Prvo izdanje novog domaćeg konferencijskog brenda SEGA (Southeast Europe General Aviation) održano je prošle nedelje, 16, 17. i 18. septembra u hotelu Hilton u Beogradu i na aerodromu Ečka kod Zrenjanina. Glavni organizator konferencije bila je beogradska kompanija APS (Aviation Parts Service) uz koorganizatora Tango Six Events.
Ideja kompanije APS bila je da po prvi put u Srbiju i region dovede neke od najvećih proizvođača opreme i delova iz segmenta generalne avijacije. Nedostatak značajnijih aktivnosti ovog segmenta u pogledu broja operacija, kupovine novih letelica i relativno malih ekonomija na prostoru bivše Jugoslavije (ako izuzmemo GA aktivnosti Slovenije) inspirisale su APS da region stavi na poslovnu mapu, pre svega kompanija iz Sjedinjenih Američkih Država.
Konferencija je, objektivno gledano, u potpunosti iznenadila za događaj koji je organizovan prvi put, koji ima specifičnu publiku i poslovnu aktivnost. Inauguralnoj SEGA-i prisustvovalo je 60 učesnika iz 15 kompanija i organizacija koji su direktno ili indirektno vezani za segment generalne avijacije. Program je bio podeljen na prezentacije kompanija, izložbeni prostor i poslovne (B2B) sastanke u trajanju od dva dana. Treći dan bio je rezervisan za obilazak najboljeg i najaktivnijeg primera domaće baze generalne avijacije, aerodroma Ečka.
Prva SEGA ugostila je, kao glavne sponzore i prezentere, trenutno najveće kompanije iz Amerike koje su sinonim za ključne komponente i delove koji se koriste u operacijama i održavanju letelica generalne avijacije. Beograd je tako bio domaći kompanijama Lycoming, Concorde Batteries, Lear Chemical i Tempest Aero. Od domaćih kompanija bili su prisutni svi koji trenutno nešto znače u ovoj tržišnoj niši – Utva, GAS Aviation, Vazduhoplovna akademija, Saobraćajni fakultet, Prince Aviation, Grappolo Aviation, Magnus Aircraft, PR-DC, Poleti Aerospace, Klaster bespilotnih letelica, Noah Aerosystems, Safe Sky Alliance, Sky Partner, Sterna, Beoavia i Direktorat civilnog vazduhoplovstva.
Domaćini su na početku događaja održali predavanja o srpskoj i regionalnoj avio-industriji i putničkom vazdušnom saobraćaju. Potom su kompanije iz SAD-a održale svoje prezentacije koje nisu bile usmerene samo na opštu priču o njihovim proizvodima (od kojih se neki na ovim prostorima koriste decenijama) već i na specifične tehničke aspekte podrške kupcima. Kulminacija prvog dana bio je i poslovno najvredniji koncept ovog tipa nišnih konferencija, takozvani „B2B speed dating“. Zakazani sastanci gostiju iz Amerike i prijavljenih kompanija iz Srbije koje su predstavile svoje aktivnosti, potrebe i rutine korišćenja komponenata i proizvoda za generalnu avijaciju.
Drugi dan konferencije obeležila je panel diskusija gde su predstavnici američkih kompanija pričali na interesantan i neposredan način o njihovom segmentu industrije, novim trendovima i fenomenima koji su se izrodili iz uticaja globalne pandemije. Pričano je o značaju ovakvih okupljanja, primerima uticaja pandemije na periode isporuke i poskupljenja transporta do mušterija (sve kompanije iz Amerike imaju proizvodne pogone isključivo u toj zemlji), kako se generalna avijacija zapravo „vratila“ nakon prva tri meseca pandemije i kako su, barem u Americi, aktivnosti u ovom segmentu porasle što zbog većeg raspoloživog kapitala pojedinaca, što zbog njihovog novopronađenog slobodnog vremena.
Od interesantnih opaski na panelu vezanih za našu regiju treba istaći komentar Pitera Šrajnera, direktora međunarodne prodaje Lycominga, koji je deo Textrona, da je ovaj konglomerat kupio Pipistrel najpre zbog njegove tehnologije pogona na baterije i inovacija koje je u toj oblasti dostigla slovenačka kompanija.
Utisci gostiju iz SAD-a su, kako su kazali za Tango Six, više su nego pozitivini. Posebno zbog prilike da upoznaju novo tržište i region koji su, zahvaljujući distributerima kao što je APS, do sada opsluživali posredno. Svi do jednog su, kao iskusni prodavci, konstatovali da im je prioritet upoznavanje sa kupcima, osluškivanje njihovih potreba i pojašnjenje trenutnih procesa proizvodnje i isporuka koje zbog uticaja Korone imaju nova pravila i, kako su otvoreno kazali, cene.
Kako je za Tango Six na kraju događaja kazao direktor APS-a i inicijator SEGA konferencije Nenad Spasić, prvo izdanje događaja prevazišlo je njegova očekivanja:
– Imajući u vidu da se pogodilo da su u subotu odjednom svi organizovali svoje događaje i da je grad bio donekle blokiran, da se događaj održao prvi put, prezadovoljni smo brojem kompanija koje su se odazvale. Želja nam je bila da odaziv bude još veći, poslali smo pozive i regionalnim poslovnim entitetima iz oblasti generalne avijacije ali se nažalost nisu odazvali. Nadamo se da će i oni uvideti, nadamo se na SEGA-i broj dva, koliko je bitno da se uživo sastanemo, upoznamo, razmenimo iskustva i probleme.
Naša primarna ideja je bila da stavimo ovaj region na mapu najvećih proizvođača komponenti i opreme iz oblasti generalne avijacije i mislim da smo u tome uspeli. Potrudili smo se da budemo dobri domaćini i sudeći po beleškama gostiju iz Amerike koje su sve vreme bile otvrene i u pogonu, mislim da smo inspirisali i neka nova razmišljanja i prilike iz njihovog ugla. – kazao je Spasić za Tango Six.
Galeb
Bravo za obe kompanije.
Žao mi je sto nisam bio prisutan,