Manje od godinu dana od kako je predsednik Srbije Aleksandar Vučić zvanično objavio da će Srbija kupiti dva ruska helikoptera Kamov Ka-32, u Rusiji je krajem jula ove godine, kako je Tango Six prvi javio, počela obuka osoblja Helikopterske jedinice MUP-a na ovom tipu letelice.
Kupovinom specijalizovanih protivpožarnih letelica, Srbija će još bolje biti opremljena i sposobnija za gađenje požara iz helikoptera. Ostaje međutim da se vidi kako će ove letelice biti dostavljene zbog političkih izazova uslovljenih ratom u Ukrajini. Predsednik Srbije je pre nekoliko dana promenio prethodne izjave na ovu temu i kazao da ne očekuje probleme oko ispurke ovih helikoptera, sa prvom koja bi, kako je rekao, trebalo da se dogodi krajem ovog meseca.
Tango Six bio je prvi medij koji je potvrdio da Srbija zaista kupuje dva helikoptera ovog tipa.
Dobijanjem Ka-32 HJ MUP će, barem privremeno imati flotu od čak 22 helikoptera sa čak sedam tipova, od kojih 5 lakih višenamenskih jednomotornih Gazela i 4 Bell 206, 4 laka višenamenska dvomotorna H145M, jednog dvomotornog helikoptera za prevoz veoma važnih osoba S-76B, tri srednja višenamenska dvomotorna AB-212AM, tri srednja višenamenska dvomotorna H215 Super Puma i dva dvomotorna vatrogasna Ka-32A11BC.
Svakako je za očekivati je da će se broj tipova helikoptera smanjiti, Super Puma će verovatno zameniti AB-212 i S-76, dok bi tokom ove decenije novi tip lakog jednomotornog višenamenskog helikoptera (to bi mogao biti na primer Erbasov H125) zamenio Gazele i Bell-206.
Pored činjenice da trenutno požare mogu da gase H145M i AB-212, a to će moći i Super Pume, Srbija se odlučila i za Ka-32 čija je primarna namena protivpožarna borba. Tako će, prvi put od kako su 2000. godine, nakon samo 13 godina upotrebe povučeni protivpodmornički helikopteri Ka-28 (SFRJ ih je nabavila dva) iz sastava RV i PVO tadašnje Vojske Jugoslavije, iznad ovih prostora ponovo leteti helikopteri sa koaksijalnim nosećim rotorima.
Razvoj
Kamov Ka-32, jedini ruski helikopter koji je posedovao civilni EASA tip sertifikat (svi EASA sertifikati ukinuti su Rusiji zbog rata u Ukrajini), pripada porodici helikoptera nastalih razvojem mornaričkog palubnog Ka-27 (zapadna oznaka ‘’Helix’’) čiji je prototip (označen kao Ka-252) poleteo 8. avgusta 1973. Razvijeni su protivpodmornička verzija Ka-27PL, spasilački Ka-27PS, potom Ka-28 (izvozni Ka-27PL), desantno-jurišni Ka-29, leteći radarski sistemi Ka-31 (za otkrivanje ciljeva u vazduhu) i Ka-35 (za otkrivanje ciljeva na zemlji, moguće da je oznaka Ka-35 ipak Ka-31SV), kao i višenamenski, prvenstveno civilni Ka-32.
Ka-32 nastao je daljim razvojem spasilačkog helikoptera Ka-27PS, prvi let opitnog Ka-32 izvršen je još 24. decembra 1973. dok je prvi let serijskog Ka-32T izvršen 8. oktobra 1980. godine, državna isptivanja su trajala do 1983. godine, a eksploataciona ispitivanja do 1987. Paralelno sa Ka-32T rađeno je i na spasilačkoj varijanti Ka-32S, a na osnovu Ka-32T je razvijena i specijalna varijanta za prevoz spoljašnjeg terea (tzv. leteći kran) Ka-32K koji je svoj prvi let imala 28. decembra 1991.
Taktičko-tehnički zahtevi za Ka-32 su bili definisali tako da je prilikom izvođenja leta helikopter morao imati mogućnost maksimalnog trajanja leta od 4,5 časa i nosivost od 4 tone unutrašnjeg ili 5 tona spoljašnjeg tereta, dolet sa 3 tone unutranjeg tereta od bar 300 km i krstareću brzinu od 220-230 km/h. Podrazumevao se takođe sistem protiv zaleđivanja, letno-navigaciona oprema sa pripadajućim računarom, osmatrački radar. Zbog toga što letelica nije morala da ima specijalnu opremu i naoružanje kao protivpodmornički Ka-27PL, to je omogućilo da Ka-32 ima više goriva, da se na helikopter montira oprema za civilnu namenu, kao i da letelica ima veću nosivost.
Interesantno je da je na ovom helikopteru između 1983. i 1985. postavljeno nekoliko svetskih rekorda. Neki od njih koje treba istaći su maksimalna vrhunac leta od 8.520 m, maksimalna vrhunac leta u horizontalnom letu 8.215 m, visina leta od 7.305 m sa teretom od 1.000 kg i 6.400 m sa 2.000 kg, vreme potrebno za penjanje na visinu od 6.000 m 4 minuta 46,5 sekundi, vreme potrebno za penjanje na visinu od 3.000 m 2 minute i 11,1 sekundu.
Verzija Ka-32A je poletela 1990. godine a sertifikacija letelice je trajala do 1995. Prvobitno je planirano da to bude samo civilni helikopter za dnevno-noćno izviđanje ledenih površina (uključujući sante) u ekstremnim arktičkim uslovima. U takvim uslovima su i ispitivani opitni primerci počevši od 1978. godine. Kasnije je međutim odlučeno da helikopter bude višenamenski, da se koristi za traganje i spasavanje, patroliranje, transport robe i putnika, za transport specijalnog spoljašnjeg tereta odnosno opreme kao i za medicinski prevoz i gađenje požara. Ka-32A je prvi put predstavljen javnosti 1981. u Minsku, a prvo međunarodno prikazivanje imao je na Le Buržeu juna 1985.
Prva protivpožarna varijanta bila je Ka-32A1 razvijena je 1993., ova verzija je osim protivpožarnog vedra dobila mogućnost da nosi i modularni podvesni sistem za gašenje kapaciteta 5.000 litara vode kao i horizontalni hidraulični vodeni top sa teleskopskom cevi a montirana je i dizalica za spasavanje. Za potrebe policije je 1994. godine razvijen Ka-32A2 koji je poleteo 21. marta 1995. Varijanta A2 je imala nešto manje goriva, ali sa mogućnošću prevoza i desantiranje do 16 policajaca, na helikopter su postavljena dva reflektora, dizalica kao i nosači za pešadijsko naoružanje. Ka-32A2 međutim nije zainteresovo rusku policiju niti Federalnu službu bezbednosti. Projekti spasilačkog Ka-32A3, putničkog Ka-32A6 sa produženim trupom, varijante Ka-32AM sa nosivošću od 7.000 kg, nisu zaživeli.
Za ratno vazduhoplovstvo Južne Koreje je na bazi Ka-32S, zajedno sa izraelskom firmom IAI Lahav, razvijen Ka-32A4 (korejska oznaka HH-34A) namenjen traganju i spasavanju. Obimna modernizacija izraelskom opremom uključivala je meteo radar, centralni računar, višenamenske prikazivače na instrument tabli, sistem bliže navigacije i sistem za instrumentalno sletanje, kao i novi sistem za komunikaciju. Prvi helikopteri isporučeni su jula 2004. godine.
Nova protivpožarna verzija Ka-32A11BC pojavila se nakon procesa sertifikacije Ka-32 u Kanadi koji je trajao tokom 1997-1998 (prvi korisnik ove verzije je bio kanadski VIH Aviation Group). Otuda i zanimljiva oznaka helikoptera, BC u oznaci ove varijante je skraćenica za British Columbia, jednu od deset kanadskih pokrajina. Sertifikat evropske agencije za bezbednost EASA dobijen je oktobra 2009. godine što je omogućilo da helikopter leti u zemljama Evropske Unije. Uz to helikopter zadovoljava zahteve FAR-29 i AP-29. Na bazi ove varijante je, u saradnji sa švajcarskom kompanijom Heliswiss razvijen Ka-32A12 kome je promenjen raspored opreme, a na zahtev korisnika. Najnoviji Ka-32A11M sa novim motorima VK-2500, ‘‘staklenim‘‘ kokpitom i novim sistemom za gašenje požara, je predlog za modernizaciju helikoptera familije Ka-32 koji se koriste širom sveta.
Koaksijalni rotori
Koaksijalni helikopteri imaju niz prednosti u odnosu na klasične helikoptere zbog karakteristika dizajna – odsustva repnog rotora. Odsustvo repnog rotora dovodi do značajnog smanjenja ukupnih dimenzija helikoptera (nema npr. repne grede), do smanjenja njegove mase, a pojednostavljuje i konstrukciju kormila pravca. Osim toga, zna se da repni rotor koristi 10-12% snage motora, kod helikoptera sa koaksijalnim rotorom ova snaga se koristi za stvaranje uzgona, odnosno odnos snage i težine koaksijalnog helikoptera je 10-12% veći od helikoptera iste kategorije koji ima klasičnu konstrukciju. Upravljačke sile i momenti koaksijalnih helikoptera stvoreni su sistemom koaksijalnih propelera, što određuje njihovu visoku upravljivost i upravljivost, a odsustvo repnog rotora znači mala ograničenja, posebno pri malim brzinama. Na primer ugaona brzina rotacije pri lebdenju helikoptera Mi-8 iznosi 12 sekundi, Mi -24 – 30 sekundi, a helikopteri Ka-32 nemaju takvo ograničenje.
Konstrukcija helikoptera familije helikoptera Ka-27/28/29/31/32 je uglavnom od titanijuma i kompozita, i zbog toga je veoma otporna na koroziju i pogodna za korišćenje na moru. Lopatice rotora su potpuno kompozitne i mogu se preklapati što je korisno kada je helikopter baziran na brodskoj palubi gde nema mnogo mesta. Koaksijalni kontrarotirajući rotori omogućavaju veoma kontrolisan, stabilan i precizan let, omogućavajući helikopteru da nosi teret sa minimalnim odstupanjem od naznačene lokacije, na primer u uskim kanjonima, i omogućava precizno postavljanje teških tereta za konstrukciju. Odsustvo repnog rotora doprinosi bezbednosti helikoptera pri manevrisanju u blizini prepreka i smanjenoj osetljivosti na promene sile i smera vetra.
Koja verzija?
Srbija će najverovatnije dobiti varijantu Ka-32A11BC pošto Ka-32A11M teško da je bio dostupan u vreme pregovaranja i potpisivanja ugovora. Međutim, ostaje da vidimo kako će biti opremljeni srpski helikopteri jer se i za A11BC nudi nadogradnja nekim sistemima sa A11M. Za Ka-32A11BC se zna da transportna kabina, koja je pregradom odvojena od kokpita, ima dimenzije 4,52 x 1,3 x 1,3 m, ima zapreminu od 7,3 m³, površinu 5,9 m² i u nju se, u slučaju potrebe može smestiti 13 ljudi, ili dva nosila ili sedišta za 6 povređenih lica ili se može poneti do 3.700 kg tereta ili rezervoar sa vodom kapaciteta 2.978 litara vode i rezervoar za pravljenje pene kapaciteta 151 litar.
Maksimalna poletna masa je 11.000 kg, maksimalna poletna masa sa spoljašnjim teretom je 12.700 kg, masa goriva je oko 2.450 kg, a maksimalna nosivost spoljašnjeg tereta je 5.000 kg. Maksimalna brzina je 260 km/h, maksimalna krstareća brzina pri maksimalnom konstantnom radu motora je 245 km/h, može krstariti na brzini od 200 km/h kako bi postigao maksimalni dolet od 650 km, maksimalna brzina sa spoljašnjim teretom je 190 km/h, početna brzina penjanja je 15 m/s. Vrhunac leta je 5.000 m, a životni vek iznosi neverovatnih 32.000 sati. Pogonsku grupu Ka-32A11BC čine dva turbovratilna motora Klimov TV3-117VMA maksimalne poletne snage od po 2.200 KS, i maksimalne moguće snage od po 2.400 KS. Motori su povezani sa reduktorom VR-252.
Instalacija horizontalnog, vertikalnog i bočnog gašenja požara na helikoptera KA-32A11BC sastoji se od teleskopskog horizontalnog vodenog topa (ili mešavinu vode i pene), bočnog topa za mešavinu vode i pene, pumpe HE64PR HERCULES sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem ROTEKS 582 UL99 i protivpožarnog sistema Model 328 kompanije Simplek koji se sastoji od glavnog rezervoara kapaciteta 2.978 litara vode, potopne pumpe, rezervoara koncentrata pene kapaciteta 151 litra, ojačanog usisnog creva i upravljačkog sistema.
Vreme potrebno za punjenje glavnog rezervoara iznosi 65 sekundi što znači da je brzina punjenja skoro 46 litara u sekundi. Zanimljiv podatak je da se vodenim topom može gasiti požar na udaljenosti do 42 m od rotora helikoptera, a radi se na tome da se to produži na 100 m. Takođe, brzina izbacivanja vode ili mešavine je 63 litre u sekundi. U varijanti za medicinski prevoz i evakuaciju može se ugraditi medicinski modul, koji se sastoji od savremene opreme za intenzivnu negu za pružanje reanimacije tokom leta i održavanja života bolesnih i povređenih. Na helikopter se može postaviti i bočna dizalica SLG-300 nosivosti do 300 kg.
Za Ka-32A11BC proizvođač navodi da je, zbog primene koaksijalnog rotora i odsustva repnog rotora kompaktna letelica, sa motorima velike snage, da je veoma upravljiv i lak za letenje, ekonomičan, uz niske operativne troškove. Kada je reč o primeni, može efikasno da se koristi, kako u gusto naseljenim urbanim sredinama, tako i u teško dostupnim planinskim i šumovitim predelima, a takođe može da sleće na mala plovila, platforme za bušenje i na nepripremljene, teško dostupna lokacije. Helikopter može da leti jedan pilot, kabina može biti opremljena dodatnom opremom za specifične zadatke. Vatrogasna varijanta ima preko 40 različitih opcija za vatrogasnu opremu – uključujući protivpožarna vedra (Bambi-Bucket) i sistem za vertikalno gašenje požara Simplex, kao i vodene topove za horizontalno gašenje požara. Može da gasi požare u uslovima velike količine dima, na gornjim spratovima visokih zgrada i na objektima industrije nafte i gasa.
Do danas je korisnicima u preko 30 zemalja isporučeno skoro 250 helikoptera, osim privatnih kompanija pretežno specijalizovanim za gašenje požara, Kamovi 32 su isporučivani i različitim državnim službama, ministarstvima. Vojni korisnici Ka-32 su Alžir, Azerbejdžan, Južna Koreja, Laos i Vijetnam dok su civilni i policijski helikopteri isporučivani između ostalog i u Austriju, Azerbejdžan, Belorusiju, Brazil, Indoneziju, Japan, Južnu Koreju, Kanadu, Kazahstan, Kinu, Mjanmar, Nemačku, Papua Nova Gvineju, Portugal, Španiju, Švajcarsku, Tajland, Tajvan, Tursku. Jedan od najnovijih korisnika Ka-32A11BC je agencija DDPM (Odeljenje za prevenciju i ublažavanje katastrofa) Ministarstva unutrašnjih poslova Tajlanda koja je kupila dva helikoptera za oko 60 miliona dolara, a koriste se u saradnji sa tajlandskom armijom koja obezbeđuje posade.
Lala
Ruzan ali praktican. :)
Dragan Brankovic
Po vašem opisu izgleda da je u pitanju jako kvalitetna i upotrebljiva mašina. Nadam se da će nam dozvoliti da je uvezemo
Nenad
Odlična vest i odlična kupovina. Iako to iz ove perspektive zvuči teško, ne bih imao ništa protiv da u dogledno vreme Srbija kupi bar još jedan ako ne i još dva ova aparata. Jer je ovo jedan kako je opisano jedan višenamenski helikopter koristan protiv požara ali sa mogućnošću i drugih spasilačkih misija. Imali smo mi i požare ali i poplave. No ono što je još dobro Rasteretili bi ostale službe tako da svak radi svoj posao. Vojska svoje, policija svoje. Sektor za vanredne situacije i ako u sklopu MUP-,a Svoje. Naravno u slučaju ne daj bože velike potrebe oni bi se dopunjavali
Ekonomista
Ovaj helikopter pati od hroničnog nedostatka delova koji je standardan i za sve ostale ruske letelice, ali ovde baš ekstreman. Portugalski flota je već duže vreme prizemljenja (od samog početka imaju problema). Inače ti helikopteri su na zapadu uglavnom završili na ime otplate duga bivšeg SSSR-a prema njima.
Pera pisar iz administrativnog
Prevasodno potreban Beogradu, za gasenje pozara na soliterima.
smART Diler
„dok bi tokom ove decenije novi tip lakog jednomotornog višenamenskog helikoptera (to bi mogao biti na primer Erbasov H125) zamenio Gazele i Bell-206“!
Kolike su šanse da Jugoimport i EdePro razviju motor a samim tim i helicopter veličine Gazele? Dron Stršljen i njegov motor su za samo jednu klasu manji, dakle neki „scale up“ bi bio realan ili ne?
Stojko
Iz svega sto su do sad pokazali sanse su da mogu to da urade u narednih 50 godina, ako im neko ko pravi helikoptere pomogne.
Razvoj BPL je trajano 11-12 godina, Lasta je krenula davnih 80tih, sta mislis koliko bi pravili helikopter?
Izvesnije je da ce se kupiti helikopteri od stranog partnera, i da ce pri tom svi u lancu nabavke dobiti svoj deo kolaca, tako im se vise isplati.
Feline
Zamena za Gazelu je H-145M, do kad ćemo da vučemo komplekse “male zemlje kojoj treba laki helikopter/lovac”?
Planirala se nekad i licencirana Super Puma, nazvana VNH-90. Možda bi mogli mi da kupimo licencu za H-145 i probamo ponovo sa Super Pumom/VNH-60.
Profa Fini
„Zamena za Gazelu je H-145M“? Koliko videh kad je Crna Gora kupila sebi dva nova Bell 505 Jet Ranger X helikoptera oba su zajedno koštala 3,26 miliona dolara, a samo jedan H-145M obično košta oko 12 miliona evra, kako mediji prenose (znači 8 Bell helikoptera po ceni jednog H-145M). Za početnu obuku helikopterskih pilota, a i neke jednostavnije zadatke kakve su vršile Gazele ne vidim zašto je loša ideja uzeti 8 takvih manjih helikoptera po ceni jednog H-145M (ma koliko H-145M bio dobar i ma koliko se ja slagao da je dobro imati ih što više, u skladu sa budžetskim mogućnostima).
Ivan
22 helikoptera u 7 različitih tipova. A što ne uzmemo još 10 helikoptera od 10 proizvodjača i tako konačno zavaramo neprijatelja?
Kakav cirkus.
Let’s go Brandon
Немој тако има то своје предности. Нпр у светлу скоре велике економске кризе и најављених банкрота компанија широм запада нико не зна да ли ће и које компаније наставити са радом. Превише ризично је бити везан само за једног или два произвођача. Многи од њих неће преживети најављени економски крах.
Bojan
Naša posla. Šarenilo opreme u svim službama. Tako je kad nabavke inicira političar, radi lične promocije, a ne stručnjaci.
markok
Odlican helikopter za zadatke za koje je projektovan, posle pozara po CG koje sam gledao ove godine svaka investicija u sektor za vanredne situacije je bitna i pozeljna. Bilo bi zanimljivo videti kako izgleda Ka32 ofarban u ovu plavu boju koju ima izlozeni model T226 kad se vec uzima za mup mogao bi da bude u toj boji da izgleda „malo“ lepse ako je to moguce.
Praktican, potreban, srecno sa nabavkom i da ih bude vise jer smo klimu dovoljno zajebali da ce leta biti toplija, nepogode vece i na zalost ovakvi helikopteri sve nuzniji.
Mimi
Da li to sto im je oduzet EASA sertifikat znaci da svi korisnici moraju da ih prizemlje? Nesto mi ne deluje da ce Austrija, Nemacka, Portugal i Spanija da ih povuku iz upotrebe.
Leopold
Ne, ne znači. Sledi deo odgovora sa EASA portala:
If the affected aircraft have been operated for military, customs, police search and rescue, firefighting, border control, coastguard or similar activities or services, these aircraft are not regulated by the Basic Regulation (Article 2 paragraph 3(a) refers) and are subject to national law, unless the Member State decided under Article 2(6) of the Basic Regulation to apply the EU aviation safety legislation, among others, for the airworthiness of the aircraft. Therefore, it is for the State of Registry to determine the certification, continuing airworthiness and operational basis for aircraft used for activities and services listed in Article 2(3)(a) of the Basic Regulation.
If the affected aircraft have been operated in accordance with the Basic Regulation, then these operations may continue either under a permit to fly to the extent permitted by Regulation (EU) No 748/2012, or through the issuance by the State of Operator of temporary exemptions under Article 71 of the Basic Regulation. Member States are advised to contact EASA prior to issuing such exemptions. Please note that under the Basic Regulation it is not possible for EASA to issue specific airworthiness specification (SAS) any longer.
It is the exclusive prerogative and responsibility of the Member States to assess and decide, on a case-by-case basis, on the possibility to use these aircraft, subject to under either EU or national law, in view of the restrictive measures of the Sanctions Regulations and ensuring the principal objective of civil aviation safety.
Nije teško zaključiti da se ovo odnosi tačno i samo na Ka-32 jer ni jedna druga ruska letelica sa EASA sertifikatom u nabrojanim rolama – ne postoji
Petrovic Dusan
Vec sad je jasno da ce sve u vezi sa odrzavanjem opreme iz Rusije uvek biti problem,bar u narednih vise desetina godina-sto i jeste rok sluzbe tih helikoptera.
Naravno, sve to se moze resiti, bilo kupovinom delova preko trecih zemalja, te uvozom“kroz Dzibuti“ i td.
Jedino nije jasno-zasto?Kostace vise i trazice vise vremena.
Jedino zelja da ulizivanjem Rusima objasnjava ovakve sasvim nepotrebne projekte.
entuzijasta
Po ovom opisu, deluje impresivno. Sto se pozara tice,pravi alat za taj posao.Nadam se da ce stici kako je predvidjeno.
lordsirgiga
odlican i jako hvaljen tip i podtip helikoptera, bio u upotrebi kod nas a i u okolnim zemljama. pravi potez koji moze samo da pomogne protiv pozara ne samo nama vec i nasim komsijama koji muku muce sa pozarima.
Na sve smo dobili odgovor sem na cenu ovog helikoptera, ali kolika god da je ista vredi dati pare za ovaj tip helikoptera iz razloga sto je on specijalizovan za gasenje pozara a opet visenamenski.
Pilotima i tehnickoj sluzbi zelim da dobro nauce posao i koriste ovaj helihopter sto manje za njegovu osnovnu namenu, a vreme ce pokazati da li ce mi se zelje ispuniti
Petrovic Dusan
@lordsirgiga Na cenu svake letelice dodaje se i cena odrzavanja i zamena delova, sto je obicna praksa kod svih letelica, jer ne smeju leteti i sa najmanjom neispravnoscu.
Kad pogledate politicku situaciju sa Rusijom, jasno je da ce ovaj drugi deo (odrzavanje+delovi) nas kostati neuporedivo vise od bilo kojeg drugog tipa helikoptera- zahteva saradnju sa zemljom pod najtezim sankcijama.
Vlad
Petrovic Dusan,
Pa nešto ne vidim da Švajcarci i ostali korisnici imaju problema sa održavanjem letilica. Čak ne nameravaju ni da ih prodaju…
Znam da si se ti a i drugi kleli da nema šanse da ništa od navedenog dođe, ali eto, po ko zna koji put ste se zeznuli.
Petrovic Dusan
@Vlad Istina, nisam mislio da ce Srbiji dopustiti da kupuje dalje rusku tehniku.Opet, ovo nije vojni helikopter,vec za gasenje pozara.
A zemlje koje pominjete su kupile Ka-32 pre nego sto je iko mogao da pomisli da ce se desiti agresija Rusije na Ukrajinu sa sankcijama kao posledicama.
To sto Srbija ne smatra nemoralnim davati novac zemlji koja ubija nevine gradjane druge zemlje tim novcem, to je vise sramota Srba i Srbije.
Saša
@ Petrović Dušan
Mnogo je bolje da kupimo američke, francuske ili britanske helikoptere, oni nikada tim novcem nebi “ubijali nevine građane druge zemlje“, na primer Srbije!
ivkos
Sad kad krenu komentari, da treba sramota da nas bude, jer kupujemo sa istoka, kako ce delovi da se dostave, ovo ono. Isto kao i druge zemlje evrope sto trguju, preko Indije npr. Niko ni sa nama nije saoscajo, avidim ni sad ne saoseca.
Petrovic Dusan
@ivkos Nije problem sto je“sa istoka“ vec sto je iz Rusije, koja u ovom momentu vrsi agresiju na drugu zemlju sa jako puno civilnih zrtava, i kupujuci od njih, mi smo saucesnici u ubistvima nevinih pravoslavnih Ukrajinaca.
Istina, cela EU kupuje od Rusa naftu i gas, i to za mnogo veci novac nego cena Ka-32, pa nismo jedini.
Stefan
@Petrovic Dusan kako sam ja razumeo, Kamovi su vec bili placeni pred pocetak rata kao i Mi-35, Mi-17V5, Pantsiri, itd.
Ja ne vidim nista moralno sporno u tome da nam zapad dozvoli isporuku civilnih protivpozarnih helikoptera, posebno uzimajuci u obzir to da smo clanovi EU Civil Protection Mechanism-a. Cak mozda zatraze iz EU kao uslov da ih koristimo po zemljama u okolini kad im treba pomoc poput u slucaju Slovenije i Bosne ove godine i Grcke prosle godine.
Sto se tice vojne tehnike, ako je vec placena, valjda je bolje da ta tehnika zavrsi u nasoj vojsci nego da je Rusi koriste. Naravno, nije sve tako jednostavno ali valjda i sam razumes da nije sve crno i belo
lordsirgiga
Nisam ja ni pominjao cenu vec sam pohvalio autora teksta da je sve napisao sto je mogao osim te jedne stvari i to obrazlozio time sto vredi kupovina ovog helikoptera svaku rublju koju smo platili.
A sto se tice toga ko koga, mislim da je jasno sve i da nemoras ti Dusane Petrovicu nikome da solis pamet vecina nas ovde ima osnovnu skolu zavrsenu dobra vecina i srednju skolu neko se i specijalizirao a neko i fakultet zavrsio i nema potrebe da mi ili nam neko soli pamet mislim da smo dovoljno pametni sami da odlucimo usled dostupnih nam informacija o svemu u svetu
Izvinjavam se redakciji i Zivojinu ali morao sam odgovoriti coveku zasluzio je to