BEG airport status
Suhoj Superdžet 100: Spreman da ponovo ne bude prodat Srbiji, uprkos podvalama domaćih medija Višegodišnji, konstantan i slojevit trud bez rezultata. SSJ100 u letu iznad Moskve / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Suhoj Superdžet 100: Spreman da ponovo ne bude prodat Srbiji, uprkos podvalama domaćih medija

Državna medijska agencija Rusije, Rosija Sevodnja, kroz svoju podružnicu Sputnjik prenela je u subotu vest o sastanku ministra za dilove sa Rusijom u Vladi Srbije Nenada Popovića i zamenika premijera Rusije Jurija Borisova. Kako Sputnjik prenosi, dva zvaničnika sastala su se na Međunarodnom ekonomskom forumu u Sankt Peterburgu i, između ostalog, „vratili na sto temu o poslu nabavke aviona Suhoj Superdžet 100 od strane Srbije“. Saopštenje je napisalo i distribuiralo rusko Ministarststvo industrije i trgovine, čiji je šef, Denis Manturov, takođe prisustvovao sastanku. Saopštenje dalje precizira da su strane „razgovarale o razradi posla nabavke“ putničkih Suhoja i da se ova tema nastavlja od oktobra 2019. godine kada su dve zemlje razgovarale o, kako se navodi, „isporuci SSJ100 letelice za državno rukovodstvo Srbije (Vladin avion) i osam letelica ovog tipa za Er Srbiju“.

Imajući u vidu objektivnu nebitnost Srbije i njene ekonomije na samitu ovog formata, sastanak je očigledno bio ništa značajnije od protokolarnog (dan ranije realizovana je mnogo bitnija stvar) s tim da su Rusi ponovo kandidovali svoju želju da prodaju SSJ Srbiji. Saopštenje se završava i tvrdnjom da je navodno „Beograd izrazio interes za novi ruski srednjeprugaš MC-21“, tokom, kako agencijska vest definiše, „pregovora“.

Nepopularnost Suhoja u Srbiji je konstanta / Foto: Žarko Skoko, Tango Six

Osim činjenice da Rusija želi (već nekoliko godina) da proda svoj putnički metal politički, donekle u manjem obimu i ekonomsko partnerskoj zemlji, da ministar Manturov ima značajan vazduhoplovno-industrijski pedigre i da je njegovo ministarstvo nadležno za razvoj ruske vazduhoplovne industrije, malo je verovatno da su u pitanju bili pregovori i da se bilo šta konkretno dogovorilo. Rusija je ponovo emitovala svoj prodajni PR na radost srpskih treš medija koji ponovo konstatuju da se dogodilo ono što nije, umesto da prenesu običnu agencijsku vest. Informer tradicionalno odlazi i korak dalje i svoju vest adekvatnije ilustruje.

Trud Rusije i Suhoja

Pored tradicionalnih veza u vojnom segmentu i zavisnosti Srbije od brenda MiG, Rusija je uporno pokušavala da ubedi razna državna rukovodstva naše zemlje da kupimo ponešto i iz civilnog programa.

Tako je Suhoj Jatu nudio svoj SSJ100 još 2012. godine. Nakon formiranja nove nacionalne avio-kompanije redovno su u prodajnom kapacitetu nudili svoj avion i posećivali Srbiju. Prva značajna poseta, kako je tada Tango Six izvestio, dogodila se 2015. godine. Suhoj je tada razmišljao o široj industrijskoj saradnji, ne samo prodaji konkretnih letelica, ali se ništa nije dogodilo. Kompanija je zatim 2106. godine u Srbiji promovisala interesantnu vezu njihove civilne letelice sa konkurencijom iz Erbasa u formi „common type ratinga“. Godinu dana kasnije Suhoj pokušava (ispostavilo se na kraju, bezuspešno) da ubedi Srbiju da za svog predsednika kupi VIP verziju SSJ100. Rusija je, takođe 2017. godine, htela da poboljša šanse Suhoja u Srbiji nudeći interesantnu opciju formiranja „centra za personlizaciju enterijera“. Jat Tehnika je 2019. godine (pre privatizacije), nevezano za prodajne aktivnosti Suhoja uperene ka Avio-službi Vlade i Er Srbiji, sama, u zamenu za besplatno parkiranje određenog broja ovih letelica na njenim stajankama, osvojila sposobnost linijskog i baznog održavanja SSJ100. Suhoj je na kraju osmislio prodajnu ofanzivu i ulazak na tržište bivše Jugoslavije kroz Kroaciju erlajnz i slovenačku Adriu. Hrvatska nacionalna avio-kompanija nije kupila letelice, dok je epopeja sa Adriom bila značajno dramaturški posoljena. Država Rusija je ponovo 2019. godine preuzela inicijativu, Putin se zatim lično uključio iste godine, da bi se pomenuti Borisov pobrinuo da i 2020. godine Rusije proba još jednom. Za očekivati je da će Rusija ili Suhoj ovim (prodajnim) povodom ponovo pozvati nekog srpskog zvaničnika i/ili predstavnika Er Srbije na predstojeći vazduhoplovni sajam u Moskvi.

Na početku u kooperaciji sa Zapadom, sada isključivo Ruski projekat. Italijanski Leonardo povukao se iz Superjet priče 2017. godine zbog loše prodaje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Subotnja vest predstavlja dakle nastavak prodajnog truda koji je, kako vidimo, višegodišnji, konstantan i slojevit. Suhoj i država Rusija ponašaju se kao i slični uporni Zapadni proizvođači vazduhoplovne tehnike uz, za posmatrače interesantnu, želju da se u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji probiju i u civilnom segmentu. Srbija je osigurana kao mušterija kada su vojni lovački avioni i helikopteri (više tipova) u pitanju. Međutim, proboj u civilni sektor je izostao.

Pita se i Er Srbija

Dok Embraer, ATR i Erbas takođe redovno posećuju nacionalnu avio-kompaniju u želji da im prodaju ili pruže podršku prilikom iznajmljivanja njihovih letelica od trećih lica, Suhoj je, kako Tango Six saznaje, svoje posete proredio u poslednje vreme. Razlog je jednostavan – Er Srbija ne želi ovaj tip letelice i ako eventualno (u Korona poslovnim realnostima) bude inovirala u pogledu svoje flote to jedino može biti u formi zamene ATR letelica verzija 200 i 500 najnovijom verzijom 600. Putničke letelice su sada svakako jeftine za iznajmljivanje i ako nastupajući pik letnje sezone bude obećavajući, kompanija može kratkoročno iznajmiti, verovatno ne više od jednog, Erbasa ili Boinga.

Ironija je da su u pogledu saobraćaja, Er Srbija i Rusija u ljubavi kakva se ne pamti. Iza scene, nacionalna avio-kompanija se izborila za dodatne frekvencije letova ka ovoj zemlji dok su, zahvaljujući takođe i Aeroflotu, Beograd i Moskva povezani kao nikad. Pored Moskve, srpska nacionalna avio-kompanija leti za Krasnodar, Sankt Peterburg i Rostov na Donu. Samo ne ruskim putničkim avionima.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

L

„Borisov je rekao da Moskva i Beograd planiraju da se na leto, kada se u Srbiji formira nova vlada, vrate raspravama o isporuci aviona “

Ovo je tek smehotresno, kao da se vlada pita bilo sta i kao da ce na to leto nesto da se promeni, ali eto, moramo da glumimo normalu u kojoj „vazne odluke“ ne mogu da se donose pred izbore :-)

Odgovori
m

To bi bio odličan potez, dovoljno je vidjeti 15 Adrijinih SSJa kako krstare nebom i donose profit.
Također, uz Ljubljanski regionalni centar održavanje neće biti ni problema sa rezervnim dijelova koje imaju drugi.

Odgovori
R

Max
Ovo je vic ili…???

m

Samo vijest iz paralelne stvarnost, gdje bi sa SSJom dobili „odličnu cijenu, sigurno održavanje, nov, pouzdan i konkurentan avion“.
Isto kao što je i Adria dobila.

M

Max prijatelju dragi…… Ruje prave jako dobre borbene avione Mig-ove razne Sukhoje pa ponekad i neki dobar helikoptercic.O tenkovima bornim kolima pa cak i ponekad o automobilima ne treba mnogo pricati ali u PUTNICKI avion i to Ruske proizvodnje ne bi usao ni da mi plate….Ja sam dva puta leteo TU 134 i rekao NIKAD VISE. Radije cu se voziti (ne)dovrsenim brzim(gonzales)prugama nase malecke Srbije i regiona nego sto bih seo u ovakav limeni kovceg(mislim ziv).

m

Ja vjerujem da je to dobar avion sa puno potencijala. Problem je klasičan ruski – u proizvodnji i održavanju.
Zapravno nazvat ćemo ga Slavenskim, znamo svi mi ovdje dobro kako to ide.

W

Čestitke za sadržaj.😎

Odgovori
D

Ameri su ispali glupi sto nisu nastavili saradnju sa rusima oko Sukhoi superjeta 100 sa njihovim motorima.Zar nije njima profit bitan ?Da su i oni radili kampanju mozda bi i bolje prosla prodaja ovoga aviona

D

Ameri uvek ispadnu glupi u vicu….a da li je, mozda ipak postojala procena da profita nece biti? Samo pitam

P

Biće kako tata, a i mama kažu.

Odgovori
V

Najbolje od Rusije ovo mora odma da se uzme

Odgovori
H

Samo Rusi imaju takvu tehnologiju !!
Majka Rusija !

e

ja neću leteti suhojem sigurno

Odgovori
V

Ako je ikako moguće pokušaj pronaći Boeing 737 MAX8 u izvornoj verziji i leti do mile volje, ali upamti nečeš dugo. Dobro došao u klub NATO tukaca.

m

@Vortex – pokušajte usporediti broj nesreća SSJa i 737 prema broju operacija pa će stvari malo sjesti u perspektivu.

l

max, nije tebe prozivao nego 737MAX8 ;-)

b

Nepotrebna srdžba u tekstu.
Er Srbija će se prodati a kupac normalno nebi da ima Ruske avione u floti..jer je u lancu već dugo.

Odgovori
Z

Petre ovi vasi ironicno/sarkasticni tekstovi su me u proslosti cesto iritirali ali kako prolazi vreme postaju mi sve vise i vise simpaticni.

Skroz realna analiza, sve pohvale, ali vam oprostiti necu sto ste hotlinkovali informer pa sam ga nesvesno otvorio.

Sad imam zabelezeno u istoriji da sam posetio to ruglo.

Odgovori
T

Informer je stavio sliku od SU-34. LOL

T

Izprika.
Ima jos najmanje dva texta u Imformeru o civilnom SUHOJu.

S

Moze ako u paket ulaze i Su35.

Odgovori
b

Možete kupiti za Vladu ali nikako za ER Srbija.Nadam se da svi koji putuju avionima znaju zašto !

Odgovori
N

За народ треба куповати 737.

D

MAX?

M

Ako ne gresim u Beogradu je duze vreme vec parkirano nekoliko SSJ. Zna li im se sudbina?

Odgovori
Ž

Marko

Можда да одете на Google Earth и сами проверите?

R

Za Air Serbiu bi sad bilo odlično zamijeniti tih 5-6 ATR-ova ovim avionima. Dobili bi odličnu cijenu, sigurno održavanje, nov, pouzdan i konkurentan avion, a pretpostavljam da bi i uvjeti poslovanja u Rusiji postali bolji i jeftiniji.

Odgovori
D

A sta ako se dogovori da Er Srbija placa samo sate naleta? kao sto ima ugovor za A319? Ako ne letis ne dobije parice… pa neko drugi mora da misli o motorima i nabavci/logistici.
Avione „upregnuti“ za regionalne linije i za letova ka Rusiji.

Znam da je lose za PR u svetlju prozapadne pljuvacine (nisam ni na jednoj strani), jednostavno ne koristiti za letove ka zapadnim destinacijama.

Odgovori
N

Nažalost Sukhoi se pokazao veoma neslavno na međunarodnom tržištu. Do sada je Belgijanski Brisel Erlajns vratio Rusima svoje avione a Meksički Interdžet ih je parkirao. Nemam ništa protiv njihovih aviona, možda su ih do sada poboljšali ali bi radije voleo da vidim proverene Embraer E195-E2 u civilnoj službi Er Serbie i Embraer C-390 u službi vojske Srbije. Erbas ima A220 i A319Neo u sličnoj klasi, a možda bi i njih mogli naručiti u paketu sa vojnim transporterima A400M ili Španskim EADS CASA C-295. Boing ima 737 Max 7, ali njih samo kupovati na veću količinu, odnosno ukoliko bi Er Serbia potpuno obavljala svoju flotu. Ali Rusi imaju i drugi malo veći avion koji će uskoro krenuti da leti, Irkut MC-21, kao i Kinezi i njihov Comac C919, ta dva aviona su veoma interesantna ali su to veći avioni u klasi Erbasa A319/A320 ili Boinga 737. Da se mene pita ja bi kupovao više i dugoročno i za civilno i vojno vazduhoplovstvo, a tip aviona koji bi izabrao najviše zavisi od ponuđenih uslova, nekako su mi najviše Brazilci zanimljivi u paketu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Feline na: Danska će prva u svetu koristiti električne avione za obuku vojnih pilota, izbor je Pipistrelov Velis Electro

U ovom trenutku nema baterija koje su u stanju da se mete sa kerozinom kad je “gustina pakovanja” energije u pitanju: naprosto, i littijum jonske i ostale baterije neuporedivo su teže od kerozina čijim se sagorevanjem proizvede jednaka sila potiska. Nisam baš siguran da je ekologija posao vojske - da jeste, vojska bi moral da…

12. Jun 2021.Pogledaj

Jovan M Dimic na: U Srbiji će 22. i 27. juna biti izvedena najveća vojna vežba do sada

Ko iole nešto zna o vojsci zna i činjenicu da je obuka planska i kontinuirana aktivnost koja se u zavisnosti od procena i potreba sprovodi kontinuirano tokom godine na zadatu temu. Obuka ima na osnovu propisanih normativa svoju formu kroz nivoe komandovanja procedure i da kazemo razvojni put-gradaciju kako se tema tokom godine savladjuje i…

12. Jun 2021.Pogledaj

Send this to a friend