Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[FOTO-REPORTAŽA] Analiziramo novitete na batajničkom prikazu za Bahrein
Jedan od dva dvoseda NJ-22 Orao koji se koriste u razvoju projekta modernizacije ovog tipa aviona. Na podkrilnom nosaču u prvom planu vođena raketa vazduh-zemlja VRVZ-24 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

[FOTO-REPORTAŽA] Analiziramo novitete na batajničkom prikazu za Bahrein

Visoka delegacija Kraljevine Bahrein na čijem je čelu bio šeik Naser bin Hamad bin Isa Al Kalifa, sin kralja ove države koji je i njegov izaslanik za humanitarni rad, pitanja omladine i savetnika za nacionalnu bezbednost, prisustvovala je u utorak 6. aprila na batajničkom aerodromu Prikazu sposobnosti dela jedinica Vojske Srbije ali je ujedno za njih organizovana i do sada u našoj zemloji verovatno najveća izložba naoružanja i vojne opreme pod otvorenim nebom.

Taktičko-tehnički zbor, koji je donekle podsećao na izložbu naoružanja i vojne opreme ’’Partner’’, bio je izuzetno zanimljiv i pored toga što je većina izloženog već bilo poznato od ranije. Prikazano je gotovo sve što srpska vojna industrija proizvodi i razvija, od streljačkog naoružanja i municije različitih kalibara, preko artiljerijskih sistema, oklopnih i terenskih vozila, komandnih stanica, optoelektronike, sistema za protivelektronska dejstva, bespilotnih sistema, vazduhoplovnih motora, vazduhoplovnih ubojnih sredstava, projekata modernizacije vazduhoplova, artiljerije, tenkova, borbenih vozila pešadije, sistema PVO. Prikazana su 134 različita borbena sistema, vozila, naoružanja i druge vojne opreme a bilo je izloženo i 5 aviona i helikoptera.

Novi nosni deo trupa Orla 2.0, pito-cev ima poziciju kao na avionu G-4, pretpostavlja se da bi u novom kućištu mogao biti laserski daljinomer i laserski obeleživač ciljeva / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Nama su svakako bili najzanimljivi prikazani vazduhoplovi među kojima se našao jedan od dva dvoseda Orla NJ-22 koji se koriste u projektu modernizacije ovog tipa aviona. Primerak sa evidenicijskim brojem 25531 prvi put smo videli uživo sa izmenjenim nosnim delom trupa u kome se nalazi deo nove optoelektronske opreme. Kako saznajemo, avion je već leteo u ovoj konfiguraciji a kao što je Tango Six već preneo, opitovanje bi trebalo da bude završeno sredinom ove godine.

Novi domaći prikazivači za modernizovani Orao. Jedan od njih bio je povezan sa televizijskom glavom koja se postavlja na raketu vazduh-zemlja / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Oko aviona kao i na podvesnim tačkama letelice nalazila su se vazduhoplovna ubojna sredstva (vUBS), specijalni kontejneri sa optoelektronskom i izviđačkom opremom kao i kabinski prikazivači među kojima su bili i oni na kojima se prikazuje slika sa televizijske glave raketa vazduh-zemlja. Od vUBS mogli smo da primetimo isto ono naoružanje koje je prikazano i na manifestaciji ’’Sloboda-2017’’, dakle vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-24 i VRVZ-200, laserski vođena bomba LVB-250F, poluaktivno laserski vođene rakete M-16D i njihove četvorocevne i jednocevne lansere.

Serijski školski avion Lasta V-54 prikazan je sa mogućim naoružanjem. U pozadini fotografije se sa leve strane vidi lanser sistema zemlja-zemlja Šumadija i raketa Jerina-1 kalibra 400 mm dometa 285-300 km / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Drugi prikazani avion bio je serijska Lasta V-54 koja je za ovu priliku izložena sa podvešenim naoružanjem koje su činili lanser nevođenih raketnih zrna kao i kontejner sa mitraljezom a ispred aviona bile su postavljene i školske avio-bombe kao i modeli avio-bombe kalibra 100 kg (Lasta može da ponese dve bombe od po 100 kg). Do sada u RV i PVO Vosjke Srbije nisu primećene naoružane Laste.

Osim dva aviona deo izložbe bila su i tri helikoptera, već par puta prikazan demonstrator modernizacije naoružanog helikoptera GAMA, nemački višenamenski helikopter H145M u naoružanoj verziji sa domaćim vazduhoplovnim ubojnim sredstvima i ruski srednji višenamenski helikopter Mi-17V-5 koga smo prvi put imali prilike da vidimo sa podvešenim domaćim naoružanjem od kojih se deo nalazi u razvoju (ili bi možda trebali biti u razvoju).

Helikopter H-50B 14503 koristio se kako za dinamički deo tako i za taktičko-tehnički zbor / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Naoružanje demonstratora modernizacije helikoptera GAMA činile su protivoklopne rakete 2T5 i Pauk što je već poznata kombinacija, međutim pored helikoptera bili su izloženi lanser L80-07 nevođenih raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm kao i kontejner GH-78 sa mitraljezom M87 kalibra 12,7 mm što ukazuje da bi modernizovana GAMA ali i modernizovane Gazele opšte namene trebale biti naoružane upravo ovim sredstvima.

Helikopter H-50B (naoružani H145M) koji je učestvovao i u dinamičkom delu prikaza, upravo je bio opremljen lanserom L80-07 i kontejnerom GH-78. Bilo je izuzetno interesantno videti kako je posada ovog helikoptera sletela na svoje mesto statičke izložbe, izvela je to letom unazad u dužini od desetak metara.

Da li će Srbija domaćim ubojnim sredstvima naoružati i ruske helikoptere Mi-17V-5? Na fotografiji u prvom planu vidimo raketu RALAS, pored nje je kontejner M09 sa topom M55-09 20 mm / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Već viđeno pre više od deset godina, TV vođena raketa vazduh-zemlja Grom-B na helikopteru Mi-17 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Posebno je bio zanimljiv naoružani Mi-17V-5, na bočnim nosačima tereta bili su montirani kontejneri M09 sa topovima M55-09 kalibra 20 mm, televizijski vođena raketa vazduh-zemlja Grom-B (veliko je pitanje da li je ovo realno), kao i raketa vazduh-zemlja RALAS (raketizirani ALAS). Na desnim bočnim vratima bio je montiran sistem M09 koga čine mitraljez M87 “Kojot“ kalibra 12,7 mm sa sistemom za kontrolu vatre koji se sastoji od dve CCD TV kamere, pasivnog noćnog nišana, dnevnog nišana sa laserskim daljinomerom, refleksnog nišana, prikazivača i izvora napajanja.

Bespilotni helikopter “Stršljen“. Pored letelice se vidi i nova malogabaritna jedreća bomba / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Dron-kamikaza “Gavran“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Koncept multikoptera sa optoelektronikom i “Zoljama“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od bespilotnih letelica bili su prisutni helikopter ’’Stršljen’’ sa pripadajućim naoružanjem, izviđačko-borbena bespilotna letelica ’’Pegaz’’ takođe sa svojim ubojnim sredstvima, izviđačka BPL ’’Vrabac’’ (juna 2020. uvedena u naoružanje VS), koncept multikoptera sa optoelektronikom i naoružanjem koga čine protivoklopni raketni bacači M-80 ’’Zolja’’ i model projekta drona-kamikaze (tzv. loitering munition) pod nazivom ’’Gavran’’.

Turboelisni motor TPE-200 / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Deo proizvoda firme Teleoptik-Žiroskopi, različita optoelektonska oprema među kojima su IC i TV GSN za rakete različitih namena / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Takođe, prikazani su i vazduhoplovni motori, turboelisni TPE-200 i tubomlazni TJE-200-M-A kompanije Green Power Turbine Systems. Firma Teleoptik-Žiroskopi izložila je infracrvene i televizijske glave za samonavođenje kalibra 175 mm namenjene za različite vrste raketa (između ostalog i vazduh-zemlja) kao i televizijsku glavu za samonavođenje 200 mm.

Sistem PVO MTU-4M koji se može umrežiti sa modernizovanim osmatračkim radarom Žirafa / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Domaća dorađena i osavremenjna verzija rakete sovjetskog sistema PVO Strela-10M. Primetno je da raketa ima buster / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Što se tiče tehnike PVO odnosno sistema namenjenenih za protivvazduhoplovna dejstva, na stajanci batajničkog aerodroma bili su prisutni laki prenosivi raketni sistem 9M32M Strela-2M, novi sistem PVO sa lanserom sistema ’’Igla’’, laki mobilni raketni sistem MTU-4M sa 4 lansera sistema Strela-2, artiljerijsko-raketni sistem PASARS sa raketama sistema Strela-2 i Igla kao i verzija sa raketama zemlja-vazduh RLN-IC ispred koga se, što je interesantno nalazila domaća dorađena i osavremenjena raketa 9M37 sistema PVO Strela-10M.

Verzija sistema PVO PASARS sa sistemima Strela-2M i Igla. U Drugom planu varijanta istog sistema sa raketama RLN-IC koje imaju novu domaću glavu za samonavođenje  / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Kako nam je rečeno moguće je da će jedna od varijanti PASARS-a biti naoružana novom domaćom verzijom rakete sistema Strela-10M što bi bila četvrta verzija ovog sistema (možda i peta ako računamo da se u VS trenutno nalazi jedna baterija sistema koji imaju samo top). Prethodno je najavljivano da će se PASARS uvesti u upotrebu sa raketama Igla i Strela-2, potom raketama RLN-IC i francuskim sistemima Mistral 3+.

Nezaobilazan je bio i prikaz projekta modernizacije osmatračkog radara M-85 Žirafa kao i mobilnog raketnog sistema 2K12 Kub srednjeg dometa, kako njegovog samohodnog lansirnog oruđa (SLO) tako i radarske stanice za osmatranje i navođenje (RStON). Ipak kada smo zavirili u kabine posada sistema videli smo da nisu izložena sredstva koja su zaista osavremenjena u punom obimu.

Modernizovano komandno vozilo baterije (KOT) samohodnih artiljerijskih oruđa Gvozdika / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Tehnika Kopnene vojske bila je naravno najzastupljenija, a prednjačili su artiljerijski sistemi. Od sistema koji su uvedeni u naoružanje tu je modernizovana sovjetska samohodna haubica 2S1 Gvozdika kao i modernizovano komandno vozilo baterije Gvozdike (tzv. KOT), potom modenizovani samohodni višecevni lanser raketa “Digitalni Oganj“, samohodna haubica Nora B52 M15.

Nova verzija Nore, B52 M21 na kamionu MAN / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Raketa zemlja-zemlja Košava-2 kojoj bi mogao biti naoružan artiljerijski raketni sistem “Modularni Oganj“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od projekata u razvoju prikazana je samohodna haubica M09 kalibra 105 mm (postoji mogućnost da ovaj projekat nije više aktuelan), nova verzija samohodne haubice Nora B52 M21 (specijalno razvijena za tender u SAD), kao i serija samohodnih višecevnih lansera raketa, M18 “Modularni Oganj“ ispred kojeg je prikazano i  moguće naoružanje ovog sistema odnosno vođene rakete Košava 1 i Košava 2. Posebno je zanimljiva ova druga jer je, kako su nam rekli, u njenoj konstrukciji korišćeno telo kasetne britanske kasetne bombe BL-755 koja se nalazi u arsenalu jurišnih aviona Orao.

Modularni samohodni višecevni lanser raketa Tamnava prikazana je i sa raketama kalibra 267 mm / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Za sada je neizvesno i javno nije dostupno dokle se stiglo sa razvojem samohodnog višecevnog lansera raketa “Tamnava“ koji je ovom prilikom prikazan, osim sa standardnim modulom za rakete kalibra 122 mm, i sa modulom za rakete kalibra 267 mm.

Isto je i sa samohodnim lanserom Šumadija balističkih raketa “Jerina-1“ kalibra 400 mm dometa 285-300 km koji bi, prema proklamovanim zvaničnim podacima mogao biti modularan, samim tim je predviđeno da bude naoružan i sa raketama “Jerina-2“ kalibra 262 mm koje su dalji razvoj raketa sistema Orkan.

Jedini Lazar-3 sa ruskom kupolom MB2-05 koja ima top 2A42 kalibra 30 mm. bacač granata AG-17 30 mm i mitraljez PKTM 7,62 mm. Koristi ga Žandarmerija / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Nova sredstva koja su takođe uvedena u naoružanje Vojske Srbije su borbeno oklopno vozilo-komandno izviđačko vozilo BOV-KIV sa multisenzorskom izviđačkom platformom MIP-3, daljinski kontrolisane besposadne platforme “Mali Miloš“ i njegova logistička verzija “Miloš-L“, višenamenska oklopna borbena vozila točkaši Lazar-3 (VS trenutno ima 6 a naručeno je još 24) i M16 Miloš (sada vojska raspolaže sa 10 a naručeno je još 20 vozila).

Nova protivoklopna raketa NOVA / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Ispred jednog od dva OBVT Miloš prikazana je i nova protivoklopna raketa NOVA dometa 9 km kojima će možda biti naoružana jedna od verzija vozila Miloš. Pojedini domaći mediji preneli su da je kompanija Jugoimport-SDPR u februaru ove godine započela ispitivanja ove rakete. U naoružanje VS je 2019. uvedeno i novo teretno motorno vozilo FAP 3240 BS/AB konfiguracije 8×8 (samo 5 kamiona), iste godine uvedeno je u upotrebu i terensko vozilo Zastava NTV čija je nulta serija počela da se proizvodi januara 2020. (u dinamičkom ali i statičkom delu moglo se videti desetak vozila različitih verzija).

Od aktulenih projekata osavremenjavanja postojeće tehnike VS videli smo modernizovani osnovni tek M-84 u verziji M-84AS1 (jedna od faza modernizacije) kao i modernizovano borbeno vozilo pešadije M-80 u varijanti M-80AB1 (takođe faza modernizacije). Vojska Srbije bi možda mogla da modernizuje i protivoklopna lansirna oruđa POLO M-83 (BOV-1) (ipak, to nije sasvim izgledno), prikazan je osavremenjen sistem sa protivoklopnim raketama Maljutka 2F, 2T kao i 2T5.

Lansirno vozilo sistema ALAS / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Novi samozaštitni ometač je najverovatnije već uveden u naoružanje Vojske Srbije / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Krajem septembra prošle godine Ministarstvo odbrane Srbije saopštilo je da se se za potrebe opremanja Vojske Srbije rade interna ispitivanja integracije kontejnera sa raketom ALAS i pripadajućeg mehaničkog i električnog interfejsa sa platformom Modularni Oganj i da je u te svrhe izvedeno više opita sa uspešnim lansiranjem rakete. Na Batajnici je prošlog utorka prikazana baterijska komandna stanica kao i lanser ali na vozilima Nimr namenjenih Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Ipak do sada nismo videli da je ovaj sistem uveden u naoružanje vojske UAE.

Posebno zanimljivo je da je bio izložen i domaći samozaštitni ometač koji je prvestveno namenjen za sprečavanje aktiviranja improvizovavnih minsko-eksplozivnih sredstava koji se aкtiviraju putem radio signala. Na osnovu viđenog najverovatnije je da je sistem u uveden naoružanje Vojske Srbije. Sistem takođe može ometati i bespilotne letelice kao i besposadna zemaljska vozila.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

do

ovoliku trku u osmisljavanju raznovrsnog ( najcesce glupog ) naoruzanja je imala samo Nemacka tamo negde od 1943 kad joj je bilo jasno da gubi rat

Odgovori
re

Baš tako, to sam prvo pomislio setivši se mnogih analiza kako je genijalni nemački inžinjerski um stalnom produkcijom novih dizajna i varijacija starih u stvari uništio logistiku i raspršio sredstva i resurse umesto da ih skoncentriše na unificiranu tehniku proizvedenu u velikom broju.

Yo

Nismo Nemačka i nije ’43., tj. nismo u ratu i verovatno je sada pravi trenutak za osvajanje novih znanja i tehnologija…
Znanje i iskustvo su kapital koji ni AI ne može da ukalupi u svojim tabelama, predviđanjima i sl.
Prvo da vidimo šta i koliko možemo, ima li smisla, pa onda ostalo…
Stvari se lagano iz faze prototipova sele u kasarne.
Municija je keva, ostalo su manje-više „Pere ložači“ u budućnosti…

Mi

Pa nismonl usred rata kao švabe onda. Kada da razvijamo nova sredstva ibstičemo nivu školu i sposobnost samostalne proizvodnje nego sada. Pola toga ako ne i više neće ući u proizvodnju ali je važan deo razvoja. Nekom možda i odgovara uoravo varijanta koja nama ne, pa postoji širi spektar svega za mogući izvoz.

Tr

Niko ne spori cinjenicu da treba razvijati sopstveno naoruzanje. Ono sto ja licno zameram je sto nista od ove opreme nije gotov proizvod, nista nije ispitano do kraja, a narod se lozi kao da smo svetska sila u vojnoj industriji. Problem je i sto su pojedine modernizacije neosnovane i ekonomski neisplative. Resursi rasuti na sve strane. Daj neka naprave nesto da valja, da bude gotov i proveren proizvod. Pa da se uspostavi proizvodna linija da se moze napraviti vise od 5 komada godisnje, pa onda da se lozimo…

Bo

Mi nismo u ratu. Treba biti pohvalan i reci, da smo sposobni da sami proizvodimo i usavrsavamo dosta orudja. Da se ne radi tako, posle bi pricali kako ne znamo nista da napravimo.

Mi

@Trundle
A zašto misliš da se „narod loži da smo svetska sila“
Nije mi jasno takvo razmisljanje iz krajnosti u krajnost.

Mnogo toga nije zavrseno, ali se mnogo toga radi i razvoja. Pogledaj samo taj Stršljen. Šta bi ti, sve za pet godina da dizajniras, usavrsis, da sve testove prodje i da udje u masovnu proizvodju. Pa to ni Amerima ni Rusima ne ide tako brzo, a kamoli nama.

Meni je drago da se polako proizvodi usavrsavaju i prikazuju u toku razvoja. To je neophodno zbog reklame za izvoz. Tu moze da uleti i finansiranje za koje se sigurno nadaju od Mr.Šeika i drugih kupaca kojima vec uveliko prodajemo stvari pa su pokazali zainteresovanost za nesto novo.
Zasto sve mora da se gleda kao farbanje očiju, loženje, itd..
Treba biti zahvalan da se radi i razvija.

do

@ Bob…
mi ne proizvodimo skoro pa nista… imamo zilion razlicitih prototipova ili poluproizvoda a sem 1-2 proizvoda se nista ne prodaje.. nije cak , sem prototipa , napravljeno ni za nasu vojsku…
Razvoj svih tih gluposti kosta… Pitanje je kolko je i taj Lazar 3 isplativ … los poluproizvod…
Dal su Madjari glupi sto su jednostavno kupili licencu za proizvodnju LINX-a za svoje potrebe- za sta prave fabriku i zaposljavaju svoju radnu snagu… sa time ce popuniti svoju vojsku i kraj… mozda ce raditi kasnije remonte za druge kupce…
A kod nas , je razvoj svih tih gluposti skuplji nego sto cemo bilo sta prodati.. u tu prodaju racunam i nasu vojsku

Ma

Veoma glup komentar. Nije mi jasno šta očekuješ ? Atomsku bombu možda? Pa sve države sveta koje imaju vojnu industriju rade isto. Treba li ti objašnjenje zašto ?

Mi

@doc Holiday
Ti očigledno ne znaš šta i koliko Srbija izvozi, i kome.

Ia

Doc holiday
So which other country, with a similar population size and similar military budget is doing better than Serbia? I think it’s obvious what Serbia is doing. Development of weapons that keeps them self reliant and hopefully they can find some foreign customers to help finance their own military ambitions. The other side, is developing these weapons is keeping some of Serbia’s educated and promising youth employed at home, not working for somebody else.

Ol

Stalno se provlace komentari kako to da nema vecu seriju ovoga ili onoga. Ja ne razumem ljude koje vide prototip necega i misle kao da ce vec sutra poceti serija od 100 komada?! Ljudi, testiranje slozenih borbenih sistema traje godinama i godinama. Ako Rusija ili Amerika ili bilo koja drzava u svetu, objavi da je uvela neki sistem u redovni sastav za 2021 godinu, to znaci da je razvoj i testiranje tog sistema pocelo 2011 recimo. Niko ne moze da dozvoli sebi luksuz da baca milione i milijarde na sistem koji na kraju ne funkcionise. Osim Amerike i F35. Ali samo oni. ;) Nemamo mogucnost da kazemo da cemo se u narednih 10 godina fokusirati samo na sredstva za transport vojske recimo, jer vreme nemamo a nemamo ni komponente koje nam trebaju u vojsci. Mora da postoji divergentni razvoj i investiranje za razlicite sisteme ako zelimo da budemo u toku sa trendovima i da budemo savremena armija.

Kl

Slažem se, pogotovo što je kod nekih projekata unapred predviđen uvoz i do 80 odsto delova i materijala za izradu.
Tu kako neki navode usvajanje proizvodnje za slučaj rata je glupost, ratovati možemo samo sa onima od kojih se uvozi većina delova.

EV

Mislim da je bitan kontekst izloze pre svega.
Ovo je izlozba za potencijalnon stranog partnera koga do sada uoste nismo imali, a koj je ocigledno hteo da vidi sta se ima. Utoliko je izlozba i seriskih sredstava i prototipova opravdana i marketinski neophodna.Kako inace tapoceti potencijalnu saradnju sa novim partnerima ako ne kroz sajmove ili ovakve izlozbe?

Ja

Partner pre Partnera.

Jedino sto nedostaje, je premijera novog tockasa is SDPR-a.

Odgovori
Mi

Izvrstan tekst g. Živojine. Jedno pitanje malo van avionike. Što se tiče kopnene vojske šta se dešava za vozilom BOV VP ili BOV M86 (standardni koji koristi garda, vojna policija i pešadija). Žandarmerija je svoje Bovove iste namene lepo modernizovala na standard M15 i dobila od vojske konverzijom BOV 3 lep broj novih BOV M11. Da li vojska planira modernizaciju ovih vozila, bivši ministar Đorđević je govorio da da ali ništa forsira se Miloš kao novi BOV. Vojska je u svojim dokumentima proglasila ova vozila za perspektivna što ona i zaista i jesu i dobro su se pokazala kao višenamenska.

Odgovori
St

Odlicno pitanje. I mene isto zanima sta je sa modernizovanjem tih vozila, koja su ispitana i znaju im se prednosti a potrebno je otklonuti mane koje nisu velike, i imali bi odlicna visenamenska borbena vozila!

Б

Свака част . Уљепшавате ово суморно кишно јутро у Бијељини.

Odgovori
Ni

Sto u Bijeljini? Jel se to ocekuje da ce se ovo oruzije na neki nacin i nekad upotrijebiti protiv BH?

Dr

@Niko

O tome treba da razmisle oni koji godinama unazad prizivaju novi rat i prete proterivanjem Srba u Srbiju i slicno…

EV

Nije mi jasna autosovisticka crta kod nekih komentatora. prototip nije seriska proizvodnja a nije ni nula. I prototipovi su veliki pomak od pre 10 godina. Kontinuitet je sve , kad imas prototip imas osnovu za nesto. To jedino tako objektivno moze da se gleda.
Kao inzenjer mogu da kazem bravo i nastavite tamo gde ima perspektive.

Pl

Jel neko može da mi kaže šta je u pozadini Laste ?

Odgovori
Ž

Plemeniti

У тексту, опису фотографије пише “lanser sistema zemlja-zemlja Šumadija i raketa Jerina-1 kalibra 400 mm dometa 285-300 km“.

Sl

Štap i kanap…

Odgovori
St

A francuzi su nas ispalili za Mistral?

Odgovori
Ž

Stojko

Испорука дела система је планирана за ову годину.

We

Prijatan tekst,čestitke za isti.Čini mi se da imate mnogo materijala da
možete da napišete i drugi i treći deo na naše zadovoljstvo.

Odgovori
Л

Амбициозан програм развоја нових и модернизација постојећих средстава, вријеме ће показати шта ће од нових пројеката ући у наоружање. У сваком случају ако од приказаног и 30% уђе у сериску проиводњу или модернизацију то је велики успјех наше намјенске индустрије, а наши инжињери и начници стичу потребна знања у практичном раду.

Odgovori
Mi

Slažem se.
Nije mi jasno zašto se komentari tipa „štap i kanap“ uopšte puštaju dav po rodju bez da isti obrazloži bar malo. Dodjunpljununi zbrišu.

U zadnjih 10 ngodina se ova industrija počela razvijati od nule. 2000-2010 otpiši. Ne ide to brzo ljudi.
U ovoj deceniji ce dosta novog da se uvede u naoružanje, a mnogo šta novog i starog da se proda drugim zemljama. U tome je poenta.
Ipak smo mala i ne bogata zemlja koja ipak radi sve ovo gore prikazano, i raste i razvija se na tom polju sto je najvaznije.

Ti naoružani bespilotni sistemi ce da se prodaju čim se završe, videćete. Isto važi i za nova sredstva Zemlja-zemlja mada se o takvim prodajama manje ili kasnije sazna. Posle idu modernizacije koje se isto naplaćuju. Zato sve te varijante svega moraju da se ispitaju. Isto rade i proizvodjači u drugim zemljama samo se ne čita o tome.

Tr

@milos77

Nije da se ne cita, nego normalne drzave ne pisu o tome svaki dan. A kod nas je sve u dnevno-politicke svrhe.

Ve

@Trundle u tom slucaju ti ostavis komentar koji je negativan prema onima iz drzavnog i politickog vrha koji stalnim pokazivanjem dostignuca namjenske industrije skupljaju poene.Sami strucnjaci iz namjenske zasluzuju samo pohvale za rezultate do kojih dolaze u vrlo skromnim uslovima za rad.

Б

Светски просек је 6-7% од оног што се развија заиста и уђе у наоружање. Ако би било 30% као што Ви кажете, то би било врхунско достигнуће.

Bl

Mislim da bi momci iz FAP-a mogli da se ugledaju na MAN dizajn a ne na klasicnu cehoslovacku skolu dizajna iz 1950. godine, kad budu projektovali sledeci oklopni kamion za neko orudje.

Odgovori
TI

Bravo Živojine.Objektivno stručano i vojnički ispričano.Sva priznanja novom inžinjerskom kadru u razvoju borbenih,ubojnih i neborbenih sredstava.

Odgovori
Jo

Gospodine Bankovicu, moze li Vase pojasnjenje, sta je u kontejnerima ispod trupa i desnog krila?
Hvala.

Odgovori
Ž

Jovan Kursula

Још увек је све то непознаница. Према ономе што знамо, испод крила је контејнер за ометање РАДЕОМ-1, али је касније у исти стављен део оптоелектронске опреме (или је то можда још један тип контејнера?)

За контејнер испод трупа смо раније видели да је то АСВЛ-500 у коме се налази опрема за вођење ракета ВРВЗ-200.

Ni

Да ли неко зна докле се стигло са увођењем АЛАС-а у наоружање кроз Модуларни Огањ. Шта се дешава са РАЛАС-ом и Пауком.
Модуларни Огањ је навођен као платформа за Кошаву 1 и Кошаву 2, да ли тога има у јединицама.
Прича о Тамнави се развукла, а понекад ми се чини да се дуплирају неке ствари. Ако је систем Шумадија (још увијек непознат статус) намјењен за лансирање Јерине 1 и Јерине 2, а Модуларни Огањ за Алас, Кошаве и Град чему онда нови систем Тамнава.
Иста је прича на релацији РАЛАС и НОВА. Можда не разумијем али се ипак питам да ли су Србији потребна два слична пројекта.
Са ПАСАРСОМ ово постаје смијешно, нека се одлуче за конфигурацију и нека је доведу до краја.
Оно што бих стварно похвалио су ТПЕ и ТЈЕ уз наду да ће наћи примјену у беспилотној и ракетној техници.
Без жеље да будем малициозан, волио бих да видим неке од ових система у трупи, што би значило да су прошли сва испитивања и да могу ићи у извоз, овако…..
Кад су у питању КУБови, шта је модернизовано и у којој мјери је систем бољи у односу на 99.
Ако неко има неке инфо нека напише….
Можда на ПАРТНЕРУ представе модернизовани Панцир С1С (Српска модернизација) са одбојницима са стране :)

Odgovori
Zo

Nikad veci zooloski vrt na manjem mestu. Gavrani, strsljeni, laste sta sve ne, udaramo kao muve bez glave i pokusavamo da osmislimo toplu vodu.

Odgovori
Bo

Treba biti zadovoljan sto mozemo sami da proizvodimo i modernizujemo mnoge stvari. Neke ce posle testiranja uci u upotrebu, neke ce biti prodate u inostranstvo, neke ce posle ispitivanja biti proglasene neperspektivne, ali najbitnije je da imamo znanje i da sticemo novo.

Zo

Sem ove sklopocije od Pasarsa (koga isto zovu i Terminator iz nekog razloga, a pre bi trebao biti Frankenstajn), bovova i Nore nista od ovoga nije u serijskoj proizvodnji.

Modernizacija aviona starih 40 godina sistemima starim 30 godina nije bas neko umece i ne moze se nazivati razvojem.

Umesto da iskoriste kapacitete, da otkupe dozvole i stancuju Kineske bespilotne letelice i rakete za banana drzave poput nase, oni glume Lokhid Martin.

Ma

Pasars je vrlo perspektiva, veoma jeftin i neophodan za ratove u kojima će sve više biti nespilotnih letilica. Njemu će to biti specijalnost!

va

još fale podmornice

Odgovori
Mi

Drago mi je da se dosta domaćeg naoružanja pravi za strane helikoptere, pa i dronove, koje ce nasi nadam se moći da izvoze.

Vidi se da se i na Orlu radi. Pre samo par meseci nos sa optoelektronikom je imao drugaciji oblik. Sada vise kao Mig-27, AlfaJet.

Svi vertikalni BPL dobijaju naoružanje i vidinse da se ne stagnira na tom polju više. Ići će to sve brže!

Drago mi je posebno za Stremo-10M sa produženim dometom. Izgleda da taj buster dodaje dobar pricenat dometa. Mozda preko 50% više od otiginalne rakete. To već stavlja BPL tipa Bajraktar u domet. Da li je spomenut novi domet?

Slike su suoer oonaručito jer se konačno NE vidi nijedan političar niti šeik.

Odgovori
Mi

Pitanje u vezi Stršljena.
Kakve su to kratke rakete načičkane da prostite jedna ispred druge na nosačima tog bespilotnog helikoptera? Izgleda kao skraćena verzija Pauka.

Fe

To su Ralasi – raketni Alas. Ne znam da li nije neka umanjena verzija.

Navođene rakete sa malog heikopterskog drona, nije baš najprijatnije…

Ne

Ima volje ima znanja nema para. Svi ovi projekti zavise od toga da li će neko sa strane usuti pare….

Odgovori
Al

Za sve vas upućene i znanjem potkovane i kritički raspoložen…. Živela naša Srbija. Puna podrška našim ljudima koji se trude da od ničega naprave nešto i pri tome konkurentno sa drugim savremenim sistemima. Naši ljudi se trude i to treba da se poštuje. Pa počnite da ih poštujete. Pozdrav.

Odgovori
Ne

Sem dodavanja bustera na 9M37 , ima li informacija šta je još dorađeno/modernizovano na samoj raketi?

Ima li informacija koliko (teoretski) iznosi domet uz dodavanje bustera?

Odgovori
М

Мене занима када ће мо видети ласте наоружане јесте да је ласта школски авион али би било лепо видети и ласту наоружану на делу

Odgovori
So

Više bih volio da vidim neki novi G5 ili G6 nego eskadrilu F35, turboprop Lastu nego PC-21, draži mi je modernizovan M84 od Armate ili Leoparda, MGS-25 od Archera, Alas i Ralas od Spike NLOS ili Hellfire, Pegaz od MQ-9 ili TB2… Samo neka se radi, uči, napreduje, košta, ali vratiće se…

Odgovori
Fa

Pitaj vojnike u čemu bi radije išli u rat – u „modernizovnom“ M84 ili u Leopardu? I tako redom za što si naveo…

Vojska koja ima istoriju i okruženje kao naša mora da bude ozbiljno opremljena ako misli da bude neki faktor odvraćanja od eventualne agresije.

Koga ćemo samo da odvratimo sa Lastom, Leptirom Kupusarom-21, Golubom G-4 i ostalim SDPR ikebanama nije mi jasno.

Sr

@Falcon
Ides u rat(ne daj Boze) sa onim za sta imas logisticku podrsku(ako je imas). Nije problem da bude modernizovan M-84, ali on mora imati logistiku iza sebe i odrzavanje i koristiti se u okvirima za koje je projektovan, mene vise to brine nego TTK.

Nasa drzava je pred prvi svetski rat imala jedne on najmodernijih artiljerijskih orudja na svetu, kao i nesto veoma modernog lakog naoruzanja, ali u jako malom broju, sa malo granata/municije i malo rezervnih delova. Naravno nije vojska izdrzala, iako je takticki i operativno bila bolji od sve jednog neprijatelja. Pritom je logistika bila jako komplikovana zbog mnogo kalibara u upotrebi.

Ima ovde vrhunskih proizoda kao npr, artiljerije, ali ima i iznudjenih resenja jer bolje ne mozemo da priustimo(Orao). To je sto je, kada bude jaca ekonomija, bice jaca i industrija, pa i vojska.

Fa

@ Srbofil

U prevodu – molimo se da Balkan ostane miran (inače je poznato koliko mir na Balkanu može da traje) barem dok nam ekonomija i vojska ne ojačaju (što je sa ovim nivoom korupcije u stvari nikada).

Lično mislim da zemlja koja je u poslednjih 100 godina ovoliko stradala u ratovima, kao što je Srbija, treba mnogo ozbiljnije da razmišlja o odbrani i vojsci. Tu spada i ozbiljnija strategija odnosa sa NATO alijansom.

Ovo bi sve bilo lepo da su Švajcarska ili Novi Zeland u pitanju.

Sr

@Falcon
Mi vec imamo ozbiljnu saradnju sa NATO unutar okvira koji nam dozvoljava trenutna situacija, ali drzava je takva kakva je. Ne bih rekao da nece „nikad“ ojacati ekonomija, jer kontinualno raste i kako-tako se razvija 20 godina uprkos korupciji.

Apsolutno je tacno da mozemo samo da molimo Boga da ne bude nekakvih sukoba, jer mi za to nemamo snage, ni ljudi, ni motivacije niti to mozemo da priustimo, a srecom, ne moze ni niko od nasih suseda.

El

>> Pitaj vojnike u čemu bi radije išli u rat – u „modernizovnom“ M84 ili u Leopardu?

Po onome sto cujem medju stanovnistvom se mnogo vise trazi Sputnik nego BioNTech tako da mislim da bi odgovor bio verovatno M84!

>> jer kontinualno raste i kako-tako se razvija 20 godina uprkos korupciji

Upravo tako, „kako-tako“. Uskoro cete videti probleme sa nedostatkom stanovnistva i radnika! Ovaj dosadasnji rast ekonmije je postignut „trosenjem“ ljudstva na „motanja kablova“. Nema pravog rasta bez unutrasnjeg konzuma, dakle potrosaca i dovoljno radne snage. Srbiji nedostaje 2-3 miliona ljudi (da bi se zadovoljili militaristicki apetiti 90% komentatora na ovom portalu).

Ma

Ništa od ovoga nije uvedeno u nauružanje. I neće!?

Odgovori
Ma

Jeste:
Pasars, digitalizovani oganj, Lazar, Miloš, mali Miloš… Itd…

Po

Inženjer ne nastaje preko noći. Treba vremena.
Samo nek rade.
Inače marketinški Dron Kamikaza Gavran je sjajno ime :)

Odgovori
Pa

Ovo su dva različita ometača na jednom vozilu i možda I mogu da „blicnu“ dron ali im to nije primarna uloga. Razvio ih je IRITEL i trebalo bi da se njima opreme vozila Lazar 3 (ne sva samo određena ) , Tenk M-84AS1 (takođe samo određeni ) I M-80AB1 ,da bi imali funkciju za koju su namenjeni (zaštita od eksplozivnih sredstva i ometanje POVR ). Daklem, samo „delimično “ su trenutno uvedeni u upotrebu. „Čupavi“ je jači od običnog ;-).

Odgovori
St

Za neverne tome, neg nađu za primer, od ranije kako je krenuo razvoj Nore i na sta je licila upocetku i posle toga nek pogledaju Noru na Man sasiji, koja ide na takmicenje u USA za pobedu na tender. Od razvoja ALAS raketa za stranog kupca dođosmo do toga, da mozemo razvijamo sijaset raketa. Vojska je dobila digitalizovani oganj i Gvozdike koje postaju ubojitije malolijd to sta znaci smisljanje, igranje, razvijanje, testiranje, vezbanje, usavrsavanje intunjera, tehnologa razvijanje znanja, osmisljavanje protokola, razvijanje vestine projektovanja i vodenje istih. Od tog znanja moze svasta jos da se razvije i upotpuni. Ja sam zadovoljan. Decije bolesti smo prebrodili sad smo u fazi, kde se takmicimo sa visom ligom.

Odgovori
St

Upravo tako, borimo se sa onima pri vrhu i na vrhu svetske proizvodnje, pojedinog naoruzanja.Imamo dobre ideje i Inzinjere, samo se plasim da zbog malog finansiranja, ne rasprodaju se projekti i tako bi izgubili i Inzinjere.

Pr

Pohvale autoru za ovu i prethodnu analizu…

Ima svačega ali dosta toga čekamo da demonstrativno vidimo na nekom od poligona.
Za PVO raketna sredstva nek iznajme ,,Šablu“ u Bugarskoj.
Vođene rakete i bombe za avijaciju mogu valjda isprobati na ,,Pasuljanskim livadama“ i ,,Pešteru“ i ako ima još nešto od kopnenih snaga i u ,,Nikincima“.
Za dalekometnu raketnu artiljeriju (,,Jerine“) bi opet trebali negde preko grane na probu.
,,Stršljena“ smo već videli nakrcanog predhodnih godina, ali nismo videli ni jedan probni let (može prazan za početak).
Zanimljiv mi je koncept naoružavanja Mi-17V-5 našim RALAS-om.
Dron-kamikaza “Gavran“ mi deluje malo tromo/sporo i osetljivo na vatru sa zemlje čak i kada potencijalni protivnik nema radarsko/optičko osmatranje za zemlje. Eventualno sa nekom noćnom optikom u noćnim dejstvima.
Zanima me da li je PO raketa ,,Nova“ koncipirana tako da može da vrši udar sa gornje strane oklopnog vozila po uzoru na ,,Javelin“ recimo, pored toga što ima lep domet.

Ne volim crno-bele krajnosti u komentarima.
Ova zemlja je prevalila dosta toga preko svojih pleća i
ako zanemarimo sankcije, inflacije i da je politika kolektivni sport u kome smo veoma loši (važi i za ostala balkanska plemena) i setimo se samo bombardovanja i koliko je namenska dobila po ušima mislim da je i proizvodnja novog puščanog kalibra pomak kome se treba radovati.

Odgovori

Ralas za sada može da bude okačen na Mi-17V-5 i tu se priča završava. Ideja postoji ali je daleko od realizacije. Najbliži realizaciji je Kojot na vratima ali uz drugačije nišanjenje u odnosu na prikazano.

Dr

@Propeler Zviz

“Zanima me da li je PO raketa ,,Nova“ koncipirana tako da može da vrši udar sa gornje strane oklopnog vozila po uzoru na ,,Javelin“ recimo, pored toga što ima lep domet.“

Moze.
Buster je izbacuje nebu pod oblake, dalje ide po paraboli i napada iz gornje zone pri poniranju.

Pr

@Paqe
Zanimljiva mi je ideja.
Mislio sam da Rusi nisu imali potrebu za takvu upotrebu pošto imaju dovoljno borbenih helikoptera. A posle iskopah da su kačili i oni ,,Šturm-V“ na svoju Mi-8 familiju. Ne bi bilo loše da naše Mi-17-ice imaju i domaću standoff opciju.
@Drina
Hvala, nisam pronašao dovoljno opipljivih dokaza za ,,Novu“. Ima fotografija i snimaka samo iz početne faze lansiranja te nisam bio siguran.

du

Sve jako lepo i zanimljivo deluje..Nasi strucnjaci imaju i znanje i umece, ali…
Stvar koja mi najvise smeta je sto nista od toga ili gotovo nista nasa vojska nije usvojila u svoje naoruzanje.Sve se svodi na neke prototipove i mozda po neki kamad koji koristi nasa vojska…Voleo bih da se to sve istestira u skrorije vreme, nadju sponzori, saradnici, finansijeri i da konacno vidimo da nesto od ovoga poseduje nasa vojska u broju vecem od 2-3 komada

Odgovori
Ž

duka

Само сте делимично у праву.

Јер, у наоружање ВС су уведени:

– М16 Милош (10+20)
– Лазар-3 (6-12 + 24)
– Нора Б52 М15 (6 + 6-12)
– Застава НТВ (десетак+)
– БОВ КИВ (10)
– ПАСАРС (6 + 6-12)
– ФАП 3240 (5)
– дигитализовани Огањ (7)
– модернизована Гвоздика (батерија)
– Мали Милош (десетак)

Слажемс е да је то још увек недовољно али ко се и овоме надао до пре неколико година?

du

Živojin Banković

Slazem se da idemo dobrim putem i da je nesto uvedeno, ali to su sve simbolicne brojke.Lazar 3 je zamisljen kao oklopni transporter i kao takav trebalo bi da menja siroku lepezu kamiona, kombija i slicnog..Znaci bez par stotina, ne mozemo da pricamo o ozbiljnom poslu, takodje i za M16 Milosa mislim slicno..Nadam se da ce na kraju i biti tako ali moramo da se ubrzamo.
Mi ne smemo da mislimo da ako nekada i dodje do nekog sukoba da ce on biti niskog inteziteta vec da se pripremamo kao da ce doci do oybiljijeg sukoba.To je posao vojske.

Ž

duka

Серијска производња наведених система је малтене тек почела, има ту и одређених извозних успеха.

Морамо сачекати бар неколико година да видимо шта ће се урадити по питању опремања ВС новим системима, односно колика ће бити њихова бројност.

NL

Није вам добар број примљених Лазара у војску, још у октобру прошле године сте на Пештеру могли да видите уживо два пута већи број од овог који сте навели, у склопу регуларних јединица ВС.

Odgovori
Ž

NLOS

Да, видели смо више од 6 Лазара али део њих није био из састава ВС.

Можете ли навести која је још јединица примила додатни број Лазара? Или су сви у 41. пешадијском батаљону? Незванично, примљено је још 6 али за то нема потврде.

NL

@ Живојин

Заправо сви су били увелико у саставу ВС, и њима су руковали војници из једног другог пешадијског батаљона који су прошли обуку и примили возила доста пре саме вежбе.
Није баш сваки пријем нових средстава медијски пропраћен.

Ž

NLOS

У реду, хвала за информацију. Постојале су шпелуације да је 21. пешадијски батаљон примио још 6 возила.

El

Da li je ovaj bespilotni helikopter “Stršljen“ imao do sada neki (prvi) let? Pokusavam da nadjem na netu ali uzalud. Za turboprop motor ne smem ni da pitam jer je tu ocigledno neko sponzor pa se sumnje u taj projekt ne objavljuju…

Odgovori
ma

Lep prikaz opreme i sta se sve razvija, kao i obicno hvala T6 na dobrom tekstu i fotografijama.
Steta sto projekat Kobac nije prosao dalji razvoj, mislim da je potencijal tog aviona bio veliki sto za potrebe ovde sto za izvoz.
Orao…. ako sluzi kao osnova za razvoj opreme za neki drugi avion ili samu raketu ok ali onda tako i reci trebaju nam tri aviona da bi na njima razvijali opremu a ubrzano traziti adekvatnu zamenu a ne forsirati ga kao dobro resenje i ici na modernizaciju veceg broja aviona. U prevodu zelim nasim pilotima nesto bolje od Orla za taj vid RV-a :)

Odgovori
Th

Quadrokopter sa Zoljaman. LOL
Cekam na lovca 5 generacije ala Iranske Vojske. Minimum 5+++++ .
Da nije zalosno bilo bi smesno.

Odgovori
Pa

S obzirom na tezinu zolji a i na od koga je dosao zahtev nece biti lol. Trebali su neki maverick sta li vec. Zanimljiva vizija iscekivanog lovca, mozda i docekas, samo istrajno.

Odgovori
Th

Umesto Zolje moglo bi se kaciti Izraelska Mini-Spike. Moglo.
Nora B52 je za mene losa kopija Ruske A-222 (130 mm) ili Cehoslovacke
DANA (152 mm)/ZUZANA (155 mm). Tu je i Juznoafricki G-6 Rhino.
Da te SKALAMERIJE neko kupi treba DEBELE PROVIZIJE.
Samo fali da Maljutke kace na Mi-17/35.

Th

Zaboravio sam Nemacki AGM DONAR na BOXERu i SVEDSKI ARCHER.
Francuski CAESAR nebi teo spominjat.
Treba cekat sta ce amerikanci nabavit.

Dr

@ Thomas H.

Da li ste svesni sta pisete, Nora losa kopija ruske A-222?
Nora kao kocept, onako kako je pokojni Paligoric zamislio, starija je i od vas i od ruske A-222.
Greska je sto MGS Aleksandar nije nazvan po njemu, jer je Aleksandar spakovan upravo onako kako je pokojni Paligoric zamisljao samohodnu Noru.
Ako Amerikanci izaberu Noru verovatno cete pisati da smo podmitili Amerikance.

Th

Po vama je ARCHER kopija MGS ALEXANDERa.
Mora da je i GRIPEN kopija od NOVI AVION.
Nije li sada novo ime PERUN.
Ko je do sada kupio NORU ? Koliko je u sastavu VS ?
Ameri ce verovatno nesto izabrat sto se avionom prebacit moze.
Ipak je to dobra reklama za NORU.

Dr

@Thomas H.

Nigde nisam napisao da je Arcer kopija Aleksandra. Ali ste vi napisali da je Nora ‘losa kopija’ ruske A-222.
Da ste se bar malo informisali o Nori, pa i o ruskoj haubici, znali bi koliko je besmisleno to sto ste napisali. Ovako ste ispali smesni kao i prosli put kad ste pisali da Zastava proizvodi ‘losu municiju’.
Ko je kupio Noru i u kojim kolicinama, koliko ih je uvedeno u VS sve te informacije su vam dostupne.

Th

@Drina
Dobro. Po vama prvo je bila NORA. Jesu li onda sve druge samohodne haubitze na gumenim kotaciman kopije NORE ? Za vas je naravno NORA najbolja na vascelom svetu. Za mene je ALEKSANDAR neka kopija ARCHERa. Cekam da Kinesi pocnu kopirat NORU. Onda mora da vredi.
Ja bi pre uzeo ruske A-222. NORA meni lici na kamiona sa prikolicom na
kojoj je montirana haubitza. Sledeca NORA ce imat prikolicu koja se moze
odvojit ili haubitzu u kontenjeru.

Odgovori
Th

Mora da je municija iz Srbije sada bolje kvalitete. Mislim na PRVI
PARTIZAN. To su predrasude sa moje strane bile. Sve iz Yuge ne moze
biti dobro. I danas nebi kupio oruzje od ZASTAVE. Nije mi ni potrebno.
Rade li srbske firme i dalje uniforme za nemacku vojsku ?
Znam neke srbe koji su sada veci nemci od nemaca. Uzeli pasose.
Kod njih je sve srbsko najbolje na svetu.
Svako ima pravo na svoje misljenje.

Dr

Citajte malo pazljivije.
Nisam nigde napisao da su druge samohodne haubice kopija Nore.
Napisao sam da samohodna Nora nema dodirnih tacaka sa ruskom A-222, za koju ste rekli da je bila uzor za samohodnu Noru.
Koncept haubice Nora, A, B i C, zapocet je krajem ’70-ih godina. I vi sad tvrdite da je Anastas Paligoric kopirao rusku A-222 u vreme kad ona nije ni postojala.
Nora nije imala uzora, probijala je led u svemu.
Na Nori se radilo jako dugo i prosla je sve faze u razvoju koje mora da prodje jedan ovako kompleksan sistem.

Aha, posle onoga da je samohodna Nora B-52 kopija ruske A-222, zakljucili ste da je i MGS Aleksandar kopija Arcera.
Verovatno su nasi otisli u Svedsku, videli Arcera i kad su se vratili u Srbiju na brzaka skarabudzili Aleksandra.
Ipak je to ‘malo’ komplikovanije nego sto mislite.
MGS Aleksanda je Nora 2.0, s tim sto su neke stvari preuzete sa samohodne haubice SORA (revolverski autopunjac, doduse kasnije modifikovan).
Arcer je u klasi sa Norom B-52, a Aleksandar kada bude u potpunosti zavrsen bice za klasu iznad.
Da se ne bih ponavljao, evo vam pa citajte: Analiza koncepcije rešenja artiljerijskih oruđa familije ‘Nora’.

Bu

Lupaš ti k’o Maksim po diviziji.Prvi Partizan pravi toliko „nekvalitetnu“ municiju da u sjedinjenim državama prodaju sve što pošalju.Njemačka je najveća privreda evrope sa ogromnom industrijskom bazom i nema potrebu da kupuje naoružanje od Srbije.Ali zato vojske Finske i Švedske kupuju gumene čizme od pirotskog Tigra i nemaju sa tim nikakav problem.Noru B52 su dosad kupile :Kenija, Bangladeš, Mjanmar(Burma), Kipar i matična Srbija. Nora B52 kopija švedskog Arčera na volvoom oklopnom zglobnom damperu.???Izvali ti i ostade živ.

Odgovori
Th

@Bungi
Bez uvrede. I Nemacka vojska kupuje de je jeftinije.
Municiju, Uniforme itd.
Prvo je bila NORA. Sledi ALEKSANDAR koji slici na ARCHERa.
Kao da je NORA lepsa od ARCHERa bes udela od MANa.
De Bre. Naravno da je NORA najbolja u vascelom svetu.
Nije li VS dobila NORE kao poklon ?
Nisam ni spomenu da su cevape i ajvar turski. LOL
Probleme sa G-36 u moje vreme i izblednelim uniformam mogu jedino sa nabavkom iz YU objasnit.
Te gumene cizme mora da su jeftinije od kineskih.

Dr

@ Thomas H.

MGS Aleksandar ne lici na Arcera ni po cemu, osim sto obe haubice imaju ‘cevku’, tockove itd.
Vi na osnovu spoljasnjeg izgleda nekog sistema donosite zakljucak da li je nesto kopirano, bolje od drugog ili nije. A to je detinjasto razmisljanje.
Nora i Arcer ne idu na izlozbu ili na izbor za Miss univerzuma, pa da lepota bude presudna.
To su vojni sistemi i ako vec hocete da poredite, poredite sisteme po: vatrenoj moci, borbenom kompletu, brzini rada, posadama, mobilnosti, kompatibilnosti, politickoj kompatibilnosti, vozilima za dopunu, ceni itd.

Nije mi jasno zasto ste toliko maliciozni. Pisete da je Nora skalamerija koja moze da se proda jedino ako podmitimo nekog. A, onda inputirate drugim komentatorima da je Nora najbolja na vascelom svetu, iako niko nije rekao to.
Nora je u nekim stvarima bolja od konkurencije, u nekim losija i to je normalno.
Svidjalo se vama ili ne, Nora je odlican sistem u samom vrhu u svetu u svojoj kategoriji i vi tu ne mozete nista promeniti, pa makar danima ljubomorisali.

Th

Malo pre gledam na Wikipediji. Tu je i Izraelski ATMOS 2000.
Ako ga stave na Austrijski Steyer FMTV evo pobednika za Stryker Brigade.

Odgovori
Sr

@Thomas H.
Hajde sada lepo na americki theDrive, kucajte tamo kako je americko oruzje smece, kao sto ovde pljujete nases i vidite u odgovorima u komentarima koliko su Srbi zapravo kulturniji i realniji.

Ne znam u cemu je vas problem? Ako se nesto iz male zemlje na medjunarodnom trzistu dobro prodaje, onda mora da je dobro, cemu pametovanje?

Dr

@Thomas H.

Ako struka bude iznad politike Amerikanci uzimaju Noru ili Arcera (tipujem na Arcera zbog BAE).
Obe haubice su u potpunosti automatizovane.
Na drugoj strani, Atmos 2000 ima poluautomatsko punjenje i potrebna je posluga van vozila.

Th

@ Srbofil
Nebi rekao da je NORA smece. Treba to sve doradit. Izbacivat razne versije kao na traki nije resenje. Tu je sada NORA 1-3 itd.
Isto sa LAZAROM. Nije dobro ako vlastita vojska ne kupuje.
Ja ne mogu razumet kako se MALJUTKE i dalje koriste u VS.
Ja bi stavio termobaricke glave i dao Zandarmeriji.

Th

@Drina
Stane li NORA PERUN u C-17 Globemaster ?
Za mene je to problem sa NOROM i Amerikom.

Dr

@Thomas H.

Verovatno staje.
Stace i Arcer, samo sto je on tezak 30. tona plus ga zezaju gabariti jer je mnogo dugacak.
Atmos je po tome bolji i od Nore i od Arcera.
Mada, Nora je primarna stvar, kamion sekundarna. Amerikanci traze najbolji koncept, sistem koji je spreman za proizvodnju odmah.
Ako izaberu Nora ona ide na neki americki kamion zbog unifikacije, a najveci problem kod prevoza takve tehnike transportnim avionima je visina haubice, a sve haubice pa i Atmos nisu bas niske.

MB

Pratim dosta vojnu tehniku još od osamdesetih godina, ali onako laički. Dosad nisam vidio da je neka država izbacila toliko prototipova i „novih“ sredstava kao što je netko već prije napisao od Njemačke 1943.

Poznavajući neke druge stvari koje su se radile za bivše Juge i kako su se razvijali „novi“ proizvodi sve me to podsjeća na Stojadina ( Zastavu 101) koja je od početka proizvodnje pa do 1991 kad su se zadnje mogle kupiti u Hrvatskoj bilo je sigurno desetak različitih modela kojima su se mijenjali branici ili svjetla i odmah je to bio novi model a srce (motor, mjenjač, ovjes) se nije promijenilo od Fiata 128 iz 1968 g. I dalje su ostali stari problem kad zatvoriš jedna vrata druga se otvore, rđa na mjestima gdje drugi nikad ne trđaju (poput krova) ako se naglo krene prednji kraj se podigne i izvoteperi na jednu stranu, prednja sjadala poderana od ručice mjenjača zbog lufta, na 60 000 km mu moraš odvajati odušak jer guši motor itd.

Za vas je sreća da niste u EU jer sve to što je izloženo je proizvod državnih firmi koje dobivaju plaću iz proračuna i to koliko god pratim nikad do sad nije precizirano izjavljeno koliko je npr. „složeni sistemi“ zaradio novaca a koliko su mu troškovi tj. da li ostvaruje dobit ili radi sa gubitkom. Naime da ste u EU subvencioniranje firmi u državnom vlasništvu je zabranjeno ili se mora tražiti odobrenje EU. Najsveži primjer firme koja je propala je slovenska Adria airways zbog 62 eura duga a to je iznos kojeg bi Slovenija da je smjela podmirila bez problema.

Za razliku od Srbije u Hrvatskoj ne postoji nijedna (barem ne vrijedna spomena) državna firma u obrambenom sektoru , jedino Brodarski institut i Institut Ruđer Bošković ali oni ne proizvode već rade samo na razvoju nekih projekata. Najveći izvoznici HS Produkt, Šestan Busch, DOKing, Kroko, Čateks su sve redom privatne firme.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor