BEG airport status
“Ricin“ Orao ponovo na nebu Potpukovnik Miodrag Ristić sa pripadnicima vazduhoplovnotehničke službe Centra za letna ispitivanja TOC-a / foto. Miodrag Ristić

“Ricin“ Orao ponovo na nebu

Pažnju entuzijasta, spotera, i zaljubljenika u vojno vazduhoplovstvo koji žive blizu aerodroma Batajnica, protekle nedelje privlačila je njihova omiljena “muzika“ – grmljavina mlaznih motora aviona koji su nisko leteli iznad njihovih kuća. I ne bi bilo ništa neobično da su buku pravili lovci ali je zvuk mlaznjaka ipak bio nešto drugačiji jer su se na nebu mogli videti jurišni avioni Orao za čijim komandama se nalazio potpukovnik Miodrag Ristić popularni Rica.

Kada se iznad Batajnice i okolnih mesta vide Orlovi u letovima koji asociraju na nekakva testiranja, to obično i jesu letna ispitivanja aviona nakon izlaska sa radova odnosno remonta iz Vazduhoplovnog Zavoda “Moma Stanojlović“. Prošle nedelje je iz “Mome“ izašao jedan Orao dok su drugi primerak osposobili pripadnici vazduhoplovno-tehničke službe Centra za letna ispitivanja a to je avion koji je posebno poznat posetiocima vazduhoplovnih događaja ne samo kod nas već i širom Evrope.

Naravno reč je o jednosedom primerku J-22, varijanti sa motorima koji imaju dodatno sagorevanje, evidencijkog broja 25207 koji je nakon remonta 2008. godine ofarban u specijalnu šemu koju su osmislili članovi nekadašnjeg foruma Airserbia.

207 je najmlađi Orao koji se trenutno nalazi u inventaru Vojske Srbije, od delova koji su izvučeni iz fabrike “Soko“ Mostar montiran je na aerodromu Batajnica a uveden je u evidenciju Komande JRV i PVO 26. juna 1992. Odmah nakon toga bio je zadužen u Vazduhoplovnom opitnom centru (VOC) da bi jula 1996. bio predat 242. lovačko-bombarderskoj eskadrili (lbae) na aerodromu Golubovci a zatim je septembra 1997. predat 252. lbae. Tokom agresije NATO-a oštećen je 22. aprila 1999.

VOC-u je avion pozajmljivan za aeromitinge od 2004. godine nakon čega ga je ova ustanova ponovo zadužila a koristi ga i danas (sada je to Centar za letna ispitivanja, Tehničko-opitnog centra). Posle remonta 2008. leteo je samo do 2013. kada je prizemljen.

Drugi Orao koji je nakon dugo godina ponovo poleteo jeste dvosed NJ-22 ev. broja 25525 koji je na opštu opravku u VZ predat još 2011. godine. Poslednjih godina prioritet u remontovanju imaju dvosedi pa su tako u periodu od 2011. do 2014. remontovana tri primerka a to je i najverovatniji razlog zašto prizemljeni “Ricin“ Orao nije mogao da stigne na red.

Ministar odbrane je početkom godine u intervjuu za emisiju “Dozvolite“ najavio  da će se tokom 2017. u naoružanje uvesti, kako se izrazio “kompletan sastav aviona Orao“. Kako smo saznali do kraja godine moguće je da će sa remonta izaći još jedan Orao i to jednosed a da se u VZ na radovima nalaze bar još dva aviona. Od 2006. godine RV i PVO VS je u jednoj godini moglo da računa na najviše 7 aviona ali je bilo godina kada ih je bilo svega 4 koliko ih se trenutno i nalazi u 241. lbae.

Dugo godina zvaničnici su govorili da je Orao neperspektivan avion koji će se uskoro povući iz naoružanja ali smo pre dve nedelje saznali da je Ministarstvo odbrane zaključilo da je taj tip avion potreban i da će uskoro najverovatnije biti donesena zvanična odluka da će se ući u proces njegove modernizacije koja bi trebala da započne pre dugo očekivane modernizacije školsko-borbenog aviona G-4.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


Komentari

P

Lijepe vijesti!

Odgovori
S

Retko koja zemlja u regionu a i sire ima jurisnu avijaciju ,jako dobre vesti.Ovaj avion se izuzetno dokazao, izuzetna ,izdrzljivost.Moze dosta ubojnih sredstava da ponese do 2800kg.Sto je sasvim dobro za jednog jurisnika,dvomotoraca,koji se pokazao izuzetno u ratu po recima mnogih koji su pilotirali ovom vazduhoplovom,pre svega Srete Malinovica.Sa modernizacijom to ce biti jos bolji avion ,i naravno sa novim raketama dometa 50 km…Treba uciti od uspesnih i zemlja Rusije,Amerike…Oni svoje avione jos uvek koriste ,naravano one koji su se odlicno pokazali neki modeli aviona cak i od 50-60 -tih, godina proslog veka uz modernizaciju ,idalje fantasticno sluze .Pravi primeri su legendarni avioni iz 70-80-tih godina F-16,F-15, F-18,MIG-29,a-10,SU-25…Vecina ovih avione,ako ne i svi su prozvedeni pre naseg ORLA j-22 pa takvim vojnim silama nisu zastareli,ali nama Orlovi jesu samo treba upotrebiti pamet,ukljuciti mozak i sve resurese sto imamo. Ono sto takodje izdavaj naseg orla od recimo mozda i najbojih jurisnika ikada A-10 i SU-25 je sto on za razliku od njih moze da sleti i na obicnu poljanu,livadu a ni po ostalim krakteristikama ne zaostaje za njima ,tako da je ova modernizacija pravi potez.Uz lovce koje smo „dobili“ to ce biti prava stvar bra jedno7-8 Orlova da se modernizuje ako moze i 10 bilo bi izuzetno.G-4 je po meni solidan avion ali ni izbliza kao orao zasto bi od trenaznog aviona sa velikim nedostacima za ozbiljnu modernu borbu pravili jurisnika,kada imamo izuzetnog jurisnika samo je potrebno produzenje resursa i modernizacija koju ocigldeno po modelu“orao 2″ mozemo kompletno u Srbiji da izvedemo.Slican slucaj nase gluposti bi bio izbacivanje helikopera Gazela iz upotrebe ,vele sila kakve su Britanija,francuska…Jos uvek koriste ovaj izuzetan helikopter neki od nasih dusebriznika bi ga izbacili iz upotrene star je sta ce nam tipicna srpska glupost,nas moze dovesti u veliki probelm .Modernizovati Orla i Gazelu i dokupiti ono sto je vec najavljeno da budemo vojna sila u najgorem sucaju na teritoriji bivse SFRJ.

S

@SRBIJA
Nemojte da poredite babe i zabe. Pre svega avioni sovjetske i zapadne proizvodnje us vise puta prolazili duboke modernizacije u odnosu na pocetne serije, a orao je prosao koliko? 0 (nula)
Kolicina ubojnog tereta koji moze da ponese je smesna za jurisnu avijaciju, toliko danas nose skolski mlazni avioni.
Njemu treba radikalna modernizacija u vidu novog motora, elektronike, pouzdaniji stajni trap, mogucnost elektronskog ometanja i jos dosta stvari.
Tek kad se to sve sprovede moze se pricati o solidnom jurisniku, do tada niti je solidan niti je perspektivan a da ne pricam o tome da je besmisleno stavljati u istu recenicu orla sa poslednjim verzijama su25 i a10, ma cak ni sa prvim.
Malo objektivnosti nije na odmet.

N

@srbija
Nosivost od 2800kg, je dovoljna….ali samo za konfete. Orao je uvek imao problema sa hidraulikom, slabim motorima…

P

Nebojsa
Zadovoljan sa 2800 kg konfeta?
Orao nema mogucnost da ponese bombi u bilo kojoj varijanti te tezine, a upola toga na bilo koju metu je vise nego dovoljno. Bilo koji avion potpuno opterecen moze da leti sa izuzetnim ogranicenjem pokretljivosti i u bilo kojoj varijanti opasnosti baca sve i nastavlja sa minimalno potrebnim za beg ili borbu. Mozda gresim, ili si imao priliku da gledas npr Rafale sa 9 tona podvesmog tereta da ulazi u vazdusni dvoboj? Gluposti…
Sa cime je jos imao problema Orao posto poznajes materiju?

N

Pavle
Orao ima problem sa slabim motorima hidraulika otkazuje komora dopunskig sagorijevanja curi itd itd. A kakve veze ima Rafale i vazdusna borba sa jurisnicima i vazdusnim dvobojem? I sigurno moze nositi Rafale i vise teteta u vazdusnom dvoboju nego Orao kao jurisnik.

P

Hajde i ti dokumentuj to sto pricas. Frljate se s tonama nasiroko. De poredi slicne avione…

A

Kako li je iko koristio Stuke koje su nosile 6x manje od Orla… I to ne da su ih koristili, nego se 70 godina kasnije o njima prica.
SuperTucano, sa nosivošću koja je dvostruko manja isto valjda služi samo za konfetice.

Kako vam je malo da avion ponese 5 komada bombi?
F16, koga Orao valjda treba usput da obori jedno 3 komada može da ponese 8 takvih, Mark 83.
I bitno pitanje, za koju upotrebu je ovo malo? 5 bombi ili 4? (4 ili 5?) raketa V-Z. Ako imamo 10 Orlova, kojih to 50+ meta treba da pogodimo pa nam je malo?

Majke mi, ne kapiram, nisam iz avio-struke, a stvarno bih voleo da shvatim logiku. Pozdrav

S

Pavle ti si taj koji se ovde frlja tonama i poredi avione koji nisu slicni.
Dakle, kao prvo orao i rafal su dva sveta, dve galaksije, dva univerzuma, potpuno dva razlicita tipa letelica, razlika u elektronici i svemu ostalom sto postoji na avionu nebo i zemlja. Tako da ne znam sta ih poredis i pominjes uopste.
Kao drugo rafal nece uci sa 9 tona podvesnog tereta u vazdusnu borbu, jer pre svega kad ide u vazdusnu borbu ne nosi 9 tona tereta, ili mozda mislis da dve V-V rakete kratkog i 4 V-V rakete srednjeg dometa teze 9 tona?
Naravno ako je na bombarderskim misijama nosice 2 rakete V-V ostalo ce biti V-Z, i tek u slucaju opasnosti ce odbaciti sav teret, ali ce svakako na misiju krenuti sa priblizno 9 tona.
I kao treca stvar orao ne moze da se naoruza vodjenim bombama, vec samo slopodnopadajucim, tako da je preciznost upitna pogotovo sa vecih visina, u skladu sa tim 8 komada bombi po 250 kg su diskutabilne da li ce postici efekat koji cilj zahteva.
A sa cime problem ima orao pitas, pa bolje postavi pitanje sa cim nema.
Ali da navedem par:
-Trap ocajan
-Motori ocajni
-Nosivost ocajna
-Starost prosecno 30ak godina
-Nema perspektive
-Nemogucnost nosenja v-v raketa
-Protiv bilo kojih modernijih manpad sistema nema sanse ili ima jako male sanse
-Nema mogucnost ispaljivanja vodjenih raketa i bombi
-Sem ic mamaca nema efektivne odbrane protiv protivnickih raketa
Ako ti treba navesti jos neki argument slobodno trazi, samo nemoj da prozivas ljude da pricaju gluposti jer si ti taj koji se izlupao kao maksim po diviziji.

J

Molim vas nemojte da poredite orla sa rafalom,prvo glupo je uporedjivati jurisnika sa visenamenskim lovcem i kada su iste generacije,ovako je jos besmislenije.Tacno je da orao ima puno mana motori su jedna od njih,cinjenica je da pripada nekom proslom vremenu,ali ukoliko se uradi dobra modernizacija za nas mogu da budu korisni iz prostog razloga sto mi njih eventualno mozemo da upotrebimo protiv nedaj boze neke teroristicke grupe uglavnom na svojoj teritoriji koja nema mogucnosti koriscenja ozbiljnijeg pvo-a gde je orao sa svojim karakteristikama (modernizovan) sasvim dovoljan,u sukobu koji zahteva duzi let i pvo opasnost tesko mogu da prodju mnogo bolji jurisnici.Zato se godinama unazad i razvijaju pre svega visenamenski avioni koji zadrzavaju sve karakteristike lovca uz mogucnost jako preciznog delovanja v-z,takvi su svi avioni novijeg doba izuzev su 34 koji je bombarder (ali takodje u neku ruku visenamenski,mislim da nosi cak r73,77).Tako da rezimiram midernizovani orao bi za nas bio dobra stvar za ono sto bi evenualno ponavljam ne daj boze mogao da bude upotrebljen,i tu mislim da je 2.8 t tereta dovoljno,uz sve ostale nedostatke.A kad smo kod opakih masina gledah juce video prezentaciju novog izvoznog „flankera“ su 30 sme,i prosto ne mogu a da se ne zapitam zasto bi bilo ko na ovom svetu pozeleo bilo koji drugi avion.

P

‘-Sem ic mamaca nema efektivne odbrane protiv protivnickih raketa’
* ???? treba kao ea-6b da je opremljen?
‘-Nema mogucnost ispaljivanja vodjenih raketa i bombi’
* AGM_65 je raketno zrno?, bombe se ne ispaljuju
‘-Nemogucnost nosenja v-v raketa’
*da li je projektovan da ih nosi?
‘-Nema perspektive’
* iz tvoje perspektive….
‘-Starost prosecno 30ak godina’
* u redu, stariji je od tebe, nemamo bolji
‘-Nosivost ocajna’
* u poredjenju sa kojim avionom?
‘-Motori ocajni’
* izguglaj J85-2,1uporedi pa uci malo….

Nisi dao niti jedan argument, ko od tebe da trazi vise?

S

Jok ti si dao argument, ne secam se da se pitanja racunaju u argumente.
Nisam rekao da treba biti opremljen kao na primer growler ali u danasnjim uslovima ratista samo ic mamci ne garantuju maletene nikakvu bezbednost. Tako da ne izvrci moje reci.
Maverik nije raketno zrno vec vodjena raketa kao sto sam i napisao, to sto sam napisao da se rakete ispaljuju nemoj da mi uzimas kao zamerku i glumis lektora, svakome se desi lapsus.
Nigde nisam ni napisao da se bombe ispaljuju, logicno je ako su bombe da se ne ispaljuju.
Pa nije projektovan da ih nosi sto ne umanjuje da je to ogromna mana.
Nema perspektive iz moje laicke perspektive a ni iz perspektive vazduhoplovnih strucnjaka, tako da opet lupas bez pokrica.
Nosivost mu je manja nego vecini danasnjih skolskih mlaznih aviona, sto dovoljno govori o njegovoj perspektivi i svemu ostalom.
Motori su ocajni tu temu su malo veci strucnjaci od tebe i mene davno obradili.
Da vidimo iznesi ti neki argument osim filozofiranja i pametovanja.
Uostalom ja se raspravljam sa „strucnjakom“ koji poredi rafala sa orlom.

N

*pavle
Pavle, problem sa Orlom je od starta bio sa slabim/losim motorima, nisu hteli da nam prodaju jace. Sa jacim motorima, povecala bi se i nosivost. Hidraulika je od pocetka bila problematicna. Premalo je orlova u inventaru da bi se radila modernizacija, preskupa igracka. Po meni, bilo bi bolje da se uzmu jak 130. Nemojte misliti da se ne radujemo kad nase rv dobije po koji avion, ali sve je to krpljenje rupa. Ali kao sto je ranije govorio jedan komentator( dok nije postao deo sistema i prestao da kritikuje) vojska jeste skupa, ali je skuplje placati tudju vojsku

P

Sta god

Zasto se uopste raspravljam sa vama i kad menjate nadimke kako stignete?
Nisam ja poredio orao i rafal….naveo sam da bilo koji avion prilikom borbenih dejstava/bekstva odbacuje suvisan teret. Evo, mikrofon je vas, pa projektujte konfete, curece kns, losu hidrauliku…stagod izmislite. Naravno da cu ti uzeti zamerku, toliko o tehnickoj obrazovanosti. Kod nas se radio projekat zastitnog/omotackog kontejnera, ali ti ocito s tim imas koliko i sa vodjenim raketama. Nije mu mana, mana je i F-111 i Su-24 sto nemaju rakete za V-V, realno koji ce im kad uvek uz njih lete lovci, kao i mig-21 odnosno mig-29 uz orla, a ti trazis od lovca bombardera da vija ciljeve po vazduhu…razvoj vodjenih sredstava(laserski navodjene bombe, radio navodjene rakete, tv samonavodjene rakete) postoji, zasto se ne uvode to je drugo pitanje. Ti se se uhvatio sa budzenu civilnu varijantu starijeg mlaznog motora kao pijan plota. Informisi se zasto je uzet Viper a ne neki drugi, imas na drugim forumima, ali tamo ne mozes da vredjas i lupetas kao ovde, pa me zaobidji.
‘Nosivost mu je manja nego vecini danasnjih skolskih mlaznih aviona, sto dovoljno govori o njegovoj perspektivi i svemu ostalom.’ – majstoreee, danasnjih, pa projektovan je pre 4 decenije i vise, sta ocekujes. Navedi jedan skolski mlazni avion sa vecom nosivoscu….dosta i od tebe

A

Vidim,dosta vas ovde kaze da su motori Orla losi/slabi…Ima istine,mogli su biti jaci,ali verovatno su tada oni jedino bili dostupni.Ne znam samo da li znate podatak da su ti motori za nijansu jaci,tj imaju jaci potisak od onih na F-5…
Druga stvar,kazete Orao ne valjda,bolje da uzmemo Yak-130…Pa to je komedija.Da li znate koliko kosta taj avion? Pa mi se jedva skrpismo da uzmemo neke polovne 29-ke,i to na poklon,a vi bi da uvodite novu letelicu koja kosta vise od tog MiG-a…Sve strucnjak do strucnjaka.

m

@airboss Prvo,JAK130 uopste ne kosta vise od MIG/a29,neka osnovna cena mu je oko 15 miliona dolara,drugo,taj avion bi zamenio i orla i g4 i mogao bi da sprovede i naprednu obuku za bilo koji lovac 4++ generacije koji cemo morati kad tad kupiti,tako da on mozda nama i ne bi bio toliko skup…

S

Airboss

Koliko kosta Yak-130 ? Da uzmemo malo kalkulator i izracunamo …..
Pa normalno da se podcenjuje takav avion kad niste upoznati sa njegovim mogucnostima i ekonomskim vrednostima na period od 10-20 godina.
Ima digitalizovani kokpit, FBW sto uz njegov napredan softver sluzi simuliranju/obucavanju pilota za MiG-29, Su-27, Su-30, F-15, F-16, F-18, Mirage 2000, Rafale, Typhoon.Pilot u letu softverski moze konfigurisati komande koje oponasaju sisteme spomenutih aviona.
Avionika sa otvorenom arhitekturom ima dva kompjutera i trokanalani Multiplexer
Navigacija – laserski ziroskop i GLONASS/NAVSTAR pozicioniranje
Radar OSA (NIIP Zhukovsky) – koji moze pratiti 8 vazdusnih ciljeva i u isto vreme gadjati 4 u svim uglovima napada, simultano moze pratiti 2 zemaljska cilja.Detektuje mete CRS 5m2 na 85 km, sa strane na 40km, lock-on range u rezimu automatskog pracenja 65 km
Kontramere – chaff/flare dispenser, radar warning receiver, active jammers
TA-14-130 APU – osim sto sluzi za startovanje motora (supplying on-board AC electric power (200/115 V, power up to 20 kWA) and providing air conditioning for cockpit and cabins), poseduje samodijagnostiku
Naoruzanje – nosivost do 3000kg
Zbog napredne avionike moze koristiti i zapadna naoruzanja.
AIM-9L Sidewinder, Magic 2 , AGM-65 Maverick, Vikhr laserski vodjene rakete, R-73 infrared vodjene AA rakete, Kh-25 ML air-to-surface laserski vodjene rakete, Platan electro-opticki sistem navodjenja koji se montira ispod fuselage da moze koristiti KAB-500Kr vodjene bombe
top 30mm GSh-301, moze se podvesno staviti pod sa topom GSh-23 koji ispaljuje 23x115mm zrna, brzina ispaljivanja od 3.000 do 3.400 rpm
Izracunaj sve navedeno, pa jos dodaj 3400 dolara po casu naleta i shvatices zasto je trenutno visoko kotiran kao platforma za obucavanje pilota po prihvatljivoj ceni, moze posluziti i za druge stvari.Sa ovakvim avionom RV Srbije moze leteti duze vreme, dok Orao 2.0 pola od ovih neophodnih stvari treba namontirati po ceni od minimum 7-8 miliona dolara po avionu, i kad bude leteo niko ne sme da kaze koliko skupo kosta njegov nalet po satu.

P

orao sa digitalnom kabinom, modernom optoelektronikom i modernijim V-V, V-Z sredstvima po letelici daleko manje od 7-8 miliona E. deo razvoja i opreme moze komotno i u g4.
Yaj 130 ne moze da zameni obe letelice, vec je pisano o tome.
taj avion je daleko napredniji u svojoj klasi od bilo cega sto imamo.
orao/g4 se moze remontovati i modernizovati ovde.

B

@SF

Uh, Jak-130. Sjajan školski avion, sanjam dan kada ću ga vidjeti u RV Srbije. Svakako smatram da je ovo bolji (ne jeftiniji, ne ekonomičniji, nego bolji) izbor nego „Orao“. Ipak, pitanje je da li se radi o izboru, ili o „moranju“.

Ne vezano za moje preferencije- samo nekoliko stvari koje ipak treba reći. U smislu obuke i manevarskih mogućnosti- dva svjeta- Jak-130 je drugačije planirana letjelica- i nema govora da u ovome briljira u odnosu na bilo koju varijantu unaprijeđenja koju bi „Orao“ mogao imati.

U smislu- borbene primjene? Uz neke stvari koje ste naveli i koje su OK, treba reći da proizvođač proizvod reklamira kao trainer, uz MOGUĆNOST korištenja kao jeftine borbene platforme u sukobima NISKOG INTEZITETA. Nikada nećete pročitati ili čuti na promotivnom video proizvođača da se JAK-130 koristi kao jurišnik.

Vezano za R-73 rakete i radar proizvođač kaže da se V-V letjelice mogu koristiti za uništavanje UAV, helikoptera i lakih borbenih aviona (jurišnika)- time jasno stavljajući do znanja gdje je mjesto ovakvog aviona u V-V borbi, iako pilot na ovom sjajnom avionu ima i nišan na kacigi, kao na Mig-29. To je OK.

Koliko ja znam, letjelica u standardnoj varijanti ipak ne može da nosi vođeno lasersko naoružanje- samo nevođeno. U ovoj varijanti je naoružana topom GŠ-23 koji se nalazi ispod pilota, a u sklopu SNPU-130 poda. IC mamci se na letjelicu integrišu preko podova na krajevima krila. Ovo je OK, ali mora se reći da se tako „uzima“ jedna podvjesna tačka za rakete.

Prodaje se konfiguracija Jak-130M1 (prilično skuplja) od osnovne koja posjeduje i laserski daljinometar sa računarom u nosu letjelice, za bolje rezultate kod gađanja nevođenim sredstvima, te Jak-130M2 (mnogo skuplja od osnovne) koja zaista umjesto SNPU-130 isporučuje opto-elektronski komplet za korištenje laserski vođenih bombi, kao i korištenje TV vođenih raketa onako kako je Bog naumio. Uz ovo- uz ovu iteraciju predviđen je sistem „Talisman“ za protivelektronska dejstva, ali iz meni nepoznatih razloga- pročitao sam negdje da ide na mjesto podova sa IC mamcima (navodno se ne mogu koristiti zajedno).

Što se tiče integracije zapadnog naoružanja- platforma se reklamira kao jednostavna, ali da li je to zaista tako- nije mi poznato. U svakom slučaju- ako ne može preko Ruskog rješenja- saradnja je moguća sa italijanaima i M-346.

Bilo kako bilo- cjenim da bi M2 verzija bila bitno više od „petnaestak miliona“. U tom smislu- ako nema para za lovce…šta činiti? S druge strane ako ima para za 9 novih H-145 helikoptera, bilo bi lijepo naći novac i za 6 Jak-ova? Ljudi koji se bave ovom problematikom valjda znaju šta mogu i sa koliko para.

A

@Sf
Prevodjenje Vikipedije ostavite za nekog drugog,ja sam prilicno dobro upoznat sa karakteristikama tog aviona.

@Banja Luka
Slazem se potpuno,sjajan trainer,i licno bih i ja voleo da ga vidim u nasem Rv,ali mislim da mi necemo nabavljati nove skolske avione dok god G4 i Orao budu leteli. Yak-130 je preskupa igracka.Cak i da moze da se uzme M2 verzija za 15 miliona,koja bi jedina imala smisla za nas zbog zamene uloge Orla (a ne moze),uvodjenje novog tipa u Rv,obuka ljudstva,naoruzanje,infrastruktura,kostalo bi mnogo vise od onoga sto je planirano za buducih 10 Mig-ova.Ne verujem da u ovom trenutku bilo ko od nadleznih i pomislja na Yak-130.

S

@pavle
Pre svega ja ne menjam imena kako stignem, koristim isto ime od pocetka rasprave.
Drugo ja nigde nisam napisao da treba biti naoruzan do zuba za vazdusnu borbu vec da treba imati mogucnost odbrane sa V-V raketama kratkog dometa, jer bude li cekao da mu nasi migovi pruze zastitu nacekace se.
Ja ne izmisljam njemu mane, te mane su davno definisane i ja nisam ni prvi ni poslednji koji ih navodi kao argument. Tako da umesto sto mi u svakom komentaru pises da procitam malo i da se edukujem savetujem tebi da uradis isto.
Sta se sve ne razvija kod nas „od igle do lokomotive“ medjutim sve zavrsava na maketama eventualno nekim prototipima, tako da taj argument nema bas nego stanoviste.
Razlog zbog koga su uzeti ti motori za konacno resenje je nebitan za ovu raspravu, ono sto je bitno je da su uzeti i ugradjeni na avion i iz kog kod razloga da su uzeti cinjenica je da su ocajni, to nemas sa cim da pobijes.
Pa zato sto je u vreme projektovanja pre 40 godina bio slabiji u odnosu na svoje analoge i ni tad bez modernizacije, kapitalne, nije imao perspektivu a kamoli sad.
Na primer jak130, sve i jedan parametar bolji nego kod orla, a pri tome moze za obuku da se koristi.
Tako da povedi malo racuna kako mi se obracas jer nismo zajedno ovce cuvali. I potrudi se da svoje replike usmeris na odbranu svojih stavova i argumenata u pokusaju, a ne na to kako ces da diskreditujes moje misljenje i znanje.

P

I opet poredis babe i zabe, nesto sto imamo tako kako je i nesto sto nikad necemo imati, to je demagogija cista.
orao ima svoje mane i nije orao brzi niti ima veci radijus dejstva od bilo kog lovackog aparata koji smo imali/imamo pa da ne mogu da ga prate – to im je i funkcija.
ali non-stop pljuvati je van dobrog ukusa.
ne bih o maketarenju, potpuno si promasio.
nekima isti motor valja(mb-326, mb-329, iar99 -ala g4) ali tebi vrhunskom expertu za vojne mlazne motore naravno ne valja.
g2 i j21 su verovatno bili slabiji od nekih aviona svoga vremena ali su opet doziveli sjajan izvozni rezultat.
Pa da si ista procitao ne bi objasnjavao kako cuvas ovce.
i zasto imas potrebu da necije misljenje predstavis nakaradno?
to je naravno samo moje misljenje, iznesi svoje, ne vredjaj, ne omalovazavaj, uzmi svoje postove, ako umes napravi analizu pa postavi ovde ucestanost reci koje koristis, rog ne laze….

S

Airboss

Gospodine za vikipediju, stvarno nisko ali to ide samo Vama na cast, amaterskim poznavanjem karakteristika takvog aviona sam ubedjen da mislite kako cena tog avion sa pozeljnom opremom iznosi 33 miliona dolara.I nazalost koliko vidim matematika Vam nije jaca strana, samo recnik koji je povrsan – bez argumenata.

Pavle

Povrsan odgovor, sa konstatacijom manje od 7-8 ali priblizno 7 miliona.Ako mislite parcijalno kompletirati avioniku od raznih proizvodjaca garantujem drugi deo nabavke za n.p.r G-4 imace politicku blokadu, vecu cenu komponenti.Imate i primer koliko je L-15 otisao po ceni, zadrzavajuci nedefinisanu avioniku, motore i namenu.Dakle koliko tacno kosta projekat 2.0 ? Kad budete izneli tacnu okvirnu cifru, mozemo utvrditi tezinu vasih izjava.

Banja Luka

Italijansko resenje je 30 miliona i vise, napisao sam Vam sta je mozda pametnije, sta moze dovesti namensku u korisnu stvar po Srbiju.Yak-130 jeste otisao u vise varijanti i licno sam samo za nabavku skolskih (sa unapredjenom avionikom).Pravljenje jurisnika nepotrebno bacanje para.Ali upravo to ne razumem, imas u ponudi kompletno resenje za skolski avion, priliku smanjenja letnih troskova RV, platformu iz koje moze pokupiti aktuelna tehnicka resenja i naparviti skok za namensku, napraviti novu platformu u kojoj ima matematike.
Gospodine Banja Luka, zamolio bih Vas da sukobe niskog inteziteta ne naglasavate velikim slovima, posto nema potrebe objasnjavati 100 puta ljudima nesto sto ne citaju u vise tema o projektu Orao 2.0.Vi slobodno argumentujte kako jurisnik tipa Orao 2.0 moze opstati i uspesno zavrsiti misiju u sukobu visokog inteziteta.Ne moram napomenuti sa mogucnostima RV Srbije.Napisite nesto konstruktivno, argumentujte i pogledajte u oci Srpskom narodu.

I kao sto rekoh dovedite ovim modernizacijama nesto na neki zvanican standard, potpisite imenom i prezimenom, pa da uporedimo ulozeno sa krajnjim proizvodom.Ako ima potencijal ja bih se ponosio, a ne krio iza pseudonijuma SDPR

P

SF
Iskreno, pojma nemam, kakav orao 2.0?
Hajde napregni se i uracunaj okvirnu cenu svakog uredjaja za koji mislis da ce uci u kabinu modernizovanog orla.
Cak i da ima malo opremljeniju kabinu kao i lasta bice dobar.
7 miliona E za 3 kolor mf panela, jedan racunar, jedan senzor-laser i nesto zica razvucenih u krilu?
sa sve ‘novim’ vodjenim raketama v-z, v-v?
(r73 ~ 200k euro, r60 mnogo manje, maverik ~ 50 k euro, lvb ~ mnogo manje….)
Uuuuuuuuuu, imate li ideju koliko je to daleko od realosti?
Ako dobro razumem, taj projekat modernizacije orla odnosi se na moderne uredjaje/senzore u kabini i nesto modernije ubs. nista vise….mozda vi imate potpunije informacije od mene…

S

Jos nijedan argument nisi izneo osim sto pokusavas, bezuspesno, da me diskreditujes sa lepo zapakovanim vredjanjem i retorickim pitanjima.
Da taj motor nije pogodan i da ne pruza trazeno za jednog jurisnika kakav je orao su definisali, ispitali i iznelini u javnost mnogo veci strucnjaci od tebe i od mene, to su cinjenice zasnovane na relanoj upotrebi avionima kao i na isptivanjima, druga je stvar sto bolje opcije tada nije bilo. To i dalje znaci da je motor nezadovoljavajuceg kvaliteta i karakteristika. Tu se ne radi da li meni odgovara ili ne odgovara, niti ja pljujem po avionu. Ja samo iznosim vec dokazane cinjenice, kome se ne svidjaju neka preskoci moj komentar.

S

Pavle

Izvinite sta je cudno zvati modernizaciju Orla kao standard Orao 2.0 n.pr.Ako bude samo zavedeno modernizacija to je sirok pojam, nedifinisan i u najavi zvuci kao otvoren projekat za lopovluk.

Sta cemu R73/R60 bez radara, naprednijeg OLS, kao ukras mozda ? Cemu sluze 3 MFP, za sve navedeno dovoljna dva ? Jedan racunar bez Multiplexer-a, neotporan na elektronsko ometanje, a spominjemo rolu modernog jurisnika ? Jedan senzor – laser koji ce zameniti moderne nisanske POD-ove, omuguciti precizno navodjenje VZ raketa sa vise km ? Iz kog ugla ce moci ispaljivati VV rakete ? Za misije visokog inteziteta opremljen mozda ?

Sta je vama tacno od navedenog u modernizaciji Orla (standarda 2.0) moderno ? Ovako prezentovano moze proci kao naucna fantastika, slobodno potpiste vasu konstataciju, ljudi iz struke Vam jednim pogledom mogu objasniti neophodno.

Ovako kako ste prezentovali matematika kaze, nefikasno, skupo za odrzavanje i za predvidjenih 98 miliona (14 aviona) nestrucno ulozena sredstva.

A

Vidim da ste se lepo isposvađali, pa da se i ja uključim malo. Moram priznati da mi logika Šta god nije najjasnija.

Za početak, pitanje je da li neko hoće Srbiji da proda dobar avion. Šta bi sa MKD Su-25?

Drugo, da li je potrebno imati po svaku cenu bolje, imati nešto upotrebljivo ili nemati ništa? Jel loša bila puška Chauchaut, visoko napljuvana na y.t? Pravljena u Jugoslaviji i posle u WWII dosta ljudi pobila. Da li zaglavi jednom u 100, 1000 ili 10.000 metaka, nije važno u 99% slučajeva (naročito ako je izbor nemanje puške).

Treće, V-V rakete. Od čega jurišni avion treba da se brani prvenstveno? Valjda od vatre sa zemlje, ono 7.62, možda 12,7 mm. Eventualno Igla/Strela (skupo…), a protiv toga ima mamce. Sa kojom letećom spravom se očekuje da se upusti u vazdušnu bitku? P.S. i tokom 1999. su nekako leteli, znači može da se izvuče tako što je neprimetan.

Koliko vazdušnih pobeda u Pustinjskoj oluji ima A-10? Na Wiki stoje 2, protiv helikoptera, topom. Šta će V-V takvom avionu u praksi (bespotrebna masa i zauzeta mesta?)

Motori su očajni. Šta bi mu tačno pružio jači motor? Bio bi malo brži, slično okretan, mogao da nosi više tereta (ako ima gde da mu se stavi teret). Trap očajan, nebitno dok ne mora da sleti…

Nosivost očajna. Za šta, tepih bombardovanje? Nosivost mu je tolika kolika je, ko ume da ga iskoristi, iskoristiće, a ko ne ume ne vredi mu ništa. Školski primer, Abramsi u rukama USA (gotovo bez gubitaka) i Abramsi u rukama Iračana (pola…)

P

lopta jeste okrugla.
kakav radar za ic samonavodjene rakete, gde ste to naucili?
mig21 svoje ic rakete vodi radarom, ma dajte…
opticka vidljivost dovoljna(uz merac ugaone brzine i rastojanja) sasvim dovoljna, vama nije? orao nema hud, nns…?
opet vas pitam, kako ste upakovali 7 miliona evra u nabrojanu opremu?
a da, orao je svoje agm-65 ispaljivao naslepo….kakvo navodjenje, zahvat zabravljivanje lansiranje….komplikovano za 21 vek?
otkud znate da je racunar osetljiv na ometanje, razdvojte sistem veze ili moguceg data linka od racunara. ako ima digitalnu mapu(hdd) i unesen cilj pola posla ima u dzepu, to sad nema. jaca optika za odabir ciljeva.
rekoh, evo opet, modernija optoelektronika/termovizija/laser i iole inteligentnija ubs, kakvo navodjenje v-z sredstava sa aviona, ta sredstva moraju biti samonavodjena/navodjena sa zemlje za lvb…..
to nije ni priblizno cifri koju spominjete. mislim da lutate u nerealnim zeljama….

S

Pavle,

Od mene imate aplauz, vas leteci kovceg je idealan za kamikaze 21 veka.Slobodno potencirajte vasu viziju, ali kad dodjete iz vaseg obilaska stranog trznog centra molim Vas samo podnesite fiskalni racun na uvid.Ovo sto se tice elektronike i nacina rada, podhitno odnesite nekom strucnjaku mozda u Vama lezi novi Tesla.Ja licno ne bih zvao vasu podrsku kao jurisnika, posto su mi dragi zivoti mojih saboraca.

Odustajem, dzabe se dokazujete sa vasim znanjem, vreme je da pronadjete kupca.

P

I tako ode u cinizam kad nema sta reci. Kakva moja vizija, moj leteci kovceg? Ne pravi se ovde avion covece, postoje mesta za to, a vi podhitno da naucite sve te ucene o radarima, ic raketama, flir, irst sta li vec, i to kad se ja vratim iz sopinga istih. Tvoji saborci…sta reci. Gde ste vi otisli…kakvi kupci…o cemu se ovde uopste radi? Treba da se poklonim na aplauz?

S

Pavle

Aman,zaman covece jel si ti svestan koju gomilu gluposti ovde iznosite ? Vi ne znate osnovno, svaki ozbiljan komentar za Vas je suvisan, prvo naucite sta je standard za pocetak – to ce Vam definisati tehnologiju koju pokusavate uzaludno objasniti.

I ovo je stvarno zadnje sto Vam pruzam kao iskren savet.

P

Sa tobom samo o glupostima, i jesi napravio lovca supersonika od orla?
Javi, publikovacemo u strucnoj literaturi, standardnoj naravno, da imas sa saborcima da citas. Bez pozdrava, naravno

S

@Amater
Od cega jurisni avion treba da se brani?
Pa ako napada cobane branice se samo od 7,62, ako je u pitanju iole ozbiljniji sukob dve v-v rakete kratkog dometa bi mu itekako dobro dosle.
Prenosni manpad sistemi danas uopste nisu nesto sto je skupo, a itekako su pretnja tromom orlu, da ne govorim o nekim ozbiljnijim PVO sistemima.
Avionu A10 ne treba v-v raketa iz vrlo prostih razloga, on ne stupa u borbu dok protivnicka teritorija pre toga nije preorana krstarecim projektilima, strateskim bombarderima i bombarderima. Tek onda kad je sve iole ozbiljno sto mu moze nauditi unisteno on nastupa. Dok kod orla ne znam ko ce da odradi pre njega ovaj gorepomenuti posao krstarecih raketa i strateskih bombardera?
I jos jedna jako bitna stvar, kolicina „batina“ koju mogu da prime su25 i a10 su neuporedive sa onima koje moze da primi orao, ako uopste i moze.
A ovo pitanje sta ce avionu jaci motori ne bih da komentariesm uopste, samo pitanje se kosi sa zdravom logikom.
I da, niko se ovde ne svadja samo se razmenjuju misljenja.

G

@milko ? Pametno govoriš. Kad bi svake godine naručivali po dva aviona za deset godina bi imali 20 komada i obučene pilote koji bi sa lakoćom mogli da se doobuče na Mig 35 ili Su 30.

d

bolje se nema mada ja licno verujem Yak 130 bi bio odlicna zamena Orlu,ipak sto se Orla tice samo da ne bude mediska bomba i dobijanje politickih poena a u stvari mucak,Dali Orao moze da dobije oklop oko pilotske kabine ili bar toplotnu izolaciju u unutrasnjosti sobzirom na polozaj rezervoara u letelici.Molio bih da drzava dobro odradi ovaj posao i da imamo pouzdan avion za izvrsavanje zadataka.3 nosaca ispod krila nije dovoljno ,orao ima mogucnost nosenja oruzja i po trbuhu letelica,i ofarbajte ih moderno ,kvalitetnom farbom koja stiti telo letelice,i manite se vise sovjetskih manira i ideoloskih izgleda nase vojske,

Е

Зашто да не,ми бомбардере немамо,сем њих нажалост.Уз 10 модернизованих Миг 29 и они ће имате одређене способности за ваздух земљу,тако да и није тако лоше с обзиром на прошле године и деценију,само се искрено надам и оним 8-12 Миг 29 из Белорусије да ће и они доћи код нас,пошто су мање коришћени од ових наших и руских,али хвала ти боже па стиже бар нешто.

Odgovori
j

A šta je stiglo?

S

Cirkus, na javni dug od 24 milijarde eur, ubacujemo ponovo nosecu platformu zbog testiranja navodecih raketa, nadajuci se boljoj prodaji namenske industrije i prosirenju njenih mogucnosti.Jos jedan projekat koji verovatno nece imati transparentnost u ceni troskova.
Ignoramus et ignoramibus – Ne znamo, a nećemo nikada ni znati….

Odgovori
Е

Немој да смараш више о дугу,још мало па смо били банкрот са досовцима,разни динкићи од по хиљаду еура,Ђелићи,Тадићи извињавамо се и тако ти,војска нам отишла у три лепе цветанке,истопили тенкове,уништили Стреле 2М…. Шта предлажеш да купимо бомбардере?? Па они коштају папрено ко 20 ловаца…Ја се слажем да требамо имати коначну производњу наменске индустрије,Лазар 3 не знам,није амфибијски,а овако је одличан. Милош може да послужи али не можемо да га производимо,немамо где…Надам се Лазару 4 за 3-5 године…

L

@SF
A vi očekujete da javni dug magično nestane? Ulagati se mora u vojsku,dug imali ili ne. Platforma za testiranje je potrebna,ako želimo da se idustrija razvija i bude uspešna,pošto je testiranje borbenih sistema u inostranstvu skupo i teško izvodljivo. A uspehom namenske industrije se delom smanjuje javni dug(uz gomilu drugih mera).

B

Odakle je nastao taj javni dug?
Koliko avijacija ima udjela u tome?

S

EEM

Smaram o dugu ? Gde jos tacno smaram ?
Ulicni recnik, slobodno iznesite na ulicu, ovde vidim ima imena, ali vam nedostaje par potpisnika iz vojne komisije koji su odobrili spomenuto uz odobrenje neimenovanih generala.

Bas bih voleo da projekat Orao 2.0 potpisu imenom i prezimenom ucesnici kako mozemo utvrditi kasnije, bas ovo n.p.r sto ste Vi naveli mogucu zloupotrebu (sistematsko unistavanje vojske Srbije zarad licnih interesa ili svoje gluposti, pod okriljem bolje buducnosti za Srbiju )

Vi kao da ste pali sa Marsa i odmah pripucali na prvo sto ste ugledali.Sta ja predlazem mozete procitati ako malo pratite temu na ovom sajtu u vise spomenutih tema ,ali i taj projekat bez finansijske transparentnosti moze otici u “majcinu“.

А за Лазара 3, Милоша лоше су вам процене, кад буду имали по 2/3 система кои повећавају ефикасност извиђања, размену података, аутоматске самозаштите, роботизације продаваће се као чоколадице.Толико применљивих система али недостатак тактичке примене, може се рећи праксе……

Letac

Sta tacno razvijamo sa Orlom 2.0 kao nosecom platformom ? Koji novi borbeni sistem ? Ima par moze se reci sistema koji su pod vojnom tajnom i nije problem da ostane tako, ali ti X sistemi moraju imati zavedenu zbirnu javnu cenu troskova ( zbirna cena ne moze odati sta se tacno trebuje i kolika je proizvodna cena sistema, ugroziti projekat u najosetljivijoj fazi realizacije) Ulaganje u vojsku nije pojedinacno, vec konstantno posto tehnologije napreduju rapidno.Test platforma nije skupa, vec samo serijska proizvodnja koja mora opravdati ulaganja.

Ovo trenutno lici samo na losu kompenzaciju.

L

@SF
Ja Orla 2.0 nisam spomenuo u prošlom komentaru? Ja sam samo rekao da za razvoj novog naoružanja je potrebna platforma sa koje bi se isti testirala.

D

@SF
Što se tiče “radnog mesta” pilota Orla 2.0 vidi se da je tim J-SDPR-a zadužen za avion Kobac je radio na razvoju “staklene” kabine s integrisanim senzorskim sastavom. U tome nisu bili neiskusni jer se na sličnom projektu radilo za Irak: J-SDPR je ugovorio modernizaciju i naoružavanje 15 Mi-17V-5 i Mi-171 koji se sada uveliko koriste u borbenim zadacima protiv ISIL-a. Na izložbi naoružanja “Partner” održanoj u Beogradu, u 2013, predstavljena je instrumentalna ploča s HUD-om . Na tehnološkom demonstratoru Orla lako se prepoznaje da se radi o već viđenom rešenju primenjenom na Kobcu ali prilagođenom za drugačiji pilotski radni prostor. To je samo početna zamisao koja treba poslužiti tome da pridobije podršku političara, odnosno finansiranje projekta. U nastavku rada stvarni dometi projekta bi trebali biti u skladu sa savremenim potrebama jurišne avijacije u CAS-u – avion mora imati avioniku za automatsku navigaciju po noći i različitim meteorološkim uslovima, kao i za planiranje i programiranje misije. Senzorski blok mora osigurati prepoznavanje cilja i navođenje vođenih projektila na što većoj udaljenosti od dometa neprijateljske PVO. U slučaju modernizacije Orla, u Srbiji bi se verovatno proizvodili integracija, softver i računar, a iz uvoza iz Belorusije pokazivači koje proizvodi DISPLAY JSC iz Vitebska. Nosioc tog dijela projekta najverovatnije “TELEOPTIK-ŽIROSKOPI” iz Zemuna.
U nadležnosti VTI-ja bi trebalo biti nekoliko zadataka koji se odnose na naoružanje Orla. Najjednostavnije će biti integracija nosača na završetke krila za infracrveno samonavođene rakete R-60MK. S takvom raketom Orao se može koristiti u air policingu, u slučaju procene da su izvor pretnji vazduhoplovi malih brzina. Raketa mase samo 44 kg lansira se prema cilju na udaljenosti do 10 km.
Za namenske zadatke Orla, odnosno jurišna dejstva predviđen je razvoj triju novih vođenih projektila. Dva su utemeljena na tehnološkim rešenjima TV glave za samonavođenje (GSN) koju su u J-SDPR-u već ostvareni za rakete Lorena i Alas-M (za potrebe obrane Ujedinjenih Arapskih Emirata). Testovi tog sistema verovatno pokazuju da bi se GSN mogao primeniti u avijaciji uz nekakav kontrolisani tehnološki rizik. Najverovatnije da bi raketa na koju bi se postavila TV GSN je sadašnja raketna meta PRM-200 koja se od 1983. proizvodila u valjevskom“Krušiku” za potrebe gađanja raketnim sastavima PVO i LA. Izvorno tu metu lansira Galeb G-4 s potkrilnog nosača i ona se pre leta programima za dva manevra u horizontali i dva u vertikali. Maksimalni domet rakete je 48 km (s razlikom od plus/minus 2 km) kada se lansira sa 7000 m, odnosno 22 km (s razlikom od 0,5 km) kada se lansira s 300 m visine. Raketna meta trebala bi biti temelj za razvoj TV samonavođene rakete VRVZ-200 kalibra 200 mm koja bi dobila novi raketni motor i bojevu glavu (kumulativno-razornu) težine 50 kg. Startna težina rakete bi bila oko 145 kg. Takvom raketom trebali bi se uništavati ciljevi koji ne moraju biti vidljivi u trenutku lansiranja jer bi se u prvoj fazi koristilo inercijalno navođenje, a zatim bi TV GSN prešla u fazu samonavođenja nakon identifikacije. Novi raketni motor osigurao bi domet do 40 km pri lansiranju sa visine od 7000 m.
Slična polazna zamisao kombinacije starog rešenja i novog GSN-a je vođena raketa VRVZ-240. Iza te oznake se verovatno krije ruska nevođena raketa S-24B kalibra 240 mm koja je u naoružanje JRV i PVO uvedena još 1974 na MiGu-21. Kao vođena raketa S-24B bi dobila GSN i novi raketni motor. Njen domet bio bi do 10 km pri lansiranju s visine od 4000 m. Početna težina iznosila bi 257 kg.
Za modernizaciju Orla obnovila bi se proizvodnja laserski vođene bombe LVB-250F koju je VTI zamrznuo zbog nedostatka novca i podrške države. Radi se o setu za vođenje koji bi se ugrađivao na standardne gravitacijske aviobombe težine 250 kg. Predviđene visine lansiranja su od 50 do 5000 m pri brzini do 0,9 Maha. S velikih visina domet do 10 km uz kružnu grešku od 5 m. Kalibar bombe 325 mm, a masa 310 kg.
Osim jurišnih zadataka, modernizovani Orao izviđačke varijante IJ-22 bi na kao nosaču tehnološkog demonstratora imao izviđački kontejner – on se može koristiti s ruskim aero-foto kamerama A-39 i AŠČAFA-5M ili britanskim kamerama Vinten 880 i 753 te infracrvenim skenerom ICLS 401. Verovatno bi u obzir ušla i nabavka novih senzora za izviđanje iz vazdušnog prostora kao deo sveukupne modernizacije Orla.
Sama osnovna konstrukcija Orla (zmaj i motori) ne bi pretrpela izmene zbog modernizacije i smatra se da ona ne bi promijenila performanse aviona. Čak se procenjuje da se performanse mogu povećati, ali to bi zahtevalo značajno veće troškove i uništilo bi početnu ideju projekta modernizacije da se za malo para dobije puno, uz mali tehnološki rizik.
Neka razumna cena modernizacije Orla premostila bi održavanje potencijala za jurišna delovanja i izviđanje. U praksi će se sigurno pojaviti mnogo prepreka, ali je izvesno da će Orao ostati u naoružanju barem remontovan kao platforma za gore navedeno, a možda i modernizovan.

S

Dejan D

Hvala na opsirnom odgovoru, da razjasnim samo nesto – ja podrzavam rad SDPR (tacnije testirajte sta god mozete na postojecim platformama, jedan/dva test primerak je mizerna cena), ali kritikujem takticku namenu kad nesto udje u serijsku proizvodnju (zelje su jedno, praksa je drugo) :

Jurisnik Orao 2.0 kao podrska sa performansama postojeceg motora i letnih karakteristika nema zeljenu takticku upotrebu u nadolazecim sukobima visokog i niskog inteziteta.Osnovni problemi neotpornost navedene elektronike na sve prisutnije i modernije elektronsko ometanje i AWACS za koje RV Srbije nema efikasno resenje(nasi lovci ne mogu efikasno neutralisati njegovo dejstvo).Sto ce reci nase testirano VZ oruzje sa 10/20/40 km sa visina do 7000m sa postojecom nosecom platformom ima problema u prilasku zeljenoj zoni dejstva, u 90% slucajeva oborena kao famozni otkazi migova-29 1999 godine, sto pojedini pripisuju tehnickoj neispravnosti aviona.
Ovo za podvesni izvidjacki kontejner izbegnite brukanje pa bolje posle testiranja sa Orlom eksperimentisite sa UAV tehnoloskim demonstratorom – imate par idejnih projekata koji obecavaju shodno trenutnim desavanjima (Yakovlev PRORYV-U/RL/RLA ili ovako nesto n.p.r.
http://s49.photobucket.com/user/ocay/media/g1395402.jpg.html)
Kad se vec ulazi u vojno tehnicku saradnju sa Rusima, Belorusima pitajte slobodno njihove strucnjake kako definisu namenu UAV, sta im propisuju kao vojno takticka resenja.

Problem ne postoji kad sve navedeno ima javnu zaokruzenu cifru (malo para) i naziv standarda (gde su objedinjene navedene tehnologije i tehnoloski demonstrator), posto bih ja n.p.r ekonomski uporedio koliko jedan UAV kao tehnoloski demonstrator moze povecati efikasnost u odnosu na tehnoloski demonstrator Orao 2.0
Posebno projekat slican PRORYV-RLD/Zond 1 moze objediniti i efikasnost PVO.

Dakle nek Orao 2.0 ostane samo kao tehnoloski demonstrator ali moramo ici u korak sa vremenom.

Pozdrav,

D

@SF
Ovo su podaci do kojih se moglo doći, tj uvideti neophodnost postojanja platforme za ispitivanje mogućeg novog naoružanja. Izgleda da je Alas-M kao projekat bio pun pogodak pa se na bazi njega pokušava napraviti još nešto. Za Orao se slažem, onog trenutka kada je (radi smanjenja troškova) projekat YUROM (Orao) postao internacionalan i ulaskom Rumunije (tada zemlje članice Varšavskog dogovora) i zbog toga odbijanja RR za isporuku nadzvučnog motora projekat postaje gomila nesrećnih kompromisa. Jednostavno premala i preslaba pogonska grupa je uništila sve ono što je bilo predviđeno u idejnom projektu. Avion je spor, spor u penjanju, težak za manevar, vrlo problematične hidraulike, jedina šansa da „preživi“ mu je let i dejstvo u režimu nisko-nisko. Još tome dodati nesrećan izbor Martin Bekerovog sedišta 0-0 za izbacivanje je dovoljan razlog za nadimak „leteći sanduk“. Na žalost za bolje se izgleda nema, i neće se skoro imati, pa se gleda da se uz što manje ulaganja i poslednji resursi bivše SFRJ iscede do „suve drenovine“ a to narodu prikaže kao nekakav tehnološki „napredak“! To je otprilike i sva suština „projekta“ Orao 2.0

С

Супер што поново лети, баш ми је драги.

Odgovori
B

problem sa orlovima jeste što samo jedan ‘tić poleti iz legla godišnje…

Odgovori
M

Ljudi, pa nama ne treba avijacija uopste, samo PVO verujem da su namoderniji PVO sistemi jeftiniji od aviona . Ovi stari lepo ih srediti pa u muzej ili aero mitinge.

Odgovori
L

PVO ne može samostalno da nas brani,što je dokazano u gomili ratova do sada od nastanka avijacije. Za uspešnu odbranu su potrebni različiti borbeni sistemi(lovci,PVO kratkog,srednjeg i dugog dometa…) koji bi mogli da pokrivaju jedne druge. Jednostavno rečeno,sama PVO će biti lakše uništena ako nemamo (lovačku)avijaciju,dok uz postojanje i PVO i avijacije se ostvaruje borbena žilavost sistema odbrane.

d

Ulaganje u nauku ne povećava nego smanjuje dug.

Odgovori
d

Molio bih analizu g-dina Bankovića o „orlovima“ koji su u Banja Luci, na Mahovljanima. Da li bi oni u ovom momentu bili OK za modernizaciju. Koliko znam to su najmlađi primjerci.

Odgovori
D

Druže, nema potrebe da ti Žile na to odgovori, odgovoriću ti ja.
Njihova sudbina i životna priča su zapečaćeni još 2002. godine, kad je J-22 25114 (stvarni 25166) izveo tri poslednja leta za taj tip vazduhoplova u Srpskoj. Potom je svih sedam Orlova prizemljeno. Od tada je prošlo gotovo 15 godina.
Zbog načina čuvanja posle njihovog prizemljenja, jednostavno, bilo kakvi radovi na njima su sizifov posao, sa efektom jednakom nuli.
Sa njima je 2002. godine završeno.

d

Zadnji put su letjeli 2006. Barem mislim da je tako. Jastrebovi su sigurno letjeli 2006 i koliko znam bila je neka priča da se čak i osposobe za letenje negdje 2010/2011.
Orlovi su letjeli 2003/2004. za to sam siguran.
Orlovi se cuvaju u kaponirima, a vjerovatno da se nikako ne odrzavaju.
Mada je bilo rijeci da se ti avioni prodaju Srbiji i da je dio toga cak bio i spremljen ali se odustalo zbog pritiska iz federacije BiH.

Ž

dembelan

У РС се налази 7 Орлова од тога чак 5 са моторима који имају моторе са ДС. Ту су 25117 (1985), 25119 (1985), 25166 (1989), 25169 (1989), 25170 (1989), 25173 (1990 и 25202 (1991).

Престали су да лете, као што рече Данко, 2002. У принципу се могу ремонтовати (можда не сви), и у Србији има авиона који дуго нису летели па су ипак сређени. Питање је да ли се то исплати и да ли је рационално. Свакако би били добродошли али само у случају да ће се користити у наредних 10-15 година.

p

za pohvalu ..a nakon objave da ugovor o modernizaciji MiGova nije „još“ potpisan stvari počinju da budu jasnije.. aprilili…. i modernizacija 29ki. Orao će izgleda još udgo biti jedini sposoban za napad na zemaljske ciljeve.

Odgovori
z

Bas si Paja..strpi se malo. Rusija je velika drzava, ima procedure i niko ih ne moze pomeriti tek tako..uskoro sve krece.

2

Ljudi, zašto se ložite? Orao 2.0 ne postoji, sva ona navodno „vođena“ sredstva ne postoje, ništa od toga, makete! Biće veliki podvig ako VZ uspe da remontuje još kojeg, ovakve kakvi su, pa da još neko vreme posluže za održavanje trenaže, dok jednom konačno ne stigne nešto NOVO i KUPLJENO regularno.

Odgovori
B

Orao 2.0 postoji u glavama u kojima postoji i „najveci rast BDP u Evropi“.Dakle,u onim supljim….

Z

@Boki

Bravo, tacno je, ne postoji i to je cinjenica.
Takodje je cinjenica da komuniciras na nivou amebe ili planktona.

Evolucija te bas pogledala, decace.

B

Mozda si u pravu,Zivota.
Zamisli moc propagande koja nije uspela da zavede jednu amebu ili palnktona.
Pitam se,na kojem nivou si ti…..
I da ne zaboravim,vedro ti nebo u Orlu 2.0!Sad idi po svoj sendvic….

Z

Da se zahvalim na zeljama.
Jbga, ne vredi, ne mogu sam protiv ove posasti. Nivo komunikacije, neumesno etiketiranje, naturanje nerecenog. Nisi to poneo odakle si trebao, ja ti to ne mogu dati. Nisi razumeo? Pa ni ne ocekujem.

B

Zivota,jesi li dobro,zivota ti?
Kako to da si se bas ti nasao prozvanim?
Nastavi da teoretises i sanjas Orlove,Laste i Utve…sve u verziji 2.0.
Ja mislio da se ovde okupljaju znalci,pa da cujem nesto pametno….
Izvini zbog „nivoa komunikacije“….sa botovima tako.

B

Molio bih urednistvo da izbace postove koji vredjaju bilo koga.
To je zasigurno najbrzi nacin da se sacuva pristojnost na ovom mestu.
Strane u zavadi svoju diskusiju neka vode na drugom mestu.

К

По мени је највећи проблем број оперативних авиона. Ми причамо о некој модернизацији, а нисмо у стању да имамо једну исправну ескадрилу истих. Сви знамо​ да Орао је далеко од идеалног авиона, али и знамо да се показао употребљивим у прошлим временима. Мислим да би овде требали господа из војске проценити шта је могуће урадити са тим авионима и изаћи пред власти са конкретним предлозима и решењима. Господа официри би требало да врате кичму у употребу и да врате достојанство својој професији. А, ако неком треба авион за летна испитивања и тестирање оружја, нека издвоји потребан број авиона и да им се на располагање.

Odgovori
L

Ofanzivni,
ocigledno je da treba da izumru svi oni koji su zarazeni doktrinom odbranbenog rata.
Nama treba dobar ofanzivni avion dugog dometa koji ce preventivno i na vreme djelovati.
Dosta je bilo cekanja da nam dodju u Obor pa da tek tada uzmemo pusku da se branimo.Dobar avion nije nikad nije skup.
Kako to Izrael radi

Odgovori
D

Budimo srećni sta god da se uradi na Orlu !
Ovo je Srbija. I sve bolje nego ništa !

Odgovori
K

Slazem se da i remont odlican za nas u ovom momentu a modernizacija tek….
Bolje je imati nesto nego nista ,ja vidim veliki napredak u opremanje VS……

Odgovori
K

Tamo nekih sedamdesetih imao sam krojacku radnju. po nekom dizajnu napravio sam nekoliko majica za koje i tada nisam bio siguran cemu ce da sluze ( da li za rad u polju, da li za izlaske u grad ili za nesto drugo) ali od dostupnih materjala i mogucnosti najzad su ugledale svetlost dana. (avaj) Neke su se odmah pocepale a neke su bile trosne odmah po izlasku iz radionice. Sad je 2017 a da bi mi krojacka radnja opravdala postojanje a nekim investitorima postojanje malo cu ih zakrpiti i dodati cvetnih dezena. Mada i dalje nisam siguran za sta i koliko ce sluziti. Treba kupovati i proizvoditi domace ALI STA I ZA STA?!

Odgovori
М

Осавремљен Орао ће да буде пун погодак. Уз то се обнављају наши ресурси,кадрови,инжењери,фабрике.

Што неко рече не треба поредити неупоредиве авионе, већ оне сродне намене…
И треба можда обновити,модернизовати раније успешне пројекте за лаку борбу-подршку, рецимо Утва-66, Крагуј, Икарус С-49/ Кобац.. или слично, да буде и војно и цивилно( јер такви авиони се још производе, модернизовани за спец. ствари),…јер све је то развој авио индустрије, наравно да буде одржив развој…

Odgovori
c

Rica ako ikakva pomoc treba tu su ljudi iz VZ ORAO !!!

Odgovori
B

E,koliko se „mastila“ prosulo oko gluposti,ne mogu da verujem.
Da li vi zaista mislite da ce ova drzava,koja „gaca nema“ uloziti pare u tamo nekih 10-15 Orlova,ako ih ima i toliko?
Pa pre godinu dana (pred izbore) je najavljen projekat „Orao 2.0“ i do pred izbore noko ga nije ni slovom pomenuo.
Da li je moguce da se ozbiljni ljudi zamlacuju ovakvim glupostima?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

U svojoj kompaniji i nizu velikih projekata u Hrvatskoj jesam. U zračnom prometu nisam bio odgovoran za krive poteze. Ne vidim neke pretjerane razlike u zrakoplovnoj kompaniji ili nekoj drugoj kompaniji glede odogovornosti spram djelatnika, javnosti, projekta, općeg intresa... Križ koji nije lako nositi. Na dnevnoj (bolje reći noćnoj) bazi se budim u znoju pitavši…

14. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Vize su ponovo uvedene. No, Mahan je od strane Njemačke, Italije, Francuske, SAD-a i nekih drugih zemalja banan za letove u te zemlje. Svi u objašnjenju bana navode podržavanje terorizma, sigurnost, trgovinu oružjem... Kompanija je direktno ili indirektno, otvoreno ili poluotvoreno karakterizira kao "neprijateljska" i ona koja štiti intrese neprijatelja zapada (sa svim dubiozama koje…

14. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Stefane bilo je opako stresno. Intenzivno je cijeli moj ured, pet ljudi šest mjeseci radio na tome, dva posljednja intenzivno samo to. Ne možete ni pojmiti što je sve potrebno za takav put. Evo vrlo kratkog rezimea: 1. Beskrajni pregovori sa organizatorom - brdo papira, podataka, pregovora, - potom gomila administracije, sporazuma, ugovora, potvrda 2.…

14. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Nije logično u današnje vrijeme kupovati avione. A ako idete u leasing onda je sve stvar matematike. Uzeti u leasing 1, 3, 5 ili 7 aviona ista je stvar ako se možete financijski uklopiti u cijenu leasinga i operacije učiniti isplativim. Da pojednostavim, ako je prodaja starih ATR 72-200 i nabavka novijih i štedljivijih ATR…

14. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend