Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[POSLEDNJA VEST] Prva fotografija helikoptera H145M za RV i PVO koji će prevoziti i VIP ličnosti, u boji srpske zastave
Novi, očigledno srpski, "14531" H145M namenjen za prevoz VIP ličnosti / Foto: Aleksander Luc

[POSLEDNJA VEST] Prva fotografija helikoptera H145M za RV i PVO koji će prevoziti i VIP ličnosti, u boji srpske zastave

Kako je Tango Six prvi objavio još početkom jula, nemački deo kompanije Erbas Helikopteri počeo je sa proizvodnjom letelica u okviru druge narudžbine za srpsko RV i PVO.

Tada je objavljena prva fotografiju lakog višenamenskog helikoptera H145M (u pitanju je nova verzija BK.117D3m sa nosećim rotorom koji ima 5 lopatica, Srbija trenutno ima BK.117D2m) iz nove, druge, narudžbine za Srbiju koja sadrži 10 helikoptera ovog tipa (svih 10 će biti sa petokrakim nosećim rotorom).

Fotograf Aleksander Luc ponovo je prvi fotografisao nove srpske Erbase preko ograde Donevort fabrike, ovoga puta vojni H145M koji će biti namenjen i za VIP letove u srpskom RV i PVO.

Odluka Ministarstva odbrane ili RV i PVO da jedan od novih helikoptera ofarba na ovaj način svakako je, u najmanju ruku, interesantna. Trenutno nam nije poznato zbog čega je Vojsci Srbije bilo potrebno da, prvo uopšte ima „VIP  ofarban helikopter“? 

Imajući u vidu da predsednika Srbije prevozi Helikopterska jedinica MUP-a Srbije i da je upravo za VIP letove nabavljena „salonska verzija“ H215 Super Pume. Postavlja se i pitanje kakva je vojna upotrebna vrednost ovako ofarbanog helikoptera i zbog čega je bilo potrebno na ovaj način ofarbati jednu letelicu kada se štićene ličnosti i bitni ljudi Ministarstva odbrane i Vojske Srbije mogu leteti i standardno ofarbanim maskirnim helikopterima (standardna, takozvana netrupna putnička sedišta u Erbasu H145M su prilično udobna)? 

Poslednje, možda i najbitnije pitanje – zbog čega je neko odlučio da helikopter koji bi trebalo da prevozi bitne (štićene) ličnosti bude najuočljiviji helikopter u RV i PVO floti i stoga najopasniji za sve one koji ikada budu leteli njim? 

Prvi uočeni primerak sa privremenom nemačkom registracijom D-HBKD ima identičnu maskirnu šemu kao i prvih pet srpskih H145M, ali je izmenjeno kolor-grafičko rešenje rondele. Umesto rondele u punom koloru nanesena je takozvana „low-viz“ verzija (uz primenu sive boje) koja je nešto većih dimenzija, i koja je smislenija, kako je Tango Six ranije već primetio, za maskirno ofarbanu letelicu.

Prva najava dalje nabavke helikoptera H145M za RV i PVO Vojske Srbije stigla nam je još maja prošle godine od pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenada Miloradovića koji je tada izjavio da se planira opremanje do nivoa pune eskadrile. Sredinom septembra 2021. isto je najavio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a konačnu potvrdu nabavke dobili smo sredinom oktobra, takođe od dr Nenad Miloradovića koji je tada otkrio da će helikopteri imati sistem za upravljanje vatrom HForce 3, a na taj nivo će biti dovedena i tri naoružana primerka koji se trenutno koriste.

Zabranjeno je preuzimati fotografiju pod bilo kojim uslovima bez dozvole njenog originalnog autora.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sk

Jeste neobično da vojni helikopter bude ofarban ovako upadljivo. Nije loše da vojska ima svoje VIP letelice. Možda je bolje bilo da su za tu namenu kupili jedan novi H-160. Mada bi dobro bilo da MO kupi bar jedan Erbasov putnički avion. Da se za potrebe naših mirovnjaka ne koriste razne čarter kompanije. Već sopstvenim avionima da prevozimo naše vojnike.

Odgovori
PS

Pa naručena dva C-295 još prošle godine.

Br

Puma je samo za vodju, a ovaj je za nizi rang.

Odgovori
Ob

Kralj trinesti Balakaha leti u Mi-35, napravili mu VIP kabiju iza u transportnom delu.

Sl

Do kada cemo kupovati letilice za VIP licnosti, a zna se za koga. Kupio je avion, super pumu VIP, sada mu treba i manji. Glumi Tita, a ne znamo gde smo suplji.

Mi

Stvarno ne mogu vidjeti tu plavu boju. Svaki puta kada vidim…. Strašno.

Odgovori
St

Odavno nisam ostavio komentar.
Ali posle duzeg vremena sam morao da napisem sledece reci.

Boze sveti krstim se obrcem ocima i ne verujem!!!

re

Ovo je cirkus, da li u sistemu ima iko sa muddima da se usprotivi ovakvim budalaštinama ili svi samo obore pogled i klimnu glavom.

mi

@resurs, Ima, i ako se pobuni bude tiho skrajnut, ne pita se više ni za ono što mu je bio posao da se pita. Odjednom , sve počinje da ga mimoilazi i čovek sam počinje da shvata da mu tu više nije mesto.

Lu

Zašto ne koriste plavu boju koju koristi cijeli svijet ? Ne kužim. Baš trebam pronaći i pogledati gdje ova plava boja spada na paleti.

Fe

Kad krenu u karavanu, AV putuje na čelu u onoj Superpumi a svita im predsednička za njihovim veličanstvo u ovom manjem. Samo neko politički nepismen može da se čudi izboru.

Rp

Poreski obveznik Srbije,traži da se objasni….V.I.P.

Pe

Pa dobro, ako će Velikog Vođu da voza policija u salonskoj Pumi, ministra odbrane i generale će da voza vojska u ovome… Nije baš da će da bude jeftinije od vozanja u Audijima, ali koga je od njih uopšte briga za troškove.
Sarkazam na stranu, hvala Tango sixu na ekskluzivi, prvi ste sa informacijama i fotkama kao i uvek.

Odgovori
Mi

A sta ako se zamene sa onim maskirnim h145m iz HJ MUP-a?

Odgovori
Gl

Ovo je i meni palo na pamet. I nekako i ima smisla.

Me

Već ima vojni evidenvcijski broj znači planiran za VS a ne za MUP

Pe

Sami,da ne leti naopačke, skinuće ga neko jer je onda ruska zastava!

Odgovori
Ob

Naopacke da leti prilikom sluzbene posete Ukraijini

Kr

Sad kad se javi krivi Stojko pa oplete

Odgovori
Kr

Zamišljam Vulina i šefa kako se dignu na 7.000 m i kaže šef, vidiš ovo sve na obzoru, to je sve Srbija.

Odgovori
Sk

Da vam odam tajnu. Tako je ofarban jer je semu bojenja predlozio covek koji sad radi u policiji.

Odgovori
al

Nisam znao da je ta informacija tajna :D

Ovo ni jedan normalan covek ne bi mogao da smisli..

Br

Dizajn je baziran na YASSA kolekciji iz sezone 1983/84

Odgovori
Rp

Auu..
Jugoslovenski
Asortiman
Sportskog
Artikla

u

Znači dva VIP helikoptera? Ima se, može se. A istodobno se ulazi u aranžman s MMF-om, dok je, prema Eurostatu, Srbija 4. najsiromašnija zemlja Evrope. Zanimljivo. ps uskoro očekujemo i nabavu nekog Gulfstreama za Vladu Srbije.

Odgovori
St

Vrhovni komandant rekao da mora tako i ko ce sad da sumnja u njegovu vaskoliku mudrost. Pa kad mu dodje Mile u goste da ponosno gledaju na svoju Srbiju iz vazduha.

Odgovori
Jo

De, de, mozes ti to i bolje.

Kr

krivi Stojko iznenađuješ me koliko si smanjio kritiku.U opšte više nisi ispirativan

mi

Odgovor je zato sto ljudi sa vrlo ogranicenim intelektom u Srbiji se pitaju I odlucuju o svemu I svacemu, sto utice na nase zivote. To se desava decenijama unazad I ovo je samo vidljiv primer toga.

Odgovori
al

Mnogo je opasnija cinjenica to da su to ljudi sa nepostojecim smislom za postenje, cast i obraz.

Sto kaze jedan nas pokojni poznati glumac koji je glumio tog istog lika, Sojici su nas okupirali..

Sa

Ovo je cisto za politicki marketing i siroke narodne mase, ne vidim kakvu drugu upotrebnu vrednost moze imati ovako ofarban vojni helikopter.
Ali da se to i prefarbati :)

Odgovori
Al

Ja se izvinjavam ali kakav VIP u bojama detlića i još u okviru vojske. Jel to neko državnim parama kupio i bezecovao za sebe jedan helikopter. Da sada ovo ne bude presedan a posle pređe u rutinu pa da cela jedna eskadrila bude pretvorena u auto park ali leteći. I dokle više to lutanje sa bojama, ako su bili maskirni onda nastaviti dalje u tom stilu, a ako se prešlo na mat sivu ili ti crnu ko na Mi35 onda sve u tu boju. Kako se kome digne tako radi i na kraju imamo čist vašar i kič.

Odgovori
Ai

Kako ko?
Pa ovo je stranacki, ovaj, cuj mene vojni helic ..

Ni

@srbofil
Ako je stvarni VIP helikopter, onda nije modularni i ne može se tek tako kako misliš prebaciti u neku drugu konfiguraciju.
Ako je „detlić“ polu vip, tj da ima samo comfort sedišta, onda se može prebacivati za razne zadatke, ali samo ako ima ugrađenu instalaciju za kuku, za dizalicu, za flir, za fast rope device….a ako nema sve to, biće dobar za trenažu i ni za šta više

Pe

Dobro bre, čemu frka. Čini mi se da je vojska do sada imala VIP avion JAK koji isto nije bio maskirno ofarban. Verovatno ga sada menja ovaj helilopter, ili dopunjuje. Ne vidim šta je loše u tome, šibnuti se brzo do Nikinaca, juga, ovde, onde… Nismo sirotinja. Vojska je i neki prestiž i brend, a ne samo oružana sila.

Odgovori
Me

Jak je sticajem okolnosti ostao od JNA i retko se koristio. Ovo stvarno ne znam čemu će da služi, jel sad i MUP i vojska imaju VIP helikoptere. Pa ko će se više dodvori Velikom Vođi.

F-

To je ono kada decenijama mislis da imas vojsku a ustvari imas lovacko drustvo ili cirkus…

Odgovori
Br

Jedan u duginim bojama

Odgovori
St

I tako fokus sa nabavke deset novih helikoptera ode na semu farbanja..?
Samo prije desetak godina niste imali o cemu da raspravljate. Samo da napomenem da se sva sredstava u vojsci ne smatraju borbenim. Znate vi to ali nakupilo se pljuvacke pa ajde da se pljuje.
Kolicina nabavljenih sredstava u poslednjih 7-8 godina prevazilazi najambicioznija ocekivanja.
Zaista je steta sto anonimni kyeboard experti nisu ukljuceni u proces nabavke, proces odlucivanja, selekcije prioriteta, modela, sema farbanja, proizvodjaca, nacina dobavljanja…
Bilo bi fascinantno da jedan nezavistan portal kao T6 uradi analizu stanja VS pre dolaska vladajuce strukture I trenutnog stanja.
Posto vam je svaki clanak pun insinuacija i politickih konotacija, zasto ne uraditi analizu koja bi slovom i brojem pokazala propast, neozbiljnost I razmetanje novcem I nekompetenost sektora za materijalne resurse..?

Odgovori
Me

@Strela

Takođe bi bilo dobro da se uradi i analiza stanja u zemlji ’99-2012, posle razaranja zemlje i njene infrastrukture, a što je bilo posledica vladanja onih istih koji su od 2012. pa na ovamo. Ili se to zaboravilo? Naravno da u takvoj situaciji prednost u obnovi ima privreda i infrastruktura jer bez njih ne bi bilo ni vojske. A da ne otvaramo temu ko je, kako i za čije interese upropastio EPS poslednjih nekoliko godina. Ili su i tu krivi oni pre 2012?

Me

I da, kada imate 50 ili 100 helikoptea, nije bitno da li će 1 ili 2 biti šareni cirkuzanti. Kada imate 10, vrlo je bitno.

Ja

Bilo bi pametnije da smo nbavili Medic helikopter za vojsku a ne VIP neka se oni nasi voze u Gazelama sta im vise treba.

Odgovori
Sr

@Jale
Sve je to isto u ovom slucaju. Ubaci se modularna oprema kakva god. Medicinska, za traganje i spasavanje, transport, gasenje pozara, borbene zadatke itd. Jako kratko traje prebacaj iz jedne u drugu konfiguraciju.

Me

Vec vojska ima medicinski helihopter.
Prva 2 helihoptera H145 SAR koje je dobila Vojska su za traganje i spasavanje , dobili su svu pratecu opremu za meducinski transport i uveliko se koristi.
Tako je i podeljen posao u Srbiji traganja i spasavanja .
Od Vojvodine do polovine Srbije pokriva Policija iz Beograda dok od polovine Srbije do Juga pokriva Vojska sa Aerodroma Nis.

du

Dobro pa helikopter prilicno lako moze da se ponovo ofarba..Ovo mogu da razumem samo ako pravimo neku akrogrupu, sve drugo mi nema smisla…

Odgovori
Ja

Ali isto tako moramo razumeti vreme kada smo narucivali iste te
helikoptere u bilo kojoj konfiguraciji, vec smo narucili 7 dobrih helikoptera iz Rusije i pregovarali sa Ciprom za jos 11 tako da kada bi smo dobili to sto smo narucili od ovih navedenih zemalja citava prica o ovom helicu svela bi se na minimum.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs