BEG airport status
Ima li optimizma za RV i PVO Vojske Srbije? Postojeća flota MiG-ova 29 mora biti remontovana do kraja 2018. godine / Foto: Žarko Skoko

Ima li optimizma za RV i PVO Vojske Srbije?

Na svečanosti koja je organizovana pre nedelju dana u Komandi RV i PVO u Zemunu a povodom 2. avgusta Dana roda avijacije, komandant Ratnog Vazduhoplovstva i Protivvazduhoplovne odbrane general-major Ranko Živak izjavio je između ostalog da se taj rod nalazi u „početnoj uzlaznoj fazi razvoja“.

Optimizam, realnost ili vojni protokol?

Ova godina za sada jeste pozitivna kada je u pitanju opremanje novom tehnikom ali će se narednih meseci videti da li će doći do realizacije dodatnih planiranih modernizacija i nabavki.

Možda je publika nekada i previše sarkastična kada ocenjuje stanje i napredak u srpskom RV i PVO. Tango Six je tu da se bavi činjenicama.

IMG_4010
Ruski višenamenski borbeni avion MiG-29M2 (Izdelije 9-67) kao možda najbolje i najsavremenije rešenje problema srpske lovačke avijacije / Foto: Dušan Atlagić

Prošle sedmice u raznim medijima pojavile su se špekulacije da se od Rusije nabavljaju lovci kao i raketni sistemi PVO. Dok to ne bude i zvanično potvrđeno bavićemo se samo onim što je moguće tj. izvesno da se dogodi do kraja godine.

Predmet ove analize biće i presek stanja tehnike RV i PVO o čemu smo već više puta pisali ukazujući na hitnu potrebu njene obnove i modernizacije.

Školski i školsko-borbeni avioni

Ceremonija otvaranja novog hangara na Batajnici početkom aprila bila je prilika da se od vojnih i političkih zvaničnika dobiju informacije vezane za planove kada je u pitanju razvoj RV i PVO.

U novom hangaru smešteni su između ostalog i školski avioni Lasta V-54 koji još uvek zvanično nisu uvedeni u upotrebu.

Tada je najavljeno da je isporučeno svih 14 aviona a da je tehnički primljeno njih 8. Uvođenje u naoružanje očekuje se najverovatnije krajem septembra nakon prijema svih primeraka a avioni će ući u sastav 252. školsko-trenažne eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade gde će zameniti školske avione Utva-75, kako u selekciji kandidata za pilote tako i u početnoj obuci.

28349619532_f5e538da45_o
Školski avion V-54 pri sletanju na aerodrom Batajnica / Foto: Žarko Skoko

Na Lasti će se raditi i deo napredne obuke koja se sada radi na mlaznom G-4 a tako će verovatno doći i do smanjenja troškova obučavanja i trenaže. Preostale 4-5 V-53 mogle bi služiti još maksimalno oko dve godine kada će otići u zasluženu penziju.

Mnogo puta odlagana modernizacija školsko-borbenog aviona G-4 ’’Super Galeb’’ koji je odavno proglašen za jedan od perspektivnih vazduhoplova, mogla bi početi krajem ove godine.

Osim što su budžetu predviđena sredstva za ovaj posao saznajemo da su ponovo pokrenuti pregovori sa kompanijom Airbus koja bi radila modernizaciju na standard G-4MD.

Modifikacije bi bile rađene na 9 aviona, avioni bi mogli ostati u naoružanju do perioda 2030-35 a sa G-4MD bi se u budućnosti lakše prelazilo na neki od savremenih borbenih aviona koje bi Srbija mogla nabaviti. Takođe uskladila bi se i obuka jer školski avioni Lasta V-54 imaju modernije instrument table sa donjim kolor pokazivačima dok sadašnji G-4 ima elektromehaničke instrumente.

Borbeni avioni

Borbena komponenta RV-a nalazi se u veoma teškoj situaciji. Mali broj aviona je aktivan pa se danas može računati na svega tri lovca MiG-29, tri MiG-21 i 4 Orla. Ovde naravno nismo uračunali i oko 8 aktivnih G-4 koji imaju određene borbene sposobnosti i u slučaju potrebe mogu se upotrebiti kao laki jurišnici.

Ono što je za sada zvanično najavljeno je da će se raditi na očuvanju postojeće flote lovaca i uskoro bi se morala obezbediti sredstva za remont MiG-ova 29 čiji resursi ističu već 2018. godine.

IMG_2676
MiG-21UM ev. broja 16180 je prvi na kome su integisrane rakete vazduh-vazduh R-60MK. Na fotografiji isti avion sa vežbovnom UZR-60 / Foto: Živojin Banković

Usled nedovoljnog broja lovačkih aviona koji moraju biti u stalnom dežurstvu u okviru sistema PVO, RV je izvršilo integraciju raketa vazduh-vazduh na tri dvoseda MiG-21UM koji su jedini preostali avioni MiG-21 u našem inventaru.

Jurišnik Orao ostaće u naoružanju sasvim sigurno još nekoliko godina, pored 4 aviona koji su trenutno u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili ove i narednih godina može se očekivati završetak remonta još nekoliko aviona.

Iako je kompanija SDPR ponudila idejni projekat modernizacije Orla smatra se da je ona ipak nerealna s obzirom na velike probleme koji postoje u održavanju operativnosti.

U obraćanju novinarima na aerodromu Batajnica prilikom obeležavanja Dana avijacije general Živak izneo je neke od mogućih opcija obnove lovačke avijacije. Iz njegovog izlaganja se moglo zaključiti da su ruski lovci MiG-29 i dalje jedini izbor za RV i PVO a pomenuta je cifra od 6 do 8 aviona koji bi zajedno sa postojeća 4 kompletirala eskadrilu.

Osim opcije dokupa polovnih aviona, u medijima su spominjani avioni koji bi bili „dobijeni“ direktno iz jedinica VKS Rusije (MiG-29 9-12 ili 9-13 kao i dvosedi 9-51) tu je i kupovina novih MiG-29M i M2. Postoji i solucija nabavke polovnih savremenih MiG-ova 29SMT (9-19) i dvoseda MiG-29UBM (9-53A) ali i eventualno aviona starijih verzija koji bi bili dovedeni na standard SM ili SMT.

Transportni avioni

Vojska Srbije još od oktobra prošle godine ne raspolaže ni sa jednim operativnim transportnim avionom. Proces aktiviranja dela flote započeo je krajem aprila ove godine slanjem jednog aviona An-2TD na remont u Mađarsku.

Ovaj avion prizemljen je marta 2014. godine a prethodni remont prošao je 2007. Pre 4 dana ovaj avion sleteo je na aerodrom Niš.

28143425794_28488e8c3c_o
Sveže remontovani An-2TD Vosjke Srbije / Foto: A. Jožef

23. maja je u Rusiju u remonti Zavod broj 412 u Rostovu na Donu odleteo jedan An-26 (ev. broj 71386) koji je nakon isteka resursa bio prizemljen još od decembra 2014. godine. To je najmlađi avion ovog tipa u VS, proizveden 1984. a prethodno je u istom zavodu remontovan 2008.

Nakon remonta 71386 će moći da leti 10 godina a vojni zvaničnici su potvrdili da je planiran remont i drugog An-26 koji je poslednjih godina bio aktivan i koji je prizemljen oktobra 2015. Saznajemo smo da bi u Rostov na Donu mogao biti poslat sledeće godine.

Helikopteri

Dva nova srednja transportna višenamenska helikoptera Mi-17V-5 koji su stigli iz Rusije 28. juna su prvi novi helikopteri inostrane proizvodnje još od 1987. i prvi novi helikopteri koji su nabavljeni još od 1991. godine.

To naravno jeste pozitivno, helikopteri su savremeniji od bilo čega drugog što imamo što se tiče helikoptera iste kategorije.

Međutim, samo dva novonabavljena primerka neće rešiti problem jer je u međuvremenu zbog različitih razloga određen broj helikoptera Mi-8 već ’’ispao’’ iz operativne upotrebe.

13415513_807004309399481_4070956300153527069_o-1600x900
Novi Mi-17V-5 za Vojsku Srbije / Foto: Svetozar Jokanović via kompanija “Kazanjski helikopteri“

Tako od 6 transportera Mi-8T sa koliko raspolaže VS danas lete samo dva a preostali zbog tehničkih komplikacija i starosti teško da će se vratiti u stroj.

Preostala dva Mi-8T moći će da lete najkasnije do 2018. godine. Originalni Mi-17 trenutno ne leti a zbog isteka resursa trebalo bi da ode na remont već sledeće godine. Ako se dalje ne bi ulagalo u ove vazduhoplove može se desiti da 2018. Srbija ostane sa samo dva Mi-17V-5.

Navodno, u ugovoru za dva kupljena Mi-17V-5 postoji opcija za još dva ali za sada nema naznaka da će se u narednom periodu aktivirati. General Živak je prilikom primopredaje Mi-17V-5 rekao da bi još 6 do 8 ovih helikoptera zadovoljilo potrebe ratnog vazduhoplovstva.

To predstavlja smanjenje zahteva s obzirom da je pre nekoliko godina rečeno da bi jedna eskadrila od npr. 12 helikoptera bila dovoljna.

Kao što smo već naveli, pregovori sa kompanijom Airbus u vezi modernizacije G-4 ponovo su otpočeli a u njih je uključeno i moguće postizanje sporazuma o nabavci helikoptera za Vojsku Srbije. Za sada se ne zna o kom je tipu je reč ali se pretpostavlja da bi to bilo 6 srednjih transportera Super Puma.

Saradnja sa Erbasom bi mogla biti i znatno šira pa postoje informacije da bi se u sklopu dogovorenog mogli naći i helikopteri Gazela čija bi problematična logistika tako bila rešena a moguće i da bi došlo do njihove modernizacije.

PVO i sistemi VOJIN

Do sada se medijima ali i u izjavama vojnih i državnih zvaničnika u prvi plan obično stavljala avijacija, njena modernizacija i obnavljanje.

Malo se (osim senzacionalistički u tabloidima) pričalo i pisalo o artiljerijsko-raketnim jedinicama za protivvazduhoplovna dejstva (ARJ za PVD) kao i o sistemu vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja (VOJIN).

U izlaganjima visoko pozicioniranih oficira VS kao i Načelnika Generalštaba dobijali smo relativno oskudne informacije o modernizaciji raketnih sistema Neva i Kub. Oni su izlagani na sajmovima naoružanja ’’Partner’’ ali se na njima moglo videti da poboljšanja nisu obuhvatala radove na jednom od najvažnijih segmenata sistema a to su rakete.

9M38M-Buk-Launch-1S
Da li će VS dobiti raketni sistem PVO 9K37 Buk? Detalj sa vatrenog dejstva ovog sistema.

Poboljšanja na kompleksima raketnim sistema Kub i Neva uglavnom su obuhvatali radove na automatizaciji, digitalizaciji pojedinih sistema koja su unapredila obradu podataka koji su potrebni za pravovremeno vatreno dejstvo. Međutim, rakete ovih sistema nisu nabavljane 30 pa i više godina i stoga se može postaviti pitanje o njihovoj upotrebljivosti, verovatnoći pogotka i pouzdanosti.

Vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ ima određene sposobnosti remonta raketa sistema Neva i Kub ali bi gorivo istih mogao biti veliki problem u daljem korišćenju ovih sistema.

Pojedini ne baš pouzdani i ozbiljni mediji, pozivajući se uglavnom na, kako su navodili, neimenovane izvore iz Vojske Srbije, iznosili su informacije da će Srbija najverovatnije nabaviti ruske srednje mobilne raketne sisteme “Buk“.

Taj sistem je u SSSR nasledio sistem Kub iz koga je i razvijen i ne bi kod nas bio loše rešenje za zamenu Kubova pa čak i Neve. Za sada se ne zna koliko bi se tačni Bukova nabavilo ali bi u prvo vreme ovaj sistem mogao i da se poveže sa postojećim Kubovima.

Resursi ističu i radarima koje koriste jedinice VOJIN. Tango Six je sredinom decembra prošle godine preneo informaciju da je srpsko preduzeće Jugoimport SDPR u Sloveniji pobedilo na javnom oglasu za prodaju dva radara AN/TPS-70 sa pripadajućim rezervnim delovima.

Potom je agencija FONET 19. marta ove godine prenela da Vojska Srbije u junu dobija dva američka osmatračka radara AN/TPS-70 koji su kupljeni od Slovenije. Pri tom citirana je izjava načelnika Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-majora Bojana Zrnića. Do sada međutim do isporuke radara nije došlo.

Komentari

H

Dragi Petre
Previshe moglo bi..trebalo bi….hteli bi….Nadamo se da ce moci

Odgovori
G

To sa 6 helikoptera je preterivanje.Naucna fantastika.Cak i sa remontom G4 skolskih aviona.Nece biti potrebe jer necemo imati lovacku avijaciju.Mozda kupimo za 2-3 godine jos 2 helikoptera ako nam dozvole ili samo 1.A sto se tice borbenih aviona mislim da ce od 2018 god i nas vazdusni prostor Poljaci čuvati.Nikako da shvatite da i ova 2 Mi 17 smo kupili na jedevite jade vadeci se na elementarne nepogode pozare poplave spasavanja itd.Mi smo drzava koja je porazena u ratu i koja se ne pita za nista.Ovo dok leti letece i posle ce se ugasiti.Ostace nekoliko helikoptera i klipnih aviona i to je to.

Odgovori
S

Helikoptere smo kupili iskljucivo da bi vucic ublazio svoju krivicu za gubitak sedam zivota. Od novih migova nema nista jer moramo da uskladimo spoljnu politiku sa EU. Da zavrsicemo kao bugari koji nisu smeli ni da remuntuju svoje 29ke zbog zapada,sada ih poljaci cuvaju. Jedino resenje sa francuskom da vidimo ako bi htela neke mirage 2000-5 da nam proda, a i airbus je njihova firma. Sve bi bilo znatno lakse za analizu urednicima T6 kada bi konacno Srbija imala jasnu politiku, a ne ovu sizofreniju. Na kraju mozda i od Kine nabavimo vojnu tehniku :-)

M

Surovo, ali istinito…

C

Hvala Gorane na optimizmu ;-)

Ja ipak mislim da smo svi mi prestali da verujemo u ove price zato sto su nas od 2000 pa sve do 2012 pliticari vukli za nos. Pricali su kako ce se oprema nabavljati a znali su da nema novca u budzetu. To su samo bile politicke price.

Vucic je ove i prosle godine bar u par navrata novinarima priznao da se planirane nabavke nisu ostvarilo zato sto drzava financijski nije bila u stanju da to pretrpi. To jeste, da bi se morala opet zaduzivati, sta bi nas dublje teralo u recesiju.

Ipak su kupljena 2 nova helikoptera. To niko nije verovao isto kao da sto nisu verovali da ce Air Serbia leteti za New York.

Kao sto ste mozda culi, drzavni budzet je za prvih 7 meseci ove godine u suficitu od 22 miliarde dinara. To je nesto oko 180 miliona evra. Tu jos nije ni uracunat dobar deo jednokratnih uplata od Telekoma i drugih preduzeca, koji sledi do Novembra.

Istovremeno drzava najkasnije od Maja ove godine ne sme da subvencionise drzavna preduzeca, kao sto je to pre bio slucaj i gde su se viskovi iz drzavnog budzeta cesto stapali.

Znaci novac se mora negde uloziti: za otplatu ranijih kredita ili potpomaganje START-UP preduzeca, ili za nesto drugo.

Ipak je 180 miliona (samo za prvih 7 meseci) evra toliko velika suma, da ce se vlada usuditi u velike nabavke. I tu bi vojska mogla da bude u prednosti posto odavno nije ozbiljno ulagano o puno se pricalo.
U ostalom to bi jos jednom povecalo poverenje naroda u vladu i Vucicu diglo jos jednom rejting.

Zamislite kako bi se oni rado slikali pored novih letelica! ;-)

C

Dragi Stefane,

dali ti stvarno mislis da je Bugarima neko zabranio da remontuju 29ke?
Nedostaju pare i nista drugo.

Dali ti stvarno mislis da Airbus pravi Mirage 2000? Ili da Francuska moze da utice na Airbus.

Molim samo malo vise ozbiljnosti.

r

Apsolutno tačno pa ni Lastu nemogu da uvedu četiri godine u RV kao da tehnički prijem vrši seoski majstor za biciklove, ovome što imamo kad isteknu resursi ide u muzej i to je to kakva lovačka avijacija kakvi bakrači.

B

Ako sam dobro razumio, u ovoj godini poklopiće se uvođenje novog školskog aviona „Lasta“ V-54 x14 letjelica, zatim uvođenje dva nova helikoptera, te remont An-2 i An-26 aviona (dakle kompletne transportne avijacije). Isporuka slovenačkih radara, da se zanovi VOJIN je takođe gotova stvar, ako sam dobro shvatio?

Ne mogu da shvatim apsolutnu letargiju koja vlada u komentarima. Pa za posljednjih 15 godina nije bilo urađeno niti započeto ništa od ovoga. Kako ljudi misle da ožive RV Srbije decenija neulaganja i zapostavljanja svega? Za 10 min, ulaganjem 3 milijarde dolara? Cjenim da bi otprilike toliko trebalo da se „kupi“ jaz nastao za ovih nekoliko decenija. Neka sam tupi optimista, ali zaista vjerujem da se radi na ovome u okviru operativinih mogućnosti. Vidim i da se te mogućnosti lagano proširuju. Ići će to.

A što se tiče dugog prijema za školski avion koji je već proizveden- po stoti put- baš mi je drago zbog toga. Napokon da neko potroši godinu, dvije dana na testiranje sredstva koje će mladi i neiskusni koristiti decenijama. Koliko se sjećam već je bio jedan udes. Potpuno je realno da u svakoj klasi pitomaca bude po jedan. Onda bi svi, naravno, pokrenuli pitanja poštovanja procedura. Opšta haranga i linč. Pustite ljude da rade svoj posao napokon. Vaš optimizam im apsolutno ne treba. Treba im veći budžet, i Bog da nas vidi. To je sve.

r

Skroz si u u pravu i ja sam sličnog mišljenja pa mi ni Lastu nemožemo da uvedemo četiri godine u RV kao da tehnički prijem radi seoski majstor za biciklove a kamoli da nabavimo nove savremenije lovce i PVO sisteme gomila laži koja će izaći na videlo za godinu dve kada budu objavili da gase lovačku avijaciju jer mi nikog ne napadamo :-D

m

Eto i ja sam pesimista a voleo bih da nisam,od 5 oktobra kad su nam skinute „kao“sankcije pa do danasnjeg dana svake druge godine smo bar po 1 helikopter mogli kupiti imalo se novaca toliko.2008 god.u doba najvecih pozara u Srbiji ne secam se da je 1 helikoper leteo,sto vojni sto policijski.Posle toga je radjeno na remontu.A za ove G4 od 1999 se priča o modernizaciji.To nije velika investicija.Svaka vlast bi volela da sebi dize rejting modernizacijom vojske i policije,a samo normalan zna u kakvom su nam stanju.Zalosno je kad jedna mala Makedonija salje transportne helikoptere za vreme poplava,KFOR Slovenacke Bell 412 i Hrvati svoje u zemlji koja je pre 100 god imala vazduhoplovstvo.Ako se mi ponosimo sa 2 nova MI 17 i novim letnjim pantalonama iz jumka za vojsku i 30 god.starim remontovanim borb.vozilima za policiju ja vam tu radost necu vise uskraćivati.

А

Бугарски генерал дао оставку, наши нек се припреме.

Odgovori
C

Nije mi jasno sta Apok hoce da kaze?

Dali ti, Apok, znas iz nekih tajnih izvora zasto je taj General dao ostavku?

Ja neznam. A nagadjati moze svako. To onda prelazi u zavere.

Mozda je hteo vecu platu?
Mozda je hteo vise moci/uticaja?
Mozda su ga izbacili zato sto je bio len i nije radio svoj posao?
Mozda je nesto krao ili bio podmitcen?

А

Хоћу да кажем да је 5 до 12 одавно прошло и да не верујем да је могуће оживети РВ тек тако сад. Како бре да хитно добијемо нове авионе?! Ваљда се чека да се направе и да дођемо на ред а то тек иде кад се плати. Можемо евентуално неке половне или конзервиране да добијемо а и ти иду на ремонт прво.
Г-4 се „ради“ одавно а ништа није урађено ако и буде опет ће бити касно. Ремонтујемо авионе ненормално споро. 6 месеци је у рату норма а 12 овако за Мому, у теорији јер стварност говори другачије. ВТИ треба да пројектује са 50000 дин платама и то немају сви. Кад има воље нађе се начин а када нема воље онда се нађу изговори.
Мора да постоји какав такав план и да се ради по њему. Ми га или немамо или не радимо ништа. Интервентним набавкама се не одржава војска а ни неки други систем.

D

CrnoBeli,

Radev je sam rekao zašto daje ostavku pa nema potrebe da mi tu išta nagađamo. Zato ne jedi sendvič.

F

Doci ce i 29-ke nove . I jos helikoptera. Srbija ce cuvati svoje nebo. Kakvo -takvo Rv ce uvek postojati.

Odgovori
R

Malo sutra! Ako hocemo u evropu nema kupovine Ruske opreme! Ako ovi nasi hoce Rusku opremu neka prestanu kandidaturu za EU ! Onda ako ipak hocemo EU ,resenje je da kupimo mirage,rafal,eurofajter,gripen,f 14,15,16 ,e zato nam sad i stopiraju kandidaturu jer smo kupili ruske helikoptere! Resenje za Srbiju je ili da udje u kurcev nato i EU ili da se izdovoji 4-5 milijardi $ vandrednog vojnog budzeta ! Da se kupe migovi koji su zastareli vec ! Bolji pvo ,kopnena vojska itd…

K

Raduje me da vidim da se An-2 vratio u Srbiju sa novim bojama(kada mogu francuzi za izvlace iz naftalina avione stare 40 god mozemo i mi) Nadam se da ce uskoro i drugi An-26 odleteti na remont!
Zelja svakog od nas je da vidimo nove avione u nasem RV MIG-29M1/2 ali verujem da bi i polovni SMT radili posao samo da se kupe u broju od 12 do 16 komada!
Sa jednim udarcem LA i LBA……..

Odgovori
D

Remont i modernizacija G-4 bi uz nase odrzavanje i infrastrukturu vecno prizemljila flotu supergalebova koji je ionako skolski avion i nema borbenu primenu u savremenim uslovima osim za sticanje nekih ovlascenja i dozvola u civilstvu.
S njega se prelazi na sta, na rusku tehniku, koju?
Vestacki horizont na AGD? u 35 godini zivota je ravno udesu, pri letenju u IFR.
Orao je sporiji od svakog saobracajnog aviona kako na zemlji tako i u vazduhu, rakete VV mu jedino trebaju za obaranje meteo balona i jata ptica tj za zadovoljavanje sujete pojedinih dozvucnih generala :)
Sve u svemu lepo je bilo imati jako vazduhoplovstvo koga sigurno necemo imati ni priblizno, u narednih 50 godina.
A sada i da nam daju 2 eskadrile 29ki ne bi ih mogli popuniti ni cetvrtinu sa pilotima koji zadovoljavaju zdravstvene i letacke uslove a sve ostalo bi bilo svesno unistavanje aviona i zivota mladih panjica od kojih ne moze da se napravi violina.
U svakom slucaju, ko bi igde u svetu radio taj posao a da za platu ne moze ni da plati kiriju za stan, bez racuna, hrane itd.
Svakako mom sinu ja to nebi dozvolio dok su pojedinci na odgovornim funkcijama, kako u RV tako i u VS i drzavi.

Odgovori
p

Opa Djurdjije,
Zalosno i po mojim saznanjima potpuno tacno. S tim sto bih dodao da ni tu cetvrtinu MiGova 29 ne bi popunili jer su nasi borbeni piloti koji imaju iole iskustva odavno zreli za penziju a ovi mladji, sto bi nas narod rekao, NI ZA DI SU NISU, te im je i utva i G4 puno.
Uglavnom, zalosno je stanje u koje su nas svesno uveli.
Mediokriteti su zavladali svuda, a protiv njih se najteze boriti jer misle da su najpametniji i nezamenjivi.

l

Razumem ja tebe, ali gladni te ne razumeju, o sitima da i ne govorim. Upravo zato sto deca ili nece ili im se nedozvoljava da rade i rade ono sto rade.
Orao kakav god da je i koliko god da smo ga kritikovali i kritikujemo, on je u rukama pilota odradjivao posao za koji je namenjen, nemoj da ko jedan profesor za bezbednost na nekom fakultetu sto se nalupao gluposti za Mig-29.
Sve u svoje vreme, tada kada su nastajali i Orao i G-4 imali smo da kupimo isto to u inostranstvu, mozda i bolje, ali sto bi kupovali kad mozemo i sami da napravimo, apro R-60 raketa na orlu i G-4 to je samo kao nuzna odbrana, neverujem da bi te rakete nosili svi modernizovani avioni vec jedan ili dva u odeljenju, a ostali samo bombardersko naoruzanje.
Znam porediti ga sa JAguarom je smesno, ali da su motori isti verujem da bi orao bio mnogo boljih performansi.
Hitnije od aviona nam je potreban noviji PVO, to sigurno, ovo sa Kubom i Nevom vise neide.

J

Srbija će dobiti 6 aviona direktno od Ruskog vazduhoplovstva, kada neka od njihovih eskadrila bude prenaoružavana na nove modele. Prefarbaće ih i poskidati ono što nije za izvoz. Nakon toga ona 3 MIG-29 sa Batajnice idu na remont, a 3 MIG-21 u staro gvožđe. Kasnije se može očekivati da se remontuje i četvrti MIG-29, onaj sa koga se trenutno skidaju delovi, te da se kupe još 2 aviona iz Rusije. Ta dva aviona i ono što se pošalje u Rusiju na remont biće meodernizovano.
Ugovor će biti takav da MMF ne može da se buni.

Odgovori
D

Treba ce se brzo odluciti i sklopiti ugovor za remont MiG-29ke ako zele da lete nakon 2018-e. Sada je vec August 2016!

Ako borbeno zrakoplovstvo nestane, onda mogu i prodati G-4 i Lastu.

Izgleda da ce Srbija pratiti Bosnu i Albaniju ako se ugovori ne skolpe brzo – RV ce imati mali broj helikoptera i transportnih aviona.

Interestantno je da li ce Hrvatsko i Bugarsko lovacka aviacija prezivijeti. Madzari i Rumunu onda postaju vele sile sa 14 JAS-39 i 12 F-16AM/BM. :P

Odgovori
a

Srbija je mala i siromasna drzava. Ovdje se prica o eskadrili Mig-29, a zaboravlja se da Srbija nema novca za patrone za izbacivanje sjedista za Migove koje je vec ima! I ako kupi nove Migove, Srbija nece imati dovoljno sredstava da ih odrzava i koristi kako treba. Takvo je trenutno stanje i nema dalje. Ova cetiri Mig-a sto RV ima treba reparirati i odrzavati u koliko-toliko normalnom stanju, kupiti mali borbeni avion koji ce pokriti vecinu potrebnih operacija male drzave. Jednomotorni avion (jednostavnije i jeftinije odrzavanje koje ce omoguciti pilotima da vise vremena provode u letu) koji moze da zamijeni 2 tipa aviona koji moraju u penziju (Orao i Mig-21) => mislim da je idealan L-159. Sa Mig-29 RV zadrzava supersonicnu komponentu, L-159 pokriva ostale zadatke. Sumanuto gurati ideju eskadrili borbenih aviona 4+ generacije je pogresan put za koji Srbija trenutno nema dovoljno novca i to ce na kraju da dovede do gasenja RV Srbije. Kao primjer takvog pogresnog guranja modernog lovca 4+ generacije je Austrija, daleko bogatija drzava od Srbije: imaju 15 veoma modernih aviona (Eurofighter) za koji trenutno imaju 12 pilota!!!

Odgovori
P

@atg51…da je toliko siromasna nije. Bez patrona su ostali sto zbog muljanja u javnim nabavkama sto zbog ostalih komplikacija i ‘sabotaza’ u sistemu. Slicno kao i za gume…To se htjelo ugasiti avijaciju, da se stvori utisak u javnosti kako je to toliko skupo, kako nije za nas itd..ne treba nam..i bla bla. Ta vremena su sada proslost.

O

Мислим да је касно за авијацију. Како су већ претходници написали не ради се то у 5 до 12 ( а то је време већ дебело прошло). Не може те , и да набавите ваздухоплове, за кратко време да обучите и „направите„ употребљиве пилоте. За све то треба време. А време нам је одавно прошло…
У ЛА немате младих пилота као некада у ЈНА.
Што се тиче РЈ мислим да је у овом тренутку улагање у њих чисто бацање новца у ветар. И да се купи КУб чему-мали домет,само за заштиту важнијих објеката у рату, никаква улога у систему ПВО-мало покривање ВаП, ко ће наредити обарање ваздухоплова ракетом и сл….
За ВОЈИН такође минут до дванаест..С-600 на издисају, АН ТПС-70 још се држи . За РВ и ПВО као и за систем ПВО потребно је много новца којег увек има али за шта се даје…. Зато колико новца толико сати летења,ваздухоплова, РЈ, радара…тј музике…А код нас музике све мање и мање….

Odgovori
m

Apsolutno sve vlasti od 1991. godine do danas su se prema vojsci odnosile maćehinski, pa i prema RViPVO. Zašto neki sad optimistički veruju da će se to promeniti – ne znam. Ja iskreno ne verujem. Ovi da kupe eskadrilu 29-tki?! Pa za te pare mogu da plate aplauz botova unapred na sto godina.
Samo znam da kad bi se sva dosadašnja obećanja i ovih i onih sabrala ispada da nam je obećano kompletno američko RV, samo fale nosači.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Luka na: Hrvatska zbog Korona virusa odlaže nabavku borbenih aviona

Trebalo bi od Čeha uzek koji L159 ALCA (konzervirani) ili od Talijana M346 da imaju na čemu letit dok se ne kupi novi lovac.

05. Apr 2020.Pogledaj

Luka na: Hrvatska zbog Korona virusa odlaže nabavku borbenih aviona

mogli smo uzeti i mađarske,ali ruski avioni nisu opcija. Izbor je ili zapadni avion ili ništa.

05. Apr 2020.Pogledaj

Luka na: Hrvatska zbog Korona virusa odlaže nabavku borbenih aviona

@Beduin 73 i nije tako malo, pogotovo ljeti kad su prenapućeni turistima, ali helikopterska služba nije potrebna samo zbog otoka već i za mjesta udaljena od bolnica, kao i zbog nesreća na autoputovima, a da i ne govorim koliko bi HGSSu dobro došla mogućnost da na raspolaganju po potrebi imaju i pravi SAR helikopter.

05. Apr 2020.Pogledaj

Send this to a friend