CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025

[INTERVJU] Jirži Marek za Tango Six: Ekspanzija na tržištu Kine, poslovni rezultati i razmišljanja o globalnoj avio-industriji

17. jan 2025

KLM promotivna kampanja: Jeftiniji letovi do preko 30 destinacija

12. jan 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

11. jan 2025

Er Frans promocija: Jeftiniji letovi iz Beograda za dobar početak godine

10. jan 2025
Vučić: Budućnost Er Srbije je zagarantovana, ulagaćemo još više u nacionalnu avio-kompaniju
Er Srbijin Erbas A330-220 YU-ARA "Nikola Tesla" predvodio je formaciju od četiri letelice na putu za Rim radi isporuke humanitarne pomoći Italiji / Foto: Uroš Mitrović, Aerodrom "Nikola Tesla"

Vučić: Budućnost Er Srbije je zagarantovana, ulagaćemo još više u nacionalnu avio-kompaniju

Prilikom ispraćaja prvog kontigenta humanitarne pomoći Italiji u vidu medicinskog i drugog materijala prošle subote, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u obraćanju zahvalnosti osoblju Er Srbije, pred kamerama, najavio namere države za pomoć nacionalnoj avio-kompaniji pogođenoj prekidom komercijalnog saobraćaja usled ograničenja nametnutih merama zaštite protiv Korona virusa:

– Znam koliko ste gubitaka pretrpeli, nemojte da brinete, vaša budućnost je zagarantovana. Kad vam to kažem onda znajte da je to tako. Plate i posao su vam takođe zagarantovani, budućnost Er Srbije je zagarantovana.

Ulagaćemo još više i mnogo više u Er Srbiju, sada više nema tehničkih smetnji jer Evropska Unija dozvoljava državnu pomoć i dokapitalizaciju. – rekao je predsednik Srbije.

Vučić se pre početka ceremonije i izjave za medije obratio osoblju Er Srbije sa obećanjem i garancijom za njihove plate i poslove u budućnosti / Foto: Uroš Mitrović, Aerodrom „Nikola Tesla“

Nacionalna avio-kompanija započela je u subotu akciju prevoza humanitarne pomoći Italiji kojoj je odredila ukupno sedam aviona. Kako je najavljeno, u subotu je za ovu zemlju poletelo četiri letelice, juče dve, dok se danas se očekuje transport opreme još jednim letom.

Mediji prenose da donacija uključuje dva miliona hirurških i epidemioloških maski, 100.000 skafandera i milion rukavica.

Taksiranje za grupno poletanje u formaciji četiri letelice koju je predvodio najveći avion kompanije / Foto: Uroš Mitrović, Aerodrom „Nikola Tesla“
Kabinsko i letačko osoblje Er Srbije sa ličnom zaštitnom opremom / Foto: Uroš Mitrović, Aerodrom „Nikola Tesla“
Pripreme pred ubacivanje tereta / Foto: Uroš Mitrović, Aerodrom „Nikola Tesla“

Nakon ceremonije ispraćanja u subotu, kojem je pored predsednika Srbije prisustvovao i ambasador Italije u Srbiji Karlo Lo Kašo, poleteo je grupni let, formacija, četiri letelice: jednog A330, jednog A320 i dva A319.

Formacija iznad Jadranskog mora

Što se gubitaka Er Srbije tokom krize uzrokovane Korona virusom tiče, jedine javne državne projekcije izrečene su od strane ministarke Građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović u dva navrata.

Ona je 8. aprila Tanjugu izjavila da „prve procene govore da je direktna šteta u avio, vodnom i drumskom sektoru saobraćaja Srbije oko 120 milina evra a ukoliko se situacija sa pandemijom nastavi, što je gotovo sigurno u narednom periodu, ta cifra bi mogla da premaši 700 miliona evra. Na pitanje Tanjuga koliku štetu trpi Er Srbija, ministarka je tada rekla da su „trenutni direktni gubici Er Srbije veći od 40 miliona evra“.

Ministarka je zatim 22. aprila iznela još jednu projekciju prema kojoj su gubici Er Srbije zbog krize uzrokovane Korona virusom „veći od 35 miliona evra“ uz komentar da sektor vazdušnog saobraćaja trpi najveću štetu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Tako radi odgovorna drzava.

Odgovori
Br

Koja odgovorna drzava?

Ma

Verovatno misli na NEmacku koja ce da spasava Lufthansa-u…

Ur

Naravno Srbija za sve (ne)upucene , kamo srece da je od 1918 , a ne od 2012

Br

To su bese oni odgovorni ‘doktori nauka’ kojih je Srbija dobila vise za poslednjih 8 godina, nego za prethodnih 100 godina?

Le

Kao i do sada, da nema drzave ne bi ni opstala. Kad vec su hibridni model da doplaćujes sve zivo nek smanje cene možda bi bili u stvarnom profitu a ne u veštačkom zahvaljujući državnim intervencijama

Odgovori
ID

Kao prvo, ukinite liniju za New York, to je rupa bez dna. Bilo bi lepo videti podatke, prihodi i rashodi samo tu liniju, pa da se vidi kumulativni gubitak.
Stotine miliona evra su bačene u Air Serbia.
Kao kontraargument šta bi sada da nije Air Serbie, pa moglo se kupiti 2 pristojna transportna aviona za vojsku i minimalne bi bile potrebe za rentiranjem kargo 747. Sad je A330 korišćen, kao i ostali jer se već plaća papren najam, pa je jeftinije da se koriste nego da rentiraju transportni avioni.
Ja sam zato da se svi izjasnimo da li pristajemo da se daje državni novac u Air Serbia, koja je gubitaš kao i JAT, umesto da se uloži u druge stvari. Transportni avioni za vojsku, čak civilni kargo, na primer. Medicinski helikopteri, treba ih još. Pa bi se koristili i za civilne i komercijalne potrebe.

Odgovori
Al

@ID
Mislim da je Alen već gomilu puta pokazao da je imati državnu kompaniju veoma poželjno za avioprevoz i dobrobit države, a da uz dobro upravljanje ona može biti profitabilna. Sada je drugo pitanje zašto se upravi ne da dovoljno prostora da bar pokušaju tako nešto.

Novi avioni za transportnu avijaciju jesu takođe potrebi (ili bar vraćanje ostalih An-26 u život), ali ni da imamo svih 6 Anova operativnih tokom ove krize, oni ne bi bili dovoljni, pa bi opet bili potrebni avioni AS da pomognu.

Kargo kompanija u okviru naprimer Jugoimporta nije loša ideja, koja bi u miru služila za potrebe kompanije, dok bi se u kriznim situacijama stavljala pod kontrolu RViPVO.

Za medicinske helikoptere je idealno da se potpiše ugovor sa privatnom kompanijom, koja će obavljati taj posao, dok bi RViPVO i MUP uskakali po potrebi.

Sve u svemu, potrebno je sesti i napravi plan sistema koji bi bio u stanju da odreaguje na sve moguće vanredne situacije, pa posle krenuti u odgovarajuće nabavke.

Le

Od prilike, samo nisam za gasenje firme zbog eto promocije u svetu ALI rekonstrukcija u low cost ili snižavanje cena sa ovim modelom pod hitno. Kako lepo ryan wiz posluju pametno i u plusu, LOT isto

mt

Бесмислено и контрапродуктивно је да се СВИ ИЗЈАШЊАВАМО јер нити располажемо подацима нити СВИ умеју да их тумаче.
Шта је следеће, да се СВИ ИЗЈАШЊАВАМО о врсти брашна у хлебу Сава или типи нуклеарног реактора у електрани?

Dr

@ID National Flag Carrier je nešto što vredi svakog uloženog dinara , razumeli vi to ili ne . Sa Druge strane pogledajte Gubitke npr. AIR FRANCE ili KLM ili još bolje Lufthansa GmbH tu se spominju cifre u Milijardama i niko se u tim Državama ne buni niti im to pada na pamet za neke važi Patriotizam iznad svega , za druge je u pitanju prestiž za treće kaobu slučaju KLM je to 1/3 BNPa !
U jednoj stvari se slažem sa vama AIR Serbia bi trebalo da ima bar jedan Cargo Avion a za vojsku Srbije , da sam ja MO Srbije , naručio dva Iljušin Il -76 MD u vojnoj verziji ! Pa ako zatreba može leteti i civilne letove a može biti dobar izvor para u smislu UNPROFOR letova sa Balkana …. !

AL

Ne vredi, to je borba sa vetrenjacama, vi njima objasniste, oni samo ponavljaju svoje. U principu nece nikada priznata da nemaju pojma sta rade i kako godinama ulazu pare u gubatasku firmu koje nema izglede da udje u plus nikada. Firmu cije karte, zbog loseg standarda, ne moze da priusti 95% stanovnistva svakako.
U principu je bolje da imamo kargo kompaniju, koja bi nesto i zaradila(i bila korisnija u ovoj krizi), a turisticki da letimo stranim firmama koje ce svakako placati porez.

Be

@AL-41F1

Cudime da ljudi kao vi, tako obrazovani, nemaju neku svoju firmu koja se bavi aviosaobracajem?

Pa cak i ako je ova vlast toliko losa, kako se niste snasli da odete u inostranstvo i tamo osnujete neku kompaniju ili da bar budete neki savetnik pri aviosaobracaju ili slicno?

Pitam to jer vidim da se razumete u sve teme oko aviona. Sa punim uverenjem i motivacijov pisete protiv svega sta dodje od Air Serbie, Yugoimporta a da nepricam o drzavnoj upravi. Izgleda da sve znate i imate neke insajderse informacije o tome kako se posluje u Air Serbiji i drugim drzavnim firmama.

Ja vam iskreno preporucujem, ako mislite da ste toliko sposobni, da iskoristite vase znanje i nesto ostvarite u zivotu, da pomognete nekoj kompaniji u razvoju biznisa.
…znam recete, da to u Srbiji nije moguce, radi stranackog zaposlenja, itd. ali slobodno pokusajte u inostranstvu: Austriji, Nemackoj, Italiji ili ako ne govorite nemacki ili engleski pokusajte u Crnoj Gori, Hrvatskoj ili Sloveniji.

Pozdrav iz Beca

AL

@Dragan Dubonjac
Objasnite nam posto ne razumemo. Evo kako ja to vidim: Poredite Srbiju gde 60% ljudi jos uvek radi za 300e mesecno i manje. Ljudi koji i kada putuju, lete u najvecoj meri LCC i odsedaju u najjeftiniji AirB&B sa drzavama(Francuska i Nemacka) koje prihoduju desetine milijardi od turizma, imaju srednju klasu koja ima jako mnogo novca i generalno mnogo putuju, a pritom imaju BDP u trilionima. Pa turizam u Francuskoj vise obrne nego nas ceo BDP i sve gubitke svojih avio kompanija oni amortizuju i ne osete.
Mi smo mala, nerazvijena ekonomija i ne mozemo priustiti dugogodisnje gubitke od miliona i miliona evra svake godine. Novac koji bi se mogao upotrebiti za razvoj profitabilnih preduzeca.

AL

@Beli
Otvorite godisnji finansijski izvestaj AS pa pogledajte. Oni subvencije drzave(znaci novac koji se uzme direktno iz budzeta) fakturisu kao „prihod“(kao da su to pak zaradili) i onda razliku svojih troskova u odnosu na „prihod“ prikazu kao „profit“, a u realnosti taj profit je visestruko manji od novca sto drzava ulozi u tu firmu svake godine i zapravo su u minusu 30 godina u nazad. Ne trebaju vam nikakve „insajderske informacije“, sve je dostupno.

Ne ja se necu baviti avio biznisom nikada, jer su marze smesne. To mogu podneti samo giganski investicioni fondovi, banke i drzave kojima je to strateski bitno(gde je turizam velika grana industrije). Mi na zalost, nekoliko miliona evra gubimo tu svake godine. Milioni koji bi mogli otici negde gde je hitno potrebno.

Be

@AL-41F1

A mislite da Srbiji nacionalna avio kompanija nije, kako vi pisete, „strateski bitna“?

Pitam vas iskreno, da li je moguce da vi jos nesto niste uracunali. Jedna od tih stvari moze biti strategija drzave, druga mozda marketing, treca mozda neki indirektni efekti koji pozitivno uticu na neke druge grane srpske ekonomije itd. tako da se to na kraju i te kako isplati.
…recimo neke grane ekonomije koje bi zajedno imale bar za onoliko manje prihoda, da nema Air Serbije, za koliko je Air Serbia u minusu.

Ja, iskreno, to ne znam. Zato uvek u komentarima pisem: „Mozda“, „Mislim da“, „Moje je misljenje“, itd. Ili postavim upitnik na kraju recenice.

Od 2006 radim za jedne poznate austrijske novine (nisam novinar) i jos u mladim godinama sam, secam se, cesto imao slicne misli kao vi: „e da sam ja na toj poziciji, ja bih …“ ili „sta ovaj moj sef zna, ja bih to bolje“ ili „zasto ovaj pise ovo, kad to nije tako“, itd.
Ali kad udjete dublje u biznis i dodjete do neke vaznije pozicije, onda vidite da stvari nisu uvek bas onako kako ste zamisljali i setite se onoga sta ste pre pricali i mislili.

Bilo bi dobro da imate malo vise poverenja. Na kraju su vazni makroekonomski rezultati: rast, nezaposlenost/zaposlenost, kurs domace valute, inflacija, investicije, budzet (suficit/deficit), zaduzenost.
Samo ti parametri pokazuju u kojem se pravcu krece drzava.

Zamislite da Srbija ukine Air Serbiju. Vi se radujete, mislite: sada imamo 50 miliona evra godisnje vise u budzetu koje mozemo usmeriti u stvar X.
A onda vidite da vam stvar Y sledece godine iz nepoznatih razloga ima pad od 100 miliona evra.

…razmislite malo!

BB

@ID,
Ja sam za to da se Boeing i Airbus zatvore… Oba su iskazala gubitak prošle godine!

AL

@Beli
Otprilike sam ocekivao takav odgovor. Pogresno ste me razumeli, naime, nemam ja problem sa time da drzava kaze „AS je u minusu, ali zbog toga i toga, nama se to isplati“ iz bilo kog razloga, nebitno. Npr. Zelezara je godinama bila u minusu, to se znalo i nije bilo nacina da je samostalno nacinimo profitabilnom. Drzava nije htela da je ugasi iz jednog razloga, a to je da ne bi veliki broj ljudi dobilo otkaz, jer oni, za razliku od pilota i kabinskog osoblja, nemaju alternativu i nemaju gde. U strane kompanije ne mogu jer ih nema, alternativnog zaposlenja na nezaposlenost od 20 i kusur % nije bilo. Na kraju je utopljena, minus naravno se nije pokrio ni blizu, ali makar su ljudi zadrzali posao i to je to, zavrsena prica.

Problem je kada drzava kaze „Air Serbia je profitabilna“ jos se hvale s time, a nije, prosto nije, znaci da otvoreno lazu gradjane. Jos veci problem je kada na pitanje „da li drzava Srbija ima podatke o ucinku investicija koje daje stranim i domacim firmama?“, predsednica vlade odgovori sa „nemamo stvarno“. Znaci da tu racunicu koju ste vi izveli „mozda im to pokriva to to i to“, oni uopste nemaju i to otvoreno kazu. Razumete sada? Nisam ja to zakljucio, oni su sami rekli. Kada raspolazete sa zaista ogromnim novcem, tudjim novcem, bilo bi razumno da znate vrlo dobro zasto ga plasirate tamo gde ga plasirate i sta ocekujete za uzvrat, a da gradjani, ciji je to novac u biti, imaju prave informacije.

B

Na sta se sve bacaju pare, kao npr. na 130 drzavnih agencija koje pojedu mozda i citavu milijardu godisnje sa svojim ‘podizvodjacima’, ne radeci pritom apsolutno nista, od nacionalnog avio prevoznika bar ima neke koristi. A vojni avio transport u ovolicnoj zemlji je prilicno nepotreban, skoro da ne koristimo ni ovaj jedan An-26, sto jos uvek leti. Mozda nam treba jedan manji, kao Turbolet za padobrance, da izbacimo onog dvokrilca konacno, i to je to. I kakav An-26 za potrebe neke krize, pa on moze da preveze jedva 5 tona tereta, uz mali dolet, sto je nista. Za takve situacije logicno je koristiti avione koje vec ima AirSerbia, a ne leteti An-om deset puta tamo-vamo.

de

Beli

“Cudime da ljudi kao vi, tako obrazovani, nemaju neku svoju firmu koja se bavi aviosaobracajem?“

Veća je šteta da ljudi koji već rade u aviosaobraćaju kad su tako obrazovani kako ih branite ne stvore vlastitu aviokompaniju i ne igraju se aviosaobračaja vlastitim novcem umjesto da parazitiraju na grbači naroda!

Be

@deki

Nije da ih branim, vec upozoravam ili podsecam neke osobe ovde na forumu, da nije uvek sve bas onako jednostavno kako to za vas izgleda.

Mozda ti ljudi nisu nesposobni, nego neko ko je nezadovoljan sa svojim poslom ili je dobio otkaz od tih ljudi namerno pusta price protiv njih, kako oni nista ne znaju, kako kradu, kako nista ne rade itd.
To je tipican srpski fenomen!

Jos jednom: necu da branim nikoga, sigurno tu ima po nekad i istine, ali nemojmo da pljujemo po nekome, samo zato sto nam se ne svidja stranka koja je na vlasti, pa onda sve poverujemo kad neko prica protiv te stranke ili tih ljudi.

Ma

>> Samo ti parametri pokazuju u kojem se pravcu krece drzava.

Kako da ne, i sta Vam pokazuju ti parametri? Super precenjen dinar koji odgovara uvoznicima i mesetarima a davi domacu potencijalno izvoznu proizvodnju, cela ekonomija je zavisna od Evra tako da defakto ne postoji suverena monetarna politika. Domace investicije nula, strane firme se dovode tako sto im se sve daje besplatno i niko ne zna da li se to na kraju uopste isplati ili je drzava na kraju mozda u minusu. Jedino sto realno radi je IT sektor (realno nije bas mega sofisticirano to sto se kod nas radi ali nemamo nista bolje) i to samo zato sto je to previse komplikovana prica za „dognas-prodas“ filozofiju megatrend diplomaca iz nomenklature ali doci ce i to na red da se upropasti…

AL

@Mayer
Bojim se da je i IT vec dosao na red za upropastavanje. „Dovedu“ nemacki Continental u Novi Sad(firmu koja ima milijarde kapitala za plasiranje), daju im 15.000e subvencija po radniku, oslobode ih placanja poreza i doprinosa i, da citiram jednog asistenta sa FTN-a „time po*eru se na svaki domaci proizvod“.
Pride, nase IT firme nisu oslobodili poreza, nego su im jos povecali troskove doprinosa kroz nove mere oporezivanja i placanja radnika. Naravno subvencije mogu da sanjaju.

@Beli
Da u Austriji vlast radi ovo to rade ovde, zavrsili bi u zatvoru na milijardu godina robije. Uostalom, cini mi se da je i EU prekipelo pa ce ih naterati da se dovedu u red.

Be

Aman ljudi, ne tvrdim ja ništa i neću da se prepirem sa vama. Voleo bih samo da Budete malo pazljiviji i iskreniji prema samim sebi.

Ali dzaba, nema smisla.

Ja sam glup što uopšte pokušavam da vam nešto objasnim.

Teraj te vi dalje kako mislite.

Mi

Kao prvo nemojte da ukidate liniju za NY!

Ma

>> Ja sam glup što uopšte pokušavam da vam nešto objasnim.

Objasnite vi nama kratko, jasno i bez okolisavanja/relativizovanja zasto ovi vasi drze dinar prejakim a tolerisu da Euro igra glavnu rec u ekonomiji, zasto ne podsticu domace investicije dok subvencionisu strane koncerne, prave netransparentne dilove sa „strateskim investitorima“ itd.?

Be

@Mayer

Kakvo je to glupo pitanje? Pa valjda je u interesu vas svih da Dinar bude jak i da ne gubi vrednost? Inace bi ono sto vi zaradite vremenom gubilo na vrednosti.

Podsticu se i domace investicije, samo njih je vrlo malo u takvom obimu.
Ne mozete da poredite investiciju neke nemacke kompanije od recimo 100 miliona evra koja zaposli 500 radnika (koja dobije subvenciju na primer od 10 miliona evra) i investiciju Perice iz Valjeva koji investira 50.000 € i zaposli 2 radnika.
Verujte mi da se u manjim gradovima brzo oseti efekat kad zaposlite 500 novih radnika, pa i ako svi imaju platu po 300€.

A siguran sam da imaju neki podsticaji za tako male investicije od 50.000. Na primer olaksica od poreza za prve 2-3 godine ili slicno.

ID

@BB
Ne govorim ja o gubitku iz jedne godine. JAT/AIR Serbia je godinama u gubicima. Priče o prestižu su smešne, stotine miliona evra bi rešile mnoga pitanja u avijaciji Srbije. A, ovako su bačene i nastaviće se sa time. Isto mislim i na subvencije neprofitabilnih aerodroma.
Mene bi više zanimalo da su spašavali Energoprojekt, na primer, nego propali JAT.

Me

Koliko vidim iz komentara, ovde je svima odlicna stvar pumpanje desetina miliona evra drzavnog novca svake godine u AS. Onda AS objavi koji milion profita i svi srecni. Meni bi licno bilo draze Da je taj novac iskoriscen za lecenje bolesne dece, sredjivanje bolnica, skola itd.

Odgovori
Sa

Tramp je dao 50 milijardi dolara avio kompanijama u Americi. Posto je tvoja ideja tako dobra ubedi ga da te pare umesto avio kompanijama idu za lecenje bolesne dece, sredjivanje bolnica, skola itd. Mnogi tamo nemaju zdravstvenu zastitu i pristup kvalitetnom obrazovanju. Mozes isto da uradis u mnogim drugim zemljama. Kad u tome uspes, javi se ovde, zasluzio si pohvale. Ako ne uspes bolje da se sa takvim idejama sakrijes u misju rupu.

Me

@sanduk druze koga briga za USA? Neka rade sta hoce. Uostalom odkad je Srbija tako ekonomski mocna da moze da upumpava desetine miliona evra svake godine u jednu aviokompaniju koja nije imala profit od osnivanja. Usput, profit nije kada dobije 20m od drzave i otpisu de dugovi prema aerodromu i jat tehnici za odrzavanje aviona. I ne razumem tu veliku ljubav prema jednoj kompaniji koja sluzi za pranje novca i zaposljavanje partijskog kadra.

Cr

Vi stalno postavljate stvari kao da je sav novac namenjen bolnicama i deci preusmeren u Er Srbiju. Ta kompanija uzima jedan promil para iz državnog budžeta i ostaje sasvim dovoljno za bolnice, škole, decu i šta god hoćete. Zašto su nam onda bolnice u raspadu a decu lečimo SMS donacijama? Pa, svakako ne zbog toga što je Er Srbija dobila neke pare. Može neko sutra da ugasi Er Srbiju i zalije je živim krečom, nama će bolnice i dalje biti u raspadu a decu ćemo i dalje lečiti SMS donacijama. Zašto? Prvo, zato što sav novac koji Er Srbija dobija iz budžeta nije ni približno dovoljan da bolnice u Srbiji dovede u funkcionalno stanje. Drugo, zato što zalivanje Er Srbije u živi kreč uopšte ne garantuje da će te pare biti preusmerene u bolnice i na lečenje dece. Možda će vam zvučati neverovatno ali ova država ima sasvim dovoljno prihoda da osposobi bolnice i leči svoju decu i pride finansira Er Srbiju. Problem je u tome što se većina tih prihoda najbrutalnije pokrade i proneveri pa zdravstvo dobije onoliko koliko mu treba da postoje na papiru. Ta situacija bi bila ista sa ili bez Er Srbije, tako da je vaša mržnja spram nje potpuno iracionalna. A to je upravo ono što lopurde i banditi hoće – da se javnost kolje poput gladijatora oko preostalih mrvica a ne oko čitave pogače koju su oni ukrali.

Sr

Na grbači naroda parazitiraju mnogi, i to vam ne smeta, već vam smeta aviosaobračaj.jeste da je ovo mesto za to ali kome smeta postoje i izbori

Sa

Gospodine Mehanicaru, ako vas bas briga za USA i sta ostatak sveta radi, onda se istom logikom moze reci da sve nas bas briga za vase misljenje o tome gde ce pare biti usmerene. Kad jednog dana vi budete na vlasti onda cete odlucivati o tome da li treba davati pare avio kompaniji. Do tada mozete samo da sanjate i ucite od ostatka sveta.

Ma

>> Koliko vidim iz komentara, ovde je svima odlicna stvar pumpanje desetina miliona evra drzavnog novca svake godine u AS.

DA, kao da je Srbija UAE pa kao eto love ima, sta da radimo s kintom, mi smo Arapi ‘ebga, ne mozemo da pravimo cipove, bavimo se vestackom inteligencijom ili genetskim inzinjeringom ali mozemo nesto u usluznom sektoru, recimo aviokompanija, sto da ne…

Me

Pumpanje miliona se desavalo i u JAT-u. Nije to nikakva novost niti je to neki novi trosak za poreske obveznike. Bitna razlika je sto sada imamo boljeg flag carrier-a nego sto je to bio JAT(mislim na Jat Airways), gde se zahvatalo sakom i kapom pa je uz sve te novce, flota bila jadna a linije smesne.
Uostalom, ne treba polemisati o tome dal je to gubitak novca jer je to cinjenica.
Ali… nalazimo se na vazduhoplovnom portalu i logicno je da ovde komentatori podrzavaju pomoc drzave, jer ako su ovde vole vazduhoplovstvo pretpostavljam.
Nejasno je zasto neko ne zeli da se pomogne avio saobracaju i napinje se da dokaze kako je to gubitak novca, a komentarise na ovakvom portalu?

Samo da napomenem, drzava subvencionise mnoge, i to strane kompanije sa profitom koji se meri u milijardama!

Ma

Ko zna šta znači izjava „da ne brinu jer sada EU dozvoljava državnu pomoć i dokapitalizaciju“. Jel to znači da mi moramo da pitamo i tražimo odobrenje od stranaca u organizaciji poslovanja državne firme kao što je AS. Je mi to moramo da tražimo odobrenje da uložimo naš narodni-državni novac u neprofitabilnu firmu.

Odgovori
ve

Kada drzava pristupi procesu pregovota za clanstvo u EU pod lupom su sve drzavne subvencije.Naravno sve velike avio kompanije iz drzava EU dobijaju subvencije ali to se Lufthanzi,Air France i drugim ne uzima za zlo.Pogledajte samo koliko je novca lupila Njemacka kada je doslo do bankrota Air Berlina.

Me

@Ma samo pitam
EU ne dozvoljava upumpavanje drzavnog novca u aviokompanije kako bi se vestacki pravio profit kao sto AS radi vec godinama. Posto nismo clan EU, te odredbe ne vaze u potpunosti. Cilj odredbi je stvaranje profitabilnih aviokompanija. Zbog toga je propao Madjarski Malev recimo.

Ma

Koji su razlozi za enormno veliki disparitet plata letačkog osoblja, posebno pilota, u AS i VS, kada su obe institucije u vlasništvu države. Što su piloti koji čuvaju medjunarodne vazduhoplovne koridorevišesrtuko manje vredni od koloega koji evidentno nisu krivi što rade u firmi za koju se jasno nezna kako posluje. Ostavimo propagandu na stranu. Posebno ako zaključimo iz izjave predsednika da je država spremna i da nema prepreke da pomaže AS.Zašto pomagati komercijalnu firmu ako svojim radom zaradjuje više nego što ulaže. Znači ako treba država da budžetom pomaže nema tu stvarnog, realnog profita samo fikcija, povlastice i protekcija i primarna akumulacija kapitala za nekog ili nešto. Pijavica na grbači poreskioh obveznika od kojih velika većina nikada i nije prišla avionu a kamoli putovala.

Ma

>> Naravno sve velike avio kompanije iz drzava EU dobijaju subvencije ali to se Lufthanzi,Air France i drugim ne uzima za zlo

Subvencije te vrste su suprotno vasoj malicioznoj tvrdnji moguce ali se moraju odobriti od strane Evropske komisije, tako da nema razloga zasto u nekom hipotetickom slicaju Srbije u EU tako nesto u datoj situaciji ne bi bilo odoboreno (kao sto jeste u vezi sa pandemijom evropskim kompanijama). Zasto ne odete na portale mejnstrim tabloida i zaludjujete citaoce?

AL

@Mayer
Ne mislim da branim Srbiju i kompaniju AS, ali u ovom slucaju, malo je to drugacije jer je AS u drzavnom vlasnistvu, kao i njihov strateski partner, tako da to se moze tumaciti i kao „investicija“ u svoje vlasnistvo isto kao sto bi neki fond ili banka upumpali pare u bilo koju drugu kompaniju, recimo kao SoftBank i njihove investicije u razne gubitase(WeWork na tebe sam mislio).
Poprilicno mutna tvrdnja, ali opet moze proci.
Ja sam samo zabrinut kako vlast raspolaze sa drzavnim novcem kojeg ima jako malo i da li mi to mozemo „izdrzati“.
Lako nam je za SAD, Arape i ostale „cash rich“ nacije.

da

Господо, да ли неко зна зашто нису раскинули све лизинге или барем најскупље?
Када се опет дигне авио-саобраћај биће авиона за лизинг или куповину.
Да ли други власник исто улаже нешто у заједничку фирму?
Које тело у држави контролише пословање оваквих заједничких фирми?

Odgovori
ve

@dax Svaki raskid ugovora o lizingu nosi obavezu placanja penala tako da nije bas isplativo da se to uradi.Koliko je meni poznato lizing je najskuplji za A330 a to je avion koji je bio prilicno ukljucen u humanitarne letove koje je odradila Air Srbija u vremenu pandemije covid19.

Me

@vesko
Svaki avion AS osim ATR flote je na lizingu, a sad definitivno nisu svi u upotrebi. A opet obzirom kakva je to firma ko zna kakve ugovore za lizing su pravili i koliki su penali za prekid lizinga.
@Dax
Pa i nece biti previse slobodnih aviona za lizing. Mnogi su vec dogovreni unapred, pogotovo narrowbody tipa A320 Fam ili B737. Bice veci broj widebody aviona slobodan to je sigurno.

ve

@Mehanicar u kojij si komoaniji postao mehanicar?Da lj ti je tada smetalo stoje u pitanju komoanija koja dibija drzavne subvencije.Sada si vjerovatno negdje u inostranstvo pa mozes bez Air Srbije ili nekadasnjeg Jata.Posmatraj stvsri malo sire nije tvoj interes jedino sto je bitno.Cudi me da avio komoanije ne uvedu obavezu da im ugovire o lizingu prave mehanicari.

AL

@vesko
Air Serbia ne odrzava avione, nego firma Jat Tehnika koja je potpuno zasebna od prevoznika.
Drugo, ta firma, za razliku od prevoznika je poslovala odlicno i ima kvalitetan kadar spreman za sve izazove. Jedini „kamen oko vrata“ je bio upravo prevoznik koji je konstatno bio duzan za odrzavanje, pa mu drzava taj dug „otpise“.
Eto koliko poznajete materiju, a napadate coveka.

ve

Al a sta ako je covjek postao mehanicar u vrijeme dok je Jat tehnika bila sastavnio dio Jat-a?Ne guraj svoj nos u svaku pricu ,nisi ti ovdje advokat niciji.

Bo

Koliko AirSerbia ima aviona u sopstvenom vlasništvu ili barem kroz kredite je u procesu kupovine?
Da li su svi avioni samo na rentiranju?
Samo lud čovek ili onaj koji ima neki interes bi ulagao u nešto što ne donosi profit, ili može da bude i treće – pijani milioner, milijarder.

Najgore je što država upumpava novac u neko državno preduzeće i to netransparentno. Ne zna se gde se troši novac egzaktno, zloupotrebe su moguće. Da li je to ključan interes za ulaganje u državnu nac. avio kompaniju?

Šta da kažu radnici fabrike traktora IMT ili sada radnici fabrike autobusa Ikarbus? Zašto njima ne dati milione?
Jel su to građani drugog reda? Jel je to po Ustavu?
Ali zašto onda ne dati i zemljoradničkoj zadruzi u Malom Mokrom Lugu – jesu li i oni građani drugog reda a ovi u AirSrbiji prvog reda?

Ovo mi sve liči na onu čuvenu izjavu predsednika koji kaže, sredio bi on navijače Zvezde i Partizana, ali jadan ne može a država je nemoćna!
Izjava za dečje obdanište!

Šta rade Ameri i drugo veliki nas ne treba da brine, jer su to države koje utiču na kretanje svestke politike, ekonomije moći, to su Vlade koje otvaraju i zatvaraju krize, štampaju, puštaju pa izvlače novac…i sa takvima se mi treba da uporedimo. Čuj imaju ameri i rusi a mi nemamo.

U redu je, ko što je neko napisao, da je lepo imati domaću nacionalnu kompaniju, i da čak može navodno da radi profitabilno ali da menadžment pravi probleme? Pa u tome je i stvar – mi 100 godina nemamo te menadžmente koji rade kako treba i baš zbog njih takvih sve što im ide iz državne cucle im ne treba dati.

Uostalom, samo „elementarne“ kompanije koje su strateški važne za građane i državu, Energetika, Vodovodi, Zdravstvo…ne treba biti privatizovane u kapitalizmu. Sve ostalo da, i nema pomoć države.
Ako ima pomoć, onda su to građani koji su iznad drugih po ljudskim pravima. Prvo to pa sve drugo a to prvo za posledicu može imati povećanje moći i privilegija!

Na kraju, ukratko – sramna izjava gospodina predsednika. Deluje mi na onu naordnu – čega se pametan stidi, budala se diči!

Odgovori
Al

@Bocko
Gledaj ovako. Air Serbia je za nas preduzeće od strateškog značaja, tj. vazduhoplovstvo je grana industrije od strateškog značaja, pa bilo to SAD, Srbija ili Afganistan. Generalno govoreći, saobraćaj kao grana industrije je od strateškog značaja za svaku državu i guranje domaćih firmi nije uopšte loša ideja, kada se to odradi dobro. Zašto su propali IMT i Ikarbus, takođe firme koje bi mogli da okarakterišemo kao firme strateškog značaja, je verovatno posledica više unutrašnjih i spoljašnjih faktora. Air Serbia nije, Air Serbia je preživela JAT i danas je daleko bolje preduzeće, u poređenju sa JAT-om. Da li AS može da bude još bolja kompanija, može, da li AS može da bude profitabilna, može, da li može da bude još transparentnija, naravno da može. Ali ako to želimo, onda moramo mi kao država da stanemo iza AS i pomognemo.

Menadžment u Srbiji postoji, nije to neka misaona imenica. Kao i svaki posao, postoje dobri i loši menadžeri, a što se uglavnom guraju ljudi iz ove druge grupe je na nama da shvatimo i ispravimo.

Zašto je saobraćaj strateška grana industrije. Jednostavno, saobraćaj je pretpostavka privrede, bez vazduhoplovstva, brodarstva, železnice, puteva, nema ni jake privrede (i to debelo vidimo na našem primeru, jer je loša saobraćajna infastruktura jedan od ključnih faktora lošeg ekonomskog razvoja zemlje). Jednostavno, vi ne možete ubediti čoveka da dođe da živi i radi u nekom selu, varoši ili gradu, ako je njegova jedina veza sa svetom zemljani put koji je zatvoren bar tri meseca svake godine zbog snega, kiše, blata, odrona ili čega već. Normalno, ovo je više primer za drumski saobraćaj, ali isti principi važe za vazduhoplovstvo.

Privatna avio kompanija vam neće leteti tamo gde ne može da ostvari profit, osim slučaja kada im država pokrije sve troškove linije kako bi ta linija bila profitabilna ili bar na nuli. Za to imate gomilu primera koje je Alen prikazao u svojim člancima. U prevodu, ono što želim da kažem je da imali mi državnu kompaniju ili ne, mi ćemo morati nekom da plaćamo da održava sve strateške linije koje su potrebne ovoj državi da bi se kako tako razvijala. Tako da ne. Kad bi ukinuli Air Serbiu, taj novac ne bi završio u bolnicama i lečenju dece, već u džepu Ryanair, Wizz Air, Eurowings i drugih low cost kompanija koje bez subvencija ne bi htele da pokriju ni trećinu linija koje pokriva Air Serbia danas. A kad već moramo da dajemo naše pare nekom, nek to bude bar neprofitabilna državna firma koja bar zapošljava domaće ljude i daje im priliku da solidno žive u Srbiji. A ako bude bilo prilike, ta ista Air Serbia može biti jezgro neke buduće daleko profitabilnije državne kompanije.

Ma

>> Zašto je saobraćaj strateška grana industrije

Po strani da je vasa tvrdnja prilicno montipajtonska, ne mozete vi da slupate milijarde u „saobracaj“ pa da ocekujete da ce industrija tek tako odjednom da se pojavi, raste, razvija! Te stvari (saobracajna infrastruktura & idustrija) idu ruku pod ruku. Kada je ekonomska klima povoljna (kljucna stvar) firme pocinju da rade, sleperi na pocetku prevoze robu uskim drumovima sa izrovanim rupama, ali roba ide jer je konkurentna i postoje kupci. Posle nekog vremena drzava od industrije prihoduje i pocinje da asfaltira/siri/popravlja najproblematicnije saobracajne deonice. Posle par godina, prve se prvi autoputevi tamo gde je to ocigledno potrebno, cesto sami industrijalci lobiraju/urgiraju da se saobracaj poboljsa, ne zbog slikanja ili nacionalizma nego da bi njihove robe i usluge brze stigle do potrosaca i oni time vise zaradili. To je jedini nacin, sve ostalo je demagogija a vi kako hocete.

AL

@Aleksa Radojcic
Povecaces domaci saobracaj tako sto ces prevoznicicima i spedicijama dati povrat poreza i akciza od goriva koje mogu investirati u ekpanziju i kredite za nova vozila koja bi vremenom cak mogli kupiti iz domacih izvora tako sto ces obnoviti proizvodnju teretnih vozila kroz stratesko partnerstvo sa kompetentnim stranim ivnestitorom, to je jedan nacin, a saobracaj neces razviti tako sto ces imati najskuplje gorivo u Evropi i minijaturnu avio kompaniju u koju ces baciti 40-50 miliona svako par godina.

Al

@AL-41F1
A jesam je rekao da je to jedini način da se poveća saobraćaj, tj. da trebamo samo da ulažemo u AS, a da ostalo batalimo? Na stranu što su svi bus prevoznici i špedicije do ove krize bile u odličnoj poziciji koju su maksimalno koristili. To za gorivo je tačno, ali ne postoji politička volja da se uvedu ozbiljni porezi bankama ko u Mađarskoj, te gorivo ispada najbolje rešenje za vlast.

AS je i dalje dobra kompanija, daleko bolja od JAT i vredi svake pare koja se ubaci u nju svake godine, što možemo da vidimo u praksi mali milion puta. Ako nećemo da plaćamo ovakvu AS, onda ćemo plaćati strane LCC koje ovu igru igraju prljavo i maksimalno ucenjivački, pogotovo kada nema domaćeg konkurenta.

@Mayer
To je možda važilo u prošlosti, danas ne. Danas je saobraćajna infastruktura ozbiljna pretpostavka razvoja bilo kakvog jačeg oblika privrede. I to se vidi na našem primeru, koji je još značajnije pogoršan centralizacijom. Da ne govorim o vojnoj strani saobraćajnica. Samim tim, saobraćaj jeste strateška grana industrije. Specifičnost vazduhoplovstva je što vi nećete dobiti lobiranje da modernizujete aerodrom, već ucene da platite liniju LCC (najbolji primer Rajaner), tj. kako god vi okrenuli (državno vs privatno) vi ćete plaćati iz državnog budžeta i jednu i drugu opciju.

Bo

@Aleksa Radojičić

I pored ovakve ErSrbije kojoj se upumpava novac građana, postoje privatne aviokompanije koje lete iz BEG ka skoro svim hubovima u evropi.
To je dovoljno za Srbiju što se tiče letova u civilnom avio saobraćaj bez ikakvih subvencija, pa otpada teza da ćemo drugima graditi škole i obdaništa.

„Privatna avio kompanija vam neće leteti tamo gde ne može da ostvari profit, osim slučaja kada im država pokrije sve troškove linije kako bi ta linija bila profitabilna ili bar na nuli“.

Baš to radi i ErSrbija, toga se treba osloboditi, i pustiti one koji mogu da rade bez subvencija. Čija je kompanija, nije upšte bitno. Šta više, mnoge
su vlasništvo međunarodnih investicionih fondova. Kapital ne poznaje nacije.
Milijarde evra, koje se bacaju ErSrbiji, bile bi dragocene za projekte u Srbiji, od pomenute saobraćajne infrastrukture, do boljih škola, bolnica, dečijih igrališta.
Jedan do dva transportna aviona bi bila dovoljna za državu Srbiju.
Avio kompanija možda i može da postoji, ali da se vodi transparentno, međutim to je kod nas utopija, jer se to nije radilo ni u doba SFRJ kad su se zakoni i poštovali, a ne kao sada kada i ne postoje. Danas uglavnom služi da se izvlači novac iz budžeta i ne transparentno troši – poligon za zlouptrebu. To je motiv, poput Zvezde i Partizana.

Može dalje da se pročita i ovo: Za razliku od Er Srbije, sve druge evropske kompanije, koje zbog korona krize traže pomoć svojih država, pre krize nisu poslovale s gubicima i nisu dobijale subvencije. Dakle, razlika između evropskog i srpskog iskustvu je drastično različita.

ErSrbiju pored svega opterećuju visoki dugovi, visoki operativni troškovi, poslovanje s iznajmljenim avionima, nepotrebno veliki broj zaposlenih.
I da hoće, gore ne mogu. Verovatno bi sutra ostali bez aviona da im država ne plaća rentu.
650 000 evra je zakup jednog A320.
Poenta je: Nema subvencija države, pogotovo u ovako velikim iznosima! Ako možeš opstani na tržištu, ako ne možeš, traži drugi posao ko svako od nas što mora da uradi.

Napisali ste da je Ikarbus propao i IMT. Propali su jer nisu imali subvencija ko ErSrbija. Inače, IKARBUS ima i sada mnogo bolji proizvod i potencijal u svim
sverama od ErSrbije i od značaja za veći broj građana i za nauku (mašinostvo/saobraćaj) i za državu uopšte. To je porizvodna delatnost a ne usluga.

Odgovori
Al

@Bocko
„I pored ovakve ErSrbije kojoj se upumpava novac građana, postoje privatne aviokompanije koje lete iz BEG ka skoro svim hubovima u evropi.
To je dovoljno za Srbiju što se tiče letova u civilnom avio saobraćaj bez ikakvih subvencija, pa otpada teza da ćemo drugima graditi škole i obdaništa.“

Pa verovatno je bila i takva linija razmišljanja u Mađarskoj kada je propao Malev. Eto, sad ti isti Mađari plaćaju ogromne svote novca od kojih bi mogli da otvore sopstvenu aviokompaniju privatnicima, tako da moja tvrdnja itekako stoji kao stena. A ti novci u bolnicu nisu ni privirili. I to nije jedini primer. Opet vam ponavljam. Imate gomilu Alenovih članaka o ovim temama, koji pružaju bar osnovne informacije sa kojim čovek može da barata kada se bavi o ovoj temi.

„Baš to radi i ErSrbija, toga se treba osloboditi, i pustiti one koji mogu da rade bez subvencija. Čija je kompanija, nije upšte bitno. Šta više, mnoge
su vlasništvo međunarodnih investicionih fondova. Kapital ne poznaje nacije.“

Ne radi uvek. Ima tu dosta strateških upliva države, kao i ekonomskih poteza uprave koje su posledice okolnosti u kojima se nalazimo i živimo.
Upravo zato što su mnoge kompanije u vlasništvu bogataša i međunarodnih fondova, one teže isključivo da ostvare profit. Njih je briga za potrebe Srbije i veza koja ova zemlja mora da ima da bi njena ekonomija funkcionisala i dalje se razvijala. Tj. može da ih nteresuju potrebe Srbije, ali onda se to dodatno plaća. I onda dolazimo u istu situaciju.

„Milijarde evra, koje se bacaju ErSrbiji, bile bi dragocene za projekte u Srbiji, od pomenute saobraćajne infrastrukture, do boljih škola, bolnica, dečijih igrališta.“

Opet ponavljam, nebi. Završili bi u drugim džepovima. Kada bi ljudi ovde shvatili da je potreba države da se u sve grane i službe ulaže koliko treba kako bi se zadovoljili ciljevi i potrebe države i naroda, onda bi mi nam definitnivno bilo bolje. Jednostavno, država nije samo bolnica, država je SISTEM, sa svojim zadacima, ciljevima i potrebama.

„Jedan do dva transportna aviona bi bila dovoljna za državu Srbiju.“

Potrebno je više, jer RViPVO ima dosta zadataka koja treba da obavi sa transportnim avionima, a jedan do dva nisu dovoljna. Minimum 4 aviona tipa C295 ili još 4 aviona tipa L-420. Bez toga, možemo slobodno da vučemo AS za svaku potrebu koje bi RViPVO moglo samostalno da uradi.

„Za razliku od Er Srbije, sve druge evropske kompanije, koje zbog korona krize traže pomoć svojih država, pre krize nisu poslovale s gubicima i nisu dobijale subvencije. Dakle, razlika između evropskog i srpskog iskustvu je drastično različita.“

To je isključivo posledica zabrane subvencija od strane EU, što je dovelo do toga da većina evropskih kompanija bude daleko nekonkurentnija u poređenju sa svojim parnjacima iz SAD, Bliskog Istoka i Istočne Azije, što za posledicu daje daleko teže stanje evropskih kompanija tokom ove krize. U prevodu, lepa praksa u evropskoj utopiji, ali ostatak sveta igra ovu igru maksimalno prljavo.

„ErSrbiju pored svega opterećuju visoki dugovi, visoki operativni troškovi, poslovanje s iznajmljenim avionima, nepotrebno veliki broj zaposlenih.
I da hoće, gore ne mogu. Verovatno bi sutra ostali bez aviona da im država ne plaća rentu.“

Kada bi se menadžmentu dala veća sloboda odlučivanja, tj. kada bi im se reklo da vode firmu kao bilo koji privatnu, većine tih problema ne bi bilo, a AS bi verovatno bila blizu nule ili pozitivna.

„Nema subvencija države, pogotovo u ovako velikim iznosima! Ako možeš opstani na tržištu, ako ne možeš, traži drugi posao ko svako od nas što mora da uradi.“

Kako nema. Šta rade u Aziji, na Bliskom Istoku? Pa Ameri ne daju novac (osim u krizi), ali se neameričke kompanije blokiraju na svaki mogući način kako bi domaće kompanije držale što veći deo domaćeg kolača. A zašto sve države širom sveta guraju domaće kompanije (bilo državne ili privredne) u vazduhoplovstvu? Pa jednostavno, zato što je vazduhoplovstvo strateška grana industrije ogromnog značaja, koja danas predstavlja ono što je železnica i parna mašina predstavljala privredi u XIX veku. I to sve zemlje sveta znaju i štite po svaku cenu, te ovde pored ekonomske perspektive veliki uticaj imaju i druge perspektive na donošenje odluka.

Samo Evropa živi u nekom svom svetu sa merama, koje za cilj imaju da celu ovu „globalizaciju“ u vazduhoplovstvu prežive 3 najveća prevoznika Nemačke, Francuske i UK… A da ne govorimo, da to čini sve evropske kompanije (osim LCC) manje konkuretnim sa ostatkom sveta.

„IKARBUS ima i sada mnogo bolji proizvod i potencijal u svim
sverama od ErSrbije i od značaja za veći broj građana i za nauku (mašinostvo/saobraćaj) i za državu uopšte. To je porizvodna delatnost a ne usluga.“

Da li je strateško preduzeće da. Da li je više strateško od AS, ne. AS direktno i indirektno više utiče na privredu Srbije, nego Ikarbus, jer je AS, tj. vazduhoplovstvo, jedna od najvažnijih veza Srbije sa svetom (uključujući plovni put Dunav i koridor 10). To je činjenica. Ikarbus se treba privatizovati, a novom vlasniku se treba pomoći da što pre obnovi proizvodnju, tj. bar se tako trebalo pokušati. I još jedno, Ikarbus i IMT nisu propali zato što nisu imali subvencije, nego zato što posle svih ovih ratova nije izvršena reogranizacija preduzeća i prilagođavanje tržištu, tj. njima je bila potrebna transformacija po ugledu na JAT u AS. Ikarbusu i IMTu ne bi pomogle ni sve subvencije ovog bez te transformacije.

Bo

@Aleksa Radojičić

„Kada bi se menadžmentu dala veća sloboda odlučivanja, tj. kada bi im se reklo da vode firmu kao bilo koji privatnu, većine tih problema ne bi bilo, a AS bi verovatno bila blizu nule ili pozitivna.“

Sam si napisao, „kada bi“, pa kada bi, ali to kada bi ne može već 100 godina!

ER Srbija, doprinosi samo odlivu i ničemu više.
ER Srbija je apsolutno potpuno promašen projekat jer je planiran da pravi profit a on pravi gubitke.
ER Srbija nije ni reorganizovana kako treba, niti joj je izabran dobar partner za dokapitalizaciju. Poslednji direktor JAT-a, je javno govorio (ma i sada na JuTjubu koliko me sećanje služi) da su najmovi aviona sa njihovim Ugovorima bili mnogo povoljniji nego sada, tj onog momenta kada je došao „ekspert“ Dane Kondić.
ER Srbiji nova vlast, može dati šansu i to u ograničenom vremenskom periodu da pronađe novog partnera, i proba da bude kompanija kojoj ne trebaju subvencije. Ako to ne bude uspela ista po slovu tržišta i ekonomije će se sama ugasiti jer joj ne smeju biti dostupni fondovi Republike Srbije.

JA: Milijarde evra, koje se bacaju ErSrbiji, bile bi dragocene za projekte u Srbiji, od pomenute saobraćajne infrastrukture, do boljih škola, bolnica, dečijih igrališta.“

„Opet ponavljam, nebi. Završili bi u drugim džepovima“.

To je već pitanje pravne države, ne vezano da li postoji ErSrbija ili ne, sa njom nema nikakve veze.

Koliko i kome Mađari daju pare? Gde su egzaktni podaci? Daju onoliko koliko mi Er Srbiji? Ako daju i 10%, ne verujem ni toliko. (neka napiše onaj ko ima egzaktne podatke). Niš je dao novac WiZZEr-u da leti iz Niša? Ne, dao je određene povlastice, ali da je dao novac nije, niti je uopšte opterećivao budžet RS, naprotiv, bio je profitabilan.

BEG nije mali grad i za sve strateške destinacije (GER, FRA, ITA, GBR…) bi postojali letovi bez ikakvih subvencija. Pogotovu sada, kada je VANSI onaj koji upravlja Nikolom Teslom.

Već sam pisao, kakva Azija, čuj bliski istok?! Mi da se poredimo sa onim naftašima, pobogu?!
Nisam siguran koliko ima državnih nacionalnih kompanija. Ako postoje a prave profit i treba da postoje, neka su i državne.

Nama je vazduhoplovni saobraćaj orjentisan samo na putnički deo, kargo nemamo već više od 20 godina, pa nam je u obe potgrane možda po efikasnosti i na poslednjem mestu od svih vidova saobraćaja.

Ne vidim kako ErSrbija više utiče na strategiju privrede od jednog Ikarbusa dokle god proizvodi gubitke. Za Ikarbusov proizvod se pokreću stotine malih i srednjih preduzeća, i iz vana i domaći, u ErSrbiji mnogo manje, daleko manje.

Ikarbus je mnogo bolje reorganizovan bio nego ErSrbija. Upropašćen je onda kada ga je država prodala nekim budalama iz Rusije, koji su podigli u njegovo ime kredite i pobegli. Od tog momenta Ikarbus je postao nelikvidan a ne zbog toga što je loše reorganizovan ili nije imao proizvod.
IMT je druga priča, ali da je neko dao i 10% para IMT-u da kupi novu tehnologiju (automatske strugove, glodalice, robote za zavarivanje…) uložilo bi se odmah u kadar (deca bi učila na MFK, ETF…) i danas bi ako ništa drugo bili pogon nekog renomiranog proizvođača.

Morate da shvatite da su avioni skupe igračke. Nema tu emocija. Država (jer ovo nije komunizam) ne treba nijednom privrednom subjektu da pomaže ni dinara, sem u nekom prelaznom ograničenom vremenskom periodu, kada se ispunjava nekakav plan za oporavak tog privrednog subjekta i prirpremu za dokapitalizaciju. Drugačije nikako.

Sipanjem u bunar ErSrbije, korist ima samo uski krug ljudi, a to su oni koji daju državni novac, oni koji ga direktno primaju i njim direktno raspolažu. To rade netransparetno što dovodi do zaključka da manipulišu tuđim, tj državnim, našim novcem. Otuda je sve tajno. Kriju svoje manipulacije i kriminal!

Odgovori
Al

„Sam si napisao, „kada bi“, pa kada bi, ali to kada bi ne može već 100 godina!“

I šta da uništimo sve? To je bolja opcija?

„ER Srbija, doprinosi samo odlivu i ničemu više.“

AS itekako doprinosi Srbiji, direktno i posredno, na mnoge načine, ali teško je to objasniti čoveku koji samo brine o novcu, a već sam rekao da u ovoj industriji ima daleko više faktora od profita.

„ER Srbija je apsolutno potpuno promašen projekat jer je planiran da pravi profit a on pravi gubitke.
ER Srbija nije ni reorganizovana kako treba, niti joj je izabran dobar partner za dokapitalizaciju. Poslednji direktor JAT-a, je javno govorio (ma i sada na JuTjubu koliko me sećanje služi) da su najmovi aviona sa njihovim Ugovorima bili mnogo povoljniji nego sada, tj onog momenta kada je došao „ekspert“ Dane Kondić.“

Problem ovog upoređivanja je da mi nemamo ugovore da ih direktno uporedimo, te izvlačenje bilo kakvih zaključaka je opasno i neozbiljno.

„To je već pitanje pravne države, ne vezano da li postoji ErSrbija ili ne, sa njom nema nikakve veze.“

Nema veze to sa pravnom državom. Rajaner dobija gomilu subvencija kroz zajednička oglašavanja, iz budžeta manjih opština itd. A kada ne dobije šta želi kroz ucene, samo se spakuje i ode. U osnovi, to je njihova strategija ekspanzije koja im sada donosi više problema nego dobiti.

„Koliko i kome Mađari daju pare? Gde su egzaktni podaci? Daju onoliko koliko mi Er Srbiji? Ako daju i 10%, ne verujem ni toliko. (neka napiše onaj ko ima egzaktne podatke). Niš je dao novac WiZZEr-u da leti iz Niša? Ne, dao je određene povlastice, ali da je dao novac nije, niti je uopšte opterećivao budžet RS, naprotiv, bio je profitabilan.“

A odšteta vlasniku aerodroma u Budimpešti? Promene vlasnika istog aerodroma? PSO linije koje plaća država? Pa čoveče, Mađarska se još nije oporavila od propasti Maleva pre 8 godina, a ti bi da ukidaš AS. Pa znaš kada ćemo se mi, država van EU, oporaviti od propasti iste. Nikad. I pokušaj oporavka ćemo debelo platiti. Niš je izvlačio kargo, da nije bilo karga, Niš bi bio gubitaš takođe, koji bi davao daleko više ustupaka stranim kompanija da bi dobio više linija.

„BEG nije mali grad i za sve strateške destinacije (GER, FRA, ITA, GBR…) bi postojali letovi bez ikakvih subvencija. Pogotovu sada, kada je VANSI onaj koji upravlja Nikolom Teslom.“

BEG ima potrebe za daleko većom povezanošću, jer pretendira da bude regionalni hub. Tu AS igra veliku ulogu i predstavlja jezgro Vansijevog plana. Kada bi mi sutra ukinuli AS, Vansi bi zatražio odštetu, spakovao bi se i otišao, jer više ne bi bilo poente da bude na Nikoli Tesli.

„Već sam pisao, kakva Azija, čuj bliski istok?! Mi da se poredimo sa onim naftašima, pobogu?!
Nisam siguran koliko ima državnih nacionalnih kompanija. Ako postoje a prave profit i treba da postoje, neka su i državne.“

Ne moraš daleko, imaš LOT i Air Baltic u EU, državne profitabilne kompanije. Aziju i Bliski Istok povlačim zato što su najbolji primer da u ovoj industriji evropski fer plej ne postoji, ovde je cilj da se uništi, prigabi, uceni.

Nama je vazduhoplovni saobraćaj orjentisan samo na putnički deo, kargo nemamo već više od 20 godina, pa nam je u obe potgrane možda po efikasnosti i na poslednjem mestu od svih vidova saobraćaja.

To stoji, ali se to da popraviti, a za to treba određeno jezgro u obliku AS.

„Ne vidim kako ErSrbija više utiče na strategiju privrede od jednog Ikarbusa dokle god proizvodi gubitke. Za Ikarbusov proizvod se pokreću stotine malih i srednjih preduzeća, i iz vana i domaći, u ErSrbiji mnogo manje, daleko manje.“

Evo ovako, direktno utiče na naše aerodrome, pogotovo Nikolu Teslu i status koncesije sa Vansijem i naše vazduhoplovstvo u celini. Posredno, propast AS će negativno uticati na turizam, ugostiteljstvo, a lošija povezanost Srbije sa svetom će staviti u lošiju poziciju sve domaće kompanije u poređenju sa ostatkom sveta, uključujući i neki dobrostojeći Ikarbus.

„Država (jer ovo nije komunizam) ne treba nijednom privrednom subjektu da pomaže ni dinara, sem u nekom prelaznom ograničenom vremenskom periodu, kada se ispunjava nekakav plan za oporavak tog privrednog subjekta i prirpremu za dokapitalizaciju. Drugačije nikako.“

Onda idite i objasnite to svim vazduhoplovnim kompanijama širom sveta. Objasnite to šefovima i vlasnicima Rajanera, smejaće vam se u lice, jerse njihova strategija širenja delom bazira na ucenjivanju manjih država i aerodroma i izvlačenja para iz njihovih budžeta.

„Sipanjem u bunar ErSrbije, korist ima samo uski krug ljudi, a to su oni koji daju državni novac, oni koji ga direktno primaju i njim direktno raspolažu.“

Korist direktno i posredno imamo svi mi, al opet teško je to objasniti nekom ko se samo interesuje u novac.

„To rade netransparetno što dovodi do zaključka da manipulišu tuđim, tj državnim, našim novcem.“

Slažem se da je netransparetno, ali ako vi nemate dokaze da neko manipuliše tuđim novce, onda ne može optužiti nekog za to delo.

„Otuda je sve tajno. Kriju svoje manipulacije i kriminal!“

Nema dokaza, nema kriminala. Ako vi ne možete da dokažete nešto, ne možete da tvrdite nešto, tj. dok se ne dokaže suprotno optuženi je nevin.

„Ikarbus je mnogo bolje reorganizovan bio nego ErSrbija. Upropašćen je onda kada ga je država prodala nekim budalama iz Rusije, koji su podigli u njegovo ime kredite i pobegli. Od tog momenta Ikarbus je postao nelikvidan a ne zbog toga što je loše reorganizovan ili nije imao proizvod.“

Ajmo opet ovo nanovo. Po meni, reogranizacija bez stranog partnera nije dobra reogranizacija. Privatizaciju neću ni da komentarišem. Isto važi i za IMT, bez reogranizacije uz pomoć stranog partnera, nema tih para koje bi pomogle IMT. AS je to dobila i danas je daleko bolja kompanija, ali to je teško objasniti nekom ko samo vodi računa o parama.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs