Kako su 28. novembra javili rumunski mediji, avion registrovan u Srbiji obavio je vanaerodromsko sletanje kod sela Povleni na istoku ove zemlje. Prema snimcima sa lica mesta zaključuje se da je reč o Cesni 182Q srpske kompanije GAS Aviation. Na letelici nije bilo vidljivih oštećenja, posada je nepovređena.
Kako se spekuliše u rumunskim medijma, posada je izvela vanaerodromsko sletanje usled nedostatka goriva. Avion registarske oznake YU-DEM vlasništvo je kompanije GAS Aviation koja se već više od decenije bavi i organizacijom komercijalnih letova kojima se obavlja izbacivanje mamaca protiv lisičjeg besnila iznad većine balkanskih zemalja.
Ovo je drugi srpski avion koji je doživeo ozbiljan incident u Rumuniji na istom poslu izbacivanja mamaca. Prethodni incident dogodio se početkom novembra 2020. godine.
GAS Aviation je, uz STS Avijaciju, jedna od najproblematičnijih kompanija kada je percepcija (ne)bezbednosti letačkih operacija nekog srpskog vazduhoplovnog operatera u pitanju.
GAS Aviation imao je probleme u Crnoj Gori u maju 2021. godine, da bi mu samo dva meseca kasnije, (zajedno sa Jat Tehnikom) jula 2021. godine, bio privremeno suspendovan EASA sertifikat za održavanje vazduhoplova koji je kompanija povratila krajem aprila ove godine.
Pored toga što je GAS na kratko bio pomenut kao lokacija održavanja letelice koja je bila deo organizacije zloglasnog Erika Princa koji je krišio embargo Ujedinjenih Nacija na izvoz naoružanja i vojne opreme Libiji, kompanija je poznata i kao jedan od organizatora letačkih operacija na projektu Evropske Unije kojim se već više od decenija, upotrebom aviona, iskorenjuje besnilo divljih životinja na Balkanu.
Od drugih interesantnih aktivnosti, GAS Aviation već duže vreme bezuspešno pokušava da na tenderima od španske kompanije Air Tractor Europe (jedine ovlašćene od američkog proizvođača Air Tractor za prodaju i postprodajnu podršku aviona AT-802 u Evropi, Africi i Aziji) preuzme biznis baznog održavanja makedonskih protivpožarnih aviona AT-802A Fire Boss.
GAS Aviation je poslednje prijavljeno i/ili javno medijski zabeleženo vanaerodromsko sletanje imao oktobra prošle godine u Hrvatskoj. Avion koji je učestvovao u tom incidentu bio je takođe deo posla vakcinisanja divljih životinja. Kako je Tango Six već godinama izveštavao, ova aktivnost predstavlja (prema frekvenciji problematičnih dešavanja) dokazano najnebezbedniju komercijalnu letačku aktivnost na prostoru Balkana i obavlja se u organizaciji dve pomenute kompanije iz Srbije.
GAS Aviation i STS Avijacija su tako rekorderi ovog dela Balkana po broju ostvarenih sati letenja u segmentu generalne avijacije ali u isto vreme i rekorderi po broju poginulih članova posade i oštećenih i/ili uništenih aviona kao i ukupnog broja prijavljenih i/ili medijski zabeleženih vanaerodromskih sletanja i drugih manjih incidenata.
Organizacija letenja i nestručnost prilikom njegove realizacije bila je toliko dramatična da je došlo do toga da je vazduhoplovni istražitelj Bosne i Hercegovine zamolio da jedna od pomenutih kompanija više ne leti iznad ove zemlje. Tada je, u delu završnog izveštaja o nesreći aviona u kojoj je poginulo dvoje ljudi konstatovano da je „politika kompanije STS Avijacija da se po cenu povećanog rizika i smanjenog nivoa bezbednosti ostvaruju poslovni planovi.“ GAS Aviation se u pomenutom izveštaju pominje samo kao kompanija koja je radila održavanje letelica i to na, kako je zaključeno, regulatorno ispravan način.
Na prvi post o udesu u Bosni i Hercegovini u Tango Six sekciji za komentare javio se neuobičajeno veliki broj komentatora koji su bili angažovani od strane jedne od kompanija u akcijama bacanja mamaca i pritom su izneli iznenađujuć broj primedbi na atmosferu, bezbednost letenja i stručnost organizatora ovih operacija. Tango Six je odlučio da te komentare ne cenzuriše.
Konačno bezbednija letačka sezona
Iako incidenta u Rumuniji nema u evidenciji srpskog Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju, pregled ovogodišnjih incidenata donosi pozitivan zaključak da, u Srbiji, u letačkoj sezoni 2022. godine nije bilo udesa sa fatalnim ishodima, za razliku od proteklih godina. Gubitaka života u srpskim registrovanim letelicama u Srbiji i inostranstvu nije bilo ni 2021. dok je 2020. godine izgubljeno tri života.
CINS na svom sajtu beleži samo jedan incident u 2022. godini. Da li zbog nedovoljno optimalne kulture bezbednosti letenja (aljkavost u formi zaobilaženja pretpoletnih pregleda na primer) u srpskoj generalnoj avijaciji i neprimenjivanja „just culture“ sistema, broj stvarnih incidenata svakako je uvek veći budući da se određen broj njih (ukoliko nema fatalnih ishoda) ne (samo)prijavljuje.
schemp hirth
nigde nije objavljeno da je pre nekolko meseci u subotici pao avion u nedelju dana tamo je bilo dva neaerodromska sletanja od toga jedno sa totalnom. Štetom aviona a jedno pre toga sa ultralakom letelicom u dalekovode ali nekom je ociglednonu interesu da na tom aerodromu radi ko sta hoce i da se o tom cuti
Petar Vojinovic
Kao što je u tekstu dva puta naglašeno, bitna je i kategorija „prijavljeno i/ili javno medijski zabeleženo“, jer postoje svakako i neprijavljeni incidenti.
Nele
Sta direktorat radi sve ove godine i ko sve ovo dozvoljava?
Miki
Niti je objavljeno pod kakvim uslovima je taj avion prinudno sleteo…
Koliko cujem, podvig pilota u slozenim meteo uslovima…
Nele
A avion je bio opremljen da leti u slozenim meteo uslovima pa je zato poleteo, ili je neko shvatio slozene meteo uslove olako?
Miki
Pa, pitajte, to su bitne informacije koje mogu odrediti da li je to slucaj ili posledica nemara ili cega vec…
Vesna
U tekstu pise da je * sleteo usled nedostatka goriva*. Mada, i to deluje neprofesionalno, cak iako su razlozi bili zbog losih vremenskih uslova, jer ako su predvidjeni vetar,kisa…onda bi posledica bila i nedelotvornost mamaca, a o bezbednosti leta sa tako lakom letelicom po vetru u kosavskom podrucju nije potrebno ni govoriti.
Zorz
Taj avion ima autonomiju 6 sati a po pravilima STS avijacije avioni se pune na max pre svakog poletanja.
To ostao bez goriva mi je samo još jedno mazanje ociju i prikrivanja brljotina odgovornih ljudi u toj kompaniji