BEG airport status
Mađarska zainteresovana za Super Tucano Ukoliko bi Mađarska nabavila Super Tucano bila bi u Evropi prvi korisnik ovog aviona / Foto: Embraer

Mađarska zainteresovana za Super Tucano

Italijanski vazduhoplovni portal Blog Before Flight preneo je pre dva dana da je od lokalnih mađarskih izvora dobio informaciju da Ratno vazduhoplovstvo Mađarske razmatra nabavku određenog broja brazilskih školskih i lakih jurišnih aviona Embraer EMB-314 (A-29) Super Tucano koji bi se koristili u obuci pilota. Blog Before Flight podseća da ovakva vest dolazi samo par meseci nakon što je Mađarska potpisala ugovor sa Embraerom o nabavci dva transportna aviona KC-390 Millenium.

U proteklih nekoliko godina Mađarska nastoji da obnovi sopstvenu obuku svojih vojnih pilota koji su se do sada dobrim delom školovali u inostranstvu. Tako su tokom 2017. i 2018. iz Češke nabavljena dva školska aviona Zlin 143 i dva Zlin 242L a decembra 2020. su isporučena još 4 Zlina 242L. Oni su zamenili školske aviona Iak-52 (rumunski licencni sovjetski Jak-52) koje je Mađarska nabavila 1994. kada je iz Rumunije stiglo 12 primeraka od kojih su tokom korišćenja dva izgubljena u udesima.

Nabavka školskih turboelisnih aviona trebalo bi takođe da bude deo plana modernizacije oružanih snaga koja se već nekoliko godina u sprovodi u velikom obimu. Nakon nabavke 14 višenamenskih borbenih aviona JAS-39 Gripen koja je realizovana 2006-2007. usledile su nabavke već pomenutih školskih aviona Zlin 143 i 242, potom dva putnička A319Cj i dva poslovna Falcon 7X, narudžbina dva srednja transportna KC-390 kao i kupovina 20 višenamenskih lakih helikoptera H145M i 16 srednjih višenamenskih helikoptera H225M. Uz to u Rusiji je u periodu od 2016-2019. remontovano 5 Mi-17 kao i 8 Mi-24.

Moguće je da RV Mađarske nakon nabavke klipnih školskih aviona kojima se može vršiti odabir kandidata za buduće vojne pilota kao i njihova osnovna obuka, sada želi i nabavku turboelisnih letelica za napredno školovanje. Pored toga Mađarska je pokazala interesovanje i za novu generaciju školsko-borbenog aviona L-39, češki L-39NG prezentovan je u mađarskoj vazduhoplovnoj bazi Kečkemet novembra 2020. godine. Mađarska je pri tom već bila korisnik verzija L-39ZO, 20 primeraka je bilo u sastavu Ratnog vazduhoplovstva u peirodu od 1993. do 2009.

Kako podseća Blog Before Flight, komandant mađarske 86. helikopterske baze Solnok general Jožef Koler izjavio je krajem 2017. godine da RV Mađarske planira da obnovi obuku vojnih pilota u Solnoku, kako za avione tako i za helikoptere.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Le

Ovi se ne zezaju sa Orlom V2.01.022…mic po mic grade.
Ima jedno jutro da se probudimo u Mađarskoj do Vranja…

Odgovori
Bo

U Vranje ima madjarska manjina od poslednjih izbora.

St

Bar cemo tad biti deo ozbiljne drzave, clanice EU.
A madjarski cemo vec nauciti.

В

@Stojko
Когнитивне способности и карактер су Вам, изгледа, у складу са именом.

Ig

Vranje može označit prestanak opće opasnosti, izginuše Mađari od korone 😎

re

Kada pročitam ovakve stvari uvek se setim opisa šoka koji je doživeo Staljin kada je krenula Barbarosa. Imali su potpisane mirovne sporazume, na sam dan početka Barbarose železničke kompozicije krcate ruskim sirovinama i naftom su prelazile poljsku granicu na putu prema Rajhu. U predratnim godinama Nemačka je isprobavala svoju tehniku i čak sprovodila zajedničke manerve na ruskim poligonima. …
Samo sam se setio ovoga, a da li treba i neko drugi da se seti ovakvih primera iz istorije prosudite sami.

Odgovori
OS

Određeni krugovi u okviru mađarske elite svakako imaju pretenzije prema susednim drzavama pre svega Rumuniji, zatim Hrvatskoj, Slovačkoj i Srbiji, dakle gde postoji mađarska zajednica. Pozivaju se na istorijske granice Ugarske i ako bi se uzeo samo taj argument bili bi potpuno u pravu, ali zaboravljaju da su u dva svetska rata bili na pogresnoj strani. Postoji opet argument da su mirovnim sporazumima kaznjeni vise nego nemačka i tu su u pravu, pogotovo kada se zna da je i Rumunija u drugom svetskom ratu bila na toj istoj pogrešanoj strani a mađarske teritorije su ostale u Rumuniji kao veliki broj mađara.
Međutim mađarski revanšizam trenutno nije moguć prema susedima koji su sa njima u istom vojnom savezu.
Ostaje da se nadamo da će 1918. godina biti zabelezena kao poslednja kada je mađarski vojnik prošao kroz Vranje, a 1944 godina kao poslednji boravak u Novom Sadu, takođe zelimo da sto vise mađara poseti Srbiju kao turisti na čemu treba raditi.
Što se tiče mađarske vojske i vazduhoplovstva, mora im se odati priznanje na ozbiljnim ulaganjima u poslednjih pet godina, koja višestruko premašuju naša ulaganja i po kvalitetu, a naročito po kvantitetu nabavljene tehnike.

Mi

Kada završe sa naoružavanjem, počeće polako vesti o ugnjetavanju Mađarske nacionalne manjine u Srbiji ( zahvaljujući pasošima koje su delili,opet planski, ima ih 10x više nego što ima Mađara ). Pa će se prepucavati politički, tražiti zaštitu prava itd itb… dok jednog dana ne bude dovoljno veštački stvorenih uslova da krenu u vojnu akciju po Vojvodini. Svet će to, kao i u slučaju ratova 90tih dočekati kao zasluženu reakciju na genocidno dokazanim Srbima i pravo Vojvodine na samoopredeljenje kao što je slučaj sa Kosovom, Krimom itd
I eto, imamoćemo prilike da vidimo svu tu vojnu skalameriju u našoj ravnici.
Za to vreme mi ćemo da kuoujemo po 2 vozila godišnje sa nekom skalamerijom na njima.
Živi bili pa videli, sledeći rat Srbije neće biti za povratak Kosova niti po BiH, Cro teritorijama, nego sa bratom Orbanom kod nas kući.

Odgovori
Sr

@Milang
Samo sto su na KiM Albanci bili vecina, kao i Rusi na Krimu, a u Vojvodini vecinu predstavljaju Srbi i to od skoro najvise Crnogorci i Krajisnici(mi smo posebno zadrti), dok Vojvodina ima 2 miliona stanovnika, nemas kako to „amortizovati“. Takodje Madjarska zajednica u Srbiji predstavlja obrazovane, radne ljude, koji ti prvi plate porez, prvi ispostuju sve zakone i propise i drze do nekog dostojanstva i reda. Obidji Madjarska sela, neces naci smece svugde po ulici i nepokosenu travu(za razliku od nasih gradova i sela). Nisu koncentrisani u jednoj oblasti i da to funkcionise na divlje mimo svih drzavnih tokova kao sto je to bilo KiM.

Takodje ne znam kako mislite da nas neko osvaja sa 14 aviona i 50 tenkova? Ta fora sa pasosima je propala jer su mislili da ce ljudi doci u Madjarsku da rade da zamene mlade koji odlaze iz Madjarske, a ljudi su samo pokupili pasose i otisli u Kanadu ili dalje po EU da rade, zato sada traze da polazes Madjarski ako hoces pasos.

Ne kazem ja da mi ne treba da razvijamo svoje odbrambene snage i da povecavamo faktor odvracanja uvek, ali smesno mi je to razmisjanje kada Srbija kupi/napravi neko naoruzanje svi to treba da ignorisu jer je normalno da se staro zameni novim, a kada neko drugi kupi, odmah „ugrozava Srbiju“….pretvoricemo se u one susede koji kukaju na druge non stop(znate vec koje)….necemo to.

Dokle god imas 240 tenkova i borbene BPL, sa ravnicom nemas problem ;)

Ed

@Milang
Naoruzavanje? 28 Mig-29 iz 90-ih su zamjenili s 14 Gripena, modernizirali 8 od 14 aktivnih Mi-24 a imali ih vise od 30 devedestih, nabavljaju 20 lakih (H145M) i 20 srednjih visenamjenskih (H225M) helikoptera,… ili: 150 T-72 mjenjaju s 56 Leopard 2 (14x A4 +44x A7), 500-injak BMP1 mjenjaju s 200 Lynx-ova…
Prije bih rekao da je rijec o racionalizaciji i planskoj zamjeni zastarjele sovjetske tehnike modernom, NATO kompatibilnom.

mi

@Ed Slazem se,i pored kvalitetnog i planskog naoruzavanja,madjarska vojska nije koncipirana za nekakve invazije prema susednim zemljama,jednostavno sa Rumunima ne mogu da izaju na kraj,sa Srbijom bi imali velikih problema,jedino su dominantni u odnosu na hrvatsku vojsku,plus sto je to i politicki nerealno.Misljenja sam da imaju dobru ekonomsku situaciju i u skladu s tim se i ponasaju.U slucaju neke hipoteticke agresije na Srbiju,mislim da Srbija ima dovoljno resursa da se odbrani,pod uslovom da nema jos neki sukob iza ledja.

St

Svu tu skalameriju po ravnici ima poravnaju digitalizovani ognjevi ;). Ono sto treba jeste jos pre jak PVO uz Krasuhe i slicnim sistemima i nema da brinemo. Mađari su sa nama veca braca negoli „braca“ iz zajednicke nam drzave.

TT

Milang Kakve gluposti, kao prvo Madjara u Vojvodini ima 12% Srba skoro 70 .. Drugo to sto Madjarska nabavlja modernu opremu ne znaci da ce ta vojska biti sposobna za velike vojne akcije, posto nece …

Ve

Na brzinu procitah clanak i koliko shvatih oni ovaj avio zele kupiti za naprednu obuku.Dakle oni bi svoj sistem obuke pilota obavljali sa 3 stepena Zlin-Tucano-Gripen.Da li zaista Tucano moze da zamjeni skolski mlazni avion kao sto je G4/Alfajet/Saab105/M345/Hawk u ovoj ulozi?Da li bi onda kada bi se divrsio njegov razvoj i Kobac mogao da odigra istu ulogu?

Odgovori
Sr

@Vesko
Svetski strucnjaci se jos uvek nisu slozili oko toga. Neki kazu da je sasvim dovoljno sa turboelisnog u mlazni borbeni, neki da nista ne moze zameniti mlazni skolski avion.

Obicno u vodecim svetskim RV ide klipni side-by-side, tubro tandem, zatim mlazni skolsko-borbeni i onda borbeni. Kod nas bi Kobac izbacio Lastu.

Pa

@Srbofil
Ne bi izbacio Lastu (barem po osnovnoj zamisli) samo bi je nadopunio.
@Vesko
U tekstu se spominju i neki L-39NG.
Inače to je poslednja modernizacija koja je sertifikovana po NATO standardu ,a koliko se ja sećam Mađarska ima udeo u Češkoj firmi koja je i proizvođač tog aviona.

Sve „normalne“države inače i školuju pilote baš kao što ste obojica zaključili (SAD,Francuska,Turska, Rusija…. skromna Srbija. …I drugi…) od naj slabijih klipnih, preko akrobatskih do mlaznih aviona (podzvučnih i nadzvučnih ). Taj „brzinski metod “ je izmišljen u situacijama kad država nema drugog izbora, a mora da se opravda kod naroda. ;-)

Sr

@Pakleni Vuk
Lasta je trebala da zameni staru Utvicu ali to nije uspela. Instruktori su govorili da je jako dobro na pocetnoj obuci da insturktor sedi pored i ima pregled cele situacije, kao i da je pozeljno da avion bude „pitomiji“. Nisam insturktor letenja, ali logicki razmisljajuci ima smisla.
Kada bi se napravio/nabavio Kobac ili neki drugi turboprop, postavlja se pitanje, cemu onda Lasta? Ni u jednom RV, osim jos u Irackom koje koristi takodje Laste, ne postoji takav tip obuke da sa klipnog side-by-side ides opet u klipni tandem, pa u turboelisni tandem? Tako da sam misljenja da bi je izbacio, a i stare 75ice valja zameniti jer su stare i nisu bas sjajne(treba biti iskren).

Nisam fan Laste uopste, da citiram jednog instuktora „avionika odlicna, zmaj s**nje“.

An

@Srbofil

Ako tako instruktor letenja opisuje Lastu onda me ne čudi što Kobac nije dogurao dalje od makete. Ako je Lastin zmaj loš, znači da je Kopcu potreban nov, a naša industrija izgleda nema kapacitet da to iznese.

Sr

@Andrija
Da se razumemo mi odmah, imaju nasi ljudi tehnickog znanja, ozbiljni su nasi instituti, profesori su jakog kalibra, rad je veliki, samo zavrsiti masinski fakultet u BG(na zalost nema vazd. i u NS) je za ogroman respect!

Ali takvi projekti zahtevaju veoma ozbiljno znanje upravljanja projektima, tu spada finansiranje, marketing, racionalizacija, inicijalna investicija, predikcija troskova, uspotavljanje prozivodnje, upravljanje proizvodnjom ne samo sa tehnicke nego i finanijske strane itd. itd. itd. Na zalost, taj krucijali deo posla padne na drzavu, a svi znamo sta to znaci.

Kobac je svakako zahtevao evolucija zmaja zbog turbopropa posto je to skroz drugacija priroda letenja, ali zahteva i skroz druge pare.

Lo

Žao mi je što projekat Kobac nikada nije realizovan. Pa čak ni Lasta sa turbo prop motorom, bar je tako najavljeno. Vjerovatno bi našli svoje kupce negdje u svijetu.

Odgovori
An

I Lasta je našla svog kupca, Irak, potpisali su za 20 komada i još 16 opcija, nakon prvih 20 komada za drugu od turu od 16 do sada nisu bili zainteresovani.

Umesto toga su 2009. (nakon nabavki Lasti) nabavili 16 T-6A za koje su onda tražili remont 2017. I Laste ostade na tih 20 izvezenih.

Kobac bi morao na svetskom tržištu da se takmiči sa mnoštvom sličnih aviona (Tukano, T-6, PC-21, KAI KT-1, TAI Hurkuš, HAL HTT-40, itd.). Možda bi našao jednog kupca ali tih 10-20 primeraka ne bi opravdalao razvoj aviona.

Razvoj bi jedino imao smisla ako bi našem RV trebalo par desetina takvih aviona.

Mi

Andrija, da li se zna nešto, šta bi s tih 20 Lasti u Iraku? Da li su još u upotrebi?

Be

Kobac bi bila naoruzana verzija Laste?

Ž

Beduin

Могуће, али неке нове турбоелисне Ласте са мотором РТ-6.

Оно што је било приказано 2012. јесте концепт а у ту сврху је “дорађена“ стара Ласта Н-63.

Ž

Andrija

Ми смо уствари имали среће се Ирак 2007. заинтересовао и малетене финансирао нову Ласту-95.

Да се то није догодило ко зна да ли би тај авион био реализован.

De

Licno mislim da ce Madzari se rijesiti JAS-39 kad istekne ugovor 2026-e i kupiti veci broj Americkih aviona poput F-16-70 ili F-35A.

Odgovori
Ed

Da bi zamjenili Gripene 2026-e morali bi se odluciti s cim ih zamjenjuju najkasnije do kraja ove godine.
Po meni je veca vjerojatnost da ostanu s Gripenima na modernijoj varijanti i da ne prolaze kroz cijeli proces uvodenja nekog drugog aviona.

An

Gripeni su nabavljeni skoro novi pre 15 godina. Bilo je potrebno vremena da se izvrši obuka, ,,osvoji“ upotreba aviona itd. 2012. je urađena modernizacija na MS20 standard. Bilo bi potpuno besmisleno da ih menjaju 2026.

TT

Gripeni ima da ih sluze bar jos 15 godina .. Nisu to kola da se menjaju svakih 10 godina..

De

Andrija, nisu oni kupili Gripene vec ih inznajmili od Svedske.

Ed,

Otprilike 3 godine za isporuku novog F-16. Znaci imaju jos godini ili dvije.

An

@Dead1

Pa nigde nisam napisao da su ih kupili. Inače posle isteka prve pozajmice su hteli da ih kupe, ali su nastavili za lizingom jer je tako ispalo dosta jeftinije. Dakle ugovor je već obnavljan i ne vidim zašto ne bi bio obnovljen opet 2026.

Du

Na pomolu je ogromna afera svi revidiraju narudžbe Lajtinga čak i sami Ameri

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Señor na: [POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim ICAO dozvolama

Za laike, koja je sustinska razlika izmedju ICAO i EASA dozvole? Da li jedna organizacija me priznaje dozvole druge?

29. Nov 2023.Pogledaj

Stojko na: Aerodrom „Nikola Tesla“ danas prešao broj od 7 miliona opsluženih putnika

Da nisu imali onu katastrofu sa gradjevinskim radovima, bilo bi 10 miliona.

29. Nov 2023.Pogledaj

car na: Slovenija potpisala ugovor o kupovini šest višenamenskih helikoptera AW139M

Nije. Hr će od 12 platiti defacto samo 6 i to vjerojatno manje po komadu od AW139M. Inače Hr policijski AW139 su bili po 12 milijuna € 2015-16.

28. Nov 2023.Pogledaj