„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024
Kako bi Srbija mogla da obnovi svoju vazduhoplovnu transportnu flotu?
Vreme je za zamenu / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Kako bi Srbija mogla da obnovi svoju vazduhoplovnu transportnu flotu?

U Evropi danas skoro da ne postoji država koja nema bilo kakav vojni transportni avion. Prema dostupnim podacima nema ih samo 7 manjih evropskih zemalja. Pri tom računamo samo države koje imaju vojske, samim tim i vojne vazduhoplovne snage. Slična situacija je i u ostatku sveta, većina armija poseduje transportne avione, makar to bili i laki transporteri ograničenih mogućnosti koji su u različitim kriznim situacijama itekako dobrodošli.

Na opremanje vojnih vazduhoplovnih snaga neke zemlje transportnim avionima pre svega utiče državni vrh, odnosno njegovi politički ciljevi na koje mogu uticati različiti faktori. Jedan od njih je i pripadanje nekom vojnom savezu koje sa sobom nosi i određene obaveze. U kriznim regionima širom sveta obično su sposobne da deluju samo velike vojne sile što zahteva sposobnost transporta velike količine tereta za kratko vreme. Posedovanje odgovarajuće flote, pre svega velikog broja srednjih i teških transportnih aviona.

U periodu od 2009. do 2014. Srbija je imala dva operativna An-26, od 2016. samo jedan / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Srbija je od 2006. godine održala svoju vojnu transportnu komponentu iako se u nekim momentima činilo da će ona biti ugašena, bar kada su u pitanju avioni.

Danas RV i PVO Vojske Srbije ima više nego skromne kapacitete kada su u pitanju transportni avioni, kako što se tiče brojnosti tako i mogućnosti i kvaliteta letelica. Posedovanje samo jednog primerka nekog tipa vojnog vazduhoplova (Srbija ima samo po jedan aktivni An-2 i An-26) nikako ne može biti dobro rešenje jer je, u određenim situacijama, poput redovnog tehničkog pregleda, kvara ili slanja na remont, letelica nedostupna.

Srbija je do sada vodila politiku slanja pripadnika Vojske Srbije u mirovne misije u svetu, učestvovala je na različitim vojnim vežbama u zemlji i inostranstvu kao i aeromitinzima, padobranske jedinice su opstale a sve to je zahtevalo da RV i PVO poseduje makar minimalne transportne avijacijske kapacitete. Poslednjih godina državni vrh je odlučio da ponovo formira određene vojne jedinice i najavio povećanje brojnog stanja vojske što bi moglo da utiče i na povećanje broja vojnih transportnih letelica.

Resursi na jedinom aktivnom srpskom An-26 ističu u periodu od 2023-2026 / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

U našem prethodnom tekstu o transportnoj avijaciji RV i PVO Vojske Srbije osvrnuli smo se i obratili pažnju na to šta se trenutno nalazi u inventaru i kakvi su potencijali tehnike naše jedine transportne avijacijske eskadrile. Jedinom aktivnom An-26 resursi ističu u periodu 2023-2026 (2023. na motorima). Prema trenutno propisanom životnom veku koji iznosi 50 godina avion bi eventualno uz još jedan remont mogao leteti do 2034. godine. Drugi primerak, koji ne leti od kraja 2015. godine, mogao bi da se remontuje ali bi mu životni vek istekao već 2025. godine.

Oba aviona su u odličnom tehničkom stanju, dobro su održavani, imaju mali nalet i modernizovani su. Međutim, kako bi drugom An-26 vrlo brzo istekao životni vek, pitanje je da li je razumno dalje tokom ove decenije koristiti samo jedan avion ovog tipa ili bi već sada trebalo da se razmišlja o nabavci novog transportnog aviona koji bi za nekoliko godina zamenio An-26.

2015. godine kompanija Erbas ponudila je Srbiji C295. Ovaj avion drži gotovo 70% globalnog tržišta u svom segmentu / Foto: Erbas

Kao što je Tango Six već preneo, jula 2015. godine tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić izjavio je u intervjuu Tanjugu da se u okviru razgovora sa evropskom kompanijom Erbas o tehničkoj saradnji pregovara o nabavci jednog transportnog aviona. Saradnja sa Erbasom je ostvarena, nabavljeni su helikopteri H145M i Super Puma ali je umesto nabavke transportnog aviona (pretpostavili smo tada da bi to bio avion C295) Srbija odlučila da remontuje jedan An-26.

Početkom novembra 2017. godine ruska agencija Sputnjik prenela je informaciju da će Vojska Srbije dobiti donaciju u vidu dva transportera An-26 a tada je navedeno da bi oni stigli u narednih deset meseci (dakle tokom 2018. godine). Avioni nisu stigli. Da li zbog toga što infomacija nije bila tačna ili zbog nedostatka ljudstva u našoj transportnoj eskadrili, nije nam poznato.

Šta se danas nudi na tržištu?

Na tržištu trenutno nema mnogo tipova aviona koji su iste klase kao An-26, tu su samo španski C295 i italijanski C-27J Spartan koji su u mnogim državama upravo zamenili familiju An-24, 26 i 32 kao i avione DHC-4, DHC-5, F27 Friendship i HS 748. U odnosu na An-26, avioni C295 i C-27J imaju dosta veću nosivost (An-26 5500 kg, C295 9250 kg i C-27J 11300 kg) i veći dolet (pre svega je važan dolet sa maksimalnim teretom). Ukoliko bi Srbija vrlo brzo odlučila da ima avion u ovoj kategoriji morala bi da bira između C295 i Spartana ali ako bi se ta odluka odložila za nekoliko godina onda bi u razmatranje mogao da uđe i novi ruski avion Il-112V čiji je razvoj u toku ali čije su performanse dosta slabije u odnosu na evropske avione (nosivost je samo 5000 kg ili 44 vojnika).

U našem okruženju Mađarska će svoje An-26 koji su prošle godine povučeni iz naoružanja, zameniti dosta većim avionima KC-390 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nije međutim važna samo nosivost već i dimenzije teretne kabine, potom nosivost ljudstva (vojnika sa i bez pune opreme, padobranaca), autonomija leta kao i mogućnosti da se avion nadogradi za druge namene kao što su medicinska evakuacija (CASEVAC i MEDEVAC tj. prevoz i evakuacija ranjenika i unesrećenih, ugradnja različite medicinske opreme za praćenje stanja povređenih, raznih modula za prevoz zaraženih bolesnika), potom ugradnja sistema za gašenje požara, različitih senzora koji omogućavaju avionu da se koristi za osmatranje i izviđanje (i kao leteće komandno mesto), mogućnost da avion ujedno bude i leteća cisterna za pretakanje goriva u vazduhu. Što je veća letelica veća je i zapremina kao i nosivost tereta ali isto važi i za troškove, veći avion ima i veće troškove, kako nabavke tako i korišćenja.

U svetu postoji mnogo primera gde su pojedine države svoje stare transportne avione određene klase zamenili većim avionima mnogo veće nosivosti a jedan od takvih primera imali smo skoro u našem susedsvu. Od tih aviona danas su na tržištu aktuelni i najzastupljeniji američki C-130J Super Hercules, brazilski C-390 Millenium ali i evropski Erbas A400M Atlas. Njihova nosivost se kreće od 19-20 tona (Super Hercules), preko 26 tona kod C-390 do 37 tona kod A400M. Od drugih aviona tu su samo još kineski Y-9 i japanski C-2 ali ove avione koristi samo Kina odnosno Japan i nisu primamljiva opcija. Ukrajinci za sada sporo napreduju sa svojim projektom An-178 i ne čini se da će doživeti bilo kakav uspeh na tržištu.

Srpski mirovnjaci trenutno najčešće odlaze u svoje misije ad-hoc čarterima za koje se koriste civilne kompanije i njihovi putnički avioni kao i vojni transportni avioni zemalja patnera. Budući da je aerodrom „Konstantin Veliki“ svoj poslovni model bazirao na niskim cenama taksi po putniku, jeftinije je koristiti taj aerodrom nego beogradski za ovakve operacije / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Za Srbiju bi ključna karakteristika za eventualni izbor novog aviona mogao biti dolet, odnosno dolet sa maksimalnim teretom.

Do sada je prilikom slanja An-26 u regione gde Srbija ima vojnike u mirovnim i drugim međunarodnim misijama (Kipar, Liban, Džibuti) avion, zbog svog relativno malog doleta morao da jednom ili dva puta sleće radi dopune gorivom što je zajedno sa aerodromskim taksama predstavljalo dodatni trošak. Neretko se dešavalo da naše mirovnjake prevoze avioni stranih vojnih vazduhoplovstava, inostrane čarter ali i nacionalna avio-kompanija. Srbija trenutno, u 8 mirovnih misija ima 274 vojnika.

U poslednjih 10 godina država je izvozila relativno velike količine naoružanja i vojne opreme a najviše se prodavala municija. Svedoci smo da su sve to prevozili uglavnom teški transportni ili kargo avioni inostranih privatnih kompanija ali i srednji ili teški transporteri stranih Ratnih vazduhoplovstava.

Postavlja se pitanje da li bi prilikom definisanja taktičko-tehničkih zahteva za novi transportni avion Vojske Srbije možda trebalo razmišljati i u tom pravcu kao i da se avionima veće nosivosti rade i komercijalni poslovi, odnosno zarađuje novac. Taj pravac razmišljanja bi zahtevao i nabavku teškog transportnog aviona i pitanje da li bi to, u svakom smislu, a najviše ekonomski bilo opravdano (iako se takva opravdanost za vojsku ne bi trebala dovoditi u pitanje)?

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

Mogli bi od brata Sija da uzmemo na lizing po povoljnim uslovima Shaanxy Y9 i Xian Y20 i ako se pokazu dobro mogli bih i da ih otkupimo.

Odgovori
al

Idealno bi bilo zasad nabaviti dva KC-390 i bili bi mirni narednih 50 godina..

Am

Ljudi, samo na CASA. Pa An 26 je bolji, sposobniji, jeftiniji avion. CASA nema ni nosivost, ni dolet, ni brzinu kako deklarisu. Kad je vruce, sve joj padne na pola jos. Nije ni za CARGO jer nista u nju ne moze da stane. Nizak plafon. Mi imamo jednu u misiji i opste je ne koristimo jer ni za sta nije dobra. Guramo uvek ili C130 ili AN74

Ed

@Amer
Pa valjda zavisi o potreba i mogucnosti kupovine.
Naravno kad imate mnogo tereta, ili glomazni teret da vam odgovara veci transportni avion. Ali ako vam ne treba toliki kapacitet onda ce vam troskovi biti znatno i nepotrebno povecani. Usporedivati C295 i C-130 i nije primjereno, prvi je dvomotorac i ima skoro 3 puta manju nosivost od cetveromotornog C-130.
S druge strane CASA C295 je najpopularnij u klasi i da citiram T6:
„Ovaj avion drži gotovo 70% globalnog tržišta u svom segmentu…
…U odnosu na An-26, avioni C295 i C-27J imaju dosta veću nosivost (An-26 5500 kg, C295 9250 kg i C-27J 11300 kg) i veći dolet (pre svega je važan dolet sa maksimalnim teretom).“

@Ed
C-27J je po meni dosta bolji od C-295 zbog većeg poprečnog preseka trupa što zna da bude poprilično bitno za vojnu upotrebu. Takođe značajno veći dolet sa većom količinom tereta pri većoj krstarećoj brzini.
Potreba za avionom tog tipa za transportom unutar Srbije po meni ne postoji. Sve može brže i jednostavnije autoputevima ili helikopterima jer bi se ti avioni vrteli u troglu BG-KV-NI koji su odlično vezani mrežom puteva. Za desant padobranaca/opreme postoji potreba za avionom veličine C-27J/C-295/Il-112 . Za logističku podršku jedinica u mirovnim misijama takođe ne treba veći avion od Spartana. Za transport većih tereta/prevoz većeg broja vojnika u inostranstvo mislim da je jeftinije iznajmiti čartere jer iskreno sumnjam u mogućnost formiranja profitabilne varijante recimo „Air Serbia Cargo“.

@Amer
Reklo bi se da imate iskustva sa eksploatacijom i An-26 i aviona u misijama?

Dr

@alizar
Slazem se da je C-390 Millenium najbolje resenje za nas.
C-390: nosivost 27t, max visina i sirina tereta 2,95m x 3,45m, max dolet 8000km, 5000km sa 14t tereta, 2400km sa 23t tereta, brzina krstarenja 870km/h. Moze da transportuje: padobrance, vojnike u mirovne misije i na zdruzene vojne vezbe (koje imamo i u Rusiji) i iste da evakuise ukoliko je to potrebno, transportuje ranjenike, da evakuise nase drzavljane iz inostranstva. Onda transport teskih tereta za kupce u inostranstvu i za nas: dzebana, laka oklopna vozila, tockasi 8×8, mozda stane i Fap… ili recimo medicinsku opremu koju guramo u avione Air Srbije kad dogori do noktiju…Moze da se koristi i za gasenje pozara. Sve ono za sto mi debelo placamo jer nemamo kargo avione. Citam cesto komentar: „zadnji padobranski desant u ratu pre x decenija…“. Pa to i jeste problem aviona An-26 ali isti taj problem ima i C-295, nizak plafon.

Eto to je moje laicko misljenje, multifunkcionalnost ili bacanje novca kad vec kupujemo nesto sto ce da leti do 2065te kako stvari stoje.

M

Od Kineza ne uzimaj pa da daju i za dzabe.
Y9 ti je kopija , licenca antonov an 12.
Y20 ti je kopija , licenca produzeni antonov an 70 .
Tu nema ni K od kineza.
Kinezi nisu sposobni nista sami da naprave, vec kupuju licence , kopiraju , kradu i opet NISTA .
To svako zna.

Meni je Spartan favorit. Čudno mi je da Amerikanci tvrde da je skuplji u eksploataciji od C-130J. Koji je mogući razlog?

Odgovori
Gl

Casa c 295 ili c 27 mislim da nas niko ne bi uslovljavao za ove avione imamo sa italijom generalno dobru saradnju nisu skupi a jeftini za odrzavanje.Po meni CASA C 295 najbolje resenje 3 komada i dovoljno

Ed

@Boža M
Pa ta racunica vjerojatno proizilazi iz potreba i prilagodbe cijelog sustava. Amerikanci koriste C-130 od 1950-ih. Trenutno C-130J i C-130H (rzanih konfiguracija)u USAF-u imaju preko 300 komada, a ukupno kroz sve sluzbe oko 450. Drugim rijecima za Amerikance je vjerojatno jeftiniji je postoji masivni dobro uigrani sustav podrske i koristenja za C-130.
Za neku manju drzavu koja bi uvodila 2-3 kom Spartan ili C-130 ta racunica ne vazi, inace bi svi kupovali C-130 jer je za klasu veci tj skoro duplo vece nosivisti…

@Boža M
Ne znam odakle Vam ta informacija? Nije logično da avion sa 4 motora bude skuplji u eksploataciji od aviona sa 2 ista motora.

Sa

Uvek i jedino je dobro dosla ruska vazduhoplovna tehnika.Srbija moze da bira,jer nije pod uslovljavanjem ni jednog saveza,a novi Il-112V bi bio i vise nego dostojna zamena vremesnim An-26

Odgovori
An

,,Uvek i jedino“? Šta ćemo sa svom zapadnom i domaćom (punom zapadnih, ali i sovjetskih komponenti, doduše izvan naoružanja u manjoj meri) vazduhoplovnom tehnikom koje je RV koristilo i i dalje koristi? Ona nije dobrodošla? Možemo da biramo i nismo uslovljavani, dakle treba da kupujemo samo rusko (gde je tu logika)…? Treba da čekamo ruski Il-112V koji još nije gotov a ne zna se kad će, neproveren je…?

Da postoji gotova i isprobana zamena za An-26 kod Rusa ili Ukrajinaca ne bih imao ništa protiv da se pazari…naročito ako bi posadama bilo lako da pređu sa An-26…ali tako nečeg nema. Ako nam treba transportna avijacija (a treba), a Antonovima uskoro ističe rok upotrebe (a ističe) onda treba kupiti nešto pouzdano i provereno.

Sr

@Andrija
Ako se secate Bate „Pa zar ima bolji auto od Moskvica?“
To je taj mentalitet.

TT

Saratoga Ruska vazduhoplovna tehnika je generalno losija od zapadne .. Ali je i jeftinija.

M

An 26 je fantastican i popularan avion (2000- te sam se uzivo nagledao na aeodromu Nis , sluzio vojsku).
Postoje tri zamene-
1.c27
2.c295
3.il112v
Verovatno ce mo preci na il112, taman ce ga rusi zavrsiti kad an-u 26 izlazi resurs.

Ro

Ne treba mnogo mudrovati, nego se okrenuti proverenim stvarima. Mozda cak i prepisati od Madjara. Jedan polovan A319 (Koji se sad zbog krize verovatno moze naci za bagatelu) ,i dva nova Spartana ili Kc-390. Sve ukupno ne bi trebalo da predje 120 mil. a bili bi mirni bar narednih 30 godina, ako ne i vise.

Odgovori
Pa

Možda neki Beriev BE-200 ? Sletanje na vodu i kopno , gašenje požara,72 putnika, 7 500 kg tereta ili 12 000 litara vode. All inclusive.

Gu

Nista bez Iljusina 76,kada ih moze imati Bijelorusija zasto ne onda i mi.
Transportni avion treba da bude grdosija,da moze da ponese sta ti padne napamet a ne da razmisljas hoces ga pretovariti sa jos jednom paletom,hoces imati mijesta da sve ugurusa unutra..isto tako i dolet,da ne razmisljas.Ovo su sve pikavci do 30t.Ako se planira uzimati sta,onda uzmite brate da valja.Sa Iljusinima-76 bi jos zaradili brdo para prevozeci teret i za druge koji nemaju avione takvih mogucnosti nosivost/dolet a imaju potrebe za takvim transportom.Za transprt/logistiku ne treba stediti pare,jer to nisu bacene pare,ti avioni bi sebe brzo odplatili i donijeli drzavi/vojsci ogroman profit.

Me

@robotech 2 C295 ili 2 Spartans za vojsku i uzeti B737-800 ili A321 u Quick change verzijama gde mogu da prevoze i putnike ili kargo. Kada nisu potrebni vojsci za prevoz putnika, mogu da se iznajmljuju kao cargo charteri.

Odgovori
Rp

Imamo Air Serbia,ne treba ništa

Al

@Rp.nema leka

Avioni AS imaju ograničene sposobnosti da obavljaju cargo transport.

Do

Transport trupa,snabdevanje oruzjem,municijom,prevoz ranjenika,opreme, zadatak je svakog RV i PVO.
Na pretproslom aeromitingu na Batajnici,C-295 je pobrao sve simpatije kako struke tako i javnosti.
Pokazali smo veliko interesovanje za ovaj avion,kao odlicnu zamenu za ostarele AN-26.Moderan,savremeno opremljen,dobar transportni avion,uz podrsku mocnog ERBAS-a,sigurno je dobar izbor.
Pogotovo sad,sa zapocetom saradnjom zbog H-145,kupovina je vrlo realna.
C-27Spartan je takodje dobar izbor,ali mislim da C-295 ima vece sanse.
Rusi tradicionalno prave dobre transportne avione,ali IL-112 kasni,i kada udje u serijsku proizvodnju bice nabavljen prvo za njihove potrebe koje nisu male,tako da je pitanje vremena do kada bismo cekali.
Kupovinom dva-tri ili vise C-295 i eventualno jednog IL-76,buducnost transportne avijacije naseg RV i PVO je sigurna.
Za nase potrebe sasvim opravdana nabavka i jos mogucnost dodatne zarade iznajmljivanjem drugim stranama.
Odlican tekst,pozdrav Tango Six-u!

Jo

лично сам за Ербас, зато што може да се направи већа поруџбина авиона и хеликоптера, па цена на крају буде нижа. плус неки офсет аранжман и ето

Odgovori
Dj

Bravo istog misljenja ne uslovljavanu kao ameri i pre svega jeftina obuka i odrzavanje opteme

St

Ocigledno je da na trzistu ima kvalitetnih vazduhoplova i da bi morala da se izvrsi nabavka 2 nova ako zelimo da dugorocno resimo problem transportne avijacije.
Mada pored srednjih/velikih modela mozda bi se trebalo razmisliti i o zameni za An-2, npr. jednim Let L410 primarno za obuku i kada nije nuzno koristiti vece avione za jednostavnije zadatke.

Odgovori
Fa

C-130, ako mogu neke zemlje treceg sveta da ga imaju, sto ne bi mogli i mi.

Odgovori
DW

Srbiji kao po površini maloj državi i nisu potrebni transportni avioni. Više su potrebni srednji transportni helikopteri u većem broju. Ono što možda treba nabaviti je jedan C-390 za mirovne misije. Mada ne vidim razlog za učešće u mirovnim misijama kao i kupovinu transportnih aviona. Neke druge stvari treba da budu na listi prioriteta VS.

Odgovori
Al

@DW

Samo što definitivno treba (pa . Potrebni su i srednji helikopteri naravno, ali su potrebni i transportni avioni, jer oni svi imaju posebne zadatke. Učešće u mirovnim misijama je važna misija VS, koja uvek dobro dođe iz brojnih razloga. A nabavka i održavanje bar male transportne avijacije, definitivno jeste i treba da bude visoko na listi prioriteta, s obzirom na poveće potrebe transporta tereta raznih vrsta u kriznim situacijama, a ne treba zaboraviti i potencijalne komercijalne mogućnosti.

DW

@Aleksa. Koje su to brojni bitni razlozi gledano iz ugla državnog interesa, pa je učešće u mirovnim misijama važno? Glavni zadatak VS treba da bude odbrana zemlje i sve resurse treba usmeriti u tom pravcu. Brzo prebacivanje trupa u srpskom slučaju je mnogo efikasnije helikopterima nego avionima.

Sr

@DW
Sto se vojske tice iskustvo, sto se drzave tice, razlozi su politicki.

Ne mozes se braniti ako si sam za sebe, osetili 90ih debelo, tako je kako je. Ako mene pitate, ja bi radije da su novci otisli VS nego u “drzavna tajna” poslove sa Arapima u AS i sl. budalastinama

Al

@DW

Sticanje bilo kakvog oblika iskustva je od velikog značaja za odbranu zemlje, da ne govorim da osim transportne avijacije i nekoliko vozila, mi ne govorimo o nekom velikom trošenju resursa zbog kojeg su ostali u VS oštećeni.

DW

@Srbofil. Mislim da si pobrkao mirovne misije UN i pripadnost nekom vojnom savezu. A što se tiče iskustva, ono se stiče pre svega u borbenim dejstvima i na zajedničkim vojnim vežbama sa drugim armijama. E sad zašto smo se odrekli oficira VJ i pripadnika PJP MUP-a sa velikim ratnim iskustvom, a koji ama baš nikakve veze nemaju sa ratnim zločinima, treba pitati političare koji su ih penzionisali. Po meni, slanje medicinskih timova i vojnih posmatrača u Afriku nema nikakvog smisla .
@Aleksa. Da li znaš cenu jednog transportnog aviona zajedno sa logistikom i obukom i koliko VS izdvaja novca za nabavku novog naoružanja? Kada bi znao, video bi da su to za nas značajna sredstva. Bolje je da se za te pare kupe dobre ATGM nego da se igramo sa nabudženim maljutkama.

DW

@Srbofil. Mislim da si pomešao učešće u mirovnim misijama UN sa pripadnošću nekom vojnom savezu. Vojska stiče iskustvo u borbenim dejstvima i na zajedničkim vežbama sa drugim armijama, ne slanjem medicinskih timova i vojnih posmatrača u Afriku.
@Aleksa. Da li znaš cenu jednog transportog aviona zajedno sa obukom i logistikom, a koliko je sredstva namenilo ministarstvo za nabavku novog naoružanja? Da imaš tu informaciju, znao bi da su to značajna sredstva.

Sk

Veličina zemlje nema nikakve veze sa veličinom aviona i njihovom upotrebom u njoj. Pogledajte Izrael, koji je teritorijalno veličine Vojvodine.
Koliku i kakvu avijaciju ima (transportnu i borbenu). U Evropi takođe ima još manjih zemalja sa takođe velikim avijacija a i avionima većeg gabarita (Holandija, Belgija,…).

Sr

@DW
Mislio sam bas na misije UNa. Kada se to organizuje, vojni izaslanici zemalja partnera se sastaju sa nasim zvanicnicma, otvaraju se formalni kanali komunikacije, kako diplomatski tako i vojni. Najbitnije, ljudi se i licno upoznaju, stvaraju se neke veze, to ipak znaci nesto.

Naravno da to ni u najmanjoj meri ne znaci da je ta neka zemlja Srbiji „saveznik“, niti da ce sigurno biti, ali mora se negde poceti.

Sto se tice ove teme oficira, odricanja, to je neka druga, kompleksnija tema.

DW

@Sky. Čuveni argument gde se navode primeri u svetu, pa se brkaju babe i žabe. Avioni se biraju namenski. Izrael pošto se nalazi u arapskom okruženju ima verovatno teške transportne avione za snabdevanje ili tankiranje goriva, Holandija i Belgija verovatno neku obavezu prema NATO. Ne vidim posebnu svrhu da kupujemo transportne avione gledano iz ugla odbrane zemlje. 1999. transportni avioni nisu ni korišćeni, niti je imalo smisla koristiti ih.

Sl

Rešenje već postoji, a isto se koristi i dan danas u Severnoj Americi.
Dovoljno je reći:
YU-ANP
Molim za ispravku navedene ideje, pod uslovom da je iznos novca koji bi se tom prilikom izdvojio, manji od ponuđenog predloga.

Odgovori
De

YU-ANP ili ti ga Aviogenex Boing 737-200 pise da je parkiran na Surcinu od 2014-e

K

Zna li netko koje su realne posljedice HRZ-ovog izbacivanja An-32B iz službe i defakto gašenja transportne komponente HRZ-a? U Hrvatskoj se stječe dojam da posljedice nisu strašne, s obzirom da je od toga prošlo 6 godina i nekoliko ozbiljnih kriza, a manjak se nije osjetio (ili se bar nije percipirao u javnosti).

Odgovori
Sl

Tako je. Znači da je već tu.
Potreban je još jedan pregled, pošto prethodni, obavljen u Perpignanu, Francuska / interesantan odabir, slažem se/ ne uliva baš poverenje, zbog prethodnih nesrećnih slučajeva.
Slažem se za An-26 kako kaže i sve što kaže 677.trae. Ako stignu, kao donacija u redu.
A posle toga, novo i samo novo.
3 x A400 (Batajnica, Niš, Ponikve) i 2 x A319 npr. Sa sve pripadajućim hangarima i opremom. Kao za Mi-love i MIG-ove.
I tada neka lete gde god mogu i koliko god mogu.

do

kolko je meni poznato nama formacijski trebaju dva aviona tipa AN26 ili slicni… moje je misljenje da bi tu bilo sve jedno koji ali sa zapada… dal c295 dal kc390 ili Italijanski spartan sve jedno….
Ali mislim da bi nam trebalo bar 1 ili da sa nekim komsijama zajedno uzmemo nekolko vecih , kao sto je u Madjarskoj bazirano 3 c17 globemastera koji jesu na Madjarsku registrovani ali ih zajednicki koriste mislim i Slovacka i Ceska.. ne znam tacno… tu bi mogao uci IL76 ili Herkules… Potrebe za tim velikim transporterima se pokazala i proletos kada su iz Kine dovozili medicinsku opremu poredjanu na sedistima putnickog aviona… Potrebni su i za neke hitne misije spasavanja u daljim zemljama kao sto je bila situacija u Libiji, Egiptu isl… kao i za medjunarodne misije.. Ali recimo da je odrzavanje tih velikih aviona skuplje , pa da smo malo bolji sa odnosima sa komsilukom da se ta prica zajednicki odradi bi bilo mnogo rentabilnije

Odgovori
Da

Апелујем на све који имају утицај да следећи транспортери буду узети тако да се користе и за остале сврхе (извоз наоружања, карго, спасавање, гашење пожара водом из монтажних резервоара, можда и полупутнички). Тврдим да се израчуна само колико вредност шуме која би била тако спашена, да се исплати јако брзо. А ту би и народ видео колико је војска битна.
Циљ мора да буде да и авион и посаде имају преко 1000 сати налета годишње. И да се онда у неком разумном року 10-15 година заврши експлоатација и узме следећи авион. А не ово 40 година…. Наша војска и наше цело друштво заслужују најбоље.
Како то формално извести ->нпр: посада и одржавање војно а као изнајмљена или са уговором на пола радног времена у ЕрСрбији а пола у војци, а авион у власништву ЕрСрбије или пола пола са јасним уговором да су војне потребе безусловни приоритет у сваком тренутку. И сав извоз оружја искључиво тим авионима.
То би било права ствар, најисплативије и најбоље за све.

Odgovori
Ni

Propo’ komunizam poodavno i zasluzeno…lol

Su

Moj favorit je nesto od Erbasa, ali…
Prvo da vidimo sta uopste treba da se radi sa tim avionom. Kupovati grdosiju za prenos jednog repaka BG-NI, ili za prenos velikih tereta nas dugim relacijama? Vezbe padobranaca ili isporuka haubica Mjanmaru?
Kad se defnise za sta nam treba avion, onda ce se znati potrebne tehnicke karakteristike, a prema tome i dostupni modeli za izbor.
Mozda bih mogao sebi da priustim jedan Ferari, ali mu je mali gepek , a i dzombe na putu previsoke za visinu njegovog poda. Zato sam uzeo Renault Megane, odradi sav posao, mada se niko ne osvrce za njim i ne zavidi mi.

Odgovori
67

Sta god da se uzme minimum su 3 komada iz raznih razloga…

Optimalno je 5-6 komada ako hoce drzava iole obuceni kadar i da se obavljaju svi zadaci koji se stave pred trae…

Meni je i dalje favorit An26 u narednih 10 ak godina, posle sta god samo da je novo, na novo se covek lako navikne.

Odgovori
Ni

Ono sto vojsci treba je klasa aviona koji imaju remontovati ovaj jedan An24 i ujedno nabaviti identican polovan/remontovan. A ako mastamo da je ovo bogata drzava onda je ovaj erbas najbolja prica po svim njegovim performansama, nosivost, modularnost, piste, cena letenja itd i to max 2 komada. Nije Srbija imperijalisticka sila pa da joj trebaju prekookeanski dzmbodzetovi. A ovi sto mastaju o nekom izvozu municije vojnim avionima da ih obavestim da to regularno ide civilnim avionima, a 90% brodovima i zeleznicom. Mnogo vise Srbiji treba npr zeleznicka infrastruktura od transportne vojne avijacije, pa i civilne nazalost.

Odgovori
Kr

Zašto se navodi da se slabo napreduje sa an-178? Koliko ja znam (iako sve rijeđe pratim tematiku) avion je završen, licenca prodana saudijskoj Arabiji. Slaba nabava je vjerojatno rezultat lošeg PRa.

Odgovori
Ž

Krunoslav

Слабо напредује, не постоји још ниједан серијски авион, у току је производња једног који је наручио Перу.

Скоро је потписан уговор за три авиона намењених војсци Украјине.

Што се тиче С. Арабије, она је 2015. године потписала Писмо о намерама да набави 30 авиона и постојала је опција лиценцне производње.

Касније је све то отказано.

Be

KSA odustala od tog projekta

Б

Mene ovaj embraer c390 izgleda savršen za naše RV,ima velik dolet,može nositi velik teret,e sad jeli skup za održavanje…mada ga naručuje već nekoliko zemalja.

Odgovori
Jo

Dopada mi se Spartan… ali treba pogledati…
https://flaps-aviacion-aviation-luftfahrt.blogspot.com/2012/01/comparing-airbus-c295-vs-alenania-c-27j.html
@Mehani;ar – dopada mi se ideja sa cargo/iznajmljivanjem.

Odgovori
Ž

Jovan M.

Погледах детаљно ово поређење С295 и Спартана, рекао бих да има много нетачних и полутачних информација које се лако могу проверити.

И да је аутор веома пристрасан у корист С295.

Mi

Kakav je odnos korisnog tereta An26 i C27? Moze li Spartan da odmeni npr an26 u transpaortu pvo sredstava u Sablu?

Odgovori

@Miloš
C-27 ima značajno veće transportne mogućnosti od An-26.

Sa

Ako drzava nema 100 mil za transportnu avijaciju onda stvarno kljuc u bravu i okacite „NE RADI“ tablu, pa da se razilazimo svi polako. Licno sam za kc 390, zbog doleta i dimenzija. Pozdrav svima.

Odgovori
Al

Dobar izbor od ta dva evropska proizvođača. Samo novo i što je moguće više aparata.

Odgovori
To

Po mom misljenju nama su potrebna tri tipa transportnih aviona.
-Prvi tip laki transport,odnosno zamena AN-2 , naprimer sa spanskim C-212
-Drugi tip srednji transport, zamena AN-26, tu bi dobro odradio C-295 uz to postoji u vise varijanti borbena, vazdusno osmatranje itd.
-Treci tip strateski transport, Mi trenutno nemamo letelicu ovog tipa ali ih uglavnom iznajmljujemo od drugih, tu bi odlicno dosao il-76, za strateski transport ali i prevoz za potrebe namenske industrije.

Odgovori
Gr

Remontovati obe Anuške. Nek duraju dokle mogu. Ako može još koja polovna da se izburgija a da je u solidnom stanju super. Ako ne nikom ništa. Tamo negde 2032/33 definisati zahteve i krenuti u nabavku novog tr. aviona.
Sad ima mnogo prioritetnijih stvari od toga.

Odgovori
Do

Nase RV i PVO je bilo impresionirano sa ERBAS C-295,kada su spanci dosli na pretprosli aeromiting na Batajnicu.
Pobrali su sve komplimente i struke i javnosti.
Odlican avion,moderan,opremljen modernom elektronikom,veci od AN-26,veceg doleta i nosivosti,mogucnost razlicitog konfigurisanja,u zavisnosti od potrebe.
Podrska mocnog Erbasa,vrlo je vazna,a vec zapoceta saradnja oko H-145 ce nam jos vise doneti dobrog.
C-27 Spartan,je takodje dobar izbor,ali licno mislim da C-295 ima vece sanse.
Od ruske tehnike,oni tradicionalno prave odlicne transportere,jedino bi mozda moglo da se nabavi jedan IL-76,sa kojim imamo dosta iskustva,(za gasenje pozara,cesto je u Srbiji,u Nisu,prisutan je bio na zadnjem aeromitingu u Batajnici).
Sa dva-tri C-295 ili vise i eventualno jednim IL-76,nasa transportna avijacija je osigurala buducnost.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor