Grčka finalizovala nabavku borbenih aviona F-35A: Procena da će 20 aviona platiti oko 3,5 milijarde dolara

26. jul 2024

Poslovni izveštaj Dasoa za prvu polovinu tekuće godine: Ako Srbija uskoro potpiše ugovor o nabavci sve će biti samo komplikovanije

25. jul 2024

Holandija i Austrija u Londonu potvrdile svoje narudžbine brazilskog transportnog aviona C-390 Milenijum

24. jul 2024

Obišli smo drugi evropski koncept borbenog aviona 6. generacije: U Londonu predstavljen ažurirani projekat, sada pod nazivom GCAP

24. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbiji nastavljene isporuke lakih višenamenskih helikoptera H145M: „Pegazi“ dobijaju svoj treći Erbas

23. jul 2024

Srpska premijera na RIAT-u: „Rode“ u centru najvećeg vojnog aero-mitinga na planeti

22. jul 2024

Emanuel Makron najavio posetu Srbiji i finalizaciju vojnih ugovora odgovarajući na pitanje o Rafalima

19. jul 2024

Slovenija planira da nabavi francuske sisteme PVO Mistral

16. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

12. jul 2024

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

10. jul 2024

[NAJAVA] Aeromiting CIAV 2024: Još jedna prilika da se vidi hrvatski Rafal, ali i privatni Galeb G-2, MiG-15, B-25 „Mitchell“

9. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi otvaraju novi front, pojačavaju udare po ukrajinskim vazduhoplovnim bazama, Ukrajinci dobijaju prve F-16 ovog meseca

6. jul 2024

Slovenija nabavlja nove osmatračke radare za sisteme PVO, u Crnoj Gori izvršena primopredaja slovenačkih besposadnih letelica

5. jul 2024

[REPORTAŽA] „Vatreni udar 2024“: Premijera SM kamikaza dronova i novog izraelskog 4D radara

5. jul 2024

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

4. jul 2024

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije sada raspolaže i sa mobilnom verzijom Talesovog osmatračkog radara GM400 Alfa

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane Srbije danas predstavilo do sada nepoznat bespilotni vazduhoplovni sistem

2. jul 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Memorijalna izložba “Vojni objektiv Nela Mirkovića“

2. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Poleteo prvi bivši kiparski Mi-35P namenjen RV i PVO Vojske Srbije

1. jul 2024
Kako su i koliko Kinezi napredovali u razvoju mlaznih motora
Transportni avion Y-20A kineskog ratnog vazduhoplovstva prilikom dolaska u Srbiju / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Kako su i koliko Kinezi napredovali u razvoju mlaznih motora

Pre skoro tačno godinu dana uspavane Beograđane je tokom ranog jutra probudila veoma jaka buka mlaznih avionskih motora koja je privukla veliku pažnju i onih koji su već bili budni, a posebno vazduhoplovnih entuzijasta koji su brzo shvatili o čemu se radi. Nepoznati avioni pravili su polukrug iznad grada, ispostavilo se da su poletali sa vojnog aerodroma u Batajnici, a sletali na međunarodni aerodrom ‘‘Nikola Tesla‘‘. Zbog blizine aerodroma čak nisu ni uvlačili stajni trap. Pored Batajnice, radi isporuke, sletanje na „Nikolu Teslu“ bilo je potrebno, između ostalog, i zbog punjenja gorivom.

Na društvenim mrežama već je bilo objavljeno da se na Flajtradaru moglo uočiti nekoliko kineskih teških transportnih aviona Y-20 (Yun 20) ‘‘Kunpeng‘‘ kojima je, kako se ispostavilo, Srbiji isporučena za sada jedina baterija kineskog raketnog sistema protivvazduhoplovne odbrane srednjeg dometa tipa FK-3. Ekskluzivnost je bila velika ne samo što je to bio Y-20, već i zato što je to bio prvi dolazak aviona tog tipa u Evropu, a pojedini zapadni vojni analitičari su nakon ovog događaja ocenili da Kina sada ima, operativno dokazano,  mogućnost strateškog transporta.

Prototip Y-20 sa motorima WS-20.

Iako su bili u pitanju kineski avioni, buku iznad Beograda su proizvodili stari, za današnje standarde veoma bučni, sovjetski turboventilatorski motori Solovjev D-30KP-2 ili možda njihova kineska kopija (ili derivat) WS-18 koji predstavljaju pogonsku grupu transportera Y-20A. Pre oko tri nedelje na društvenim mrežama su objavljene fotogradije nove verzije ovog tipa aviona, sa novim savremenim domaćim motorima, što je privuklo veliku pažnju jer je to po svemu sudeći još jedan dokaz napretka kineske vazduhoplovne industrije.

Sada se, na osnovu onoga što se vidi na objavljenim fotografijama (koji su ustvari isečci iz video snimaka kineskih televizija), spekuliše da je nova varijanta za koju se pretpostavlja (kod Kineza se dosta dugo sve prvo samo pretpostavlja) da mu je oznaka Y-20B, sada već nalazi u operativnoj upotrebi. Novi motori imaju oznaku WS-20, a smatra se da je razvijen na osnovu motora WS-10 koji pogoni nekoliko tipova kineskih borbenih aviona.

Turboventilatorski motor WS-20 će znatno povećati performanse aviona Y-20, njegova nosivost će biti povećana sa maksimalnih 55 na 66 tona, biće povećana ekonomičnost i dolet aviona, smanjiće se dužina PSS potrebna za poletanje i sletanje, a ujedno će se na ovom tipu zameniti sovjetski/ruski motor D-30 koji je razvijan još 60-tih godina. Osim toga WS-20 bi mogao naći primenu i kod novog kineskog putničkog aviona Comac C919 gde bi bio alternativa američko-francuskom motoru CFM International LEAP.

U poslednjih 30 godina svedoci smo ozbiljnog tehničkog i tehnološkog razvoja Kineza, između ostalog i u vojnom i civilnom vazduhoplovstvu. Najveći izazov je naravno konstruisanje i proizvodnja sopstvenih motora, u čemu su Kinezi najviše zaostajali, kako za Rusijom, a pogotovu za zapadom. Pogonske grupe njihovih vojnih aviona činili su uglavnom sovjetski/ruski ili zapadni motori ili njihove kineske kopije (sa ili bez licence).

Podsetimo, Kinezi su u periodu od 1950. do 1990. za svoje borbene avione uglavnom koristili sovjetske pogonske grupe, potom njihove licencne verzije ili kopije koje su proizvođene bez licence. Za lovačke avione za koje su od Sovjeta tokom 50-tih dobijane licence, ujedno su dobijane i licence za turbomlazne motore. Kineski J-5 (izvozna oznaka F-5) koji je licencni MiG-17 imao je motor WP-5 odnosno licencni sovjetski VK-1, J-6 (F-6, kineski MiG-19) imao je WP-6 tj licencni sovjetski RD-9, J-7 (F-7, kineski MiG-21) dobio je motore WP-7 i WP-13, verzije sovjetskih R-11 i R-13, bombarder H-6 (B-6, kineski Tu-16) motore WP-8 kao varijantu sovjetskog AM-3.

Jedan od prototipova borbenog aviona J-20 na koji je sa desne strane montiran motor WS-15.

Neki od motora su ugrađivani i na borbene avione koji su ili izvedeni iz sovjetskih ili su nastali samostalno. Tako je na primer jurišnik Q-5 (izvozna oznaka A-5) baziran na kineskoj verziji MiG-a 19 (J-6, F-6) imao takođe motore WP-6, dok je presretač J-8 dobio dva WP-13. Kasnije je za novije verzije aviona J-7 i J-8, kao i JL-9 (FTC-2000) razvijen motor WP-14 Kunlun. Bilo je licenci motora i sa zapada, za taktički bombarder JH-7 (FBC-1) je dobijena licenca za britanske turboventilatorske motore Rolls Royce Spey RB.168 Mk 202 koji su dobili kinesku oznaku WS-9 Qinling.

Od Sovjeta je dobijena i licenca za motor AI-25, kineska kopija WP-11 je jedna od opcija za kinesko-pakistanski školsko-borbeni avion JL-8 (izvozna oznaka K-8 Karakorum), a takva verzija uvedena je i u upotrebu kineskog ranog vazduhoplovstva. Saradnja sa Ukrajincima je nastavljena (pošto je AI-25 tamo konstruisan i proizvođen), pa je savremeni kineski školsko-borbeni avion JL-10 (izvozna oznaka L-15) ima ukrajinske motore AI-222 koji se danas proizvode i u Rusiji.

U ozbiljan razvoj svog motora Kina je krenula još 80-tih godina, i dugo radila na turboventilatorskom motoru WS-10 Taihang koji je baziran na američko-francuskom CFM-56. Motor je sazreo za operativnu upotrebu tek oko 2010. godine, i to kada se došlo samo do zadovoljavajućih performansi (pouzdanost, vek upotrebe, međuremontni rok), a prvo je ugrađen u borbeni avion J-11B (kineski derivat Suhoja Su-27). Kineski licencni Su-27 sa oznakom J-11 je do tada imao sovjetske/ruske AL-31F koji su ugrađivani i u kineski borbeni avion J-10.

Danas se WS-10 u svojim različitim verzijama ugrađuje u borbene avione J-10 (u varijanti J-10C), potom u već pomenuti J-11B i njegove varijante, zatim palubni J-15 (nastao na bazi sovjetskog Su-27K odnosno Su-33), J-16 (kineski derivat ruskog Su-30) i borbeni avion 5. generacije J-20. Za poslednji nabrojani avion je namenjen i novi motor WS-15 Emei koji je još u razvoju, ali za koji su početkom aprila ove godine zvaničnici kineske avio-industrije naveli da je spreman za serijsku proizvodnju. Dugo očekivani motor WP-13 Taishan koji u kinesko-pakistanskom borbenom avionu FC-1, odnosno JF-17, treba da zameni ruski RD-93, još uvek nije gotov.

Jedan od prototipova Y-20 koji služi kao leteća laboratorija. Trenutno se navodno na njemu ispituje motor CJ-1000A koji je montiran ispod levog krila.

Krajem marta ove godine, na društvenim mrežama je objavljen snimak jednog od prototipa transportnog aviona Y-20 koji ima tri ista i jedan različiti motor. Smatra se da je to sada letelica za ispitivanje novih pogonskih grupa, i da se trenutno na njemu nalazi montiran novi motor sa oznakom CJ-1000A koji bi do kraja decenije mogao naći primenu kod putničkog aviona C919. Moguće je da će ove godine biti prikazana njegova uvećana verzija CJ-2000 namenjena novom rusko-kineskom širokotrupnom avionu CR929. Umanjena verzija CJ-500 bi se mogla primeniti na kineskom putničkom avionu ARJ21.

Uspešnim završetkom razvoja i uvođenjem u operativnu upotrebu domaćih savremenih mlaznih vazduhoplovnih motora, Kina će u potpunosti prestati biti zavisna od potrebe da ih uvozi. Kao što smo već naveli, kod vojnih letelica to je u velikoj meri već tako, dok će kod civilnih razvoj motora verovatno pratiti i razvoj putničkih aviona gde će se nastojati da imaju opciju i kineske pogonske grupe. Osim toga, Kinezi će tržištu moći ponuditi potpuno kineski proizvod, čime će imati mogućnost da izbegnu razna ograničenja ili zabrane koje bi mogle da se pojave u slučaju da neka država u svetu želi da kupi kineski proizvod u kome se nalazi i strana tehnologija.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Re

Kod Kineza kao i kod nas sve u futuru, biće.Još mnogo vode treba da potekne dok neneprave čist Kineski proizvod koji je konkurentan a da nije kopija.Ali treba biti pošten pa reći da ta zemlja izdvaja najviše novca za obrazovanje na svetu već skoro punu deceniju pa će i benefit toga doći za neko vreme.Dok se njihovo oružje ne dokaže u realnim uslovima ipak sam skeptik što se naših nabavki od njih tiče.Sve je to još u povoju ali biće.Kad na vreme nismo od Rusa nabavili ozbiljan PVO sad moramo nedokazane sisteme od Kineza mada i tu zapinje žešće.

Odgovori
Vl

To pre vazi za Ruse, Kina ima novac sto je najvaznije i sve ide planiranim tempom.

vl

Kineze i nas ne treba nikako stavljati u istu recenicu. Kao sto kazete, kod njih je „sve u futuru“, samo za razliku od nas, oni svoje projekte realizuju. Zemlja sa preko milijardu stanovnika i naucno – tehnoloskim potencijalom koji ima, nikako ne moze sa nama u istu recenucu.

Gl

4 miliona inzenjera godisnje,jos tamo komunisticki sistem pa kada krene rat za vojne potrebe svi u fabrike i rad 24/7 bez da se pitas tu sta.Treba dodati da su za tehniku,dalekoistocni azijati inteligentniji od nas evropljana.Najbolje automobile prave korejanci i japanci.Ne treba zaboraviti da je Kina u toku Ming dinastije imala najjacu flotu,problem sto cin nisu hteli da modernizuju pa su ih Englezi nalupali.Inace brod se zvao War Junk

Yo

Čitao sam pre godinu-dve neku sličnu analizu na nekom zapadnom portalu.
Zabrinjava ih potencijalni J-20 na nosačima aviona, ali su upravo istakli problem aviomotora koji Kinezi već dugo imaju i da ih to najviše i već poduže sputava kada je vojna avijacija u pitanju.
Navodno – čak i kada potpuno iskopiraju neki uveženi ruski motor – ta kopija ne postiže performanse originala već je ponekad i za ~20%…
Sličan problem su imali i Ameri sa pravljenjem sopstvenih motora za kosmičke letove – dok su ih uvozili iz Rusije…
Izgleda da treba „ubosti“ prave legure i to je možda jedan od najtežih problema kada je pravljenje motora u pitanju…
Kina je ogroman izvor ljudskih i materijalnih resursa i verovatno je samo pitanje vremena kada će u skoro svemu preuzeti primat – dok su drugi zaokupljeni međusobnim sukobljavanjem…

Odgovori
So

Ameri nisu nimali nikakav problem sa „motorima za kosmicke letove“, nesto ti se pomesalo. Kompletan NASA space program iznesen je na razlicitim domacim motorima, RD-180 se koristi u prvom stepenu ULA Atlas rakete od 2002. Dve decenije pre tog deal-a vec je leteo Space Shutlle itd…

Yo

Uvozili su ih – jer nisu imali bolje…
Space Shuttle je bio penzionisan zbog nesreća – pa su koristili ruske sve dok Elon Mask nije napravio svoje i dokazao pouzdanost.
Uzgred, sami su priznali da nisu mogli da ih iskopiraju sa performansama ruskih modela – kao i Kinezi aviomotore…
Svaka čast Kinezima i Amerima na sistematičnosti, ali Rusi iz „hobija“ ponekad naprave drugima nedostižne stvari…

Pe

@Yoda Americki motor za raketu Saturn V uspeo je jedini da prenese coveka na Mesec-od 13 lansiranja svih 13 uspesnih.Konstruktor-Verner fon Braun, koji je izmislio prve rakete V-1 i V-2.
Rusi su takodje kopirali nemacki program, i konstruktori Korelev i drugi su posle rata pomno izucavali sve nemacke fabrike.Na pocetku svemirske trke 1950-ih je vodio SSSR, ali je pobedila Amerika.
Dakle, ne samo da Amerika nije „kopirala“ ruske motore, to je kao da nemacki Mercedes „kopira“ jugoslovensku Zastavu 101.Ne, ne treba im, imali su oduvek svoje, bolje od ruskog.
A tak program kupovine ruskih motora je bio isplativ finansijski jer je skuplje da se u Americi napravi motor, nego kupi gotov ruski.

К

У скоро сваком пољу кога се лате – Кинези изузетно брзо напредују. Тиме руше Западни концепт по коме се постојеће технологије дуго и максимално комерцијализују, тј. њихови власници извлаче максималне профите. Неретки су и картели који додатно чувају високу цену таквих производа.
Са Кином ствари стоје далеко другачије. Иновациони периоди су краћи, производи итеративно бољи у роковима који остављају за собом све што нам је до сада наметано као нормално!

So

>> Uvozili su ih – jer nisu imali bolje…

Uvozili su ih jer su bili dostupni po dobrim cenama. Zasto da ne? Bez USA i ULA pitanje je da li bi proizvodnja RD-180 i derivata uopste prezivela. Zenit je jedno vreme torsio te motore u joint venture sa Boeing-om. Angara kasni efektivno decenijama. Itd. Z te motore Rusija sama nije imala rakete da ih pogoni!

Yr

@Dušan Petrović

RD-180 je uvožen zato što SAD nisu imale dugo motor odgovarajućih karakteristika. Motori za Saturn V se ne proizvode još od kraja Apolo programa i sama NASA tvrdi da industrija nije u stanju da ih proizvede danas. Od Šatla su ostali samo SRB (Solid Rocket Busters) kao prvi stepen u novom NASA programu, ali oni nisu srećno rešenje bili nikada i izazvali su više tragedija na Šatlu jer ne postoji mogućnost kontrole potiska. RD-180 je i dalje najbolji raketni motor na planeti jer ima najveći specifični impuls, tj. najefikasniji je. Tek će Maskov Raptor da ga nadmaši ako završe uspešno razvoj. Da bi se pisalo o ovim temama mora da se čita i malo više od Wikipedije. Prijateljski savet.

Vl

Napredovali su krupnim koracima toliko da ruske motore vise nece koristiti. Zemlja gde tajkuni ne vode glavnu rec i rezultati su vidljivi.

Odgovori
Gl

To za tajkune nisam siguran,samo su clanovi KPK koja ima vise pripadnika nego nemacka stanovnika Inace i ta komunisticka kina iz pokrajine Makau koja je kao neka free zona pere novac,a i oni su skloni korupciji.Razlika sto su zutaci za tehniku nadareniji od nas evropljana i rade danonocno bez prestanka,ali u vecini slucajeva jer ih forsiraju.Zapadni mentalitet rada ne bi izdrzao taj tempo

Ne

Aktivna brodogradilišta kao i postojeća trgovačka flota su jasan pokazatelj impresivnih mogućnosti brodogradnje i potencijala. Mislim da bi na to trebalo obratiti veću pažnju nego na trenutni broj vojnih brodova u floti R. Kine

Br

Kinezi su vec napravili 250 J-20, 600 J-10 i niko ne zna koliko derivata Suhoja. Prave sesti nosac aviona, imaju vec 40 novih razaraca D52 i 55, prave pet tipa tenkova, deset tipa borbenih mlaznih aviona, vise hipersonicnih raketa… Ako ih Ameri sad ne zaustave nekako, cao.

Odgovori
Mi

Do kraja decenije kineska mornarica ce biti daleko brojnija od americke. Danas vec imaju 3 puta vece kapacitete proizvodnje ratnih brodova od amera.
Ameri su bacili milijarde na Littoral Combat Ships LCS zadnjih 15 godina koji je propao i sada ga povlace iz upotrebe. Veliki tehnoloski i finansijski promasaj, kako sami kazu.
Vreme leti..

Vl

Tesko ce preteci americku mornaricu posebno u tonazi, ali suvereno drugo mesto joj niko ne moze oduzeti.

Sr

@Miloš77
Sve ok, ali na osnovu čega smo toliko sigurni u kvalitet kineskih površinskih brodova, a kamoli kadra?

Tako je i Sovjetska mornarica delovala nezaustavljivo i blistavo, a u realnosti je bila gomila ofarbanog otpada(i dalje je).

So

>> Do kraja decenije kineska mornarica

I onda ces kapiram iskulirati ruse i krenuti da obozavas kineze?

Gl

Milose a sta je sa Zumwaltom,koliko vidim od predvidjena 22 samo 3 napravljena,izglesa i to neuspelo,ali sada prave naslednika Burka i Tikonderoge,koji podseca na kineski Tip 055

Ti

Neverovatno koliko su vredni .Mozete da posmatrate zgradu kako raste svaki dan.Mogu tek zamisliti kako grade brodove i sl.Ne postoje vikendi,praznici,noc,dan kad nesto pocnu da prave,kao masine.
01. januar sat vremena posle ponoci,ja u bar a Kinezi u najvece brusilice,mesalice i ostalo,

PS

@Srbofil
Kad je to sovetska mornarica delovala tako, ako izuzmemo podmornice, gde doista i jesu u svetskom vrhu???? Nisu ni sami tako nešto tvrdili.
Niti su otpad bili niti broj 1. Moćni da ali ljudi misle da nešto od pre 50 godina i danas može da se meri. Mornarica je nenormalno skup sport, ne trpi da se preskoči ni godina održavanja jer onda mnogo propada. Kinezi imaju kvalitetne brodove, nesporono, to ni Ameri ne osporavaju. Osporavju samo njihovo iskustvo koje realno nemaju. Borbene grupe nosača aviona traže kontinuitet obuke, delovanja, održavanja, bez toga su samo velika meta. Zato SAD ulažu u te grupe i u vremenima kad nemaju neke koristi od njih. To znanje koje ode sa dve generacije mornara ne može decenijama da se vrati…

Jo

Srbofil,

Jos davno je dokazano da u sukobu kvantitet odnosi pobedu nad kvalitetom.

Rekao bih da i podmornice (ruske) spadaju u mornaricu…jesu i one ofarbani otpad?

Sr

@John C. Colton
11 nuklearnih nosaca aviona je kvantitet. Naveo sam samo primer, moguce da PLAAN rade prosirenje vrhunski ali mi to ne znamo.

So

Kinesk amornarica je za sada na nivou ruske sto se iskustva, procedura itd. tice, samo sto imaju bolje masine, kvalitetnije farbe, imaju ravnije limove itd.

Inace, ovo uzdizanje Kine je besmislena prica ekipe koja misli da ako kinezi prevladaju i mi se toga dana probudimo u nekom Pax Sinica, da ce nam oni vratiti Kosovo, osvetiti se za NATO bombardovanje i postaviti Srbe da budu njihov guverner u regionu. Takodje ce sav zapad propasti, a Rusija ce to naravno preziveti i Kinezi ce im velikodusno ponuditi da partnerski vladaju svetom…

Cak su deda mraz i jednorog su realniji od ovakvog razvoja dogadjaja

Jo

Srbofil,

Posto si rekao da je Sovjetska, tj ruska mornarica gomila ofarbanog otpada, ja sam samo pitao da li su otpad i desetine podmornica sa nuklearnim naoruzanjem rasute po svetskim morima?

Sofronije,

Vidi prijatelju, ti ako mislis da Srbi ili T6 uzdize Kinu, u teskoj si zabludi. Udobno se zavali i samo posmatraj bukvalno nezaustavljivi razvoj Kine u svakom smislu, jer je to jedino sto mozes. Uz pisanje komentara po forumima.
A posto volis ovde da prosipas neke nebulozne scenarije i utrpavas ih u usta tvojim neistomisljenicima, i procenjujes kako je to stav svih Srba, ja trenutno mogu da vam dam…svoj stav: Ravnotezu i razbijanje svetskog monopola Amerike u svim sferama bih zeleo da vidim. Potpuno su mi isti Amerikanac, Rus ili Kinez, ali ajde malo da vidimo kako izgleda kad imamo vise od jednog svetskog policajca, hocu reci hegemona. Sto bi rekao Zoki Milanovic, „Saraj malo brate“!

Ku

Americka mornarica je jaca od ukupno 13 najjacih mornarica na svetu kada se udruze sa 18 nosaca aviona,4 nosaca su super nosaci klase Dzeral Ford,sa ukupno vise od 480 ratnih brodova,oko 3700 ratnih aviona i helikoptera.U izradnji su jos super nosaca koji ce vremenom zameniti starije nosace koji su i takvi daleko bolji od kineskih.Ne znam odakle vam ideja da jedna Kina moze da ima jacu vojsku od americke, verovatno previse ste podlozni dezinformacija.Inace,americka ratna mornarica je vojno najiskusnija mornarica na svetu,stekavsi najvecu slavu u bitci za Midvej 1942.godine,pobedivsi i trajno onesposobivsi tada najjacu ratnu mornaricu na svetu,Japancku carsku mornaricu,gde je americka ratna mornarica potopila u bitci kod Midveja 4 od 5 japanskih nosaca aviona,dok su Amerikanci ucestvovali u bitci sa dva nosaca aviona i ostvarili ogromnu pobedu cime je americkim snagama bio otvoren put prema Tokijskom zalivu.Komandant anericke ratne mornarice je bio Admiral Cester Nimic koji je komandovao i samom bitkom.Navedite mi bar jednu kinesku pomorsku bitku…

Mi

@Srbofil
Nigde nepisah da smo sigurni u kvalitet. Gledamo realno i relativno u odnosu na druge. Kineska brodogradilista i tehnologija su daleko novij i mnogobrojniji. Otvaraju nove po novim standardima i brzim procesima. To su ogromne skalamerije od gradilista. Rusi mal mal pa imaju pozare, i havarije. Amerikanci su u zadnjih dvadeset godina pozatvarali tri cetvrtine vojnih brodogradilista i sada su im procesi jako spori. To ne mislim ja nego su reci komandanta americke flote od pre par meseci.
On takodje saopstava da su ameri i dalje spremniji i bolji od Kineza, ali verovatno ne jos dugo. Zagarantovano je da da ce Kinezi daleko premasiti velicinu americke flote ne samo u regionu nego globalno.

Dok amerika ne izgradi ponovo bar isti broj brodogradilista kao kina proci ce 15 godina. Usput bacaju pare na projekte kao sto su LCS. Politicari ih hebu u mozak zbog takvih kardinalnoh promasaja. A za 15 godina ce kina imati 10 nosaca ako to planira da ima. I to novih. Iskustvo dolazi sa vremenom.

Sr

@PSA
Kada je nešto novo, deluje blistavo i moćno, ali u slučaju sovjetskih površinskih brodova, radilo se zaista o otpadu, ništa pozitivno se ne može reći. Kina nema još uvek ni jednu carrier strike grupu sa svim potrebnim pratećim elementima. Imaće sigurno u budućnosti.

@Miloš77
Imaju ogroman industrijski potencijal, ali videćemo. Otkud znamo da su svi projekti u PLAAN uspešni i da nisu slični LCS? Pa ne znamo jer se u SAD to i sazna, u PRC ne… Suštinski uvek su Ameri kukali da im se poveća budžet jer tobože prestigao ih SSSR, prestigla ih Kina…ali na kraju uvek oni precene tog svog suparnika.

So

>> Ne znam odakle vam ideja da jedna Kina moze da ima jacu vojsku od americke, verovatno previse ste podlozni dezinformacija

Objasnio sam, misljenja su da ako Kina zameni USA, da ce oni onda profitirati od toga. Kini trebaju decenije da dostigne maritimnu silu USA koja nosace aviona upotrebljava vec 100 godina, ratovala u 2 svetska rata na drugom kontinentu, poseduje globalnu mrezu saveznika i pomorskih baza itd. itd. Kina u svojoj istoriji od 3K godina je samo jednom odjedrila dalje od SIngapura i onda su se utripovali kako je to losa sreca, demontirali mornaricu i ostali kontinentalna imperija.

А

@Sofronije

Кинези су сада већ давно превазишли совјетске процедуре, идеје, искуство и вештине у скоро свим родовима и видовима својих Оружаних снага, али је упитно колико су се приближили западним, којима бар званично стреме. Дефинитивно значајног помака има, али да ли је тај помак сустигао запад је упитно.

Li

Srbija treba da kupi od Kineza 20ak J-10 ili JF 17 to su taman lovci po meri uloženo dobiveno.

Odgovori
Mi

Ne treba, jer necemo da ratujemo protiv nikog. Trebaju nam dobri evropski avioni i da pravimo saveznike u komsiluku i ucimo da letimo na modernim zmajevima. Zar ne vidis da ne mozemo ni ostatak FK3 da dobijemo kad hocemo iako smo platili. R
Radare i PVO iz kine da, ali posle svega sto smo videli zadnjih godinu dana ja ne bih uzimao avione iz Kine.

Fe

Ili bar dve eskadrile J-20?

Da

Za 3-3,5 milijarde € bi mogli kupiti i jedno i drugo, sa gomilom naoružanja i rezervnih delova, možda i po dve cele eskadrile, ali to (kao i za rusko naoružanje) više nije moguće. A dati te pare za bilo kojih 12 aviona (što je broj aviona koji je dovoljan samo za air policing, obuke i održavanje LA u životu, pogotovo ako znamo da se za tu astronomsku cifru dobija vrlo skroman paket takođe preskupog naoružanja i rezervnih delova) je van svake pameti i zdravog razuma. Zapad naplaćuje svoju tehniku 300% više nego što vredi, zato što su nama (a i mnogim drugima) silom ukunuli mogućnost izbora. S obzirom na tu činjenicu, bolje je onda svakih 15 godina kupovati polovnu starudiju (ko Rumuni sa starim f 16) pa makar i 50 godina radili tako, dok se nešto ne promeni.

De

Jedino je pitanje – da li bi NATO pakt daodobrenje da se ti avioni (ili cak bilo koje Rusko ili Kinesko oruzje) isporuce Srbiji.

Srbija je sada okruzena sa svih strana sa NATO drzavama. Ako Brusels i Vasington protive isporuci oruzja Srbiji, onda moraju NATO saveznici zatvoriti nebo ili luke.

To mozda i objasnjava zasto Srbiji nije isporuceno ostatak FK-3.

De

Milos77,nema saveznika za Srbiju u komisluku l. Oni su svo Nato i radi ce ono sto im Vasington naredi. Cak su Rumini imali vise samostalnosti u Varsavskom paktu nego u Nato.

Sr

Za vojni program sam siguran da će obezbediti adekvatne motore na bazi već postojećih ruskih i/ili zapadnih, no motori za civilnu avijaciju su druga priča i tu iskreno ne verujem da će sustići zapad uskoro, možda i nikad.

Odgovori
So

Pa ne znam bash, za Izdeliye 30 se nije culo nista od decembra 2017 a kod kineza ne vidim nesto monokristalne lturbinske opatice itd.

AKo vlade pojedinih drzava zele da se leti sa domacim motorima onda moraju kompanijama ponuditi kompenzaciju za losiju ekonomicnost takvih resenja…

Fe

@ Srbofil

Da li uzimaš u obzir da je “nikad” jako dug vremenski period, tj beskonačno dug? Isto kao što nisu mogli da sustignu nemački GDP.

@Sofronije

To što tvrdiš je u direktnoj suprotnosti sa onim što može da se pročita u zapadnim časopisima koji se bave avijacijom. Lopatice turbina od monokristala proizvode i jedni i drugi već sad, a što se tiče ostalog možda bi smo mogli da pođemo od toga da Kina sedamdesetih isto nije mogla da proizvede ni jedan mikroprocesor.

Feline – Ono šta Nemačka proizvede i zaradi sa 80 miliona stanovnika stvarno nije uporedivo sa Kineskom privredom i ekonomijom iza koje stoji milijardu i po ljudi. Kina je komunistička glupost koja se strogo bavi kopiranjem i krađom. Pre par meseci hteli su od Rusa da otkupe projekat novog motora za SU 57 međutim Rusi su oh glat odbili, nije im još toliko dogorilo. Koliko su kinezi osvojili vrhunsku tehnologiju govori ti i broj njihovih studenata u USA. Ameri su 4 milijarde $ godišnje zarađivali na njima ali su ih proterali. Kinezi neće imati vrhunsku tehnologiju po ceni rata i rata će biti. Ameri će ih uskoro napasti pa ćemo da vidimo na delu kineske ling long budalaštine.

So

NI Rusja ni Kina do sada nisu demonstrirale sposobnost realne proizvodnje kako vojnog motora sa monokristalnim turbinskim lopaticama (+ ostalim modernim svojstvima), tako ni civilnog high-bypass uredjaja slicnih karakteristika. Naravno, ako Kina bude dovoljno uporna to ce se desiti kad tad. Rusija od decembra 2017 kada je snimljen i objavljen let test primerka na SU-57 nije progovorila ni rec o motoru. O kineskim se motorima takodje ne cuje. Radi se o najkompleksnijim metalurskim tajnama koje za sada poseduju samo par firmi iz USA, UK i Francuske (mozda je tu i MTU)…

Odgovori
Gl

Ma kakav UK france i MTU.Samo US i General Electric i Pratt i Whittney.Kao za AESA radare izraelskih i zapadnoevropskih vojnih aviona.Svi imaju najvaznije komponente iz Amerike za taj radara.Nema niko elektroniku kao Ameri

pk

Odavno Sovijeti/Rusi poseduju tehnologiju izrade monokristalnih lopatica.

PS

Rusija pravi monokristalne lopatice od negde 80ih… PS-90A2 ih na primer ima. Imaju oni druge probleme sa motorom za SU-57.

So

>> Rusija pravi monokristalne lopatice od negde 80ih…

Aha, ok. I hoces nam otkriti tajnu ili ces nas ostaviti da zivimo u mraku neznanja?

Ta Rusija sve moze na papiru i u vasim glavama ali u praksi 0 bodova…

Fe

@Sofronije

Da li si čuo za “reality denial”?

Gl

Sta mislite o J16D kineskom pandanu EA 18G growler-u.Pitam sve citaoce TangoSix.To je SU 30 sa sve kineskim AESA radarom i njihovom avionikom.

Odgovori
Jo

Zamislite kompletan Novi Sad i Niš, sve stanovnike od bebe iz porodilišta do starica, kako stoje u redu da dobiju fakultetsku diplomu iz tzv. STEM oblasti (nauka, tehnologija, inženjering, medicina). E to se događa u Kini, svake godine nešto manje od pola miliona ljudi diplomira u ovim oblastima. Na američkim univerzitetima, pola STEM studenata su stranci, a većina njih su Kinezi. Dobiju diplome i vrate se u Kinu. Najbolji kineski studenti studiraju STEM, najbolji američki beže tamo gde ima više para (finansije, biznis, menadžment).

Imaju i drugačiju filozofiju, osećaj za zajednicu i opšte dobro. U Nemačkoj su se dve kompanije posvađale oko intelektualnih prava na Leopard 2. Takva stvar je u Kini nezamisliva.

Industrijski kapaciteti Kine su bez premca u svetu. Otprilike ono što je bila Amerika pre 2. sv. rata. Kina ima ogromno domaće tržište. Boeing je izračunao da će za desetak godina svaki četvrti ili peti putnički avion završiti u Kini. U takvoj situaciji je samo pitanje vremena kada će Kina početi da pravi svoje putničke avione, samostalno ili u saradnji sa Rusijom.

Što se tiče motora, ako su negde i zaostajali za Rusima, zahvaljujući ratu u Ukrajini Rusi su daleko otvoreniji za saradnju.

Možda kineski motori nikada ne dostignu nivo američkih. Dovoljno je da budu „dovoljno dobri“ i da masovnom proizvodnjom nadoknade zaostatak.

Odgovori
Gl

Da dodam da su kosooki sa dalekog istoka daleko inteligentiji za inzenjerske nauke os nas evropljana.Najbolja kola prave Japanci i Korejanci a ne nemci

Mi

Gladius: ko pravi najbolja kola? Zavisi šta je tebi najbolje… Sedi i provezi neki audi od pre 10 godina sa svim čudima, radarima, kamerama i senzorima za vožnju; pa onda sedi u svoju kiu sa atmosferskih sto konja koja nema baš ništa od toga. Eto, isto to poređenje važi i u istok/zapad avijaciji.

Kl

Kinezi kopiraju skoro 50 godina stare zapadne motore i ne uspeva im decenijama.
Golema je prednost zapada.

Odgovori
Fe

@Klopp

Predrasude.

PS

Samo u nekoliko ključnih tehnologija, kada se to osvoji sve više će razlika da se smanjuje. Svi se pre ili kasnije sretnu sa činjenicom da laboratorija i serijska prozvodnja nisu isto. Naneti na primer nano premaz u laboratoriji na nekom univerzitetu i dati to proizvodnim inženjerima u fabrikama traži dosta ulaganja, ne samo u tehnologiju već u obuke, radnu etiku, praksu, pravila. To ne traži toliko para koliko vremena i doslednosti. Ali već su na tom putu.

Hu

Kakve predrasude, pogledaj ovaj vazduhoplov i reci koji je to tip. Pogledaj ove old school low bypass motore i bice ti jasno da je to nesto sto se radilo tako pre 30+ godina. Nista ovde nema moderno osim vase zelje da Kina zavlada svetom jer mislite da ce vas onda Kienzi postaviti da sefujete u Evropi. Naravno to pusti snovi, ti Kinezi verovatno nisu glupi i jos pre 10 godina su skontali koje ste vi klosarcine i da s vama moze covek da radi sta oce.

22

Valjda su im mlazni motori bar malo bolji od ovih (po šumadijskim grobljima „dokazanih“) klipnih?!

Odgovori
PS

Ono jes, Ameri nemaju svako malo nesreća, ali samo ako ne palite TV i ne idete na net. Pri čemu ne navijam za Kineze, prosto se te stvari dešavaju.

22

Možda, ali na našu žalost, za ovo zapažanje o kineskim klipnim motorima nije mi bio potreban ni net, ni TV!

Va

Ovo znaci kraj za ruske fabrike motora, Kinezi uzimaju sve polako

Odgovori
PS

Daleko od toga. Indija na primer ni u ludilu neće da zavisi od Kine za motore, svoje će teško da kompletno razviju u nekom doglednom roku. Samo se menja balans snaga ali daleko od toga da je kraj, samo preraspodela snaga.

Bu

Bilo bi lepo jos ponesto o kineskoj avijaciji. A bogami i o velikoj indijskoj industriji i aviona i helikoptera. Pa i Koreja. Batalite vise Zapad koji nije doneo nista novo vec 30 godina.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor