Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Helikopter Gazela: 50 godina francuske elegancije iznad naših prostora
Ukupno je na našim prostorima korišćeno 178 vojnih Gazela / Foto: Uroš Mitrović

Helikopter Gazela: 50 godina francuske elegancije iznad naših prostora

Nakon sovjetskog lovca-presretača MiG-21 i takođe sovjetskog srednjeg transportnog helikoptera Mi-8, još jedan tip vazduhoplova se već pola veka koristi u vojnoj avijaciji na našim prostorima. U pitanju je francuski laki višenamenski helikopter Gazela koji se koristio, i još uvek se koristi za izvršavanje velikog broja zadataka: kao helikopter za vezu, transport i prevoz, za sanitet, potom za traganje i spasavanje, izviđanje i protivoklopnu borbu.

Gazela je ujedno i prva zapadna letelica koja će kod nas služiti preko 50 godina. Međutim, ovaj helikopter je bio i prva letelica sa zapada koja je doživela i 40 godina u našem naoružanju, postoje još samo par zapadnih vazduhoplova koji su bili nešto više od 30 godina u upotrebi.

Trenutno su u Evropi vojne Gazele aktivne još u BiH, Francuskoj, Kipru i Srbiji, Ujedinjeno Kraljevstvo je ovaj tip helikoptera povuklo iz naoružanja prošle nedelje, nakon 49 godina upotrebe.

RV i PVO posade helikoptera Gazela počele su ove godine da nose i posebne pečeve koji slave pola veka ovog helikoptera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Gazela SA-341H koja je isporučena direktno iz Francuske / Foto: Krila Armije, kolekcija M. Micevskog

Konstruisan u francuskoj firmi Sud Aviation, od 1970. godine deo Aerospatiale, Gazela predstavlja prvi helikopter na svetu sa fenestronom umesto repnog rotora. Nastao je kao potreba francuske armije za lakim osmatračkim helikopterom radi zamene helikoptera tipa Alouette III, a kako novi helikopter bio interesantniji i privlačniji na tržištu, vremenom je dobio više namena.

Prvi prototip sa oznakom SA-340 imao je repni rotor preuzet sa helikoptera Alouette II i poleteo je 7. aprila 1967. Iste godine prototip je leteo brzinom 307 km/h na zatvorenom kursu od 3 km i tako postavio svetski rekord. Drugi prototip je dobio fenestron i poleteo početkom 1968., dok je prvi serijski helikopter poleteo 1971. Još u ranoj fazi projektovanja Velika Britanija je izrazila interes za ovaj helikopter, pa je potpisan ugovor o proizvodnji velikog broja helikoptera u kompaniji Westland.

Britanci su proizvodili 65 posto delova trupa i bili zajednički partner u daljem razvoju i unapređenju helikoptera. U francuskim i britanskim vojnim snagama helikopteri sa oznakama SA-341 i SA-342 koristili su se za školovanje pilota, kao helikopter za vezu, za prevoz VIP, za pratnju jedinica Kopnene vojske, kao lovac helikoptera, za protivoklopnu borbu i kao izviđač.

Licencna proizvodnja je bila organizovana u jugoslovenskom preduzeću SOKO – Mostar i u egipatskoj firmi Arab British Helicopter Company-Helwan. Ukupno su helikopter koristile vojske 43 države u vojnim i civilnim varijantama.

HO-42 12635 sa dizalicom Breeze / Foto: Milan Micevski

SFRJ je početkom 70-tih godina pokazala interesovanje za nabavku ovog helikoptera, a 1. oktobra 1971. potpisala ugovor za licencnu proizvodnju, u pitanju je bila delimična licenca sa kooperacijom kako bi se ubrzala proizvodnja i uvođenje u naoružanje. Prvi od 21 helikoptera je nabavljen u Francuskoj, a stigli su u periodu 1973-1976. Dobili su vojne evidencijske brojeve 12001-12021, ali je kasnije izvršena zamena brojeva (12601-614, 12631-636, a 12637 je kasnije postao prototip HN-42M 12801).

Helikopteri ev. broja 12609-614 su sklopljeni u Jugoslaviji i dobili su domaće fabričke brojeve. Licencna proizvodnja 1978. godine počinje u fabrici SOKO-Mostar dok su motori ’’Astazou IIIB’’ proizvođeni u fabrici ’’21. maj’’ u Rakovici (uglavnom samo hladni delovi motora). Prvi jugoslovenski primerak sa ev. brojem 12615 predat je na ispitivanje krajem decembra 1978. Gazela je prvobitno u Jugoslaviji proizvođena u varijanti SA-341H, proizvedeno je 94 helikoptera, a remont je osvojen u Vazduhoplovnom zavodu ’’Moma Stanojlović’’ iz Batajnice.

Jugoslovenske varijante, od kojih su neke posebno razvijane, su nosile oznake HO-42 (helikopter-opšti, 29 helikoptera, ev. brojevi 12615-622, 651-672), izviđači Hi-42 HERA (helikopter-izviđač, 21 helikopter, ev. broj 12701-721), sanitetski Hs-42 (helikopter-specijalni, 6 helikoptera, ev. broj 12751-756), naoružani, laki borbeni HN-42M GAMA (helikopter-naoružani, 36 helikoptera, ev. broj 12802-12837).

U Sokolu su proizvedene 63 SA-342L, na fotografiji je HO-45 12879 / Foto: Muzej vazduhoplovstva, kolekcija M. Micevskog

Od 1986. do 1991. SOKO je proizveo 63 dodatna helikoptera varijante SA-342L sa jačim motorom ’’Astazou XIVM’’, licenca je prethodno dogovorena 1981. 20 Gazela je bilo u varijanti HO-45 (helikopter-osnovni, ev. brojevi 12870-882 i 12890-896) i 43 HN-45M GAMA (helikopter-naoružani, ev. brojevi 12901-943).

Izviđački Hi-42 HERA namenjeni su bili za korekturu artiljerijske vatre, od opreme imaju ugrađen jugoslovenski sistem ’’Hera’’ napravljen na bazi francuske žirostabilisane platforme-nišana APX-334-25 sa laserskim daljinomerom, radio visinomerom, i Dopler navigacijskim sistemom Doppler 80/RNS 252. Ovim sistemom omogućen je precizan let do predviđenih tačaka osmatranja, tačno utvrđivanje pozicije objekata dejstva i predaja podataka artiljerijskim jedinicama. Pored pomenutih sistema ugrađeni su i sistem za radiološko izviđanje RDIV-2, i sistem za kontrolu vatre PUV.

Sve varijante Gazele mogu imati dizalice ’’Breeze’’ ili ’’Air Equipment’’ nosivosti 136 kg. Tu je takođe i uređaj za nošenje spoljašnjeg tereta gde se na helikopter ugrađuje podvesna brava nosivosti 700 kg. Na sve nenaoružane Gazele mogu se ugraditi i plovci za slučaj nužde prilikom sletanja na vodene površine.

Na fotografiji se vide dve varijante Game, u prvom planu HN-42M, iza njega HN-45M / Foto: Muzej vazduhoplovstva, kolekcija M. Micevskog

Posebno razvijena varijanta GAMA (Gazela-Maljutka) namenjena je za protivoklopnu borbu i za dejstvo po niskoletećim i sporoletećim avionima i helikopterima u vazduhu. Sistem oružja čine žirostabilisani nišan APX-334, kolimatorski nišan, obrtne cevi sa nosačima naoružanja, i sistemi za dejstvo sa protivoklopnim raketama 9M14M ’’Maljutka’’ i sa protivavionskim raketama 9M32 Strela-2M. Pilot GAME upravlja letom rakete Strela-2M dok letač-strelac upravlja žično vođenim protivoklopnim raketama ’’Maljutka’’ dometa do 3 km probojnosti 400 mm homogenog čeličnog oklopa.

GAMA 12901 sa mitraljezom Browning Mk II i lanserom NRZ LLU-007 / Foto: Milan Micevski

Početkom devedesetih godina na Gazeli je ispitivan i nosač sa mitraljezom Browning Mk II 7,7 mm i sedmocevni lanserom NRZ LLU-007, ali modifikacije nije zaživela. Takođe ispitivani su i lanseri mamaca sa mamcima IC-3 i IC-4 zatim naočare za noćno letenje i prijemnik satelitske navigacije, ali ništa od toga nije uvedeno u upotrebu, kao ni zaštita posade pancirima.

Gazela sa podvešenim spoljnim teretom. 12608 je pripadala 107. puku gde su se obučavali pitomci VVA / Foto: Krila Armije, kolekcija M. Micevskog

Prve jedinice opremljene Gazelom bile su 782. i 783. helikopterske eskadrile, 107. helikopterskog puka na aerodromu Ortiješ kod Mostara u kome su se obučavali pitomci Vazduhoplovne vojne akademije (VVA), a prva Gazela je upisana u evidenciju marta 1973. godine. 1980. godine oprema se 891. helikoptersko odeljenje (ho) 3. armije na Skopskom Petrovcu, a ta jedinica kasnije postaje helikopterska eskadrila za izviđanje i vezu (heiv, u pitanju je smanjena ekadrila je r je pripada ‘‘B‘‘ jedinicama). Istovremeno Gazele dobija i 892. ho 7. armije u Rajlovcu, 893. ho 2. armije u Nišu, i 896. ho 1. armije na Batajnici. Sva tri ho kasnije takođe postaju eskadrile za vezu (heiv).

Odeljenje GAMA HN-42M na zadatku / Foto: Krila Armije, kolekcija M. Micevskog

Tokom 1981. helikoptere GAMA su dobili 712. protivoklopna helikopterska eskadrila (pohe), 119. avijacijske brigade (abr) na aerodromu Niš, 894. ho (kasnije heiv) 5. armije na Plesu, 897. ho-heiv 9. armije na Brniku, 895. eiv-ho vojno-pomorske oblasti na Divuljama i 898. eiv-ho 2. samostalnog korpusa na Golubovcima. Sledeće 1982. godine helikoptere je dobila i 711. pohe, 111. abr na Plesu.

Helikoptere novije proizvodnje 1987. dobili su 722. pohe, 107. hp na Ortiješu i 786. helikopterska eskadrila za vezu (hev) pod komandom RV i PVO takođe na Ortiješu. 1988. godine Gazele ulaze u sastav 714. pohe 119. abr na Lađevcima 675. mešovite transportne eskadrile 138. transportne brigade na Batajnici, a 1990. godinu i u 713. pohe 111. abr na Plesu. Ratne 1991. helikopteri su bili i u sastavu 97. puka u Mostaru i u štabnom odelenju 1. korpusa RV i PVO.

U toku građanskog rata prilikom raspada SFR Jugoslavije Gazele su korišćene za gotovo sve zadatke koje je mogla da obavi. JNA je u tim dejstvima izgubila 4 helikoptera (od toga samo jedna infracrveno samonavođenom raketom, ostali streljačkom vatrom sa zemlje), jedan helikopter su piloti slovenačke nacionalnosti zarobili, a letelica je kasnije korišćena u sastavu slovenačke avijacije. Nakon povlačenja JNA sa teritorija Hrvatske i BiH u Republici Srpskoj ostalo je 25-27 Gazela (od toga 17 GAMA), a Republici Srpskoj Krajini je prvo dodeljeno 6.

Gazela Oružanih snaga BiH, bivša VRS Gama HN-45M 12911 / Foto: Neven Sakan

Gazele u V i PVO Republike Srpske su na helidromu Zalužani bile u sastavu 711. protivoklopne helikopterske eskadrile (pohe) formirane od delova jedinica RV i PVO JNA i to: 711. protivoklopne helikopterske eskadrile, 713. protivoklopne helikopterske eskadrile (obe u sastavu 111. avijacijske brigade sa heliodroma Lučko) i od delova 896. helikopterske eskadrile za izviđanje i vezu iz Rajlovca.

711. pohe V i PVO RS bila je, zajedno sa 780. transportnom helikopterskom eskadrilom, prvo u sastavu 11. helikopterskog puka, a kasnije će ove dve eskadrile biti objedinjene u 89. mešovitu helikoptersku eskadrilu u okviru 92. mešovite avijacijske brigade V i PVO VRS. U ratnim dejstvima VRS je neprijateljskom vatrom i u udesima izgubila 9 Gazela.

U Republici Srpskoj Krajini je na aerodromu Udbina u sastavu 56. mešovite helikopterske eskadrile, 105. vazduhoplovne brigade bilo, prvobitno 6, a potom je taj broj narastao i do 14 Gazela. Helikopteri ali i avioni 105. vbr vazduhoplovnih snaga RSK su se rotirali sa vazduhoplovima V i PVO Republike Srpske, a mnogi smatraju da je ova jedinica upravo i bila deo Vojske Republike Srpske tj. njen detašman. Vremenom su helikopteri rotirali i između VRS i Vojske Jugoslavije.

Hs-42 12755 u maksirnoj šemi Trećeg odreda specijalne namene Vojske Jugoslavije koji je postojao od 2000. do 2001. godine / Foto: Nebojša Mirković

U sastavu novoformiranog RV i PVO Vojske Jugoslavije 1993. se našlo skoro 100 Gazela. Sredinom 90-tih ulazile su u sastav 712. pohe ‘‘Škorpioni‘‘ i 714. pohe ‘‘Senke‘‘, obe u sastavu niškog 119. helikopterskog puka, zatim 897. pohe ‘‘Stršljenovi‘‘ 172. avijacijske brigade na Golubovcima, 890. mešovite helikopterske eskadrile ‘‘Pegazi‘‘ i 315. helikopterske eskadrile za izviđanje i vezu. 1997. godine piloti podgodičke 897. eskadrile osnovali su helikoptersku akro-grupu ’’Stršljenovi’’ na 4 helikoptera. Prvi javni nastup imali su na međunarodnom aeromitingu Batajnica 1997. i tom prilikom prikazali su izvanredan dvanaestominutni program. Sledeći još bolji nastup imali su na aeromitingu Batajnica 1998.

Hi-42 HERA na niškom aerodromu, prva polovina 2000-tih / Foto: Nebojša Mirković

Marta 1998. godine izbio je ratni sukob na Kosovu i Metohiji. Gazele su korišćene za održavanje veze, i dopremanje potrepština vojnim jedinicama koje su pre svega bile stacionirane na granici sa Albanijom. Pred početak rata sa NATO 1999. u inventaru VJ je bilo nešto preko 80 Gazela, tokom bombardovanja na zemlji je uništena samo jedna Gazela i to na aerodromu Golubovci. Gazele su prilikom bombardovanja SRJ bile angažovane pre svega za izviđanje i vezu ali i u akcijama traganja i spasavanja pilota oborenih jugoslovenskih lovaca.

Laki borbeni helikopteri Gama 714. protivoklopne helikopterske eskadrile “Senke“, 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO Vojske Srbije / Foto: Branislav Milošević

U poslednjih 30 godina na inostranom civilnom tržištu prodat je veliki broj Gazela, najviše u Mađarsku i zapadnu Evropu. Nekoliko helikoptera završilo je i kod naših privatnih vlasnika, a određeni broj letelica je predat MUP-u. U Oružanim snagama Bosne i Hercegovine 2006. se našlo 7 Gazela dok je MUP-u i Vladi Republike Srpske predato tri od toga se jedna koristila za prevoz VIP. Nakon osamostaljenja Crne Gore 2006. na aerodromu Golubovci ostalo je 15 helikoptera Gazela, danas ih nema više aktivnih.

Pre par godina u literaturi se pojavio nezvaničan podatak da RV i PVO Vojske Srbije danas raspolaže sa 44 Gazele svih verzija, ali je u proteklih nekoliko godina obično bilo aktivno samo 12-17 letelica. Mnogim helikopterima je promenjena namena pa je tako sa HERA skinuta izviđačka oprema, a pojedinim helikopterima GAMA su skinuti nosači naoružanja, tako da su sada one opšte namene. Formacijski, Gazele u RV i PVO Vojske Srbije pripadaju 890. mešovitoj helikopterskoj eskadrili ’’Pegazi’’ 204. vazduhoplovne brigade na batajničkom aerodromu i 714. protivoklopnoj eskadrili ’’Senke’’ 98. vazduhoplovne brigade na Lađevcima.

Modernizacija GAMA za sada nije zaživela, kao ni modernizacija i naoružavanje Gazela opšte namene / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Poslednja od tri preživele Gazele koju je koristila Državna bezbednost Jugoslavije, sa GIAT topom, 342L, biće izložena kao „gate guardian“ ispred novog hangara Helikopterske jedinice MUP-a Srbije. Beli stub na kojem će helikopter biti postavljen vidljiv je na desnom delu fotografije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Gazele je vremenom zbog davno prekinute proizvodnje, nedostatka rezervnih delova i njihove visoke cene, bilo sve teže održavati i remontovati. Potpisivanje ugovora sa Erbasom 2016. godine o nabavci 9 helikoptera H145M podrazumevao je i rešavanje problema održavanja Gazela, ali se operativnost letelica nije značajno poboljšala.

Životni vek Gazele je u međuvremenu produžen na 40 godina što znači da bi deo najmlađih helikoptera mogao da služi do oko 2030. godine. Modernizacija, kako helikoptera GAMA, tako i Gazela opšte namene, do sada nije realizovana.

Ukoliko bi se nastavila dalja saradnja sa Erbasom, što bi bilo sasvim logično, u skorijoj budućnosti bi se moglo očekivati da Gazelu zameni njen Erbasov naslednik – laki višenamenski helikopter H125M.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Modernizovati nesto od pre pola veka,je zaista neverovatno.
Kupiti nove,i to je to.Ove rasprodati po Africi,sta se dobije, uzeti i biti srecan.

Odgovori
Mi

@ Pera pisar, Zasto bi nesto za sta postoje svi moguci resursi ukjucujuci i znanje izbacili iz upotrebe. Zamisli samo koliko rezervnih motora postoji po skladistima. Gazela treba da ostane u upotrebi bar jos 20 godina (uz program produzenja zivotnog veka jer i za to posedujemo resurse).
Nove masine svakako ali netreba se lako odricati proverenog.

Th

@Pera pisar iz administrativnog
Isto rade sa tim ORAO iz doba JNA.
Treba zaposlit one iz SDPRa. Godinaman rade na nekim projektiman
i nikako gotovi. Samo trose novac. Onaj Miloradejic ili kako se zove
mogao bi se bavit politikom. Govori satiman bez da je nesto rekao.

St

@Milan
Gazela mozda i moze da ostane, uz velika ulaganja u odrzavanje u letmom stanju i bacanja novca, ali GAMA koja je od pocetka stap i kanap i neadekvatna, pod hitno treba da se zameni necim drugim. Nazalost to „pod hitno“ stanje traje vec 50 godina, i sad smo nasli jos gore resenje sa kupovinom polovnih helikoptera ciji je proizvodjac u najavi pod visedecenijskim sankcijama.
Ona igranja sa naoruzavanjem H145M nevodjenim raketama i mitraljezima su odlicna u slucaju da krenemo u rat protiv migranata u Vojvodini i narko kartela.

Ko

A Francuzi i Englezi su sigurno glupi što ih i dalje koriste i što ih modernizuju.

St

@Kosovo i Metohija
„Ujedinjeno Kraljevstvo je ovaj tip helikoptera povuklo iz naoružanja prošle nedelje, nakon 49 godina upotrebe.“

Vo

U muzeju na aerodromu u Beogradu nema ni jedna Gazela.
Evo prilike da se neka i tamo preda.
Kada već može na „stub“ da se stavi kod hangara Helikopterske. što ne bi neka npr. Gama došla u muzej. Samo da je ne donesu „očerupanu“.

Odgovori
St

Mislis nekad kad ponovo otvore muzej?

Vl

Stojko,
Valjda će i njega da srede kada već prave sve one glupostio tu u blizini?

Н

На аеродрому Ортијеш код Мостара није била стационирана ни једна од наведених хеликоптерских ескадрила.Такође није на Ортијешу био 97.пук већ 97. абр.

Al

Gospodine Živojine Brankoviću svaka čast za ovakav tekst. Svaki put kada obrađujete neku temu dajete puno detalja i informacija što meni lično dosta znači. Moje poštovanje.

Odgovori
Mo

Prelepi i korisni helikopteri ali zastareli, pogotovo bez opreme za letenje noću i u SMU. Vreme im je za zasluženu penziju i da se zamene sa novim letelicama H125 i H145.

Odgovori
Vl

Legendarni helikopter,ali nazalost zastareo. Treba nam zamena.

Odgovori
Ma

Izuzetan tekst, pravo je zadovoljstvo čitati maestralnog i nedostižnog Živojina Bankovića. Hvala Vam na dragocenim informacijama; jedna me je posebno iznenadila, o povlačenju ovog tipa helikoptera iz naoružanja prošle nedelje. Nekako sam smatrao da će sačekati da obeleže 50 godina, pa onda u zaskuženu penziju.

Odgovori
Wa

Iznenadio sam se kada sam 1981.g. video prvu Gazelu koja je sletela na heliodrom u Divuljama doletevši iz Mostara,da joj dopunim gorivo . Odmah mi se dopala . Lako pokretljiv helikopter,živahan ,koga je koristio I komandant Glavnog štaba VRS ,a i danas ga koristi proslavljeni sirijski general Suhal Al-Hasan ,komandant bivše elitne divizije Tigar / danas 25. divizije SAA /

Odgovori
Ti

Ugodan tekst za čitanje. Pohvale autoru!

Odgovori
ni

Da li mogu neke gazele da se proslede aeroklubovima ?

Odgovori
Mi

Ne sumnjam da bi mogli. Ali ako vojska ima problem sa istekom resursa i održavanjem, kako bi se tek mučili aeroklubovi.

Mu

Realno gledano niškorist helkopter. Nije borbeni, nije utility, nije transportni. Što se pokazalo i u ratu 90-tih. Jugoslavija si je uzimanjem licence za aparat koji se nije mogao izvoziti ugušila vlastitu industriju, a financirala Britaniju. I danas Srbija radi istu grešku nabavkom EC-145.

Odgovori
Г

Коју ми то српску индустрију хелија данас гушимо набавком Х145?
Мислиш на ону која их наоружава домаћим УБС?
И коју индустрију у СФРЈ? ВНХ-90 је био пројекат средњег транспортног хелија, а не лаког.
И откуд сад Британија у причи?

or

Tupane cela tehnologija izrade Gazela i turbo motora za njih se i dalje nalazi u Srbiji, ali vi ste imali Zorana Lilica iz Rekorda za predsjednika.

Mu

@ oruk
Nisam ja tupan. A to što se tehnologija nalazi u Srbiji je nebitno jer su vam Englezi uskratili licencu.

Vl

oruk,
Još gore, tupsoni su prodali u privatizaciji zgrade DMB-a ne znajući da su u njima alati i mašine za proizvodnju motora i sklopova Gazela. Brže bolje i navrat nanos su to morali ispravljati.

Mu

@Гр
Da kakvi Englezi. Pa vi još niste zbrojili da u Kragujevcu proizvodite englesku pušku u kalibru 0.3×1.5 incha vama poznatiju kao Kalašnjikov. I ovu novu pušku i pištolj proizvodite ilegalno jer je vlasnik autorska prava prodao švicarskom SIG-u pošto ste mu napravili zlo familiji.

Г

Шта причаш ти личе? Шта ће Застава у овој причи? Какве то има везе са темом??

Yo

Nevezano za Gazele – mada je impresivno to što su tako dugo opstale u službi i u vojskama koje važe za znatno savremenije opremljene od naše – stiče se utisak da su Francuzi vrlo pouzdani kao sradnici i dobavljači u vojnotehnološkom sektoru?
Pitam za druga… :)

Odgovori
Fe

Kratko i jasno, vreme je za penziju. Prelepa jeste, H125M jeste adekvatna zamena, ali ostaje veliko pitanje koliko su helikopteri te klase upotrebljivi u savremenim ratovima. Ipak sam za to da nekako dođemo do licencnih Mi-28NM ili Ka-52M.

Odgovori
Vl

Upravo ste pogodili u sred mete.
Nema H145 ili 125 šta da traži u protivoklopnoj borbi. Treba kupiti eskadrile K 52 i Mi 28 i zajedno sa Mi 35 rešiti taj problem na jedini pravi način. Naravno, protivoklopne rakete dometa 3 do 5 km nemaju mesta na helikopterima tog tipa već su tu Atake i Lmur.

Vu

Samo rusko!!!!!Sve ostalo je nekorisno smeće!

Odgovori
lo

Autor teksta je opisao skoro sve gazele koje su koriscene na ovim prostorima osim par komada koje su zarobljene u tovaru gde su bile Francuske gazele sa topom i NRZom par komada {tri ili cetiri su zarobljene i koriscene}
Sto se drugih primeraka tice svaka cast na tekstu i veliki pozdrav

Odgovori
Ja

Retko ko moze da se pohvali Gamom u ratnoj situaciji,ali ja to mogu podelicu jednu situaciju sa vama.Dva Mi-8 donosili su nam hranu u sada Slovenskoj kasarni Sentvid u ljubljani uz pratnju dve Game naoruzane,tada sam je po prvi put video, i sve vreme su ostale u vazduhu dok se istovar nije obavio,prelep dozivljaj.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor