Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Letačke priče Suada Hamzića: Kako smo preleteli američku 6. flotu
"Daj se Ti pobrini da nas ti, tamo tvoji, ne opletu, idemo preko tebe"

Letačke priče Suada Hamzića: Kako smo preleteli američku 6. flotu

Bio je 20. august 1970. topao letnji dan, sa nešto oblačnosti nad Istrom i severnim Jadranom ali vrlo jakom sumaglicom. Vidljivost je teško prelazila 2 do 3 kilometra a tzv. kosa vidljivost, iz vazduha, bila je još losija. Čusmo poznati frustrirajuči zvuk telefona linije komandovanja i uzvik „Vihor!“ – signal za poletanje.

Fjaka i ja potrčasmo ka avionima, MiG-ovima 21R (L-14i). On uskoči u onaj bliži hangaru u čijoj smo hladovini sedeli u pripravnosti a ja u sledeći. Pokrenusmo motore. Javih spremnost i izrulavanje pri čemu Fjaka izrula prvi da, pošto skrećemo udesno, moj avion ne bi duvao izduvne gasove u njegov pri energičnom izrulavanju. Izađosmo na pistu na kojoj ja uzeh mesto pratioca jer ko je vođa a ko pratioc u našem paru to nije imalo baš nikakvog značaja. Ja sam održavao vezu samo zato što je u planu pripravnosti pisalo Hamzić – Lelas a ne obrnuto.

Poletesmo i čim se prijavismo na kanal navođenja OZN (oficira za navođenje) sa radarske stanice Monte Kope locirane na najjužnijem rtu Istre on nas odmah usmeri ka zapadu u pravcu Briona. Obavesti nas da je cilj na vrlo maloj visini, da je spor, da ga povremeno gubi sa ekrana. Moguće da je helikopter ali na desetak – dvanaest kilometara severozapadno od Briona. Preblizu!

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Zadržasmo visinu ispod 200 metara a na frekvanciji navođenja čusmo i „autoritativni“ glas VON-a ( vazduhoplovnog oficira za navođenje avijacije) sa OC (Operativnog Centra) Brioni koji nas obavesti da nas i oni prate. I da nismo znali ko je tamo dežurni VON prepoznali bi glas našeg klasića Stevanović Radisava – Kreste:

„Daj se Ti pobrini da nas ti, tamo tvoji, ne opletu, idemo preko tebe“, javih nameru i naš pravac leta koji nas je baš preko Briona izvodio najkraćim pravcem ka cilju a znao sam da oni „tamo“ imaju laku protivavionsku artiljeriju i rakete „Strela-2M“ kojim bi nama u niskom letu mogli zagorčati život.

„Ne brinite, pod mojom su kontrolom. Samo napred!“, utješi nas Kresta.

U smaknutom, da ne kažem paradnom, poretku preletesmo nisko iznad tzv. „fora“ (stare tvrđave) na vrhu glavnog ostrva na kojem se nalazio OC, osmatrači i neki elementi niske PVO. Dvadesetak sekundi kasnije preletesmo i ostrvo Vanga na kojem je bila rezidencija Predsednika SFRJ Josipa Broza Tita, a Stari verovatno na obližnjoj plaži.

Preletevši Vangu produžismo u modro-sivu masu bez horizonta poznatu pilotima koji su leteli nad morem u jakoj sumaglici. Malo povećah odstojanje od vođe da bih bolje mogao osmatrati vazdušni prostor i morsku površinu a povremeno pogledom preleteti preko instrument table radi kontrole položaja aviona u prostoru jer da se moj Fjaka zaboravi i krene u more ne bih bio ni prvi ni poslednji pratilac koji je svog vođu verno pratio u morske talase.

Osmatramo. Fjaka prevodi avion iz jednog u drugi blagi nagib da bi skretanjem aviona izbegao mogučnost da u horizontalnom letu, pri slaboj vidljivosti, preletimo cilj ne videši ga jer smo ga pokrili nosom aviona. Ništa. Samo more i sivilo jake sumaglice.

Odjednom, desetak stepeni ulevo od našeg pravca leta, ugledah elegantno izduženu siluetu tipičnu za vojne brodove:
„Evo ga, napred, levo, 2 km“, skoro viknuh u radio-vezu.

Fjaka povede svoj avion ulevo pa ispravi i krenu u blago snižavanje ugleda što i ja ali ovoga puta još celu „svitu“, flotni sastav koji kao da izroni iz sumaglice. Paralelno sa prvim kojeg sam ugledao plovio je još jedan identičan brod, nepun kilometar iza njih grdosija, nosač aviona, a iza njega, na istom ostojanju i rastojanju još dva broda iste kategorije u njegovoj pratnji. Zajedno su činili zbijenu pravougaonu formaciju dugu oko 1500 , široku 500 metara a onda u osi iza nosača ugledah nisku tamnu siluetu podmornice u površinskoj vožnji.

Fjaka mirno produži let na visini od oko 100 metara pravo uzduž palube nosača aviona a ja u pratnji u zatečenom poretku. Malo ali dovoljno sam mogao videti da, nadlečući američki udarni pomorski sastav 6. Flote, odmah javim:

„Nosač aviona u pratnji četiri fregate i jedne podmornice“. Nastade tajac a onda glas dežurnog OC Komande 5.VaK:
“ Vidra 12, jeste li sigurni ?“
“ Siguran sam!“, odgovorih kratko.
“ Proverite to još jednom“, čuh naređenje.
“ Vidra 12, razumeo“

Fjaka krenu u logičan manevar udesno, ka obali Istre, nagibom od 45 stepeni i izašavši u suprotan kurs, nad kopnom odletesmo oko dva minuta. Po preletu mesta Vodnjan oglasi se VON sa Monte Kope upravo u momentu kada je Fjaka uvodio u nagib radi desnog zaokreta koji če nas ponovo dovesti na istu poziciju sa koje smo i prvi puta naišli na cilj. Javi se i Kresta sa OC Briona:
„Slobodan prelet istim pravcem.“, i tonom za koji smo bili sigurni kako ga protumačiti (da ne kažem zajebancije) dodade:
„Nemo’ da brinete, tu sam JA “

Preletesmo “for” na oko 30 metara pa u snižavanju produžismo let pravo preko ostrva Vanga koje preletesmo na istoj visini. Stari je verovatno još uvek bio na svojoj plaži ako mu nisu drugačije naredili i sklonili ga u neko od davno pripremljenih skloništa.

Znao sam od ranije da mornarica budno, čak nervozno, čuva Tita i njegovu svitu na Brionima ali da oko tog ostrvlja ima toliko malih brzih patrolnih, torpednih i raketnih brodova otkrih u tom preletu. Nikada pre, a niti kasnije, nisam video toliko njih na tako malom prostoru. Videh i impresivan manevar kada ti mali brzi brodovi plove čelo u čelo jedan drugome a onda, na samo pedesetak metara pre sudara, skrene svaki na suprotnu stranu, mimoiđu se i odmah potom uplove u pjenušavi trag onog nasuprotnog međusobno se udaljavajuči.

Moj vođa produži ka severozapadu ponavljajuči manevar koji će nas izvesti na istu poziciju na kojoj smo nadleteli uljeze. Preletevši Vangu uključio sam štopericu i držao je na oku radi što tačnijeg određivanja pozicije polazeči od norme da sa 900 km/čas prelazimo oko 15 kilometara u minuti.

I nekako pred istek punog minuta ponovo ugledasmo već nam poznati sastav 4 + 1 + 1. Šest plovnih objekata 6. Flote.
Fjaka onako “fjakasto”, usporeno, lagano prevede avion u blago poniranje, dotjeravši pravac u osu nosača aviona usmeri nas pravo preko njegove palube koju preletesmo na 20-ak metara nekako u visini antena i vrha komandnog mosta na kojem videh krupno ispisan broj 68. Videh nekoliko aviona na njegovoj palubi, i podmornicu iza njega. Ali ništa više.

Javih se, potvrdih moj izveštaj od pre 4 – 5 minuta i dopunih ga podatkom da NA nosi broj 68. Javi se dežurni sa OC 5.VaK i i naredi da uzmemo kurs 090, pravo na istok. Ka Kvarnerskom zalivu. Prelet je potrajao desetak sekundi. Prekratko da bih više video ili uživao u slici koju nikada nije video ni jedan jugoslovenski pilot pre nas a, iskreno, i nisam se baš ugodno osećao ponovno nadlečući nosač aviona i flotni sastav superiorne države koja svaki svoj postupak baš i ne mora pravdati. Posebno ne u situacijama kada su njeni vojnici, sredstva ili interesi potencijalno ugroženi. Ali te 1970-te smo bili popularni na Zapadu, skoro miljenici im, jer smo pre tačno dve godine našem istočnom blokovskom susedu, onom Varšavskom, dali lekciju o beskompromisnosti i odlučnosti u odbrani suvereniteta Jugoslavije.

Ameri nisu bili nervozni zbog našeg reagovanja jer su naše linije komandovanja i nas, verovatno, prisluškivali i pretpostavljali da će ih nadleteti par poručnika, junaca usijanih glava, ali disciplinovanih profesionalaca. Zapravo suština nesporazuma je bila u tome što smo mi pod suverenum morskim prostorom i vzdušnim prostorom iznad njega podrazumevali 12 nautičkih miljan (22 km) a oni 6 NM (11 km).
Dakle i mi i oni smo bili u pravu. Zavisno od tačke gledišta i shvatanja odredbi Međunarodnog pomorskog Prava.

Kako god, zauzesmo kurs ka istoku i samo 5 minuta kasnije nađosmo se nad Kvarnerskim zalivom okupanim suncem i odličnom vidljivošću. Tamo, po naređenju, izvršismo kontrolu pomorskog saobračaja ali sem desetak brodova koji su čekali na red za uplovljenje i istovar tereta u luci Rijeka nismo videli ništa. Shvativši da smo zapravo samo bili sklonjeni u naše nesporne teritorijalne vode, potrošismo višak goriva i vrativši se ka Puli sletesmo.

Lično sam bio pomalo razočaran jer sam se ponadao da čemo Amere ispratiti do Otranta, do izlazno/ulaznih vrata Jadrana u kojem, tada sam bio uveren, oni nemaju šta da traže. A oni, Ameri, su bili tri dana u poseti prijateljima Italijanima, njihovim vojno-političkim saveznicima, članici NATO-a, u luci Trst. Svaka italijanska prodavačica ljubavi iz Lombardije a i mnoge naše iz zapadnih nam republika su znale za posetu brodova 6. AF sa preko 10.000 mornara, potencijalnih mušterija ali to nisu znali naši obaveštajci. A Tito je bio na Brionima.

Sutradan 21. avgusta 1970. smenjena su dva pukovnika JNA, jedan mornarički, jedan vazduhoplovni, načelnici odgovornih obaveštajnih organa.

A taj dan sam ja peglao vazduh negde nad oblačnim nebom zapadnog dela domovine i njene akvatorije.

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ta

Zanimljivo, Al nije sce to tako bas. Elem, moj tata je bio u voa, agent za italiju i znali su za svaki dolazak 6. Flote i to od talijanskih oficira nedeljama unapred, a i od njihovih komunikacija jer au ih prisluškivali i nekog zamka u istri. Tako da….

Odgovori
pa

Zapanjujuća priča, ostaje nejasno zašto je dežurna para bila sastavljena od izvidjača (MiG-21R), i to što se flotni sastav USN kretao bez vazdušne zaštite bez koje nikada nije, i to ako zanemarimo njihovu radarsku pasivnost začudjuje odsustvo reakcije njihovih presretača. I još nešto, ako su već leteli na izvidjačkim varijantama postavlja se pitanje gde su slike, zar su zaboravili da ponesu "foto aparate" !

Odgovori
Vi

Zato što je L-14i u pomoćnoj nameni bio namenjen za LPD(lovačko-presretačka dejstva) i redovno učestvovala u sistemu PVO (pri tome tada nisu imali opremu za izviđanje).

Ж

Видимо из приче да је датум 20. 8. 1970. Први МиГ-21М (Л-15) су стигли почетком септембра 1970. тако да је Л-14и био најбоље што је у том моменту СФРЈ имала од ловаца.

Vi

… postoji i velika verovatnoća da je sve bilo dogovoreno, kao vežba koja je rezultovala smenu pomenutih oficira….

Bo

Ostaje nejasno ko je i zasto smenio dva pukovnika ,

Odgovori
Ж

Можда би госн. Хамзић могао да нам да све ове одговоре. :)

Odgovori
dj

Takodjer mi nije jasno da su oni tako jednostavno preletjeli palubu nosaca aviona na 20 metara visine 2 puta bez ikakve reakcije s druge strane. Mozda su preletjeli bas u vrijeme posluzivanja rucka na nosacu. Kao sto je vec navedeno nosac bez patrole u zraku, bez pokusaja presretanja, bez pokusaja kontakta radio vezom, bez ikakvog ometanja kao da prelijecu jedrilicu s japanskim turistima. Ako je sa YU strane bila smjena 2 pukovnika, onda je u 6.floti zatvoreno bar pola posade. A pukovnici su smjenjeni jer se Tita nije smjelo ugroziti dok se brcka s Jovankom na plazi, pogotovo prisustvom 6.flote na udaljenosti od 10 km od otoka.

Odgovori
Bo

Iz teksta je savrseno jasno zasto Ameri nisu reagovali ! Procitaj ponovo …

Kr

A elektronsko izvidjanje i osmatranje u Puli/Divuljama?

Odgovori
Su

Cinicnima I zlonamernim ne odgovam . Ne zavredjuju da trosim vreme…… _Ostalima predlazem da tekst procitaju jos jednom pazljivije iako su deo odgovora dali Vitez, Padoranac I Djuro._TVRDIM DA JE SVAKI DETALJ OVE PRICE TACAN !_A pukovnici su smenjeni ( vazduhoplovnog sam I licno poznavao) zato sto nisu znali tako vazan podatak a ako jesu ucinili su ozbiljan propust sto nisu obezbedili da tim podatkom raspolaze i operativa koja je obezbedjivala nasu akvatoriju i nebo iznad nje jer poslati lovce na plovni sastav svetseke velesile, SAD, je van pameti, rizicno … i moglo je rezultirati ozbiljnom incidentom sa svim posledicama u medjunarodnim odnosima.

Odgovori
Pa

Zanimljivo pogledati kako su to Sovjeti radili
The Cold War – battle over the ocean
part[youtube F3gZ_PTx8hI http://www.youtube.com/watch?v=F3gZ_PTx8hI youtube]

Odgovori
Av

Poštovanje i kapa dole kolegi Suadu!!Komentare nemojte da čitate,obično suto oni kojim je problem i vezivanje pertli,a o letu u supersoničnom avionu i ne sanjaju,boje se kada i film gledaju.Stari vazduhoplovac te srdačno pozdravlja !!!

Odgovori
So

Ovo je pravo stivo i sa uzivanjem sam citao. Moze li ,molim vas , informacija gde u Srpskoj Republici mogu nabaviti memoare Suada Hamzića? Hvala

Odgovori
Pe

Ne postoje memoari Suada Hamzića već samo kratke priče koje ćemo objavljivati.

So

Iz ciste radoznalosti sam pogledao koji je nosac nosio br 68 i u pitanju je uss Nimitz ali on nije postojao 1970 nego je tek 2 god kasnije prvi put zaplovio a u sastav mornarice je usao 1975. Od svih USA grdosija tog vremena je najverovatnije to bio USS John F. Kennedy (CV-67) jer se on u to vreme nalazio u mediteranu. U borbenoj grupi je imao nukearnu podmornicu klase Sturgeon a u vreme opisanog dogadjaja su se 3 podmornice te klase nalazile u Mediteranu USS Whale ,USS Lapon i USS Ray pa je verovatno jedna od njih vidjena u pratnji. I u borbenoj grupi se sigurno nalazila raketna krstarica uss Belknap i razarac uss Bordelon .

Odgovori
Mo

Pozdrav za Suada, delimicno imam veze sa vazduhoplovstvom i drago mije da se mogu procitati stvari koje su verodostojne i dolaze iz pera jednog takvog coveka, pilota i coveka bez mrlje. Naravno komentari svake vrste su dozvoljeni ali isto tako tesko je uporediti ratne filmove sa stvarnoscu.

Odgovori
Su

SOMI Vi ste vec druga osoba koja (pored kredibilnog I dobronamernog Ilije Kostovskog) upozorava da postoji neka nejsnoca oko broja nosaca 68 I imena tog nosaca. Hvala Vam. Pokusavam naci isecak iz nasih novina koje su tada objavile vest o poseti 6.AF Trstu i fotografiju nosaca sa nazivom FORESTAL . Ja, tada pilot / porucnik nisam imao zvanicnih povratnih iformacija I sasvim je moguce da je taj podatak iz novina a na koji sam se oslonio uneo zabunu. Ipak nije to toliko ni vazno ali jedno je sigurno. Ma koji da je bio, to je bio NOSAC AVIONA AMERICKA 6. FLOTE sa 4 frgate I jednom podmorniom UDARNI POMORSKI SASTAV 6. AF kako smo ga mi vojnici nazivali .
Pozdavljam Vas.

Odgovori
Ne

Hvala na sjajnoj prici. Priznajem, i mene je kopkala misterija broja 68 pa sam istrazivao. Da, USS Forrester je plovio u Sestoj floti tih godina pod brojem 59, ali po ovom izvoru (http://www.history.navy.mil/danfs/f3/forrestal.htm) datumi poseta Trstu i datum u tekstu se ne poklapaju:
1–17 Mar 1969:
Operations in the Adriatic Sea through the 11th afforded the crew the unique opportunity of visiting Trieste in northeastern Italy (11–17 March).
16 Feb–2 Mar 1970:
Forrestal operated in the Ionian Sea (16–23 February) and then again visited Trieste (23 February–2 March). CDR Douglas C. Coleman of RVAH-13 made the 150,000th arresting landing on board Forrestal as she steamed in the Ionian Sea, in a Vigilante on 20 February.
13 Jul–25 Sep 1970:
The ship offloaded her ammunition at Norfolk ammunition anchorage through 17 July; she then moored to Pier 5, Norfolk Naval Shipyard, to complete a restricted availability.
po ovom sajtu, nosac je u vreme preleta nase pare bio u Virdziniji, USA a Trst je posecivao 17 odnosno 5 meseci ranije. Za broj mi pada na pamet da je 59 vrlo lako prefarbati u 68, radi zbunjivanja i prikrivanja: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3
a za sve ostalo oko tajminga, nije mi jasno kako se ne poklapa… davno je bilo, ne moraju da se kriju vise ;)
pozdrav autoru

Ne

Izvinjavam se na dve greske, tacan naziv americkog broda je USS Forrestal
a ispravan link bez zagrada je http://www.history.navy.mil/danfs/f3/forrestal.ht

So

Nakon toliko godina je najnormalnija stvar da dodje do zabune oko jednog broja i slicnih sitnica. Bez ikakve lose namere , iz ciste znatizelje sam pogledao ko je tada plovio Jadranom sto u sustini nije ni bitno.
Pozdrav i nastavite sa pisanjem da se makar na kratko podsetimo vremena kada smo imali ponos,armiju i drzavu.

Su

AVIATORE hvala Vam. Ne sumnjam da ste stariji kolega I ocigledno iskusniji. Uvazit cu Vas savet ali dobronamernim cu , ipak, uvek pruziti objasnjenje jer ovo je tek prva prica mojih secanja pa mislim da stvari odmah treba staviti na svoje mesto. Pozdravljam Vas

Odgovori
ni

Odlično!!! Bravo za Suada…na zlurade komentare i na neupućene u tematiku se ne treba osvrtati!! Čekamo sledeće priče…Pozdrav Suadu i Tango Six-u….:)

Odgovori
Di

Sjajna priča, hvala Vam što ste je podeli sa nama! Da li se kojim slučajem sećate evidencijskih brojeva L-14i?

Odgovori
pa

Yefim Gordon, "Mikoyan MiG-21 (Famous Russian Aircraft) "

na strani 692, ima tabela sa svim serijskim brojevima MiG-21R

na donjem linku mozete 'skinuti' knjigu
https://rapidshare.com/#!download|708p1|212439857…

Kr

Za coveka koji je u pemziji, drug Suad pise neobicno stalozeno i odmereno. :)

Da li se znalo u obavestajnim krugovima JNA ili nije za pomenuti ulazak 6. Flote je ne bitno, bitno je da je drug Suad odradio svoje. Uplovljavanje 6. Flote i Nimica kroz Otranska vrata, kada se za to znalo, nije ostavljalo odgovornu ekipu ravnodusnom niti je prolazilo bez uzbune.

Odgovori
Mi

Postovani gospodine Suade pustite ove zlurade komentare nego nam dajte novu pricu ovu sam vec 20 tak puta procitao i jos cu toliko mi je zanimljiva.

Odgovori
Su

* DIMITRIJE padobranac Vam je dao odgovor a ja samo mogu potvrditi da smo imali brojeve od 101 do 112 a onih seriskh, na repu, se i ne sećam (izuzev da pogledam ne nekoj fotografiji iz moje arhive).
* MILENKO C , NIKO hvala Vam . Sledeća prića ide ovih dana, opet na temu susreta sa Amerima ali ovoga puta u vazduhu …. Tako mi bar reće Petar Vojinović, vlasnik tangosix.rs , u čiju uređivačku koncepciju se ne mešam.
* KRLE hvala Ti tim pre što si me potsetio da je DANAS, 31. MAJA TAČNO 20 GODINA OD KADA SAM ZVANIČNO PENZIONISAN jer sam napunio puni penzioni staž ! Eto penzionisan sam u 48. godini sa ocenom nadležne lekarske komisije "Sposoban za pilota nadzvučnog aviona, bez ograničenja" … ali, hvala im. To je tada bilo jedino rešenje, bar za mene !

Odgovori
Г

Лепа прича, да барем на тренутак заборавимо на свој колинијални статус.

Odgovori
da

Ljubitelj sam avijacije od malih nogu.sa uzivanjem sam procitao napisano i jako mi se dopada.ovima sto se cude zasto nije niko reagovao na prelete,od strane amerikanaca.davno sam citao kako je jugoslovenska flota na celu sa titovim galebom,naisla na istom kursu sa 6 flotom licem u lice ,poslje kraceg natezanja ,sta mislite ko je skrenuo.ona drzava je ipak znacila nesto .prirodom svog posla imao sam prilike vidjeti rupu ,zalosno je na sta je objekat dosao sada.i u sta je pretvoreno nesto tako mocno.

Odgovori
ka

Veoma cenim Hamzica kao pilota i jos vise kao pisca ( vesto miksuje realne dogadjaje i fikciju ) Egzeperi pa on, s tim sto je Hamzic bolji pilot jer je ziv a pilot je miga-21 koji je neuporedivo tezi za letenje od onog klipnog na kome je odleteo u istoriju Francuz. Ja imam 210 dana provedenih na Brionima od 1970.g.-1980.g. i evo zasto mislim da je ova lepa prica samo fikcija :
1. Na Fortu na Brionima se nalazio mornaricki radar za otrivanje plovila , i sa njime su mogli da otktiju bilo koje plovilo a ne da ih Hamzic obavesti sta plovi u okolini , uzgred da napomenem akvatorij oko ostrva je bio zabranjena zona za plovidbu i to je bilo ucrtano u sve mornaricke karte. Ni 6. Flota nije imala potrebe da se tiska oko zabranjenih zona za plovidbu pored onolike pucine Jadrana.
2.Hamzic tvrdi da je iz kabine letilice pored Briona video mnogo plovila JRM kako okolo spartaju itd. …Istina je sledeca : kada je Tito boravio na Brionima po danu su strzu cuvala 4 CMP(camac mornaricke policije s br. 12,11,10 i 9, najbrzi na Jadranu kupljeni u Svedskoj ) a nocu je dolazio patrolni brod JRM i parkirao se na oko 1km od Vange ka pucini a ponekad je u Fazanski kanal dolazila jos jedna artiljerijska topovnjaca kada se u Svetu nesto veliko zagovna. I to je sve.
Hamziceve dozivljaje treba citati i u mislima vizuelno dozivljavati jer to omogucavaju njegovi odlicni opisi a da li su se bas i desili kako on kaze da jesu – to je potpuno nebitno , bitno je samo da uzivamo dok sa Hamzicem u mislima u migu-21 letilo.letimo……

Odgovori
Ig

Posle svih ovih godina, secanja svima izblede ali datum u letackoj knjizici bi trebao biti tacan.
Malo istrazivanja po internet pokazuje da je USS Saratoga (CVA60) bila u Luci Trst od 13-tog do 19-tog avgusta tako da je to sigurno bio taj nosac.

http://navysite.de/cruisebooks/cv60-70/index.html

Puno pozdrava pukovniku Hamzicu.

Odgovori
Vl

To je logično. 8 i 0 se teško razlikuju iz daleka i pri velikoj brzini leta. Ko je sumnjao u Suada, neka jede …..

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com