Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024
[REPORTAŽA] SEGA 2022: Održana prva konferencija posvećena generalnoj avijaciji u Beogradu
Prvo izdanje SEGA konferencije održano je prošlog vikenda u beogradskom hotelu Hilton uz prisustvo 60 učesnika i 15 kompanija / Foto: APS

[REPORTAŽA] SEGA 2022: Održana prva konferencija posvećena generalnoj avijaciji u Beogradu

Prvo izdanje novog domaćeg konferencijskog brenda SEGA (Southeast Europe General Aviation) održano je prošle nedelje, 16, 17. i 18. septembra u hotelu Hilton u Beogradu i na aerodromu Ečka kod Zrenjanina. Glavni organizator konferencije bila je beogradska kompanija APS (Aviation Parts Service) uz koorganizatora Tango Six Events.

Ideja kompanije APS bila je da po prvi put u Srbiju i region dovede neke od najvećih proizvođača opreme i delova iz segmenta generalne avijacije. Nedostatak značajnijih aktivnosti ovog segmenta u pogledu broja operacija, kupovine novih letelica i relativno malih ekonomija na prostoru bivše Jugoslavije (ako izuzmemo GA aktivnosti Slovenije) inspirisale su APS da region stavi na poslovnu mapu, pre svega kompanija iz Sjedinjenih Američkih Država.

Uvodonom delu konferencije prisustvovala je većina organizacija iz, za sada, samo srpske generalne avijacije / Foto: APS
Uprkos opsadnom stanju u kojem se našao Beograd prošlog vikenda prvo izdanje konferencije bilo je izuzetno posećeno / Foto: APS
Događaj je zamišljen kao uskostručno okupljanje gde će se sastajati proizvođači komponenata, delova i opreme i njihove mušterije i korisnici u regionu / Foto: APS

Konferencija je, objektivno gledano, u potpunosti iznenadila za događaj koji je organizovan prvi put, koji ima specifičnu publiku i poslovnu aktivnost. Inauguralnoj SEGA-i prisustvovalo je 60 učesnika iz 15 kompanija i organizacija koji su direktno ili indirektno vezani za segment generalne avijacije. Program je bio podeljen na prezentacije kompanija, izložbeni prostor i poslovne (B2B) sastanke u trajanju od dva dana. Treći dan bio je rezervisan za obilazak najboljeg i najaktivnijeg primera domaće baze generalne avijacije, aerodroma Ečka.

Prva SEGA ugostila je, kao glavne sponzore i prezentere, trenutno najveće kompanije iz Amerike koje su sinonim za ključne komponente i delove koji se koriste u operacijama i održavanju letelica generalne avijacije. Beograd je tako bio domaći kompanijama Lycoming, Concorde Batteries, Lear Chemical i Tempest Aero. Od domaćih kompanija bili su prisutni svi koji trenutno nešto znače u ovoj tržišnoj niši – Utva, GAS Aviation, Vazduhoplovna akademija, Saobraćajni fakultet, Prince Aviation, Grappolo Aviation, Magnus Aircraft, PR-DC, Poleti Aerospace, Klaster bespilotnih letelica, Noah Aerosystems, Safe Sky Alliance, Sky Partner, Sterna, Beoavia i Direktorat civilnog vazduhoplovstva.

Domaćini su na početku događaja održali predavanja o srpskoj i regionalnoj avio-industriji i putničkom vazdušnom saobraćaju. Potom su kompanije iz SAD-a održale svoje prezentacije koje nisu bile usmerene samo na opštu priču o njihovim proizvodima (od kojih se neki na ovim prostorima koriste decenijama) već i na specifične tehničke aspekte podrške kupcima. Kulminacija prvog dana bio je i poslovno najvredniji koncept ovog tipa nišnih konferencija, takozvani „B2B speed dating“. Zakazani sastanci gostiju iz Amerike i prijavljenih kompanija iz Srbije koje su predstavile svoje aktivnosti, potrebe i rutine korišćenja komponenata i proizvoda za generalnu avijaciju.

Prezentacija kompanije Tempest Aero Group / Foto: APS
Predstavnik kompanije Konkord prezentovao je proizvodni program kompanije i održao je interesantnu prezentaciju o upotrebi raznih vrsta akumulatora u generalnoj avijaciji / Foto: APS
Gostima iz Amerike prezentovane su istorija ali i nova kretanja u srpskom i regionalnom vazduhoplovstvu. Privatne srpske kompanije takođe su održale su svoje zasebne prezentacije / Foto: APS
Prezentacija trenutnog proizvodnog programa kompanije Utva / Foto: APS

Drugi dan konferencije obeležila je panel diskusija gde su predstavnici američkih kompanija pričali na interesantan i neposredan način o njihovom segmentu industrije, novim trendovima i fenomenima koji su se izrodili iz uticaja globalne pandemije. Pričano je o značaju ovakvih okupljanja, primerima uticaja pandemije na periode isporuke i poskupljenja transporta do mušterija (sve kompanije iz Amerike imaju proizvodne pogone isključivo u toj zemlji), kako se generalna avijacija zapravo „vratila“ nakon prva tri meseca pandemije i kako su, barem u Americi, aktivnosti u ovom segmentu porasle što zbog većeg raspoloživog kapitala pojedinaca, što zbog njihovog novopronađenog slobodnog vremena.

Od interesantnih opaski na panelu vezanih za našu regiju treba istaći komentar Pitera Šrajnera, direktora međunarodne prodaje Lycominga, koji je deo Textrona, da je ovaj konglomerat kupio Pipistrel najpre zbog njegove tehnologije pogona na baterije i inovacija koje je u toj oblasti dostigla slovenačka kompanija.

B2B sastanci bili su jedan od ključnih sadržaja inauguralne SEGA-e / Foto: APS
Korisnici proizvoda, delova i usluga kompanija iz SAD-a dobili su priliku da razmene kontakte i svoja iskustva sa gostima / Foto: APS
Gosti iz Amerike istakli su više puta da je kontakt uživo ključan. SEGA konferencija inspirisana je sličnim događajima u toj zemlji koji često traju i duže od dva dana / Foto: APS
Drugog dana održana je panel diskusija sa gostima iz Amerike koji su preneli neposredna iskustva i pojasnili prilično detaljno kako je pandemija promenila ovu industriju / Foto: APS

Utisci gostiju iz SAD-a su, kako su kazali za Tango Six, više su nego pozitivini. Posebno zbog prilike da upoznaju novo tržište i region koji su, zahvaljujući distributerima kao što je APS, do sada opsluživali posredno. Svi do jednog su, kao iskusni prodavci, konstatovali da im je prioritet upoznavanje sa kupcima, osluškivanje njihovih potreba i pojašnjenje trenutnih procesa proizvodnje i isporuka koje zbog uticaja Korone imaju nova pravila i, kako su otvoreno kazali, cene.

U drugoj sali domaće kompanije izložile su svoje proizvode i reklamni materijal / Foto: APS
Kompanija Utva bila je samo jedan od domaćih proizvođača letelica / Foto: APS
Klaster bespilotnih letelica predstavio je svoje ideje za efikasniju i bezbedniju integraciju bespilotnih letelica u važdušni prostor / Foto: APS
Mladi vazduhoplovni inženjeri iz Beoavie takođe su iskoristili priliku da prikažu svoje aktuelne i buduće projekte / Foto: APS

Kako je za Tango Six na kraju događaja kazao direktor APS-a i inicijator SEGA konferencije Nenad Spasić, prvo izdanje događaja prevazišlo je njegova očekivanja:

– Imajući u vidu da se pogodilo da su u subotu odjednom svi organizovali svoje događaje i da je grad bio donekle blokiran, da se događaj održao prvi put, prezadovoljni smo brojem kompanija koje su se odazvale. Želja nam je bila da odaziv bude još veći, poslali smo pozive i regionalnim poslovnim entitetima iz oblasti generalne avijacije ali se nažalost nisu odazvali. Nadamo se da će i oni uvideti, nadamo se na SEGA-i broj dva, koliko je bitno da se uživo sastanemo, upoznamo, razmenimo iskustva i probleme.

Direktor kompanije APS Nenad Spasić / Foto: APS

Naša primarna ideja je bila da stavimo ovaj region na mapu najvećih proizvođača komponenti i opreme iz oblasti generalne avijacije i mislim da smo u tome uspeli. Potrudili smo se da budemo dobri domaćini i sudeći po beleškama gostiju iz Amerike koje su sve vreme bile otvrene i u pogonu, mislim da smo inspirisali i neka nova razmišljanja i prilike iz njihovog ugla. – kazao je Spasić za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ga

Bravo za obe kompanije.
Žao mi je sto nisam bio prisutan,

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs