Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

21. jun 2024

[VIDEO] Pratnja do sletanja u Niš: MiG-ovi 29 srpskog RV i PVO snimljeni iz američkog KC-135 Stratotankera

20. jun 2024

Mađarska nastavlja da modernizuje svoju PVO: Prikazan prvi mobilni 3D AESA radarski sistem EL/M-2084, planiraju drugu eskadrilu borbenih aviona Gripen

20. jun 2024

[Eurosatori 2024] Kompanija Jugoimport-SDPR prikazala najaktuelnije proizvode srpske odbrambene industrije

19. jun 2024

[ANALIZA] Kosovo prikazalo besposadne letelice Bajraktar, Đakovica ipak glavna avio-baza, nastavlja se obuka za pilote helikoptera u Albaniji

18. jun 2024

[Konferencija ASDA 2024] Komandant HRZ: „Da smo ugovor za Rafale potpisali samo 4 meseca kasnije, zbog rata u Ukrajini, platili bi znatno više

14. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ruska PVO na Krimu meta stalnih ukrajinskih napada, Pogođeni borbeni avioni Su-57, Francuska Ukrajini šalje borbene avione Mirage-2000

14. jun 2024

RV i PVO Vojske Srbije izvelo vežbu uz primenu elektronskog ometanja: Divizion u Kragujevcu najverovatnije dobio sistem FK-3 kao i HQ-17AE

12. jun 2024

[ILA 2024] Evropa započela rad na razvoju svog “superteškog“ vojnog transportnog aviona

7. jun 2024

[ILA 2024] Sve o nemačkim Eurofajterima

7. jun 2024

[ILA 2024] Belgija novi korisnik Erbasovog helikoptera H145M

6. jun 2024

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

6. jun 2024

[ILA 2024] Međunarodna premijera srpskog petokrakog Erbasa u Berlinu (bolji smo od Mađara)

5. jun 2024

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo potpisalo ugovor za nabavku helikoptera

4. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajina dobija leteće radarske sisteme iz Švedske, žestoki ukrajinski napadi na rusku protivvazduhoplovnu i protivraketnu odbranu

31. maj 2024

[SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

27. maj 2024

[RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

24. maj 2024

Dogodine u F-16: Igrali smo DCS na SEAS-u (i imamo ideju za biznis)

23. maj 2024
[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve
Program "Kupuj domaće" nastavlja se ustaljenim tempom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ILA 2024] Nemačka će naručiti još borbenih aviona EF-2000, Erbas predstavio novi koncept „Wingman“ borbenog drona, „radikalna transparentnost“ ILA-e lekcija za sve

Dve najbitnije vesti na juče otvorenom 42. po redu vazduhoplovnom sajmu ILA u Berlinu su najava kancelara Nemačke Olafa Šolca da će ova država pazariti dodatnih 20 EF-2000, kao i Erbasova premijera novog koncepta daljinski pilotiranog vazduhoplova nazvanog, za sada samo – „Wingman“.

Nemačka će naručiti dodatne borbene avione „Tranše 5“ uz 38 Tajfuna koji se, kako je Šolc izjavio na sajmu, „već nalaze u procesu narudžbine“. Na trenutnu flotu (bar na papiru) od 138 Eurofajtera već dugo se računa da zameni avione tipa Tornado, odnosno dok oko 2030. godine ne počnu da pristižu Lokidovi F-35.

Nemačka je u prethodnih nekoliko godina prilično lutala (kao i njeno celokupno Ministarstvo odbrane kada su u pitanju nabavke) po ovoj temi i sada se izgleda kristališe da će najveća evropska ekonomija od 30-tih godina u vazduhu biti štićena od strane F-35 i EF-2000.

Luftvafe je u jednoj čitavoj hali izložio bukvalno sve što poseduje. Od letelica (ispod kojih su, neopterećeno, posude za prikupljanje ulja), njihovih borbenih kompleta, od radara do aktuatora, rastavljene i izvađene sisteme i podsisteme. Nivo detalja i brige o tome da se sve prikaže nezabeležen u Evropi / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kao matična kompanija, Erbas se potrudio da ovogodišnja ILA ima i svoju „veliku premijeru“. Na samom otvaranju pred kancelarom najveći evropski proizvođač vazduhoplova predstavio je („mock-up“) besposadne letelice nazvane „Wingman“. Kako objašnjavaju, „Wingman“ je „fighter-type“ dron koji će biti upravljan od strane pilota koji se nalazi u klasičnom borbenom avionu kao što je, na primer, Tajfun.

Erbas je u svom saopštenju za medije povodom premijere projekat predstavio prilično oprezno. Njegovu najavu uporedili su sa premijerom automobila na auto-sajmu uz naglasak da se neće sve što je sada prikazano videti na prototipu. Erbas napominje da će se na letelici primeniti tehnike i tehnologije za postizanje „niske uočljivosti“, integracija najmodernijeg naoružanja, napredni senzori, sposobnost efikasnog povezivanja i skup tehnologija koji je brendiran kao „teaming solutions“.

„Wingman“ negde između tehnološkog demonstratora i pravog programa koji je navodno naručila Luftvafe i koji će, navodno, zaista i ući u upotrebu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Letelica, dakle planirana da leti u paru sa borbenim avionima 4. i 5. generacije kojima upravlja čovek, ipak je zapravo samo prelazni korak, poručuje Erbas. Tvrde da je interes za ovaj koncpet pokazao Luftvafe ali i podvlače da će on biti aktuelan najviše do ulaska u upotrebu novog borbenog aviona/koncepta FCAS.

Radikalna transparentnost (ispod haube)

Prvi kišni dan ILA-e doneo je nagoveštaj izuzetno interesantnog letačkog programa Luftvafea, uz dodatak zvezde pretvaranja kerozina u buku – američkog F-35C. Poslovni posetioce uživaće u svakodnevnom prikazu do vikenda, kada se kapije otvaraju i građanima.

Kako je Tango Six izvestio prvog dana, Erbas je svoj „koral“ na sajmu ukrasio srpskim (tehnički i dalje Erbasovim) H145M iz druge tranše RV i PVO narudžbine.

Šema bojenja novih mađarskih Erbasova je gotovo savršena / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Počast nije odata samo Srbiji, već i Mađarskoj. Ratno vazduhoplovstvo naših severnih komšija izložilo je, takođe u okviru Erbasovog nastupa na statici svoje nove helikoptere H225M „Caracal“ i H145M (stariju verziju, sa četvorokrakim rotorom).

Ovogodišnja ILA delom je posvećena AAM („Advanced Air Mobility“) tematici, ili kako smo mi bili primorani da je brendiramo – „letećim taksijima“.

ILA je jedan manji ali zaista poseban vazduhoplovni sajm.

Kako možete videti u nekoliko narednih fotografija koje sam napravio prvog dana, nivo učešća Luftvafea i njihova želja da toliko toga izlože, otvore za pristup i aranžiraju za posetioce je – nešto što se ne viđa u Evropi.

Gotovo da nema Luftvafe i Bundesver letelice kojoj nije otvoren kapotaž. „Pastuv“ na izvolte / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Pogonska grupa A400M izbliza / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ako vas je ikada zanimalo kako funkcioniše pod za popunu gorivom drugih aviona u letu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Niste ni znali da ste želeli da vidite tehničku učionicu Tajgera / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Simulator Hjuia / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Jedan od mnoštva hangara gde Luftvafe i Bundesver kroz interesantne postavke prikazuju gotovo sve što poseduju od borbene tehnike / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
AMRAAM i Meteor / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Sve „na izvolte“, posade pričljive i druželjubive / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Italijanski stil za pola veka službe / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kičeraj pravdan „Tiger“ vojno-vazduhoplovnom supkulturom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ispraćaj u penziju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Treći (i poslednji) Erbas A350-900 za flotu aviona koji prevoze državnike isporučen je zvanično na ovogodišnjem sajmu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Ništa nije skrivano, pa ni „kofer“ za Tajfunov motor / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pa

Biće da je transparentnost posledica povećane potražnje naoružanja širom sveta. Ako proizvod nije na „tezgi“ onda ni kupac ne pita za cenu.

Odgovori
KK

Druga vremena. U staroj Jugi bi vec objasnjavao zasto slikas i za koga radis :)

Odgovori
Mr

Tajfun je lepši, a čini mi se i bolji avion od Rafala.

Odgovori
Mi

Cini ti se.

KK

Typhoon je air superiority fighter/teski presretac, Rafale je multi role. Za Rafale se kaze da je jeftiniji Typhoon. Typhoon je radjen da zastiti Veliku Britaniju i osigura dominaciju u slucaju Ruskog upada bombarderi/lovci, Francuska nema te glavobolje.

Mi

Radili su ga skupa sa Talijanima i Njemcima, a ne samo za Britanske zahtjeve. Kako nema Francuska te probleme nemaju ni Talijani. Rafale ni po cemu nije jeftinija verzija EF 2000. Francuzi su u pocetku takodjer bili u projektu ali su se razisli jer EF 2000 nije predvidjen za upotrebu sa nosaca, a Francuzima su trebale obe varijante. Tad su razvili Rafale.

Ma

Mogli bi i Mi u Srb uzeti jednu eskadrilicu ovih pored Rafala i J10 od viska glava ne boli…

Is

@Mr.D
@KK
Pitaj Austriju koliko je bolji Eurofighter Typhoon od Dassault Rafale ..Da mogu sutra bi se mjenjali ..kosta ih Boga oca i jos placu za tom krucijalnom greskom i ogromne novce ulazu u njih(od 2003) ..rupa bez dna uz veliku dozu korupcije ..ispao bezdan ..Hrvatska je naucila puno toga iz tog slucaja a takvih dusebriznika komentari uvijek ce biti al realnost je totalno suprotna …Top deal HRZ i za njezine NATO partnere …

I da Eurofighter Typhoon je multi -role avion isto kao Dassault Rafale 🤷‍♂️👋

Dj

EF-2000 ima znatno jace motore koji su tako skuplji ali mu daju bolje lovacke karakteristike. Rafale ima za sada bolji radar i moderniji kokpit. Verovatno i bolju fuziju senzora.

Prica o Austriji i EF je prosto dezinformacija stara nekih 15 godina koja se uporno ponavlja. Ne bi me iznenadilo da je to deo ruske propagandne price koja ide decenijama, jos iz onog vremena pre rata kada je sve evropsko latentno kritikovano, dovodjeno u pitanje, cak ismevano, a sopstvena tehnika glorifikovana, cak po zapadnim medijima preko lokalaca placenih iz Moskve.

Ž

Djuka

невероватно је јака та руска пропаганда…..свака им част

https://www.twz.com/36242/austria-wants-to-offload-its-unwanted-eurofighter-typhoons-on-indonesia

https://corruption-tracker.org/case/airbus-eurofighter-sales-to-austria

Mi

Istau stvar ce pisati i za prvih bar 500-800 F-35 jednog dana. vec se pise ustvari. Razlika je sto Austrija nije u NATO pa sme da se zali na glas. Preskupi za odrzavanje a u praksi ne ispunjavaju dovoljno ulogu za koju su pazareni. Srecom pa neki imaju para za bacanje. Drugim recima previse specificni da ne kazem ograniceni.

I F-35 i EF2000 ce postati ozbiljni i isplatljivi avioni tek krajem ove decenije. Inace su dobri jedino za umrezavanje, i one prebogate.

Dj

@ Živojin

TWZ prenosi traceve iz austrijske lokalne politike.
Potrebno je uraditi dubinsku analizu cele price, kada se malo zagrebe vidi se da sem pisanja austrijske stampe (koja je partijska) i poziva na anonimne izvore, te citate nestrucnih politicara (uradjeneza dnevne potrebe), nemamo nikakve dokaze za nekakve katastrofalne karakteristike EF-2000! Prica je od pocetka 95% politika! Znali su sta kupuju, ili tvrdite da ih je EADS prevario? To su polovni, nemacki TR-1 avioni, oljusteni u startu da bi bili sto jeftiniji. Uzeli su ih posle revizije inicijalnog ugovora da bi smanjili pocetnu porudzbinu znatno modernijih, novih masina i smirili narod, koji nije hteo da se avioni nabave (sta ce nam vojska, nece biti rata). I dalje ne vidim kokve to veze ima sa EF-2000 godina je 2024. aktuelni su TR-3, TR-4 itd.

Mi

Nije prvi put da se potplacuju politicari kako bi se prodali Britanski i Americki avioni drugim evropskim zemljama umesto recimo Gripena. Tako je bilo i u slucaju Vigena i Drakena. Posle se cude ljudi kako se SAAB slabo prodaje. Ustvari su vrh. Kupovna cena niza, i sto je je mnogo vaznije operativno su jeftiniji i daleko prakticniji za mnoge zemlje, ukljucujuci NATO clanice.

Ž

Djuka

Не бих рекао да су то само трачеви.

Наш портал је једно време пратио ту причу.

https://tangosix.rs/2017/12/07/neizdrzivi-troskovi-austrija-planira-da-2020-zameni-ef-2000-novim-avionima/

Mi

„Trenutni (2017)troškovi eksploatacije 15 EF-2000 koštaju Austriju 80 miliona evra godišnje a sat naleta iznosi 80000 evra. Pre nekoliko godina kada je objavljivljen podatak o visokoj ceni sata naleta, konzorcijum Eurofighter je saopštio da se radi na tome da se cena smanji na 50000 evra. U tome se očigledno nije uspelo a austrijski vojni budžet očigledno više ne može da podnese takve troškove.“
Citat iz T6 linka iznad

80,000 evra po satu naleta??!! Da li je moguce?!!

Živojin Banković- Verovatno je neki njihov politicar je razmisljao, neutralni smo, dobro ususkani, nema rata na vidiku… zasto ne uzeti koji evro. Medjutim nije racunao na to da u austriji postoje institucije koje su nezavisne od politike. Sta se tice da je za Austriju nepodnosljivo 15 eurofightera, sta mi da kazemo za 12 Rafala, cime cemo mi da platimo sate naleta.

Dj

„… tadašnji savezni ministar za nacionalnu odbranu Norbert Darabos je 26. juna 2007. godine zaključio ugovor sa proizvođačem kojim je predviđeno smanjenje broja borbenih aviona sa 18 na 15 (Tranche 1, devet novih i šest polovnih mašina). Ovo je smanjilo troškove nabavke sa prvobitnih 1,959 milijardi evra na 1,589 milijardi evra, što odgovara uštedi od približno 19%. Kritičari sporazuma, s druge strane, tvrdili su da je zbog smanjenja flote i korišćenja polovnih aviona maksimalni ukupan broj sati naleta takođe smanjen za 19% i da stoga nema stvarnih ušteda. Istovremeno, odustajanje od mašina Tranche 2 develo je do gubitka borbene moći, bez sistema „Pretorian” i „PIRAT”.“

Otprilike su BEA EADS stavili razlicitim lobistima na raspolganje 100 miliona evra ali to opet nema veze sa ovim gore citiranim. Covek je da bi javnosti predstavio kako je „stedljiv“ ministar napravio gorespomenuti „deal“ tako sto je kupio stare avione bez izgleda na narocitu modernizaciju i sa minimalnim sposobnostima. Takodje nisu nabavljeni dvosedi pa Austrija Nemackoj placa 100K po satu za trening (cena je niska, treba id maksimalno oderati). Ali to opet nema veze sa cenom eksploatacije po satu, nego je to cena usluge treninga pilota.

Miloš77- Sve sta znas dobro ili lose o zapadnom naoruzanju, tehnici, u kakvom je stanju, korupciji i slicno saznao si upravo iz zapadnih medija dok kod rusa jedan covek, jedna vest. Ko se usudi da malo kopa dublje dozivi nesrecu ili neko blizak strada u nesreci.

Dj

@Zivojin

I vi se pozivate na pisanje austrijske stampe i nekakve internet protale. U medjuvremenu je poznato da Austrija pregovara nabavku 3 polovna nemacka dvoseda iz razloga koje sam spomenuo upravo u postu. Nije valjda da ce kupiti jos 3 pa ih onda sve zajedno prodavati?

U Autriji te avione mnogi prosto mrze jer su kupljeni zescim kriminalom koji posle decenija nekakvih komisija, istraga u UK i Italiji i sudjenja u Austriji nije razresen, niko nije osudjen, niti je neko snosio posledice. Razumljivo je da bi mnogi hteli da ih se rese i da se sve zaboravi ali to opet nema veze sa tehnikom.

Ž

Djuka

Какви интернет портали? Овде смо 2017. цитирали аустријске званичнике.

Пишемо о томе како су набављени и за колико новца. А при том је то најслабија варијанта авиона која је најскупље плаћена.

То нико не може да оспори.

Ev

живим у аустрији , живојин Баковић је истинито прено све што се Аустрије тиче, а на крају сам био сам у оффсет причи за те Аустриске ЕФ, па ево еклузивно:
Била је то толика корупционашка афера годинама у Аустрији, са Парчаментарним одбором, продавцима авиона у затвору, Човек је аристократа, за кој је Бритиш Аероспаце платио огромну суму да изађе из затвора, Госп. Менсдорф – Пули, кога сам и упознао на кратко, али није само била афера у набавци негу и у у оффсет пословима, где је муж Министарке отворио фирму за тај оффсет, па се смањиво број од 23 на 15 авиона, па им није купљена ни једна ракета- НИ ЈЕДНА, за 2,8 Мрд Евра! ИТД, дакле истински један од највећих скандала послератне Аустрије!

Ig

Šta ste se uhvatili rasprave oko tih austrijskih aviona koji su prastara verzija koja s ovim šta Njemačka sad naručuje nemaju veze ?
Članak je o novoj njemačkoj nabavi.
Valjda Nijemci znaju kakva su im dosad iskustva s Eurofighterom i da li ima smisla naručivati dodatne.

Mi

Aleksa
Poredio sam EF-2000 i Gripena za Austriju. Naravno da Rusi imaju svoju korupciju, rezultate gledamo na ratistu.

Ali 80,000 evra za sat naletaEEEeeeeeee!!!!!!!!

U to je ukjluceno gorivo, delovi i satnice majstora. Topli obrok? Struja, gas voda, dimnjicarar :-)))

Dj

@Evroprc

Ja sam takodje tada ziveo u Austriji, sve mi je poznato i to uopste nije sporno, niti nepoznato, sve je dokumentovano, docim je sporno nesto drugo, ali to izgleda nisam u mogucnosti da objasnim, a to ja da EF-2000 TR-1 kao letelica nema sa politikom i korupcijom te austrijskom odlukom da se kupi ama bas nista…

Da je neko napisao recimo „EF-2000 ne dolazi u obzir jer u BEA i EADS-u sede kriminalci“ to bi jos i razumeo

Pe

@Miloš77 Kolika je srednja plata u Austriji?Oko 2000€ Koliko visoko skolovani majstori koji odrzavaju vojne avione imaju? Verovatno ne manje od 5000 a moguce i vise.
A sto se tice korupcije, nema te zemlje u kojoj zive i rade ljudi, da nema korupcije.
Jedino, u Rusiji je nivo kao u Africi, gde 20 godina kradu pare za avion PAK-FA Su-57 kojeg i ne naprave, a u Evropi su to ipak mnogo sitnije cifre, i za to cak i bivsi predsednik moze da zaglavi zatvor kao Sarkozi.

Ev

DJUKA
…. to ja da EF-2000 TR-1 kao letelica nema sa politikom i korupcijom te austrijskom odlukom da se kupi ama bas nista…
Каква је то констатација????
Неможе авион да дели паре…..
Произвођач тог авиона је очигледно пристао да дели паре…..
Мој одговор се односио на конверзацију између вас и Ж.Баковића, где сам се подсетио како је тачно то било. Да не би смо ишли у семантику, тај авион је добар авион али још скупљи од рафала па зато за Србију још гора варијанта!

Me

@Živojin Banković
@Evroprc
https://www.aviacionline.com/2023/03/austria-to-upgrade-its-eurofighter-and-shows-interest-in-the-leonardo-m-346/ Toliko su se“lose“pokazali austrijski Eurofighter avioni Tranche 1 da ce ih modernizovati na nivo Tranche 5 ,te ce dobiti CAPTOR-E radare koji su pandan radarima na americkim F-22 Raptor avionima,AESA radar koji otkriva cilj velicine lovca na 550 kilometara.Austrijski Eurofighter ce time dobiti i mogucnost nosenja i upotrebe METEOR BVD rakete,EW, anti-aircraft jamming 360 stepeni i mnogo toga sto je strogo u tajnosti a upravo zbog ruske agresije na Ukrajinu i nestabilnog stanja u svetu.Austrija je zaista medjunarodno neutralna zemlja koja je proglasena 1951.godine od strane SAD,SSSR i UN za neutralnu drzavu pa modernizuju svoje Eurofighter eskadrilu od 15 aviona a planiraju nabavku jos Eurofighter aviona Tranche 5,tri dvoseda i jos 14 Eurofighter te ce na kraju imati ukupno 31 Eurofighter Tranche 5.Inace,to da se Austrija zalila na Eurofighter je cista politicka izmisljostina od strane SPÖ,partije Alexandra Kurz,koji je osudjen na uslovnu kaznu zatvora zbog afere“Ibica“dok su bili na sastanku sa ruskim tajkunom te su uzeli novac od Rusa za guranje ruske gradjevinske firme na tenderu u Austriji ali im je sve palo u vodu jer ih je Bundespolizei(savezna policija)prisluskivala te je austrijski Kanzelar Alexandar Kurz uhapsen pri sletanju na aerodrom „Swehat“blizu Beca kome su stavljene na teret vise krivicnih prijava od strane Saveznog tuzilastva te se nagodio da da neopozivu ostavku na mesto Weißkanzelar,dozivotna zabrana politikom i ucesce u bilo kojoj stranci,novcanom kaznom od nekoliko miliona eura i uslovnom kaznom zatvora.Odatle je i ta smesna prica o austrijskim Eurofighter avionima jer u Austriji je jaci uticaj Rusije,obzirom da je u samoj Austriji prebeglo mnogo Rusa jos od 2000.godine u potrazi za boljim zivotom kao i ja koji zivim u Austriji 30 godina za razliku od drugih koji pisu da samo zive u Austriji a nemaju pojma gde je Bec.Austrijski Eurofighter avioni su odlicni avioni koji sluze i koji ce sluziti austrijsku vojsku do 2060.godine a sve ostalo je pisanje zute stampe i proruskih nastrojenih struja i prepucavanja medju partijama koji tri blage veze nemaju sa stvarnoscu u vezi Eurofighter aviona.Mislim da bi Srbija trebalo da promeni spoljnu politiku da bi mogla da kupi ove izvrsne avione jer vrede svakog centa.Pozdrav iz Beca!

Dj

>> Na trenutnu flotu (bar na papiru) od 138 Tajfuna već dugo se računa da zameni avione tipa Tornado

16 od tih postojecih treba da se, kao zamena za Tornado u SEAD operacijama, preradi na tzv. EF-2000EK (Elektronischer Kampf). Modifikacija navodno ukljucuje SAABov Arexis system sa AGM-88E2 raketama.

Intresantno je da u AI segmentu (analiza radarskih signala) Arexisa SAAB saradjuje sa firmom Helsing, koja je kao prvi evropski startup (postoje tek dve godine) postala unicorn, dakle procenjena na vise od milijardu dolara.

Odgovori
Mi

Djuka

Kako prvi startup unicorn, a tek dvije godine. Hrvatski Infobip vec odavno vrijedi vise od milijardu. Rimac takodjer.

Dj

U sektoru odbrane prvi. Moguce da su i u AI sektoru.

Sv

Sve izgleda perfektno samo tigar kopa oci nema gore termovizije od njegove.

Odgovori
Dj

>> nivo učešća Luftvafea i njihova želja da toliko toga izlože, otvore za pristup i aranžiraju za posetioce je – nešto što se ne viđa u Evropi.

Nemci koje se bave tehnickim disciplinama, a vojska je to svakako, su prilicno streberi i vole posao temeljno odraditi. Tako je red da se pokazu svi motori, masine, delovi itd :-). Takodje treba imati u vidu da je vojna avijacija decenijama ignorisana i minimalno finansirana. Sada se odjednom (od 2022) svi interesuju za njene sposobnosti, posle decenija u kojima su ministri odbrane bile nestrucne zene, politicki hohstapleri itd. postavljen je covek kojeg vojska ceni, desetine milijardi cekaju da se potrose itd. To sve verovatno deluje kao motivacioni buster.

Odgovori
Pe

Zanimljivo da F-35 ipak nije preuzeo sve, i da avioni drugacije koncepcije imaju i dalje svoje mesto, a to su Raffale i Eurofighter, kineske kopije Su-27 i Su-30, i ruski Su-30 i Su-35.

Odgovori
Mu

Ta priča da F-35 nema alternativu je s kraja devedesetih. Ugovor za prvi prototip Eurofighter-a je potpisan još u 1983. Tako da se ispostavilo da baš i nema konkurenciju jer su ovo ostalo stari avioni.

Pe

@Multi Boy Mislim da je prednost F-35 (stealth) i njegova najveca mana, jer u 99,9% naleta aviona ne upada u tudji vazdusni prostor i nije u dogfight u uslovima pravog rata.
A odrzavanje tog posebnog premaza koji cini F-35 stealth kosta i ono se trosi prilikom svakog leta.
Veliki vecinu zadataka moze da uspesno radi avion koji nema stealth, posebno sa najnovijim AESA radarima i raketama velikog domea kao Meteor.
Opet, kad jednom Stealth zatreba, svakako je to prednost nad avionima koji nemaju stealth uslovne „4 generacije“.

Mu

@Petrovic Dusan
Ne poanta priče je da je sve to stara oprema na kraju svog životnog ciklusa, puno starija od službeno deklariranih podataka. To se može zaključiti iz analize fotografija npr. oštećeni nosač oružja na Eurofighteru i sl.

А

@Petrovic Dusan

Зато за већину данашњих ратних ваздухопловства итекако има смисла да се иде на мешовиту флоту „high“ способности (авион 5те генерације) те „low“ способности (авион 4те генерације).

Dj

>> A odrzavanje tog posebnog premaza koji cini F-35 stealth kosta i ono se trosi prilikom svakog leta.

F-35 ne poseduje „premaz“ nego je RAM integrisan u materijal od kojeg su napravljene oplate i vek trajanja mu je kao i same letelice.

Pe

@Djuka Moguce da sam onda pomesao F-22, jer postoje clanci o preskupom odrzavanju stealth aviina upravo zbog tog zastitnog „stealth“ povrsinskog nivoa koji se trosi prilikom svakog leta, a vecim delom i nije neophodan.

Mi

Petrovic Dusan
TAko je, vremena su se promenila, i nacin ratovanja iz vazduha jos vise. Medjutim i to sve zavisi od ko ratuje. Ako se samo lansiraju rakete na zemaljske ciljeve van neprijateljskih granica onda je to skroz dugacije nego ako Kinezi ili Rusi lete iznad mora i sukobe se sa Zapadnim avionima. Teoretski F-35 je daleko bolji za sukobe u vazduhu protiv Suhoja jer ima daleko mnaji frontalni radarski odraz. Teoretski. Kako ga ciji radar i rakete vide je praksa. Takodje je praksa koliko je jedan spreman da sleti i ponovio poleti a da ne zahteva intenzivno i preskupo odrzavanje bez kojeg ne moze da odrzava tu pocetnu prednost.

Vec sam pisao da verujem da bi posle 3-4 meseca ratovanja sa jednakom vojnom silom 80-90% prezivelih F-35 ostali na zemlji dok bi Gripeni, Su-35, Su-25, F-18, F-15 gazili dalje i borili se. Tu korisnici manjih kolicina F-35 gube eskadrilu F-35 i nema sakrivanja i dejstvovanja sirom zemlje sa malih baza. CAk i 24 F-35 je nedovoljno za neki duzi rat jer ce se vecina brzo „umoriti“ od pregrevanja. On jednostavno mora da zivi u velikim umrezenim jatima.

Odgovori
Pe

@Miloš77 Jedini problem je sto na planeti Zemlja nema „jednake vojne sile“ Americi i NATO, niti postoje avioni 5 generacije pored F-35 i F-22.
Ovi avioni nikad ne bi ratovali „vise meseci“, jer naprosto nema sa kim.
Stealth avioni mogu neprimetno prici svakom avionu 4 generacije, sto je ocigledna prednost.
U tom smislu je bolje imati manje F-35 nego vise aviona 4.generacije.
Problem je odrzavanje F-35 van rata, sto je u stvari 99,9 procenata vremena, ali ce zapadna tehnologija i to resiti, sa vremenom.

Mi

Sve je moguce na zalost. Ne daj boze da zarate sa Kinom ozbiljno jer bi se fini avioni povukli relativno brzo, a nosaci u dometu potopili i povukli na daljine gde se ne mogu pogoditi. Posle 6 meseci letelo 5% F-35 i 95% ostalih J-20, F-15 i F-16, tojest daleko robustniji avioni.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs