BEG airport status
Ministarstvo odbrane odgovara Aleksandru Radiću i pojašnjava šta će raditi sa Orlovima iz Muzeja vazduhoplovstva ''U okviru ministarstva i vojske izradjen detaljan Plan obnove resursa aviona Orao, koji se uspešno sprovodi već tri godine'' / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ministarstvo odbrane odgovara Aleksandru Radiću i pojašnjava šta će raditi sa Orlovima iz Muzeja vazduhoplovstva

Kako je danas prenela agencija Beta, Ministarstvo odbrane potvrdilo je da je odredjeni broj aviona Orao iz Muzeja vazduhoplovstva „prepoznat kao moguća platforma za modernizaciju“, ali da će na svim tim avionima biti prethodno obavljena detaljna ocena tehničkog stanja radi donošenja odluke o tome da li je moguće sprovesti remont tih letelica.

Ministarstvo je u odgovoru na jučerašnju izjavu vojnog analitičara Aleksandra Radića za televiziju N1 navelo da je ‘’jedan od ključnih razloga za razmatranje obnove resursa i eventualne modernizacije predstavlja činjenica da su ovi avioni poslednji proizvedeni avioni sa takozvanim forsažnim motorima i sa relativno malim prosečnim naletom od oko 500 sati, u odnosu na projektovani resurs od 3000 sati te da su kao takvi, na bazi stručnih analiza, prepoznati kao perspektivne platforme“.

Ministarstvo odbrane je agenciji Beta navelo da nije jasan motiv autora teksta u kojem je iznet negativan stav u pogledu razmatranja mogućnosti vraćanja u eksploataciju tih aviona, imajući u vidu da se čak i mnogo bogatije zemlje ne odriču lako svojih aviona, već se, naprotiv, angažuju svi raspoloživi istraživački i proizvodni kapaciteti kako bi vazduhoplovi što duže bili u letnom stanju.

Dodaje se da se projekat modernizacije aviona Orao sprovodi u skladu sa programskim dokumentima koja se odnose na opremanje Vojske Srbije, na osnovu iskazanih zahteva Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane kao krajnjeg korisnika, odnosno definisanih taktičko-tehničkih zahteva.

– Pre donošenja odluke za ulazak u ovaj projekat aviona Orao, kao platforme za modernizaciju, izvršene su detaljne i sveobuhvatne analize od svih relevantnih institucija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, a koje se pre svega odnose na ocenu perspektivnosti aviona kako sa aspekta održavanja tako i sa aspekta mogućnosti produženja eksploatacionog veka upotrebe. Pozitivan rezultat tih analiza je predstavljao jedan od ključnih argumenata za donošenje odluke o ulasku u projekat modernizacije aviona Orao – preneseno je Beti iz Ministarstva odbrane

Takodje se navodi da se projekat odvija u fazama kako bi se smanjio stepen tehnološkog rizika, koji je neizbežan u svakom složenijem projektu modernizacije.

– Posebno ističemo činjenicu da će svaki pojedinačni modernizovani avion značajno unaprediti postojeće sposobnosti našeg Ratnog vazduhoplovstva i efikasnosti upotrebe aviona u savremenim i budućim uslovima borbenih dejstava. Takodje, ne stoji ocena autora teksta da će ovakvom modernizacijom avion Orao izgubiti mogućnost dvostrukih komandi. Upravo je projekat modernizacije, na zahtev RV i PVO, tako koncipiran da će pored sposobnosti dejstva u složenim uslovima i noću i osavremenjavanja avionike, avion Orao zadržati sposobnost za realizaciju obuke pilota – saopštilo je Ministarstvo odbrane agenciji Beta.

Dodaje se da je u okviru ministarstva i vojske izradjen detaljan Plan obnove resursa aviona Orao, koji se uspešno sprovodi već tri godine, i u kojem su precizno definisani tehnički uslovi i dijagnostičke metode koje treba primeniti na svakom pojedinačnom avionu radi njegove ocene stanja i donošenja odluke o daljoj upotrebi.

– Sprovodjenjem ovog Plana je utrostručen broj aviona Orao u resursu u odnosu na period od pre tri godine. Ovde se upravo i radi o tome da Ministarstvo odbrane maksimalne napore ulaže u jačanju kapaciteta i podizanja tehnološkog nivoa domaće industrije sa ciljem da u što je moguće većoj meri samostalno realizuje projekte modernizacije postojećeg naoružanja kojim će se u konačnom unaprediti sposobnosti naše vojske. Alternativa modernizaciji aviona Orao je kupovina novih aviona što je višestruko skuplje rešenje – smatraju u Ministarstvu odbrane.

Beta podseća da je analitičar Aleksandar Radić ocenio juče u gostovanju na televiziji N1 da je potpuno apsurdna ideja da se za Vojsku Srbije remontuju avioni Orao koji su izbačeni iz upotrebe 1996. i pune 23 godine stajali na livadi pored Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

To je OK.
Jedino je pitanje u kakvom su stanju te platforme, posebno zmajevi.

Koliko sam sa objavljenih slika razaznao, avioni uopce nisu konzervirani..

Da ga ne znam kako ulickaju, ja u takvoga sjeo ne bi.

Odgovori
Pe

@Beduin
Nisu konzervirani, ostavljeni su samo na livadi, nisam siguran sta je sa motorima, da li su vadjeni ili su u njemu osinjaci i gnezda. Prijatna kontinentalna klima je poznata kao dobra za letelice na poljancetu. Bolja od Arizone 100%…

Al

@Beduin
Dok god konstrukcija aviona nije načeta korozijom, avioni se mogu vratiti u život. Sad je drugo pitanje cena, koja nije mala. Opet, s druge strane nabavka novih aviona nije jeftina. JaK-130 je loše rešenje, jer i Rusi muče muku sa cenom. Jednostavno rečeno, jednim avionom se ne mogu zameniti i Orao i Galeb. A da budem iskren, nije ovo prvi put da vadimo rabljene aviona sa polja i drugih lokacija (P-47).

Fr

KATASTROFALNE ODLUKE BEZ IMALO IKAKVOG SMISLA .

Aktivno službovanje koje traje gotovo 40 godina,Orao je konstantno pratio čitav niz tehničkih problema. Avionima Orao već je produžen životni vjek sa prvobitno predviđenih 25 na 30 godina službe i to je kraj za dalje , jako kompleksan i nerentabilan za eksploataciju zbog učestalih kvarova i nedostupnosti rezervnih delova, što je u mnogo navrata učinilo da je ispravnosti ovih aviona u službi praktično zanemariva . Par naleta i avioni se prizemljuju opetovani popravci i krpanja na ljutu muku. Od ovog ništa a ako se i krene biće više problema nego koristi da nepričam o uloženom dobivenom potpuno promašen potez!

Vl

@Franko
Niste pratili na času, pređeno je na održavanje po stanju. Moma je povećao resurs Orlova a sada se rade analize o dodatnom povećanju za još 8 godina.
U propisane procedure (koje su u upotrebi prilikom pripreme aviona za let) nemam uvida (a nisu mi ni struka) tako da ih neću komentarisati.

Ba

@Franko

Katastrofalna odluka je sam sebi odsjeći prst na nozi zbog opklade da naši migovi 29 neće nikad poletjeti. A, ipak, eto te- šepuckaš pomalo, kucaš i opet udaraš po procjeni kako se nešto neće moći. „Ako se i krene…“? Gotova priča Franko.

Krenulo se još prije nekoliko godina- ovaj projekat nije na početku uopšte- samo je fokus medija ponovo na njemu malo jer se stiglo do toga da sad nešto ima da se sklapa. Nema puno informacija po medijima. Ako uspiju u zacrtanoj dinamici prvi operativan prototip (prve faze) biće završen za manje vremena nego što je vama trebalo da donesete odluku i remontujete već postojeće 21-ce za živu lovu u stranoj firmi. Ne brini ništa, čuvaj ekstremitete.

Fr

A ha sad smo tu avion koji leti 40 godina, pa su resursi produzeni već sa 25 na trideset godina pa se sad radi po stanju i taj zrakoplov valja a kad smo mi htjeli kupit F16 na kojima će se tek produzit resursi i mlađi 10 godina vikali ste kante. MIG 21 smo remontirali iz pravih razloga da neizgubimo borbenu da proizvedemo još pilota i to smo napravili uskoro će kruna toga. Dok vi sada tek radite ono što smo mi postigli sa MIG21 a to je da vam se neugasi borbena i već sada trebate mislit što dalje!

sr

@ Franko

Iako se sam ne slazem sa odlukama da se zivot Orla produzi, cini mi se da vase kritike dolaze najvise zato sto je to Orao i zato sto je srpski. Ispravite me ako grijesim.
Avioni koji ce se unaprjedjivati su letjeli najvise 5 godina, i napravljeni najkasnije 1991. godine. Ne znam sta vas tu zbunjuje i kakve to veze ima sa RH i sa F-16 i sa MiG-21 ili sa 40 godina letenja?

BL

E više i ovih analitičara, koji znaju svaki šraf u Vojsci, a niko ih iz same Vojske niti pita šta, niti konsultuje oko kakvih odluka, niti imaju uvid u planove vojske, ali se zato ne ustručavaju da na osnovu polovičnih informacija daju svoje zaključke. I onda se još čude kad im neko ne da pristup u vojne objekte, iako iz nekog neobjašnjivog razloga misle da im je to Bogom dato pravo. Svašta.

Odgovori
Fa

@ BL112

Kao da čitam saopštenje SRS – neargumentovano, bespotrebno skretanje teme i primitivno napadanje čoveka koji je opravdano izneo svoje sumnje vezane za ovaj „projekat“, plitkoumni lični stavovi koji nemaju nikakve veze sa glavnom temom a to je Orao.

Katastrofa…

Al

He, BL112
Na našem kontinetu jedino mi imamo povjerljiv Strateški pregled odbrane i Dugoročni plan razvoja…hm, zašto? Nemam uvid u te dokumente (kao što Vi i sistem odbrane to znate), ali imam pravo na svoj stav na osnovu poznavanja materije. I ako, recimo, kažem da talas novih projekata inicira jedan čovjek (btw, civil na postavljenima na po tri mjeseca) i da ti projekti možda nisu bili dio planova VS, ministarstvo kaže da je to povjerljivo, ali da treba da vjerujete da su dobronamjerni, pametni i promišljeni. Šta učiniti? Možete ćutati i diviti se propagandi, a možete pokušati kritički sagledati temu (takav stav smatram normalnim postupkom patriote i zainteresovanog građanina). Zatim sledi reakcija sistema, puna praznih fraza. Sledeći talas su ljudi koji ulaz u lične kvalifikacije, ali se ne bavite glavnom temom. GOSPODINE..NISAM TEMA JA, ALEKSANDAR RADIĆ, VEĆ JURIŠNI AVION ORAO!! Očekivao bi da kritički prema stavoima koje sam izrekao ukažete, na primjer na metode produžetka resursa i da nas stručno uvjerite (nas sa polovičnim informacija) da je to dobar pristup i naravno bezbjedan na kontrukciju koja mora da izdrži 48 godina…ili ..ima puno toga gdje možete pokazati vaše znanje

Odgovori
Pe

Pa po mom sudu MO se poziva na struku ovde pa ne mora da iznosi detalje o metodologiji i postupcima produzavanja vijeka jer ruku na srce osim nama entuzijastima koga to zanima u javnosti… Ja to vidim na nacin da se polazi od pristupa da je avion radjen od legure duraluminijuma koja prakticno vjecna, nema govora o zamoru materijala obzirom na mali broj sati letenja i mislim da je ideja da se iskoriste prvenstveno zmajevi da bi bilo vise dvosjedih varijanti u upotrebi. Atmosferski uticaji… nije od posebnog znacaja ako je u pitanju samo zmaj aviona.. aluminij je prakticno vjecan.

Al

Prva konstatacija nije tacna, Grcka takodje drzi vecinu informacija vezanu za svoje RV i uopste oruzane snage van javnosti. Ne kazem da je to ispravan pristup, samo mi nismo jedini. Tamo se i krivicno odgovara strozije nego ovde.

Drugo, utrosak sredstava za R&D gradjani vecine zemalja ne mogu kontrolisati, opet ne kazem da je to ispravno, samo nismo jedini, ni blizu, niti su cesto iznosi sredstava poznati javno. Sta i koliko treba biti poverljivo, je opet neka druga tema(slazem se, manje je odgovor)

Sto se tice Orla, konkretno vracanja u naoruzanje ovih NJ-22. „Kao inzenjer“ mogu vam reci svakako moraju proci ispitivanja i ona daju jasne rezultate, nije pausalna procena. Da li je ekonomski isplativo? Pa posto ne znamo cenu, a ako ste implicirali da bi trebali da je znamo, tu se slazem, odgovor ne mozemo imati. Ako ce cela stvar da kosta par desetina miliona evra, za planirani period eksploatacije, to je zaista prihvatljivo, obizrom da je alternativa nova platforma. Da li je nama potrebano tako organizovano RV(sa tehnicke strane)? Ja bi rekao da nije. Za ispitivanje i razvoj podsistema i sistema naoruzanja, dovoljno je dva do tri primerka. Sto se tice pouzdanosti i bezbednosti, imali smo 2 udesa G-4 2017 i 2018(i jedan u Mjanmaru 2017) poginulo je mnogo ljudi, poslednji udes J-22 je bio 2013, bez pogibije ako se dobro secam. Naravno, razliciti uslovi, samo rezutati su takvi kakv su.
Ja bih licno voleo da vidim oba aviona najskorije u penziji, samo da li je nasa drzava spremna da plati?

Me

@Perica Nisu svi delovi kontrukcije aviona od duraluminijuma, sto znaci da su podlozni koroziji pogotovo ako stoje na poljani 20 i kusur godina, po suncu, kisi, snegu, vetru.

Mi

Postovanje gospodine Radicu!
Odmah da Vam priznam, sa mnogim Vasim stavovima oko drugih pitanja koja se ticu Vaseg vidjenja sistema odbrane Srbije se neslazem, ali se po pitanju mogucnosti RESTAURACIJE – MODERNIZACIJE ORLA apsolutno slazem sa Vama!
Kao bivse vojno lice skolovano u Rajlovcu, nevidim nijedan razlog da se u operativnu upotrebu vraca avion proizveden 1988- 89. godine, navodno „konzerviran“ 1996.godine i do dana danasnjeg zaboravljen na placu iza muzeja avijacije!
Bez obzira na navodnih 550 sati naleta, 25 godina na ledini su strukturalno narusila zmaj aviona, o motorima, elektronskim, hidraulicnim i ostalim sklopovima necu da pricam, verovatno je sve za zamenu!
Da se odmah razumemo, sve moze da se restaurira- modernizuje, da nije tako ne bi po svetu danas leteli Spitfajeri, Mustanzi, MiG- ovi 15, u pitanju su samo motivi, obim i cena kostanja tih restauracija- modernizacija.
Gospodine Radicu, zivimo u prilicno dvolicnoj drzavi gde se uglavnom preplicu licni interesi pojedinaca na vlasti ili bliskih vlasti sa interesima drzave.
Nismo mi Svajcarska koja je raspisala REFERENDUM da li ce RV Svajcarske da udje u proces nabavke novih lovackih aviona, ovde se o strateskim stvarima bitnim za drzavu i buducnost drzave odlucuje u krugu malog broja ljudi sto uglavnom dovodi do negativnih posledica po drzavu…
Ali da se vratimo na nesrecne Orlove koji su poprilicno uzburkali javnost.
Licno, smatram da je svaka restauracija- modernizacija Orlova bacanje para poreskih obveznika, ali sam spreman da od nadleznih- zagovornika restauracije- modernizacije cujem odgovore na ova pitanja:
1. U kom obimu bi sproveli restauraciju- modernizaciju?
Da li bi ona obuhvatila zamenu slabasnih RR Vajper motora (cak i sa komorama za dopunsko sagorevanje) ugradjenih u Orlove nekim drugim, jacim motorima? Da li bi se odradila modernizacija- ojacanje zmaja aviona posto Orao ima problem sa pucanjem strukture zmaja na mestima vezivanja stajnog trapa sa zmajem. Da li bi doslo do izmestanja zadnjih repnih povrsina koje su nisko postavljene negde drugde jer postoji u sadasnjoj eksploataciji Orla ogranicenje da se na unutrasnjim pajlonima ( nosaci naoruzanja) podvese raketna zrna jer izazivaju ostecenja repnih povrsina, kormila dubine?
Po pitanju stajnog trapa, da li ce on posle 45 godina eksploatacije konacno biti funkcionalno resen, da uvlacenje tockova bude sinhronizovano i da se poklopci stajnog trapa konacno zatvaraju. Kad smo vec kod stajnog trapa, hoce li nadlezni konacno uspeti da postignu hermeticnost hidraulicnih instalacija ili ce iz tog novog Orla 2.0 da curi i lije ulje na sve strane kao i kod ovog starog?
Da li je midernizacijom mozda predvidjena zamena katapultacionog sedista Martin Bejker modernijim sedistem, npr. K36?
Sta bi kod tog novog Orla 2. bilo zamenjeno od elektronskih sklopova? Mozda radio stanica novom sa vremenskom modulacijom i skremblovanjem, identifikator svoj- tudj koji nikada nije bio pouzdan. Da li bi „novi“Orao dobio nove bacace IC mamaca vecih kapaciteta?
Po pitanju kokpita, prica se o nekim novim hed- ap displejima, pokazivacima. Bilo bi lepo da nam zagovornici modernizacije odgovore koju magistralu podataka misle da ugrade, do kog nivoa bi se podaci slivali na te pokazivace ( do sada je pilot Orla bio prepusten samom sebi otprilike na nivou aviona iz 2.sv.rata- po pitanju tehnicke podrske o situaciji na vojistu i u vazdusnom prostoru bio je “ gluv, slep i nem“).
Kako zagovornici modernizacije navode da ce Orao 2. biti „platforma“ za precizna, Tv, laserski i IC vodjena oruzja- raketna sredstva, neophodna bi bila ugradnja nekog uredjaja koji bi omogucio vodjenje ovih raketa, neki potkrilni/ podtrupni kontejner, da kazemo jednostavno LANTRIN. Kao poreski obveznik voleo bih da znam ko proizvodi tu elektroniku, koja drzava, firma i naravno, koliko ona kosta!
Kako cenjeni strucnjaci Orla svrstavaju u „jurisne“ avione, da li bi modernizacija podrazumevala dupliranje nekih vitalnih komandih vodova ( kao kod SU25 i A 10) i oklop motora i rezervoara. Ovo cisto pitam jer pricamo o jurisnom avionu koji bi morao da ima vecu zilavost.
2. Voleo bih da mi cenjeni zagovornici modernizacije odgovore sta bi se znacajno popravilo kod Orla 2. modernizacijom:
Maksimalna i krstareca brzina, dolet u rezimu nisko- nisko- nisko, brzina penjanja, nosivost ubojnih sredstava, zilavost letelice, smanjila bi se ukupna masa aviona, specificno opterecenje krila bi ostalo isto ili manje?
3. Koja firma bi bila nosilac ovog posla, odgovarala materijalno i krivicno za kvalitet izvedenih radova na Orlu 2.. Koje firme bi bile podizvodjaci za modernizaciju sklopova, podsklopova? Bilo bi lepo kada bi poreski obveznici ove drzave znali reference tih firmi, na kojim sistemima su radili i sa kojim uspehom.
4. Koliko bi Orlova bilo modernizovano na ovaj nacin, 4, 12, 24 aviona? Cisto zbog fiksnih troskova modernizacije koji bi morali da se podele na broj modernizovanih aviona (studije, elaborati, istrazivanja, projektovanje i preprojektovanje, razvoj softvera itd.) Naravno, ti troskovi nisu isti, ne opterecuju isto 4 i 12 aviona, razumete o cemu pricam.
5. Vremenski okvir za modernizaciju Orlova, u kom vremenu od potpisivanja Ugovora bi bio zavrsen 1., 4., 12. avion? Naravno, Ugovor bi predvidjao naplatu pretrpljene materijalne i nematerijalne stete uzrokovane kasnjenjem modernizacije Orla 2.. Umalo da zaboravim, garanciju na izvedene radove i kvalitet tih radova u midernizaciji Orla 2.. Mozda 2 godine, mozda i duze ( kod auromobila je ona minimum 3 godine ili 100.000 predjenih kilometara), u ovom slucaju bi ta garancija morala da bude izrazena i vremenski i brojem sati u vazduhu. Naravno, sta sve obuhvata garancija, koje sklopove.
6. Koliki broj sati u vazduhu bi morao da ostvari tako modernizovani Orao 2. u svojoj eksploataciji? 1.000 sati, 2.000 sati? Izrazeno u godinama, 10 godina, 15 godina i uz koji godisnji nalet?
7.I ono najvaznije:
CENU KOSTANJA MODERNIZACIJE PO AVIONU, PO KOMADU!
Uz duzno izvinjenje gospodine Radicu, ja se bas raspisah! Nekada davno mi je pisao bio po aerodromima RV i PVO, a danas se bavim ekonomijom gospodine Radicu. Cisto da razumete zasto danas kao poreski obveznik drzave Srbije toliko insistiram na transparentnosti, na ugovornim obavezama jedne i druge strane, kvalitetu izvedenih radova, garancijama, rokivima i naravno, CENI KOSTANJA.
Ukoliko meni prosecnom gradjaninu Srbije koji je u jednoj davno zaboravljenoj skoli u Rajlovcu naucio gde je nos a gde rep aviona, zagovornici modernizacije Orla objasne sta se time dobija i da je cena prihvatljiva, da opravdava ta ulaganja, ja cu prvi biti ZA. Bez tog objasnjenja sam bas skeptik kad je modernizacija Orla u pitanju, gospodine Radicu.
Nezamerite na duzini teksta gospodine Radicu, jer u drzavi u kojoj zivimo je sve moguce, pa cak i to da neki sumnjaju da se ocevi ministara bave trgovinom naoruzanjem i vojnom opremom na povlasceni nacin, na stetu drzave. Sve ovo pitam kako se sutradan ne bi iznedrila neka nova sumnja da je modernizacija Orla samo pranje para ljudi i firmi bliskih vrhu drzave.
Zato insistiram na ovim odgovorima.
Srdacan pozdrav gospodine Radicu, oko nekih drugih pitanja vezanih za sistem odbrane Srbije i dalje se necemo slagati.

Vu

Aleksandar Radić

Pratim te već duže vrijeme i moram ti priznati da su ti komentari i procijene točne i realne. Za razliku od „kolege“ Lazanskoga ti si jedina nada da u Srbiji ima normalnih ljudi koji realno i pošteno rade svoj posao i ne stvaraju euforiju oko gluposti. Iskreno se nadam da ćeš dočekati trenutak kada će svi ovi stručnjaci tipa Lazanskoga i ostalih morati priznati da si od uvijek bio u pravu. A do tada nastavi ih rasturati argumentima i volio bih da te više ima na Tango6 ili YouTubeu, pa se malo potrudi i na tome polju.

Mi

Ja sam „razumeo“ da je modernizacija predviđena tako da se „krševi“ sklone a jedan „novi“ ofarban uvrsti u muzejsku zbirku

Pa

Mile…
Sve sto ste rekli stoji, cena, cilj, vreme. Isto ste mogli da pitate I dok ste radili, ili ne. E to smo…

Fa

@ Aleksandar Radić

Velika podrška sa moje strane i za ovu temu i za sve ostale koje pokrivaš i obrađuješ. Lično imam samo reči hvale za tvoj rad koji pratim godinama kao i za stavove koje iznosiš.

Ma

Yak 130 nije jedina opbcija ima i Italijanska verzija posto su zajedno sa rusima poceli da razvijaju Yak 130 ali je skuplji Italianski.
Kinezi imaju svoju verziju izgleda da je dobar avion i kad Banglades ima para da kupe 16 Yak 130 pa onda mi imamo novca da kupimo 10 .

Iv

Why is everyone complaining so much? At least they are attempting to make a complete fighting system out of the Serbian forces. From what I understand and maybe I’m wrong, they seem to envision this aircraft as a troop support/ground attack aircraft similar to a a10 or a su25. I know it’s not as good as those two because those are the best. My point is at least they are trying to make the best of things given their small budget. Will it work? Maybe, maybe not. Just wait and see.

Pe

@ Aleksandar Radić Podrzavam,zaista ste upotrebili pravilnu rec ABSURDNO.Ovde je rec o necem drugom,i kada bi malo dublje kopali,sigurno bi ispalo da neko treba lepo da zaradi na „modernizaciji“ovih olupina.
PS Ne razumem zasto se komentatori obracaju gospodinu Radicu sa ti“,pretpostavljam da su licni prijatelji.

Me

Mozda je trebalo da kupimo F-16 novi pa da se zaduzimo za narednih 40 godina ! Pitanje zasto nista od toga nije uradjeno od dolaska Demokratije na vlast nego smo za to vreme ostali na 2 aparata letno sposobna! Lako je pricati ali uraditi nije isto……Sad imamo 10 Migova-29 ocekujemo jos 4 modernizovana iz Belorusije,7 Orlova letno sposobnih,5 novih Mi-17…..
Ako ne prepoznajete boljitak onda vase probleme treba traziti na drugom mestu….

da

Gospodine Radiću,
čini mi se da vas Orlovi na neki način prate već duže vrijeme (2017. godina i način na koji vas je pozdravio gospodin Miloradović na Batajnici). Jasna je linija koju sprovodi bivši VTF-ovac i stipendista CZ – ako već nisi u stanju da proizvedeš novo, barem daj nešto.

Pošto danas vole da koriste izraz „platforma za modernizaciju i ispitivanje borbenih sredstava“ u veoma malom broju primjeraka, nije mi jasno zašto se uopšte ovo razmatra umjesto bespilotnih letilica. Jeftinije i dovoljno dobro za ispitivanje i upotrebu borbenih sredstava u svim fazama na duži vremenski period.

Ukratko Orao ne – veliki tehnološki rizik za ostvarenje željenih ciljeva u razumnom roku uz strogo definisan budžet (ako je uopšte i definisan, ili će ići sa ankesima).

We

Rastužio me je odgovor ministarstva.
Shvatio sam da para nema.
Moliću se za živote pilota.

Odgovori
Zo

Covek je apsolutno u pravu. Nedostatak zdravog razuma ili strucnosti (a ja to kazem kako potpuni laik ali ljubitelj i entuzijasta ) a visak ega u pojedinih ljudi u MO vode ka ovakvim moram reci glupostima. Gurati ove koji su u resursu koliko po planu moze a ono s njive, 25 godina atmosferilija koje su konzervirale te avione da izgledaju kao da su preziveli nuklearnu zimu… ludilo mozga. Da se nasalim… pa ni oni iz Jurskog parka tu ne bi bili od pomoci.
Pa pitajte one koji ce staviti svoju glavu na panj kad udju u taj avion samo u rutinski let a kami u borbenu misiju sta misle o tome. Ovo sto imamo je glineni golub cim nije u rezimu nisko nisko nisko i treba uveliko razmisljati cime ih zameniti. Nije istina da ima para za modernizaciju a da nema za recimo 8 ili 10 novih aviona ovog tipa. Ako ima za Pantsire, modernizaciju migova sa ipak jacim radarima i dalekometnijim raketama, helikoptere, nove puske, optike… namenska s obzirom na velicinu nase zemlje je cudo (neosporno kvalitetni transporteri, haubice, krstarece rakete i sto sta jos) ostvaruje vrlo ozbiljan prihod i sigurno se ako se odluci moze naci financijski aranzman da se J22 posalje u zasluzenu i casnu penziju. Ali onda se valjda puno teze „ugraditi“ pojedincima ili grupi slucnih….

Odgovori
Б

Pa vidi ja bih pre seo u starog dobrog NJ22 nego u neki L15 npr koji je još uvek nepoznatog kvaliteta, drugo suviše dugo naši stručnjaci ispituju kvalitet te letilice (koliko je samo doktorata napisano) i „znaju je u zakivak“ treće imamo svu neophodnu dokumentaciju, ispitne stolove, originalne rezervne delove itd. Četvrto možda jeste konstrukcija arhaična ali to jeste jurišni avion šta reći o A10 SU25 L39 ili čak A3 koji još uvek služi. Peto nije planirano da svi avioni stoje u hangarima na toplom i suvom sve vreme eksploatacije ipak su to mašine projektovane za hiljade sati borbenih letova po snegu, kiši… Šesto i A10 je bio glineni golub kad su mu svukli pola motora u njivu, to je za takvu vrstu aviona normalno nije normalno da vojska ima 8 aviona za aero mitinge a to da li će neki avion da obori pvo zavisi od kvaliteta pvo bitno je da se piloti spasu… Sedmo je tehno ekonomska analiza koliko su nam neophodni jurišni avioni u odnosu na pvo koliko možemo da izdvojimo za njih da li za iste novce možemo nešto drugo da kupimo ne treba zaboraviti da na kupljene avione ne možemo odmah da okačimo naše oružje nego moramo ili da kupimo njihovo il da prođu godine dok ne integrišemo naše… Osmo je cena naoružanja koje je zapravo prva stavka kada je reč o borbenim aparatima kao i dovoljne količine istog plus obučenost ljudstva, složićete se da AGM65B nije baš za staro gvožđe pogledajte ko ga sve koristi, a ni puni potencijal našeg Groma još nije ostvaren, jako mi je žao što nismo uspeli da od tolikih harmova , alarma … iskoristimo nešto za našu raketu… Deveto šta mislite gde se čuvaju avioni strateške komande B52G/H u koje poreski obveznici ulažu milijarde zelenih novčanica da bi imali aktivnu nuklearnu trijadu , i miran san… Deseto NORU C sam video pre dvadeset godina za ALAS sam saznao pre trinaest i nije mi na pamet palo da laprdam sa kojekakvim novinarima o tome da li vredi

Zo

Ja nisam naveo cime bih ga zamenio. Kontam da ima ipak ljudi koji ce to bolje odraditi od mene ako kojim slucajem i dodje do toga. Ali „dobri stari NJ22“ za mene ne moze biti onaj koji preko 20 godina tavori na nekom stovaristu muzejskom i koji bi trebao u perspektivi biti deo jurisne avijacije ove zemlje. Navedeni parnjaci Orlu su u rezimu stalnih upgradova i modernizacija i nisu vracani u sluzbu s nekog avio groblja u Nevadi ili okolici Arhangelska… a i od samog pocetka su za klasu bar daleko od Orla po svim parametrima tako da ne vidim prostor za tu vrstu usporedbe. Kamo srece da je J22 glineni golub koliko su su25 i bodljikavo prase.. to sto moze nositi Maverick??? Ima Srbija i bez njih s cim protiv oklopa. Da se razumemo, nisam protiv modernizacije onoga za sta postoji smisao i logika. Za ovo nema. Postoje stokovi, delovi i za Jastreb verovatno pa ajmo i to onda. Iskreno, to sto bi utukli u modernizaciju a ide i iz mog djepa ako vec mora u oruzje nek ide u pvo sistem ili Šumadiju. Pravi vecu razliku u ne daj Boze situaciji u startu.

Sl

Kaze stara izreka anglsosaksonska Put your money where your mouth is. Tako da ti strucnjaci koji zagovaraju modernizaciju bi trebali da sede na zadnjem sedistu modernizovanog Orla na nekoliko probnih letova kad su tako ubedjeni u perspektivnost ovog aviona.

Odgovori
Br

Znaci 1. faza modernizacije, odnosno samo zadnja kabina kosta oko 2.5 miliona, pa ako tome dodamo i naknadnu modernizaciju prednje kabine i avionike, koja je sigurno znacajno skuplja, pa pre svega toga kompletnu reparaciju i remont, to ce verovatno da bude mozda i 15ak miliona po avionu i trajace trenutnim tempom oko dve decenije ili vise, a cak i da smanje sve to nekako na „samo“ 7-8 godina i 10ak miliona, opet ce vecina aviona leteti oko 5 godina nakon modernizacije…i kostace kao polovina solidnog novog aviona slicne namene… U svakom slucaju suludo.

Odgovori
Fr

Upravo tako, svidjelo se to nekome ili ne to je realnost! Razumim ja nostalgiju za nečim dragim i svu dobru volju ili želju ali to je neisplativo i suludo!

Dr

@Franko

Nije ovde rec ni o kakvoj nostalgiji, vec o nedostatku vremena. Ne razumem zasto se petljas u nesto u sta se ne razumes.
Brankova tvrdnja da ce modernizacija po avionu kostati i do 15. miliona je van svake pameti i ti si upecao na to.
Svakako da sam vise za opciju da se kupe novi avioni, kineskih L-15B, nego da se modernizuju Orlovi i Galebovi, ali ako je odluka o modernizaciji donesena smesno je tvrditi da ce modernizacija po avionu kostati i do 15. miliona, zato sto se za te pare maltene kupi nov avion.

Du

Citam sve ove komentare i pitam se samo jel neko od vas nesto napravio u zivotu? Konkretno nesto napravio i uradio? Sazidao kucu na primer ili remontovao motor? Jel vam palo na pamet da mozda pogledate stvari iz drugog ugla? Pre nego sto neko skoci – sta si ti uradio – evo ga – kupio Ducati 1000DS razmonitorao ga na delove i napravio potpuno novi jig i novi tip rama za taj tip motora. Prvi ram je uzeo 6 meseci. Ali je zato peti uzeo 7 dana od prve smotane cevi do poslednjeg zavara. Kostalo je djavo i po ( mogao sam da kupim ganz novi Ducati za te pare) da, jeste uzelo puno vremena ali sad mogu da napravim ram za skoro bilo koji tip motora. Pretpostavljam da ce ova modernizacija ce uzeti puno vremena i para ali iskustvo koje se bude napravilo bice neprocenjivo. Pa ako treba neka i stuku i skrse sva 4 aviona dok ne nauce. Za neke nove i jos vece projekte. Novi G4?

al

@Ducatisata:

Drz’ se ti prijatelju seckanja rama na Ducatiju i svi cemo biti srecni…

Al

jel imate neke slike tog motora? Da makar u lepu masinu gledamo, a ne sklopociju Orla :D

Iv

Stvarno nisam pametan. Orao je nikakva ratna masina u danasnje vreme, ne znam, zasto od rusa ne uzmu jedno 10tak polovnih su 25 i modernizuju galeba kao sto je receno. Ne znam zato su se bacili na orla i vade ih iz muzeja. A sa druge strane milo mi je da se domace razvija, pa bilo sta da radimo.

Odgovori
Pe

@Ivan Uzice Najverovatnije jer je neki nas politicar kupio fabriku za popravljanje i modernizaciju aviona, ili za delove koje ce fabrika kupovati od njega, pa unda uticao da se donese ova odluka.Ili dobio mesto u direktora ili tako nesto.

Mi

Modernizacije Orlova ce biti, dok je vrh drzave toliko „zalegao“ za nju.
Cudi me da nisu, u cilju stednje, racionalnog koriscenja postojecih resursa, resili da modernizuju sve Zastave 101 iz policije! Josu vek ih ima po otpadima.
Ne, oni su resili da modernizuju starog Orla!
Ja bih samo voleo da u cilju licne promocije prve opitne letove tako modernizovanih Orlova 2. zajedno sa probnim pilotima urade predsednik i ministar odbrane. Takozvana “ Albanska proba“,( u vreme Enver Hodze u Albaniji je sagradjena gomila betonskih bunkera na Jugoslivensko- Albanskoj granici. Proba kvaliteta izgradnje tih bunkera se ogledala u tome da projektant i izvodjac radova sa svojim ljudstvom udju u bunker a on bude izlozen direktnoj artiljeriskoj vatri. Ako ekipa u bunkeru prezivi, polozili su, bunker je dobar, moze da ga koristi Albanska vojska).
E, tako treba testirati nove Orlove 2.

Odgovori
12

Iako sam uglavnom na strani koja se ne slaže sa A. Radićem, ovaj put moram da napravim izuzetak i da se složim sa njim. Vazduhoplovi koji su preko dve decenije bili izložen svim meteorološkim pojavama na ovoj geografkoj širini su pre za spomenike, muzeje, možda za restauraciju da se dobije oldtimer ili kao tehnološki demonstrator (ovo drugo sa veoma malim šansama), a ne za aktivnu vojsku.

Odgovori
Fa

@ 126-LAE Delta

Ja sam na strani koja se uvek slaže sa Aleksandrom Radićem a ovaj put se i sa tobom apsolutno slažem.

Razumem da imamo potrebu za avionom koji je sposoban da preciznim i modernim stand-off naoružanjem pruža podršku trupama na zemlji i izvodi precizne napade u dubini neprijateljske teritorije – jer sve to beskorisna purnjava hrpa pleha sa šabačkog auto-otpada (skraćeno MiG-29) ne može ni u video igrici da uradi – ali poveriti to muzejskim Orlovima?!

Kako su krenuli na kraju će rašrafiti i Orla dvoseda zabodenog ispred ACB Airport City-ja na Novom Beogradu…

Al

Nije doneta odluka da se ide na remont i modernizaciju primeraka iz muzeja, nego je doneta odluka da se izvrsi ispitivanje! To tek treba da prodje/ne prodje. Ispitivanje u masinskoj industriji je vrlo egzaktna nauka i sve ce reci. Moze ili ne moze, nece biti „mozda“.
Napadate ljude bezveze.

12

Upravo to, Falcon. Još kao osnovac sam posetio muzej sa svojim drugarima i ti avioni su bili tamo (uz MiG-21, G-2, G-4 i J-21). Ajde da su ti avioni makar bili zaštićeni od vremenskih uslova, pa da razumem ovaj postupak. Ovako samo mogu da postavim pitanje na koje neću dobiti odgovor – ko će od ovoga najviše da avanzuje?

Pe

@126LAE-Delta @Falcon Slazem se sa obojicom

12

@Al-41F1

Pretpostavljam da si iz mašinske struke, pa ću te pitati da li ima nečeg sličnog kao što je ova ideja. Pritom da su činjenice slične (avioni nezaštićeni od vremenskih uslova sličnih našem podneblju, period van službe najmanje 20 godina).

Ljude nikad ne napadam, već isključivo neracionalne ideje slične ovoj.

Fa

@ AL-41F

Svima je jasno da je ovo još jedan primer kombinacije političkog idiotizma, lopovluka i traženja izgovora da se SDPR-u gurnu pare iz budžeta u njihov džep a sve pod izgovorom „modernizacije“ vojske i sa stavom „bolje išta nego ništa“ + „barem se nešto radi“ itd…

Garantujem ti da će Orlovi dobiti prelaznu ocenu u svakom pogledu, kao što su je dobili npr. i kineski brzi čamci i mnoga druga borbena sredstva, koja redovno prolaze ispitivanja po skraćenoj i manje detaljnoj proceduri za donacije.

Ljudima iz TOC-a i drugih stručnih vojnih institucija se redovno zavrće ruka da „propuste i poguraju“ ovakve nakazne projekte, Orao 2.0 je samo još jedna rupa u budžetu za isisavanje para.

A na sledećoj, 545272 paradi po redu, će opet sve ove SDPR-ove nakaze biti „ponosno“ predstavljene kao vrhunac domaće pameti uz neizostavne hvalospeve aktuelnij političkoj garnituri koja konačno „ulaže u vojsku“.

Ne daj Bože da se zarati i da naše vojnike pošaljemo u borbu u Lazarima, Orlovima i mnogim drugim škloporcijama…

AL

@Falcon
Vrlo moguce, za politiku se slazem 1/1, samo ja licno ne mogu da tvrdim nista za sada vezano za NJ-22. Sto se rata tice, ako zazmurimo sto ginu ljudi, propada ekonomija itd. mene bi tehnicki najvise brinulo kako planiramo logisticki da ispratimo 1212135 razlicitih kalibara, tipova lakog naoruzanja, sa kojim vozilma to sve snabdevati u kojim fabrikama praviti efikasno, brzo i kvalitetno, gde cemo vozace nabaviti, tehnicare, radnike, kako sa busnim cizmama na liniju, od kojih para platiti sve, pa onda ovo sto ste vi naveli, pa neke jos druge stvari, a najvise kadar i medju(ne)ljudski odnosi. Ima tu jos, da se ne oduzim. Mudrosti fali izgleda.
@126LAE-Delta
Ne bih da lazem, ne znam iskreno da li se nesto sl. negde radi. Samo bih prvo da vidim rezulate tih isptivanja pre nego sto donesemo sud da li je bezbedno ili nije. Masine nece lagati sigurno, samo ljudi lazu.
Ne znam zasto ste iznenadjeni toliko? Najavljuju 3 godine broj Orlova koji nemamo na stanju, znaci jedino ovo je moglo da se desi. Mogli ste da pretpostavite. Nemojte da vas u nasoj drzavi ista iznenadi, zdravije je verujte mi

12

@AL-41F1

Prvo, slažem se da treba sačekati rezultate, pa posle nek bude šta bude.

Drugo, ovoliko moje iznenađenje je upravo zato što ovo skoro uopšte nisam očekivao. Više sam očekivao penzionisanje Orla, a ovo što sad razmatramo sam otpisao kao mogućnost pre otprilike pet godina.

Na kraju, ja nisam iz mašinske, već IT struke. Međutim, i u mojoj struci se znaju uslovi kada se proizvod mora povući iz upotrebe.

Ig

U Hrvatskoj je sticajem bizarnih okolnosti nekoliko aviona MiG-21 ostalo na otvorenom 2003. godine, kada se razmisljalo da u neko blize dogledno vrijeme krenu u modernizaciju. To se oduzilo, i o njihovom se stavljanju u funkciju opet krenulo razmisljati oko 10 godina kasnije. Nakon pregleda su navodno bas ruski strucnjaci ustanovili da su te letjelice propale u cekanju, te da to nema smisla. Zato je Hrvatska izmedju 2013. i 2015. u sklopu remonta svojih MiG-21 napravila i dokup nekoliko komada u Ukrajini. Ukratko, nisu avioni cigle da samo tako podnose sezone stajanja na otvorenom…

Odgovori
Ma

>> sticajem bizarnih okolnosti

Meni to zvuci zaista bizarno da neko, nije bitno gde, ostavi komad skupe ratne tehnike da truli pa se onda posle 10-20 godina seti da bi taj mogao da se reaktivira! Ne razumem zaposlene u vojsci koji prolaze svakodnevno pored nekog orla ili miga (ili Mi-24) koji kisnu na livadi i niko se ne angarzuje da se napravi neki krov ili uradi bilo kakva konzervacija??? Pa na kraju krajeva bar za muzej da se sacuva avion (da lici na nesto kad ga izloze). U bilo koji mali grad da se postav u neki park gledala bi ga bar deca…

IS

Mayer@ Te „bizarne“ okolnosti su bile zbog toga što je Njemačka ponudila Hr. avione F-5 da se prilagodi polako na zapadnu tehnologiju,no zašto je to propalo i zbog koga ili čega znaju samo oni u vrhu. Da dodam samo F-5 bi nam Njemci DONIRALI samo je na nama bilo prilagoditi zemaljsku infrastrukturu za njih. Eeee sad što se desilo ????

ISTINA
je da Nemci nisu imali F-5

Ž

Понуђен је наравно Ф-4.

М

Мислим да су рекли да ће војни авиони у Србији бити по стању а не колико сати налета има авион.

Odgovori
Ik

I Bosanci su imali ponudu da im Turci poklone jednu eskadrilu F-4 i svu pratecu podrsku( i plus pet helikoptera Mil-24 koji su bili kupljeni u Ukrajini a u Turskoj su bili uskladišteni) , ali oko ovih stvari kako kod njih tako i kod nas se puno pitaju Ameri.

Dr

@Ikar

@Ikar
Za avione ne znam. A Mi-24 koji su se nalazili u Turskoj, oni su jos 2016. poslati u staro gvozdje.

Dr

Cinjenica je da danas leti vise orlova nego ikada u poslednjih 20 godina. Mnogi od tih koji lete su bili otpisani. Nisu bili na ledini ispred muzeja ali su bili na nekim drugim ledinama. Niko nije srecan zbog ovog iznudjenog resenja, i cuo sam mnogo toga opravdanog protiv, ali nisam cuo sta je alternativa? Ukinuti jurisnu avijaciju? Za kupovinu i prelaz na novi tip letelice i novu tehnologiju namamo novca, nemamo infrastrukturu, a nemamo ni ljudstvo. Kupovina polovnih je besmislena bez modernizacije, te se opet svede na isto. Jos je tu pitanje zabrane uvoza i sankcija. Niko ne moze da nam zabrani skupljanje Orlova po ledinama. Pokrece se domaca namenska i odrzava se kontinuitet u skolovanju pilota I tehnicara do nekih srecnijih vremena. Da li je to najsrecnije resenje? Naravno da nije. Ali…Ponovo pitam sta je alternativa?

Odgovori
Ž

Шта ће бити алтернатива око 2030. године?

Ако не буде било новца ЛБА ће нестати и остаће само ловци или вишенаменски борбени авиони, ако их до тада набавимо и купимо.

Треба се концентрисати да се што више Орлова ремонтује, али не из музеја. И да се, ако је могуће, реше неки технички и логистички проблеми.

А не да идемо на модернизацију а техничке бољке Орла да угрожавају оперативност флоте.

al

Dragane prijatelju, meni 46 godina… Ja ta „srecna vremena“ cekam od ’91. i nikako da dodju – u svim segmentima. Modernizovati Orlove je imalo smisla pre 10 godina, recimo( da li i tada). Ovakva jurisna avijacija kakvu je mi imamo je prevazidjena kad se Orao pojavio pa i pre a ono sto se sad hoce napraviti od Orla treba traziti u nabavci visenamenskog borbenog aviona i naoruzanih BPL-ova. Da ne pominjem da smo poceli sa nabavkama jurisnih borbenih helija.
Ovo mi lici na – imamo jugica ’84, curi i duva na sve strane ali ugradicemo mu multimediju od 9 incha i bice kao Clio 4-vorka…

De

Nakon 2030. godine već možemo preći na Yak. Tad će to biti jedina solucija.

Al

Neka modernizuju . Bacala je ova drzava pare na svakakve gluposti ..Krao je i Kurta i Murta , pa opet Kurta…..
Neka nasa pamet proba da nesto napravi ..nesto bolje !
Pa sta ako ne uspeju , barem ce steci iskustvo za buducnost.
Nece biti prvi projekat koji nije uspeo !!
A sta ako uspeju…. Sta ako dobijemo solidnog jurisnika za sledecih 20 godina .. sta …sta ako?????

Odgovori
al

… Ako ne uspeju, ginuce piloti. Tehnika se lako zameni – piloti se sticu godinama. Obucen pilot je mnogo vazniji resurs od aviona. A iskustvo za buducnost, koje? Da sledeci projekat bude modernizacija Jastreba, 21-ceva i Utve 66?
Ljudi, kad modernizujete gusenicara, BOV, tenk na kraju krajeva, u slucaju njegovog otkaza u mirnodopskim uslovima, na vezbama, orudje se slepa u zavod na popravku. Avion se skrsi a pilot(i) cesto gine. Bili smo svedoci nazalost zadnjih par godina.
I opet se vracam na ono: lepa poruka buducim pitomcima Vazduhoplovne akademije: Letecete na modernizovanim analognim MIG-ovima i NOV, NOV, NOV-im Orlovima koji su samo vas cekali 23 godine iza Muzeja avijacije! Vec vidim navalu – nece ih biti ni ova dvojica skoro prijavljenih…

Al

Pa ne menjaju ono ceo avion .Orao je takav kakav je , leti vec toliko godina , bilo je udesa , kao i kod drugih aviona …nista manje , nista vise , i uvek ce ih biti .Evo pre neki dan pade F16 mislim u Belgiji , pade mig 29 Poljskoj…idt …
Modernizuje se kokpit, sediste , elektronika ….Tako da to nije istina o sigurnosti pilota ….Bice sigurani koliko su bili …ako ne i vise …a mogu biti mnogo uboitiji, gadjati vodjenim i ne navodjenim raketama i bombama sa vece daljine sto je automatski sigurnije za pilote !

Ik

Zivojine,

U Banja Luci koliko sam procitao jos uvijek je stacionirano 7 kom J-22 Orao njih OS BIH ionako ne koristi, sad da li su u dobrom stanju za iskoristiti(kupiti od Bosne)?!

al

Mislim da je 6 komada u pitanju, 5 ima DS. Pokusano je X puta da se prebace u Srbiju ali od te price nema nis’… Bilo je nkoliko puta o tome pisano na T6 uglavnom u komentarima… I oni stoje od 2005-06. (sto je opet bolje nego od ’96.)

Ž

На Маховљанима је 7 Орлова једноседа од којих 5 имају моторе са ДС.

Покушана је куповина 2008. али то није успело.

Xe

Ako je proritet, usteda para zarad ,kupovine Buk M3 diviziona, onda sve ima smisla.
Drugim recima, bitna je strateska postavka prioriteta, ostalo posle toga je samo puka realizacija.

Odgovori
ns

Ima jos strucnih, pametnih i moralnih ljudi u vazduhoplovno tehnickoj sluzbi VS.
Neverujem da ce bilo ko od njih potpisati da je avion ispravan ako nije.
Nadam se da ni Moma ni VTI nece odobriti remont ako avioni nisu za remont i produzavanje resursa.

1999. su se potpisom pera produzavali resursi lovackim avionima pa znamo kako se to zavrsilo.

Ovako izgleda cuvanje i konzerviranje aviona
https://www.pinterest.com/pin/310396599298580892/visual-search/

Odgovori
Al

Pošto nemam vremena da ulazim u celu ovu odluku o vraćanju Orla, ono na šta mogu da skrenem pažnju je zašto kupovina novih aviona nije najjednostavnije rešenje.

Prvu stvar koju treba reći da je jedan avion ne može zameniti i Galebove i Orlove, tj. jedan avion ne može obavljati i školske i LB zadatke. Iako JaK-130, L-15 i FA-50 mogu da obavljaju oba zadatka, ovde se uporno zaboravlja da nijedan pilot iz dotičnih zemalja ne prelazi sa aviona za selekciju i osnovnu obuku klase Laste, na avion za naprednu obuku klase FA-50 (izuzev Rusa). Tj. mi bi morali da kupimo novi avion za prelaznu obuku tipa JaK-152, PC-21, Albatros NG, K-8 ili čak i modernizovani Galeb.
Tako da mi ne govorimo o nabavci 10tak aviona, već o dva različita modela i do 40 aviona u veoma kratkom roku. Da li je RV u stanju da u kratkom roku usvoji 2 različita aviona i da li naša država može da finansira nabavku 40 aviona? Da ne govorim da je ova opcija verovovatno najskuplja i da istovremeno nudi najmanje sa strane mogućnosti datih aviona. Za iste novce se može nabaviti JF-17 ili Gripen NG kao zamena za Orla, dok se Galebovi mogu modernizovati ili zameniti avionom klase Albatros NG. Time dobijamo veoma jeftin i efikasan sistem za školovanje pilota i dobar laki borbeni avion koji je bolji od aviona klase JaK-130, koji su ustvari suvišni za nas, osim ako se nabavljaju u većim količinama, što opet predstavlja veoma loše rešenje.

Odgovori
Ed

Gripen NG kao zamjena za Orla? … I to je kao jeftinije…

Pe

…nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari….kaze stara narodna. Kako u ovom, tako i u drugim slucajevima raznih modernizacija. Po mom misljenju i iskustvu, resenje za Srbiju je prilicno prosto…treba nam jedan tip borbenog (multirole fighter ili swing role fighter) aviona i jedan tip skolskog aviona. No more, no less. (Kao sto tor rade vazduhoplovstva Madjarske, Svedske, Austrije, Finske, itd.)…i naravno sama analiza nabavke mora biti bez uplitanja politickih demagoga, krpelja i onog sto se u sve razume….

Odgovori
Ma

Jel neko zna ako Beloruski sistem Talisman za odbranu aviona moze da se stavi na Mig 29? Jako dobar sistem on moze lazne mete da napravi i da ispali mamce , da ometa rakete koje su veodjene polu aktivno sa radarom i jos da ometa PVO sisteme koji koriste IR rakete.
Belorusi taj sistem imaju na Yak 130 avione ali onda su avioni modifikovani da moze taj sistem da koristi, ispod svakog krila nosi jedan pod .

Odgovori
Al

Naravno da moze. Imate na sajtu proizvodjaca detaljno sve, upravo za Mig-29. Od rasporeda antena, do instrumenta u kokpitu

Ž

На 29-ке се обично ставља белоруски Сателит.

Yo

Nesporno je to da je Radićeva kritika utemeljenija od Vulinove pohvale – i hvala mu na tome, to i jeste u opisu novinarskog posla i patriotske motivacije – ali hajde da i drugim profesionalcima ukažemo isto poverenje i omogućimo im da odrade svoj posao…

Odgovori
Od

Не знам зашто стати само на „Орлу“. Ја бих увео и модернизовани „Јастреб“, „Крагуј“ а Бога ми и Ан-2 у верзији „Стари Вујадин“ (да сте само видјели како то баца бојлере 92 око Сребренице и Братунца).

Кад већ правимо циркус и то „Flying Circus“ да слика буде комплетна.

Odgovori
al

Uz Starog Vujadina naravno ide i Mali Radojica zar ne? Takodje sam bio prisutan u pomenutom reonu tih godina. Doduse ne secam se koji je Radojica tacno bio model ali se secam da smo uzivali u njihovim „brisucim“ letovima a prvi put kad smo ih videli, umalo ih ne poskidasmo sa sve automatskim puskama jer smo bili ubedjeni da su neprijateljski. Znam da smo se siti ismejali kad se neprijateljska komanda zalila da srpska strana koristi avijaciju! Ono si mogao kamenicama poobarati…
Orlovi su danas otprilike na tom nivou – proslo je njihovo vreme i bilo kakva ozbiljna modernizacija je debeeelo zakasnela. Vreme je za zamenu…

Od

„Радојице“ се не сјећам. Сјећам се „СиМ“ Утве 75.

Pa

Najavljeno je da su predmet modernizacije Orla prvenstveno dvosedi, najpre zadnja kabina. Moze li se sa prizemljenih uzeti samo cist metalni deo trupa sa kabinama i odgovarajuce ih opremiti i takav ‘namestiti’ umesto jednosedih na letnim primercima? Jeste frankestajn…

Odgovori
Б
Mi

Baba, opasno talasas ( zajedno samnom) i udaras po necijem dzepu! Alo bre Baba, ovi iz SDPR- a vec vide te pare od modernizacije Orla u svom dzepu, tu razliku od realnog kostanja „modernizacije“ i fakturisane drzavi ( nebitno kome, Ministarstvu odbrane, NBS-u…).
Znamo li po cijem dzepu udaramo? Mozda Baticinom, mozda dzepu slinavog doktora i dzepu njegovog tate? Neznamo, nemamo pojma!
A, opet, udri, nek’ zabava traje, ovo je ionako zemlja cirkusa!

Pa

Ono,kad neko zavrsi srednu vojnu skolu, ako nije na putu za pilota onda je neki mehanicar, raketas ili avio? Kako tada ti avioni/helikopteri/rakete valjase? A sada svi ‘znaju’ da to nikad nije valjalo…

La

Zar nije jednostvanije pokrenuti proizvodnju novih orlova (galebova) Dokumentaciju valjda imamo, fabriku imamo… A može se raditi i na novim modelima.

Odgovori
Ba

Nije. Uopšte nije jednostavnije.

Al

Mali savet, batalite Lazanskog. Covek je koliko ja znam pravnik, a hoce iz petnih zila da bude inzenjer, ne ide.
„dokumentaciju imamo“….boze boze

al

Ugasili smo fabrike traktora i poljoprivredne mehanizacije – IMT, IMR, ZMAJ a pokrenucemo proizvodnju mlaznih aviona… Koliko ti to zvuci realno?

Xe

Mozda , ako bi se u Kini nasla neka fabrika, koja bi pristala, da uz nase postojece nacrte, napravi Zmaj, ili neki deo , koji mi nismo osvojili.
Problem su količine, mislim da je sve ispod 50 kom, neisplativo, odnosno, mozda bi galeb bio perspektivniji, ako bi smo se udružili sa jos nekom zemljom, kojoj bi mi ponudili , na primer,nase naoruzanje, a oni nama nesto sto mi nemamo.
Svakako, mi sami to ne možemo da izguramo.

La

Mašinski sam inženjer, ali ne za avione. U proizvodnju se razumem. Sve i da nema crteža, postoje avioni koji mogu da se iskopiraju. Uostalom, kako dolaze do rezervnih delova za ove koje lete? Sigurno ih neko pravi. Motori svakako nisu bili naši. Šta radi Utva? Šta radi mašinski fakultet?

Т

Зна ли неко ко је наредио да се орлови пОСТАВЕ испред музеја

Odgovori
Le

Dejton

Pa

Ogranicenje na 60 aviona. Postavili ili ostavili verujem da je sa njih poskidano sve. A mozda i nije, nisam gledao. Uvek smo bili siroke ruke.

St

Najsmesnije je izjava „mnogo bogatije zemlje ne odriču lako svojih aviona“…pa mi smo se jih odrekli pre 20ak godina bas tih orlova. Bas bi voleo da vidim u kakvom je stanju hidravlika tih aviona..ili recimo elektronika jer nazalost imam iskustva sa izuzetno kompleksnim industrijskim postrojenjima koja su tako stajala…nikad ne znas sta i kako ce raditi…a ovi bi coveka da stave u to

Odgovori
Du

Ja vam dragi zemljaci predlažem de poklonite jednog Orla muzeju vazduhoplovstva u Krakovu a lijepo bi bilo vidjeti i Galeba pa i Kraguja.

Odgovori
ma

kao jurisnik , mogli su dodati zastitu za pilota i motore poput SU-25 !

Odgovori
De

Ako nam Rusi i Kinezi modernizuju nije loš potez.

Odgovori
De

Jel zna neko koliko ukupno imamo orlova? I koliko ih trenutno leti ?

Odgovori
ma

ima smisla remont ovih aviona
ima delova hidro sklopova,elektronike,alata i znanja da se ovi vazduhoplovi stave u stanje borbene gotovosti,,,,
ne zaboravite sta su realne brojke,,orao sa forsazom nosi bez problema 2 tone ,,,,,f16 iz aviana 1,5 t,,,,,
dokazano je,zilav brz na maloj visini,,,, ovaj iz muzeja sam licno radio,i rastavljao prakticno nov avion,,a to sto je stajao svakako se sve menja i radi…

Odgovori
ID

Auto koji stoji na livadi od 1996. niko živ nebi uzeo da koristi. A tek borbeni avion?!? Njegova namena nije da paradira, već najzahtevnije moguće korišćenje. Zgražavam se komentarima gde ljudi po stepenu matiranja i nestajanja boje procenjuju stanje ostatka nekadašnjeg aviona. Da li se iko pita o stanju hidraulike(na novom je pravila probleme), elektrike, svega ostalog. Ključno je ko proizvodi nedostajuće delove? Čak i ako je zmaj avoina OK, sve ostalo je za otpad. Ko to pravi,koliko to košta? Ko će sesti u to?
Priče o obnovljenom Mig 29 nisu uporedive. Nije bio na livadi i POSTOJI fabrika da se kupe nedostajući delovi.
Modernizacija Orla iz operativne flote ima smisla. Ali da se zna šta se radi i kojom dinamikom. Tempom kojim se radi u Momi, za sve predviđene avoine remonti (da ne pominjem modernizaciju) će trajati decenijama. Ovako, liči na opštu poplavu diletantizma.

Odgovori
vl

Sto se tice ovih Orlova, jedna stvar je izvesna po meni. Onaj ko je ostavio u proseku 8 godina stare avione da propadaju na livadi treba biti obesen tamo gde je najtanji. Bukvalno! Nikad nama nece krenuti na bolje dok ljudi ne budu kaznjavani za aljkavost i nemar ….

Odgovori
Bu

Vojni analalitičar je jedno zanimanje, vazduhoplovni inžinjer drugo a vojni pilot nešto treće. Problem sa našim narodom je što u njemu sve vrvi od pametnjakovića a u stvari su mnogi nesposobnjakovići i više smetaju nego što pomažu.Što se tiče modernizacija Orla hajde da prepustimo ovoj dvojici poslednjih kao kompetetnijima da odluče.Svaka čast vojnim analitičarima ali su oni ipak novinarska piskarala navodno specijalizovana za vojnu oblast. Jedno je pisati o avionima, projektovati ih je nešto drugo a leteti na njima nešto treće.

Odgovori
pe

FTC-2000G moze uspesno zameniti istovremeno Orla i Galeba u ulozi trenera i dobiti borbenu platformu sposobnu za dejstva krstarecim raketama i raketama V-V izmedju ostaloga cime time se dobiti jedna unificirana platforma za letenje i pojeftinuje odrzavanje. FTC -2000G je upravljiv na malim brzinama, treba mu kratka PSS a ima maksimalnu brzinu preko 1 mach itd…

Cena FTC-2000G je oko 12 mil eura za kom, 36 kom 360 mil eura a sa dodatnom opremom i UBS (trenazerima+raketama+oprema za odrzavanje i prenosom remonta) kod nas racunati sa oko 500 miliona eura na kolicinu od 36 aviona, zasto se kupuju helici(mi-24, H-145 i Puma) na koje ce se na kraju baciti 500 mil eura pre ovakve moguce nabavke FTC-2000G ne znam ali znam da ti helici ne mogu doprineti borbenim sposobnostima i bezbednosti zemlje kao 36 FTC-2000G rasporedjenjih u tri eskadrile od po 12 aviona na tri aerodroma – Ladjevci-Nis-Batajnica. Idelano 40 komada gde bi 4 bila remontna rezerva koja bi se koristila mozda i na VA sto bi omogucilo da se ima 36 stalno raspoloziva za letenje.

U slucaju nabavke odgovarajuce kolicine FTC-2000G mogao bi se osvojiti remont kao i proizvodnja pojedinih delova za njega. U odnosu na FTC-2000G, JAK-130 je skuplji za let i odrzavanje i nema mogucnost za borbena dejstav kao FTC-2000G. Imati manje od 36 borbeno sposobnih aviona je jednako nepsoobnosti vojske za borbena dejstva i tu svi oni koji spominju manje kolicine ili avione koji ne mogu da se bore u najvecem broju borbenih situacija treba da se zapitaju cemu ce to da sluzi sem za ukras….

Orao se remontuje i modernizuje iz vise razloga:
1.Ocuvanje i razvoj domace vazduhoplovne industrije i zadrzavanje i skolovanje domacih kadrova
2.Smanjenje deficita u trenutnim okolnostima jer se prostim uvozom isti samo povecava a da uvozi i trosi pare zna svaka baba – treba znati i proizvesti nesto
3.Cena – za jedna modernizovani Orao bez remonta treba manje od 1 mil eura za 12kom to je manje od 10 miliona eura a za jedan novi JAK-130 koji mnogi besmisleno predlazu pored boljih aviona sa manjom cenom treba vise od 18 mil eura a na sve to sredstva za nabavku novih nisu ni odvojena
4.Remont jednog orla je na primer oko 600.000 eura – ceni remonta doprinosi najvecim delom to sto je dvomotoran otuda je bolje i buducu platformu zasnivati na jednomotornom avionu
5.Dobija se mogucnost i da se takvo modernizovani avioni prodaju – kolika je cena aviona koji je u muzeju a kolika bi cena bila modernizovanog na primer? Moja pretpostavka je odnos 50.000 USD naspram 6-7 miliona USD – muzejski naspram modernizovanog. Zasto prodati, pa na primer namaknuti prodajom deo sredstava za nove avione, mozda cak i osposobiti se za proizvodnju novih itd….

Ukratko Orao se remontuje i modernizuje jer nije odobren budzet za nabavku novih sredstava u visini od preko 200 miliona eura za recimo 12 komada JAK-130 pa se onda sa minimumom para-oko 40 miliona eura u sta ulazi i oprema za domace firme(Moma,Teleoptik, Utva, PPT) a koja nece nuzno biti koristena samo za modernizaciju i proizvidnju delova za orla vec i za druge vidove proizvodnje gledaju izvuci maksimalni efekti iz postojeceg.

Drago mi je da se moja ideja o modernizovanom Orlu realizuje kako sam je opisivao i predlagao ali ne i tempom koji bi ja zeleo i kao sto je u mojim originalnim napisima na tu temu bilo jer se pare za tu namenu daju daleko sporije i u transama. Da dodam to je to sve prema mojim zamislima prelazno resenje za nasu industriju do nabavljanja novih aviona za koje bi bio osvojen remont ili proizvodnje novih aviona – izneo sam vise mogucnosti kao najracionalniju i najisplativiju platformu vidim i dalje FTC-2000G gde bi se sa dubljom saradnjom sa Kinom kao kruna te saradnje moglo na kraju procesa nabavki u nekom 10-godisnjem planu nabaviti i avion 5 generacije FC-31 u formi jedne eskadrile koja bi sadejstvovala sa FTC-2000G…Avion 5 generacije(u Kini 4 generacije) Srbija nece nabaviti u saradnji niti sa Rusijom niti sa SAD.

Za odrzivu vojsku pored znjanja o tehnici potrebno je i znanje o ekonomiji i privredi…

Da dodam i to da U SAD-u u zadnjih par godinana sve strane gledaju da dokupe pa cak i modernizuju F-5 koje koriste u uvezbavanju jer su:
1.Jefini za let i odrzavanje
2.Alternative skupe i ne pruzaju daleko vise za mnogo vecu cenu

Te kako se njima-SAD isplati da vremesne F-5 kupuju od vazduhoplovstava u kojima su izbaceni i guraju i dalje u eksploataciju sigurno ce se nama isplatiti Orao iako to nije trajno resenje u sadasnjoj formi ali moze da posluzi iz navedenih razloga do nabavke novog.

Jos jedno glediste – u nasoj drzavi – posebno u vojsci ne postoje kadrovi sa dovoljnim stepenom znanja o ekonomskoj problematici u vojsci tako da cesto imamo nabavke koje su ekonomski neracionalne i koje uz svu neracionalnost nisu doprinele ni borbenoj gotovosti i sposbnosti da ne ulazim u one koje su mozda posledica korupcije.

Kadrovi sa dobrim poznavanjem ekonomije se mogu naci pre svega u privredi ali nije svako u privredi strucno pozicioniran da poznaje problematiku u vojsci i vojnu tehniku u sirem smislu da bi svojim radom doprineo racinalnijoj i ekonomski odrzivoj vojsci a niti rade u vojsci, dobar je pomak da je neko iz privrede zavrsio u MO ali ne treba ocekivati cuda od samo jedne licnosti niti ona moze sve da resi pa cak i kada prepisuje necje ideje pored sopstvenih.

U sveukupnim ulaganjima u vojsku uvek ce postojati nekih plafon ulaganja sa nekim konacnim iznosom izdvajanja u nekom vremenskom periodu i nije moguce do beskonacnosti nabrajati zelje za kupovinu medjutim moguce je npr za 1 ili recimo 2.5 milijarde eura ulaganja napraviti neki program koji bi dobrim odabirom tehnike imao maksimalne efekte.

Prioriteti trebaju da budu PVO i Vazduhoplovstvo koje bi se osposobilo za borbena dejstva na daljinama preko 100 km od lansirne platforme bila ona avion ili lanser PVO raketa sve to zajedno do 1 milijarde eura. Pancir nije na tom i takvom mom spisku on bi bio mozda u nekoj drugoj nabavci ali nikada kao prioritet u prvim nabavkama i posebno ne na kamionskoj sasiji.

Zatim transportni helikopteri tipa Mi-8/17 ili Ka-321ili Ka-321 za koje ne treba dati vise od 300 miliona eura ukupno.

Sledi Trupna PVO koja ukljucuje i PASARS koje se realizuje najvecim delom po mojoj ideji ali i topove 57mm jer cevna PVO artiljerija je jeftina u pogledu municije a 57mm top ima znacajno bolje efekte na ciljeve nego 40mm top, potom razni artiljerijski vodjeni i nevodjeni raketni sistemi ukljucujuci i one sa dometom do oko 300km i cevna artiljerija u vise kalibara i nakon toga razni sistemi sa protivoklopna dejstva ukljucujuci i one sposobne za desjtva preko 5km i sam za kraj neka moderna tenkovska platforma-razne varijacije na tu temu su moguce i kupovina 1500 novih kamiona.

Cizme za vojnike se podrazumevaju, ko ne razume vrednost cizme za vojnika taj ne zna sta je vojska, slicno je i za uniformu a boj moze da bije i bilo koji ak-47 derivat to nije od presudnog zancaja niti utice na krajnji stepen borbene gotovosti u znacajnoj meri sa savremenom optikom i mini BPL- na novu voda i cete.

Sve napred navedeno je moguce ostvariti za do 2.5 milijarde eura investicija koje mozemo dati u danu jer za toliko para kao drzava Srbija imamo a mozemo se po potrebi i kreditirati ili dati u par navrata u roku od recimo 5 godina po 500 miliona eura godisnje, stim da bi se u svakoj investiciji gledalo da se doprinese domacoj proizvodnji gde god je moguce i na nacin na koji je moguce.

Pobrojano je bitno ukoliko se zeli imati mala a sposobna vojska za odvracanje neprijatelja i dobijanje ratova a koja se delom snabdeva i iz domace proizvodnje cime se ostvaruje istovremeni rast domace inustrije.

U suprotnom ima se mala i nesposobna vojska za ratovanje koja moze da sluzi za paradiranje i davanje izjava kako smo – naj – sve dok ne dodje do rata a onda ce biti sta?

Lepo je sto svi zele da opreme vojsku ali treba da u svemu tome uvek bude prisutna bude cena/efikasnost i ekonomski ispaltivo odrzavanje te opreme uz rast domace industrije a sa nekim limitom moguceg iznosa nabavki pa u okviru limita onda traziti najbolje uz postizanje maksimalnih efekata po borbenu spremnost.

Tako se pravi od malo mnogo i dobija ono sto se zove jaka drzava…

U maloj vojsci-brojcano mali broj vojnika- mora da bude dosta visoko automatizovanih sistema i istema sposobnih da u kratkom vremenu isporuce veliku kolicinu UBS-a.

O nabavkama tj. budzetu treba znati da ne odlucuje ni vazd.inzinjer niti vojni pilot niti analiticar vec ministar finansija koji kroji budzet a na predlog nekoga iz vojske/MO a od sirine i razmisljanja tog nekog iz vojske/MO zavise efekti nabavke za jedan te isti novac…

I za kraj svih krajeva uhapsio bi i procesuirao bi sve koji su vojnu tehniku koja je bila ispravna ne ulazeci u razloge zasto je povucena iz operativne upotrebe ostavljali bez opravdanja da propada pod otvorenim nebom a najcesce i bez ikakave konzervacije a pored stotina prostora za skladistenje iste sirom Srbije….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Miloš1977 na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

@PD Patriot je dobar ali je pateticno ismejavato ruske PVO sisteme posle svega! Neverovatno ti nije kako su naši raketasi pod izuzetno teskim uslovima zviznuli dva STEALTH F-117 pre tacn 25 godina, oborivsi prvi i jedini nevidljivi avion i dan danas u istoriji ratovanja sa za bar jednu generaciju starim sistemima. Da se ne zaboravi…

28. Mar 2024.Pogledaj

Nenad (original, iz Srbije) na: [RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

Topcider, Izgleda da Ukrajini ide toliko dobro, da ce danski F16, koji su trebali da budu donirani Ukrajini, biti prodati Argentini. I to 24 komada za samo 338 miliiona dolara. Odlican posao. https://twitter.com/SA_Defensa/status/1771187723220467873

28. Mar 2024.Pogledaj

Nenad (original, iz Srbije) na: Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

@Beduin Sto je cudno. Jer, pozar, noc i IC vizija se nekako sami logicno povezuju i namecu. Mozda se do sada i to nocno gasenje resilo.

28. Mar 2024.Pogledaj

Nenad (original, iz Srbije) na: Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

@Omnia Zapad, bas Erbas, Srbiji prodaje tu tehnologiju godinama. Nema tu ubedjivanja i dokazivanja. U realnom svetu govori novac, ne ubedjenja. Pa hrvatski Rafali su primer. Kupljeni su za zdrav, gotov novac. Nisu poklonjeni za ubedjivanje od strane Hrvatske da je lojalna "Zapadu.

27. Mar 2024.Pogledaj