BEG airport status
Prvi PR trijumf Er Srbije: dizajnerka novog izgleda kompanije pronađena preko Googla

Prvi PR trijumf Er Srbije: dizajnerka novog izgleda kompanije pronađena preko Googla

BEOGRAD – Nova nacionalna avio-kompanija Srbije započela je svoj život u trenutku kada su širom Kristalne dvorane u Hajatu otkriveni modeli repa sa novim livery-jem. Pokrivač je skinut i sa makete koja se nalazila na podijumu – izgled A319 Er Srbije autorsko je delo novosađanke Tamare Maksimović

 
2013-08-01 11.56.00
 
Od kada je Aleksandar Vučić najavio da će Jat promeniti ime u Er Srbija na adrese Tango Sixa stiglo je ukupno 25 poruka sa sličnim pitanjima: ko će raditi novi logo, znamo li nekoga ko odlučuje i možemo li mu proturiti ovo rešenje/dizajn.

Da će Etihad preseći mnoge stvari u Jatu, da će raskrstiti sa više nego zaostalim načinim poslovanja izjavio je na današnjoj konferenciji i Džejms Hogan. Dokaz da će bar jedno javno preduzeće osetiti čari normalne, svetske, poslovne prakse dobili smo i u priči koja stoji iza dizajna novog logoa i šeme bojenja aviona Er Srbije.

Autorka novog vizuelnog izgleda nove avio-kompanije je Tamara Maksimović, diplomirana freelance dizajnerka iz Novog Sada. Za Tango Six je ispričala kako je došlo do toga da ona bude autor brendinga koji će videti milioni ljudi u sledećim godinama širom regiona i Evrope:

– Pre dve godine za diplomski sam radila re-dizajn Jata i okačila ga na Behance (jedan od najpoznatijih globalnih portfolio portala) kao idejni koncept, projekat. Menadžment Etihada pronašao me je koristeći Google, zvali su me na sastanak i nakon nedelju dana sam otišla za Abu Dabi.

Tamo sam dve i po nedelje radila sa njima. To je bilo predivno iskustvo, koje još nije završeno. Vraćam se prekosutra i nastavljamo da radimo na preostalim elementima brandinga. – rekla nam je Tamara.
 

Početak iz snova

 
Tamarina priča najbolje ilustruje šta se u stvari danas dogodilo. Mnogo bolje od brojki, priče o ulaganjima, odnosu vlasništva i drugih stvari. Ilustruje da je jedna mlada i talentovana osoba pronađena na internetu i da je zbog svojih kvaliteta bez posrednika, intervencija, stranačke ili druge pripadnosti dobila životnu šansu.

Šansu koju mlade, predane i kreativne osobe uvek iskoriste.

Dok je Jat Airways držao gomilu nekvalifikovanih, nesposobnih i konačno prekobrojnih ljudi vezanih za marketing i PR, Er Srbija je jedim iskrenim i normalnim potezom odnela svoj prvi PR trijumf:


 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ve

Bogu hvala, ima nade….

Odgovori
mi

samo da nije muslimanskog grba, koji podseca i na arapske zemlje bilo bi ok

Odgovori
Vl

Ili si slep ili glup. Trece nema.

Br

Taj je i jedno i drugo izgleda.

Jo

Logo jeste u klasičnom arapskom stilu (arabeska sa herbalnim motivom) . Ti koji pričaju da se radi o Miroslavljevom jevanđelju nisu se potrudili čak ni toliko da potraže na netu kako izgleda to jevanđelje . Da jesu , videli bi da ove dve stvari nemaju veze . Orlovi podsećaju oblikom kljuna na egipatski grb (tražite Egypt coat of arms )

Није то муслимански грб, него двоглави орао урађено са Византиским стилом…

Me

Malo sam istoričar umetnosti i ako je ovo vizantijski orao, ja sam Kraljica Draga

Pr

To je vizantijski stil ito onoliko koliko je Cesar’s Palace u Las Vegasu itlijanski stil. Težak kič.

St

Samo da nije neobrazovanosti, a kompjuterske pismenosti, i bilo bi svima lakse.

Go

Bravo!

Odgovori
Ne

Bravo za Tamaru i bravo za Etihad. Tako "normalne" kompanije rade i funkcionisu, zar ne?
Generalno, cela ova prica sa Etihadom me toliko raduje, posebno sto ce se u Srbiji, nadam se videti, kako neke stvari treba da funkcionisu.
Za sada, Etihad je odlican primer svima.

Odgovori
Lu

Normalne kompanije, tacno je, crpe gprivo iz arapskih izvorista nafte, tanmo gde su jos "svoj na njihovom", ali vremena se menjaju, pa sustizu "neki novi klinci"..hm,hmm.."svoj za sada na Srpskom, neki kazu SrBskom nebu", a novi "brend", mi odje osecaj da sedam na leteci cilim. Hm,hmm.. prva zrtva "brendiranja novog doba", svakako je bio gen sek Dag Hamarseld…ako se iko seca ko sta kako…."combe pati combe ce da skrati", e, nece Combe ga produzava, zato "Babet vise ne ide u rat"..brine se o napustenim kucicima.

Bl

Dizajn je katastrofalno ružan , pomalo i uvredljiv jer se meša naš nacionalni simbol sa nekakvim arapskim ornamentima . Ima komentara po netu da sve više podseća na Siriju nego na Srbiju .

Po mome , nije trebalo dozvoliti Etihad-u da uopšte koristi ime Srbija . Oni su privatna kompanija i neka lete pod svojim imenom i logom . Mi smo nacionalnog prevoznika izgubili i nema šta da se krije i ublažava ta činjenica .

Odgovori
Ba

Devojka je uradila resenje pre dve godine, sto znaci da nema veze sa Etihadom i arpima. Ornamenti su crkveno-vizsntijski. Da si jednom usao u crkvu znao bi.

C@048 урадила је приједлог за ЈАТ, њима се свидјело, па је позвали да уради ово

Ob

Devojka je pre dve godine za diplomski uradila potpuno drugacji rad! Tako su i stigli do nje. Ovo je uradjeno u saradnji sa Etihadom. Da li ima veze sa vizantijskim stilom, to moze samo Tamara da odgovori., ali mislim da su to samo vase pretpostavke kako bi odbranili njen rad. Ni u jednom trenutku nije pomenula vizantijski stil!
Inace, moj otac vec 25 god radi duboreze u vizantijskom stilu za mnoge crkve u Srbiji i da ovo ima veze sa vizantijom, definitivno nije uspesno povezala sa tim vec vise podseca na arapske simbole.
Tamari svaka cast, u svakom slucaju! Postigla je ono sto retki uspeju!

aa

to je ornamet sa prvog slova iz Mroslavovg jeavdjela.

bo

Pa ti nastavi da se i dalje vozis jatom,ko ti brani ili jasi magarca.

Wi

Upravo tako. Sada se vidi zašto nacionalne kompanije u svetu retko koriste ime države kao svoj naziv. Ime države obavezuje, ono ograničava odluke i diktira mnoge elemente i detalje. Zašto "Air Serbia"? Verovatno jer neko stiče političke poene kad god se zazvoni u nacionalna zvona. Imaćemo kompaniju sa imenom države, a da u njoj Arapi imaju pravo odlučivanja. Možda je bilo pametnije da se vrati stari naziv "Aeroput".
Inače, komentari da je ovaj dizajn urađen pre dve godine ne stoje. To tadašnje rešenje moguće je naći na Internetu i videti da uopšte ne liči na ovo arapsko.
Moj utisak je da nema mnogo veze ni sa Miroslavljevim jevanđeljem, koje se takođe može videti na Internetu. Možda neki detalji liče, ali ukupno gledano to nije taj stil.

ki

pa nova kompanija nije bas privatna jer Srbija je vecinski vlasnik tako da vecinski i ulaze u novu kompaniju sto se moze videti i na sajtu etihada . Tako da ne vidim zasto je stavljen logo koji vise asocira na Emirate i arapski svet nego na Srbiju koja je u Evropi.

Ala ja imam neki dobar buzz oko Air Srbija…
Ja sam odusevljen. Bravo Tamara!
Mislio sam da cemo izaci sa nekim sabanskim resenjem, ali sam se ultra prijatno iznenadio na sve sto sam video, logo, stilizovan font… total brutal. Sve cestitke!

Odgovori
Ne

Ja ne vidim šta je tu sad toliko neobično. Pa hiljade IT stručnjaka iz ove zemlje je posao našlo preko interneta i sada radi za strane kompanije od kuće…. i to tako već 10 godina funkcioniše.

Odgovori
No

Nemanja, nije neobicno za IT strucnjake koji posao nalaze preko interneta, jer je trziste rada globalno i nije ograniceno poslovnom praksom srbije. Za razliku od toga JAT je do sada bio u kandzama srpskog trzista, sto znaci zaposljavanje preko veza, poznanstava, zbog interesa. Zaposljavanje zbog iskustva, znanja i sl je za JAT bilo uglavnom misaona imenica.

Odgovori

Na žalost logo je loše apliciran preko prozora letelice te ovako izgleda kao da je bok aviona izrešetan. Znak na kormilu je prevelik, previše blizu ivica, osim što je arhaičan i u potpunoj suprotnost sa savremenim trendovima. Zapravo je reč o ornamentima koji pripadaju nekom drugom podneblju i drugim kulturama i vremenima. Šteta.

Odgovori
Go

Veoma lepo stilizovano, a poruka stoji. I što je najbolje nije opšte već se provlači nacionalni identitet. Svaka čast! Najteže je osmisliti jednostavan logo, a da bude sa porukom.

Odgovori
Me

Kombinacija plastike sa manastira i trebalo bi dvoglavog orla koga vučemo od Vizantijske heraldike ! Zašto mi opšti utisak deluje tako arapski ???
Pošto nikoga ne vređam, ne razumem zašto mi ovaj sajt uskraćuje pravo na moje mišljenje ???

Odgovori
Bo

Super za nju, ali mi se ovaj dizajn uopšte ne dopada, mislim da izgleda jeftino i zastarelo. Stilizovan orao još i ajde ali font nije ni najmanje elegantan. I svetlo plava boja u okviru logo-a na repu aviona se ne uklapa sa nijansom crvene, i tako dalje. Većina low cost kompanija ima bolji brending.

Odgovori
Fl

Očekivao sam mnogo više od novog vizuelnog identiteta nove kompanije! U najmanju ruku da Cavalli ili neko drugo svetsko i poznato ime budu autori novog Brenda. Super za devojku, ali još puno toga tgreba da nauči o brendiranju vazduhoplovne kompanije. Nije to, uzmem flomastere i prepustim se kreaciji… mnogo elemenata tu treba da se zadovolji! Ni jedan deo znaka ne govori da se radi o vazduhoplovnoj kompaniji, kao što ni Jatove tri tačke nisu bile ništa…. Jadno!

Odgovori
ma

Pa sto ti nusi uzeo da napravis logo kada tako sve znas? Najlakse je pametovati

Be

Da su otvorili konkurs, mozda bi ga FlyS i napravio, kao i mnogi drugi.

al

ovo je zaista tužno… super prilika za mladu damu iz novog sada ali to je poraz za jedan nacionalni brend.

Odgovori
Vl

Tipicno srpski komentari. Nemate pojma, ali daj da kazete neku rec. To sto ima primesa arapske kulture vam smeta. A arapske pare ne. Sramota.

Odgovori
Vl

Čekaj – je li AirSerbia i dalje državna kompanija ili ne? Ako jeste, kakav Google, kakvi freelanceri, gde je bre tender za idejno rešenje? Ako nije, onda ćemo osetiti mnogo više od "čari normalne, svetske, poslovne prakse", jer je ovo prvi pokazatelj samovolje novog gazde.

Odgovori
Ri

Etihad je vlasnik 49 % kapitala Air Serbia ali je njegovo učešće 'sa pravom upravljanja'. To znači da mu je Srbija delegirala pravo da upravlja kompanijom bez obzira što je manjinski vlasnik. Samim tim, nema obaveze raspisivanja tendera već uređuje kompaniju po svojim pravilima i procedurama. Simple as that.

Gh

Drzavne kompanije ne podlezu Zakonu o javnim nabavkama. Tome podlezu javna preduzeca, ali ne i kompanije u kojima drzava ima udeo, pa cak ni vecinski.

ai

"Prvi PR trijumf" koji je prošao potpuno nezapaženo – toliko o trijumfu. Od rebranding-a sam mnogo,mnogo više očekivao.

Odgovori
Pr

Kao sta npr?! Sta si to ocekivao? Vatromet, jednoroge i duge?

fa

Njoj svaka cast ali dizajn je totalno bezveze arapski ili srpski bas nekako nikakvog smisla kao ni celo to satro partnerstvo. Ne razumem sto nije jednostavno ETIHAD i gotovo kakvi JAT-ovi i Er Serbia, kakvi procenti drzave i srpski piloti i ostali. U ovo vreme i svako pre ovog besmisleno. Kompanije nastaju i propadaju i druge dolaze nema tu mnogo veze sa emocijama…

Odgovori
Ra

Uopšte mi se ne dopada taj islamizovani dvoglavi orao . Ako smo već morali da prodamo nacionalnog avio-prevoznika , valjda još uvek nismo prodali nacionalni identitet . Dvoglavi orao je simbol ove zemlje i ne može valjda svako da ga švrlja kako želi .

Odgovori
Wi

Upravo tako! Akoje Etihad, neka bude Etihad, da se zna. Ako je nacionalna kompanija, zna se šta su obeležja koja stoje pored reči Srbija ili Serbia i tu ne sme ništa da se "stilizuje". Ako je JAT, ili neki drugi naziv koji nije ime države, onda može da se stavi proizvoljno grafičko rešenje, naravno ako zadovoljava kriterijume estetike i zdravog razuma. Ovo što je urađeno je jedan truli kompromis i kič po definiciji. Ali nema veze, ovde sve to prolazi, a važno je da se stiču politički poeni.

Cv

Dodati malo zelene i sablju dimiskiju u letu….. to bi bilo to. JAT je ipak JAT, sve ostalo je komendija.

Odgovori
Av

Jedno me zanima, zar nije trebao konkurs da se napravi za izgled nove aviokompanije?

A sto se izgleda tice, meni je nekako nejasan… bolje receno, ruzan…

Odgovori
Mi

Zaista nije bitno ko je radio ovaj logo…on je jednostavno loš. Znak je loš i natpis još gori.

Odgovori
Ca

Kakva komedija, freelance dizajner radi brending nacionalne aviokompanije. Ne sumnjam da ce neki klinac iz osnovne da im redizajnira websajt. Bravo for AirSyria

Odgovori
Bo

Prijektovanje livery-ja je kompleksan posao koji ima visestruko znacenje i vizuelno i psiholosko za stvaranje identiteta kompanije. Razumem euforiju dela javnosti , faktom da ce evropskim nebom biti proneto ime Srbije. I treba. Tuzno je, sto se sami Srbi , toga nisu dosetili ranije. Ali da se vratimo oznakama. Uradjene su u " Billboard" tipu oznaka, u kontrastnim bojama. Logotip je pruzao mnogo vise mogucnosti, jer je sam naziv istovremeno i zastitni znak. Aplikacija na repu, trazi pojasnjenje za posmatraca…"Vertikalac " je idealna povrsina za isticanje svog, kompanijskog, identiteta i kompanije dobro vagaju sta ce po njemu da "crtaju". Poznat je slucaj British airways-a koji je posle ne bas srecnog dizajnerskog experimenta, preko noci vratio Union Jack, koji nosi od 60-tih…Greske su pravili i ekspertski timovi takvih giganata, kakav je Delta Airlines. Ovaj znak na repu je suvise komplikovan da bi se lako prepoznavao i odmah povezao sa srpskim vazduhoplovstvom. Na platformi nekog evropskog aerodroma, tesko ce se "iz prve" prepoznati srpski avion, pored jos desetak vrlo upecatljivih repova.Ali, neka je sa srecom, neka se radi, ima vremena i za " new colours"

Odgovori
Ak

Mislim ne mogu da verujem da je praksa Etihada , da dizajn za neku kompaniju traze preko Gugla, kada i dete od 10 godina zna da radi u fotosopu…
Sve mi deluje, da je pod pritiskom Vlade Srbije ovo ovako na brzinu pronadjeno resenje…

Devojka nista nije kriva, ona je sve iz svog "iskustva" predocila u novu firmu AirSERBIA !
Za ovo je kriv onaj koji nije raspisao konkurs na teritoriji citave Srbije, kad vec imamo preko glave vrhunske dizajnere !

Kao da od Air SERBIA pravio neku tamo CARTER kompaniju, a ne nas nacionalni ponos i brend !
__________________

Odgovori
je

Sa 90% komentara se slažem…freelance za nacionalnu aviokompaniju, itd! ALI OPET TRUP AVIONA BEO!!! Ja to ne mogu da razumem! Postoji li neka druga boja osim bele?

Odgovori
Ma

Zato sto beli trup aviona imaju vecinski high class kompanije.
Pogledaj sve avio kompanije koje su poznate, svima je trup aviona beo :)
Tako da su izricito trazili, jer tih 10 aviona koji stizu ce biti Etihadove klase i samim tim moraju biti beli :)

Daj bre, kakvi tenderi i gluposti, pa upravo te pravne zvecke i procedure nas dovode i su nas dovele u ovo stanje. Po kratkom postupku se stvari resavaju zarad efikasnosti, a ta rec mora da se vrati u ceo narod.

Odgovori
go

1. Tamari sve čestitke.
2. Za nacionalnu kompaniju, u javnom vlasništvu identitet se ne traži i ne pravi preko Google.
3. Ova zemlja bez obzira koliko srozana bila ima zakone koji uredjuju nabavke za kompanije u javnom vlasništvu.
4. Tamara nije kriva za brojeve 2. i 3.

Odgovori
Vl

Sve moj do mojega strucnjak za dizajn i brending. Svako od vas ima hiljadu primedbi. Priznajem da se o ukusima ne raspravlja, ali ovo sto napisaste, ni pas sa maslom ne bio uzeo.

Lepo je gore neko obajsnio uticaj srpske kulture (dvoglavi orao, boje nacionalne zastave) i vizantijski uticaj heraldike. Ne zaboravite da je i dvoglavi orao dosao kod nas iz Vizantije. Malo arapskog stila da se zna da je 49% arapski vlasnik. I zaista jedinstven brend.

Kolicina gluposti u nas je nemerljiva. Sve strucnjaci, a nama nikada losija situacija. No vazno je pljuvati. Tako se osecamo vise Srbi.

Odgovori
Av

Upravo zbog tih uticaja logo deluje prenatrpan, jer na jednom mestu imamo dvoglavi orao, 2/3 nacionalne zastave, vizantijska heraldika, i plus arapski stil. Da nije preterano?

U svakom slucaju, dizajn je veoma los, kao i genericki naziv aviokompanije (takav naziv ima vise od 100 avioprevoznika, sto ne znaci da je to popularni naziv).

Ix

Srbiji nikada nije falilo fudbalskih selektora a sada imamo i 7 miliona eksperata za grafički dizajn i brending… Pa ništa, pošto vam je Air Serbia ružan, muslimanski i arapski brend, a vi lepo letite Lufthansom, Austrianom i Swissom i uživajte u vrhunskim, etnički čistim brendovima i bojama aviona koje su sve samo ne bele. Srbija je potpisnica Otvorenog neba, bujrum.

Ne zaslužujete bre nacionalnu farmu ovaca a kamoli avio kompaniju.

Odgovori
Dz

Dvoglavog orla ne koriste samo srbi..da bar ima negde cetiri S….jel se niko nije setio? Sve je ovo jako cudno I odbojno sem za tu devojku za nju je san i tu ima nassu podrsku. Ali posto mi ne dajemo pare onda nema sta da se bunimo bar dobijamo jaku domacu aviokompaniju!

Odgovori
Mi

Meni je novi logo sjajan!!!
Odlicno povezuje Srbiju i UAE!
Mozda je mogao biti malo manji na repu, ali to se u hodu da resiti!

Na kraju, kakvi crni tenderi i sl. gluposti. Izabere se vrhunski dizajner ili neko mlad sa dobrom idejom i u saradnji sa menadzmentom koji, za razliku od domacih tupadzija, i te kako ima viziju, dodje se do maestralnog resenja.

Po meni, "Jat" trenutno ima jedan od najoriginalnijih logoa! Sto je bitno, srpski orlovi su na vrhu i na neki nacin dominiraju ornamentikom dalekog istoga!

Kapital iz UAE je pokupovao pola Londona, pa se niko previse ne buni!
Uostalom, JAT moze samo da dobije na tezini uz Etihad, koji je danas svakao medju ozbiljnijim kompanijama!

Odgovori
Bo

nije vazno sta je na repu, vazno je da najzad pocnu da rade kao nekad!

Odgovori
go

Upravo! Sara mi nije prioritet. Prioriter je karta, usluga I ponuda.

Ne razumem pomamo oko izgleda.

Ba

O ukusima SE raspravlja itekako, jer ukus je ipak stvar nivoa.
Znak bi trebao da bude stilizivan oblik vizantijskog orla, no ovakva stilizacija je zaista otišla u pogrešnom pravcu.
Tipografski deo(slova) je najveći problem ovog identiteta. Projekat po meni nije uspeo i verujem da će se sa tim pre ili kasnije suočiti ljudi iz firme AirSerbia i verujem da će u drugom krugu imati više sluha, strpljenja, širine, stručnosti. Na kraju, i firmi AirSerbia i autorki identiteta zelim dalji razvoj i uspeh u poslu.

Odgovori
De

Uh… sto neko rece, koliko "strucnjaka" za graficki dizajn tj. logo-dizajn ? Sam logo je zaista u duhu Ethihad kompanije sa primesama nase heraldike, i mislim da je to ipak srecno resenje na koje cemo se navici. Sto se tice fonta slova Er Serbia,moglo je zaista malo bolje uraditi. Npr. rec Er da je u crvenoj boji. Ovako sve je ispalo kao logo za Er France.

Odgovori
ja

Grb je u orijentalnom stilu… i nema veze ni sa evropom i sa srbojom… ustavri pitanje je koliko srbija u opste ima veze sa evropom…

Odgovori
pa

Pretpostavljam da joj je neki menadžer Etihada koji nema pojma o dizajnu stajao iznad glave i davao instrukcije. Šteta je nove i skupe avione tako skranviti. Sva rešenja i na ovom blogu su bila bolja. Počelo je jako loše, nadam se da će sve ostalo biti mnogo, mnogo bolje…

Odgovori
go

Samo rešenje, po stoti put napisah, nije loše i biće prihvaćeno vremenom. Za mene je loše da smo se bliske tradicije civilnog vazduhoplovstva odrekli u korist maglovite, nejasne prošlosti i time po još koji put pokazali da je za nas prošlost najsigurnije utočište, Zašto? Zato što ne moramo i ne volimo da brinemo o budućnosti. Koliko je apsurdno povezvati Vizantijsku heraldiku, Cara Dušana, srednjovekovnu Srbiju i jednu aviokompaniju, a ne ostaviti niti jedan jedini (vizuelni) trag prethodnih 70 godina prave vazduhoplovne tradicije? Novi početak, diskontinuitet sa prošlošću sa grafičkim identitetom koji se bazira na još daljoj prošlosti? Ako je to poruka, meni se ne svidja.
Sve ovo odiše brzopletešću i nedorečenošću. Poslušah juče staff briefing Hogana i Kondića. Pored dosta desetina opštih mesta ( bićemo lepi, dobri i uspešni) koji priliče trenutku, čuh npr. da je BNX jedna od novih linija koja će AS-i doneti oporavak i razvoj itd. Ta i takva brzopletost mi ne daje mira. Etihad je drugačija vrsta zverke.. to je dugolinijska kompanija gde vladaju drugačija pravila biznisa sa drugačijim pravilima od evropske kratkolinijske i srednjelinijske gladijatorske arene. Jučerašnja poruka "SAD STE ČVRŠĆE POVEZANI" me ne ohrabruje jer ne želim da AS bude povezana već da sama povezuje itd.

Odgovori
Mo

Odlican ti je komentar. Rebrending koji je na pomolu je blago receno, sa stanovista avio biznisa – sulud.

pe

meni je ok samo da mineko kaze zasto nema oci

Odgovori
Ma

Ljudi, da ne tupimo mnogo … grb je ovakav zbog Etihada … dal postovanje, ili neki dogovor ili nesto trece pojma nemamo… ipak … dati nekome 10 novih aviona nije mala stvar,vrv u znak postovanja je ovakav grb. Necu ni ja mnogo da tupim jer pojma ni ja nemam :D

Odgovori
Mo

Grb je ovakav zato sto Etihad nije ukapirao da seb i sa ovim "nacionalistickim imidzom" prikracjuje trziste, nego je pao na jevtine interpretacije istorije jednog obicnog dizajnera/dizajnerke.

ri

Znate sta. JAJE je JAJE. A i retro je u modi. 35 aviona, 12000 zaposlenih. Those were the days my friend, l tought it never end… Kazu nije moglo da opstane. Pa i nije. Ali je TRAJALO. I to jat u jajetu je predstavljalo Srbiju. I jos nesto. Predstavljalo je jato ptica. Ko ima mastu. A onda je dosla globalizacija, demokratija, tranzicija…. i ko zna sta ce jos sve doci. I otici ce sve do djavola, definitivno. Ali s obzirom da je ovo potpuno nova nacionalna avio-kompanija, kako pise u uvodniku, onda su sva resenja moguca i prihvatljiva. Za mene potpuno neprihvatljiva ornamentika na repu, sa uvredljivom stilizacijom zastave Srbije bez grba. Nema tu ni t od tradicije, a boga mi ni n od nacionalnog (ili ga ima u tragovima). Sve je to u skladu sa danasnjim trendovima. Ko prezivi pricace.

Odgovori
Mi

mislim da sam na fb-u, na T6 profilu odmah napisao, cim sam video dizan tokom live prenosa da je izuzetno zanimljiv ali da ce logo podici mnogo prasine. tako je i bilo.
Logo je zaista interesantan. Ali je u isto vreme hrabar. Sto je, bez obzira na sve, dobro.
Ima ta zezalica na Air delu natpisa koja je za svaku pohvalu ali nije mnogo uocljiva, time se ta dinamika natpisa malo usporava te je, generalno, to moglo i bolje.

Sad, polemika je polemika, iz iskustva s posla o vizuelnom i interpretacijama odgovorno tvrdim da cete u grupi od 10 ljudi uvek cuti minimum 8 (do 10) razlicitih misljenja. Tehnologija nam je dozvolila da se igramo beskonacno, ubacujemo tradiciju, buducnost, razlicite pristupe… Uglavnom, sve to moze da se uradi.
Sustina je da je neeko to sve odobrio, prelomio i to je to.
Mi sad mozemo da raspravljamo ili ne, ali o ovome ce suditi vreme i to je nepobitna cinjenica.
Zamislite stari federal express logo. svi su ga pamtili. I onda dodje rebranding, i svi kukaju, ali rezultat toga je logo koji je mozbit, po ocenama strucnjaka jedan od najuspesnijih logotipa napravljenih ikada.

Moja sustina price je sledeca. Uskoro ce se raditi kako valja, bice dobrih i modernih aviona, nadam se dobroj usluzi i postenom avio prevozniku sa hub-om u beogradu. I ja sam srecan zbog toga. Nadam se da ce se barabama konacno stati na put i da ce ljudi konacno moci da shvate da se ne zivi od proslosti , vec da moze da se radi posteno i sa profitom na posten i krajnje transparentan nacin. Nadam se da ce beograd postati zaista regionalni centar za ovaj deo sveta. takodje se nadam da ce neko pametan konacno napraviti zeleznicki transport do aerodroma, mozbit ne tolko zbog putnika vec zbog robe, pa da ce neki veliki kargo centar biti blizu i sl..
Uglavnom se ljudi plase stvari koje ne razumeju, to je prirodna stvar, al treba biti strpljiv malo i sacekati.buducnost ume da bude dobra te se nadam da ce nesto od ovoga zaista da se ostvari.

Pozdrav

Odgovori
Up

A sta je hrabro u tome da se u ratom razrusenom regionu, rastrgnutyim prijateljstvima, zebnjama, podozresnjima, regionalnim inatima, prikaci dvoglavi orlao i pro*rava o Nemanjicima u sred avio-biznisa?

mi

stilizovana sahovnica je ok, cg orao na montenegru…
uz duzno postovanje ja zaista nemam odgovor na ovako pitanje/konstataciju.
ako nije jasno, nije ni bitno
Svako dobro.
Milan

Av

Nek objave njen originalni rad, pa da uporedimo njen rad pre dve godine i ovaj dizajnerski uzas

Odgovori
Ex

Imas ga odavno na netu – http://www.behance.net/TheMeTamy

Zo

Meni se baš dopada. Podseća na pirotski ćilim, pamtljivo, jednostavno i moderno. Way to go Air Serbia. Ipak nečiji uspeh ne znači da treba da se bez argumenata napadnu svi ljudi koji su radili u JATu pomoću štapa i kanapa kao nesposobni itd. To je malograđanski pristup sve sa komentarom Air Syria.

Odgovori
di

Dali je moguce, izgleda da jeste jos samo u zemlji Srbiji, da se logo za nacionalnu avio kompaniju bira po sistemu ja tebi-ti meni, bez javnog konkursa, gde bi rado ucestvovali mnogi svetski i nasi dizajneri. Ipak je ovo srpska kompanija, pa srpski nacin je normalan.

Odgovori
Mi

Čudi me da se za kompaniju koja se bavi letenjem izabere simbol ; dve zapetljane ptice koje se trude da polete u različitom smeru. Čudi me i izostanak konkursa za izradu novog vizuelnog identiteta JAT-a.

Odgovori
Vo

BRAVO…!!!

Odgovori
Mo

Voleo bih i ja da kazem par rijeci i nadam se da me moderator nece obrisati. Prica o ovoj devojci je intertesantna, ali njom treba da se bave sajtovi o dizajnerima, ane sajtovi o aviokompanijama. Kao coveku mi je drago zbog njenog licnog uspeha, ali kao korisniku Jat odnosno nove avio-kompanije njeno i Etihadovo resenje rebrendinga mi se ni malo ne dopada. Ja sam prvi medju onima koji cene srpsku istoriju, cenim Nemanjice, ali mislim da je suludu praviti imidz avio-kompanije prema nekim srednjovekovnim oznakama. Mozda ce ovo dizajnersko srbovanje zagrejati na par dana srce velikih patriota, ali isto tako mislim da je po novu kompaniju naziv "Air Serbia" poguban – narocito kada se svesno poveze i sa nekim pricama o srpskoj nadmoci u srednjem veku. Mogli su da su hteli da naprave balkanskog giganta, a ovako su se odlucili da skuce aviokompaniju u granice Srbije i medju srpske klijente. Steta.

Odgovori
Ro

Postovani Monte negro,
divno je koliko zaljenja i zabrinutosti zbog potencijalne propasti AirSERBIA zbog orlova Nemanjica i u tom
kontekstu slanja Jata u muzej, sa nastavkom imena po drzavi Srbiji. Mozete vi zvati Srbiju kako god zelite,
ali SRBIJA u vek ce ostati SRBIJA, dok bude Srba zivelo u SRBIJI. Zbog toga vas pozdravljam uz zelju za
svako dobro i ko voli ER SRBIJA i ko ne voli AIR SERBIA.
Vama mir. Putuj igumane ne brini za manastir.
Iz zimskog Sidneja, vas Rodney Marinkovic, AME (ret.) Sydney / Kraljevo.

iz

Dragi gospidine marinkovicu, vas odgovor montenegru je na ivici ukusa. Zasto ne ubedjujete Quantas da se zove Air Australia? Javljate se iz dalekog lepog Sidneja gde kao u nekoj udaljenoj kapsuli nisti doziveli rat i drustveno peopadanje, a bice i evropske napore za stvaranje jedinstvenog trzista. Znate li vi koliko je nacuonalno trzuste lufthanse ili air francea, i da cirav region jugoistocne evrope ne broji toliko lhudi? Vi bi prvu trebalo da znatw da bas u crnoj gori ima mbogo srba i da bi njima cast bila da srpska aviokompanija zazme vodece mesto i u crnoj gori, sto vlast sa ovim nazivom nikada nwce dozvoliti. Vi da ste pateiota raspitali biste se prvo o tone da ceo region vapi za reguonalnom aviokompanijom, pa bi zurili da to bude srpska aviokompaniha pod kojim god imenom. A ovako, zbog vase zabave sa imenom, kompanija ce gubiti milione putnika i nikad nece biti peihvacena u regionu. Ali vi iovako zivite od australjskih para, pa vas i ekobomska sudbina srbije bas briga.

Ro

Hvala gospodine Monte negro na lepim recima,
ako kako kazete vlast Crne Gore nece nikad dozvoliti vodece mesto sa nazivom i insigniom na repu,
to nisam siguran. Siguran sam da ce ER SRBIJA-AIR SERBIA svakom putniku, dobronamerniku,
saradniku, svakom ljudskom bicu uvek zazeleti dobrodoslicu i srecan let. AIR SERBIA ostaje
ER SRBIJA! Prosperitetna, profitabilna, potpuno posvecena putnicima, profesionalnoscu. To se sada upravo priprema i moguce je u zemlji koja je matica za AIR SERBIA. Ako podari Gospod, uskoro cu biti na jednom od letova Er Srbije, negde sa nekog aerodroma sa kojih sam do sada mnogo
leteo u blizu 50 godina mojeg letenja. Ukoliko imate dobru volju dobro ste dosli na AIR SERBIA.
Za graficki izgled ne brinite necete ga videti kada sedite u avionu. Prilikom izlaska ne okrecite glavu no raduj te se u zivotu i trudite se smirenju, svi. Sam sam mnogo gori od svih.
Jos jednom, "putuj igumane ne brini za manastir". Iz zimskog Sidneja sa blagih +19 stepeni,
iskreno vas Rodney Marinkovic, Aircraft Mechanical Engineer (ret.)

Mo

Gospodine, evo vam ovako ekonomska skica ako jednostavne reci ne zelite da razumete:

1. Opcija
– Ime je Air Serbia
– Zagrejano je srce izvesnog broja "nostalgicara" iz srpske emigracije, koji imaju sasvim nerealnu sliku o polozaju Srbije i posebnostima i potrebama regiona u kome se Srbija kao vrlo malena (i poprilicno beznacajna zemlja) nalazi.
– Naziv avio-kompanije i kontekstualizacija dizajna sa pricom o srpskoj nadmoci u srednjem veku izazivaju podsvesan, ali i sasvim odredjen animozitet u regionu – kako kod gradjana tako i kod politicara koji donose odluke i u upravama susednih aviokopmpaija.
– Kod gradjana: ne postoji nikakva identifikacija sa novom aviokompanijom izvan srbije i mozda republike srpske. Vecina Hrvata, Albanaca, Bosanaca (Hrvati i Muslimani), Bugara, Madjara putuju aviokompanijom samo ako dvaput razmisle i ako se bas isplati.
– Vlade okolnih drzava iz regiona pokusavaju svim sredstvima da osujete poslovanje Air Serbije. O bazama u Sarajevu iliu letovima iz Dalmacije ka ispaltivim evropskim destinicajima kompanija sa nazivom "Air Serbia" moze samo da masta – to je potpuno nerealno.
– Za razliku od nekog neturalnog ili regionalnog imidza, visokonacionalizovan imidz stvara otpor kod politicara u okruzenju, tako da ce pokusati po svaku cenu da spasu njihove aviokompanije iako bi ih bez igraca sa nazivom "Air Serbia" verovatno prepustili propasti. Dolazi do dodatne parcijalizacije trziste u kome ce najveci gubitnici biti sve nacionalne aviokompanije, pa i tanesrecna sa imenom "Air Serbia", dok profitiraju strane aviokompanije koje su se pozicionirale regionalno (Wizz, ali i Adria).

2. Opcija
– Bira se neutralno (Aeroput) ili regionalno ime (Southeast European, Balcanica)
– Kompaniji je otvoren citav region od 70 miliona ljudi i to kako interno, tako i eksterno.
– Interno znaci da u okviru regiona jugositcno Evrope kompanija moze da se pozicionira kao relevantni i najznacajniji avio-prevoznik. Koristi se trenutak u kome su neke zemlje osale bez svojih kompanija (Malev), a drugim nacionalnim kompanijama preti propast i gasenje (Crotia, Bosna, pa i Adria i Montenegro).
– Eksterno kompanija postaje "THE company" regiona, jer se postize efekat inertnog pozicioniranja kompanije u ocima sirom sveta kao.
– Posto je kompanija regionalno koncipirana u buducnosti otvara baze u gradovima regiona, narocito Sarajevu, Skoplju, mozda i Sofiji i u Crnoj Gori. Dolazi do izrazitijeg pozicioniranja i eventualnog preuzimanja kompanija kao sto su Montenegro airlines, MAT i bosanski avioprevozilac.
– Dobija se srpska avio-kompanija koja je regionalni igrac i lider, i sluzi na ponos celoj drzavi i stanovnistvu.
– Otvara se nesluceni broj sekunardnih radnih mesta za nase ljude u Beogradu, Srbiji i u inostranstvu.

Sve u svemu, po meni se aviokompanije osnivaju i vode tako da donose profit, a ne tako da budu igracka za izvivlavanje nekolicine srpskih emigranata koji ususkani u cari inostranstva nisu svesni kakvu stetu srpskom narodu nanose. "Air Serbia" ce ugusiti samu sebe, jer ce sa takvim imenom izazvati otpor, pojacano nadmetanje i ulaganje i nezdrav nacionalisticki rat u regionu koji ce se za par godina svrsiti gasenjem ili stagniranjem svih nacinonalnih aviokompnaija ukljucujuci i ove sa imenom "Air Serbia". Kao sto vam je receno: Nemacka ima 90 miliona stanovnika, Francuska 70. a nas ceo region jedva preko 50. Pa vi racunajte i gledajte, umesto sto ste resili da palite badnjak na JAT-ovom jajetu.

Odgovori
Ro

Postovani gospodine Monte negro,
nisam ulozio ni jedan dollar u akcije ER SRBIJA. Ko je dao ime AIR SERBIA i ulozio novac taj ima pravo
da daje naziv koji on smatra da treba, to je naziv drzave. Moje je jedina zelja i volja i pravo da letim, sa
AIR SERBIA. Pravo je svakog coveka da bira sa kim gde i kada ce leteti. Nemojte pokusavati moje pravo
da volim ime avio kompanije, jer je dobila ime usred glavnog grada Srbije, Beograda. Neka vam je Bog u pomoci. "Putuj igumane ne brini za manastir"!
Please leave me alone, can not help you Sir…….. End of conversation. Greeting from Rodney. Sydney.

bo

Bravo Rodney !!!

pozdrav iz Boke odakle upravo polece jedan avion AIR SERBIA sa tivatskog aerodroma sa tradicijom dugom bar jedno sto godina…..

Odgovori
Ro

Na mnoge godine letela, ER SRBIJA na Tivat i sve druge aerodrome sletetala, uvek se sa putnicima druzila
i dobrim ljudima uvek sluzila.
Rod, Sydney

Ve

Crveni deo vertikalca iznad logoa izgleda kao greška. Kao i svetlija plava u centru.

Odgovori
ol

Uzasan logo! Radila sam za Etihad kao cabin crew

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

omniameamecumporto na: U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

To jesu vrhunski piloti...Moraš neke stvari ipak malo bolje razumijeti. Ti piloti imaju zacrtane zadaće koje obavljaju svakodnevno i nema smisla da tamo negdje ćame i čekaju neki nepostojeći poziv za hvatanje vrabaca. Ako mogu letjeti sa Francuzima već dvije misije onda mogu odrađivati i te tvoje pare. Ali nije tako predviđeno već je predviđena…

11. Nov 2024.Pogledaj

Živojin Banković na: [POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

Lotpy За МУП је набављен један Н215 Супер Пума, ВС је добила један Н145М.

11. Nov 2024.Pogledaj

Robert na: [POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

@Nikola U američkoj vojsci već preko 10 godina nema aktivnih Apache koji nije dio D ili E standarda, znači ima Longbow senzorsku kupolu. Svi upotrebljivi (airworthy) modeli iz AMARC baze Davis Monahan, iz inicijalne A serije, su prekonvertirani na D standard.

11. Nov 2024.Pogledaj

Kosovo i Metohija na: [POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

Sa čime su naoružani ovi M u VS. Šta je sa paukom/novom nećemo valjda da kačimo 2t5 i nrz na moderan helikopter.

11. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

Ta prica o tehnologijama koje se navodno kupuju ovakvim poslovima je klasicna socijalisticka spika iz 60tih godina proslog veka, kada je recimo SSSR transferirao velike drzavne tehnologije Kini, Indiji, ili kakda je recimo UK SSSR-u transferirala tehnologiju mlaznih motora iz euforicnih razloga posle pobede u IIWW. Jedini realan transfer tehnologije ce se desiti u domenu…

11. Nov 2024.Pogledaj