купили систем ПВО, средства везе, осматрачке радаре… Можда набавимо и лаке вишенаменске хеликоптере, за полицију су већ набављене Супер Пуме.

Можда није стратешки, али је важно и битно….

И на видику је уговор за Рафале.

Pa

Omni
Bez sustava, razvojnih i remontnih centara ovog puta, ali tu je prenos tehnologije i znanja, ono najvrednije….ta zvaka, taj rad. I kisobran, mnogo prsti

Pa

@Zivojine,
javna privatna partnerstva koja spominjete (aerodrom, metro,…) spadaju u domenu ekonomske suradnje, a ne u strateška partnerstva koja spominje @Omnia.
Dok god A. Vucic, a time i službena Srbija ne zauzme zajednicku proeuropsku politiku (prije svega prema Rusiji ali i prema Kosovu) nema šanse da budete strateški partner bilo kome u EU.
Dakle slijedi vam odabir stolice na kojem želite sjediti prije bilo kakvih velikih ugovora u koje spada i ugovor o nabavci Rafala.

Jo

@omniameamecumporto

Da li je tebi jasan pojam strateškog interesa? Kada investiraš milijarde dolara na određenom području, onda je tvoj strateški interes da se to područje razvija i da tvoje investicije budu zaštićene. Kada sa nekim razgovaraš o velikim i dugoročnim planovima, onda su to strateški planovi, a ta druga strana je tvoj strateški partner.

Francuzi su investirali u beogradski aerodrom (znam da su investirali i u ZAG, ali su to aerodromi različite kategorije i potencijala), gradiće metro, učestvovaće u modernizaciji pruga…

Srpska namenska industrija je razvijena i ima sasvim solidne kapacitete. Ima potencijal da pomogne Francuskoj da popuni neke praznine. Srbija će ove godine potrošiti 800 miliona dolara na vojnu opremu i daleko je od završetka modernizacije. Francuska može u Srbiji da dobije kupca za sofisticirane proizvode svoje namenske industrije.

Srbija ima i velike potrebe za investicijama u elektroenergetski sektor.

mi

@Pajo tako je , uz to Dassault je privatna firma , kao i Thales i Safran tako da se njih pita puno toga , isto kao i Saab , i kao takva posluje

Ev

Stanislav
Мислим да се не тежи тој набавци , али се тежи сада истерати ову могућниост у склопу много шире сарадње на чистац!
Шта коштају, када долазе, у којој опреми , како финансирати итд.
Понудиш французима и кажеш, види шта све можете код нас, али нама треба то и то и то и то……
Мислим да се о томе ради, показити им опције али да они са великим новцем са највишег нивоа морају да улете, или ок, ништа од велике приче, него неки елементи. Е то је уствари тест кој се обавља сада. Ако се покаже невелико, онда Србија мења песму. И то ја мислим да ће бити речено у директном разговору. Рафали, су под-под прича у томе иако је велика цифра, то је 1/3 Нуклеарке и у рангу Метроа….

Ma

Koliki bi bio taj odredjen broj?

Odgovori
Iv

Sad kad krenu komentari kako Srb nema para da to kupi. Ne mogu ljudi da prihvate da Srbija nije ono sto je bila pocetkom 2000 tih. Ko ce de se kladi da ce Aco uspeti da pazari i Erbas i Rafal? Ja sam sto posto ubedjen.

Odgovori
Ne

Ako netko ne štedi na opremanju vojske, to je predsjednik Vučić . Siguran sam da imate novac ali , nije cijela poanta kupovine samo u novcu

De

Pa kad se uzmaju krediti nista nije problem. Ali ce to narod da vraca, a on se kurci kao da je iz svog dzepa placao.

Iv

Pa i ne treba da stedi. Ne samo na vojsku. Nego u svim sferama. Mi ne znamo odakle da krenemo. I vecina nas uzme kredit na stan. Da stekas na kamaru pa onda kupis, koliko bi to trajalo? Od 80 tih se nigde nista nije ulagalo, samo se habalo. Vreme je da se sve zanavlja i ja uvek podrzavam svaki napredak, svaki izgradjeni kilometar puta, hotel, trg, fasadu, policijski auto, tenk, sta god to bilo. I to nema veze sa vlascu. Nije bitno ko je na vlast, bitno je da se razlika primecuje. Jeste, ima i tu politickog marketinga i svega…ali to ostaje gradjanima Srbije. Nece niko odneti h125 kuci npr. Bilo bi super da se i oni nabave, pa da piloti sednu ko ljudi u kozno sediste, da se osete ljudima, a ne da lete u krsu od 50 godina. A sto se kupovine sakom i kapom tice, pa pogledajte samo okruzenje . Ljudi bacaju na desetine milijardi eura , a mi ovde se stisnuli za neku molijardu, ko da se to kupuje svaki dan.

Ci

Početkom 2000 ih ondašnje vlast je nasledila razrušenu Srbiju, opljačkan tzv staru deviznu štednju, dugove prema prevareni građanima od strane Dafine i Jezde. Nekoliko milijardi ondašnji nemačkih maraka,
Za te pare su se mogle kupite 2do 3 eskadrile Su 30, S 300, nekoliko eskadrila helikopter raznih namena i da ostane para za 109 ak kilometara autoputa.
Ali današnji presvučen (k) radikali misle da baš niko ne pamti kako su, sa svojim sadašnjim koalicioni ortacima, uništili Srbiju i osiromašilu njene građane.

GK

Ima para ali na novi kredit. Srbija nema za kamate na postojeće kredite i za njih uzima nove kredite. Tko se razumije u ekonomiju vidi da je bankrot blizu. Zato je važan EXPO i Metro i Rafali jer bez novog enormnog zaduživanja ide bankrot odmah. Ovako će ga odgodit za neko razdoblje ukoliko dobije sve tražene kredite. A konačni račun će bit užasan. Nije mi drago ali ovo je gola istina.

Br

H125, kao i H145 u osnovi nisu Projektovani niti zamisljeni kao vojni helikopteri to je njihova najveca mana.

KK

Dobre zelje komsijama.

H125 bi bio nesto kao Kiowa Warrior, novi Rafali su dobro osvjezenje vec umornim 29-kama.

Odgovori
Du

HM125 je daleko ispred Kajove. Brzina, nosivost, manevarbilnost i oprema, daleko bolja kod HM.

Iv

Dunedain za opremu nisam siguran u Kiowe se upravo ugrađuju najnoviji sustavi – potpisan ugovor s Leonardom koji radi update. Također, suprotno popularnom mišljenju Kiove HRZa su relativno novi sustavi stari 10ak godina …

Pa

@Dunedain,
H125M je noviji i nešto boljih performansi u odnosu na OH58 po osnovnim parametrima koje spominjete.
Naprosto zato sto je razvijen nekoliko desetljeća kasnije ali daleko je to od „daleko ispred“ .
Za ono što su oni namijenjeni ništa dramatično po pitanju max brzine, visine leta, doleta, a pogotovo po pitanju naoružanja.
Budući da su OH58 dobiveni a poklonjenom konju se ne glede u zube, mislim da je pametnije novce za nabavku lakih helija potrositi na neke druge stvari i živjeti sretnom što si dobio.

Mi

Po cemu je H125 moderniji? Kiowa warior vuce porijeklo od Bell 206, dok H125 od AS350. Obe platforme su desetljecima stare. To nije ni bitno. Glavno oruzje Kiowa kakve posjeduje Hrvatska je paket senzora MMS iznad glavcine rotora. H125 nema nista ni blizu tih mogucnosti.

Pa

@Mislave,
H125 ima nešto novije razvijen Safranov motor, a moze biti opremljen i HForce-om kao i nešto veći brat H145

Mi

Pajo

Kiowa warior u verziji koje ima Hrvatska veze nema sa prvim Kiowama! Hrvatska je odabrala izmedju 27 moderniziranih helikoptera 2012.g. koji su prvobitno bili namijenjeni za Amerikance ali se odstalo naprasno od njihovog koristenja kao izvidnickog helikoptera jer je iste senzore dobila posljednja verzija Long Bow Apache te se smatralo da Kiowa warior nema potrebe vise da bude oci i usi Apachea. Hrvatska je dobila upravo te verzije koje imaju takodjer novi motor, unaprijedjen paket senzora termalnih i lasersko optickih senzora koji mogucnostima prevazilazi H force i za razliku od H force dokazan je u realnoj upotrebi. Kiowa Warior moze otkriti termalnu sliku covjeka na udaljenosti od 10 km. Ima mogucnost djelovanja i nocu.

Vl

Rafal saga u pumom zamahu. Kraj se ne nazire.

Odgovori
Du

A da je zavrsen za par meseci, onda bi komentarisao kako se brzopleto uslo u nabavku!

Vl

@ Dunedain

Ne bih, jer navedena saga traje minimum 2-3 godine. Dosad su se odavno mogli naruciti i piloti polako poceti spremati za obuku. Ovako ako ih i narucimo doci cemo na red za otpilike jedno 10 godina.

Ni

Kupovina 12 Rafala ima jedino smisao ako će se kupiti još 24 JF-17 block 3 ili u najboljem slučaju da nam kinezi prodaju oslabljeni J-20 ili bar da učestvujemo sa kinezima oko FC-31…Po meni idealan spoj 12 Rafala 4++ generacije i 24 (J-20 ili FC-31) pete generacije…I takođe mislim da kupovina H125M umesto H145M je čista glupost i bacanje para…

Al

Iskreno jel nama treba eskadila helikoptera ovog tipa. Jer nije bolje. korisnije i isplativije da nastavimo daljim opremanjem sa H145. H145 je savršen, univezalan helikopter, što bi rekli tri u jedan i ne vidim korist od kupovine slabijih modela osim da bacamo novac. Treba završiti kompletiranje Super Puma H215 u okviru MUP-a, Srbije, i to za potrebe specijalističkih timova (SAJ – Žandarmerija) i koji komad za Vojsku Srbije na testiranje, pa ako odgovara posle nabaviti do jedne eskadrile. Mislim da na treba gledati u pravcu, srednjih i velikih transportnih helikoptera jer situacije su takve da prosto ne može se posao završiti bez njih. I još nešto, ako je sve ovo glupo i pogrešno što sam napisao onda barem uložiti novac kupiti nove H145 I H215 za potrebe saniteta. Ja toliko.

Odgovori
Al

Da se ispravim, mislim da treba gledati u pravcu, srednjih i velikih transportnih helikoptera jer situacije su takve da prosto ne može se posao završiti bez njih.

xt

pa na čemu da uče piloti, treniraju itd. Lakše je na jeftinijem stroju obavljati sve te opcije. A mašina nije ni malo naivna

А

@Aleksandar

Чак и ако узмемо да Х125М неће бити директна замена за Газеле у њиховој ГАМА верзији, ми и даље имамо проблем обуке хеликоптера. Мислим теоријски бар гледано, други део обуке би можда могао да се ради на Х145М, али опет остаје шта ћеш да радиш са првим делом, а решење није да се лети на Газелама још коју деценију (иако бар чисто теоријски Газеле можда имају још једну деценију живота у себи ако би се одрадио ремонт ових година).

То нас доводи у ситуацију да теби треба бар 4 различита типа хеликоптера, потенцијално 5, зависно од тога дал би класификовао Ми-17 као средњи или тешки вишенаменски хеликоптер:
1.) јуришни хеликоптер што покрива Ми-35;
2.) лаки хеликоптер за обуку (и потенцијално противоклопну борбу) што би покривао Х125М;
3.) лаки вишенаменски хеликоптер што покрива Х145М;
4.) средњи хеликоптер што покрива Ми-17.

Jo

@Aleksandar
H145M i H125M su praktično ista platforma, slično odnosu Mi-17 i Mi-35.
H125M bi se mogao koristiti za obuku. Kada treba prebaciti 2-3 ljudi, jeftiniji je nego H145M. Može da zameni gazele i kao naoružani izviđački helikopter. Koristi HForce kao i H145M.

Ž

Алекса

Н125М би вероватно заменио Газелу само у улози хеликоптера за обуку, везу, превоз.

Гаму мењају Ми-35М и П, дакле нема потребе да имамо наоружане Н125М.

А и то би било превише хеликоптера у противоклопној ескадрили.

Ne

Sretno vam bilo
Ako do dogovora / ugovora dođe ( sumljam u to ) , pripremite puno novca koji sigurno imate jer predsjednik Vučić ne štedi po pitanju opremanja Vojske Srbije

Osim toga , postoji lista već zaprimljenih naruđbi – UAE 80 aviona , Indonezija 42 aviona , nekoliko desetaka primjeraka za zračne snage Francuske…… pa glede isporuke čete morati biti strpljivi
Kapacitet proizvodnje Dassoult je 24 kom godišnje pa ….bude čekanja

Odgovori
PS

Pa, što misliš da pregovori traju. Nije samo do Meteora, neko od navedenih ili možda i nenavedenih će da sačeka za neki broj aviona. Naravno, u dogovoru svih strana.

Ž
Ne

@ Živojine

2030 je daleko . Jako.
Srbija bi ugovor morala potpisati “ jučer” da bi se ostvarila ova računica .

I jako mi je neshvatljivo da toliko inzistirate na Rafale . Kina ? Mnogi baš na T6 govore o kineskim zrakoplovima kao idealnim za RV Srbije.

Ne

@ PSA

Svaki ugovor mora biti ispoštovan do zadnjeg zareza , točke i povlake.
Posebice kada su u pitanju ogromni novci i ozbiljni igrači poput UAE ili Egipta ili…

Zamisli da smo mi u dogovoru sa Amerima kupili F-16 Block 70/72 pa da nam ih isporuče što prije na uštrb Bugara ili Slovaka i to ako se oni slože .

Hmhm

Mi

Kina? Pa vi da uzmete od Kineza ovi bi napali Taiwan i opet ste nigdje kao i sa Rusima. Zanemarujuci takav sasvim realan scenarij preostalo bi vam da se odmah preimenujete u VKS vazduhoplovno komicne snage.

Jo

@Nenad Hr

Dassault će relativno brzo povećati proizvodnju, što će ubrzati isporuke.

U pitanju je mnogo ozbiljniji paket od same nabavke Rafala. Srbija ima razvijenu namensku industriju i u stanju je da pomogne u pokrivanju nekih uskih grla u francuskoj namenskoj industriji, pre svega u proizvodnji municije i granata. Proizvedeni su i neki sasvim solidni složeniji sistemi.

U takvoj situaciji, za Francusku može biti prihvatljivo da šest novih aviona kasni dve godine, a da se skladišta municije popune odmah. Pri tome Srbija ne mora da žuri, jer postojeća eskadrila Mig 29 može da izdrži do kraja decenije.

PS

Pa, ne bi bilo na uštrb ničiju ako je dogovor. A Francuska kao i Amerika mogu pre svega da popuste na svoj račun, kao što su i uradili prodajom polovnih Rafala vama i Grčkoj. Rafala koji su Francuskoj neophodni ali se odlučila da smanji borbenu sposobnost sopstveniu privremeno a da sačeka nove verzije.

PS

E, da. I Grčka je upravo uzela nove Rafale originalno namenjene Egiptu. Dogovori se za čas naparave kad ima volje.

Ž

Nenad Hr

Све зависи од произвођача, најављују производњу од три авиона месечно што би требало да крене од 2025. године.

Да ли ће успети, морамо сачекати, за сада имају проблема у ланцу снабдевања. Ове године можда произведу 25 авиона.

Ne

@. PSA

Da , baš tako.
Ali , kada smo Grci i mi kupovali , bilo je neko drugo vrijeme.
Od 24.2.2022 mnogo toga se promjenilo.
Potražnja za borbenim sustavima je velika, a kapaciteti proizvodnje nedovoljni. Barem za sada.
Vrijeme će pokazati

Pe

Zanimljivo je da su Amerikanci u proseku pravili oko 20 komada F-22 godisnje, a danas prave cak 156 F-35 godisnje!
Francuska svakako moze da uveca proizvodnju Raffale, ili ne bi ni mogli zakonski da prodaju te avione i vode pregovore, nije to Rusija koji posle 40 godina proizvodnje aviona Su-27 porodice, i dalje prave 10 komada godisnje Su-30

Ž

Petrovic Dusan

Ако не пратите, не причајте напамет, за фабрику ИАЗ из Иркутска смо до сада имали прилику да видимо да су способни да у једној години произведу бар 30 Јак-130 и 30 Су-30.

То што сада праве много мање авиона је тако јер нема уговора, а и наруџбине за руско ваздухопловство треба да се распореди, да би фабрика имала шта да ради.

Dj

>> за фабрику ИАЗ из Иркутска смо до сада имали прилику да видимо

Kako smo i gde „do sada imali priliku da vidimo“?

Mi

@Djukani, PD
,,Kako smo i gde „do sada imali priliku da vidimo“?

Pa da pratite materiju i vesti ne bi postavljali takve komentare i pitanja. Into su potvrdjene cifre za vreme mira, bez povecanja proizvodnje usled rsrnog stanja kao sada. Za manje od 10 godina su bilinproizveli preko 300 novih Su-30SM/34/35 (2011-2021)

Ž

Djuka

Онај ко је пратио тај је имао прилику да види колико је та фабрика произвела авиона у последњих 10-15 година.

Ви очигледно нисте.

Mi

Dassault i Lockheed M ne prestaju sa kidanjem na trzistu ovih godina… Svaka cast, sta da kazem. Sto se tice izbora aviona, kontam da mnogo strucniji ljudi od mene rade na tome tako da mogu samo da kazem da je jako lep i sposoban avion, svakako lepsi i sposobniji od kineskih varijanti koje su nam se nudile – mada da li je duplo bolji (s obzirom na cenu) ne znam.

Odgovori
Dj

Pa nesto i ne kida na berzi, ni oni ni americke kolege…

om

Ajde da vidimo i tu priču o Rafalima i to novim kakvi bi drugi mogli biti. Vučić već tri godine pregovara i ništa. Nije prvi puta bio sa Makronom. Sada kad je politička situacija za Srbiju najteža, sada kada Makron najžešće pomaže Ukrajini, kada šalje najozbiljnijiu opremu i resurse Makron će prodati Rafale zakletom ruskom prijatelju. Da je pitanje opstanka francuske avio industrije ne vjerujem u taj posao. Predizborni trikovi Vučićevi.

Odgovori
С

Овај пут се слажем са свиме што си написао. Посебно још после окршаја Русије и Француске у СБ УН око седнице посвећене агресије НАТО на СРЈ.

tg

… Koji avioni bre, koja oprema. Ko da će nas pustiti da letimo ka jugu sa Rafalima, kao što ne smemo sa MIGovima. Kad je premijerka pre nekoliko meseci izjavila da bi plate prosvetnih radnika trebalo izjednačiti sa republičkim prosekom, suze su mi krenule na oči. Teret samo raste, a rljudski resursi, a sa njima i odlučnost, sve oskudniji.

Pe

@omniameamecumporto
Srbija nije „zakleti ruski prijatalj“, Srbija je osudila ruski agresiju u glasanju u UN.
Razlog ne uvodjenja sankcija Rusiji je cist oportunizam, i Srbija trguje ratom u Ukrajini za neke svoje interese, kao glas u UN i td
Ali nikada ne bi Srbija vojno pomagala Rusima, kao sto i Rusi nisu Srbiji.

Vl

Ma kakav Rafal, daleko bilo. Skup avion, prakticno prevazidjen. Dok stigne, za 5-6 godina, bice vec zastareo. Osim dobre nosivosti, nema neke prednosti nad ostalim avionima 4. generacije, a cena je vise nego velika. Plus je i jako skup za odrzavanje/sat naleta.
Ovo je samo politicka igra Vucica, prava kupovina dolazi iz Rusije

Odgovori
Dz

@Vladimir

Iskreno ne kapiram kako ljudi mogu da se toliko izlupetaju…
Jeste, evo dolazi S-57 preko Marsa pa Dunavom podmornicom.

al

@ Vladimir

Rafal prevazidjen?

Na koji si ti drogama ? :D

Bukvalno daleko najmoderniji i najsposobniji avion 4++ generacije po svim kriterijumima.

St

@Dzabu, ko to kaze da su tehnoloski najbolji u svojoj klasi? Videli ste tehnicko tehnolosku analizu ili samo Wikipedia, ex. verzija je uvek daleko slabija u odnosu na izvornu i koliko bi se cekala isporuka? To sto navodno ne mozemo dobiti od drugih da li je to mozda samo nas los geopoliticki polozaj. Ja bih zamolio strucnjaka u ovoj oblastina Zivojina Bankovica, kakav je njegov stav o pomenutoj nabavci i moguca alternativa? Naravno da rata nece da bude! Niko nikad vise nece da salje svoju decu u grob pardon rov!!! A s kim bismo mi to ratovali? NATO na svakoj strani, tako da ne pisite gluposti, voleo bih promisljenost u politici, sta postizemo ovim statusom, samo problem pravimo sebi i ogranicenja. Vise nije pravac emocija vec buducnosti Srbije. Diplomatija bre! KiM je izgubljen i tu nema nazad, od istorije se ne zivi, demografska slika dole ide u prilog samo drugoj strani, svi znamo o cemu pisem. Mi teritorije imamo i previse, ali ljudi nemamo. Zemlja na KiM je bila srpska ali mi smo je prodavali njima zarad licnih interesa i to je kraj price. Dakle, sto se tice helikoptera H125m, smatram da je to bespotrebno, valjda je logicno da idemo vec ka H145, a ne par komada ovog par komada onog i nigde nas nema. Bilo bi mi drago da gresim. Pogledajte besposadne letelice imamo vise tipova po par komada, a nase domace uz prenos Kineske tehnologije jos nismo zaziveli vec od zbora do zbora u krug.

Vl

@dzabu

Vidi, sankcije Rusiji su nelegalne,tj. nisu izglasane u Savetu bezbednosti, tako da ni jedna zemlja nije duzna da ih sprovodi. Bez obzira na par „znalaca“ ovde, realnost je drugacija: Nasi avioni lete u Rusiju svakodnevno po vise komada, kao i mnoge druge zemlje, pa i NATO Turska. Oruzije iz Rusije nam stize i stizace, a i geopoliticka situacija se ubrzano menja. Sve ce biti drugacije posle izbora u USA, pobede Rusije u Ukrajini itd. A i da ostane sve kao sada jos 7-8 godina, ima nekoliko nacina koje ja znam kako se mogu dopremiti avioni. Narocito ako tada Orban jos uvek bude na vlasti.

@altac

Ja nisam na drogama, molio bih te za malo uljudnije obracanje. Posto ocigledno nemas kalendar, evo ja cu da ti nacrtam:

Rafal je poceo sa razvojem 80-ih godina proslog veka (pre 40 god) kao avion tada najmodernije 4. generacije. Prvi let je imao ’91. godine, a usao u serijsku proizvodnju ’98, pre 25 godina. Od tada je bilo modernizacija, ali osnova je ostala ista.
Mi sad i da ih narucimo, da pocnu isporuku 2030, da ih isporuce do 2032/2033 (pomozi Boze), dostici ce operativnu upotebu do 2035, a tada ce model aviona biti star skoro 40 godina. I jos mi u miru da ih koristimo 40 god, do neke 2075. I to je onda 80 godina star model aviona pri kraju radnog veka. I za tako nesto da damo par milrd eur, a zemlje okolo narucuju avione 5. generacije, I 6. generacija krece pre 2030. Jel ti sad jasnije?

YP

@Vladimir
Avione pete generacije nam niko i ne nudi. Šesta još ne postoji u operativnoj upotrebi, a mi para ni za četvrtu nemamo.
Iako je Rafal „star“, on je u suštini savremen proizvod pod uslovom da se kupi nov.

Što se tiče Rusije, oni treba prvo da podmire svoje potrebe koje su sve veće. Nama će i dalje nuditi Mig 35 koji je sve, samo ne moderan avion i avion koji ni oni ne žele u svom inventaru.

Pa

@Vladimire, da oruzje iz Rusije stižei i stizati će. Isto tako municija iz Srbije stiže u Ukrajinu i stizat će. I šta si time htio reći?
Koliko je star SU27? Šta je SU35? Modernizirani SU27. Ako sad naručite SU35 doći će za „100 godina“ jer rusi sada moraju raditi za sebe, a ni to ne stižu. Ovo što je isporučeno to su stari ugovori koje su morali ispoštovati.
Osim toga kupite šta hoćete. U Hrvatskoj ionako nikog nije briga šta će HRZ kupiti ili što će VRS kupiti. Baš danas gledam, pa gorivo je jeftinije u HR nego u Srbiji.
Hrvatskoj je ovih 12 dovoljno, bolje je daljeulagati u škole i institute…

Pe

@Vladimir Rafalle svakako nije „zastareo“, mozda jedini u odnosu na F-35, ali i tu Rafalle ima neke prednosti. Postoji i F-15, i F-16, u najnovijem izdanju, eto to je neki vrh na planeti Zemlja, i bilo bi sjajno da prvi put Srbija ima vrhunske letelice, od Me-109 1930-ih nismo imali.

Ne

Opet malo politickog marketinga. Ne daj boze da nas zakopa sa tri milijarde eura nepotrebno. Dal’ on shvata da „dokapitalizacija“ znaci prodaja? Imacemo, valjda, srece, da „nas ne vole“, i da ne pristanu.

Imam pitanje oko Gazeli i zamene. Da li nam to treba? H145, cini mi se da vec radi taj posao? Zar nije bolje kupiti Super Pumu ili neki drugi transportni?

Kupuju te male helikoptere k’o da su karting . . .

Odgovori
mr

Možda se ide na vezanu trgovinu. Kupujemo helikoptere ako idu i rafali u paketu. Ko u svetu koristi ove male h125m. Zašta mogu da posluže osim za neka izvidjanja u zavisnosti od opreme i prevoz generala. Dronovi su superiorni za izvidjanje. Dobićete rafale, ali da uzemete i helikoptere. Samo vezano ili nema posla.

Odgovori
Ž

mr

Хеликоптер Н125М може да кошта неколико милиона евра, вредност ескадриле таквих летелица је безначајна у односу на вредност ескадриле нових или половних Рафала.

Значи не мора да буде везано, није кључно.

Dr

hajde malo da vam pomognem , AIrbus Helicopters , firma u kojoj se sastavljaju svi Evropski Helihopteri NIJE FRANCUSKA kompanija vec Zajednicka EVROPSKA . H-145 M se sastavlja od raznih komponenti iz svih Evropskih drzava u Nemackog Gradicu DONAUWÖRTH u Bayern ! sta mislite zasto su se Vucic i „MInisterpräsident aus München“ onako prisno ophodili u Beogradu !?
Dassault JESTE Francuska kopmanija koja sastavlja „Raffale“ f3r/f4 i jednina je Kompanija koja skoro sasvim sama proizvodi komponente za svoje letelice , naravno uz saradnju sa SNECMA i SAFRAN corporacijom !
Dakle , niti ce Francuzi popustiti sa cenom zbog kupovine H-125M a nitice Srbija kupovati neki drugi Avion za svoju vojsku .
mozda bi to sa H-125M bila neka vajda kada bi se odlucili za Europfighter Typhoon EF 2000 pa da nas vezu za EBDR ali samo tako i nikako drugacije ! Kad su u pitanju H-225 i njegove razlicite verzije to je malo drugacija prica ! posle Ruskih MiL-Mi 171V ovi helihopetri su za Srbiju najbolji . zaboravite USA „Black Hawk“ mozda budu jeftiniji u nabavki ali zato su vrlo skupi pri odrzavanju !
Kinezi jesu dobri , ali trenutno nam nisu dostupni kao ni Ruska tehnika !

Ra

Ako Vučić kupi 12 Rafala F4 koje će dobiti tamo 2032-2033,Francuzi će od 2035 nadalje kupovati Rafale F5ni možda Grčkoj i Hrvatskoj više nego upola cijene prodati svakoj barem 6 ako ne opet 12 rabljenih aviona Rafale F3R jer ih neće moći dići na standard Rafale F5, a kad ovi rabljenim Rafale F3R otiđu resursi tamo 2048-2049 onda će se naručiti 12 Rafala F6 ili 12 F-35A Lightning II. Srbija će svoje Rafale F4 koristiti 40 godina sve do 2073.Onda ćemo vidjeti tko je bolje pazario, a tko je kupovao preskupo.

Mi

DraganD

Prvi put čujem da su UH 60 skupi pri održavanju. Imate neke podatke da uporedimo?

H125 nije za vojsku, ovo je civilni i policijski helikopter.
FLIR se nalazi na donjem delu sto je mnogo gore od gazelle, kod koje se nalazi pri vrhu.

Ž

Gastritis

FLIR се код Н125М може налазити и на кабини.

https://tangosix.rs/2022/31/08/helikopter-h125m-idealna-zamena-za-srpske-gazele/

Bo

Po mom mišljenju ključne teme su dokapitalizacija naše namenske industrije (Francuzi verovatno hoće i spremni su odmah da kupe u potpunosti sve naše firme) i nuklearna energija. Vučić je napomenuo da moramo da povećamo proizvodnju granata i do tri puta, što ide u prilog dešavanjima u Ukrajini. Verovatno da će većina evropske proizvodnje završiti na ratištu, a naša treba da nadomesti njihove zalihe, tako da naše granate ne završavaju direktno u Ukrajini – po principu vuk sit i ovce na broju. Takođe, treba tek da se pokaže odakle onih milion granata koje je Češka naprasno pronašla u nekoj zemlji van EU…

Druga tema, nuklearna energija i to ko će i kakve nuklearne elektrane graditi u Srbiji. Izgleda da je ta odluka da se grade već doneta bez ikakve javne rasprave i potencijalnog referenduma.

Moguće da Vučić želi da sporazum po ove dve teme uslovi prodajom Rafala. Videli smo svi u prethodnih dvanaest godina koliko je uspešan pregovarač, ali ukoliko postigne dogovor u ponedeljak to će biti tektonski zaokret za narednih 25 godina.

Odgovori
de

Svasta moze da znaci ta „dokapitalizacija“. Mi pravimo jako malo ozbiljnih borbenih sistema za izvoz (valjda samo ta Nora) tako da im ne bodemo mnogo oci. E sad ako bi mi hteli da se pojavimo sa jos necim verovatno bi nam neko malo zavrnuo usi! Medjutim ako su Francuzi vlasnici „do 50%“ onda je tu stvar drasticno drugacija. Prvo to „do 50%“ lako moze da postane „50% +1 akcija“. Drugo je to da Francuska ima ozbiljan uticaj u velikom broju zemalja pa ne bi cudilo da se odjednom pojavi potreba za par miliona granata 155mm za tamo neki Senegal, Mali ili Obalu Slonovace. Posto mi to ne mozemo da napravimo opet bi ti Francuzi mogli da uteraju neki evric u novu opremu ili nove fabrike i mi odjednom stancamo te granate kao bombone. Naravno da niko nije blesav i da je jasno da bi te granate nekako zavrsile u Ukraini ali ja i ne vidim neku preteranu potrebu za tim egzibicijama. Jednostavno cena granate je x-y evra ili cega vec. Kome treba neka plati. A ako mu treba hitno neka plati avansno i dvostruko.

Iv

Nema šanse da Francuti ulože ni jedan euro u to. Nitko normalan neće uložiti pare u nešto što ne kontrolira, a to je što se ovdje nudi, tj. udio ispod 50% …

B

Uzmite primer konstrukcije treceg reaktora u nuklearnoj elektrani u Flamenvilu u Francuskoj. Na postojeca dva reaktora (iz 1986 i 1987 godine), 2007 godine planirana je izgradnja treceg novije generacije kapaciteta 1.6GW, troskovi izgradnje procenjeni su na 3.3 milijarde evra sa planiranim pustanjem u rad 2012 godine. U Julu 2020 godine procena troskova izgranje iznosila je 19.1 milijardi evra sa planiranim pustanjem u rad 2022 godine, znaci reaktor ni tada nije bio izgradjen. Reaktor jos nije pusten u rad i planirano je pustanje tokom 2024 godine.

Na primer firma koja gradi reaktor 2015 godine izvestila je Francusko nuklearno regulatorno telo da su otkrivene anomalije u celiku reaktorske posude „sto je dovelo do nize vrednosti mehanicke zilavosti od ocekivane“…

B

Postojece dva reaktora starije generacije kapaciteta 1.3GW svaki (ukupno 2.6 GW), zapoceta je izgradnja 1979 i 1980 godine a zavrseni su 1986 i 1987 godine.

B

Kao sto je Jugoslavija (Srbija) izgubila znanja u mnogim oblastima, tako moguce da ni Francuzi nisu bolje prosli sto se toga tice. Pa uzmite primer da neki od starijih generacija ne znaju da je Jugoslavija kao drzava uopste postojala a da ne pricamo o vestinama nuklearne energije. Ipak smo svi pod uticajem tik toka i instagrama. Hocu da kazem da treba biti oprezan.

Er

Ako Vičić uslovi izgradnju nuklearne elektrane kupovinom Rafala, onda će dokazati da je „politički patuljak“. Izgradnju nuklearne elektrane treba usloviti ulaskom Srbije u EU. Ima veću težinu nego kupovanje borbenih aviona.

PS

@Era
U sadašnjim okolnostima nema prijema u EU nikome. Nema veze sa Srbijom ili bilo čime. Sve i da smo idealni kandidat. Imaju ogromnih problema između sebe. Još dugo, dugo, vremena neće niko unutra.
Možemo svi da se ofarbamo u plavo i stavimo žute zvezdice.

Sad će neko da priča o politici Srbije, ali ni korak nisu napredovali ni oni oko nas koji su i da ne kažem šta poturili za EU i dobili šta? Ušli u NATO, ratovali za njega i – ništa. Prosto, bez reformi unutar EU nema proširenja, pa šta god da uradiš ima malo efekta. A unutrašnja politička podrška po jačim državama se trenutno dosta lomi i oko imigracije i sličnog pa i po tom osnovu sve strance gledaju preko nišana.

Sa druge strane, neki drugi ustupci mogu da se dobiju.

Dj

>> moguce da ni Francuzi nisu bolje prosli sto se toga tice. Pa uzmite primer da neki od starijih generacija ne znaju da je Jugoslavija kao drzava uopste postojala a da ne pricamo o vestinama nuklearne energije

Ste se sve ovde moze procitati. Francuska koja 70% energije dobija iz fisije, poseduje full zaokruzen uranski proizvodni ciklus, od rudnika u africi, fabrika za obogacivanje, do desetine reaktora + vojni program – atomsko oruzije, nuklearne podmornice… Sektor zaposljava 220K ljudi. i ipak „izgubila vestine nuklearne energije“? Cccc

Er

@PSA
moje zapažanje se razlikuje dijametralno od tvog. U EU se sve vrti oko para, tako ako bi Francuzima ponudio izgradnju nuklearne elektrane, a to bogami košta, stekao si jakog lobistu tvojih interesa unutar EU. Kupovina Rafala košta 3 milijarde evra, izgradnja nuklearne elektrane košta najmanje 12 milijardi. Uvek veća cifra pobeđuje i menja okolnosti.

DN

Nakon skoro 3 godine pregovora Vučić ide razgovarati sa Makronom o Rafalima. Očekivao sam da ide potpisati ugovor o narudžbi, a ne malo razgovarati. Zna li neko gde je zapelo?

Odgovori
PS

Ne ide on da malo razgovara, već da proba da izboksuje ogroman paket koji se tiče uvođenja Srbije u 21. vek po mnogim osnovama. Kupili smo dva superkompjutera za Kragujevac, OK, jedan već radi za drugog se već zida zgrada, ali veštačka inteligencija ne traži samo superkompjutere već i tone energije, ogromnu razvojnu snagu koju nijedna država ne može sama da regrutuje, osim možda Kine i Amerike i tako dalje i tako bliže. Kad pregovaraš samo o 12 Rafala mogu da zabeđuju, ako pregovaraš o paketu koji je nekoliko puta toliki kolika je vrednost ugovora sa Rafalom, ima mesta da svašta nešto popuste. Ako hoće tj.

ad

@ DNA Zna se, Tonino Picula blokira kupnju.

Th

@DNA
Sta se tu jos pregovara? Suluda cijena se zna. Kolika Budala moras bit da to platis? Za obicni Airpolicing. Milijardu+ Eura sa Avione za odpad. Ogolcen. Sretno vam bilo.

Mi

PSA

Kod nas superkompjutore kupuju sveucilista i niko se i ne obazire na to.

Ro

Srbija je iz relativno povoljne situacije nakon nabavke i modernizacije MIGova unazad nekoliko godina, došla u približnu situaciju u kojoj se Hrvatska našla prilikom prvog i drugog pokušaja kupovine borbenih aviona.
Budite pametni, kupite FA 50, barem dvije eskadrile. Pogledajte Poljake.

Odgovori
Mi

Mislim da je Srbija u daleko goroj situaciji nego je bila Hrvatska. Hrvatskoj za opstanak zrakoplovstva je igralo samo koliko ce odrijesiti kesu. Srbiji i kesa i sto nema od koga da kupi. Zbog odnosa sa Rusima zalad ne zeli, Rusi zbog sankcija ne mogu, a ako situacija sa Taiwanom eskalira isto i sa Kinezima. Srbija je u realnoj opasnosti da ugasi lovacko zrakoplovstvo ukoliko ovo sa Ukrajinom potraje jos koju godinu.

so

FA50 je odlican izbor iako nije u klasi F16 ili Rafla. Rafali za 3mrd (250Mio/Komad) su bacanje para. Ako bi nam Francuzi prodali Rafale i dok ih budemo dobili od 2030 na dalje, RafaliFR4 nisu Avioni 5te generacije. Za sada su dobri ali dali ce biti dobri i od 2030 na dalje sumnjam. Ostaje pitanje dali bi i FA50 od Koreanaca dobili… Mozda bi M346 od Italiana bila alternativa. 2-3 Eskadrile Kategorije Light fighter/attack version (FA50, L15, M346 ili slicno) nam treba a od 2030 Avion 5te generacije. To je moje misljenje.

Yo

Šta konkretno znači dokapitalizacija naših preduzeća vojne industrije (ne postoji nenamenska indystruja) od strane sličnih iz FRA?
Da će Daso, Safran i sl. na za Rafale biti isplaćeni udelom do 50% u celoj našoj vojnoj industriji, a onda ih npr. Makron pritisne da svoj udeo predaju npr. Ukrajini ili sl., pa da nas Rusi u perspektivi „denacifikuju“ – jer nismo u NATO pa da nas i oni malo izbombaju…
Šala mala, ali bi trebalo malo više detalja o toj željenoj međusobnoj saradnji na vojnoindustrijskom nivou.
Dokapitalizacije se vrše iz 2 razloga:
– radi prevazilaženja nelikvidnosti (čega danas nema u vojnoj industriji u okolnostima aktuelnih sukoba – bar ne bi smelo u državama koje imaju policiju, tužilaštvo i sudstvo)
– radi širenja poslovanja
Ovo drugo se čini interesantnijim i verovatnijim, ali bi valjalo malo više informacija o tome šta bi mi kao vojnoneutralna država imali da nudimo u partnerstvu sa, posle USA, verovatno najjačom vojnom industrijom u NATO.
Mislim, nema loše ako naše vojne nabavke ne trpe zbog tog partnerstva (da ne bude situacija da pravimo za druge a sami ostanemo neopremljeni) i ako zadržimo pravo preče kupovine ukoliko neka od partnerskih francuskih firmi reši da se povuče iz bilo kog razloga…
Ovo je mnogo bitnije od Rafala i stvarno nam daje mogućnost priključka u tehnološki 21. vek, samo da to pametno uradimo da obe strane budu zadovoljne.

Odgovori
La

Od Rafala nema nista,ovo je samo predizborni marketing vucica.Pa nisu Francuzi nenormalni da prodaju Srbiji najbolju tehnologiju a znaju da je srpska vlada proxy Rusija i jos u jeku kada su tenzije izmedju Francuske i Rusije najvece.Francuska se sprema da posalje 200 000 vojnika u Ukrajinu da isteraju Rusku vojsku a jos pritom ce prodavati Srbiji Rafale.Hoce ali juce.Vuciceve bajke.

Odgovori
Mi

Citava Francuska vojska nema 200.000 ljudi!

Br

Prodali su Rafale Egiptu i mnogim zemljama koje suruju sa Rusijom. Zasto ne bi i nama? Imaj u vidu da je EU vise puta izjavila da zeli da integrise Zapadni Balkan da im ne bi uleteo neko drugi. To se najvise culo od odpocinjanja rata u UKR

M

Poenta cele ove dugogodisnje manifestqcije su iskljucivo meteori i nista drugo. Uzimati rafal bez meteora je kao kupiti snajper sa pistoljskim metkom 9mm. Nikakve poente nema. Ako ne dobijemo meteore u sta ja uopste ne verujem opcija je da ganjamo novu eskadrilu skolskih aviona sa mogucnoscu nosenja naoruzanja ,a da se sa kinezima udje u dil za J31. Imamo 5-6god do zamene do tada ce j31 biti spreman u potpunosti pitanje je samo da li ce kinezi pristati da daju na prodaju petu generaciju. Rusi nemaju avion za nas trenutno. Sve njihovo je preveliko za nasu teritoriju dok ne zavrse su75. Takodje da bu se uporedilo koliko je besmislena kupovina rafala za taj novac bi se mogla dobiti eskadrila su57 od Rusa koji je neuporedivo bolji aparat od rafala. I dalje ostaje konstatacija da su avioni SU familije overkil za nasu teritoriju ali ako je rafal vs su57 dinar za dinar samo bi lud covek uzeo rafal. Takodje ne znam zasto se nabija presija da mi nesto moramo odmah da uzimamo. Ok rafal je sad hit ali kod kineza kojom brzinom stancaju avione realan rok isporuke je max 2godine za prve aparate. Bolje je uzeti za pocetak eskadrilu j10c za oko milijardu i sacekati malo. Su75 i j31 ce sigurno biti napredniji avioni od rafala sobzirom da su novijeg konstrukcijskog datuma i trebalo bi ici u tom smeru u primarnu nabavku aparata.

Odgovori
om

Gdje je taj Su-57 ili Su 75, gdje su, prvo ih Rusi sebi trebaju napraviti, a za to će im trebati sto godina. Gdje ste vi, gdje vi sebe nalazite. Kakovu politiku vodite, politiku tri stolice. Žalosno je da ste nigdje zapravo. Ekonomija na zapadu a srce na istoku. Meni taj koji sjedi na tri stolice nikad ne bi čuvao leđa niti bio saveznik. Vrlo jednostavno za objasniti u normalnom životu.

Iv

Zašto se za izraz „overkill“ polazi od dimenzija aviona, a ne od troška nabave i održavanja? Hoće li krila ili rep aviona prelaziti preko granične linije?

Vl

@omni

Tu su. Verovatno neces verovati (ali to je nebitno), SU 57 svakih par noci patrolira izmedju Belorusije i Kalinjingradseke oblasti preko baltickih NATO zemalja, a ovi o tome nemaju pojma. Zato sto je stvarno nevidljiv za radare, za razliku od zapadnih antipoda. Znamo gde i i kako su zavrsili f117 i b2, a tako bi i ovi naslednici.
SU 75 jos nije poleteo, ali ce do kraja godine, ako sto sam vec pisao. 80% letelice je od SU57, samo umanjeno i to mu omogucava brz razvoj. Sada se ubrzano radi na modularnosti kabine, sto SU57 nema.

Th

Meni se cini da su Francuzi zeljeli da Srbi kupe te Rafale. Znaju taj Balkanski mentalitet. Za njih je AV 90%+ taj Srbski Svijet. Sta nekom koristi ogolceni avion? Bio on i novi po oznaki. Ko vjeruje da su NATO i Europa tolike budale da soficirano ofanzivno oruzje proda nekom ko je potentijalni neprijatelj. Sa METEORom mozete Aviano gadjat.

Odgovori
Р

Суштина је у томе, да политика продаје наоружање. У овом времену реалније је преговарати за Су-30, за српско РВ него за Рафала (или Тајфуна као што смо имали прилике да видимо изјаву од оног великог струњака Стефановића), јер нисмо у nato и не верујем да ћемо уопште и добити Рафал. Када Вучић не буде више председник, реалније је да ћемо тада имати замену за МиГ-29, али не у виду западних авиона.

Odgovori
Pe

@Ранђа Osim sto je Su-30 znatno losiji avion od Rafalle, i ima daleko manje mogucnosti jer je zapravo preradjen lovac Su-27, a ne visenamenski avion od pocetka, Rusija ne moze Srbiji prodati nista od oruzja.
I zbog toga sto njima samima fali zbog teskih gubitaka u ratu, i jer nema sanse da Srbiji dostave avione.

Ma

Poljaci imaju 4 eskadrile F16 blok 52, naručili 32 F35.
Oni mogu naručiti trenažne/lake borbene avione za zezanje.

Odgovori
Mi

@Rafalni
Rafal F3R se može podignit na F4 ili F5 standar jer zmaj ostaje isti samo se mjenjaju senzori i elektronika kao integracija novog naoružanja

Odgovori
Ro

Niko nije pomislio na Saab Gripen, avion približnog kvaliteta i karakteristika, a cenom više od 100% povoljniji, takođe i održavanje. Pozivamo se na neku analizu pre 10tak godina, pa ljudi to više adekvatno, ne odgovora stvarnom stanju 2024. godine, tehnički iskorak postoji! Uglavnom nama je važnija PVO nego RV, avioni su jedino bitni za air police, za vazdušnu borbu nema više prostora na sreću, ako bi se desila bila bi fatalna po nas, 12 aparata čemu mogu poslužiti? De facto, čemu toliko zaduženje, nabaviti povoljnije aparate i biće svrsihodni, sve ostalo je imbecilno. Podržavam nabavku helikoptera, predlog h125m nije opravdan, ako smo krenuli sa h145 idemo dalje sa tom nabavkom, pričamo o troškovima eksploatacije nemoj da se zavaravamo. H125m je pleksiglas i tanki lim, sličnost kao Gazale a znamo kako je ona prolazila u Republici Srpskoj i Republici Srbiji. Voleo bih da nam se u komentare aktivno uključe urednici ovog profila.

Odgovori
Iv

@Rodoljub
Malo si se pogubio oko cijena, Gripen E košta od USD 90 mln pa naviše, dok Rafale košta od USD 110 mln pa naviše, sve ovisi i o paketu naoružanja, rezervnih djelova, obuke itd.

Iv

Veća je provizija na Rafalu nego na Gripenu.

Jo

@Rodoljub
Šveđani su pojeli ono što se ne jede kada Srbiju nisu udostojili odgovora, tamo davne 2011. godine. Takve stvari se ne opraštaju i preko takvih stvari se ne prelazi. Potpuno je nebitno da li je Srbija bila ozbiljan kupac ili nije. Stvar je elementrane poslovne pristojnosti da se odgovori, pa makar taj odgovor bio „f*ck you letter“. Da država sutra pošalje u Ameriku zahtev za krstareće rakete sa nuklearnim glavama, potpuno nerealan – dobiće odgovor. Negativan, ali ipak odgovor. Prema tome, Šveđani ne zaslužuju da Srbija uopšte razmatra njihove avione.

Re

Lepo je već neko napisao da će Rafal zastariti dok ga dobijemo,a ozbiljne su pare u pitanju.LA održavati kao i do sada,šta fali i Grčkim Miražima recimo.Ionako jedna eskadrila nečini nešto posebno.U klještima smo trenutno,možda i bolje da sačekamo rasplet u Ukr.i Američke izbore pa natenane.Drugim rečima dati 500-600 miliona za neku polovnu solidnu eskadrilu a sa dve i po milijarde osnažiti PVO,radare smo već uzeli od Talesa i to odlične,i uložiti u licence za PO sredstva ostatak para jer tu smo baš tanki.Naravno bez dronova i robota ništa,to omasoviti do besvesti.Raduje vest da sad sami proizvodimo cevi za topove 30,40,57mm i veće,izuzetna stvar.Ako budemo uspeli i domaći DUBS da napravimo za njih pa sve to na Lazare,Miloše,Pasarse i naravno meni omiljen ako ga usavrše Harpas de bi nam bio kraj.Uz programiranu municiju naravno.Pa vodjena municija,da se nezaboravi i nesrećna Zastava.To su nam sve goruće stvari mnogo korišćenije u svakom sukobu.Mi smo mala zemlja i teško je sakriti avione.Ako Ukri malo malo pa unište Rusima u sred Rusije avione dronovima,zašto ne bi i nama mogli isto.S tim što smo mi jako siromašni.Zamisli daš pola vojnog budžeta godišnje za te Rafale a neko ih uništi drončićima.Samo se setite zastave šiptarske spuštene na tekmi u sred BGa i Ukro drona na Ruskom A50.Mnogo pametnije treba potrošiti tih 3 milijarde u ovom momentu,a za kasnije videćemo.

Odgovori
PS

Dakle, umesto MIG-29 uzeti za zamenu polovnu eskadrilu aviona koji će odmah malo posle da izađu iz resursa? Troškovi preobuke, prilagođavanja infrastrukture i svega ostalog nema veze??? Mislim da ne shvatate da je 3 milijarde nekakva preliminarna procena za čitav paket i neutvrđeni broj aviona, dok za te polovne eskadrile treba kupiti i platiti sve to isto što i za nove i to bi opet izašlo milijarde za polovne avione kojima ističe resurs. Isto važi i za avione bilo kog drugog ponuđača. Sve te cene „čistog aviona „su puta nešto….

Sr

@Realni
Rafali nikako neće biti zastareli, šta više Francuska je iznela jasne planove da će Rafali ostati u upotrebi do 2060. Bitno je što će novi Rafali F4.1 moći da se modernizuju dalje. Već sa 4.3 koji se upravo razvija dolazi do unapređenja komunikacionih standarda do tog nivoa da govorimo o pravoj senzorskoj fuziji aviona 5. generacije kao F-35.

Ž

Srbofil

Постоје планови и за Рафал F5.

Vl

@srbofil

Znaci, cim stigne da ga saljemo na upgrade na ver. F5? Naravno da ce zastareti za par godina. Sad imamo MIG29 koji je poceo da se prozivodi pre 40 god i svi mu se podsmevaju. Tako ce biti i 2035 kad mi kompletiramo eskadrilu Rafala.
Jedina buducnost Rafala u nasem RV koju vidim je da nasledi Orlove kao jurisnik, sto bi stvarno bio ozbiljan upgrade. Kao lovac ce uvek biti inferioran u odnosu na avione V i uskoro VI generacije, zapravo bice glineni golub. Nadam se da ga necemo naruciti

Be

Ne Vladimire.

Ako Srbija nabavi Rafale, napravit ce istu stvar kao i Hrvatska.
I jedinu logicnu stvar.

Da se pojasnim, tj. da Vam ukratko opisem kako ce to u HR slucaju teci.

HRZ, kao sto svi znamo, je bila u jako losem polozaju. MIGovi su dali svoje.
Zamjena se morala naci unutar relativno kratkog vremenskog okvira.
Nabaljena je funkcionalna formacija od 12 kom.
Ono ce pristici kako je i planirano, bez nekog high end naoruzanja.
Da, Meteori nece doci. Avioni ce doci s najosnovnijim paketom naoruzanja.
Kad eskadrila dostigne punu operabilnost, kad se sve organizacijske i logisticke bubice posloze a sustav probavi novonabavljene stroje, e tad ces vidjeti narudzbu za popunjavanjem borbenog kompleta. Da, tad ce se i Meteori naruciti.
Za to mislim da ce biti potrebno 2 godine od primitka zadnjeg aparata.
I ne samo to.
Tada se moze ocekivati i nardzba dodatnih novih 6 aparata u standardu F4.
Kako ti novonaruceni F4 budu pristizali, nikako ne prije neke 2032., tako ce se i postojeci podizati na taj F4 standard.

Srbija ce vjerojatno, ako uzme Rafale, slijediti isti hodogrm.

Mi

@Beduin
Realni scenario.
Ja mislim da taj Meteor ima danas mitski status kao i S300/400, R-37, nekima Patriot ili F-35. Licno mislim da ta raketa sasvim dobro ispunjava svoje zadatke iako ima 0 prakse u ratu. Isto tako mislim da je za HRZ veoma lako uzeti 12-24 komada odmah danas bez ikakvih problema, i pokazati par komada ispod krila cim vam stignu prvi Rafali. Štaviše, mislim da bi to bilo veom pametno i proaktivno, jer ne zahteva nikakvu dodatnu obuku pilota. Poruka jasna kao dan, a Vule bi morao da digne lestvicu.
Sa druge strane, stvarno ne znam da li danasnja politicka garnitura dozvoljavaju da Vučić kupi Meteor ili ne. Mozda bi morao da kuoi ekvivalent od Kine, koja se ne sme podceniti kad subrakete u pitanju. Pare u oba slucaja nisu problem jer se radi ipak u par tuceta za pocetak, maks.

Be

Milose, Kina je daleko.
Ako itko u EUropi zna koliko su Kinezi prefrigani, to bi Vi trebali znati.

Vas izbor….

Da

Dve decenije pre raspada drzave tadasnje helikopterske jedinice su rasplagao sa dve onovne vrste helikoptera to su Mil i Soko Gazelle.U manjem broju sobzirim na velicinu i bogatstvo te drzave specijalizovanih varjanti kao sto su Kamovi. Kada govorimo u prezentu sva zaostavstina iz vremena JNA ce biti u dogledno vreme povucena. Vec sada raspolazemo sa tri vrste,a Kiparski mi24 se razlikuje od mi35 slobodno mozemo reci o dva razlicita modela. Smisleno opremanje treba da sadrzi te elemente pametne unifikacije, a ne velikoj sarenisu malim serija.

Odgovori
Dj

Ti Mi helikopteri su prosto reket ruskoj petoj koloni inflitriranoj u drzavu – da budu mirni i da ne prave probleme. Necija ideja je da moras od RF kupovati skalamerije, i imati njihovu opremu, da bi tako demonstrirao neutralnost. Ne postoji ni medjutim jedan ekonomsko odbrambeni razlog za te poslove, pre emocije, licni interesi, pogresne procene itd.

Mislim zasto bi Srbija bila jedna od nekoliko drzava u Evropi koja ima eskadrilu teskih napadackih helikoptera? Koji ce to pakt napasti RS i cije ce tenkovske brigade morati da se zaustavljaju tim sredstvima?

Zo

Rafal nije u mogućnosti da reši ni jedan mirnodobski ili borbeni zadatak ili situaciju u Srbiji. Gledano prema ratu u bivšem Sovjetskom Savezu ili kod nas 99. trajao bi dok se nebi pojavio na nebu. A na zemlji bi ga našli i uništili. Za mir je preskup . Njegovi potencijali bi bili iskorišćeni ne više od tridesetak procenata a piloti bi bili zadovoljni ako bi mogli da sastave nekoliko desetina sati godišnje na njima zbog visoke cene sata letenja. Uz to savršeno je jasno da će on biti zastareo već 2035 godine i da ga i Francuzi smatraju kao prelazno rešenje. Govoriti o 2070. godini je kao da govorimo o migu 21 danas.
Avioni pete generacije koji trenutno ulaze u proizvodnju, ili se ispituju su rešenje za nas. Gotovo svaka zemlja koja ima avioindustriju ima svoj projekat. Tako da postoji velika mogućnost za saradnju oko letelice koja će biti aktuelna duboko u ovom veku i potentna za dalji razvoj. Idealana letelica za nas bi bila veličine našeg orla ili gripena sposobna da se sakrije u podzemnim hangarima negde u brdima po švajcerskom i švedskom sistemu. Danas se rade projekti malih podzvučnih letelica koje mogu da se koriste i kao avioni,i kao savremeni dronovi. Daleko ispred današnjih ćuda koje viđamo.
U međuvremenu neki fc 1 ili fa 50. Gripen kad bi mogao. Duplo više aviona za iste pare. Da piloti prave godišnju satnicu letenja. Ostave pare za potentnije projekte. Rafal bi sve te buduće projekte pojeo i finansijski i funkcionalno i fiksirao nas negde na kraju dvadesetog veka. Nešto kao što su uradili mig 21 i 29
Pogledajte svoj mobilni telefon star deset godina pa će vam biti jasno kako napreduje tehnologija danas. Svake druge godine nešto što sve šalje u staro gvožđe. Za neupućene dvadeseti vek je prošao pre skoro četvrt veka. A između rata 99, godine i ovih danas je razlika kao između drugog svetskog i vijetnamskog. E sad tojs bojs koje ti drugi plaćaju je mnogo lepa stvar. Dok ne počnu opet pesme o mrtvim herojima.

Odgovori
Mi

Zoran Simic

Uzmes svoj telefon od prije 10 godina i stavis novu maticnu plocu, nove kamere i senzore i novi procesor. Eto tako se radi i sa avionom.
Uzmi F16 block 5 iz 80ih i uporedi sa F16 block 70/72. Ista stvar i sa Rafale.

Za

Prazna prica, Rafale mogu dobiti samo prijateljske zemlje ,,,,

Odgovori
Iv

Izgleda da smo se ukanalili, ovi naši su definitivno uzeli rafal ali izgleda da postoji neko uslovljavanje oko meteor raketa, tj neće ih ni Hrvati dobiti. Mislim da se trošimo na gluposti, nadam se da će od Kineza uzeti nešto pametnije

Odgovori
Be

Nema uslovljavanja.
Ili ces ih kupiti ili neces.

om

Ivan@ o čemu ti pričaš. Meteor je proizvod šest zemalja Švedske, V.Britanije, Njemačke, Francuske, Italije i Španjolske. I nema se tu šta filozofirati hoćemo li ih mi dobiti ili nećemo. Raketa stoji oko 2 milijuna i samo četiri zrakoplova mogu je nositi. Jedan je i Rafale. Neke novine upravo pišu da stižu i rakete zrak-zrak dometa 200km što bi mogao biti Meteor, u što lično ne vjerujem jer ih možemo nabaviti bilo kada. Dakle nema teorije da UK, Njemačka ili Francuska dozvole da Srbija dobije te rakete isto tako kao što nema teorije da Srbija dobije Rafale. Jednostavno geopolitički trenutak je takav i nije dobar za Srbiju. Može Vučić podilaziti Putinu ali nije miljenik zapada. Rafali bez Meteora su kao dobar snajper bez optike.

mi

neče ih dobiti nego kupiti

mi

neko ne može kupiti , ipak je to razvoj nekih grupacija iz drugih država, englezi se pitaju i šveđani

Be

Ajde ovako.
Meteor rakete nece doci.

Malo je to sve jos vruce, treba vremena da se sustav uhoda.

Kad se dostigne puna operabilnost eskadrile, a to ce potrahati nekih 2 godine od dolaska prvih 6 kom. onda tek mozes ocekivati popunjavanje borbenih kompleta a vjerojatno i najavu narudzbe do 6 novih aparata.

Mi

Ni Orban nije miljenik zapada pa Madjarska kupuje meteor. Koja je po tebi prepreka za Hrvatsku?

Mi

Ali rat u Ukrajni, tijest Evropi bukti, i Rusi napreduju ove godine! Reme da se Meteor kupi i reklamira kao pesnica jaca od neprijateljske je sada. Ne kroz dve ili tri godine. Sda je vreme da se kuoi najjace sto se moze. Bar ja tako to vidim. Ponarucito za evropske NATO clanice koje treba da dokazu da su ozbiljne i spremne da doprinesu savezu, a ne samo da se šlepaju kao Crna Gora ili Albanija.

om

Neće ih dobiti niti kupiti.

Odgovori
Mi

Mozda si u pravu ali obe solucije dobiti/ne dobiti i kupiti/ ne kupiti su iskljucivo na Hrvatskoj da odabere jel hoce ili nece.

Br

@omniameamecumporto

Pa ako su Francuzi prodali svoje Rafale jednom Egiptu, Kataru, Indiji, Indoneziji i UAE, a nude ih po njihovim medijima opet i Brazilu (u brazilskim medijima naprotiv NI SLOVA o tome!), Uzbekistanu i Kazahstanu, koji također svi „gaje simpatije“ prema Rusiji, ne vidim zašto to ne bi prodali i jednoj Srbiji, ukoliko to ista zatraži i naravno najbitnije osigura potreban novac za nabavu!

Evo ti sta kaze covek sa forum.hr na to

om

Brad@ očito ti nisu jasne neke stvari u geopolitici, vidjet ćemo uskoro. Ako dobijete rafale i Meteore ja se pokrivam po ušima i nikad više ne raspravljam ovdje o toj temi. Putin seli rat na Balkan i geopolitičari to znaju u ovim okolnostima i nikad više neprihvatljiv je Putinov utjecaj u Europi. Sad ili sam ja amater po tom pitanju ili ti. Meni je 66 i imam malo više iskustva i gotovo da sam apsolvirao srpsku historiju , mnogo bolje nego većina Srba, onako iz hobija i predvidio sam onaj rat puno prije nego što se dogodio. Svjedoci su ljudi oko mene u ono vrijeme. Dakle nije vrijeme za srpske rafale.

Be

Ne postoji nikakva prepreka osim odluke Hrvatske da kupi ili ne.

U ovoj fazi, nepotrebno.

Ze

U krivu si, 2×12 je Uzeto i 12skalpa,započetak.Ok

Br

@omni
Nece biti meteor niti sam to rekao do sad. Al ipak se moze uzeti MICA NG sto je blizu meteoru po dometu. Za Hrvatsku ne znam da li ce ili ne uzeti meteor

Be

Ajd, Brad, kazi ti meni, kad uzimas novi sustav, di bi tu bio najveci izazov?

Ro

Omnia
Izgleda da je pariška igra odigrana i da će Vučić kupiti rafale. Pitanje je što dobiva s njima i koliko će to koštati Srbiju.

Zo

Kako je rafal najbolji kada nam ga prodaju sa raketama dometa 60km? Sadašnji migovi 29 poseduju rakete dužeg dometa. Ovo je katastrofa.

Odgovori
Ma

Rafale je odličan avion. Ali ima 30% SAD opreme. I za Rafale treba američka privola. Ako Vučić dobije Rafale vi Srbi morate znati da je onda potpisan sveobuhvatni deal. Onda se nemojte čuditi ako Vučko prizna Kosovo. Za takve igračke se ulazi u strateška partnerstva. Nije tajna da je Hrvatska potpisala 4 strateška parterstva. Ovaj s Francuskom ujedno znači i zajedničku vanjsku politiku na zapadnom Balkanu. Puno možete isčitati iz toga ako vam zapad dopusti kupiti Rafale.

Odgovori
PS

Srbija ima već 5-6 sporazuma o strateškim partnerstvima sa velikim silama, uključujući i Francusku i to od 2011. mislim. Sa Italijom imali zajedničke sednice vlade svojevremeno. Svi ti sporazumi doprinose ali ništa ne rešavaju u suštini. Ni nama ni vama. ;)

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs