Prethodnih nekoliko godina tri nacionalne avio-kompanije sa prostora bivše Jugoslavije inovirale su svoj izgled, odnosno poslovni imidž ili popularnije rečeno brend. Dve su to uradile temeljnije: Er Srbija je i u vizuelno-marketinškom segmentu napravila dramatičan raskid sa nekadašnjim Jatom, nova verzija crnogorske nacionalne avio-kompanije Er Montenegro odlučila se da svoj novi početak sprovede i kroz osvežavanje brendinga, dok je Kroacija erlajnz jedina bila skromnija, ali i neoriginalnija. Adrija ervejz, pokoj joj duši, nije stigla ništa da uradi osim da premine i uz to pokaže koliko i brend nacionalne avio-kompanije može biti vredan ili možda bolje rečeno manipulativno iskorišćen kao potencijalno vredan.
Imajući u vidu da se u modernoj marketinškoj praksi avio-industrije spaja vizuelno, spoljašnje i sve ono što se nalazi u kabini sa čim putnik ima fizički ili senzorski kontakt (industijski termin: proizvod), osobe koje su zadužene za sve pomenuto imaju prilično interesantan posao. Posebno ako im se poveri da ga obave ispočetka i „od nule“ ali u realnom životu ipak negde sa sredine i gotovo uvek na brzinu i sa nedovoljnim budžetom.
Menadžment Er Montenegra odlučio se da pored promene imena promeni i svoj brending ali i inovira kabinski proizvod. Donešena je, u praksi komplikovana, odluka da se zadrži verovatno najlepši airline logo na ovim prostorima (repni orao) ali da se sve ostalo osveži.
Er Montenegro je za ovaj obiman poduhvat angažovao Aleksandru Tatarac, verovatno najstručnijeg profesionalaca u ovom segmentu biznisa avio-kompanija na našim prostorima. Aleksandra je, ekskluzivno za Tango Six, ispričala kako je proces rebrendinga Montenegro erlajnza u Er Montenegro izgledao iza scene, koji su bili izazovi i kako su se nalazila rešenja.
Kada je sve bilo spremno da se predstavi u vizuelno-marketinškom smislu Er Montenegro je angažovo i najkreativnijeg i najiskusnijeg fotografa koji je specijalizovan za avio-industriju u regiji Dušana Atlagića. Dušan je angažovan od strane gotovo svakog većeg i manjeg vazduhoplovnog biznisa na ovim prostorima. Tango Six danas ekskluzivno objavljuje njegov prvi set fotografija koji je napravio za Er Montenegro nakon premijere prvog ofarbanog aviona i kompletiranog kabinskog proizvoda.
Nova priča
Kako Tatarac priča za Tango Six, odluka da se novi brending ne uradi odmah po novom početku nove verzije nacionalne avio-kompanije ima svoje objašnjenje u pre svega operativnim razlozima. Naglašava da je od starta to bio zahtevan projekat, da je, naravno, za njega bilo potrebno vreme ali i da u realnom životu, posebno realnom životu kompleksnog sistema kao što je avio-kompanija, postoje uvek paralelni i često beskompromisni razlozi biznisa:
– Kada pričamo o brendiranju aviona to je urađeno godinu dana kasnije kako bi se iskoristio period manjeg intenziteta saobraćaja, a ujedno i tokom planiranih servisa koji su urađeni tokom zime. Činjenica je da je Crna Gora je izrazito sezonalna tako da je tokom leta važno iskoristiti maksimalno sve kapacitete što je i urađeno. – kaže ona i naglašava da je i Er Montenegro tokom leta praktično na svim letovima imao maksimalnu popunjenost. To je, prema njenim rečima, zapravo glavni razlog. Vremena je, kaže, bilo da se sve temeljno osmisli i rezultate smo videli prvo na premijeri novog logotipa, novog promotivnog spota i na kraju na najjedinstvenijem pokretnom bilbordu za promociju imidža neke države – avionu nacionalne avio-kompanije.
Na pitanje kako da je predstavimo, Tatarac kaže da je ona direktor marketinga i „customer experiencea“ kompanije. Nakon što su grafički umetnici koji su bili zaduženi za osvežavanje izgleda i logotipa završili svoj posao, Tatarac je krenula u posao redefinisanja kabinskog proizvoda čiji značaj objašnjava sa neskrivenim entuzijazmom:
– U konstantno promenljivom tržišnom okruženju, od velike je važnosti da avio-kompanija bude prilagodljiva i fleksibilna, ne samo da bi ispunila očekivanja putnika, već i da bi se konstantno razvijala. Kabinski proizvod predstavlja značajan segment koji se sastoji od materijalnih i nematerijalnih elemenata. Putnici ne kupuju samo kartu, već mnogo više od toga, a to se sve može obuhvatiti pod korisničkim iskustvom. – kaže Tatarac za Tango Six i naglašava da su važne sve faze kroz koje putnik prolazi tokom svog putovanja. Pre, tokom i nakon leta, što uključuje kompletan doživljaj, otkad putnik donese odluku da putuje određenom avio-kompanijom, preko procesa kupovine karata, dolaska na aerodrom, prolaska kroz čitavu aerodromsku proceduru, od čekiranja do ulaska u avion, sam let i nakon leta dok ne dođe na odredište.
Očarati putnika
– Vodeći se ovim principima, mi smo u Er Montenegru definisali pre svega jasne smernice. Bilo je potrebno spoznati potrebe naših putnika koji su uvek na prvom mestu, uskladiti i prilagoditi ponudu prema njihovim zahtevima i donositi odluke na osnovu rapoloživih podataka i iskustva.
Kako je fokus mog posla zadovoljstvo korisnika, posebnu pažnju sam stavila na definisanje samog izgleda kabine i njenih elemenata. Vizuelni identitet avio-kompanije je važna komponenta njenog poslovanja. Er Montenegro kao nacionalni brend ima jasno definisane brend standarde koje smo se trudili da implementiramo u svim elementima koji su zastupljeni u kabini: muzika prilikom ukrcavanja putnika, zaglavci na sedištima, ambalaža za hranu, uniforme letačkog osoblja, magazin kompanije.
Osim samog enterijera i spoljašnji izgled flote je od izuzetnog značaja za kompaniju i celu zemlju, s obzirom na to da ne postoji vidljivija reklama od brendiranog aviona. Oba aviona crnogorske nacionalne avio-kompanije su sada brendirana i sigurna sam da će zbog boja i jedinstvenog dizajnerskog rešenja ubrzo postati porepoznatljivi na svim aerodromima i destinacijama širom Evrope ka kojima letimo. – priča nam Aleksandra i kaže da je u cilju što efikasnijeg formiranja kompletne „onboard usluge“ istovremeno pokrenuto nekoliko segmenata koji su realizovani početkom 2022. godine:
– Ceo proizvod je kreiran tako da putnik u Er Montenegro avionu ima osećaj kao da je već kročio na tlo Crne Gore.
Cilj je da putnik uživa tokom leta u gostoprimstvu i lokalnim proizvodima ove zemlje. Prvi susret sa kabinskim proizvodom putnik ima već tokom ukrcavanja kroz umirujuće tonove „Montenegor Star“, bording muzike, svetski poznatog kompozitora crnogorskog porekla Janka Nilovića. Želim posebno da istaknem da je cela ketering ponuda bazirana na jedinstvenim lokalnim specijalitetima i piću za obe kabine poslovne i ekonomske klase, na šta smo posebno ponosni.
U ponudi biznis klase, u zavisnosti od dužine trajanja leta nalaze se topli i hladni napici, koštunjavo voće, a na dužim letovima hladna zakuska sastavljena od tradicionalnih specijaliteta. Za sve putnike u ketering ponudi je čokoladni desert koji je sastavljen od zdravih namirnica poput smokve i kakaa. Pomenuti proizvod je pogodan za vegane, ne sadrži gluten ni mlečne proizvode te je prilagođen i putnicima sa posebnim režimom ishrane, ali i onima koji jednostavno žele zdrav proizvod, bez veštačkih sastojaka. Prilikom odabira samih dobavljača fokus nam je bio na lokalnim proizvođačima i brendovima sa kojima smo zajedno definisali proizvode, ambalažu i sve ostale elemente. Kod kreiranja ambalaže za obrok vodili smo računa da je od materijala koji se mogu reciklirati. Sastavljena od kartona i grafičkih boja iz obnovljivih izvora, u daljim fazama obrade ponovo se može koristiti u industriji kartona. Kako bi let protekao što kvalitetnije i ugodnije, svim putnicima naše avio-kompanije na raspolaganju je kompanijski magazin „Air Time“ koji obuhvata brojne zanimljive i aktuelne teme, dok će ljubaznost osoblja zasigurno učini svaki let ugodnim. – kaže Tatarac i nastavlja o tome koliko je u današnje doba hrana integralni deo putničkog iskustva:
– Definisanje ponude hrane u avio-industriji predstavlja jedan od većih izazova, ali sa druge strane pruža dosta prostora za kreativnost. Ovaj segement ponude se razvija velikom brzinom i prerasta u posebnu granu unutar ketering industrije. Sada više ne razmatramo samo raznovrsnost ponude u smislu broja obroka, već i same vrste hrane (SPML – gluten-free, dairy-free, veggie, pre-flight isporuke), uzgoja namirnica od kojih je obrok napravljen (održiva proizvodnja), kao i definisanja dobavljača i njihovog porekla.
COVID-19 pandemija je takođe u velikoj meri uticala na ovaj deo korisničkog iskustva, ne samo u delu zabrane putovanja, već i zbog toga što je ljude učinila skeptičnim što je rezultiralo i time da se hrana manje konzumira van svog doma. Osnovna razlika između ponuda je u zavisnosti od dužine leta, ciljne grupe i biznis modela avio-kompanije. Dugolinijski letovi podrazumevaju dosta kompleksniji, obimniji i raznovrsniji proizvod, kako keteringa tako i svih ostalih segmenata IFE (zabave na letu), enterijera, od razmaka izmedju sedišta do opcije pretvaranja sedišta u krevet sa svim pratećim elementima, Duty Free usluge i slično. Er Montenegro za sada leti kratkolinijske letove i mi smo jasno definisali našu potpunu complimentary ponudu za obe klase upravo u skladu sa samom dužinom putovanja. –
Pored kabinskih detalja izgled uniforme kabinskog osoblja uvek predstavlja definiciju jedinstvenog brenda avio-kompanije. „Kabinci“ su po svojim uniformama prepoznatljivi a njihov uticaj je od bezbednosnog do emotivnog aspekta kad čujete svoj jezik nakon dužeg boravka u inostrantvu – neprocenljiv:
– Unifome kabinskog osoblja Er Montenegra odaju utisak profesionalnosti i unificiranosti letačke posade, dok se boje koje su korišćene u potpunosti nadovezuju u celokupan doživljaj vizuelnog identiteta.
Novi koncept uniformi je kreiran u skladu sa svim avio-standardima, a ujedno je u korelaciji sa brendom i novim bojama kompanije. Po prvi put se uvodi roze boja u uniforme nacionalne avio-kompanije Crne Gore, kao boja iz kolorita zalaska sunca, što predstavlja možda i najsmeliji i najinovativniji deo. Karakteriše je jednostavan, moderan kroj, korporativan i profesionalan koji prati linije tela, a u nekim segmentima i konture elemenata logotipa. Svi delovi uniforme su izrađeni od prirodnih materijala, u cilju što veće udobnosti i ispunjenja svih avijacijskih standarda. Kako smo i u ovoj oblasti želeli da napravimo sponu sa lokalnim stilom, uniformu potpisuje poznati crnogorski modni kreator Boris Ćalić. – otkriva Aleksandra Tatarac i još jednom podseća da je krajnji cilj svih uključenih u projekat brendinga, koji su kako kaže detaljno mesecima na njemu radili bio je kreiranje kabinskog proizvoda koji će biti usklađen sa imidžom kompanije i visoko postavljenim standardima zadovoljstva korisnika.
Deluje da su u tome i više nego uspeli.
Simon
Jao…sa tim, nazovi dizajnom, izvinte, usrali ste motku totalno. Gospidja Aleksandra može biti največi stručnjak za brendove odavde do Saturna, ali nek prvo objasni, kakvo je to rebrandiranje, kad ukradeš logotip od još uvek postoječe firme, doduše u stečaju, pa te ta ista tuži za kradju intelektualnog vlasništva? Dizajn je, btw, jedan najgorih u Evropi
zoran
Oni mogu samo proizvoditi planirane gubitke kao i većina kompanija…
Sasha
Ne mogu da se sjetim koja kompanija je imala identicno obojene avione prije jedno 10-20 godina?! Neko drugi???
Zoran Torbica
Odlično, bravo Aleksandra. Estetika 10, to što ste odabrali nacionalne specijalitete 10. Samo napred!
omen
Sve je to O.K., valjda….
Ali, otkud plavo-bijela sema s „pticom“ ?
Crnogorska zastava i grb su crvene odnosno zlatne boje. Crna doslovno u imenu drzave.
Nadam se da je dizajnerka dobila „ukaz“ kako-sta i da nije sama odlucila o ovome….