Besposadni kargo helikopteri kao smisleniji koncepti od eVTOL-ova: Proizvođač iz Kine novi igrač na tržištu

6. nov 2025

Rumuniji zbog rata u Ukrajini kasni modernizacija aviona IAR-99, izraelski Elbit za sada obustavio podršku projektu

4. nov 2025

Hrvatsko-slovenački borbeni zemaljski besposadni sistem za borbu protiv dronova

31. okt 2025

U Republici Srpskoj počeo projekat izgradnje puta do spomen obeležja pilotu Zoranu Radosavljeviću

29. okt 2025

Turska konačno obnavlja flotu borbenih aviona: Potpisan ugovor za nabavku EF-2000 sa Velikom Britanijom

28. okt 2025

[NAJAVA] Veliko finale dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: „Poslednja šansa“ za mlade pilote Mornarice i Marinaca

26. okt 2025

Učešće Rusije na vazduhoplovnoj izložbi „China Helicopter Exposition 2025“, glavni aduti helikopteri Ansat, Mi-8/17 i Ka-32

25. okt 2025

Među klijentima češkog „LOM PRAHA“ Bugarska, Hrvatska i Poljska, zainteresovani i za vojno tržište Srbije

24. okt 2025

Nagoveštaj još jedne narudžbine Rafala za francusko ratno vazduhoplovstvo

23. okt 2025

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

21. okt 2025

„Miraž 2000D još nije rekao svoju poslednju reč“: Francuska namerava da lovce-bombardere koristi i za uništavanje dronova

17. okt 2025

Daso proizveo 300-ti višenamenski borbeni avion Rafal, do sada naručeno 533 primerka

9. okt 2025

„Dassault Aviation“ otvorio novi pogon za sklapanje i proizvodnju Rafala i Falkona

8. okt 2025

Bugarskoj isporučena još dva naručena F-16, ponovo problemi sa već isporučenim avionom

6. okt 2025

[NAJAVA] Nova epizoda dokumentarnog serijala „Top Gans: Sledeća generacija“: Bliska vazdušna borba

5. okt 2025

[REPORTAŽA] „Malta International Airshow“: Vazduhoplovni spektakl iznad Mediterana uz prvo učešće (MUP-a) Srbije

2. okt 2025

[PARTNER 2025] EDePro predstavio naslednika ALAS-a, raketu A-50

1. okt 2025

[PARTNER 2025] Emiratski „EDGE“ prvi put izlagao u Beogradu: Najava prodaje novog tipa lutajuće municije Srbiji i povlačenje zajedničkog projekta iz ponude

30. sep 2025

[PARTNER 2025] PR-DC treći put na Partneru: Zaokružen FPV portfolio, razvija se nova anti-dron kinetička platforma

29. sep 2025

[PARTNER 2025] EDePro raketa ALAS XX ušla u naoružanje Vojske Srbije

29. sep 2025
Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10
Indonezija bi bila drugi strani korisnik kineskog borbenog aviona J-10. Prvi je bio Pakistan

Indonezija dodatno diversifikuje inventar borbenih aviona od čak šest različitih proizvođača: Najavljena nabavka kineskih J-10

Jedna od retkih država u svetu čije bi ratno vazduhoplovstvo u bliskoj budućnosti moglo istovremeno imati borbene proizvedene u čak sedam različitih zemalja, među kojima i kineske, je Indonezija.

Pre nekoliko dana indonezijski ministar odbrane Sjafrie Sjamsoedin je u razgovoru sa novinarima kazao da će kineski borbeni avion J-10 „uskoro leteti iznad Džakarte“.

Time su potvrđene višemesečne spekulacije da je Indonezija novi kupac ovog tipa aviona, a dan kasnije je oficir za odnose sa javnošću generalštaba indonezijskih oružanih snaga general-major Fredi Aarianzah izjavio da je nabavka J-10 deo politike odbrane, što je sada u nadležnosti i odgovornosti ministarstva odbrane te zemlje.

U nekim izvorima navodi se da nabavka za Indoneziju obuhvata 42 J-10 za ukupnu cenu od 2,2 milijarde dolara / Foto: Wang Guoyun, China Military

Skoro istovremeno, britanski „Janes“ javio je da je ministarstvo finansija Indonezije odobrilo planove finansiranja tri glavne odbrambene nabavke od Kine putem stranih kredita, kao i da je Džakarta počela aktivno da traži zajmodavce koji bi podržali ovu inicijativu.

Od ukupno 3,1 milijarde dolara, za borbene avione J-10 je planirano 1,6 milijardi, dok su ostala sredstva namenjena nabavci brzih raketnih čamaca Tip 22 i protivbrodskih obalnih sistema sa raketama CM-302 sa nabojno-mlaznim pogonom (izvozna varijanta rakete YJ-12).

Navodno je u pitanju nabavka 42 J-10. Neki izvori pišu da je reč o novim J-10C dok neki navode da bi to mogli biti i polovni avioni J-10B iz sastava kineskih vazduhoplovnih snaga.

U prilog ovoj nabavci ističe se poseta indonezijskog predsednika Prabova Subjanta NR Kini gde je prisustvovao i velikoj vojnoj paradi održanoj povodom Dana pobede u Drugom svetskom ratu.

Prema dostupnim podacima Indonezija trenutno raspolaže sa 13 brazilskih lakih jurišnih aviona A-29B ‘‘Super Tucano‘‘, 13 južnokorejskih lakih višenamenskih borbenih aviona T-50i ‘‘Golden Eagle‘‘ (naručeno još 6), 21 britanskim lakim borbenim avionom Hawk Mk209, 33 američka višenamenska borbena aviona F-16AM, BM, C i D, 5 ruskih lovaca Su-27SK i SKM, i 11 ruskih višenamenskih borbenih aviona Su-30MK2.

J-10 bi bio prvi kineski borbeni avion u inventaru RV Indonezije / Foto: isečak iz video snimka RV Pakistana

Brojne ali i nasumične nabavke

Od Francuske su 2022. naručena 42 Rafala, prvi indonezijski primerak (dvosed) poleteo je 19. septembra ove godine, a prvi avioni bi trebalo da budu isporučeni na proleće 2026. Moguća nabavka dodatnih 12 aviona za sada nije ugovorena.

Ove godine u julu je sa Turskom potpisan sporazum za 48 borbenih aviona KAAN čiji razvoj je u toku, a Indonezija bi ih mogla dobiti za 10 godina.

Pored raznih poteškoća, Indonezija i dalje učestvuje u programu razvoja južnokorejskog borbenog aviona KAI KF-21 ‘‘Boramae‘‘.

Juna ove godine je potpisan konačni izmenjeni sporazum u kome se značajno smanjuje finansijsko učešće Indonezije, sa 1,17 milijardi na svega 438 miliona dolara. Dokumentom se potvrđuje očuvanje zajedničke proizvodnje aviona, kao i da će Indonezija dobiti 48 KF-21. Proizvodnja prvih serijskih primeraka za RV Južne Koreje počinje krajem sledeće godine.

Indonezija je bila zainteresovana i za američki F-15. Avgusta 2023. potpisan je memorandum o razumevanju za 24 F-15IDN (verzija aviona F-15EX) koji bi bili nabavljeni preko linije FMS (Foreign Military Sales). Međutim, kako je čitav paket vredan neverovatnih 13,9 milijardi dolara, ne čini se da je Indonezija finansijski sposobna za takvu nabavku.

Nastojanja Indonezije da se nabavi 12 polovnih Miraža-2000-9 od Katara, kao i polovnih austrijskih EF-2000, takođe nisu realizovana. Prethodno se zbog pritisaka SAD odustalo od nabavke ruskih Su-35.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

i

Ko se pojavio kod ministra vojnog sa kofercetom prodao je avion. Mogli bi da kupe i kojeg tajfuna

Odgovori
Mo

Logistička noćna mora.

Odgovori
Vl

Ili plus ako ti uvedu sankcije na delove i naoružanje aviona a isto ti je preko potrebno…

aa

42 za 2.2 milijarde dolara, a ovi „nasi“ kupili 12 Rafala BEZ naoruzanja za preko 3 milijarde..

Genijalni ljudi vode Srbiju zaista.

Odgovori
Th

@aaaa222ccc
Koji „nasi“? Zna se ko je za to sve odgovoran. Samo jedna osoba.
Do sada su se Kinesi prema Srbiji pokazali „prijateljski“. Imaju i oni
korist od Srbije.

Kad bi J-10 pretvorili u dvomotorca i na njemu postavili neku kinesku verziju Spectre bio bi daleko pred Rafala F4 iako je vjerovatno to vec
sada.

@Disko Partizan
Nije bitno kako izgleda. Mora samo biti ubojiti stroj. Vidjelo je se kako
su zavrsili Indijski Rafali.

NN

@aaaa222ccc
„Takođe, današnji događaj sada i zvanično potvrđuje da se najskuplji pojedinačni finansijski izdatak za srpske oružane snage u njihovoj istoriji sada sastoji iz tri veća odvojena segmenta: nabavke aviona i pratećih usluga, nabavke naoružanja za avion i industrijske saradnje.“
Izvor – ovaj portal, vesti od 24 septembra.

go

Nije kupljena samo letelica tim novcem. Tu su i prateće usluge, osiguranja (za razliku od Bugarske nabavke bez osiguranja ono što nam se isporuči mora da radi), transfer tehnologija i osnivanje zajedničkih kompanija i pokretanje zajedničkih programa. Daso je već uplatio novac za rad kompanije u Srbiji (oko 600 miliona evra), na naoružanu letelice radiće i Srbija, jer za F4 naoružanja koje bi odgovaralo potencijalu letelice još nema, a i Srbija će i proizvoditi neke delove za Daso. Sve je to i potpisano i objavljeno, ali sentiment vlada internet prostorom i medijima. Inače sentiment je nešto što je mrtvo iz spektra psiholoških funkcija, nešto utopljeno u pijanost zaborava, čemu osećanja dodele vrednost da je nešto od toga možeš samo da besniš ili da plačeš. Nije ni znanje, ni informacija, ni prosvećenost, a ni osećanje, samo totalna mentalnost koja sentiment pobrka sa svim ovim gore pomenutim. Ključna reč MENTALNOST.

Mi

Dobro hajde prebaci te Kineze preko Nato teritorije i za 3 evra neki ovde koda su malumni pa mora da im se crta uzmi mapu i vidi gde je Srbija ekspertu.Glavni geostrateški udarac Srbiji zadat je 2006 godine, pravo je pitanje za one koji su predali CG dekretom bez opaljenog metka i tako danas plaćamo cenu svega onog što nas ucenjuje Kurta i Murta od gasa, nafte do aviona i svega drugog.

KK

Lele koliko lelekanja oko Rafala. A znamo svi da 12, 24, 36, 48 ili koliko vec J-10, ne bi moglo preleteti do nas, ili biti prebaceno transportnim avionima.

Ako ove sankcije NIS-u nekome nisu jasne, onda neka se povuce u manastir i posveti se dubokom razmisljanju jedno godinu-dve. Jer moze sta moze, i moze sta se dopusti da moze. A sta ne moze se vrlo lako odsece. Jer smo u okruzenju.

Te kombinacije, i ovo sad komentarisem s nekog drugog aspekta, bi pile vodu da se danas sutra Crna Gora „promeni“, vrati se u savez s Srbijom, odbaci NATO i EU, i time dobijemo izlaz na more. Drugacije smo mala tacka u EU/NATO okruzenju gde se vrlo lako ugasi plin, nafta, bilo sta drugo. A isto se dogadja i s Madjarskom i Slovackom, stavlja ih se na svoje mesto. I mogu ili tako ili napustiti saveze i integracije.

Vl

aaaa222ccc,
Upravo o toj bezobrazno visokoj ceni aviona i pišem još od kako se počelo pričati o našoj kupovini Rafala. Jedan J10 košta tek nešto više od 50 a Rafal 250 miliona. Rafal je bukvalno pet puta skuplji. I na kraju smo za taj novac mogli imati 5 eskadrila J10 umesto jedne Rafala i to aviona koji je u najmanju ruku tehnološki u istom rangu sa dotičnim Rafalom.

bo

Procitajte komentare vecine vas pre nabavke rafala 90%^vas je vapila za njima sada kada ih nabavljamo opet vam ne valja

Gr

@Boba
Ja i sad smatram da je to bilo ispravnije.

Br

@boba
Ne, vecina je bila protiv Rafala, cak i da je bio jeftiniji, a za 230 miliona po avionu bez naoruzanja, gde najbolje nikada necemo ni dobiti, nije bio niko osim ostrascenih i onih koji imaju licnu korist, oni koji placaju porez su uglavnom bili protiv.
Ako nismo mogli sada da uvezemo J10 ili nesto drugo, trebalo je sacekati, bilo je jos par godina lufta… A i Rafali ce inace biti jeftiniji uskoro.

ig

2,7milijardi bez paketa naoružanja.O paketu naoružanja se još pregovara,teško da će biti manje od 3,5 milijarde sa paketom naoružanja,možda i više.Indonezija je uzela izgleda polovni j10b,videćemo.Teško da dobije 42 nova J10c za 2,2 milijarde,verovatno bi bilo oko 6 milijardi za 42 nova J10c.Mi bi smo za 3,5 milijardi dobili verovatno 20 J10c,umesto 12 R4.1…

А

@KK Прелетели би као и све друго Кинеско што је дошло.
Али да смо Рафале платили и 4 милијарде вредело би.
Јер ми не знамо са парама па боље да све дамо другоме. :D

Pa

@goran,
ništa Dasault nije uplatio, a pogotovo ne u iznosu od 600 mil EUR.
O tome je T6 pisao na
https://tangosix.rs/2025/02/09/ekskluzivno-daso-osnovao-kompaniju-u-srbiji-kao-podrsku-programu-srpske-nabavke-rafala/
Planiran je osnivački kapital u iznosu o 62,5 mil EUR što naravno nije malo ali nije niti približno iznos koji ste vi naveli.

Pe

@Pajo
Nije ni 62,5 miliona evra. To je samo objavljen registrovani kapital matične firme, odnosno osnivački kapital Daso Avijacije u Francuskoj. Osnivački kapital je uvek mali, nema veze sa milijardama prometa ili bilo čime.

Daso sistem u Francuskoj (odvojena firma od Daso Avijacije koja ima navedenih 62 miliona) ima osnivački kapital od 134 miliona evra. Dakle nije uplaćen ni cent u Srbiju za sada jer nema osnova za to. Samo je u APR registrovano stanje matične firme, jer NIJE osnovana nova firma u Srbiji već samo formalno registrovano predstavništvo koje ima ograničene mogućnosti poslovanja i nema sopstveni kapital.

Pa

@Perko,
naglasak je na PLANIRANI osnivački kapital. Pretpostavljam da APR ne može samo preuzeti podatke od firme Dassault aviation iz Francuske. Ipak je to zaseban privredni subjekt u Srbiji.
Hvala na ostalim pojašnjenjima.

MA

Ovi iz prve ruke tačno mogu da porede performansje svih proizvođača :)))

Odgovori
YP

Šta ćeš, vole ljudi da odu u beli svet i pilotiraju u slobodno vreme, pa ovde iznose iz prve ruke utiske…

Al

A da im ponudimo Orlove i Laste?

Odgovori
Di

Kakav mešanac od aviona, hehe

Odgovori
Mu

Motor od F-16, kanard od Rafala, elektronika japanska, avion pripada kome ?

Di

Zmaj slican f-16, kanard kao kod Rafale, DSI inlet kao F-35, IRST kao na nekom ruskom avionu…

Mu

@Disko Partizan
He-he. Nemaju ruski avioni nikakav IRST. Pogledaj rakete. To je Japan/ Tajvan.

Vl

Disko Partizan,
Multi Boy
Džaba vam pljuvačina i pokušaj omalovažavanja, zna se ko je oplevio Rafale u nedavnom sukobu. Da sve bude još „začinjenije“ postarala se kineska PL15 koja se pokazala neuporedivo bolja od Francuskih i Nato pandana…

Mu

@Vlad
Nisam pljuvao nego ukazao na zabludu o tome čiji je to avion. Da PL-15 iliPeople Liberation-15. Raketa od japanskog Mitsubishija.

Re

@ Vlad, a to sto su im rafali SCALPovim preorali baze nikom ništa? Ne veruj svemu što čitaš u „medijima“

Ig

Leteci cirkus Monty Python.

Odgovori
Vl

Logican potez, kad su videli kako su potamanili Rafale sa bezbedne daljine. Shvatili su koliko su pogresili sa francuzima, pa sad kotrolisu stetu

Odgovori
Pe

Kakva crna kontrola štete, još samo da dođu kod nas u muzej da uzmu Sarićev avion…

Ni

@Rafal je moderan avion ali koji ne nosi ništa većeg dometa od 80km Mica. To je kao da kupiš E63 AMG i sipaš mu benzin za 500 dinara. Kineski PL15 i ruski R37 ko od šale omlate Rafal na 200km lagano, dok im Rafal na toj daljini ništa ne može iako ih vidi na radaru.

Pe

@Nikola
Indijski imaju Meteore, ali su Rafali oboreni jer su Indijci bili ozbiljno nadmudreni u vazduhu. Pakistanci su tu koncepcijski bolji.

Sa druge strane, Indijci su nadmudrili Pakistance na zemlji, Pakistanske PVO posade su bile slabo obučene i njihovi kineski sistemi PVO dugog dometa im nisu ništa pomogli sami od sebe. Indijci im natenane polupali svašta po aerodromima i to sa distance. Tu im ništa nije pomogao taj isti J10. Taj sukob je trajao dosta duže od tog prvog dana.

Jo

Indonezija je počela pregovore za ove avione nekoliko dana pre rata između Indije i Pakistana. Ova nabavka ima više veze sa otkazivanjem nabavke ruskih aviona.
Što se tiče tog sukoba, Indija jeste imala gubitke, ali je prema nezavisnim izvorima onesposobila 20% totalne infrastrukture pakistanskog vazduhoplovstva. Pakistan je za ovih nepunih 6 meseci uspeo da obnovi i popravi to što je oštećeno, ali trošak je bio oko milijardu dolara. Procenjuje se i da je u pakistanskim hangarima uništeno 3-6 aviona F16 i JF-17.

dj

Cist kineski kvalitet. Za obozavaoce ruskih i kineskih krseva leka nema.

Odgovori
Iv

Može li DU.PE da „prosvetli“ neuke Indonežane?

Odgovori
Mi

Aj što smo mi banana pa kupujemo šaroliko i pravimo sebi logistički košmar, ali Indonezija ima 285 miliona stanovnika i ekonomiju koja je za nas svemirska nauka i vidimo da ni oni nemaju puno mozga

Odgovori
Vl

Ovde su Rusi najveći gubitnici. Kinezi im preuzimaju mušteriju za mušterijom.

Odgovori
Ti

”… 42 J-10 za ukupnu cenu od 2,2 milijarde dolara.”

Odgovori
Su

Sta ide uz avione?
Rezervni delovi, naoruzanje, obuka, opremanje aerodroma,…?
Ili je to cena za same avione u osnovnoj varijanti, klot bazna verzija?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor