[EKSKLUZIVNO?] Otomansko carstvo koristilo je mlazne avione mnogo pre nego što je poleteo Heinkel He 178

5. okt 2022

[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022
Prva Erbasova Super Puma za Srbiju zvanično prikazana u Marinjanu, Tango Six otkriva nove detalje o H215 floti
Prva nova srpska Super Puma na stajanci u Marinjanu. Helikopteri će, kao i H145M imati sistem za aktivnu samozaštitu / Foto: MUP Srbije

Prva Erbasova Super Puma za Srbiju zvanično prikazana u Marinjanu, Tango Six otkriva nove detalje o H215 floti

Ministar unutrašnjih poslova Aleksandar Vulin i komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić prvi put su zvanično predstavili prvi primerak novog tipa helikoptera za ministarstvo – Erbasov H215 Super Puma u francuskoj bazi kompanije u Marinjanu, kod Marseja.

Kako se navodi u saopštenju MUP-a, ministar je obišao pripadnike Helikopterske jedinice koji se nalaze na obuci za novi tip letelice.

– Super Pume će biti opremljene vedrima za gašenje požara. Dakle, imaće dvostruku namenu, baš kao što svaki naš helikopter može da posluži i u odbrani zemlje kada je to potrebno. Naši piloti i naši mehaničari su prošli sve obuke i čim helikopteri stignu u Srbiju, a biće to veoma brzo, moći će da ih koriste. Treba da budemo ponosni na Srbiju kakva je danas, ovo ni mnogo bogatiji i razvijeniji od nas ne mogu da obezbede za sebe. Ovo je dokaz kada se nešto planira, kada se nešto radi razmišljajući unapred, kako jedna zemlja napreduje i uostalom kako Ministarstvo unutrašnjih poslova napreduje. – kazao je ministar policije Aleksandar Vulin.

YU-VIP će na levoj strani trupa imati prepoznatljivu izbočinu. Radi se o spoljnoj jedinici klima uređaja / Foto: MUP Srbije

Komandant Helikopterske jedinice Nenad Nedić dao je dodatne informacije o prihvatu novog tipa:

– Danas prisustvujemo završetku letačke obuke pilotskog sastava za novi tip helikoptera za Helikoptersku jedinicu MUP-a i kao što vidite ovo samo predstavlja završetak modernizacije flote koja je počela od pre nekoliko godina, zahvaljujući odnosu državnog rukovodstva prema samoj jedinici i prema celom Ministarstvu. Ono što izdvaja trenutno helikopter jeste da će svojim kapacitetima daleko nadmašiti kapacitete starih helikoptera, koji su ponavljam još uvek u upotrebi i uvek su operativni da posluže i u različitim operacijama spasavanja i gašenja požara. Ovaj helikopter se izdvaja po tome što će operativnost same jedinice, a samog Ministarstva daleko povećati, jer kapacitet podvesnog vedra koje iznosi 4,5 tona daleko premašuje one kapacitete koje je Ministarstvo nekada imalo.

Definitivno možemo reći da predstavlja najbolji tip helikoptera koji se nalazi u svojoj klasi. Daleko premašuje sve kapacitete ostalih helikoptera koji se trenutno nalaze u floti samom činjenicom da kapacitet ljudi koji može da se smesti u njega jeste 22 osobe i ponavljam samo podvesno vedro koje iznosi čak 4,5 tone, dok na primer i podvesna kuka može prevesti teret težine do pet tona. – zaključio je Nedić.

Novi detalji

Kako je Tango Six prvi objavio, prvi H215 biće opremljen u VIP verziji enterijera ali će, kako Tango Six saznaje, imati instalaciju za operacije podvesnog protivpožarnog vedra kao i druga dva helikoptera. Kuka za fizičku instalaciju vedra je ugovorena kao sastavni deo dodatne opreme za sva tri helikoptera. Helikopterska jedinica MUP-a je prošle sezone gasila požare u tri države što joj je donelo priznanje i od proizvođača helikoptera čiji su H145M prvi uspešno koristili u većem broju za ovu vrstu operacija.

Helikopterska jedinca će, kako Tango Six saznaje, nastaviti sa kreativnim registracijama i druga dva H215 nosiće oznake: YU-OPS i YU-HHJ.

Prve naznake da će se za Helikoptersku jedinicu (HJ) MUP-a nabaviti i Super Pume, imali smo još sredinom aprila 2018. kada je tadašnji ministar unutrašnjih poslova dr Nebojša Stefanović izjavio da će se razgovarati o nabavci dva, kako je tada rekao, transportna helikoptera. Potom je u intervjuu za Novosti, avgusta iste godine penzionisani pukovnik policije, pilot helikoptera i nekadašnji komandant Helikopterske jedinice MUP-a Srbije Vladan Kosić izjavio da se za HJ MUP planira nabavka tri Super Pume, i to dve nove i jedna polovna. Naknadno se od opcije za nabavku polovne odustalo.

Sledeća naznaku nabavke videli smo krajem decembra 2018. godine u budžetu, da bi potom predsednik Srbije Aleksandar Vučić 15. februara 2019. u izjavi za Radio Televiziju Srbije rekao da Srbija kupuje 12 Erbasovih helikoptera od kojih su tri Super Pume. Iz njеgovog izlaganja se moglo zaključiti da su u pitanju novi primerci. Konačnu potvrdu o tri nove Super Pume dobili smo marta 2019. od ministra Stefanovića kada je na konferenciji „Kapitalna ulaganja i jačanje kapaciteta Ministarstva unutrašnjih poslova“ naveo da će ti helikopteri biti isporučeni u periodu 2021-2022.

Helikopterska jedinica MUP-a trebalo bi da dobije još dva helikoptera Kamov 32 ali je zbog rata u Ukrajini njihova isporuka i dalje pod znakom pitanja. Tango Six je prvi medij koji je objavio potvrdu te nabavke dok je predsednik Srbije više puta ponovio da će isporuka tih helikoptera biti problematična.

Komentari

a

Prelepo izgleda ova sara zaista.

Odgovori
M

Meni opet nešto nije lepa šema … ne znam zašto ali mi ne stoji nešto. Na H145 mi super ova šema ali na pa Pumi nikako 😔

K

Meni iskreno je jako ružna. Neki disco stil ’70te. Samo mi fali disco kugla u nutra.

A

VNH-90 je konacno stigao, ni 40 godina nije proslo! Jos samo da se NA realizuje u vidu Rafale-a i to je to, tu smo gdje smo trebali biti prije 25 godina ;-)

Odgovori
I

Vaistina. Bilo bi nekako interesantno u nekom paralelnom kosmosu videti sta bi bilo od ta dva projekta da su ostali uslovi da se zavrse. VNH bi po meni bio puno problematicniji, mozda da su francuzi bas ozbiljno pomogli.

M

Šta se dešava sa kiparskim Mil 35P. ?? Kad bi uspeli da sastavimo i dopremimo sve od helikoptera što smo kupili, imali bi stvarno dobru helikoptersku komponentu. Inače super puma odlična!

Odgovori
O

Kupovina Mi 35 u ovom trenutku bi bilo pucanje samom sebi u koleno.

Ako ništa, baš ova činjenica da ne možemo da remontujemo više svoju tehniku koja je ruskog porekla, treba da nam bude pokazatelj na koju stranu treba da se okrenemo. Mi smo u zagrljaju EU i NATO, ne zato što se volimo, nego zato što su nam na svim granicama. A sa Rusijom nemamo doditnih tačaka.

M

@ Ogorceni – a sta smo mi od zapadne tehnike mogli da remontujemo pod sankcijama 1992-2000?

A

Jesmo okruženi sa NATO ali nismo i nećemo biti u bratskom zagrljaju. Srbija je pokazala da može sebi priuštiti opremu i sa drugog tržišta, Kineskog, zato nemoj da se iznenadite da umesto Rafala na našem nebu recimo se ne pojavi J31. I ako je u došao do samog kraja u svom razvoju mogao bi biti pre napravljen i dostavljen Srbiji pre isteka resursa naših migova, dok bi sa Francuzima moglo da se desi jako očekivano kašnjenje i odugovljačenje sa proizvodnjom i dostavom Rafala. Ako se ne varam u septembru ove godine će sve biti mnogo jasnije tako da sačekate i vidite šta se to sprema.

S

@Milos
U tom periodu nismo mogli nista ni od istocne vojne tehnike da remontujemo(npr. Migove 29)
Jedino novo nabavljeno tada je S-76.

O

@Milos – kad ste pod sankcijama, onda ne možete apsolutno ništa. A i kad su Rusi pod sankcijama, ni onda ne možete apsolutno ništa.

@Aleksandar – ne postoji nikakav bratski zagrljaj, ni od strane Evrope, ni od strane Rusije. Postoje interesi. Npr. Rusija se potkosuruje za naše Kosovo gde je njoj to u interesu. Negde je priznato, pa je to opravdanje za Donbas, Lugansk i Krim, a negde nije, da to ne bi bio princip za neke njihove teritorije, a i da bi imali bar nekog saveznika na Balkanu. Videćemo šta će septembar doneti, ali samo naš narod gaji iluzije da postoje bratski narodi. Bratski narodi su nam Crnogorci, Hrvati i Bošnjaci (da ne kažem isti), ali im nije u interesu da budu braća sa nama.

B

Sema boje nije toliko losa kao stao sam mislio. Za civilni helikopter dobro izgleda.

Samo ovaj vanjski deo klima uredjaja je katastrofa. Je li ga nisu mogli nekako uklopiti u helikopter ili nekako drugo reziti vanjsku instalaciju.

Ali sve to i nije toliko bitno, vazno je da on radi svoj posao.

Odgovori
S

Sema izgleda kao jeftini skuter.

Mimo toga, heli je vrhunski.

i

Kao da je sav iskrpljen.
Govorim o spoljnim oblogama.
Kod HM 90 Holanđani su imali masu problema sa korozijom.

Z

uff katastrofalna plava boja. Oči me bole. Morati ću pogledati pod koju skupinu spada ta boja.

Odgovori
I

https://www.ainonline.com/aviation-news/general-aviation/2022-05-02/resurrection-super-puma

Skoro poginuo u Super Pumi 2007. na letu iz Abidjana na naftnu platformu (na legendarni SSDR Zagreb-1, RIP). U letu se zbog tehničkih problema okrenuo natrag i jedva doletio do helidroma.
Puno dečki je izginulo na Sjevernom Moru, ko što i članak kaže.
Sad su probleme izgleda napokon riješili.
Inače, kad je ispravan, nema mu ravnog po udobnosti i osjećaju za putnike otraga. Nikakvi AW-ovi, Bell-ovi, S-76… ni blizu.
Novo omiljeno prijevozno sredstvo državnog vrha Srbije, i za kratke dionice gdje autu treba sat-dva :)
Vjerujte mi na riječ, samo nek se jednom provozaju i neće to požarišta ni vidjet, bit će previše zauzet :)

Odgovori
N

To nije ista Puma, to je H225 a ne H215. H215 nikada u svojoj istoriji nije imala takav problem. Sikorsky je još uvek br.1 u svakom pogledu.

M

@Niko
To jeste ista puma! H215 je samo marketinška oznak, oba helikoptera su sertifikovana na istom papiru.
H215 prestavlja pokušaj kompanije da se ogradi od katastrofalnih greski koje su nevidjene u ovoj industriji.
Imam jedno jednostavno pitanje za Vas koji tvrdite da je to drugi helikopter:
Koliko H215 leti na helioffshore misijama?

Na kraju da poželim da Vas služi dugo ovaj helikopter kao sto služe i ostali u HJ!

T

Ogorčeni
не разумеш, човек пита кад стиже оно што смо платили а то je за пар месеци.
Иначе Мил35 je пун погодак прави БВП jачи топ од AH64D

N

@Milan
To Nije ista puma! To što je sertifikovana na „istom” papiru ne znači ništa. Da pojasnim, H215 ima 4 lopatice glavnog i 5 lopatica repnog rotora a H225 (koji je padao) ima 5 lopatica glavnog i 4 repnog rotora, H225 ima mtow 11200 kg a H215 8600 kg, motor na H215 ima snagu od oko 1820 konja a motor na H225 oko 2100 konja. Jedina zajednička stvar za ova dva helikoptera je auto pilot ,glass cocpit i traktor za vuču po platformama.
Nadam se da sam Vam konačno razbio zabludu.

M

@Niko
Ja se iskreno nadam da ste sami sebi razbili zabludu. Nabrojali ste komponente koje nisu iste. Šta ćemo sa onima sto su iste kao recimo MGB koji se u više navrata raspao?

M

Ništa bez Mi-17. Možda nije fensi i elektronika nije na nivou airbusa, ali je zver za svakakve vrste zadataka i nema mu ravnog.

Odgovori
M

@M4
A šta po tebi treba raditi u vezi delova i održavanja Mi-17. Uostalom, jedan nam je pao već jer nema elektroniku na nivou Airbus-a.

M

To jeste problem, trenutna situacija. I ako potraje ne bi me čudilo da se pređe komplet na zapadnu tehniku.

Što se tiče pada 2014. godine, tehnika nema udeo niti jedan promil u razlozima nesreće. Helikopter je bio opremljen uređajima za ILS prilaz, kao i sa radio-visinomerom.

Ako želiš autopilot i navigaciju kao na H145 gde stisneš dugme i računar ti sam dovede helikopter do zalebdenja na pola metra u uslovima vidljivosti 0/0 onda izvoli pa plati dodatnu opremu.

2

Verovatno iz istog razloga voziš Ladu ili Moskvić?!

V

Mehaničar,
Ne može biti kriv proizvođač niti se može proglasiti helikopter nesigurnim zbog nemanja novca u tadašnjoj državi. Da su naručili sve sa čime je stigla naredna tura, bilo bi sasvim drugačije. Osim toga, Mi 117 i nije trebao tada da leti. Jednostavno, svi ti ljudi i beba su bili žrtve neodgovornosti pojedinaca u vrhu vlasti.

S

@Mehaničar
Ja sam ubedjen da neka turska ili azerbejdzanska firma, novootvorena kumova ili tetkina, sigurno moze da nam proda delove za ruske helikoptere. Samo da se dogovori procenat za posrednika.

M

Ovo treba kupovati za vojsku sto vise!

Odgovori
V

Milos Obilic,
Nije ovo za vojsku…
Mi 117 je broj jedan a ima i rampu…

p

za vojsku ti je bolji H-225M koji je nešto veći i ima rampu,

p

Akvizicija ovakvog stroja je za čestitati.
Je li mu ovo lijeve sa strane oplate klima uređaj?

Odgovori
G

Impresivno ružan helikopter. Za ostalo ne sumnjam da je vrh ali izgled mu je očajan.

Odgovori
V

Gliga,
Baš, baš je ružan…
Ali, ako bude služio i upola kao Belovi, biće odlično…

M

Vlad
MI -17 je prevazidjen helikopter.Super Puma je masina za njega a o Sykorskom necu ni da govorim…

М

За шта се користи клима уређај у хеликоптеру?

Odgovori
B

Za VIP transport da se gospoda rashlade.

G

Ovo je VIP model pa verujem da klima služi da se vrlo bitne osobe ne preznoje dok lete ka vrlo bitnoj lokaciji izuzetno bitnog posla

S

Za sve ono za sta se koristi u avionu, bfodu i automobilu.

D

Јел успео неко да преброји колико ми типова летелица имамо у војсци и полицији у овако малиј земљи?
Да ли је било јефтинијег решења сличних могућности?

Odgovori
T

Што шта Фали још да набавимо по 2-3 хелића из Кине и Индије(онај њихов како ли се зове хелидру или тако некако је враћен из Еквадора или тамо негде у због“поузданости“ ето „прилике за нас“)па да се Цомплетира да не постоји произвођач хелића а да се ми не „поФалимо“ето и ми имамо тај.сад што је то смрт за логистику „нема везе све ће то народ да позлати“

p

pa pise koliko sam procitao taj sa klimom je za vip .

Odgovori
S

Da li bi sad mogli sa nasim prijateljima iz Airbusa da dogovorimo i neke Tiger helikoptere sa recimo Spike ER i Mistral raketama?

Odgovori
J

Ovo je bas okromna klima plasim se da se guzonje ne prehlade.

Odgovori
p

I stepenice preklopne kao znak da je ovo prvenstveno helikopter za prijevoz državnih faca.
A nije ni loše za imidž zemlje imati reprezentativni zračni prijevoz, kojim se može i na livadu i na planinski proplanak.

Odgovori
K

Meni je u ovoj kategoriji AW101 daleko bolji stroj.

Odgovori
p

samo je teža kategorija inače se slažem sa vama

J

Nek˙ je prvo stiglo za glavonje , kao i uvek , a policija , vojska i ostali potom . I zaista , zaista vam kažem : čini mi se da je šteta što nema utovarnu rampu .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend