Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024

Istovremeno sa Srbijom, Saudijska Arabija vodi pregovore o nabavci francuskih borbenih aviona Rafal

8. avg 2024

[ANALIZA] Vučić ponovo najavio isporuku naoružanja za koje je mislio da neće stići: Šta sve od RV i PVO tehnike Srbija čeka da joj se isporuči?

7. avg 2024

Šta smo uočili na premijeri prvih borbenih aviona F-16 koji su isporučeni Ukrajini

6. avg 2024

Zlatni Jeleni: Major Robert Jelen odlikovan Zlatnim letačkim znakom, 40 godina nakon svog oca Marjana

2. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Međusobni napadi na vazduhoplovne baze, zapadni mediji pišu da borbeni avioni F-16 već lete iznad Ukrajine

2. avg 2024
[FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva
Jedan od 4 NJ-22 koji su se juna 1996. usled smanjenja broja borbenih aviona našla u muzeju / Foto: Tango Six

[FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

Reagovanjem na komentar vojno-političkog komentatora Aleksandra Radića o tome da je ideja o remontu aviona Orao iz muzeja apsurdna, Ministarstvo odbrane Srbije potvrdilo je da se nastavlja projekat modernizacije ovog tipa aviona a ujedno i pojasnilo da su primerci trenutno u Muzeju vazduhoplovstva prepoznati kao moguća platforma za modernizaciju na kojima će prethodno biti obavljena detaljna ocena tehničkog stanja radi donošenja odluke o tome da li je moguće sprovesti remont tih letelica.

Ovim saopštenjem Ministarstvo je dakle ipak dalo do znanja da ne mora da znači da će ti avioni biti remontovani i modernizovani ili da će se to uraditi na svim primercima.

Rezultat 23 godine stajanja aviona u krugu Muzeja vazduhoplovstva Beograd / Foto: Tango Six

Kao što znamo prioritet u modernizaciji imaju dvosedi, u Muzeju vazduhoplovstva Beograd se nalaze četiri NJ-22, u operativnoj jedinici pet a na remontu najverovatnije još dva. Da li će taj broj od 7-11 aviona biti dovoljan za projekat Orao 2.0 pokazaće se u narednih nekoliko godina.

NJ-22 ima nalet od svega 555,3 časa / Foto: Tango Six
Avion ne odaje utisak kao da je konzerviran. Ili su vreme i nemar učinili svoje / Foto: Tango Six

Tango Six je došao u posed određenog broja fotografija NJ-22 evidencijskog broja 25505 nastalih prilikom prevlačenja aviona iz muzeja u Vazduhoplovni zavod “Moma Stanojlović“ gde bi, zajedno sa još tri dvoseda, trebalo da bude utvrđeno da li se avioni mogu remontovati i nadograditi. Ovi Orlovi proizvedeni su u periodu septembra 1987. do juna 1989. godine, u toku karijere naleteli su od 555,3 do 607,4 časa što je daleko manje od predviđenih 3000 sati naleta koliko je prvobitno propisano.

Letelicama predstoji detaljna ocena procene tehničkog stanja / Foto: Tango Six
Da li se isplati da nakon remonta avion bude modernizovan i upotrebljavan kao borbena letelica? / Foto: Tango Six

Avioni su, zbog smanjenja broja borbenih aviona RV i PVO tadašnje Vojske Jugoslavije a prema Sporazumu o subregionalnoj kontroli naoružanja, povučeni iz upotrebe i od juna 1996. godine se nalaze u Muzeju vazduhoplovstva Beograd. Tamo su se dakle nalazili 23 godine, i iako postoje informacije da su konzervirani, na osnovu fotografija se može zaključiti da to možda nije urađeno na adekvatan način, da su avioni vremenom zanemareni, ostavljeni gotovo nezaštićeni od atmosferskih uticaja što je verovatno moglo ostaviti loše posledice po ukupno stanje aviona.

Jedna od boljki aviona Orao je njegov stajni trap / Foto: Tango Six
Ima li Srbija dovoljno resursa i vremena da svoju flotu jurišnih aviona popuni sa još 4 Orla? / Foto: Tango Six

U svetu se danas mogu restaurirati vojni ili civilni vazduhoplovi iz različitih vremena, stari po nekoliko decenija a koji se ponekad nalaze u veoma lošem stanju. Ali treba napomenuti da se to obično ne radi sa avionima i helikopterima koji treba da nastave da se koriste kao borbeni vazduhoplovi već su to obično oldtajmeri na kojima lete entuzijasti a često ih imamo priliku videti na raznim aeromitinzima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sh

Suluda ideja,struktura je sigurno oslabljena od korozije,dvadeset i nesto godina stajao napolju.To jedva da je i za muzej

Odgovori
Pe

Sto je suluda!?

Nije bog zna nesto krodirao a struktura pogotovo! Ne vidi se golim okom struktura-

Vl

Aluminijum ne korodira (oksidira) osim u tankom sloju po površini materijala. Taj sloj upravo i služi kao zaštita. Zbog toga se (a i zbog svoje male specifične mase) on i upotrebljava za izradu ovakvih struktura. Ipak postoji problem sa tvrdoćom pa se zbog toga u leguru dodaju drugi elementi (npr. Molibden i Bakar (ako se legira sa Bakrom smanjije se otpornost na koroziju) a u livene elemente se dodaje Silicijum) radi postizanja boljih karakteristika u tom segmentu.
Zato, manite se priče o koroziji zmaja. Korodirali su zakivci i drugi elementi koji u svojoj strukturi imaju Fe. Aluminijum neće korodirati pod atmosferskim uticajima.

Me

Kritika za stnje u VS od onih sto su je doveli u isto…..
Zna se da od svih vazduhoplova u ratu Orao se najbolje pokazao……

R-

Ljudi pa ovo nije tako lose! Dobar je Orao, ne izdgledaju bas toliko lose fotografije njegovog trenutnog stanja, sa obzirom kakvim je nemarom prepusten brigom u muzeju.

Odgovori

Tako je. Očekivah puno gore stanje.

Mi

„Ljudi, nije to tako lose! Da se ja pitam, ja bih ovde proterao autobus, hocu reci Orla…“
Slike govore vise od reci, nije potreban komentar.
Pitanje je samo sta se krije iza patiniranog duraluminijuma, elektricne instalacije, hidraulicne instalacije, u kom stanju su motori sklopovi i podsklopovi…
Misljenja sam da neko posto- poto hoce da za sebe otvori posao kome se nevidi finansijski ni vremenski kraj. Da radimo modifikujemo cisto da bi radili!
Orao je nesudjeni jurisnik, pegla zemlju na visini ne vecoj od 300- 400 metara. Iznad te visine je mrtav, oboren, to znaju i njegovi piloti.
Hajde sada vi strucnjaci meni objasnite kojim to visokopreciznim oruzjima sa TV, IC, laserskim vodjenjem dometa 20 i vise kilometara vredi naoruzati avion koji pegla zemlju, kome je vestacki horizont samo par kilometara oko aviona?!?
Ono, sve moze da se restaurira, dovede u letno stanje, pitanje je samo upotrebne i finansijske logike tog posla. Posto vidim da je drzava ( citaj interesne grupe bliske vlasti) bas zalegla sa “ modernizacijom“ Orla, da podaci o ceni kostanja te modernizacije kao ni realni pokazatelji borbene upotrebne vrednosti tako modernizovanog Orla nikada nece ugledati svetlo dana, kao bivsem oficiru RV i PVO, vazduhoplovnom entuzijasti, ne preostaje mi nista drugo nego da pozelim puno, puno srece opitnim i drugim pilotima koji ce testirati ovu napravu…

Pa

….kao bivsem oficiru RV i PVO, vazduhoplovnom entuzijasti…(????)

valjda kao bivsem profesionalcu koji je prosao vojnostrucna skolovanja od srednje skole i akademije(kao oficir) sa bogatim iskustvom…
I beneficiranim radnim stazom…
I verovatno penzioneru sa 50 ak godina…
za sjajan doprinos onome cemu si polagao zakletvu…

Ba

@Mile Tranzicija

„Misljenja sam da neko posto- poto hoce da za sebe otvori posao kome se nevidi finansijski ni vremenski kraj. Da radimo modifikujemo cisto da bi radili!“

Mile- preduzeća koja učestvuju na ovom projektu su poznata. Udio privatne inicijative u ovome je zanemariv. Možete li da mi pružite malo precizniji uvid u svoje viđenje ovoga, obzirom da govorite o vrlo konkretnim stvarima? Ko hoće- pošto-poto, kako i zbog čega? Ako je to Nenad Miloradović- recite to kao što to čini i Aleksandar Radić, smatram da je to ok. Ipak, ako mislite da „čitava priča“ ide tim mehanizmom- kažite mi kako taj mehanizam funkcioniše, htio bih da znam kako da se obogati na ovome?

„Orao je nesudjeni jurisnik, pegla zemlju na visini ne vecoj od 300- 400 metara. Iznad te visine je mrtav, oboren, to znaju i njegovi piloti.“

Obzirom da ste „bivši oficir RV i PVO“ možete li malo bolje da mi objasnite ovo, nisam baš najbolje razumio o čemu se radi, vjerovatno mi nisu poznate sve činjenice? Zašto smatrate da je „Orao“ koji leti na 5500 m „mrtviji“ ili „oboreniji“ on druge letjelice koja leti podzvučno na toj visini? I kada ste već pomenuli, gdje ste službovali ako nije tajna? Ne zamjerim ako ne odgovorite, radoznalost samo.

Mi

Za Pavla.
Gospodine Pavle, pa nije bas tako! Ja sam svoju sapku i epolete vratio drzavi po potpisivanju Dejtonskog sporazuma, iz tog „ferijalnog saveza“ izasao na svoj zahtev! Najcistije moguce, odradio, odratovao svoje, oduzio skolovanje, pozdravio se sa kolegama i otisao u neizvesnost. Doduse, vojska- RV i PVO me se setila 22.marta 1999.godine, tako da sam odradio jos jedan rat, konkretno 52. Djakovacka PVO brigada, reon Prizren, Djakovica…
Da li ste mozda culi za RL4m, Iglu, Pragu…
Gospodine Pavle, ja sam svoje posteno odradio, bez privilegija i penzije. U tom RV i PVO- u sam se nagledao gluposti za ceo zivot.
Sada se bavim nekim drugim poslom u civilstvu i nezalim se.
Na zalost, u vojsci se gluposti i dalje nastavljaju, kako vidim. Pozdrav.

Pa

Mile
Bili ste oficir arj pvo, skinuli se iz sluzbe na svoj zahtev.
Ako ste 99 bili na KiM onda ste imali priliku da vidite kada, kako i koji avioni su leteli s nase strane, pa se cudim vasem stavu.

Mi

Za Banja Luku
Uz izvinjenje sto necu moci da Bam odgovorim na sva pitanja, pozdrav.
Zavrsio sr. vojnu skolu u Rajlovcu, smer EI i PED.
Sluzbovao u Beogradu i Nisu ( danas te VP vise ne postoje, rasformirane su). U procesu sluzbovanja vise puta slat na kurseve stranih jezika susednih drzava ( konkretno Bugarski i Grcki i standardno vojni engleski). Sa izdvojenih objekata pratio kroz radio etar sva vojno- vazduhoplovna desavanja iznad Bugarske ( tada zemlje u VU) i Grcke ( clanice NATO- a). Do tancina poznavao organizaciju vazduhoplovstva navedenih drzava, aerodrome baziranja eskadrila i sqvadrona, vazduhoplove kojim su naoruzani, nivo uvezbanosti svakog pilota po indeksu ( ime i prezime pilota u vazduhu).
Sve ovo se sazna iz komunikacije koju pilot ima sa AKL- om, Von- om. Naravno, ove slicice se upotpune uz radiotehnicko izvidjanje pasivnim sredstvima i radarskim osmatranjem vazdusnog prostora. U pola noci sam, kao i kolege iz moje i drugih jedinica znao organizaciju 5. ATAFA, od aerodroma Kole de Djole do Grckog aerodroma Tanagra. Sta bazira, koje jedinice, sqvadroni, sta uvezbavaju, lovacka, bombarderska dejstva, napad iz prednje, zadnje polusfere, rakus… U svakom momentu smo znali kada su Rusi u Bugarskoj, kada uz nasu granicu leti MiG25 radi aerofoto izvidjanja. Banja Luka to je tada bio ozbiljan posao, bila ozbiljna drzava.
Posle 4 godina sluzbovanja kao podoficir upucen u Beograd da nastavi vojno skolovanje, isti smer…
U Beogradu, Na Batajnici i jednoj kasarni ispred Batajnice proveo 3 godine uceci i radeci.
Po zavrsetku skolovanja vracam se u Nis gde nastavljam sa sluzbovanjem. Tada pocinje rat u SFRJ. Aktivno ucesce u ratu uzimam tek u Bosni, konkretno aerodrom Mostar i Hercegovina ali sa jos nekoliko kolega sada pratim radio veze HVO- a, i snaga Alije Izedbegovica. Radio pracenje sa goniometrisanjem, dostava tacnih lokacija radio- emisije, a ostalo zavrsi artiljerija ili padobranci, kolege iz Nisa.
Zaboravih da ti kazem Banjaluka da sam, sto Vi Srbi iz Bosne kazete, Srbijanac, rodjen u Srbiji. Kod Vas sam bio bez malo 2 godine, vratio sam se u Srbiju tek posle Dejtona. Tada sam i podneo zahtev za otpust iz vojske.
Nastavak ratne price je 1999.god., 22.marta. “ Jednom nas, uvek nas“, pravac Djakovica, 52. PVO brigada ( ni sad neznam zasto bas tamo sa VES- om, EI PED, i svim vesovima roda veze). Nebitno, nov posao, nov izazov: Igla, Praga, Bov 3x20mm, a zatim dolazi jedna ekipa sa Batajnice sa RL4m. ( u narodu poznata kao raketna Praga)… Potvrdjena 2 pogotka, A10 i F15, snimak kriziranja pilota i danas postoji.
Banja Luka, gledao sam svojim ocima kako 2 B52 bombarduju karaulu Gorozup sa razdaljine od 10- tak kilometara. Visina 10.500metara, laserovao ih, van dometa RL4m… Odradio i taj rat…
A sto se tice Orla, Banja Luka, od nastanka znam sve o njemu, druzio sam se sa pilotima koji su ga leteli.
Na vezbama smo pratili i nase vazduhoplovstvo, znali koliko je ko od pilota dobar u poslu.
Banja Luka, da li mislis da u drzavi u kojoj je ministar vojni neko poput Vulina, gde se otac ministra policije bavi trgovinom municijom i naoruzanjem, od modernizacije Orla moze nesto dobro da ispadne?
Evo, navedi mi jednu dobru letnu osobinu Orla, castim te!
Kako zaraditi na ovom poslu? Lako! Elaborate, tehnicku dokumentaciju, projektovanje, preprojektovanje, izradu softvera cu prodati drzavi po enormnoj ceni. Delove, isto.
Mislis li da se SDPR u svom radu ne oslanja na privatni sektor? Onda si naivan Banja Luka!
Ziv bio pa video sta ce od svega ovog da ispadne!
Pozdrav!

Ba

@Mile Tranzicija

Dragi gospodine Mile, nisam ja naivan uopšte, pretpostavio sam o čemu se radi, zato Vas i priupitah gdje ste službovali. Siguran sam da imate opsežno znanje vezano za sisteme na kojima ste radili, kako kažete ratno iskustvo, te da ste „u ozbiljnoj državi“ radili na odgovornom radnom mjestu. Jako puno stvari koje govorite ima veze sa opštom logikom razmišljanja i generalnim osjećajem razočarenja oko mnogih stvari kojima sam i ja nerjetko bio svjedok.

Ipak, s poštovanjem, reći ću Vam ovo. Dnevnopolitičke teme me uopšte ne zanimaju, ministri i njihova rodbina takođe- koja strana je šta izjavila i koja partija kontroliše koje novine…Iskreno, nisam sposoban da na bazi takvih stvari formiram mišljenje o isplativosti nekog razvojnog projekta i njegovim mogućnostima za uspjeh. Lično, meni je bitno samo ono šta ljudi mogu ili ne mogu da urade u svom kapacitetu na mjestu na kojem se nalaze i šta se konkretno uradi.

U tom smislu dozvolite da Vam kažem da su se mnoge stvari promjenile za 20 godina koliko niste u službi. Za mnogim stvarima „iz ozbiljne države“ možemo samo da žalimo, ali vjerujte, ima dosta primjera gdje se danas stvari rade bitno drugačije i bitno bolje nego nekada. I kolektiv se promjenio gospodine Mile. Mnogi ljudi koje bismo ja i Vi možda nazvali djecom danas rade prosto genijalne stvari- napredna uvozna tehnologija iz ove oblasti je daleko dostupnija i prvazilaze se nekadašnje dugotrajne međudržavne procedure za neke banalne stvari (sjetite se samo posla sa opremom za izviđačke avione- tri i po godine je dogovarano ovo, još dvije za isporuku).

U tom smislu, slažem se vidjećemo „šta će od ovog da ispadne“- ali i do sada, za novac koji je uloženo u ovo, ispalo je mnogo, stotine ljudi su radili na ovome i rezultati postoje. Država Srbija je samostalno, u sklopu svoje namjenske industrije, a vezano i za ovaj projekat razvila:

1. ARM-AE1 avionski računar misije koji je morao biti razvijen da bi se napravila digitalna integracija svih podsistema na starim letjelicama koje posjedujemo (i za školsku mlaznu avijaciju, kao i za modernizaciju „Gama“). Sistem integriše inercijalni navigacioni sistem, HOTAS, računar parametara leta, te SUV za kontrolu naoružanja. Rješenje kontrole naoružanja recimo je naučna fantastika za sve što ste mogli ikada u svojoj karijeri da vidite na „starom“ J-22, ok? Na kraju, sistem je od početka projektovan imajući na umu otpornost na ometanje, te striktnu kontrolu misija (preko ugrađenog SSD snimaju se svi parametri misije, kao i „polaganje“ na cilj).
2. Meni lično manje bitno- ali razvijen je kompletan digitalni kokpit za modernizovanu letjelicu, koji pilotu i operateru naoružanja drastično olakšavaju rad u svim uslovima. Možete reći da je ovo kozmetička promjena, ok- ali ljudi su to završili, istestirali i integracija sa ARM-AE1 radi odlično.
3. Razvijena je VRVZ 200, razvijeno je rješenje inercijalne navigacije za ovo sredstvo, te TV glava za samonavođenje. Dobijeno je sredstvo koje sa bojevom glavom od 50kg omogućuje posadi „Orla“ da sa njom pogodi cilj udaljen 40 km (visina odbacivanja 4000m). Ovo sredstvo je više puta ispaljeno sa platforme i stvar radi bolje nego što je AGM-65 ikada radio na J-22. O propalim projektima tipa „Grom“ neću.
4. Razvijena je TV vođena VRVZ-24 dometa 10km i sa bojevom glavom od 123 kg.
5. Razvijena je laserski vođena bomba LVB-250- inegracija je testirana zračenjem sa zemlje i pogodak koji se ostvaruje ima otklon od cilja 5m. Toliko pravi i GBU-12- znate li da je na tržištu komad oko 40 000 dolara?
6. Razvijena je planirajuća fugasna (krilata) bomba od 250 kg, koja kao i 80mm protivoklopna zrna sa termalnim navođenjem (da i to su napravili, i uspješno testirali) nije predviđena za uvođenje u upotrebu, nego samo kao izvozni proizvod (ali koristili su novi interfejs za testiranje i razvoj).
7. Razvijen je ometač i novi signalizator radarskog zračenja (rezultati nisu ispunili zadate vrijednosti i ići će se sa rješenjem koje je ponudio ino-partner za oba sklopa). Opet- i taj signalizator radarskog zračenja je miljama ispred neupotrebljivog skarabudža iz crtanog koji je „ozbiljna država“ ugradila u „Orla“ tada kad su pratili Bugare i MiG-25.

Na kraju…Želio sam da kažem- pustite zajedljive komentare, ako ne raspolažete konkretnim informacijama zašto nešto treba spriječiti, reagovati, blokirati. Ima ljudi na koji prate ovo i u mogućnosti su da učine nešto ako zaista postoji osnova da se reaguje. Ljudi koji rade na ovoj „modernizaciji“ su ustvari, do sada, završili lavovski dio posla. Mnogi segmenti koji su već urađeni, za koja su nađena rješenja su daleko kompleksniji nego asemblenovanje tih rješenja u „Momi“, lakiranje i slično, a na koje se komentatori fokusiraju.

Moje je predviđanje nešto drugačije nego Vaše. Ja mislim da će ljudi vrlo brzo prikazati prvi potpuno operativan, remontovan i modernizovan prototip i da će se lagano prva faza modernizacije završiti na svim planiranim letjelicama. Nažalost, to nije toliko ambiciozan cilj, jer će se raditi o 9 letjelica ukupno (znaće se tačno kada se završi kontrola elemenata koji se mogu „salvage-ovati“ sa starih mrcina. Dinamika će ići polako, i do kraja 2022.godine biće isporučena tri operativna para. Lično smatram da drugu fazu modernizacije koja podrazumjeva pilotsku kabinu nećemo dočekati za ovaj avion, kao za priču koja podrazumjeva refitovanje postojećih jednosjeda na ovaj standard (integracija se ispostavila znatno skuplja, a nema ni vremena).

Ipak, smatram da će ponuđeni proizvod biti sasvim korektan, letjelica sasvim drugačijih sposobnosti od sadašnje, koja će moći uredno (ako tako mora) da gađa cilj u centru Prištine dok leti iznad Medveđe ili Sijarinske Banje, bez da uđe na teritoriju Kosova, u svim vremenskim uslovima i/ili noću. Nemojte mi samo reći da to ima ikakve veze sa „Orlom“ koji Vi poznajete u šaraf ili sa njegovim letnim karakteristikama!

Ako se pošteno, bez predrasuda zamislite nad ovim vidjećete da uložena sredstva nisu ni tako velika, a tu ćete naći i pošten odgovor na pitanje „Koji će pilot da leti u ovome…?“- Svaki normalan, kojem je milije da sa stand-off pozicije na moderan način dejstvuje na cilj, a ne da leti preko krošnji drveća i nevođenim zrnima ili fab-ovkama tuče nešto dok ga dere flak i/ili kakav FIM-92. Ovo je sredstvo koje može i da nam zatreba prije nego što za desetak godina klasičnu jurišnu avijaciju pošaljemo u istoriju i zamjenimo je modernom multifunkcionalnom platformom, čija nabavka se planira, a za koju danas nemamo niti para niti tehničko-ljudskih resursa za implementaciju.

Lijep pozdrav, ne zamjerite nešto.

Pa

blago nasoj vojsci, I pre I posle ….

So

Ako neko moze da mi odgovori na ova pitanja koja me interesuju, a to su:
1. da li su motori izvadjeni iz ovih aviona,
2. da li su pilotska sedista izvadjena,
3. da li ima negde upustvo (za avione domace proizvodnje) o konzerviranju, i odrzavanju aparata nakon duzeg prekida u sluzbi.

Odgovori
St

To sam upravo i ja hteo, da pitam.
Jel se ovde radi samo o olupini ili ne?

Hvala

Pa

ako vidite topove, videcete I sedista I motore i stosta jos

ca

Jedno sasvim laicko pitanje.

Ukoliko se planira da se ubace novi motori i avionika, koliko komplikovano moze biti da se napravi novi trup, krila itd?

Nacrti postoje, tehnologija postoji..zasto izvlaciti ove kosture?

Odgovori

Nema to ko da radi. Nema ljudi, nema mašina, nema para, nema volje, nema potrebe.

ca

Nema masina? Na kolicinu od 4-5 aviona moze sve i rucno da se radi :)
Orao od kovanog gvozdja/aluminijuma. Mogu da prodaju pricu onda da su izmslili revolucionaran nacin za proizvodnju.

St

Angir: Потребе за новим јуришницима има.

Al

@captain obvious
I šta ćeš da radiš sa tim ljudima posle proizvodnje 5 aviona? Da li si spreman da ubaciš gomilu novca na obuku 50 radnika koji bi proizveli 5 aviona i posle radili šta?

Stauffenberg: Ima potrebe za jurisnicima ali nema za novim zmajevima

Ca

Ja sam mislio da VTO I Moma imaju više nego dovoljno obučene radne snage da izlupaju limove po dostupnim nacrtima. Ne treba ništa revolucionaran da urade.

de

Zar ne bi bilo lakše preuzeti aparate iz Banja Luke. Još uvijek su u resursu, čuvaju se u koliko toliko zaštićenim kaponirima, i pšripadaju poslednjoj generaciji orlova.

Odgovori
V

To je vlasništvo BiH, ne ide to samo tako. Mora vlada BiH odobriti prodaju.

Dr

@V

Nije istina da su Orlovi VRS vlasnistvo BiH. Iz prostog razloga jer su povuceni iz upotrebe mnogo pre 2006. godine tj. dana kada su osnovane OS BiH. Nisu bili ni deo Vojske Republike Srpske mnogo pre toga, pa nisu ni mogli postati deo Oruzanih snaga BiH.
Uostalom, ako jesu imovina BiH, sto na njima nije zastava BiH, vec samo zastava Republike Srpske?
Ako su deo imovine BiH, zasto nemaju evidencijski broj OS BiH, vec samo onaj stari iz vremena sluzbe u Vojsci Republike Srpske?

Bilo je nekoliko pregovora o otkupu Orlova za Vojsku Srbije, niti jednom se nije pregovaralo sa BiH ili Fedracijom vec sa R. Srpskom, pregovori su u jednom momentu bili takoreci gotova stvar a onda je posao blokiran od strane jednog coveka-Srbina iz Rep. Srpske. Na sta je usledio odgovor srpske strane iz Srbije: Mogli smo ih imati i mi i vi, ovako ih nece imati niko.

St

V: То су глупости,орлови нису у власништву БИХ,они су у власништву Републике Српске,било је пре могућности да Орлове преузме Србија,али нажалост стицајем околности други мали народи су намерно онемогућили договор.И остали су тамо где јесу нажалост.

Mi

Miloradovic Nenad je govorio u nekoj emisiji sa Lazanskim, da su hteli da preuzmu za novc orlove VRS i vlada BiH nece da odobri prodaju tih vazduhoplova. Znači nisu vlasništvo RS nego BiH, ako možete da primetite, heliopteri VRS lete pod zastavom BiH, Orlovi VRS verovatno nikad nisu poleteli od ukidanja VRS a vojska BiH verovatno nikad nija pokazala potrebu za tim vazduhoplovima pa su im verovatno zato ostala obilježija VRS

AL

VRS (na moju veliku zalost) ne postoji. Komplet imovina je u sastavu armije BiH koja nije samo pod kontrolom RS. Zasto mislite da je sa Orlovima drugacije?
Jedini nacin da avioni budu u vlasnistvu Srpske je da ih registruju kao civilne, samo sada je kasno kada je vlasnistvo drugacije.

Dr

@Mister No;

Bilo je vise pokusaja da se otkupe Orlovi bivse VRS. Nikada se nije pregovaralo sa Federacijom ili BiH, vec sa Rep. Srpskom. Posao je i propao kao sto napisah iznad zbog srpske strane iz Rep. Srpske.
I da, ne postoji Vlada BiH postoji Vlada Federacije BiH. Kao sto se Federacija ne konsultuje sa Republikom Srpskom oko namenske industrije ( vecina fabrika na teritoriji Federacije) ili oko prodaje viska naoruzanja bivse Armije BiH, isto tako ni Rep. Srpska nema obavezu da se konsultuje sa Federacijom oko imovine bivse Vojske Republike Srpske, pogotovo oko Orlova koji su povuceni iz upotrebe mnogo pre nego sto su nastale Oruzane snage BiH.
Samo ono sto je registrovano kao imovina OS BiH ne moze da se prodaje bez saglasnosti sve tri strane, a registrovano je samo ono sto se nalazilo u upotrebi srpske/hrvate/muslimanske vojske u trenutku osnivanja OS BiH ili oruzje koje je kasnije nabavljeno.

lo

Ovo ce jos malo da lici na trigerovu metlu, kad sve delove(a nemam pojma odakle ih vise nalaze) na ovom avionu zamene to ce vsaljda biti isti avion

Odgovori
Iv

Odličan komentar

Vl

lordsirgiga,
Malo smo se bacili na filozofska razmišljanja?
Šalu na stranu, Avion je složeni sistem koji se sastoji od sklopova, podsklopova i prostih delova. U sklopu plana održavanja propisana je dinamika periodičnih pregleda sa zamenom planom predviđenih delova, sklopova i podsklopova. Takođe sa sa defektažnim pregledima utvrđuje i stanje elemenata koji nisu po planu za zamenu.
Dakle, malo je degutantno porediti ovako složene sisteme sa Trigerovom metlom…

ma

super ! promenis mu ulje , naduvas mu gume , malo ga prefarbas i to je to , kao nov !!!

Odgovori
Vl

Ovo ne da se ne moze remontovati nego ne moze ni u otpad. Al ce da se ugradjuje i drpa u ovom nemogucem poslu nasih popravljaca.

Odgovori

Ех да је среће па да произведемо новог Орла, да унапредимо оно што је лоше на садашњем и тако добијемо добру платформу за подршку јединицама на земљи и за извиђање. Веома сам скептичан када је у питању ова ексхумација Орлова…

Odgovori
BB

I ja razmišljam na taj način, ako ima bar neke mogućnosti pravljenja Orao 2.0 kao novog aviona, onda mislim da ove rabote nisu tako loše.

St

Неки тамо: Нажалост слажем се,али барем ће бити исправљена неправда ако се буду „средили“ ова 4 примерка,незаслужено остављена на милост и немилост природи.Само не могу да схватим зашто их давно пре нису барем склонили или прекрили са нечим,стварно јадно. боље би било да некако уз неко партнерство покушамо урадимо сличне дизајне али побољшане за Г4 и Орла, мислим моје мишљење превише ћемо зависити од руса. Јер ако мењамо орла,морамо узети Су-25,а ако мењамо Г4 морамо Yак-130,то је много пара и ништа наше,ово је све наше без обзира на недостатке.

Mi

Neko tamo..
Ja druze razumem tvoj entuzijazam, lepe zelje, ali bih ti rekao par stvari, koje verovatno neznas, a ticu se Orla:
U vreme kad je projektovan Orao, sa svom dokumentacijom, masinama i alatima koji su uvezeni, licencom za slabasne motore koje smo samo mi kupili i niko vise, Orao je kostao preko MILIJARDU DOLARA!
Za te novce je moglo da se kupi bar 50 vrhunskih borbenih aviona, SU 25, Jaguara, MiG-ova 27…
Jednostavno, platili smo danak neiskustvu i neznanju. Od partnerstva sa Francuzima i Englezima nije bilo nista, na kraju smo ostali sami ( ona velika- mocna SFRJ) i napravili smo zajedno sa Rumunima to sta smo napravili.
Ovde se precutkuje koliko pilota je ubio- obogaljio Orao sto u RV Jugoslavije- Srbije sto u RV Rumunije.
Pogledaj mnogo jednostavniji avion, nasu Lastu! Projekat se razvlaci 15 godina, motori su za taj avion preslabi, ima niz konstrukcionih nedostataka.
Nema vise ljudi u ovoj zemlji koji mogu da iznesu takav projekat. Skoro svi su otisli vani. Kazu, da u Kanadi, u Bombardijeru subotom mogu da se sastave 2 fudbalske ekipe sa po 11 igraca od nasih vazduhoplovnih inzenjera, Bombardijer ih je sve skupio.
Prema tome, bolje da sami necackamo, dosta smo pravili vrhunske proizvode Yuga, Orla i ostalo….
Ni ekonomski- politicki i vojno mnogo jaci od nas ne zapinju da proizvode avione ( Izrael npr.).

Ha

Mile Tranzicija
Izraelci ne proizvode avione ali ih modernizuju sa svojim komponentama vrh. Sada naši pokušavaju nešto još „jednostavnije“ kupe komponente i sklope ih. S obzirom koliko je ljudi otišlo biće problema i za to sklapanje ali i ovi što su trenutno tu i oni bi otišli ako Moma ništa ne bi radila. Do sutra možemo da kukamo za stručnim ljudima koji su otišli al ajde da bar sprečimo ili smanjimo nove da odlaze prvo. Sve ovo oko modernizacije ima logike ukoliko se ispuni sledeće:
1. Ukoliko se avioni održavaju dobro da budu sigurni za let.
2. Sačuvamo koliko toliko inženjere i tehničko osoblje.
3. Piloti imaju na čemu da se pripremaju za let na mig 29.
4. Ukoliko može da služe kao platforma za uvežbavanje gađanja ciljeva na zemlji.
5. Ukoliko iz iskustva nakon ove modernizacije može isto da se uradi i na avionima koje bi nam Rusija donirala.
Svi nešto pričaju o bacanju para kao desetine miliona a kada susedne zemlje reše da zadrže lovačku avijaciju, kupuju helikoptere sve bude milijardu dolara minimum i to bez dovoljne količine raketa i jedva jedna eskadrila letelica. Desetine miliona i milijarde nisu isto.
Ne ratuje se sa jednom eskadrilom aviona tako da li su to viperi ili mig 29 nije bitno ali je bitno da piloti budu sigurni dok lete, da se sačuva lovačka avijacija, piloti i tehničko osoblje.
Ja smatram da vojska radi svrsishodno, da nabavlja po redosledu šta je prvo potrebno. Imamo prednost u odnosu na Hrvate u skoro svim elementima vojske i ne bi trebali da provociramo trku u naoružanju već samo da održavamo blagu prednost i pratimo okruženje.

Mi

Za Hajduka
Druze, modernizacije Orla ce biti, dok je drzavni vrh „zalegao“ da se ona sprovede.
Za sve ostalo, sam nadji odgovore:
Zasto je skolovan kadar iz “ Mome Stanojlovica“ otisao?
Zbog malih plata, nedostatka bilo kakve perspektive, opsteg rasula od 2.000- te do danas, sam izaberi odgovor.
Ko je ostao u „Momi“?
Oni koji nisu imali gde da odu ili im je znanje „tanko“
pa nemaju gde da odu? Ili su to patriote koji ce jos 20 godina svoju porodicu drzati na ‘lebu i vodi zarad Srbije i obecanja da „bice bolje“?
Ko bi dosao od mladih inzenjera da radi u „Momu“?
Firma u kojoj radim ( privatna, ne strana, vec SRPSKA firma) placa dobrog inzenjera ( uglavnom su mladi ljudi u pitanju) izmedju 1.000 i 1.500 eura. Da li „Moma“ moze da ponudi svojim inzenjerima ta primanja? Napominjem da imamo problem sa deficitom tog kadra jer i od nas odlaze na bolje placene poslove u inostranstvu.
Sta je u zadnjih par godina drzava obecavala „Momi“?
Servisni centar za Ruske Mi8/17 helikoptere, servisni centar za Erbasove helikoptere H145…
Od svega nije bilo nista, poslednja slamka je Orao i njegova modernizacija, izgleda.
Skolovanje novih kadrova vazduhoplovne struke je u ovoj drzavi na kasicicu, sto na fakultetima sto u srednjim skolama ( u zemlji postoji samo 1 civilna srednja skola sa par odeljenja ovog smera u Beogradu). Program po kome rade neprimenjiv u radu u ratnom vazduhoplovstvu ( primenjiv posle 5-6 godina rada, prakse gde uce sve jovo- nanovo).
Da rezimiram:
Ti bi druze moj sa akutnim nedostatkom skolovanog kadra, sa nedefinisanim statusom nosioca posla „Momom Stanojlovic“ da udjes u pricu modernizacije Orla? Bez jasne racunice troskova te modernizacije, jer ja nikog ozbiljnog nisam cuo da kaze, “ ljudi ovo ce da kosta 2- 3- 5miliona dinara/ dolara/ evra“, da kaze „modernizacijom ce se dobiti avion tih i tih karakteristika, bitno bolji od sadasnjeg u sledecim elementima leta i borbenih dejstva“…
Ne, druze moj, svi nesto filozofiraju, sto na celu pricu baca prilicnu sumnju.
Pogledaj samo dragi moj Hajduk sta se desava sa klipno- elisnim avionom Lasta? Prizemljeni, ne lete, otklanjaju se konstrukcioni propusti. Lasta je decija igra u odnosu na posao oko modernizacije Orla!
A sto se Izraela tice, da Izrael radi modernizaciju aviona drugim drzavama: Rumunima MiG 21, Argentincima Miraze III, Kinezima su „ustupili“ dokumentaciju svog Lavija, Kineski J10 doduse malo modifikovan.
Rade i prodaju svojih starih aviona koje su povukli iz upotrebe: Kfir c2 uz modernizaciju pistaje C20, leti ga Kolumbija i jos neke zemlje Latinske Amerike.
NA PRIMER, PRE BILO KAKVE MODERNIZACIJE ORLA HLADNO BIH KUPIO IZRAELSKE MODERNIZOVANE KFIROVE!
Molim te, nemoj zemlju koja vise ni frizider ne proizvodi da poredis sa Izrraelom, smesno je!

Pa

Mile
Ne trujte vise.
Viper su licencno i italijani proizvodili za aeromaki. Razumete se bas u avionske motore a i sire, znate da i puloti znaju da je bas orao mrtav avion ukoliko ne leti jako nisko. Oni vam na stajanki pricali? Dokumentacija koja je pravljena u vti, alati i uvezene masine i eto milijardu zelenih? Koliko firmi kooperanata za orao, koliko ljudi u proizvodnji..nikom nista, ali tu su mig27, jaguar i sta jos?
I sve ste to znali i cutali?
Pa vi ste saucesnik u pljackanju onda…

Pe

Ovim aviona sa slika zaista treba renovacija, da postanu eksponati u muzeju.
Ideaj da neko ziv udje i poleti u ovom je zaista malo verovatna.Mozda i tenkove sa Kalemegdana da vratimo u jedinice?

Odgovori
sl

Jos pre par godina, najavio sam upravo ovde da ce Vojska na kraju da “vadi“ avione iz Muzeja.
Ali kao “odrzivo“ resenje, a ne kao Francuska “privremeno“ dok su stigli C130J.
Dok sam sluzbovao, na papirima je za ove avione u svim dokumentima stajalo “konzervirani“, kao da niko nije ikada prosao blizu Surcina ili muzeja. Na pitanje pretpostavljenima da li su svesni stanja tih aviona, uvek bi mi odgovarali da to nije moja briga…

Nikako da se ugledamo na vazduhoplovstva jedne Ceske ili Madjarske.
Cesi su tu neprikosnoveni – oslonac im je na Gripenima i L159 (obuka i LBA). Jedne su uzeli kroz povoljan aranzman i off-set, dok L159 su povoljni za nabavku (do 17 miliona USD), odrzavanje i koriscenje (cak i sama Rusija razmislja da ih zadrzi kao medju-korak tokom obuke na Jak-130). Sa par transportnih aviona i jakom flotom helikoptera, napravili su lep balans izmedju potrebnog i dovoljnog

Odgovori
Or

Ništa što malo farbe i jedan jarac ne mogu da prekriju. Da li bi se isplatilo pribrati rumunske Vulture mislim da trunu na livadama aerodroma Temišvar i Krajova? Jeste da ima razlika ali koliko vidim traže se zmajevi. Rumunski se nisu nešto naleteli a naše dve zemlje su u nikada boljim odnosima u istoriji ja sam siguran da bi se mogla ostvariti saradnja. Takođe kada penzionišu LanceR-e mogli bi mi ga ih uzmemo uz simboličnu naknadu. Što su naše babe govorile lud baca pametan skuplja i nečiji otpad je za nekoga blago.

Odgovori
Iv

Treba da uzmemo i migove 17 od Albanaca i one migove 23 sto stoje jos od Iraka, i jastrebove da vratimo. E nasta smo spali, da mastamo da kupujemo ono sto jedna Rumunija ili Madjarska baca. Postali smo deponija u pravom smislu, od auta pa nadalje. Tolike silne nabavke i modernizacije, a bojeva gotovost nepromenjena zadnjih 30godina i samo ide na dole. I dalje glavno oruzije r 60 i nevodjena raketna zrna i maljutka.

Du

Ima da budemo sila sa tim avionima to će da bude jako kao da od traktora 539 pravimo tenk t84.

Mi

Ovdje svi kukaju kako su avioni bili dugo na otvorenom ?!Ovo što se vidi na slikama i nije tako strašno.Aluminijum korodira samo u slanoj vodi zbog galvanskih struja.Ko se razumije u nautiku zna o čemu pričam.Na kiši/snijegu/vjetru dok stoji, je skoro pa vječan.Rumunski migovi 21 su stajali stalno na pisti pa su dugo bili u upotrebi,više od Orlova.Ako ima mikropukotina na zmaju (koje nastaju eksploatacijom u letu) pregleda se detaljno rentgenom.Nije valjda udar vjetra kod muzeju u Surčinu jači od udara vjetra dok je avion u vazduhu ??Inače šta je sa civilnim avionima ,oni su stalno na otvorenom,i stalno lete ?Ovi čelični djelovi (šrafovi ,nitne) koji su korodirali će se lako zamijeniti.Pitanje je šta je sa motorima i koliki je stepen korozije na njima da li su uopšte izvađeni ?

Odgovori
zl

@Miloš Popović

Motori su srećom izvadjeni, ne znam kad, al’ su do sad vjerovatno otišli u dijelovima za Orlove u jedinici.

De

Razumijem da ljudi traže način da unaprijede RV ali staviti nečijeg oca,sina,brata u ovo da pilotira samo po sebi bi bila tragedija…….

Odgovori
St

Dekki PG: Реално гледано то је само тренутно стање,визуелно,ни наш МиГ-29 видели смо га како очајно изгледа,када прође кроз модернизацију изгледаће нормално.Што се тиче орла,жалост је што је урађено на овакав начин,то је само способност људи у тадашњим властима,по мени заслужили да се врате у живот после 23 година оваквог „масакра“ над њима.Биће то све ок. Очекивао сам да је горе,али добро су издржали :)

12

Živojine, na kraju članka si naveo da se ovo sa Orlovima smeštenim kod muzeja „obično ne radi sa avionima i helikopterima koji treba da nastave da se koriste kao borbeni vazduhoplovi“. Da li ti je poznat bilo koji primer da je ovako nešto urađeno?

I ako se ostvari ova restauracija, sem kao oldtajmere da li bi oni mogli da se koriste u TOC-u?

Odgovori
Ž

Размишљам и још не могу да се сетим да је неко у скорије време (или бар пре јкоју деценију) вадио ваздухоплове из музеја и користио их као борбене.

Сигурно да би неки од ових авиона могао да се среди да служи као тренажни авион ТОЦ-а. Ако не и сви.

B

Kao sto su odustali od modernizacije Galeba, pa od modernizacije jednoseda J22, tako ce odustati i od ovog… Samo prvo da potrose jos koju desetinu miliona na „razvoj“.
Do sada su od para koje su otisle na razvoj ovih modernizacija aviona i na brojne sulude projekte nase namenske, mogli da modernizuju i deo tenkova m84 i deo bvp-a m80 i da kupe dva-tri jeftinija modernizovana buk-a i eventualno novije varijante lansera Strela-10, sto bi uz narucene Pancire i Mistrale, vec licilo na neki pocetak. I onda bi za naredni period ostala druga polovina price: Lazar, Milos, Nora, NTV Zastava i visecevni lanseri…
Ali mi smo jos uvek na pocetku price. Sve je pipnuto, a nista nije uradjeno. Niti ce da bude, jer to je ocigledno plan…

Odgovori
St

Tacno tako, cisto razbacivanje novcem umesto da se kupi neki buk, tor, pantsir ili sta vec. Mene interesuje kome misle da prodaju pametno naoruzanje? Cekam svaki dan slike raketa barem na nekom f-16 ili su30.

KI

Ljudi da dam i ja svoje misljenje u vezi sa ovom modernizacijom ili remontom Orlova.Gledam ove slike i ne mogu da se nacudim, da neko bilo ko je zaduzen bio za ovo, nazovi konzerviranje nije odgovarao krivicno.Ali ne mislim da za sve ovo nema leka.Gledam sa ovih slika delove koji su od duraluminijuma,sem farbe koja se lako moze skinuti peskarenjem i vijaka i nitni koji se menjaju prilikom demontaze nista nije toliko dramaticno.Ko ne zna sta je metal, za njega je svaka pukotina od farbe strasna.Sticajem okolnosti bavim se lakirerskim poslovima i znam iz iskustva, da vidjeno na prvi pogled ne mora da znaci da je nesto trulo.Pogotovo kad je aluminijum u pitanju. Vidim da su topovi poskidani.Predpostavljam i motori.Ovo su fakticki goli zmajevi.E sad, dalje rengenom utvrditi cvrstinu zmaja aviona.Da li ima pukotina i kog stepena su ostecenja ukoliko ga ima.Stajni trap se takodje remontije.Normalno je da ce troskovi ovakvih letelica prevazici one koji su bili u letnom stanju.Ali mislim da ne treba odbaciti mogucnost vracanja nekih od ovih aviona u sluzbu.A mozda i sva 4.

Odgovori
Ai

Kikane da si ti lakirer znao bi, ti si bojadiser koji boja zidove vapnom ! Nema pjeskarenja kojim se čisti zrakoplov a da je plan ponovno korištenje. Alu oplata se JEDINO čisti od boje kemijskim djelovanjem, kako se očistila Karavela pred muzejem, vidim vas desetak ovdje diskutira i prosipa pamet oko navodnog remonta a da blage veze nemate ni što je VTUP ..

Vl

Airbag,
Možda nisi upoznat da se peskarenje ne izvodi samo peskom već i drugim zrnastim i praškastim materijalima (npr. sodom bikarbonom mogu se peskariti i gumeni delovi). Postoji i mogućnost kombinovanog delovanja hemiskih i mehaničkih sredstava na željenu površinu.
Problem je izabrati pravi materijal za delovanje na površinu obratka da bi se smanjio gubitak.

ho

Peskiranje?To je misaona imenica za njih.Nemaju ni farbaru.Imaju jednog farbara koji šeta od pogona do pogona sa pištoljem,farbom,razređivačem i šmirglom.

Vl

hoplit
Po pravilima struke peskarenje ne izvode farbari već posebno obučeni peskiranti (što ne znači da isti radnik ne može biti obučen za oba posla).
Samu tehnologiju zaštite materijala propisuju školovani inženjeri u namenskim projektima. Farbari i peskiranti rade po projektovanoj tehnologiji.
Ako do sada radovi na održavanju ovakvih složenih sistema u vojsci nisu rađeni na pravi način, mora se jednom početi sa pravom praksom. Nije tu potrebno mnogo, samo malo znanja i želje…

Ž

Чињеница јесте да наш ВЗ нема фарбару од 1999. године.

И да се авионима пре ремонта не скида фарба, да се префарбавају а неки само и “зафарбавају“.

KI

Nisam hteo da se prepirem preko ovog uvazenog portala, sa bilo kim u vezi navedene problematike.Ali, posto svoja misljenja daju laici, koji ne razlikuju moleraj i lakiranje.Smatram da kao osoba koja ima iskustva sa metalima i lakiranjem,kao i pripremom samog metala za lakiranje, imam pravo da dam svoje misljenje.Mnogi ovde navedeni, nazovi strucnjaci, ne znaju ni kako se drzi smirgl papir, a kamoli da znaju kako se nanosi farba ili lak.Evo i gospodin Zivojin, koji je naveo da od 99godine VZ nema lakirnicu.Lakirnica nije velika investicija za zavod i moze veoma brzo da se sagradi.Pogotovo ako se planira prosirenje poslova remonta na MiG, ERBAS i Mil helikoptere.

Ž

KIKAN

Може брзо да се сагради и направи погон за фарбање ваздухоплова у Моми. Али то није урађено за 20 година а да ли ће тога бити још не знамо….

Vl

Živojin Banković
Pogon za farbanje vazduhoplova ne košta puno i brzo može da se izgradi. Kvalitetan kadar košta, ali ga ima i može se brzo pronaći.
Tehnologija se propiše projektom koji je tipski za npr Orao, G4 ili Mi17.
Ako se već planiraju dodatni poslovi remonata, trebalo bi sve uraditi da se krene sa izvođenjem radova na pravi način. Alternativa je čist amaterizam sa četkom u jednoj i valjkom u drugoj ruci.

Mi

Za Zivojina Brankovica
Postovanje g- dine Brankovicu. Predpostavljam da Vi znate, ali je pitanje koliko o problematici farbanja aviona znaju mladji vazduhoplovni entuzijasti:
Naime, Galeb, Jastreb, Orao, G4 ( osim Sovjetskih aviona i helikoptera) su u bivsoj SFRJ farbani po semi RAF- a ( Britanskog kraljevskog vezduhoplovstva) uz koriscenje nijansi iz Federal standarda ( maketarstvo dolazi do izrazaje). Proizvodjac boja je bio HRONOS Zagreb, boje koje se odlikuju visokom otpornoscu na temperaturu i razlicite atmosferske prilike.
Hronos Zagreb vise ne proizvodi boje za vazduhoplove, a o nekoj proizvodnji tih specijalnih boja kod nas se i ne razmislja.
Nije to tako jednostavno kao sto izgleda na prvi pogled.
Pozdrav g- dine Brankovicu.

re

Auu, kakav vedering, ovakve efekte mogu da reprodukuju samo iskusni maketari uz gomilu skupe hemije. A svi vi koji komentarišete da ovo nije strašno, jel se bre zezate ili stvarno mislite ozbiljno. Eebote pogledajte samo one šarke od kabine, a možeš misliti u kakvom su stanju kojekakvi sklopovi i mehanizmi.

Odgovori
Vl

Sudeći po ranijim objašnjenjima na ovim avionima je bitna strukturalna čvrstoća zmaja koji je izrađen od aluminijuma. Koliko sam upoznat (a svi inženjeri mašinstva su upoznati sa tehnologijom i tribologijom materijala) aluminijum ne oksidira osim u tankom sloju po površini materijala. Oksid (koji se javlja korozijom materijala) je takođe zaštita istog. E upravo je to i slučaj sa aluminijumom. Zbog izuzetne otpornosti aluminijuma na atmosferske uticaje on se upravo i upotrebljava za ovakve sklopove.
Aluminijum je takođe otporan i na delovanje i mnogih kiselina ali izlaganje alkaloidnim supstancama oštećuje tanak sloj oksida koji ga štiti.
Aluminijum uništava jedino galvanska korozija.

Mi

Sad cu da iznesem maketu koju radim B17G, stari bombarder iz 2.sv.rata i da ga u dvoristu ostavim sledecih 20 godina. Cisto da vidim da li cu da postignem taj efekat na prirodan nacin, kao Orao ispred muzeja.
Pozdrav druze!

vl

@Vlad
Kolega, ovde od tribologije nema ni “T“. Da je bio u eksploataciji, mogli bi da govorimo o habanju. Ovako samo korozija i eventualno razvoj mikroprslina usled temperaturnih dilatacija (posebno zimi) i prisustva vlage.

PR

Modernizacija a pre toga remont je čist idiotluk bez ulaska u burazerske kombinacije. Vazduhoplov čak i u klimatizovanom prostoru posle 20 godina mora da ide na remont 4. stepena što znači da se sve rastavlja, vrši defektaža, odbacuju delovi van standarda i menjaju novim, ispitivanje na probnim stolovima i ugradnja. Dodatno ovome bi trebalo otkloniti uočene nedostatke koji su evidentirani tokom eksploatacije što bi nas daleko odvelo u nepoznato. Naime, J/NJ-22 nisu projektovani za ugrađene motora već je to iznuđeno rešenje zbog čega je došlo do preprojektovanja pa i budženja što se odrazilo i TT karakteristike. Projektom je bilo predviđeno da ima transoničnu brzinu (0,8-1,2 M) ali je jedino major JRV i PVO Marjan Jelen (probni pilot VOC-a) uspeo u gotovo idealnim uslovima da probije zvučni zid. Ugrađeni motori su kao prototipski prodati jedino nama i nikom više. Zbog tog preprojektovanja bilo je i nekih problema sa gornjakom krila. Sa druge strane, mislim da naši ljudi koji odlučuju nemaju pojme (ili imaju) da će ovo ići iz prototipa u sledeći prototip i tako u nedogled.

Odgovori
Mi

Postovana gospodo davne 2008 godinne nasa vojska je prodala jedanes helikoptera MI 8T gde je najmladji bio 1975 godiste kao nerantabilne za dalji remont i eksploataciju i ako je najveci nalet bio 2800 sati Moram vas obavestiti da ti helikopteri u Kirkiziji i okolnim Zemljama jos uvek lete i ni jeda nije imao nikakvih problema nedaj boze udes Ovo se lako moze proveriti po nihovim seriskim brojevima Da je tada bio pameti i vodilo se domacinski racuna kao sada u ovim zadnim pozarima te bi letilice bile na raspolaganj Svi su imali podvoz cak i vedra Naravno Moma Stanojlovic bi sve vrame radila na odrzavanu pogotovo sto je bila osposobljenja za komletan remont Netreba sve u otpad bacati Rusi imaju u svojoj ratnoj rezervi 6700 tenkova T55 naravno modernizovanih A mi smo nase dali Amerikancima da pretope u Smederevu i od skoro 800 komada sada remontujemo samo 100 i pre toga smo pedesetak prodali To nerade ozbiljne Drzave Zato podrzavam remont nasih orlova pa makar bilo pet komada a sigurno ce biti vise U ostalom ljudi ce raditi usavrsavati se i biti spremni za mnogo ozbiljnije projekte pa i pravljenje novog aviona

Odgovori
Ma

T55 nisu topljeni u Smederevu, niti se kod konzerviranih tenkova u SSSR najvećma radi o T55, zapravo su u pitanju T62, T64, T72 (kao što snimci iz Ukrajine i pokazuju)

vl

T55 nije pretopljen u Smederevu. Prazne price.

Mi

Sad cu da iznesem maketu koju radim B17G, stari bombarder iz 2.sv.rata i da ga u dvoristu ostavim sledecih 20 godina. Cisto da vidim da li cu da postignem taj efekat na prirodan nacin, kao Orao ispred muzeja.
Pozdrav druze!

Sa

Poštovani,
Prema zvaničnim podacima Vojska Srbije ima više tenkova M84 i T 72 nego što Nemačka ima tenkova u svojoj vojsci ! Nedavno se pojavila informacija da Srbija u rezervi ima još oko 800 T55 ! O kakvom više topljenju tenkova pričamo, dokle više ta propaganda i laži ?
A ako smo se već dotakli te teme mi bi pre svega trebalo da modernizujemo M84 i T72 a ako i uspemo to da nekim čudom uradimo kako valja da li smo mi kao država u stanju da obučimo dovoljan broj posada i da ZADRŽIMO te ljude ? Da li možemo da obučimo dovoljan broj ljudi koji će da održavaju tako modernizovanu tehniku i da ih zadržimo u službi , a ne da pobegnu negde zbog drastično boljih uslova rada? Čisto sumnjam, a Vi me demantujte ako grešim !
I sad na ovo treba da se zaokupljamo modernizacijom T55 ?!
Pa gde je tu još i modernizacija borbenih vozila pešadije ?

Dr

@Milovanov Srbislav

Ta prica oko topljenja T-55 u Smederevu je prica za malu decu. Nikakvog topljenja T-55 tamo nije bilo. Vecina tenkova je izvezena i prodata, deo je konzerviran a deo ostavljen na livadama sirom Srbije da trune i proapada. Imate na internetu kamaru fotografija nasih T-55 u armijama africkih drzava, nisu cak skinuli ni evidencijske brojeve sa tenkova. Neko je uzeo debelu lovu, a narodu pustili ‘buvu’ da su T-55 pretopljeni.

Ma

Činjenica je da u Željezari u Smederevu nisu topljeni T 55 (prazne priče), ali postavlje se pitanje gde su nestali onoliki T 34, M36, M 47 i ostale starudije povučene iz naoružanja posle Dejtonskog sporazuma. Građanski rat je zatekao mnogo zastarelih tenkova razbacanih po kasarnama u bivšoj nam zemlji. Jedan manji deo je ostao po kasarnama u HR, jedan deo u VRS, neki su uništeni u borbama, a ostatak je premešten u SRJ. Možda je to odgovor na pitanje šta se zapravo topilo u Smederevskoj željezari.

Da

Dobro vece svima.
Pa ovo cak i nije tako lose… Ako prenebregnemo par detalja tipa: Avion je prilicno ocerupan; Farba je malo propala i izbledela, bice malo teze za maketare da ubodu nijansu; Oplata je malo zahrdjala, ali jos uvek junacki podnosi (standard YUS), ali ce joj biti potrebno pranje vodom sa peskom pod pritiskom, i posle k’o nova; Izgleda sa fotki da je 98%-99% srafova u odredjenom stepenu propadanja, tj. korozije, ali ne mari… ima na YouTube-u raznih filmica gde sposobni ljudi pokazuju kako od starog pravis novo kao iz fabrike, samo je potrebno znanje fizike i hemije; Volim sto se stajni trap jos uvek drzi. To su Rumuni ukrali Francuzima planove za isti sa Jaguar-a. I to je mozda najkvalitetniji deo sa Orla. Uz, takodje, gume… Michelin-ke vise od 20 godina napolju, a ko da su juce stavljene!
Salu na stranu… Uz duboke ¨rezove¨ mozda i uspeju da spasu koju opaku masinu! Ja samo trazim da kad im daju zeleno svetlo za let, da su sigurni u sta salju pilote, da se ljudi ne salju bez veze u smrt! Nije to ¨campagnola¨, pa cemo da poguramo…
Pricaju ljudi: ¨Sta ce nam? Bolje i mi kao Rumuni.¨ Eno, Rumunima stoje Vultur-i (Orlovi) i MIG-vi 21 y 23 na Temisvarskom i na jos par aerodroma na otvorenom i trunu. Bukvalno. I sto nikad nisu postovali Vultur-a kao projekat je sasvim nesto drugo. A mnogo sta na Orlu je sa njihovog projekta IAR-95, koji doduse, nikad nije zaziveo. Nemojmo biti defetivni. To smo-sta-smo, i to imamo. Svi bi voleli neke dzigeracije, ali to imamo. A da se kasni sa svim, kasni se…
Misljenja sam: Ako je moguce na bilo koji nacin osposobiti nesto, neka se radi . Ovde ne mislim samo na Orlove, jer je to ocigledno velik zalogaj i za sredjenije i bogatije drzave od nase, i moguce je da je pre pokretanja svega, sve vec fijasko. Ali, dosta je bilo guljanja i izivljavanja politickih ¨elita¨ nad narodom. Dajte narodu da radi i zivi… I ako ne zna niko nista, saljite ljude kod onog ko zna, i rad je da to znanje prenese. Normalno za pare. Platite to. Niko ne radi a dzabe.
Nemojte stalno k’o prosjaci, ¨Daj da nam ovaj ili onaj nesto daju!¨ To neko u tim drzavama placa.
A sa druge strane, po prvi put u nazad, ne znam koliko godina, neko u ovoj drzavi na vrhu je spreman da se ulozi nesto u ljude, a ne samo da krade. Blati se SDPR, i ljudi u njemu i prezreno gleda na svaki pokusaj modernizacije bilo cega. Ja to vidim ovako: oni samo gledaju nekom nesto da prodaju, i ukapirali su da je dosta lakse ako prvo prodas svojoj vojsci…
Za sad toliko od mene. Veliki pozdrav svim posetiocima sajta.
Zivela Srbija!

Odgovori
Me

Pa Izraelci od starudija prave jako dobre i modernizovane aparate( celi eskadrilu su prodali Kolumbji) !
Orao je toliko dugo u nasem RV i imamo jako dobar tehnicki kadar u zadnje vreme cak 7 orlova leti!
Sad imamo 10 Mig-29 a iz Belorusije ocekujemo doazak 4 modernizovana ,5 novih Mi -17 V5 ……a dolazi jos mnogo toga za vojsku Srbije !
Osim kritika ne vidim da nam daju neko drugo resenje a imali su priliku punih deset godina i za to vreme ostali smo na 2 letno sposobna aviona….

Odgovori
vl

Sa prvom recenicom si ubo sustinu. Mi nismo Izraelci i tu prestaje svaka rasprava ….

sr

Izrael svake godine od SAD dobije vise od 3 milijarde dolara za budzet svoje vojske.

Mi

I dalje ne mogu da verujem da muzej vazduhoplovstva nikada nije nabavio neke montažne ili bar šator hale, da spoljna postavka (tj. onaj otpad i ostava bez reda nagomilane avio tehnike), bude bar malo zaštićena od vremenskih nepogoda. Montažne šator hale nisu previše skupe, a proizvođači daju i do 20 godina garancije.
I u najsrećnija SFRJ vremena, sve što je dobijano od vojske samo je trpano u zadnje dvorište, bez ideje o nekoj bar osnovnoj zaštiti tog materijala. Staklena kupola (i onda bespotrebno komplikovana i skupa), skoro odmah po otvaranju muzeja je napunjena, a ostatak materijala je ostavljen na otvorenom, da bespovratno propada. :(

Odgovori
Ma

Ja sam se to odmah zapitao. Takodje jedan komentator gore tvrdi da je ukazivao na problem ali mu je receno da „ima ko ce o tome da brine“. Dakle radi se o tipicnom nemarnom odnosu i ignoranciji oficira
(odgovornih) prema sredstvima kupljenim od novaca poreskih obveznika, zaposlenih i industrije. Znate ono kako je u domacinstvu nekog zapustenog, pasivnog sela? Sve bacaju po dvoristu i ostavljaju da propada, e to je taj mentalitet ja cenim…

KI

Imamo primer Rumunije koja je modernizovala vecinu MiG 21 iz 70tih godina.Vecina ih jos uvek leti.Taj posao su odradili Izraelci.I ti rumunski MiGovi su stajali neaktivni negde po rumunskim aerodromima,ili stajankama.Amerikanci su, skoro sam procitao negde vest, da sa otpada planiraju da vrate B52 bombardere.Mislim da se radi o cifri oko 10 komada.Da ih remontuju i modernizuju.A avioni su proizvedeni 60tih.i nisu leteli od 80tih.Bili na otvorenom,naravno kao i nasi.Zar i drzava najjaca na svetu i vojno i ekonomski poseze za istim metodama kao i mi,siromasni.

Odgovori
re

Jeste, samo što i Izraelci i Amerikanci takve avione drže konzervirane u pustinji gde jednom godišnje padne nekoliko kapi kiše, a ovi izgledaju kao kad rusi iz močvare izvade neki oboreni avion iz drugog svetskog rata.

Se

Iskreno mislim da je ovde po sredi nešto drugo.
Niko pri zdravoj pameti ne bi ovo vraćao u letni stanje.
Čini mi se da je pre u pitanju nekakva obmana.
Ne bi me začudilo da ovi avioni odu u BanjaLuku, a da iz BanjaLuke dodju oni koji su tamo.

Odgovori
Da

Ko se iole razume malo u hemiju,mehaniku i masinstvo moze da vidi da ovo nije niti olupina niti bilo sta slicno,i ove sto trenutno lete da nisu farbali i lickali za parade izgledali bi jos losije,tako da ako postoje mogucnosti,treba to iskoristiti,hvala bogu imamo dobre odnose sa rusima pa mogu pomoci oko stajnog trapa i tih “bolesti“ koje muce Orla,naravno,ako ta modernizacija podrazumeva i avioniku a ne samo elektroniku,elem ideja svakako nije losa,ko kaze da je losa taj nije bio ni za Migove,ni za helice,niti je za to da uopste imamo avijaciju…

Odgovori
Pa

Mile..
Takva upornost zadivljuje.
Kakav motor, instalacije, sklopovi podsklopovi? Vi ste sve to videli na bilo kom orlu ispred muzeja? Ocekuje se da se one olupine ismirglaju zafarbaju i da lete? Na njima ne postoji nista ispravno trenutno. Kakva srednja vojna skola onesposobi culo vida? A o ekspertizi sposobnosti orla bolje pitati ukrstene reci

Odgovori
Dr

Ideja dostojna naseg ministra odbrane!

Odgovori
vl

Doticni da bude u kokpitu prilikom probnog leta, pa ako prezivi – da vracamo avione u aktivnu sluzbu.

B

A moze li neko od dezurnih botova da kaze sto prvo ne modernizuju ove koje vec imamo i lete, pa anda ako sve ide kako treba, eventualno i jos koji iz muzeja :) Ili, sta je falilo modernizaciji jednoseda, koja se navodno radila vec sest godina, i po izjavama pojedinih oficira, cak je bila kao i pri kraju nedavno…

Odgovori
ni

Zato sto su to takvi kapaciteti kojima modernizacija jednoseda u kativnoj sluzbi nije dovoljan izazov pa su se okrenuli ovom, ultimativnom zadatku!

Du

A može jednomotorac S-54 u kooperaciji sa Rusima???

Odgovori
su

Ja se sjecam kako je Orao pri najmanjoj planirao za TV.
poslje sam diplomirao na parnim turbinama i mlaznim motorima.

Tako ovo mlazni mi je ostalo u interesu, prevedeno: avioni

Orao bi se trebao pretpiti u nesto korisno.
Danas svaka raketa sa ramena bi ga srusila.

Odgovori
Š

Michelin gume, k’o nove, nisu ispucale, 6mm ripne, mogu još tri sezone!

Odgovori
Ir

Ovo mogu da podržavaju samo oni koji misle da je T-55 i dalje moćan tenk, Maljutka vrhunac protiv-oklopne borbe, da se i dalje trči iza tenka i viče Ura! Odnosno oni koji ne shvataju koliko su vojske i rat kao takav evoluirali.

Odgovori
za

Morate znati da VZ Moma Stanojlovic ima 3 primarna zadatka:sisanje trave,sakupljanje lisca i ciscenje snega.Sta god da se radi,koliko god da je vazan trenutni posao na materijalu,kada se pojavi oficir iz upravne zgrade u bilo kom pogonu sve se prekida i ide se na neki od gore pomenuta 3 posla.I tacka.Vi ovde mozete prste da polomite od ljubavi prema avijaciji,ali trava je trava i lisce je lisce.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor