Oružane snage Bosne i Hercegovine uskoro dobijaju lake višenamenske helikoptere AW119Kx

17. Apr 2026

Božićno čudo četiri dana nakon Uskrsa: Top Gan 3 zvanično potvrđen

16. Apr 2026

Operacija “Epic Fury“: U Ujedinjenom Kraljevstvu primećen oštećeni američki leteći tanker KC-135R koji je pre 17 godina bio u Srbiji

15. Apr 2026

Rumunija razmatra da odustane od Elbitovih besposadnih letelica „Watchkeeper X“

9. Apr 2026

BIRN: Elbit, Jugoimport i Pink u Šimanovicima prave novu zajedničku fabriku vojnih dronova; Pink Media Grupa: To nije tačno

7. Apr 2026

“La Tribune“: Zbog nespremnosti Francuza da dele tehnologiju, Emirati odustaju od finansiranja razvoja Rafala verzije F5

7. Apr 2026

Od Grdelice do Irana: Eskadrila koja je bombardovala Jugoslaviju izgubila F-15E

6. Apr 2026

Indija nastavlja pregovore za nabavku 114 Rafala; da li Francuska pokušava da ograniči pristup kodu elektronskih i borbenih sistema?

3. Apr 2026

[ANALIZA] Ukoliko srpsko RV i PVO zaista kupi kineske borbene avione, ova tri tipa su najizglednije opcije

1. Apr 2026

PR-DC predstavio novu verziju svog IKA-20-M drona: Razvijen lanser za tri rakete avionske rakete S-5 kalibra 57 milimetara

31. Mar 2026

[ANALIZA] Ima li smisla najavljeno razmatranje nabavki novih vojnih transportnih aviona za srpsko RV i PVO?

25. Mar 2026

[ANALIZA] Da li je kupovina supersoničnih balističkih raketa iz porodice CM-400 konačni pokazatelj da će Srbija nabaviti i drugu eskadrilu višenamenskih borbenih aviona – iz Kine?

20. Mar 2026

„Textron Aviation Defense“ za Tango Six: Naši utisci o poseti Batajnici i srpskom RV i PVO

18. Mar 2026

[POSLEDNJA VEST] Nastavlja se proces odabira novog školskog aviona za RV i PVO: Na Batajnicu sleteo Aero Vodohodi L-39NG „Sky Fox“

16. Mar 2026

Kineske supersonične rakete i srpski MiG-ovi: Zvanična potvrda, opitna faza i medijske dezinformacije kao seme novog rata rečima Hrvatske i Srbije

16. Mar 2026

Vazduhoplovni entuzijasti i lokalna zajednica vraćaju sjaj još jednoj bivšoj vojnoj letelici: Obnova MiG-a 21 u Ratini

13. Mar 2026

Katedra za vazduhoplovstvo Mašinskog fakulteta organizuje javnu odbranu radova iz predmeta „Projektovanje letelica“

12. Mar 2026

Srpski MiG-ovi 29 prikazali i nove kineske vođene avio-bombe LS-6: Novi nosač bombi i raketa ključan za jednostavniju integraciju novog naoružanja

11. Mar 2026

[POSLEDNJA VEST] Vojska Srbije poseduje balističke supersonične rakete: Srpski MiG-ovi 29SM+ uočeni kako nose kineske rakete vazduh-zemlja CM400

9. Mar 2026

Dasoov poslovni izveštaj za 2025. godinu: Novi proizvodni i prodajni rekordi

6. Mar 2026
[ANALIZA] Da li je kupovina supersoničnih balističkih raketa iz porodice CM-400 konačni pokazatelj da će Srbija nabaviti i drugu eskadrilu višenamenskih borbenih aviona – iz Kine?
101. lovačka avijacijska eskadrila ''Vitezovi'' svoje MiG-ove 29 zameniće Rafalima / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[ANALIZA] Da li je kupovina supersoničnih balističkih raketa iz porodice CM-400 konačni pokazatelj da će Srbija nabaviti i drugu eskadrilu višenamenskih borbenih aviona – iz Kine?

Nabavkom kineskih raketa iz porodice CM-400, Srbija je postala jedna od retkih država u svetu koja poseduje ovakvo ili slično vazduhoplovno ubojno sredstvo.

Kako smo imali priliku da vidimo, njima su naoružani MiG-ovi 29SM+ na kojima se, po svemu sudeći, trenutno ispituju.

MiG-29 je, verovatno zbog odgovarajuće nosivosti, jedini tip borbenog aviona u RV i PVO Vojske Srbije na koje kineske supersonične rakete mogu da se podvese.

Dok se regionalni i globalni akteri bave analizama zašto je Srbija odlučila da svoje oružane snage opremi takvim i toliko ofanzivnim naoružanjem, drugo zanimljivo pitanje je – zbog čega se ono integriše na letelice koji bi u operativnoj upotrebi trebalo da budu još samo nekoliko godina?

Da MiG-ovi (i Orlovi) nisu toliko stari

Sveobuhvatna modernizacija, konstantno dodavanje sposobnosti – na platformama koje uskoro moraju u starosnu penziju / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ionako već produženi životni vek, na srpskim 29-kama ističe u periodu od 2027. do 2031. godine.

Produženje za još pet godina je moguće, ali to zavisi od tehničkog stanja letelica koje se sasvim sigurno razlikuje od aviona do aviona. Kako vreme bude prolazilo, neminovno je da će broj raspoloživih letelica opadati.

Na sedam aviona (od kojih je jedan dvosed) produženje životnog veka bi moralo da se uradi već sledeće godine, na jednom jednosedu 2028, na četiri jednoseda 2029, i po jednom dvosedu 2030. i 2031.

Određeni broj letelica iz ove flote mora biti u upotrebi sve dok se sa Rafalima (koji treba da budu isporučeni u periodu 2028-2030) ne postigne bar početna operativna sposobnost, što bi se moglo dogoditi oko 2031. godine.

MiG-29 nakon opsežne modernizacije u RV i PVO nije više samo lovački avion.

Naoružan je i vođenim raketama vazduh-zemlja kratkog dometa, protivradarskim raketama, a sada je i nosač raketa koje imaju relativno veliki domet. Tu su i, prošle nedelje premijerno viđene, vođene planirajuće avio-bombe.

Za sada smo sva ta sredstva videli samo na jednosedima, a interesatno je da bi se, zbog načina integracije, raketama CM-40o najverovatnije mogli naoružati i dvosedi koji bi tako dobili značajno unapređenje inače ograničenih borbenih sposobnosti.

Trenutno, kako je Tango Six detaljnije izveštavao, znamo da je Srbija potpisala jedan ugovor za naoružanje Rafala.

Ostaje nabavka ostatka paketa naoružanja, vrlo verovatno od kompanije MBDA i francuskih kompanija. Za očekivati je da početni paket čine rakete vazduh-vazduh, vođene avio-bombe i raketizirane avio-bombe.

Budući da će Rafali u srpskom RV i PVO biti u upotrebi tokom narednih 40+ godina, niko sada ne može sa sigurnošću tvrditi kako će vremenom biti naoružavani.

Kako je ekskluzivno za Tango Six svojevremeno rekao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, postoji želja u budućnosti da se i domaće razvijana precizna vazduhoplovna ubojna sredstva integrišu na Rafale.

Podsećamo, Miloradović je tačno pre godinu dana kazao:

– Mi smo iskazali nameru da integrišemo i naše domaće precizno naoružanje vazduh-zemlja (na Rafale).

Kompanija Daso je raspoložena da obavi tu integraciju. Nisu raspoloženi da integrišu istočno naoružanje, ali naše jesu.

Naša ambicija će biti da integrišemo naše naoružanje vazduh-zemlja na Rafal. Nadamo se da će to srpsko vođeno naoružanje biti spremno u kontekstu uspešno završenog razvoja u vreme kada počne isporuka Rafala. –

Miloradović tada nije precizirao koliko istočno je mislio, ali je za pretpostaviti da Daso ne bi bio raspoložen da obavi integraciju kineskog naoružanja, čak i pored toga što u slučaju rakete CM-400 verovatno nisu potrebni zahvati na sistemu za upravljanje vatrom.

Sa druge strane, Srbija nije član NATO-a i spada u interesantniji segment kupaca Rafala – zajedno sa Egiptom i Ujedinjenim Arapskim Emiratima. U budućnosti svakako nije zatvorena mogućnost nekog kompromisa ili čak i obostranog interesa za ovakve opcije.

Kineski ugao

Maketa kineskog borbenog aviona J-10CE na prošlogodišnjem sajmu naoružanja Partner. Pored makete bio je izložen sistem SWFCS na čijem nosaču se mogu podvešavati i rakete porodice CM-400 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Srbija je do sada nastojala da održi dve eskadrile sa borbenim avionima, nabavkom Rafala budućnost jedne eskadrile je osigurana.

Kako je visoka srpska vojna delegacija početkom novembra prošle godine boravila u zvaničnoj poseti Kini, i pritom posetila provinciju Guidžou gde se nalazi fabrika aviona (u kojoj se proizvode avioni JL-9 odn. FTC-2000, kao i J-10), jedna od mogućih opcija je i nabavka pilotiranih borbenih letelica kineske proizvodnje.

Ukoliko se u narednom periodu zaista i donese odluka, trebalo bi da se vidi kako će biti opremljena i ta druga operativna borbena vazduhoplovna jedinica.

Treba napomenuti da je predsednik Srbije prilikom nedavnog predstavljanja investicionog plana „Srbija 2030-2035“ kazao da će za srpske oružane snage biti izdvojeno potpuno novih „ne manje od 15 milijardi evra“ do 2035 godine.

Intersantno je da je Vučić, na istom događaju predstavljanja investicionog plana precizirao i sledeće:

– Mi u poslednja tri meseca, sa nečim što ćemo potpisati za sedam dana, iznosiće više od šest milijardi za naoružanje i opremu. – oba citirana iznosa mogu uključivati i eventualno izdvajanje za još jednu eskadrilu.

Prošlog meseca smo dobili prilično konkretan komentar načelnika Generalštaba Vojske Srbije generala Milana Mojsilovića, koji je izjavio da se među letelicama čija se nabavka razmatra nalaze i višenamenski borbeni avioni.

„Tigrovi“ su takođe zreli za zanavljanje? Nakon 10 godina projekta Orla 2.0, postoje samo tri modernizovana primerka, od kojih je jedan u 241. lbae, ostala dva su i dalje u Centru za letna ispitivanja Tehničkog opitnog centra / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

Predsednik Srbije je takođe pominjao želju Srbije da ima drugu eskadrilu borbenih aviona. Kako je Tango Six izveštavao, Vučić je to prvi put izjavio 2021. godine, zatim prošle godine.

Ovolika frekvencija izjava državnog i vojnog vrha u istom pravcu je indikativna.

Ukoliko bi se nabavio borbeni avion iz Kine onda je nabavka raketa iz porodice CM-400 i bombi LS-6-500 još konkretnija i dugoročnija, budući da bi ta ubojna sredstva mogla da se koriste i nakon povlačenja MiG-ova iz naoružanja.

Preduslov za to je, naravno, da buduća kineska platforma ima odgovarajuću nosivost, naročito kada je u pitanju porodica raketa CM-400 čija je masa, zajedno sa nosačem preko jedne tone.

Da Srbija u budućnosti ozbiljno računa na ove rakete, moglo se zaključiti i na osnovu prošlonedeljne izjave predsednika Srbije, u kojoj je naveo da Srbija ‘‘ima značajan broj tih raketa i da će ih imati još i više“.

Bilo bi besmisleno da, ako je nabavljen veći broj ovih raketa, one jednom jednostavno budu ostavljene da im u skladištu isteknu resursi usled penzionisanja platforme za lansiranje.

Za porodicu raketa CM-400 u srpskom vlasništvu i dalje nemamo dosta podataka.

Ne znamo koju je verziju nabavilo srpsko RV i PVO. Da li je u pitanju verzija za uništenje tačkastih ciljeva, protivradarska verzija ili je pak reč o protivbrodskoj AKG verziji?

Nemamo ni podatak ni o resursima ovih raketa. Za pojedina vazduhoplovna ubojna sredstva poznato je da u magacinu, u originalnom pakovanju, resursi okvirno ističu nakon deset godina.

Šta god da je po sredi u kontekstu strategija budućih nabavki, nismo ni stigli da predahnemo od spoznaje koliko će Rafali unaprediti srpsko RV i PVO a već imamo još intrigantniji pravac razmišljanja – moguću nabavku kineskih borbenih aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

с

Па не морате све знати

Odgovori
Sa

Ja kao gradjanin, a i kao javnost, koji finansira sve ovo to jako zelim da znam, i zelim mnogo vecu transparentnost kako se trosi moj novac.

Nisu mi problem nabavke vec nacin kako se sprovode.

К

наравно да морамо знати, ако као порески обвезник ове земље плаћам те авионе.
Не морам да знам количину, али морам да знам шта је плаћено толико.
У свакој нормалној држави се тако ради.

Đ

Saymon
Ti kao građanin blage veze nemaš o vojsci, vojnoj opremi, a najvažnije o strategiji i vojnoj doktrini. Kupuju se i za bolnice razne stvari, kupuju se sad za data centre, planira se izgradnja nuklearnih elektrana i zamisli da sad tebi neko to objašnjava?! TEBI, koji blage veze nema o svemu tome. Prošli smo, bar ja, period tzv „radničkih saveta“, kada su razni teletabisi, članovi tih saveta (tu je mogla biti i čistačica, nekakav majstor, birokrata)…odlučivali od toga šta će i da li če firma kupiti nešto od mašina ili uložiti u „ovo“ ili „ono“ i druge stvari koje u 90% slučajeva nisu bile u domenu njihovog poznavanja i znanja. Sam podatak da su tokom prošle godine, ljudi najnormalnije prihvatali u celom onom ludilu, neke „zborove građana“ i mislili da to tako može da funkcioniše, da se tako mogu donositi odluke za funkcionisanje sistema, dovoljno govori da nisi uopšte usamljen slučaj.

Xy

@Đenaro ne moraju da znaju vojnu taktiku, ali moraju da znaju na šta se troši novac. Sam si dao primer, kupuje se za bolnice sve i svašta, tako smo kupili respiratorne koji nisu ni otpakovani, pa smo ih delili okolo, a zašto zato što je neko rekao daj 1000 ili ništa, a ti nemaš lekare koji će da ih upotrebljavaju. I da svaka nabavka iz budžeta mora da bude objašnjena zašto, na tenderu sprovedena itd. jer je to jedini način da se suzbije korupcija… o vojsci isto.

Sr

@Đenaro
Nema logike takvo razmišljanje. Ne radi se o odlučivanju nego o polaganju računa onima koji to finansiraju. Ne treba da se zna plan, rasporedi, doktrina, ali koliko je šta plaćeno bi trebalo da se zna, to ni na koji način ne utiče na donošenje odluka ali gradi veće poverenje kod građana.

Jo

@Srbofil

…koliko je šta plaćeno bi trebalo da se zna…
Pa zna se koliko koštaju Rafali

mi

@Đenaro
Tako je brate! Ako im se ovo ne dopada,imaju izbore pa nek tamo izraze svoje nezadovoljstvo glasajući za „testeraše“ i „topioničare“. Tako se građani pitaju u demokratskom društvu.

Il

@Đenaro11,

Zbor gradjana je inace predvidjen zakonom. Toliko o relevantnosti svega sto si napisao. Dozvolio si sebi da razmisljas onako kako ti je partija rekla.

Sl

Ljudi bi trebali da znaju da sto se tice vojske i vojne opreme drzava ne moze da bude otvorena u punoj meri. Zamisli da su Austro-Ugari znali koliko.smo kupili artiljerijskog otuzija i sta sve , u 1WW , da li bi tako prosli u ratu? Sa druge strane treba znati da je Kinesko oruzije mnogo jeftinije nego zapadno a mozda je i bolje

Uh

Koja država polaže računa svojim građanima? Nijedna. Niti se to ikada u istoriji desilo… Oni koji su na vrhu imaju vlast, moć i sve što treba da ne polažu račune nikome.

Sa

@Đenaro
Ti kao komentator na ovoj vesti nemas blage veze o stepenu i oblasti mog obrazovanja, cime se bavim i sta radim ali bez obzira na to ja kao gradjanin izdvajam novac za sve drzavne nabavke ne samo vojne i apsolutno je normalno da zelim znati kako se on trosi i uopste ne moram da budem ekspert za to. Razliciti mehanizmi kontrole moraju da postoje jer drugacije odlazimo u korupciju, nenamensko trosenje, zaobilazenje propisa i zakona itd. Ovakve nabavke za vojsku mogu da zvuce super ali ispod povrsine ko zna kakvi problemi mogu da iskoce.
Ako si prosao vreme radnickih saveta trebalo bi da procitas knjigu „Od diktature do demokratije“ od Dzina Sarpa, dobra je :)

@micko
U demokratskom drustvu nezadovljstvo moze da se izrazava na razlicite nacine i svaki dan ako je neophodno ne samo na izborima.

@Uhtred
Doslovno postoji zakon o budzetu i usvaja se za svaku godinu, parlament mora da ga izglasa a u parlamentu sede poslanici koji predstavljaju gradjane. Nezavisne revizorske institucije su druga grana kontrole potrosnje, npr kod nas je to DRI. Svaka drzava EU ima nezavisnu revizorsku instituciju koja objavljuje javno izvrstaje i moze lako da otkrije zloupotrebe, korupciju itd.

go

@Saymon
Više puta je ponovljano da Srbija nabavlja savremenu opremu i da će da je nabavlja, više puta je navedeno i koliko novca misli da se potroši. O dve eskadrile je bilo reči još pre nego što je saopšteno da će da se kupi rafal, tada je bilo reči i o trećoj, to jest o barem još 8 letelica isključivo za vazdušnu superiornost. Rečeno je i kakvi avioni se žele i kakvo naoružanje. NIje uvek bilo otkrivano koji konkretan model ili koji se modeli razmatraju, ali dometi i sposobnosti željenih sistema jesu. Dakle ko hoće i ume da sluša on je još kako informisan, a onaj kome je sentiment o nekakvoj transparetnosti napiberčen još od vremena kada su ovde NVO krenule da oblikuju jezik i kako se govori (transparetnost, tender, biznis model, sertifikati …), on nema nikakve šanse. Niko na ovom svetu nema tu transparetnost gde se sve vidi. A još ako nabavljaš sa popustom ili kroz neku tehničku razmenu, pa sam prodavac ne želi da kaže cenu da mu to ne bi tražio i neko drugi, ili pokazao šta mu fali. Transparetnost nije zdrava pojava, traži meru da bi bila svrsishodna, kao i sve drugo.

Ne

Još manje treba sve da se zna.

Du

zamislite,koliko bačenih para.
zar stvarno ne postoji način da se sedne za sto,sa bivsim ju republikama,napravi dogovor,ako treba i savez,o trajnom miru i ne napadanju.
svima bi bilo to u interesu,jer bi svi imali,ogroman novac za razvoj ekonomija. Diplomatija mora da radi na tome.

Ma

bravo nemora da se sve zna, ionako niko nije kompetentan. dovoljno je reci kosta toliko, ulozicemo toliko za vojsku

Br

@Djenaro

Jel znas da ti data centri sluze za spijuniranje gradjana i da njihova upotreba nije regulisana zakonom, a nuklearka nam ne treba ni najmanje pored Dunava, kada bi se sve odrzavalo kako treba… Radnicki saveti i dalje postoje u zapadnoj Evropi. Takodje se i sva vojna oprema kupuje preko tendera. Po nasem ustavu Predsednik je Vrhovni komandant samo nakon proglasenja ratnog stanja i nema dodirnih tacaka sa nabavkama za vojsku.

Ji

@kalakce
Upravo suprotno. Kolicina je najmanje tajna

mi

Kupuje se našim prama. Naravno da moramo da znamo. Zaprvo, želeo bih da se i pitamo, kao u Švajcarskoj. Lako je bacati tuđi novac.

Ad

Cu moramo znati jer je od mojih para bla bla… Pa ne ispricace ti za dorucak kako drzava planira strategiju odbrane. Na kraju krajeva pamtimo kolika se frka digla kad su sleteli kineski vojni transportni avioni u Evropi i NATO. kako su usli, ko ih je pustio.Mozda neke stvari ne bi ni dozvolili, eto izadje Vucic i kaze nabavljamo rakete CM400 (a vidimo koja se frka digla u Evropi po saznanju da imamo istu) otkud znas da bi dobio dozvolu da ti je neko donese? Mi nemamo izlaz na more i da mozemo da donesemo sta god pozelimo. Vazdusni prostor moze da ti zatvori ko god oces, primer pokusaj posete Sergeja Lavrova kad su ga ponizavali makedonci i crnogorci i zatvarali mu nebo.

Zl

@micko
Pošto spominješ neke “ topioničare“ misleći verovatno na navodno topljenje tenkova T55 , objasni kako su silni tenkovi spomenutog tipa prodati u Jugoistočnu Aziju, zaboravih da li u Mijanmar ili Kambodžu.
I da , fotografije transporta tih tenkova se nalaze na sajtu firme koja ih je transportovala!

Mi

Koji bi tip aviona bio idealan za ovoliku nosivost, i gledano sve ukupno, šta bi po vama bilo najrealnije nabaviti?

Odgovori

ka sam za kupovinu 1 eskadrile L15 supersonicnog trenaznog aviona. mislim da bi on mogao da nosi 1 raketu CM-400 ispod trupa. Ovaj avion bi zamenio nase j22 Orlove i doneo znacajno bolje kapacitete u nasu vojsku.

ZO

Opcija da se preko treće države,napravi ugovor sa RF,o kupovini eskadile tipa SU 31/ SU 35,koji bi mogli nositi rakete kin.proizvodnje,kao i naše,pa čak i MIG 35 ili 41 .,Koji su jeftiniji od RAFALA duplo.pri tom obuka naših pilota,na ruskim bi bila jednostavnija,je već lete na Migovima,a i servisiranje istih kao i nabavka delova bi bila pojednostavljena.,Nemam ništa protiv kineskih J 10,kao ni njihove cene,.Potrebno je vreme za tehničko upoznavanje kako pilota tako i servis službe.,Što se tiče komentara,pojedinaca i njihovo nepoznavanje naoružanja,o poreskom novcu za izdvajanje u vojsku srbije.,Sasvim je u redu da se zna cena nabavke,ali sve ostalo što je u domenu odbrane ,taktike i strategiske zamisli vojnog vrha za odbranu zemlje,nije i ne treba da bude prioritet građanstva.,

Mi

Ala si se nalupetao Zorane, pola ovih aviona koje si naveo ne postoje :D

Sv

Ako moze kineski nosac da se nabudzi na rafal mada mrka mapa.

Odgovori
е

Кинески авиони су неупоредиво бољи ‘value for money’ од Рафала. Можда не сад, али имаћемо кинеске кад тад.

Ове ракете су добар корак. Кад дсе узме још у обзир домамћа приватна иницијатива око крстарећих ракета, дронова и ракетне артиљерије то постаје озбиљан корака ка одвраћању непријатеља.

bo

velika verovatnoca da moze jer kao u predhodnom tekstu sto pise one se ne kace direktno na nosace aviona niti se moraju softverski upariti sa samim avionom.A ako se kupe Kineski avioni oni vec imaju integrisane nosace za ovaj tip rakete(naravno ne svi).Sto se tice da li ce Francuska dozvoliti integraciju ovih raketa verovatno u mirnodopskim uslovima ne ali ako pocne nedaj Boze neki sukob caka je u tome sto ova raketa se bez mnogo muke moze integrise na bilo koju letelicu koja ga fizicki moze ponese jer lanser i nisanski sistem je swfcs koji se moze nakaciti na avion nosac i bez neke integracije na nju nakaciti raketu kao ma mig29

Bo

Ovo je totalna glupost. Oko nas NATO a mi kupujemo rakete.

Ba

Bojane, a šta bismo trebali kupovati?

Pe

@еx-Гастос Kako to znate, da su kineski „bolja vrednost za novac“.
Koliki je resurs, koliko se kvare, kakve su im zaiste performanse u dugoj sluzbi?
Do sad je u istoriji avijacije Francuska bila medju najboljima od 1905 godine naovamo, pa te podatke znamo.
Kina se razvija, da li su tehnoloski „prestigli“ 100 godina razvoja zapadne i ruske avijacije….tesko je reci.

Do

@bojan – to su ovi koji ne mogu da se dogovore o zajednickoj intervenciji u Ormuskom tesnacu? A očekuju da posle neko (ameri) za njih poturi ledja?

Vl

Petrovic Dusan,
Šta mislite o činjenicama koje su izneli pojedini američki vojni analitičari? Oni tvrde da 20% lansiranih Tomahavka na Iran nije pogodilo cilj zbog tehničkih problema (čitajte neispravnosti).
Tu je i čuvena priča o Patriotu sada tek posebno aktuelna zbog nesposobnosti PAC 3 raketa da obore modernije iranske rakete.
Na kraju, kada se podvuče crta, ispada da je u mnogim stvarima kod Amera najjači marketing koji baš i nema mnogo veze sa realnom upotrebom.

sa

Samo za DuPe, pogledaj samo naucne radove i brzinu izgradnje brodova.

ne

treba svaki grad od 30 do 50 hij. stanovnika treba da ima porodiliste od 30 kreveta opstu bolnucu srednje i osnovno obrazovanje vrtice kanaluzaciju i vodovod
sve drugo je nadgradnja spram bogatstvu regiona .

Ne

@Nebojsa: tačno, u pravu si. Ali se to ne kosi sa opremanjem i modernizacijom vojske

е

@ ДуПе
Француска је 1905.била водећа светска сила, једна од најразвијених земаља тог доба. Луј Блерио је имао прву пилотску дозволу. Али 2026. Француска ‘буџи’ авион који је полетео пре 40 година јер нема знање ни ресурсе да направи нови авион.

Mi

Rat u Iranu je pokazao da u nšem specifičnom slučaju odbrane i polažaju zemlje avioni ne bi bili mnogo od pomoći već dalekometna raketna artiljerija, more dronova i dobar PVO pre svega kratkog dometa.Avioni bi imali smisla da imamo jedno 10 eskadrila a to je enormno skupo držati njene operativne sposobnosti.Primer Irana za male zemlje je odličan kako se vodi asimetrično ratovanje ako vas napadne desetinu puta jači protivnik.Šteta je ogromna i protiv agresora i njegovih satelita.U našem slučaju imamo mnogo neprijatelja u regionu i van njega tako da primer Irana pokazuje baš ono što nama treba.Cilj je da na jeftina način iznesemo ratne operacije ne samo vezan za bliži region usled napada već da to obuhvata operacije od 600 do 1000 km van naše teritorije a to se postiže po novim sofisticiranim pravilima dronovima i sofoisticiranom raketnom artiljerijom velikog dometa. Jeftina i masovna ofanzivnost je dobar potencijal za odvraćanje neprijatelja.

Odgovori
Po

@Miša

Prvo, rat u Iranu pokazuje da uopšte ne treba da se planira mogućnost rata sa SAD, jer tako nešto mora da se izbegne pod svaku cenu. Što opet znači da mi Vojsku dizajnirano za ratovanje sa državama u regiji, a ne supersilom, koje su tehnički i numerički daleko manje sposobne od SAD. Zato priča da nama trebaju 10 eskadrila nema osnova u stvarnosti, jer u regiji najviše eskadrila ima Rumunija, sa 3. Nama su 2 eskadrile minimum minimuma, verovatno bi bilo dobro da se dugoročno ide na dupliranje, znači 4-5 eskadrila, uz potencijalnu dopunu eskadrilama školsko-borbenih aviona u slučaju raza, što je sve itekako izvodljivo i za ovu Srbiju.

Pod dva, isti taj rat u Iranu je opet pokazao da su upravo vazduhoplovi sredstvo kojim se najlakše dostavljaju eksplozivi gde se želi, i koliko je potentno kombinovanje te iste avijacije sa dronovima, zemaljski lansirani raketama te sistemom PVO.

Iran za nas nije nikakav strateški reper. Em što mi nemamo Hormuski moreuz čijom blokadom možemo da ucenjuje o čitav svet, em opet u regionalnom kontekstu, ne postoji potreba za toliko drastičnim asimetričnim odgovorima, jer opet, u kontekstu regije, sve države su manje više izjednačene u brojnosti i sposobnostima.

Mi

bravo.apsolutno se slažem sa vama ovo sa ovim raketama je cist marketing nama borbena avijacija nije potrebna nego dronovi i raketna artiljerija dugog dometa npr.sumadija i puls kao i pvo raketni duhog dometa ovi kineski sistemi su dobro ulaganje ovde ljudi pišu sve i svašta …naravno da se nece ici u sukob sa usa ali npr.turska će uvek vojno podržati kosovo i bosnu kao i nemci / englezi hrvate a njihovi kapaciteti su ozbiljni …ali pre svega vojni rok i obucena rezerva za sve od 18 do 55

Te

Posmatrač,
Ro has 4 F-16 squadrons usable in case of a conflict, 67 fighters.

Te

https://youtu.be/rqR6h5lr5U8
4 squadrons in three liveries. 1 squadron in the Peace Carpathian livery, 2 squadrons in the Norway livery and 1 squadron, ex Danish, in the classic NATO/US livery.

Te

ex dutch. my mistake. sorry

Sr

Rat u Iranu i rat u Ukrajini su pokazali da strana koja nema kvalitetne borbene avione uvek dobije batina od strane koja ih ima. Npr. koliko je Indija ukupno moćnija od Pakistana? Poprilično rekli bi, ali Pakistan ipak ima dovoljno jako RV da uzvrati udarac kada nešto zagusti i stvari se završe brzo uz minimalne gubitke za obe strane.

Po

@Tedy

My bad for number, but my point in total still stands.

Jo

@Posmatrač i @Srbofil
Odlični komentari
@Tedy
You’ll probably have 4 squadrons of F-35. Not sure if you’re going to keep any of those F-16.

Mi

Ala se nalupa za kratak domet! Pa samo to smo imali 99-te! ok, uradili smo puno jer smo mogli da ih držimo na 6-8 km visine i tako ih sprečili da gađaju tačkaste ciljeve, što je bio ogroman uspeh…ali da smo sprečili da nam se šetaju avaksi uz granicu i da nas uopšte nadlecu njihovi avioni, do agresije ne bi ni došlo!

Te

@Jordan,
The F-35 program, for the first batch of 32 fighters, is doing well. The F-16s will be gradually retreat from service considering their flying hours resource. It is expected that both types to be use together from some time. All F-16s will be kept until at least 2030-2035 and all of them will be upgraded to tape 6.6.

Ig

Dobra analiza kao i uvek t6.Ja mislim da ide sigurno j10ce,Kina može da isporuči više aviona godišnje nego li bilo koja druga zemlja.Procene su da bi pored svih porudžbina Srbija dobila eskadrilu za godinu dana.Morali bi brzo da sredjujemo aerodrome za prihvat,i obuku pilota i tehničara…Cena zavisi od paketa neko je platio 110 mil.po avionu,neko drugi 200mil.,zavisi od paketa.Za takav avion to je dobro obzirom da će Rafal sa paketom naoružanja da ide za nas sigurno ne manje od 270mil.,obzirom da smo avion bez naoružanja platili skoro 230mil.Ako uzmemo u obzir da je Austrija za m346fa20 ,kao trenažno laki višenamenski borbeni avion platila 125mil onda je ovo dobro.Sigurno ne uzimamo toliko raketa i bombi za avion koji će služiti još 5 god.

Odgovori
Pe

Objektivno, deluje da Srbija kupuje kineske avione i to J-10.
Stvarno malo ima smisla nabavljati oružje za stare platforme, koje idu u penziju maltene sutra.
A „modernizacija“ MiG-29 nikad nije primenjena u samoj Rusiji na njihovim MiG-29, vec su svi povuceni iz aktivne sluzbe.
Za to ima neki razlog – verovatno se ne isplati, da stručnjaci iz Rusije mogu da poboljsaju MiG-29 prvo bi svoje spasavali.

Odgovori
Iv

Ne treba im tvz. „frontovski lovac“, nego veće platforme poput Su-35. Davno je donesena takva odluka i žele povući MIg-29 iz upotrebe.

Mi

Po meni to je J10CE,a jos je Milosavljević izjavio da dolazi PVO sistem dugog dometa.Sad dal Izraelski ili Kineski vidjet će mo.

Odgovori
sa

kakav izraelski vidis sta im rade.

Pe

@samotako Ko kome „sta radi“? Izraelski PVO je ispao bolji od svih prognoza.
Od 350 raketa jedva 10 prošlo, koji je to procenat?
Nikad u istoriji nije postojao takav PVO koji je uspesan iznad 90%, a Izrael je i iznad 95%, pa i jos vise oko 97% uspesnog obaranja.
Ukupno 11 zrtava civila, dok su projekcije pre rata bile i vise hiljada.
Iran je propao, i obrukao se najgore.

Jo

@samotako
Šta im rade? Da se rat vodi u fotošopu, Iran bi bio siguran pobednik. Nemoj pratiti šta je Iran objavio da je pogodio, nego šta je zaista palo na cilj.

Vl

@dupe

Sta im rade?!?
Gde je zavrsio F-35? Gde je izgoreli nosac aviona? Gde su KC135 tankeri i zasto ih nema? F-15 x 4??

Cr

Da, upravo to što je @samotako rekao. Šta im rade…

Evo večeras, prije 4 sata je nebo svijetlilo od iranskih raketa. Izraelski PZO sistemi otkazali.

Br

@P.Dusan

Bila je Izraelska konferencija juce, oni sami kazu da je proslo nesto vise od 40 raketa dronova… Pa pomnozi sa najmanje 3.

Р

Некада се све ово сматрало војном тајном, и за све ове објаве и текстове се ишло на суд и у бувару, а сад све на изволите свима, на пар кликова мишем.

Odgovori
Pe

Da ne bi saznao neprijatelj, da. Ali sada svi sve znaju. Mi znamo sve o njima oni o nama, što se tiče brojeva i tipova tehnike. Tajna su raspoloživost, šta je ispravno, šta nije, moral itd. Za to se i dalje ide u aps.

mi

@ Realno Nekada…. kada je informacija o bačenoj bombi u na drugom krau sveta putovala dva dana), ali naknadnom pameću smo ustanovili da ove, a i mnoge druge informacije cure sa mnogo viših pozicija i da trpanje u buvare novinara i onih što vode politiku uz pivo ispred prodavnice nije uzrokovalo a ni sprečilo ni jedan naš poraz, niti i malo doprinelo istom.

Realno (pun intendend), u 21. veku važe neka druga pravila, treba se malo uskladiti sa tim.

с

За ове коментаре се наравно не иде су затвор, али ако би били подаци објављивани од стране државних органа док се не процени да ти подаци не би направили штету држави наравно да се одговара. Живела РВиПВО и Војска Србије!

Sr

@Реално
Nekada se išlo na Goli otok, ali hvala Bogu ne živimo u retardiranoj državi više.

LI

Po sve sudeći, kupovina nove eskadrile je neminovna. Moja predviđanja su JL-9 (manje vjerojatno) ili JF-17 Thunder (puno vjerojatnije). Naime, ne vjerujem da bi SAD dozvolio kupovinu od strane R.Srbije kineskog J-10CE… to bi bila „crvena krpa“ za amerikance pa čak i za EU/NATO zemlje. Tim potezom Srbija bi za duže vrijeme ugrozila svoj položaj u Europi. Polurješenje sa „Pakistanskim“ JF-Thunder je politički najprimjerenije.

Odgovori
Da

Ja vidim samo jednu NATO/EU zemlju kojoj to baš smeta.

B

A sta je JL-9 ako ne kineski, čisto onako geografije radi? Prošle godine uvoz robe iz Kine u EU bio je preko 500 milijardi (najveći od svih), a izvoz u Kinu oko 240 milijardi.

Po

@B

Optika svake nabavke je uvek bitna. Pre svega, JL-9 je ipak školsko borbeni avion, tako da je njegova kupovina politički uvek manje značajna.

JF-17 pre svega može da se provuče kao „pakistanski“, s jedne strane, dok je s druge to ipak laki višenamenski avion, za razliku od J-10 koji je pravi ekvivalent Rafalu ili F-16 i pripada toj klasi „srednjih“ višenamenskih aviona. Sve to u skupu njegovu kupovinu čini opet politički manje spornom, za razliku od J-10, iako su to sve kineski avioni.

Vl

Meni drzava nemora da polaze racune za nabavku naoružanja. Ako znamo sta smo preziveli ranije, verujem da nasi u vojsci nabavljaju sa posebnom paznjom opremu. Ma koliko bih ja voleo da se kupi neki bolji Ruski avion ili Kineski J15 ili J 20 bilo bi odlično. Neka nabave i J10 reci u samo hvala drzavi za ulaganje u vojsku i opremu.

Ne

JF-17 se proizvodi u Pakistanu. Sa njime nemamo saradnju. JL-9 je underdog, manje upotrebljiv. J-35 je overkill, nikako za zemlje kao sto je Srbija. Jedini avion koji ispunjava uslove i nije preskup, prejak ili preslab je J10CE.

Jo

JF-17 je pod američkim embargom, radi ruskih motora. J-10C nije, mada ima prepreke druge prirode. JL-9 ne bi mogao da nosi 2 balističke rakete koje nosi Mig-29. Veća je verovatnoća da Srbija kupi dodatne polovne MIG29 i održava eskadrilu sledećih 10 godina, nego da kupi JL-9 kao avion koji će nositi jedreće bombe i krstareće rakete.

Br

@Jordan

JF-17 nema ruske motore vec dugo, kao ni J-10

Ig

Da li ove rakete može da nosi Jl9, koliko znam njegova nosivost je 3000kg sto je optimalno za dve rakete???

Odgovori
Po

@Igor

Verovatno ne. Nije sporna toliko ukupna nosivost, koliko je sporno da li sam nosač može da nosi 1t.

У свакој везији рата са ,,западом,, а и са истоком нпр. са турцима, ми смо инфериорни по свим параметрима. Не треба се много палити и заносити тим стварима. Овде је сада у моди измишљање разних хипотетичких непријатеља из чисто политичких разлога , да би ,,неко био паметни спасилац,, а сви знамо како су нас такви спасиоци до сад спашавали ?

e

@Шта би било, кад би било … ko je ikad, u modernom ratovanju (zadnji 300 god) bio inferioran u sukobu sa Turcima? Kad i gde se desilo? Na osnovu koje istorije takvo tumačenje? Isti je slučaj i sa Italijanima, ali i raznim drugima.

Mi

Najbolje za te rakete je upravo da im u skladistu istekne resurs. Da rata ne bude. Bolje da NATO ne isprobavamo opet. To smo videli. Realno i racionalno, po nas je najbolje da im se pridruzimo. To niko naglas ne sme da kaze. Sa nekim drugim da se bijemo – ne postoji mogucnost. Prosto fizicki. Poznavajuci nas, da nam je neka druga drzava blize, Obala slonovace na primer, mi bi nasli nacin da se zakacimo. Ovako, ostaje samo NATO. Ne bih da to ponovo gledam.

Odgovori
Po

@MiTo

Što se tiče njihove neupotrebe, to jeste primarna misija Vojske, što bi značilo da su rakete svoj posao obavile.

Što se tiče NATO pakta, em što postoji realnost u kojem mi učestvujemo u kakvim operacijama zajedno sa njima, em isto tako postoji realnost kakvog ograničenog lokalno oružanog sukoba u kojem on ne bi uzeo bilo kakvu aktivnu ulogu u samim borbama. Tako da ne, ne ostajemo samo NATO kao potencijalni protivnik.

Ta

Ako zelis mir, spremaj se za rat.
Naoruzanje i oprema se kupuje prvenstveno kao odvracajuci faktor, to svako treba da shvati pre nego sto bilo sta komentarise.
Ulazak u NATO sada se bukvalno moze porediti kao sa priklanjanjem nacistickoj nemackoj 1944 godine.

dn

Kupovina Rafala bila je greška, jer za te pare mogli smo kupiti dve eskadrile kineskih J10 koji nisu ništa lošiji od Rafala. Videli smo to i u praksi. Nadalje, za kineske avione nema ograničenja u kupovini naoružanja, zna se da ne možemo kupiti Meteor, a verovatno i Scalp, što je i najveći minus Rafala. Ovako ćemo imati dve eskadrile različitih aviona što značajno povećava troškove logistike i održavanja.

Ž

ulazak u NATO nam je najbolje rešenje za našu situaciju i ostavlja nam mogućnost da vratimo Kosovo i Metohiju pod ustavno pravni poredak. ulaskom u NATO i EU ipak dobijamo zaštitu jer nas bar te zemlje nebi cimale oko gluposti.
samo su ljudi ovde ostrašćeni,čekaju Putina da nam vrati Kosovo, idu da žive na zapad a Rusiju veličaju. ja o NATO savezu nemam ni jednu lepu reč ali državni interes mora da bude iznad emocija.

Jo

@dna
Rafal je bio pun pogodak, a pored francuskog može se integrisati i izraelsko naoružanje. Nije tačno da Kinezi ne ograničavaju oružje koje isporučuju, Pakistan je dobio rakete ograničenog dometa, naše PVO rakete iz Kine imaju ograničen domet itd.

Mo

Ja pak tipujem na J-35. J-10C i Rafal su previše slični. Sa J-35 se dobija željena “disperzija”.

Odgovori
Pu

I ja se slažem da je za nas najbolje uzeti ili J-20 ili 35icu. samo 5. generaciju aviona da se ravnopravno nosimo sa svim bitnim faktorima. šta nam znači 4 generacija kad te razbije 5. Navijam za 5+ generaciju.

Ba

LS-6 (500 kg) je idealno oružje za stealth avion poput J-35.

Pe

Obzirom da je avion LIFT kategorije skoro pa imperativ za prelazak na Rafal u nasem slucaju, jer nemamo ppuno dvosjeda u narudzbi tipujem da je L-15B u kombinaciji sa turboptopom jedan izbor. A J-10C narudzbina u kontekstu drugog vcistokrgnog VBA. I L-15 i J-10 mogu nositi CM-400

Odgovori
B

Jel moze nekako umesto tih AT-6 / L-39NG – JL-9 (FTC-2000G)/ JL-10 (L-15). Svakako je Lasta/Utva osnova? Mislim JL-9 pa valjda i JL-10 po nekim informacijama omogućavaju ugradnju AESA KLA-7A i PL-15E dometa 200/150km a ako ne kao LIFT na turboprop? LOL

Mislim 24 FTC-2000G i 12 J-10C sa PL-15E mogu da pruže pristojni vazdušni okršaj.

Pe

Ne ne radi se o tome. Koliko, ispituje se rjesenje kao vrsiti obuku pilota za Rafale, a i da postoje ozbiljnij e bribene mogucnosti. Znaci ne trazi se samo zamjen aza G-4 kao takva, nego tu treba i trening, sa oruznim sistemima, radarom, drugim senzorima itd. Za ti svrhu da bi imao najefikasniej i ekonomski isplativu obuku treba to LIFT trainer. FTC2000 odnosno JL-9 to nije jer enma FBW i ne mogu ase simulirati mogucnosti borbenih aviona kao Rafal, tako sto konfigurises software. To ne moze ni L-39NG, ali moze L-15 i MB346 itd. Znaci to su dviej razlicite kategorije aviona. Pored toga sam L-15B im aozbiljniej borbene spososbnosti i jos ako komunicira preko link 16 sa Rafalom vidi sve isto sto i Rafal, zato kazem da l-15 jeste napredno rejsenje, nije tu stvar samo u sta moze da nosi. Lasta je avion za osnovnu obuku. za neprednu tu vec dolazi pilatus, ili texan ili…ali opet ne nude pravi trening sa sensozrima i oruznim sistemima itd..Zato bi L-15B s te strane bio “radni konj“..da se stede sati/resursi Rafala B…i to je model za nas. Isto tako ko kaze da mi ne mjerkamo J-35 a ne J-10…vidjecemo.

Po

@Perica

Samo što L-15B opet i dalje ne postoji van sajamskih maketa i koncepta, koji ima smisla, ali nije trenutni prioritet.

Jo

@Perica
Mislim da je i Živojin to više puta rekao – ne postoji L-15B, osim u veoma ograničenom broju u Kini. Svi L-15 koji su prodati su školski, a ne školsko-borbeni avioni. Drugo, ne radi se samo o ukupnoj nosivosti, nego i o tome kako je to raspoređeno, odnosno da li može da nosi projektile teške po jednu tonu, a da to ne ugrozi performanse aviona kao takve. Bombe ne bi trebale da budu problem, ali za CM-400 nisam siguran.

Ga

12kom. Rafala, pa 12kom. J-10 i jos 12kom. AT-6 „Wolverine“ ili L-39NG „Sky Fox“ za obuku…
Mozda nesto brkam u brojevima i najvama za bavku?

Odgovori
Pe

At-6 je borbeni, a trenazna verzija je T-6 i to mislim danam treba 6-8 ali to isto moze i L-39NG..sad da li hocemo cisti jet pipeline put obuke do modernog VBA. E tu fali LIFT stepenica, znaci pricamo o L-15…da bis e izbjeglo opterecenje Rafala B i dvosjeda J-10 D za iskljucivo trenazne zadatke..sto je skupo rjesenje. Zato kinezi koriste L-15 kao binarno rejesenje za obuku, tako da piloto dolaze vec ‘pismeni’ za upotrebu seznora i oruznih sistema itd.. E sad za zamjenu borbenih mogucnosto G-4 znaci laki jurisnik, e ti vec dolazi AT-6 , A -29 itd–

Ci

Na prošlom sajmu Partner je pored makete borbenog aviona J-10CE bila je i maketa aviona pete generacije J35 što ukazuje da se Srbija možda odluči i za kupovinu upravo tog tipa aviona. Kupovinom aviona pete generacije naši piloti bi kroz kratak vremenski period uhvatili korak sa elitom današnje avijacije, ne bi više Srbija zaostajala i kasnila za drugima nego bi bila egal. Mislim da je otvoreno pitanje koliko će Srbija kupiti aparata od Kine, ako bude išla na 12 aparata onda je J35 jedino rešenje a ako se odluči na 24 aparata što i mislim da je to cilj RV Srbije onda se otvara prostor za potencijalno pored J35 još 12 aparata J-10CE. Srbija sada ima priliku da postavi sve na svoje mesto i ne bi tebala da je propusti.

Odgovori
Iv

Neka se krpaju s Mig-29 i Rafalom. Sad treba nabaviti školske avione. Što čekaju? Do nabavke druge eskadrile bilo bi dobro pokušati uvesti u naoružanje borbene BL. A onda 5-u generaciju.

Vl

Ne znam koliko je realno da Srbija zemlja u srcu Evrope postane korisnik borbenih aviona iz Kine. No kao i uvek vreme će pokazati.

Odgovori
Ae

Mislim da ce ti postati realnije kada se zavrsi rat na bliskom istoku, a koji ce se zavrsiti za, najdalje 2, 3 meseca, a pod pritiskom arapskih zemalja, i kad Tramp posle krene da sredjuje stvari sa ‘saveznicima’.

Ma

Šta tu ima nerealno?
To što smo u Evropi apsolutno ništa ne znači. I Indija je u Aziji pa je kupila Rafal

Vl

I ja se jako plasim da li ce nam dozvoliti… Ipak smo mi u okruzenju, ‘nate…

Vl

@ Aerobal

Rat na Bliskom istoku će se završiti, ali Briks svakako neće doći na granice Srbije.

Ae

@Vlado Nece doci Briks svakako, ali ni Nato nece biti ni 5% od onoga sto je sada, ako kojim slucajem Usa izadje, a sto je sada sasvim izvesno. A i ako ne, da li cemo mi nesto nabaviti od Kine, iskljucivo zavisi od ponasanja amerike i njenog odnosa sa Kinom. A kao sto vidis Tramp je nepredvidiv, pa je cas dobar sa Xijem, a cas bi zatezao odnose sa njima. A tu je i Izrael koji bi nam mogao preneti ono sto kupimo. Ko da im zabrani iz ostatka toga sto se zove Nato?

DO

Sve smo videlii ko je pratio kratak rat Indije i Pakistana, Indija sa Francuzima a Pakistan sa Kinezima tada je Pakistan skinuo 7 rafala i to brutalno. Jos za 1 rafal mozes da kupis dva Kineska koja su top i za odrzavanje i za sukob… Nikako mi ne ide u glavu kome je palo na pamet da se rasipa sa duplo skupljim rafalima, a mogli smo sve od Kineza da uzmemo i to mnogo veči broj a i bolje letelice…? Ali mi smo tigrovi u ekonomiji, plačače narod koga je briga jbg… Kinezi su stvarno toliko napredovali u svakom segmentu da je to čudo, verovatno se neko smeje, ali neka provere sukob Pakistan Indija da vide koliko su upravljivi i dobri.. za 1 rafal 2 kineza ???

Odgovori
Iv

Nema dokaza o obaranju 7 Rafala, ne trolaj.

Mi

Sa obzirom da smo uzeli dosta tih velikih CK400 raketa, i da nam treba zamena za Orla i Galeba, mislim da najvece sanse ima da se kupi JF-17 Blok 3/4 u jednosed i dvosed varijanti. To su avioni koji daleko manje kostaju od Rafala, a sigurno i od zapadnih pandana.

Imaju za nijansu jace performanse sto se maks brzine, brzine penjanja, nosivosti i plafona leta tice od korejskog T-50. Sposobnost da nosi rakete VV i VZ velikog dometa PL-15 i CK400 ga cine opasnim lakim visenamenskim avionom, a daleko je jeftiniji od J-10 a kamoli Rafala.
Jedino mu fali niski radarski odraz, ali to stoji i za troduplo skupljeg Rafala.

Odgovori
Mi

Ispravka, mislim na CM-400 vazduh-zemlja rakete.

Sve vise vidim prakticnost u ovom FC-1 / JF-17 avionu ako se radi zamena za Orlove kao druga eskkadrila iz Kine.

Ustari to bi bila i prava zamena za MiG-29, jer Rafal nece dobiti rakete dometa R-77. Rafal je posebna klasa u svemu.

Za obuku navijam za Pilatuc PC-21turboprop.

Bo

Miloš77

Ja ipak mislim da se sprema iznanadjenje…
Polovni migovi iz Egipta.

Moj drugi pik je T/Fa-50 zamena za orlove i za obuku.Ugradnja kineskih nosaca nebi bila problem, bar tako mislim. Ko zna , mozda KF-21

Yr

@Bole I meni je palo na pamet da bi polovni Mig-29M/M2 iz Egipta bili dobro rešenje. Mogli bi da iskoristimo sve zalihe ruskog naoružanja koje su skoro zanavljane plus integracija modernog kineskog a nema bojazni od sankcija. Egipat je nabavio 46 komada. Nisu to lovci ranga najmodernijih ali nisu ni za bacanje. Šta znam, jedna ili čak dve eskadrile bi čučnule lepo kao neka druga linija odbrane sa dugometnim V-Z i V-V naoružanjem, naročito ako Rafali ostanu (a sva je prilika da hoće) sakati bez Meteora i Scalp-a. Scalp bi možda i mogao da se nadoknadi ako se završi razvoj Vile-2 ali za Meteor nema alternative.

Po

@Bole

Kupovina polovnih od Egipta se neće desiti, jer su njihovi Migovi, zajedno sa Rafalima, jedini avioni u njihovom RV sa srednje dometom raketama sa aktivnim radarskim navođenjem.

Iako bi vojna saradnja sa Korejom bila pun pogodak za nas, a FA-50 odlična zamena za Orla i Galeba, s obzirom da je saradnja do sad nepostojeća, teško je zamislivo da će ista započeti sa FA-50, pogotovo što do sad nismo ni za kontakte čuli.

Yo

@Bole
Zašto bi se iko lišavao od Migova nabavljenih relativno skoro i u vreme dok se ratuje u regionu…
Neki zapadni poznavaoci taj MiG 29M smatraju superiornijim aparatom u borbi od npr. velike većine (ne svih) izraelskih F-16 i F-15, pa i američkih Super Horneta na nosačima koji takođe nisu svi top modernizovani.
Jeste da je taj aparat MiG 35 u popuštaju, ali MiG 29 u M i SMT verziji niko na Zapadu ne nipodaštava – naprotiv. Sa aparaturom koju ima i municijom koju može da koristi – smatraju ga bar jednakim sa zapadnim avionima 4+ generacije.
Ok, 5. gen. bi ga rutinski obarala kao i druge avione te generacije, ali daleko od toga da bi se iko lišavao takvih aviona u ovo nevreme..

Yr

@Yoda
Ne verujem da bi se Egipat otarasio tih aviona, ali obzirom da su naručili veliki broj Rafala, možda bi u nekom momentu hteli da smanje broj Migova, a u krajnjoj liniji oni bi verovatno mogli i da nabave dodatne iz Rusije, mada je i to upitno, pošto znamo kako je prošla nabavka Su-35. S tim što sam ja sve bliže teoriji da je pritisak zbog nabavke Su-35 došao od Izraela da Egipat ne dobije teškog lovca koji može da parira F-15 i sa dometom V-V oružja skida avione iznad Izraela, nego da je problem što je avion iz Rusije.

Mi

Ti MiG-29 iz Egipta moraju da idu na remont uskoro. Ja se daleko vise uzdam u Kineski novi avion nego u MiG sto se toga tice, sa obzirom da ga ni Rusi ne koriste.

Jedino ako bi uzeli te dvosede MiG-29M2 koji mogu i da rade punjenje Rafala u vazduhu. Ali čemu?..

Ch

Sve ovo se tiče Kineskog interesa da ima jakog i pouzdanog partnera u srcu Evrope. Idealan primjer vojne neutralnosti kojim Kina podriva narativ o nužnosti NATO kišobrana. Kineski interesi su višestruki a na ruku nam ide i to sto će Kina imati sve više političkog uticaja na Evropu. U bliskoj budućnosti u zamisljenoj situaciji Kineske sankcije prema Evropi bi istu vratile u prošli vijek. Generalno srazmjernost investicija u naoruzanje sa veličinom i ekonomskom mogucnosti zemlje prevazilaze logiku sto znaci da itekako imamo velikog sponzora sa ogromnim uticajem i moći.

Odgovori
Yo

Kina je najnormalnija supersila u međunarodnim odnosima današnjice, zato je i dospela u poziciju da pretenduje na primat iako im to nije ni u geostrategiji niti u mentalitet, ali ona takva je na meti – pa i rata u Iranu.
Petrodolar postaje sve više „petrojuan“ u Zalivu, čak su neke naftonosne u BRICS-u, a druge su zainteresovane – i zato sada tamo sve gori ne bi li se preotelo…
Ne može su zato u Evropi ni biti previše blizak sa Kinom, ali je saradnja sa njom svima i neophodna i dobrodošla…

zo

Za sve u regionu a i malo šire najbolji efekat jačanja bezbednosti bila bi mudra i pametna politika, međusobno poverenje, saradnja i zajednički projekti ekonomske i privredne saradnje – sve drugo je gubitak velike količine novca u besmisleno naoružavanje, nesigurnost i bežanija u druge sigurnije zemlje. Previše je ratova bilo na Balkanu, previše poginulih i raseljenih. Ima mesta za sve, samo treba dobra volja i dovoljno pameti.

Odgovori
Yr

I onda je mrmot zamotao čokoladu u foliju… Sve je to tačno ali je isto tako i nerealno. Da je nekome bio cilj da region izgleda tako lepo kako navodite me bi rušio Jugoslaviju onako kako je rušio mimo ustava, ne bi bilo potkopavanja Dejtona, me bi bilo ovog besmislenog rešenja koje guraju za KiM. Sve je to moglo da se izvede i uradi drugačije, da se obezbedi dugoročna stabilnost, da se sačuva mir, da se naprave logični kompromisi i da se postave jasni principi koje bi svi poštovali. Ovako se ad-hoc divljanjem ostavili pravnu džunglu bez pravila gde će sve da bukne na prvu pojavu nestabilnosti. E kad te stave u takvu poziciju, ostaje ti samo da budeš spreman da prihvatip borbu kad krenu na tebe. Nije kao da imamo izbora i nije kao da ki potpisujemo vojnu saradnju sa delovima teritorije drugih zemalja, zar ne?

Vl

Ja bih bas voleo da spoznam koliko ce to Rafali unaprediti nas RViPVO i cime? Koji je to paket naoruzanja koji ce biti porentniji od trenutnog MIG29, posto je trenutno za komsijske Rafale svemirski brod. Ako zaista ne moze da mu se nakaci ova kineska skalamerija, Rafal nece moci da zameni ni Orlove. Samim tim ne moraju ni da ga isporucuju, jer nema nikakvu perspektivu u nasem RV.
Novi avion koji ce doci od Kineza (nadam se J-35), ce moci da nosi sve kinesko i rusko sto vec imamo, plus mozemo ocekivati PL-12, PL-15 i PL-17. U pitanju su VV rakete dometa 100, 200 i 400km, sto ce nase RV uciniti najmocnijim u Evropi, sa izuzetkom Rusije i Belorusije. I zaista ne vidim tu ikakvu ulogu za Rafale, osim da budu tegljaci meta.

Odgovori
Mi

Ja bih najvise voleo da ako kupujemo nove avione da to bude J-35. jedno 24 komada!

Bo

Pa realno rafal je daleko ispred Mig-29…
Sta tu ima se se poredi? Radar?Naoruzanje? Dolet? Bilo sta drugo…

Siguran sam da ce rafal nositi i meteore kada tako bude odluceno. Proces nabavke naoruzanja je poceo i tece svojim tokom.

Svi se nadamo J-35 ali za sada nije realno, verovatno za par godina.
PL-15 za izvoz je 145 a ne 200 km
PL-17 nema dokaza ja je u aktivnoj sluzbi i nije za izvoz i sigurno nije 400km.

U sustini tvoje zelje i kvazi analiza je kao stvorena za trece oko, tamo se ulapas.
P.S.
Rafal tegljac meta, pravi si strucnjak….

Vl

@Bole

Pa ti si „siguran“ da Rafal nositi nesto kada bude odluceno, samo ne znas na osnovu cega. Obzirom da se raketa se proizvodi u Britaniji, pitanje je da li i u Trecem oku moze da se nadje najava za nase RV, uprkos pregovorima koji traju.
J-35 ako se naruci odmah, stize pre Rafala, jer backloga nema. Avion je potpuno nov. Pakistanski PL-15 je oborio Rafale na vise od 145 km, obzirom da Rafali sa Meteroima nisu ni pokusali da uzvrate. Kao sto si ti sigruran da ce nasi Rafali nositi Meteore, ja sam siguran da mozemo od Kineza dobiti domacu verziju svake rakete. I vec smo vec dobili CM400 u punom rangeu. PL-17 jeste u aktivnoj sluzbi vec godinama, a domet je i preko 400 km, iako se sigruno ne koristi na granicinim udaljenostima, kao ni jedna druga raketa. Veci je problem akvizicija cillja na tim daljinama, obzirom na ogranicenja avionskih radara. Zbog dimenzija, raketa se montira na spoljne nosace, te cini avion pete gen. vidljivim, dok se raketa ne ispali

Yo

I ja bih da pazarimo 5. generaciju, a Rafal bi uz nju dostigao puni kapacitet jer je leteća mazga koja može dignuti u vazduh 10 tona municije i isporučiti je precizno – i podaleko…
Međutim, postavlja se i pitanje bezbednog stacioniranja tih noviteta jer su nam aerodromi na izvolte, a svaka pvo odbrana se pokazala faličnom u manjoj ili većoj meri u skorije vreme.
Iranci kao iz zezanja razvališe američko-izraelski pvo, dronovima od par desetina hiljada dolara urnisaše i radare vredne preko milijardu, pvo sisteme, telekomunikacije, baze…

Jo

@Vladimir
Rafal će doći u vreme kada izraelski projektili u klasi Meteora (SkyString) uđu u serijsku proizvodnju. Sve što Srbija ne može da dobije od Francuske ili UK, može da dobije od Izraela. Postoje i alternative za SCALP. Pri tome Izrael ne ograničava domet za izvoz. Zato se za opremanje Rafala ne brinem.

Bo

@Vladimir

100 odsto sam sigutran. Postoje i druge opcije u buducnosti kao na primer izraelska SkySting raketa u razvoju dogog dometa.
PL-15 deklarisam domet za izvoz je 145km i ne postoji dokaz da je oboren rafal preko tog dometa osim ako citas trece oko. Odale znas da ako narucimo J-35 stize pre rafala? Opet trece oko?

Zasto mislis da mozemo dobiti domacu verziju? Mislis da te kinezi vole?

Mi

Vojne opreme nikada dosta. Ko se seća ‘99 godine shvatiće da moderna i napredna vojna tehnika ima dve uloge. Preventivnu t.j. odvraćajuću i odbrambenu t.j. Očuvanje bezbednosti ljudstva i tehnike. Tada 1999 godine sanjali smo o S300.

Odgovori
Fi

Znači Migovi 29 će leteti do 2035 sa još jednim remontom,pored toga uz rakete CM 400 verovatno dolazi još jedna eskadrila J-10 ako ne i dve odnosno 12do24 aviona koji mogu doći u roku od 6meseci od potpisivanja ugovora,a 2027 dolaze prvi primerci Rafala F4!Sve u svemu ide se na do 50tak borbenih aviona kako reče naš Predsednik ili tri do četiri eskadrile i rakete dugog dometa od braće Kineza CM 400,PL 15,PL 17 kao i zemlja zemlja puls do 500km od Izraelaca jel bolje je imati ofanzivno oružje nego nemati i braniti se!Naši su skontali to a i susedi kao što vidimo!!!

Pe

@Milos Istina je, sanjalo se o S-300 zbog dogme.U Ukrajini 2022-2026 pokazalo se da ti S-300 ne mogu mnogo protiv zapadnih raketa iz 1970, i unisteno je na desetine i S-300 i S-400.
Dakle da smo imali S-300 1999, rezultat bi bio potpuno isti. Propaganda o S-300 je bila cisto bacanje prasine narodu, besmisleno.

Nekako meni najvise smisla ima J-10CE al ono, zamisli J-35 iznad naseg neba, bilo bih gotivno.

Odgovori
Mi

„zbog čega se ono integriše na letelice koji bi u operativnoj upotrebi trebalo da budu još samo nekoliko godina?“

Pa koji je smisao nabavljati naoružanje koje nije operativno u momentu isporuke!? Sada je integrisano na to što imamo kad tim avionina istekne rok korišćenja integrisaće na druge avione koje imamo…. Smisao je da nabavka bude operativna a ne da skuplja prašinu po magacinima.

Odgovori
Fi

I da ne nadamo se naravno pored svega ovoga prijatnog iznenadjenja u vidu aviona 5 generacije J-35 Shengyang,jer ako su nam dali rakete od 500km dometa logično bi bilo da nam daju,prodaju ovaj Stelt avion i malo po malo postajemo Izrael na Balkanu a i šire …

Odgovori
Iv

NE KINEZIIIIIIIII!

Odgovori
Va

ja kao gradjanin koji ne podrzava Vucica ovo podrzavam 100%. neka nas zaduzi jos 5-6 milijardi i nabavi 60+ J-10 pa makar se ugradio 10% i neka napravi dve nuklearne elektrane pa kid puklo da puklo

Odgovori
mr

Sve ovo miriše na to da je i PL15 negde u magacinima, verovatno integrisan na sličan način kao i CM 400 na postojeće lovce. Za očekivati je J10CE, možda već od sledeće godine.

Odgovori
Pe

Samo što ne može da se PL15 tako integriše. To je ono bar jasno. Njega na cilj usmerava radar koji mu prebacuje koordinate preko sistema samog aviona pa on na određenoj daljini uključuje svoj radar koji ganja dalje. CM400 samo prima nekakve fiksne koordinate sa tableta, potpuno odvojeno od sistema aviona, nema veze jedno sa drugim.

mr

Kako su onda pakistanci ispalili pl15 sa 200km ili nešto manje, bez uključivanja radara aviona nosača rakete. Znači, avion je bio u pasivnom modu,a raketa je bila usmeravana eksterno dok nije došla blizu cilja, kad je uključila sopstveni radar desetak sekundi pre udara. Tako je oboren barem jedan rafal. Nije znao da je na nišanu dok nije bilo kasno.

ga

netreba Srbiji nikakvo glupavo naoruzanje na koje se baca silan novac,nama treba normalni ljudi na vlasti i neutralnost,a glupo naoruzanje nam netreba,to je bacanje novca ,bolje da se grade bolnice i to sto nam je potrebno.

Odgovori
Yo

Samo ćemo bolnice i da gradimo ako nemamo čime da se branimo tj. odvratimo…
Za dobro zdravstvo i obrazovanje – koje su najvažnije delatnosti u društvu – potrebno je da cela ekonomija cveta, a ovdašnji se ne usuđuju ni da poljoprivreda napreduje – jer nije u stranim rukama.
Nama stranci i udžbenike pišu, a za ekonomski suverenitet – koji znači i bolnice pune stručnog osoblja i moderne aparature bez listi čekanja – potrebni su i najmoderniji avioni u količinama po uzoru na npr. Dansku i Belgiju, evropske države koje su velčinom slične našoj.
Da ne pominjemo Grčku sa 200+ modernih i najmodernijih aviona…

Pe

A kako ćeš da sačuvaš neutralnost? Švajcarska kroz ceo 20. vek je imala jednu od najmoćnijih vojski na kontinentu.

Mi

bitno je da je vojni savet za to prema tome sta ima tu da se raspravlja oni znaju sta treba i koliko a ne oni ispred prodavnica ili po kafanama

Odgovori
Jo

To treba posmatrati samo u kontekstu predstojecih izbora,vojne doktrine (odbrana vlasti) i lazne slike o navodnoj snazi vojske ( titoisticka propagandna schema). Istina je da boj ne bije svetlo oruzije….Istina je da je JNA ili VJ tj VS izgubila svaki rat i svaku drzavu koju je imala u obavezi da brani, ali je sacuvala titoisticku diktaturu. Pa se tako raspala SFRJ, SRJ i Srbija (okupacija Kosova)…a vlast je ostala neokrnjena u kontinuitetu.

Odgovori
Yo

👏👏👏

Upravo tako, ipak bolje imati nego nemati nešto za odbranu…

Br

Samo sto smo kupili Rafala, a uveliko se prica o drugoj eskadrili koja bi bila upotrebljivija i naoruzana i o tome kako naoruzati i unaprediti Migove da lete sto duze… To sve govori.

Odgovori
Vl

Naravno. Rafal je promasaj veka. Relikt proslosti koji ove godine puni 40 god. Kada bude izlazio iz naseg naoruzanja, bice star 80 god. Kao kad bi sad izbacivali iz naoruzanja Mig-15 ili F-86 Sabre. Katastrofa.

Mi

Pa ni J-10 nije ‘friški’ dizajn — razvoj je završen 1994, prototip 1997, a prvi let je bio 1998. U operativnu upotrebu u nastavnim eskadrilama ulazi 2003, dok u borbene eskadrile ulazi 2006. To znači da je dizajn star oko 28 godina. Rafale je operativan od 2001

Cr

@Vladimir

Očajan je Rafal, toliko da je Indija naručila dodatnih 114 komada ima mjesec dana. Vladimire, naletim na tvoje postove svako malo i to ne svojom voljom, molim te ne piši više.

Vl

@Miodrag

Pa ja i kazem da treba da odaberemo J-35. J-10 jeste bolji od Rafala, ali je i dalje 4+ generacija. Pri tom je kopija F-16. Tek sa J-35 postajemo ozbiljno vazduhoplovstvo, sto jeste cilj ovog osavremenjavanja vojske.

Br

@Barun

Indija i ostali su dobili Meteor i Scalp

Al

postoje i vojne tajne o čemu ne sme javnost da zna što je i normalno. zamislite da potencijalni neprijatelj zna sve o vašem naoružanju šta sve posedujete i u kojim količinama i šta je operativno i koliko su jedinice uvežbane i kakav je moral.

Odgovori
YP

Naš potencijalni neprijatelj ima više informacija o nama nego što ti možeš da pretpostaviš.

Ne

u JNA nam bilo receno da je tezina kalasnjikova – vojna tajna
da neprijatelj ne bi saznao
a danas, neprijatelj koristi svu spijunsku tehniku da bo pratio sta amateri pisu po netu da bi saznao gde I kako vojska kupuje , trenira i kolike su plate i moral????

Sr

@Nesvrstani
JNA je sve svoje resurse i vreme potrošila na gluposti zato se i pokazala u ratu tako dobro. Bolje da nije ni postojala.

Pe

@Srbofil
JNA nam je omogućila 50 godina mira i da ne živimo kao jadni narod istočnog bloka. Samo nije bila pravljena da se bori protiv sopstvenog naroda, a taj narod su bili i Slovenci i Hrvati i Srbi i ostali. Kad je veliki deo naroda napustio državu i vojsku kako je mogla bilo šta da uradi?

Sr

@Perko
Nije JNA nego američka humanitarna pomoć i finanijska asistencija u više navrata, inače bi pola države pomrlo od gladi 50ih.

Yo

Svi u svetu, koje to zanima, znaju više o našim odbrambenim sposobnostima – i slabostima – od onih kojih se to najviše tiče.
Nema ozbiljne odbrane ako se domaća najšira i stručna javnost ozbiljno ne uključi u priču…
Pa mi uvodimo obavezni vojni rok od 2 i po meseca dok npr. Ukrajina u ratnim uslovima po vojnim bazama u drugim državama sprovodi ubrzanu (!) vojnu obuku od – 4 meseca.
Možemo biti tajnoviti koliko hoćemo – samo ćemo ispasti smešniji…

Odgovori
Pe

Pa i kod nas je vojni rok duži. Ovo je samo prve godine dva meseca, pa će ti isti regruti na doobuke i vojne vežbe idućih godina. Kukavičje jaje je ovaj vojni rok zapravo, da bi se lakše progutao…

Yo

@Perko
Ma kakvi, nema od te priče ništa.
Sve je to samo zarad političkog marketinga i priče „obnovio sam vojsku, jači smo no ikad“, imamo i rezervu rezerve – a zapravo se nisu ni psihološki adaptirali na život u uniformi.
Imajući u vidu nove a najubojitije pretnje poput dronova, današnji regruti moraju biti osposobljavani bolje nego ranije generacije – samo da bili kadri da prežive i održe poziciju…
Ovako ćemo samo imati priču i iluziju kako (opet) imamo vojsku – nakon što je više od 10 000 profesionalaca napustilo u prethodnim godinama – a zapravo ćemo imati samo na brzinu priučene civile u uniformi obučene za korišćenje tradicionalnog oružja u osnovnoj pešadijskoj obuci – koje im možda ništa neće ni značiti u borbama budućnosti…

Ma

Samo kinez i rus i poneki francuz i izraelac. Sve ostalo je bacanje para !!!! Vidimo kako je prosla famozna zapadna tehnika na bliskom istoku. Sta bi sa patriotom, polupase ih dronovi samo tako. Tako da, samo kinez i rus i poneki francuz i izraelac. Aj uzdravlje……

Odgovori
Pe

Pa dronovi polupaše i S400, svaka tehnika može da se uništi ne vidim poentu ni u prozapadnom ni proistočnom navijanju. Eto Rusi i dan danas zvog tih „kršina“ nemaju nadmoć u vazdušnom prostoru Ukrajine niti Ukrajinci smeju da priđu liniji fronta i ruskim PVO. PVO radi svoj posao samo nije svemoćna.

KK

Pored Rafala i sada vec dovrsene PVO kupole koja se i dalje usavrsava, pitanje je da li treba ulagati u lovacku ili lovacko-bombardersku komponentu. Ili pomocu ovoga pilona koji upravlja raketom/vrsi komunikaciju s raketom, zapravo moze biti dovoljan i klipni turboprop koji moze poneti ovako nesto.

Mnogo mi se dopadaju resenja poput super tucana koja mogu poleteti s nekih prirucnih pista i odraditi neke stvari bez mnogo vidljivosti.

Odgovori
Mi

Ne znam samo kakve stvari u modernom ratu takvi avioni mogu da odrade. Dobri su za obuku pre mlaznjaka, i za lov na Gerane. Inace…Oborice ga vojnik dronom iz ruksaka, ako ne sa Iglom ili nekim drugim MANPAD-om.

Slazem se da nam trebaju manji morbeni avioni jeftiniji i laksi za odrzavanje od Rafala, ali moraju da imaju ozbiljne rakete za odvracanje neprijatelja. Zato sam da se druga lovacko-bombarderska eskadrila kupi iz Kine a ne Evrope ili USA.

Takodje, nasa „kupola“ je obnovljena ali jako tanka. I tu nam treba veci domet i vise svega. Ali ide se u dobrom smeru.
Jedva cekam da cujem zvanicne objave sta se pazari na pomenutim poljima.

Sr

@KK
Ne mogu, jer kompletna poenta moderne avijacije je tzv. self escort strike, gde pored napada na ciljeve na zemlji, avion u vazduhu mora da osigura svoje preživljavanje dejstvom VV raketa i upotrebom sistema za elektronsko ometanje.

Šta vredi Super Tucano sa raketom od 5 miliona evra, kada ga bilo koji lovački avion izbriše sa lice zemlje?

Jo

Uroše, bravo za fotke!

Odgovori
Pe

Dali mogu rakete CM400 da se postave na Orlove?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor