[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000
Grčka trenutno koristi 24 aviona Mirage 2000-5EG i BG / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Balkanska Bezbednosna Mreža: Grčki mediji prenose da se Srbija navodno interesuje za grčke Miraže 2000

Balkanska bezbednosna mreža (BBM) prenela je juče pisanje grčkog Enikosa da je Srbija navodno zainteresovana za nabavku borbenih aviona Mirage 2000-5 iz sastava ratnog vazduhoplovstva Grčke. Grčki medij ne pominje ko je izvor informacije.

BBM podseća da će ovi avioni uskoro biti ponuđeni na prodaju, a među ukupno 108 letelica se, osim Miraža 2000, nalaze i avioni F-16C i D Block 30, kao i F-4E.

Njih bi u budućnosti zamenila dva tipa borbenih aviona: prvi je francuski Rafal koji je već nabavljen (isporučeno je 18 od 24 naručena primerka), a drugi američki F-35 koji je izabran, ali još nije ugovoren (spominje se da bi bilo naručeno i do 40 aviona). Osim toga, izražena je zainteresovanost za dodatnim brojem Rafala, konačan cilj bi mogao biti 48 letelica.

Grčki Miraž 2000 i Rafal iz sastava 114. borbene brigade, vazduhoplovna baza Tanagra / Foto: Živojin Banković. Tango Six

Enikos navodi da grčko RV trenutno koristi 24 Mirage 2000-5 Mk II, a da je tu još 18 Mirage 2000EGM koji su 2021. godine povučeni iz naoružanja. Oni bi, prema procenama grčkog lista, možda mogli da donesu Grčkoj ‘‘manje od milijardu američkih dolara‘‘. BBM konstatuje da uz sve te avione ide veliki stok delova, kao i 22 rezervna motora.

Grčki medij takođe navodi da Francuska navodno nema ništa protiv prodaje grčkih Miraža Srbiji, kao i da se Beograd odlučio na ovakav korak jer nema finansijkih mogućnosti da kupi više od 12 već najavljenih francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal. Takođe se napominje da je za Miraže zainteresovana Indija koja ima flotu od oko 50 aviona ovog tipa, a koja namerava da ih koristi još desetak godina. Navodi se međutim da za sada nema zvaničnog indijskog zahteva za prodajom.

U kratkom osvrtu na to kakvi su grčki Miraži 2000-5, iz BBM ocenjuju da su to ‘‘vrlo solidni‘‘ višenamenski borbeni avioni, naoružani raketama vazduh-vazduh MICA, kao i da su u RV Grčke nosači krstarećih raketa SCALP EG. Podseća se i da će ovakve avione iz Francuske možda dobiti Ukrajina koja sa sovjetskih aviona već koristi pomenute krstareće rakete.

Srbija trenutno ima dve eskadrile borbenih aviona, po jednu opremljenu sa MiG-ovima 29 i Orlovima / Foto: MIlan Micevski

BBM smatra da je pisanje Enikosa relevantna informacija i da Srbija traži još aviona ‘‘nezavisno od pregovora za nabavku 12 novih višenamenskih borbenih aviona Rafal‘‘. Izražava se bojazan da Rafali možda ne bi stigli pre isteka resursa MiG-ova 29, zato što proizvođač ima veliki broj naručenih aviona. Za ovaj tip aviona u srpskom RV se navodi da postoje tehnički preduslovi koji omogućuju korišćenje do 2032. godine, ali da procenu može da poremeti nepovoljna geopolitička situacija u svetu.

Pominju se i Orlovi za čiju modernizaciju se navodi da se ‘‘razvija presporo i ne pruža nadu da je to u pogledu odnosa cena-efikasnost smislena zamisao‘‘. BBM na kraju daje konačnu ocenu da bi nabavka korišćenih grčkih Miraža ‘‘obezbedila resurse za zamenu i MiG-29 i Orla, i bila prirodna prelazna faza na novu tehniku, ako se potpiše ugovor za Rafala‘‘.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pa

Koji radar ima Mirage 2000-5?

Odgovori
Pa

Grčki Miraži imaju Thales RDY (Radar Doppler Multitarget) look down shoot down radare dometa oko 110 km za cilj tipa lovca( nešto poput MiG29SM+) prilično sposoban avion da se premosti jaz do dolaska novog lovačkog aviona, i ovakvi naši MiG29 su odlični, ali im ističe resurs

Gi

Ma sta se zajebavamo sa kantama, jebali nas rafali 12 komada i jos osakacenih. Pa mi kod kineza mozemo da kupimo za te pare ceo puk 4++ aviona mozda i 5 generaciju .. ili za 3,5 miliardi nakupimo pvo da nas ceo region pita jel mogu da polete a kamoli da se usude napdnuti

Br

Ljudi bre za te pare moze da se uzme sijaset suhoj a i mig ova za koji qrac ce nam rafali i mirage i ko zna kada ce to da stigne..kad vec imamo ruse i kineze za prijatelje sta ima onda od drugih da kupujemo krs miraze i preskupe rafale

Dr

kako god da se zavrsi ratu u Ukrajini, Rusija ce ostati izolovana i pod sankcijama. Rusi nam ionko nisu isporucili ono sto smo platili, a mogli su pre rata.

А

@Branko

Само не знам одакле планираш да набавиш Мигове и Сухоје. Они могу да коштају 1 динар, и даље нису опција за куповину.

Ne

To zavisi koji radar imaju grčki Mirage 2000-5, originalni RDY ima 110km domet, ako je moderniji RDY-2 onda je domet 140km za cilj veličine lovca.
Postoji i RDY-3 koji donosi još neka poboljšanja.

Pa

Grčki Mirage 2000-5 su MkII verzije sa radarima RDY-2, a kasnije su i nadogradjeni na verziju MkIII. Prvi Mirage 2000 su sa radarima RDY

Mi

Nabavka ovih aviona bila bi potpuna katastrofa i fijasko. Umesto da kupujemo nove aparate 4++ ili čak 5 generacije kojima bi rešili narednih 20-30 godina pitanje vazduhoplovstva, mi gledamo polovne avione koje sve normalne države polako izbacuju iz upotrebe. Da je bar polovni Rafale u pitanju, pa i da razumem ali kupovati Mirage u 2024. godini je ravno idiotizmu. Čak je i kupovina kineskih aparata bolje i adekvatnije rešenje od ovoga.

Odgovori
Iv

Iskreno, za onaj paket sto su francuzi nudili, ili bar sta su mediji pisali, bolje i da vratimo u zivot one penzionisane migove 21 nego da kupimo osakaceni rafal sa dometom raketa od 60km. 3,5 milijarde za sta? Sta moze da promeni ili uradi jedna eskadrila bilo cega? Koliko artiljerije se moze nabaviti za 3,5 milijrde?ili bespilotnih letelica? Verovanto za te pare jedno 200 nora i jedno 1000 pegaza. I sta ima vecu vatrenu moc? 12 novih rafala ili ovo moje nabrojano?

PS

Ako se potpiše za nove Rafale nije nelogično kao međukorak jer su naoružanje i filozofija održavanja apsolutno komaptibilni. A koliko vidim, o tome se i razgovara, kao o eventualnom međukoraku a ne konačnom rešenju. U tom smislu kineski, američki ili čiji već aparati apsolutno nemaju nikakvog smisla.
Ali, ni ovo nije sigurna nabavka već možda neko raspitivanje, ako Grci hoće da ih daju džabe, pa i to na rate, verovatno i u delimičnu kompenzaciju za neku robu, poput Tamnave (jer naše rakete 122 mm su već kupili u ogromnoj količini a i Tamnavu uzeo Kipar). Pa i ovo moje spekulisanje je samo to, spekulisanje. Pitanje i interesovanje ne košta ništa. Mogu i ja da pitam Moniku Beluči svašta, ali džabe LOL.

Mi

Aj jos jednom pricitaj tekst pa razmisli ponovo.

YP

Može biti da si u pravu, ali cenim da niko od nas ovde nema širu sliku, pa tako neke logične investicije možda uopšte i nisu moguće, a posebno ako u obzir uzmemo događaje u Ukrajini.

Dj

>> bolje i da vratimo u zivot one penzionisane migove 21 nego da kupimo osakaceni rafal sa dometom raketa od 60km

Sta bi radili sa vecim dometom?

Dj

>> o tome se i razgovara, kao o eventualnom međukoraku a ne konačnom rešenju

There is nothing more permanent than a temporary solution

Sv

@Djuka Gadjali ciljeve na vecim daljinama.Nema smisla preci sa Z-Z kinja za Z-Z magarca u smislu raketa.

Т

БРАВО за коментар, наравно да је бесмислено тапкати у месту или се чак враћати корак уназад (МиГ29 има много боље маневарске могућности) и наравно да треба ићи до краја са набавком апарата
5 генерације из Кине Ј-31 који је логички наследник МиГ-29 ( руку на срце питање је у маневарским карактеристикама) али нека почну преговори ако нам је Си пријатељ већи него пакистанцима.

Dj

>> МиГ29 има много боље маневарске могућности

Ima, ima ali malo sutra. Ja sam gledao na aeromitinzima jedan i drugi vazduholpov i mogu ti reci da nisam nikada video nista agilnije od Mirage-2000!

Pa

Nabavka ovih aviona bi bila veoma smislena i dobra opcija za prelazni period do dolaska Rafala. 2000-te godine Mirage 2000 Tajvanskog ratnog vazduhoplovstva je na 67 km oborio metu raketom MICA. 1996-te pilot Grčkog vazduhoplovstva je oborio Turski F-16 D raketom Magic. Indijci su oduševljeni ovim avionom, i tvrde da je daleeeeko bolji od njihovih MiG29, pa je i nabavka Rafala za Indiju razlog pozitivnog iskustva sa Mirage 2000

Pa

Nema mnogo bolje manevarske mogućnosti MiG 29, ja se i sad sećam nastupa Francuskog pilota na Mirage 2000 na Batajnici, odavno je to bilo, ali je svima zastao dah. Uostalom, u modernoj vazdušnoj borbi je manevrabilnost manje više nevažna, sad je bitno ko će koga pre videti na radaru, i ko ima veći domet raketa, a ovi Mirage 2000-5 su veoma blizu dometa radara kao Rafale tj mislim da imaju obzirom da su MkIII varijante i nešto veći domet od recimo Hrvatskih Rafala. Mogu da podvešavaju sve rakete kao i Rafal, kao i Damocles target pod. Grčki Mirage 2000 je oborio u vazdušnoj borbi 1996-te Turski F-16D, što najbolje govori o kakvom je avionu reč

Si

Dušane,

Ne mogu kaciti sve sto i Rafale. Nemaju mogucnost za Meteor. Ne nose ni Brimstone i jos neke novije sustave za napade na zemlju. Ali kompatibilni su sa vecinom naoruzanja na Rafalima.

Iv

Imam utisak da su nasi skontali u medjuvremenu da je mnogo bitnije koliko imas artiljerijskih cevi i to pre svega precizne artiljerije i bespilotne letelice. 10-20-30 aviona , ukoliko ih sam ne proizvodis, kao i rakete za njih, nema nikakvu ulogu i bukvalno nista ne mogu da promene ni na jednom bojistu. Preskupo ispadne, a ucinak skoro nikakav. U sukobu sa nesto jacim protivnik ce verovatno biti polupani na zemlji. U Ukrajini je vise Himars postigao, nego svi avioni koje su ukrajinci imali , ukljucujuci i donirane. Isto i drugoj strani je vise geranj pomogao, nego celo RV i svi ispaljeni iskanderi.

Odgovori
Ev

Ивкос.
И мени се чини да је то нашима јасно а и једино исправно!
Поставља се питаље колико могу ти миражи још да лете, подршка, делови, модернизација, можда са грцима може и неки бартер за нашу робу?

St

Pravo u metu dobro si to objasnijo dalekometna artiljerija sa preciznim navodjenje plus kvalitetni dronovi je jedino moguće u nekom sukobu.Bez nameske industrije pokazslo se da se nijedna zemlja ne može odbraniti u intezivnon ratu.

А

@Ivkos

По ко зна који пут, извлачење неких трајнијих закључака из овог рата, без разумевања контекста је најједноставнији начин да се извуку погрешни закључци. Ваздухопловство је од огромне важности, макар била једна ескадрила, јер одатле може да се крене даље, на 2 или 3 и то поготово важи за краћи сукоб, какав је једино могућ тренутно на Балкану.

Ci

Ovo bi u trenutnoj situaciji bilo definitivno najsmislenije rešenje, po pitanju odnosa cene i kvaliteta, a imajući u vidu definitivnu nameru da se nabavlja rafal… Ako uzmemo 18 Miraža od Grka, sa tim motorima i stokom delova i opreme za milijardu… Bombona!

Odgovori
Pe

Slazem se….i zasto ne odma svih 24 …a stok rezervnih dijelova iz Madjarske i Grcke ce omoguciti dug servis za obje eskadrile i MiG 29 i Mirage 2000 …

Mi

Samo S300 dolazi u obzir iz Grcke

Br

@Milos

Moze i TOR, mozda i Ose

Bo

Mislim da tu opremu u vidu naoruzanja mozemo da zaboravimo. Zasto bi nam Grci prodali naoruzanje (mica, scalp) koje oni planiraju da koriste na rafalima, nidje veze.Onda bi oni morali da kupuju novo od Francuza. Ako dodje do kupovime tih Mirage , bice goli bez ili sa minimum naoruzanja.

Pa

Ovde se radi o paketu od 24 Mirage 2000-5 sa mnogo delova i opreme i čak 22 nova motora u paketu sa 18 Mirage 2000 EG/EGR koji su konzervirani i većina se može vratiti u letno stanje u slučaju potrebe i prestavljali bi ogroman rezervoar rezervnih delova u slučaju kanibalizacije nakon isteka resursa. Mirage 2000-5 mogu da lete do 2050-tih Mirage 2000 EG/EGR do 2023-2035 kad im ističu resursi. To je više od dve pune eskadrile samo Mirage aviona plus Orlovi i do 2035-te i MiG 29 aod 2030-*tih i Rafali. To je za Srbiju fenomenalno rešenje

mM

Nekako očekivano sobzirom da niko ne prodaje polovne rafale.

Odgovori
JA

Oh $#!t, here we go again!

Odgovori
П

Да смо паметни купили бисмо Јас 39….

Go

Katastrofa,umjesto pozlacenih Rafala,bolje kupite kineski J20 5 generacije…ovo je ravno izdaji

Odgovori
PS

A otkad je J-20 u prodaji?

Pe

J20 Kinezi ne prodaju. Čak i da se prodaje, Kina nikada ne bi prodala svoj najmoderniji borbeni avion zemlji koja ima toliko jaku saradnju sa NATO-om kao mi.

PS

@Pedja
Prodali bi izvoznu verziju. Ali je nema i neće ni biti skoro. Kad je nisu ponudili Pakistanu neće nikom. Nema veze sa bliskošću, drugi su i bliži i više uzimaju…

Б

Размишљам сад, да није ова куповина Миража повезана са одустајањем од Рафала, па да умиримо Французе јер би купили Кинеске авионе?

Odgovori
PS

Kupovina Miraža bi u slučaju odustajanja od Rafala bila ne bacanje para već ravno samoubistvu iz zasede. Ako se preseče i uzmu Miraži to će biti samo i jedino u paketu sa naručivanjm Rafala.

Ju

Grci su pre 20ak godina nabavili miraže mk2 i u skorije vreme ih dodatno unapredili novim radarom avionikom itd.Realno kupovinom tih aparata čiji resursi izlaze 2045-2050 bi se našlo neko solomonsko rešenje za nadzvučnu avijaciju jer je rafal preskup.Ali kupovina njihovih miraža iz prve serije 1988-89 godište je bacanje para jer im resurs izlazi kad i migovima 29.Verovatno bi i Grčka pristala na deo u kompenzaciji za rakete za višecevne bacače ili da im prodamo Tamnave.

Odgovori
Ba

Slazem se, milsim da je dobra kupovin tih Miraza 2000. Imaju dobar PESA radar. Vrlo slicnih karakteristika kao prve verzije Rafala. Dobar avion, dobra avionika. Ako moze da obezbedi godisnji nalet pilotima 150h treba kupiti. Dok se ne resi pitanje novih aviona. Ali kako ce Srbiju uvesti u bedu, zbog Expo 2027 tesko da cemo do novih aviona

Vl

Grcima su Miraži 2000 v5 pošeli da stižu 2007 godine.

Si

Batice, nemaju PESA radar.

Mo

Opet polovnjaci izraubovani do maksimuma umesto novih letelica.

Odgovori
St

Znaci vracamo se na 80te godine i potragu za novim JNA avionom.

Odgovori
i

Otprilike ovo bi bilo kao kad ja ispunjavam decacke snove. JNA je prvo htela Miraz III bilo im skupo pa dobili mig 21, Posle su hteli miraz 2000 dobili Mig 29 , hteli super pumu, cekali nikad docekani mil38

Lo

A kineski J 20? Možda bi bilo bolje uzeti dve eskadrile tih aviona. Kinezi bi ih napravili brzo, ne verujem da bi čekali na njih kao na rafale godinama.

Odgovori
А

@Lošmi

Не продају га уопште.

ko

Jel moguce da niko od vas ljudi ne čita tekst? Kakvo bre odustajanje od rafala? Bukvalno PIŠE da bi miraž služio kao zamena za migove a da se rafal svakako nabavlja. Ionako se to uklapa u one priče o 24 lovca koje Vučić često pominje u formi „2 eskadrile“ itd. Rafali idu, generalni direktor Dasoa ne izbija iz srpske ambasade u Parizu, pretpostavljam da nije tu jer kuvaju dobru kafu

Odgovori
Ni

Ako se zaista budu oni uzeli, kao privremeno/prelazno rešenje, to bi značilo da će Orlovi i 29ke mnogo ranije izaći iz službe. Ne bi me čudilo da u toj nekoj varijanti, ovi naši proslede 29ke Ukrajincima, kao i Anove, a i ko zna šta još.

PS

@Nikola
Valjda je jasno da ce MIG29 leteti kod nas dok ima zivota u njima?

Ve

Jasno je da idemo na 2 eskadrile 1 novu Rafala i jedna polovna odlicnih Miraga sa Micinim i Slalp raketama i vise nam netreba za odvracanje neprijateljskih snaga

Ko

Veljko….to bi tek bilo bacanje para.

Dakle, Rafale je zamisljen kao nasljednil Mirage 2000 (koji je MiG29 u Srbiji) I Jaguarq koji je Orao….i to ne u obimu 1 za 1.

Zisku?

Dj

>> generalni direktor Dasoa ne izbija iz srpske ambasade u Parizu

Teraju ga tamo tetkice pred kraj radnog vremena, nece da ide kuci svojoj :-))))

ko

Djuka>> Vidi saljivdzijo ako generalni direktor najozbiljnije pojedinacne vojne francuske kompanije Erik Trapije posecuje srpsku ambasadu recimo 4ti put otkad je Vucic bio u Parizu kad je najavio definitivno uzimanje rafala to znaci da je taj covek u nasoj ambasadi radi nekih tehnickih i operativnih dogovora oko ugovora. Vi razni teoreticari bukvalno necete verovati da smo kupili rafale ni kad ih vidite na Batajnici

Dj

@konzervativac

Ja pozdravljam srpsku kupovinu bilo cega na zapadu! Sto vise para potrosite kod nas, utoliko bolje za evropsku industriju, manje para za diktatore Putina, onog debelog sa kul frizurom, ajatolaha u Teheranu i Xi-ja! I veca zavisnost od zapada…

Ipak malo vise skromnosti ne bi bilo na odmet. Srpska ambasada u Parizu svakako nije najjaca lokacija za blejanje francuske industrijske elite.

Vl

Nikola,
Ako neki naš političar bude toliko plitke pameti i pošalje naše Mig-ove Ukrajinicima (Nato), može odmah da skuplja prnje i da se seli iz kabineta u državu koja mu je platila da uradi takvo nešto. A tamo u toj državi će ga sačekati pravda tj. nešto što je snašlo i onog pilota helikoptera što je pobio svoje drugove i prebegao na stranu Ukrajinaca i Nato.

Pe

@Vlad Srpski MiG-29 nisu potrebni Ukrajini koja dobija neuporedivo bolje F-16, a nasi MiG-29 ne bi dobro prosli u sukobu sa ruskim Su-30, Su-35 i MiG-31.
Znacajno vaznija pomoc Ukrajini od nas je municija iz Srbije za ZSU, do sad je Srbija preko Amerike predala Ukrajini municije za skoro milijardu dolara,o cemu pise u ruskim novinama:
https://www.kommersant.ru/amp/6789109

Pe

Naravno,kao prelazno resenje.

Odgovori
Bo

Kupovina Miraga,samo najnovijih koji Grci imaju sa rezervnim delovima i gomilom naoruzanja da bi se zamenili Orlovi,koji nikakvu perspektivu tek nemaju. Ako opremate, opremajte Ladjevce. Od Rafala nece biti nista-ne bi nam nikada prodali ni za 5milijarde,nismo politicki podobni,Rafale zaboravite. Umesto lovackih samo dronove,to je perspektiva vec za 20tak godina. Pilot ide u drugi plan i za napade na zemaljske ciljeve a kamoli za avio borbe kakvih vise i nema jer se sve svodi na maximalni domet raketa. Nije bitno kakav ti je avion,kao sto je 29-ka ako ga spichi raketa sa 180km. Akrobacije zaboravite samo se gleda suvi domet rakete i radara. A to mozemo zameniti i kvalitetnom Pvo odbranom. U ratu, mi od lovacke avijacije nikakve koristi nismo imali a najvise kosta. Nama se vise isplati ulaganje u dronove,PVO i artiljeriju. Lovacka avijacija je za zemlju nase politicke „popularnosti“ i orjentacije,okruzenosti sa Nato zemljama, mislena imenica, protiv koga da dignete lovacki avion??!Lovacki avion koji god da kupimo, to je samo atraktivno za aeromitinge i tinejdzere,odbrana nema od njih nikakve koristi. Od tih para bolje uzeti odlicne PVO sisteme+Mirage koji bi nasledili Orlove i eto, imali bi i lovacku komponentu u sebi ako nedaj Boze zatreba. Rafali i da hoce da nam prodaju nove(a nece,nema sanse) bi cinili nas najskuplji aeroklub sa mogucnostima koji su imali i Mig 21.od pre pola veka. Sta ce ti Rafal sa dometom 60km rakete. To smo imali sa 29-kama i znamo kako se zavrsilo.

Odgovori
Si

Tako sto ce ti uzurpirati trupe na tlu koje imaju neprijateljsku dezignaciju. Tako sto ce ugasiti fiksne radare i ostaviti protivnika da nagadja kamo i kad kreces. Pa ce ugasiti SCALPOM komunikacijske tornjeve i radio relejne sustave, i ako je Rafal stvarno ljut na nekoga, otici ce i komandni bunker. Exocetom ce bezobraznik i potopiti protivnicki brod. A MICA je tu ako se neko usudi poslati lovca na njega. Cisto za samoobranu. Eto sto ce ti Rafal.

Br

Ovo bi bila verovatno najgora opcija. Leteli bi tek koju godinu duze od 29-ki, nisu nesto mnogo bolji od nase modernizacije, a i isto je i sa raketama koje bi dobili, plus pored toga da kupimo i Rafale!? Plus ce nam trebati i neki trenazni…

Treba nam nesto kao sto je nabavila Hrvatska, dobri, polovni avioni, ne mnogo stari koji ce leteti jos 20 godina, kada ce ih zameniti dronovi i AI. Mi se uporno hvatamo ili za nove i preskupe ili za polovne, ali prestare…

Odgovori
Dj

>> nisu nesto mnogo bolji od nase modernizacije

Uporedi ovaj kokpit sa kokpitom „nase modernizacije“ i sve ce biti jasno:

https://pin.it/1q4VaiIP9

Br

Avionika je mnogo bolja, ali radar, letne karakteristike, naoruzanje, sistem za pe borbu, dolet, brzina, nosivost su ili tu negde ili je neki malo bolji trenutno… Na kraju bi dobili moderniji kokpit i jos koju godinu resursa vise.

Vl

Ipak su Miraži za koje smo navodno zainteresovani puno mlađi od naših Mig-ova. Počeli su da stižu Grcima 2007 godine. Ako se dobro sećam, mlađi su i od Miraža Emirata.

Dj

Mirage 2000-5 Mk je prosto znatno potentnija masina, nema tu sta da se relativizuje, investiraj pola sata i uporedi karakteristike jednog i drugoga, narocito u pogledu VZ. I radar RDY-2 je mnogo bolji od onoga u MiG-29.

Sr

Za sad je „rekla-kazala“. Ono što znamo je da odvijala se modernizacija Orlova brzo ili sporo, ne menja činjenicu da nemaju perspektivu i da se trebaju zameniti što pre pa makar i sa polovnim Miraževima, ali idealno bi bilo sa novim avionima.

Odgovori
Dj

Meni vec godinama nije jasno zasto se insistira na toj old school podeli na lovacku i bombardersku avijaciju, kada danas sve male drzave pokusavaju stvar finansijski i sto se ljudskih resursa tice efikasno odraditi upotrebom jednog tipa vzduhoplova koji moze sve po malo? Ja bi Orlove poslao u zasluzenu penziju a sredstva i ljudstvo usmerio na tu jednu eskadrilu MiG-29 i to je to.

Sr

@Djuka
Ne insistira se nego je sticajem okolnosti tako ostalo. Prvo pre 15 godina je bio plan nabavke NVA(novog višenamenskog aviona), gde bi nakon inicijalne selekcije, školski avion G-4 prošao modernizaciju i prilagođavanje potrebama obuke za nove avione(što je i bio slučaj u evropskim zemljama sa sl. izazovima tog vremena). Zbog finanijskih okolnosti se od tog plana odustalo. Zatim je usledio period neizvesnosti opstanka lovačke komponente gde je čak bilo i ideja da Orlovi(sa forsažnim motorima) nakon modernizacije i integracije VV raketa preuzmu i deo famoznih „air-policing“ zadataka u ograničenom obliku. Ubrzo je pitanje LA privremeno rešeno sa Migova, ali je još uvek nabavka novih aparata bila upitna. S tim u vezi je projekat Orla nastavljen, više zbog razvoja i zadržavanja kadra nego zbog samih Orlova kao takvih jer je ideja da se iskustvo i tehnologija u potpunosti prebace na G-4. Sam generalštab iskazuje želju za zadržavanjem 3 „borbene“ eskadrile. Vojska nema prema doktrini projektovanog neprijatelja nego je fokus na sposobnostima koje se smatraju relevantnim. 241. eskadrila i nosi u nazivu „lovačko bombarderska“ na stranu tehničke mogućnosti trenutne platforme u 98. vazd. brigadi.

Dakle, formacijski vojska želi više od jedne eskadrile jer smatra da je to minimum, tehnički svašta nešto bi moglo da ispuni te zahteve što je svakako interesantna tema, meni čak interesantnija nego šta će zameniti Mig-29.

De

Sta se desava kada 29ki istektne resurs, sta je sa raketama? jel se prodaju/bacaju/muzje… avioni, rakete, delovi….koja je prozedura?
Hvala na odgovoru unapred.

Odgovori
zo

Sve se rashoduje i skida sa evidencije ukoliko je u pitanju istek veka upotrebe..postoji mogućnost da se naoružanje izloži prodaji neko vreme ukoliko je u roku ili ima mogućnost produženja resursa..manji deo se može ponuditi muzeju ili se pripremiti za učila..zadnja solucija je uništavanje…na Batajnici još postoji ne mali broj aviona MiG-21, Mi-24, itd..rashodovani, na perifernoj platformi. Nekada je MO nudilo po ugovoru takve avione kao makete koje su postavljane u pojedinim gradovima, nisam siguran da i dalje postoji takva praksa.

Mi

Pa prodaje se Ukrajini. Trenutno je svaka peta artiljerijska granata ispaljena na rusku vojsku iz Srbije.A da ne spominjem onih 6 aviona sto su odleteli za Izrael. Tako se kupuje ostanak na vlasti a narodu prodaju patriotske bajke preko medija.

Ob

Ako se promatra da bi Mirage Srbija koristila do kraja njegovog kalendarskog zivotnog vijeka, ostala bi zadnji operater Mirage-2000. To znaci vise poteskoca i veca cijena odrzavanja u usporedbi s brojnijim platformama. Ako bi ga koristila kao kraće prelazno rešenje, onda je to žešće bacanja para. Ne vidim da Srbija ima kapacitete da istodobno koristi i eskadrilu Rafala i eskadrilu Miraža. Da se ne lažemo, ti su avioni dvije različite generacije. Badava što je isti proizvođač. Tako da mislim da od ovog „dobrog posla u Grčkoj“ neće biti ništa.

Odgovori
Ma

To bi bio top potez …
Jednomotorni pouzdan .lak za odrzavanje cas leta u zelenom.
Avionika odlicna .spektar naoruzanja odlican za nas.
Od bombi nosaca istih durandala i laka modifikacija za naša v-z sredstva.
Sediste isto kao na orlu..znaci imamo znanje za odrzavanje.
I sigurno tri puta laksi za remont od orla.
Pozdrav za sve kolege tehničare…

St

Jos na sve to, UAE isto gleda da se oslobodi svojih letelica, pa mozemo i od njih nesto da uzmemo/dokupimo.

Dobar potez.

Odgovori
Vu

Bolje da kupimo i polovne Miraze, nego bilo sta rusko ili kinesko. Za ove tri godine ratovanja u Ukrajini, nisam video ni jednu akciju ruskih aviona, a kamo li obaranje aviona itd… A da li uopste neko zna da je neki ruski ili kineski avion oborio nekada negde neki zapadni?

Odgovori
PS

Onda lepo procitaj o vojnim sukobima od Koreanskog rata na ovamo pa ces naci. A ako na nesto kukaju Ukrajinci kukaju na akcije protivnicke avijacije.

Pe

@Vuk Lako je naci statistiku na internetu.U svakom sukobu od 1945 Sovjetski avioni jesu obarali zapadne, poslednji put u Iraku 1991.
Doduse, zapadni avioni su obarali uvek minimum 3 do 12 puta vise sovjetskih aviona u Koreji, Vijetnamu, Izraelu i Iraku.
U Ukrajini ruski avioni jesu obarali ukrajinske, ali Ukrajina i posle 850 dana agresija koristi samo avione proizvedene u SSSR do 1991.dakle, jos gore nego ruski iz 2020

Mi

PSA

Kukaju na klizece bombe koje su sad i sami poceli da koriste, a posljedicno su time poceli da kukaju i Rusi. Eno ih u Vovcansku nekoliko stotina Rusa okruzeni u napustenoj tvornici.
Isti scenarij kao sto je bio sa Ukrajincima u Azovstalu samo sa promijenjenim ulogama.
Sad je naglasak zapada na isporuku klizecih bombi. Ne kaze se djaba, klin se klinom izbija.

А

@Petrovic Dusan

И већ 50 пута смо ти лепо рекли да је статистика, без контекста ништа, никакав доказ.

PS

@Mislav
Konkretno odgovaram na tezu da se avioni ne koriste u tekućem sukobu, što nije tačno. A korišćeni su i u VV borbama sa obe strane. Što potvrđuju i izvori sa obe strane.

Pe

@Алекса , Naprotiv statistika je sve.Na primer, Nemci su napravili najbolji tenk 2 sv rata, Tigar, ali svega 1350 komada.
Amerika 75000 Sherman tenkova.
Iako je pojedinacno americki bio losiji od Tigra, u sukobu Nemci su bili pregazeni.
Ako je tokom 70 godina u svakom sukobu avion sovjetskog-ruskog porekla imao slabije rezultate nego avioni zapadnog porekla, to dozvoljava da se zakljuci da su sovjetski avioni slabijeg kvaliteta, i trening pilota je losiji.

Mi

Opet neka robna razmena, mi vama rakete za cehoslovacku kopiju Grad-a a vi nama polovne francuske avione.

Odgovori
DU

Kupiti 24 polovnih aviona Mirage 2000-5 Mk II za manje od milijarde EUR uopste nije los potez, obzirom da bismo izvrsili unifikaciju Batajanice i Kraljeva (taman, po jedna skracena eskadrila).
Ukoliko je na Rafale i Mirage2000 okacena ista raketa MICA – prednost koju Rafale ima u radaru se gubi.
Avioni bi leteli barem 15-20ak godina, taman toliko da se rascisti politicka situacija u Evropi, plus da pristigne novi francuski avion VI generacije, FCAS.

Odgovori
Ko

Da.
Osim da nema one cake, popratne opreme I zemaljske potpore.

Ugl., sve sto imas, moras mjenjati.

А

@Komandant

Само што би Мираж био далеко бољи за такве „порођајне“ муке од Рафала, ако се оба планирају.

om

Gubi se prednost, a Spectra.

Da

Mice imaju slicne domete sa postojecom opremom.
Scalp eg dal bi dozvolili reeksport.
Lican utisak sto ne mora da je tacno da zemlja porekla hoce da ga penzionise kod njih sto pre.
Sta je sa kupljenom paletom naouruzanja,koja ce imati upotrebnu vrednost i post mig ere.
Proces zanavljanja mig29 bio pun pogodak,ali je postojao kontinuitet.
Imaju samo smisao polovni Rafali ako bi ga predhodio ugovor novih.
S obzirom na okolnosti koliko je moguca opcija
Svakao da se ne bi trebalo oslanjati samo na Francusku industriju
kada je ovaj vid opremanja u pitanju.

Odgovori
Dj

>> Scalp eg dal bi dozvolili reeksport.

Isto kao onaj neki gore sto mu 60km nije dovoljno, Scalp Srbiji ne treba, njoj se, ako je ovo tacno, eventualno nude avioni za air policing i da ima avijaciju, posto zeli, a svakako joj se ne nude krstarece rakete da s njima radi sta? Lansira ih na neku NATO zemlju u okruzenju? Potpuno nemoguce zato joj ne treba.

Sr

@Daca @Djuka
Naoružanje je prioritet iz razloga što nema smisla davati ogroman novac na nove avione, ako oni ni u teoriji neće imati celokupan paket sposobnosti i naoružanja na raspolaganju.

Da

Djuka
Mozda je vase misljenje ispravno,ali..
Na kraju teksta se pominje kao alternativa Orlu 2.0, znaci multirol
Platforma nije losa,ali kao ni sami Rafali sa oskudnom paletom
je nesmisleno trosenje para.

Dj

>> multirol Platforma

Da ali do Scalpa ima toliko „taktickih“ ubojnih sredstava koje se moze nabaviti, od Maverick-a koji je decenijama tu, do razlicitih modernijih bombi, da li laserski navodjenih, ili preko GPS, sa korekcijom putanje, jedrecih itd…

Da

Dobar deo tih u. sredstava na mirazima koje navodite znate njihovo poreklo,cas izuzecima .. Nasi Meverici su stara resenja,mogu ih nositi postojece platforme . Cilj nabavke i jeste brzi prelazak na savremenije sisteme. Mozda sa sopstvenom namenskom koja razvija krilate bombe ili ako je potrebno potrebno ubrzati potraziti neka Rafael resenja. Niste citali tekst o dolasku pilota f22 na kraju sa poucnim zakljuckom kako oni vide ulogu nasih vazdusnih snaga.
https://tangosix.rs/2024/21/06/vucic-pricao-sa-f-22-pilotom-potom-telefonom-sa-makronom/
Sto se tice novca mozemo diskutovati da li ga ima dovoljno. Ili resiti bez pompe za nekoliko godina sto je najvaznije novo sa eventualnom dopunom Pvo sistema. Onda mozemo na miru cekati ako treba i Rafale.

Dj

Sta mislis konkretno? Stvar je ovakva, Srbija je land locked zemlja koja nije u NATO, dakle njoj u principu treba osnovna avijacija za air policing. Hrvatska je recimo jos mnogo manja ali poseduje veliku morsku obalu i clanica je NATO, alijansi i saveznicima odgovara da se hrvatske sposobnosti sire dok u slucaju Srbije to nije tako. Zasto bi povecavao sposobnosti drzave koja nije u tvom savezu i gde vecina stanovnistva i vojska podrzava tvoje neprijatelje i zagovaara jedan da kazemo alternativni politicko-ekonomski sistem (drzavni kapitalizam + autoritarno politicko uredjenje vs liberalni kapitalizam-demokratija)? Ja ne razumem sta tu nije jasno.

Ko

Mirage znaci ne samo aparat, vec novi sustav svega.

Nikako opcija koja bi opravdala srednjerocno a kamo li kratkorocno prijelazno rijesenje.

Odgovori

O stanju naše zemlje i RV najbolje svedoči manje više opšti konsenzus ovde:
Rafali su nama preskupi, a jednoj Hrvatskoj nisu. Gde smo mi – a gde je Hrvatska…

Odgovori
Ko

Uros, opet propustas najbitniju stavku.

Kupovinom bilo kojeg aparata koji nije naslonjen na MiG family, kao da nikad nista nisi imao.

Sad jasnije da cijena koji je HR platina ne ukljucuje samo aparate.

PS

Ko kaže da nisu Hrvatima preskupi? Kukali i oni ovde pre nego što je kupljeno pa sad nemaju gde. Realno su dobri avioni i ako se nekad kupe promeniće se ploča i ovde. Hvaliće ga kao najbolju stvar posle tople vode. Svi smo mi tu isti.

Da

Hrvatska ne bi ni pomislila kupovati nove Rafale jer je za nju apsolutno preskup. Imala je sreće da su joj Francuzi ponudili polovne Rafale za dobru cijenu, jer su Francuzi osim Grčke htjeli imati još nekog europskog operatera. Druga je stvar što je Vučiću ova kupovina takav kamen u cipeli da je spreman iskeširati za njih koliko god treba. Koliko je to racionalno procijenite sami. Također Vučić se nada da će kupovinom Rafala osigurati političku podršku Francuske, što je jako upitno i na dugom štapu.

@Komandant

Razumem šta si želeo da kažeš uvažavam tvoj stav koji istovremeno nameće još jednu paralelu gde smo mi a gde je Hrvatska, a paralela je da je Hrvatska direktno iz debelo vremešne ere MiG21 uskočila u Rafal. I šta im nedostaje legacy Fulcruma?
Sa druge strane sećam se kad se JRV uskakalo u Sejbrove, pa iskakalo iz njih u MiG porodicu bez nekih preteranih problema.
Kao i u svim oblastima života i ovde je pitanje motivacije.
Ne vidim da je legacy neki problem, ali svakako je pitanje akademsko, i premisa stoji – ogromno mnogo ljudi koji ovde komentariše stoji na stavu da je Rafal za nas preskup.

DW

Ovo bi imalo nekog smisla da živimo u 2012/13. U 2024. ovi avioni su zastareli po svim parametrima. Kupovina Rafala je takođe promašaj ako stignu za 10-tak godina i bez raketa Meteor. Pošto se naše državno rukovodstvo izgleda već odlučulo za NATO stranu, kupovina J-31 otpada iako bi bilo najsmislenije rešenje. Kao po običaju kasnimo za događajima, a politika odbrane se menja kako vetar duva.

Odgovori
PS

J-31 nisu kupili ni Kinezi, postoji svega par prototipova jer je razvoj u toku, tako da kako da se kupi avion koji još nije ni u ozbiljnoj serijskoj proizvodnji?
Jedino što Kinezi nude za izvoz da nešto vredi je J-10CE

DW

@PSA. Nije tačno. J-31 je avion namenjen izvozu, jer su se Kinezi odlučili za J-20 za svoje vazduhoplovstvo. Pakistan namerava da kupi upravo J-31. Kupovina ovih Miraža od Grčke bi bila promašaj jednak promašaju sa modernizacijom MIGova 29. U principu bačene pare. Možda bi imalo smisla da smo kupili dodatno modernizovane Miraže 2000-9 od UAE (uz ugradnju BVR raketa većeg dometa recimo Astra mk1) i pod nekim extra povoljnim uslovima. Međutim koliko pratim ti Miraži idu u Maroko? No, sve se na kraju svodi na politiku i spoljnopolitičku orijentaciju zemlje. Pošto smo se izgleda odlučili da budemo prilepak NATO-a, u budućnosti možemo očekivati isključivo istrošenu tehniku NATO članica.

PS

@DW
Šta nije tačno? FC-31 ili J-31 ne postoji u serijskoj proizvodnji, njegova varijanta za mornaricu J-35 kad se završi ići će na kineske nosače ali avion prosto nije zavšen niti je u serijskoj proizvodnji.
J-20 se ne nudi nikome, da se nudi kupio bi ga Pakistan. Tako da od njihovih aviona da vredi ostaje J-10 CE izvozna verzija J-10, koju koristi i Pakistan.
Modernizacija MIG-29 prosto nije promašaj. Zapravo, vrlo racionalna odluka koja nam spasla avijaciju i omogućila da steknemo iskustva sa tehnologijama koje ranije nismo imali. Šta će se novo nabaviti ne znam ali i ovo oko MIraža je, ako se ugovori, samo usputna stanica ka nečem novom da ne bi bilo prekida u korišćenju avijacije dok se čekaju novi avioni, koji god da se ugovore, ništa više ništa manje.

DW

@Prvo moraš da zadržiš doslednost u tvrdnjama pre nego što odgovoriš (mada bi bilo dobro i da navedeš izvor informacija za svoje tvrdnje). Tvrdiš da je J-31 još u razvoju što je netačno (tvoj prvi komentar, u drugom revidiraš stav). Mornarička verzija J-31 (J-35) je u još razvoju. Drugo, tvrdnja da se ne kupuje avion koji nije u ozbiljnoj serijskoj proizvodnji je opet netačna. Rusi nude (neuspešno) MIG-35 svima rednom iako nije u „ozbiljnoj“ serijskoj proizvodnji. Za serijsku proizvodnju je potreban dovoljan broj narudžbina. J-31 je namenjen za izvoz. J-20 nije za izvoz, a niti ja tvrdim da ga hoće Pakistan.
Modernizacija MIGova je čist promašaj i bačene pare. Čemu sticanje iskustva u modernizaciji ruske tehnike (pa još i kupovina silnih raketa R-77) ako ćemo preći na zapadnu (NATO) tehniku? Valjda bi bilo pametnije da smo 2013/14 kupili Miraže kao prelazno rešenje dok ne stignu Rafali?
Ono što zasigurno mogu da kažem je da se u Srbiji sve radi stihijski, bez plana i cilja šta se zapravo želi.

PS

Prosto se ne slažem da su bačene pare za modernizaciju. U tom trenutku vrlo logična odluka. Jer smo odlagali odluku o nabavci nečeg novog predugo. O novom avionu se razmišlja skoro 20 godina. Takođe, nije toliko bitno da li je oprema zapadna ili istočna, po prvi put smo dobili priliku da koristimo ometače, rakete dugog dometa i mnogo toga drugog. To znanje je solidna osnova za dalji razvoj vazduhoplovstva.
Drugo, mislim da je J31 i dalje u razvoju. Isto i ti pokaži dokaz da je završen i spreman za izvoz. To nisam našao i ne mogu da dokažem negativnu tvrdnju. Nema potrebe da se hvataš za svaku reč jer te ne napadam, nisam ni rekao da si pominjao Pakistan već ga navodim kao primer sa aspekta izvoza aviona pete generacije. Da su Kinezi vrlo oprezni oko toga.
Treće, ne pričam da li se kupuje ili ne kupuje nezavršen avion jer svaka roba ima svog kupca već da nema smisla da mi kupimo bilo šta što nije u ozbiljnoj serijskoj proizvodnji. Bukvalno ne postoji avion koji nije tek posle serijske proizvodnje i ispravljanja brojnih mana nakon par goina upotrebe tek mogao da iskoristi svoj potencijal. I to najčešće u nekoj modifikovanoj verziji. Što bi mi peglali neke za sada nepoznate mane novoprojektovanog aviona? A bukvalno svaki novi avion ih ima, istočni zapadni svejedno.

Da

Zna li neko koliko je dvoseda od ovih 24 najmlađih grčkih Miraža?

Odgovori
Da

Izgleda da su sve jednosedi. Znači, morali bi uzeti još 3-4 dvoseda od UAE ili Francuza…

Jo

Ako se ne varam, T6 je davno pisao o mogućnosti da se avioni Mirage 2000 uzmu od Emirata, ukoliko oni kupe Rafale. Ukoliko Srbija ima nameru da kupi Rafale, onda bi ova nabavka iz Grčke bila veoma logična, mogla bi da se zameni jurišna eskadrila u Lađevcima, a da se piloti treniraju za letenje na Rafalima. Ukoliko bi se odustalo od Rafala u zamenu za ove avione, ili ukoliko bi se za glavni avion uzimalo nešto drugo – cela priča ne bi imala smisla.

Odgovori
П

Да смо паметни купили бисмо Јас 39…

Odgovori
mM

Šveđani neće da ga prodaju nama. Nisu nam odgovorili za zahtev za tehničke podatke kad je pokrenuta cela priča oko aviona. Hrvatima nisu hteli ni da ponude najnoviju verziju već su im ponudili najblaže rečeno kante koje nisu mogle da se modernizuju na E standard. Zbog te politike su sebi napravili problem pa im malo ko i kupuje avione

Ni

Kakvo prijelazno rješenje sa avionima čiji resursi malo duže traju od migova? Čini mi se kako su ovdje neke druge geopolitičke igre u pitanju, neko sa strane plaća nabavu borbenih sredstava (mil-24, btr, sada i mirage2000) kako ne bi završila u Ukrajini.

Odgovori
Br

Ne bas, za BTR Madjarima dajemo puno municije i granata, za Mi-35P dajemo Nore ili i Nore i neku Tamnavu. Za Miraze, ako dodje do toga, takodje ce biti i neke trampe, verovatno rakete za Grad G2000… Takodje, Madjari, a mnogo ni Grci i Kiprani, nisu preterano odusevljeni sa slanjem svog oruzja u Ukrajinu.

м

Да ми лепо купимо те Мираже…па да Милорадовић накачи Маљутке на њих и Бог да нас види. :)

Odgovori
Pa

Kupuj polovne f16 i ne budalite više.Najbolji avion u istoriji (osim f15) dobijamo i vazdušnu silu i prestiž

Odgovori
Mi

F-16 je lep zbog te jedinstvene „mehur“ kabinskog stakla koje sigurno daje pilotu extra osecaj. Ima i lep blend trupa i krila sa gornje strane. Ali taj usisnik, i od dole sve, je jedan od najruznijih aviona meni. Stvar ukusa. Pokazao se odlicno, iako su ga stare SA-3 i SA-6 Kub skidali vise puta iako su par generacija stariji bili. Ipak je Rafal noviji diajn zmaja i meni daleko lepsi avion. A Gripen isto dobar samo jeftiniji i daleko sposobniji u prljavim ratnim uslovima koriscenja. F-16 je skup i zahtevan avion.

mi

Jeste, ali da li onaj tamo hoće da ti proda F16? Misliš da to već nekome pre tebe nije palo na pamet? Mi ne možemo da dobijemo USA naoružanje tačno nikad, jedino da uđemo u NATO.

Dj

>> Ali taj usisnik

Msilim da je on takav iz aerodinamickih razloga ali priznajem da ih ne razumem. Pretpostavljam da jedan usisnik ima manji aerodinamicki otpor od dva bocna. Ili je razlog bio prosto jeftinija proizvodnja. Ako neko ima konkretan izvor informacija o tome zamolio bi da postavi. Meni su interesantni usisnici na Rafale, oni su navodno veoma lagani i sprovode nezeljeno „haoticno“ strujanje umesto u turbinu na kanadere, cime pojacavaju njihovo dejstvo, takodje na F-35 imamo onu neku kao izbocinu na ulazu u usisnik vazduha koja izvesno odvraca nelaminarno strujanje od turbine. Mislim da je tu bitno razumeti kako se ti usisnici ponasaju prilikom manevrisanja vazduhoplova, mislim da je tu piutanje da li se zeli maksimalna brzina ili maksimalno odrzanje energije prilikom manevrisanja i da se te dve stvari ne mogu postici istovremeno,

Sr

@Djuka
Nema nužno veze sa čeonim otporom, dovoljno vam je logički da zaključite kako Miraž ili Gripen sa mnogo manje potiska postignu mah 2+. Motor u F-16 je poprilično veliki, treba mu više vazduha, takvo rešenje je najjednostavnije, s tim što treba reći da su sa sa promenom motora povećali usisnik. Kanardi na Rafalu služe nečemu drugom. Između ostalog, usis i pogonska grupa na Rafalu je rešena tako da u slučaju požara jednog motora, drugi ostane potpuno izolovan.

Mi

I ja se pitam zasto F-35 ima suprotan spoljni dizajn usisnika od F-22. Znamo da F-22 ladno postize daleko vece brzine. Maksimalna brzina F-35 je supercruise brzina F-22 dok krstari bez afterburnera , i F-22 dostize skoro 1M vecu maksimalnu brzinu od F-35. Izbor oblika usisnika za F-35 je morao doci zbog daleko pluseva kod nizih brzina. Ali sta je plus?
Isto ne razumem EF2000 zasto ima iz profila usisnik pod pravim uglom kao F-16, a recimo F-15, MiG-29, Su-27 familija, pa i onJ MiG-1.44 imaju usisnike pod uglom sto deluje mnogo logicnije sto se otpor vazduha tice.
Takodje B-1b, Tu-160, B-70 imaju iz profila pod pravim uglom usisnike, dok Konkord i Tu-144 zasečene kao F-15. Meni su naravno ovi pod uglom daleko logicniji i lepsi.

Fi

@Milos77
F-16 ima tkzv.kapljasti oblik kokpita sa velikim vizuelnim uvidom u situaciju,pilot je uzdignut te ima pogled prema zemlji,na svaku stranu i to izvrstan pogled.Staklo kokpita je neprobojno,integrisano odavno sa HUD prikazivacem te upotrebom HUD vizira ima 4D uvid u situaciju i ne mora da avion usmerava na metu vec sam pokret glave i oka npr.kao kod AH-64 APACHE helikoptera,zakljucava metu a posle toga je rutina.Nikakav mehur nema niti je toliko obaran avion od strane bilo kog PVO,bas suprotno,to je najkorisceniji i najubitacniji multirole avion avion sa najvecim rekordom izvrsenih zadataka u borbenim dejstvima na svetu sa najmanje gubitaka! Ogroman je tehnoloski jaz izmedju F-16 Block 52 i bilo kog ruskog aviona u korist F-16.To je dokazano i u svim svetskim sukobima,F-16 je najsmrtonosniji Multirolle Fighter aircraft na svetu.General Electric sada pravi sve motore za F-16 sa neverovatnim jakim potiskom a sam avion je neverovatno brz i agilan,manervabilnost je izuzetna tj.zastrasujuca.To je istovremeno i prvi avion na svetu u kome je integrisana AI te moze da izvodi borbene zadatke bez ljudske posade.Idealan izbor za srpsko Ratno vazduhoplovstvo i najbolji avion u klasi te sa Link 16 cini da RV Srbije ima uvid 247 nad nebom cele planete u realnom vremenu.To bi bio tehnoloski skok za Srbiju jedno 60 godina unapred.Vremenom,Srbiji bi dozvoljeno nosenje i eksplotacija AIM-120 air to air missiles,JAIM-260 air to air missiles i prilicno veliki asortiman jedrecih i raznoraznih hirurski preciznih bombi i raketa.F-16 je takodje platforma za Tomahawk cruise missiles,prve pametne krstarece rakete na svetu nastale krajem sedamdesetih godina dvadesetog veka.Eskadrila F-16 Block 70/72 bi bila resenje za narednih 40 godina obzirom da je to sasvim nov avion koji nosi isti radar i EW sisteme koji su integrisani na F-22 Raptor.Domet radara i otkrivanje i zakljucavanje cilja velicine lovca je 470 kilometara…

Mi

Jaoo, nisam verovao da ce se naci veci F-16 fan od Falcona, i to jos meni srecnom da da lekciju o savrsenom proizvodu. 😕. Ko da je AI ispisao promo za F-16 :-)

„…To je istovremeno i prvi avion na svetu u kome je integrisana AI te moze da izvodi borbene zadatke bez ljudske posade.“

Izgleda da je F-16 AI ovo iznad ispisao u svoje ime :-)

Falcone, (onaj originalni) Fighting Falcon te je ostavio u oblaku prasine :-))

Pe

@Fighting Falcon Dodao bih da je motor za F-16 u startu imao resurs rekordnih 9000 casova, a u isto vreme je MiG-29 imao 500, kasnije povecano na 1500.Ovo je zbog izuzetno kvalitetne precizne mehanike koju je oduvek imala Amerika, i Rusi nikad nisu.

Jo

@Petrovic Dusan – u pitanju je potpuno drugačiji koncept. Sovjetski koncept je bio da imaju veliki broj aviona za jednokratnu upotrebu. Ako će avion biti oboren u roku od 10 dana, onda je resurs od 500 sati dovoljan. Bilo je bitnije imati veliki broj aviona sa malim resursom, nego manji broj aviona sa većim. Ne tvrdim da je taj koncept bio ispravan, samo konstatujem njegovo postojanje.

Sa druge strane, fascinira me srpska opčinjenost Gripenom. Nabavka aviona je uvek strateška i politička odluka. Gripen dolazi iz nebitne zemlje, a njegovu prodaju mora odobriti američki kongres. Nije upotrebljavan u borbenim operacijama, ako ne računamo Libiju, gde je čekao da dobije svoje specijalno gorivo. Koncept aviona koji poleće iz ambara je interesantan, ali nije proveren u praksi. Poređenje Gripena i F-16 je neumesno. F-16 u raznim varijantama leti skoro 50 godina, proizveden je u skoro 5000 primeraka i prodat u 25 zemalja. Gripen leti 30 godina, proizvedeno je 300 komada i prodat je ili iznajmljen u 5 zemalja. Ako ne računamo safari u Libiji i patroliranje na Baltiku, nije izveo ni jedan borbeni let. Lista propalih ponuda je impozantna.

Mi

Jordan:
Koncept aviona koji polece iz „ambara“ nije dokazan u praksi? Sta onda gledamo u Ukrajni? Kako to da su nasi Orlovi preziveli svi do jednog misije bombardovanja KLA po kosovu pod budnim okom i potpunom kontrolom vazdusnog prostora celog NATO pakta ?
Mislim da je taj koncept ne samo dokazan, nego se sve vise i vraca u „modu“ sa obzirom da se sve bolje i lakse vide neprijateljski vojni objekti iz daleka, te se lako onesposobljavaju jeftinim kamikaza zujalicama.
To vase poredjenje F-16 i Gripena po proizvodnji nema nikakve veze sa koji je avion bolji za Srbiju ama bas ni u kom pogledu. To je kao kad Petrovic Dusan kaze da Su-57 ne postoji jer je napravljeno kako malo primeraka a F-35 ima 1000. Poredjenje baba i zaba.
Sto se ratnog iskustva tice, Rafal ga bas i nema mnogo takodje.

St

Ako su Mirazi uzimaju kao sredstvo za obuku i prelaz na Rafale jedno dana, onda je ovo ok ideja. Ako se kupuju kao zamena za Rafale, onda je ovo ravno veleizdaji.
Nikako ni u ludilu pristati na to sranje. Bolje dati brdo para Kini da protegnu sve okolne drzave da dopuste prelet njihovih aviona koje bi kupili nego ovo sranje kom je rok upotrebe pri kraju.

Cak treba ici dotle da se zapadnoj kamarili jasno ponudi opcija ili kupovine zapadnih aviona ili Kineska baza u sred EU pa nek se zezaju. A Kinesku sposobnost da projektuju svoju moc smo vec videli kad su preleteli preko pola sveta i niko nije smeo da pisne sto prelecu preko nato zemalja.

Ako je nabavka modernih aviona nemoguca, bolje naci 4 aviona koji samo mogu da rade air policing. Ugasiti RVO i stancati na milione dronova i balistickih projektila. Pokazali su se mnogo bolji od RVO u svim skorijim ratovima.

Odgovori
Dj

>> Cak treba ici dotle da se zapadnoj kamarili jasno ponudi opcija

Mislim da srpsku kupovinu aviona iz Kine niko ne bi registrovao.

St

@Djuka

Naravno da bi. Sve sto mi kupujemo se kontrolise. Ne kupujemo Rafale zato sto nam je tih 12 aviona nesto mnogo bitno nego se tim politicki nesto kupuje.

Mi

Kineski avioni Rafal (4.) generacije jos nisu sazreli, i verovatno i nece zbog prelaska na sledecu petu generaciju koja oblikuje avione drugacije dajuci im nizi radarski odraz. Takodje im daje vecu kupovnu cenu, ali sto je jos vise vaznu, daleko vecu cenu odrzavanja i cenu ogranicenja u ekstremnijim uslovima koriscenja, specijalno u ratnim uslovima gde se sve mora i ne ceka se fin dan za danom i cista pista. Ta generacije jos nikom nije sazrela. Ameri su najblizi, ali ce jos uzeti puno milijardi razvoja i modernizacija. Zapadna Evropa se nijebakcalai sa petom generacijom iz vise razloga. Preskup prezahtevan program, obecanja F-35 iz uncle USA, i naravno politika vezana za Lokid Martin (F-35/F-22)

Tek ce šesta generacije, tojest treca generacije STEALTH, i tek druga generacije STEALTH visenamenskih aviona postati nesto prakticno mozda u praksi i za zemlje poput balkanskih kojima treba 12-18 aviona, koje nemaju AWACS i koaliciju nekoliko zmalja sa istim avionima da se uvek politicki pridruze u boj ili odbranu.

Kupiti J-31 iz Kine nema smisla jer ga ni oni nemaju jos u seriskoj proizvodnji. To bi bilo jedva bolje od danas pazariti Šahmat od Rusa. Nikako! J-10C nije jos to.

Ipak je Evropa nama najbliza sto se pazara takvih aviona tice. 18-24 Gripen-E i mirna Bačka!

Dj

>> nesto mnogo bitno nego se tim politicki nesto kupuje

Nije realno verovati da mozes sa recimo milijardu evra kupiti naklonost jedne regionalne sile da ti ona valjda pomogne oko necega sto je mnogo, mnog vece…

Ma

Ovde Grcke i jos plus kad bi nekako lobirali Saudijce da prodaju Srbiji one svoje skoro potpuno nove sto su ponudili, Rafal bi bio cist visak za ono za sta je Srbiji potreban avion, mi nemamo nosac aviona niti nuklearno oruzije…. A za 20 godina dolazi novo vreme i pitanje je sta ce tada tehnoloski biti aktuelno u avijaciji. (Ako se prezivi do tada)

Odgovori
Ne

Uzeti sve koliko imaju. Penzionisati nemodernizovane Orlove. Uz sve sto nude uz njih prolazimo odlicno. Cekati Rafale i posmatrati prilike u svetu.

Odgovori
Ba

Ma kakvi Rafali. Srbija ih nemoze dobiti dok je god Vucic tamo. Ovo je bezbolno da narod vidi i ne sazna istinu ali bez obzira Mirage je top avion.

Odgovori
Al

Treba bazirati odbranu zemlje na pvo sisteme recimo patriot Pvo sistem ili SS-400 kakvi avioni za to treba mnogo više novaca i obuka tehničke službe i pilota a ništa nećeš dobiti sa 15 aviona.Ako već uzimamo avione nikako ruske!

Odgovori
Mi

Rafal je najsuplji avion na Planeti! Za 12 rafala 3,5 milijardi €, ko je ovde lud ? Skuplji je i od F35 a da ne pominjem Suhoje. Za taj novac bi kupili 100 komada SU35. A rafal je beba za SU35 jer je domet njegovog radara kao i raketa vazduh-vazduh za oko 100km kraći od opreme SU35! Pa rafal neće ni znati da je već naciljan i da se sudnji čas približava.😄 A posebna priča je da li treba kupovati sofisticirano naoružanje od neprijateljskih zemalja. Sasvim je moguće da u komplikovanim elektronskim sklopovima bude umetnut hadver i softver koji bu u odsudnom trenutku sabotirao letilicu ili određenu funkciju. Ovaj proces bi bio lako pokrenut daljinskom komando. Zbog složenosti elektronskih sistema i neposedovanja soskoda našim stručnjacima nije moguće da otkriju maliciozne pretnje. Zato razmislite šta i od koga kupujete!

Odgovori
Ig

A velicina cilja nije bitna? Jesi li siguran da bi SU35 pre otkrio Rafala? Cuvena ruska elektronika…

Si

Mile ne kostaju sami avioni 3 mlrd. Tu je naoruzanje, obuka simulatori… Evo za primjer, od 1 mlrd hrvatske nabavke avioni su kostali nesto manje od 500 miliona. Ostatak je isao na obuku, simulatore, oruzje, rezervne dijelove itd itd. Znaci da bi po komadu sami avion kostao oko 42 miliona. S obzirom da Srbija kupuje nove, vjerojatno je cifra oko 80-90 mil po komadu. E sad za usporedbu prva serija F-22 je kostala 350 mil po komadu. Danas je to palo na cca 200 mil po komadu. Pa sad ti reci jeli 80 m previse za jedan vrhunski avion.
Btw SU-35 u teoriji ne bi nikad dosao u poziciju da moze ispaliti raketu na Rafal jer bi ga meteor ocistio prije nego mu se Rafal pokaze na radaru. RCS ispod 1m2 mu to omogucava. Suhoj sa cca 5m2 je u situaciji da ce prije Rafal otkriti Suhoja nego obrnuto. Onaj koji prvi vidi, prvi i puca.

Jo

Ako Srbija kupi močne rafale iz grčke, biti će opasnost za Hrvatsku jer mogu da nose nuklearno oružje.
Hrvatska treba da pita Francusku i Grčku zašto Srbiju koja je glavni faktor nestabilnosti na balkanu naoružavaju nuklearnim oružjem

Odgovori
Av

Mirazi nisu toliki mocni. Svaki avion moze da nosi nuklearno oruzje, ali stvar je u tome dali ga imas. Cije ce to nuklearne rakete da nose srpski Mirazi? Makedonske?

Na stranu besmisleno poredjenje Srbije i Hrvatske. Po stoti put: Hrvatska nije tema u Srbiji. Srbiju Hrvatska ne zanima, osim kao susedna drzava. Jedini nacin da Srbija uradi bilo sta vojno prema Hrvatskoj je da bude direktno napadnuta. I to od stane Hrvatske, ne NATO. Tako da se manemo sta bi bilo kad bi bilo tema?

Th

@Joka
Nikako Rafalle nego Mirage-2000. Koje nuklearno oruzje? Hrvatska ima 10+2 Rafalla. Sta bi to po tvojoj logici znacilo.

@Avala7
Njemacka je bas F-35 izabrala da bi imala mogucnost da dobije pravo koristiti takticko nuklearno oruzje. Po tisuciti (1000 ili hiljada) put. U Hrvatskoj je Srbija i njen vrhovni thema samo „sprdnje“. Da svom narodu pokazu da ima gorih od njih.

Op

Nikakve Miraze i Rafale kupovati. Neka se komšije i pustinjske zemlje sa previše para, bave sa tim.

Srbija da kupi neki jeftini Kineski lovac kao zamjena za MiG-29, a koji školski kao zamjena za Orlove i Galebove.

Ostale pare preusmjeriti na jačanje PVO, PED, artiljeriju i dronove. Mala flota aviona ne može mnogo, a sadašnji ratovi nas uče da se PVO i artiljerija i te kako još mogu skrivati u blizini same granice neprijatelja, tako da ta dubina teritorije koju Srbija nema, nije potpuno nepremostiva.

Odgovori
Ne

Ali bilo bi ih vise od 30. Plus je stvarno sjajan dil.

Op

I dalje su to stari avioni, koje je vrijeme preteklo ili će ubrzo. Avioni kojima zapad može da te ucijenjuje. I dalje onda nema rješenje za školsku avijaciju.

Za jednu milijardu možda možeš da izvučeš kod Kineza 40 ganc novih JF17, sve sa pratećom opremom i mozda PL-15, što je isključeno da bi dobili od zapada (Meteor, AIM-120), a možda mogu nositi i sadašnje naoružanje iz inventara RV VS. Znam da se JF17 ne prosavljava bas, ali je svakako svaki lovac RV VS kao golub protiv orla, u slučaju konflikta protiv nato ili zapada.

Najradije bih gledao FC-31 i L-15B.

Re

Само да вас подсетим да је 1991. Руска војска оборила 2 миража 2000 који су тада били најсофистицирани авиони и пали су у јадранско море, тако што су се само угадили, јер су им поручили када је почео рат да не прелазе границу, исто као што се угасио носач авиона када је упловио у јадранско море, па је добио обавештење на аматерској радио мрежи да га одшлепају, када је напустио јадран све се вратило у нормалу и да напоменем да је био на нуклеарни погон. Једини авион који нама одговара перфомансама и ценом је миг 35, све остало су глупости или прање пара!!!

Odgovori
Ki

Kako u tekstu pise sa oficirom i pilotom F-22 je Vucic razgovarao,zatim sa Makronom.Posto su modernizovani orlovi dobili modernizovanu avioniku slicnu kao kod Rafala , ako Srbija dobije od Gecke polovne Mirage -2000-5 znaci Srbija kupuje Rafale ili koji slucajem vidimo polovne F-16 C i D to znaci zaokret Srbija kupice F-35 jer oni sigurno kostace manje od Rafala je 12 aviona sigurno kostace manje od 3 -ipo milijarde

Bo

Na osnovu cega zakljucujete da nam je potreban mig-35? Taj avion je proizveden par komada za akro grupu i nista vise. Nema zavrsen aesa radar,nema ni kupaca na vidiku tako da se ni cena ne zna. Kada bi kojim slucajem mogli da izaberemo avion sa trzista, ja mislim da bih mig-35 bio na zadnjem mestu. Jednostavno avion koga niko ne zeli pa ni sama VKS.

YP

Zaboravio si obaranje B2 i uništavanje aerodroma Rinas.
Šteta da se ovakve bajke ne nađu u jednom sabranom delu…

Re

Dobri su Miraži a verovatno i Francuzi to prihvataju.Zavisi sad i od Grka koliko će da traže para ili proizvoda naše namenske.Ne bi me čudilo da dil ubrzo padne.

Odgovori
Mi

Mislim da je ovo dobra ideja ukoliko smo se odlucili za Rafal. Taman da se ljudstvo uhoda sa francuskom tehnikom i metodama rada…
Sa druge strane ne razumem ove po komentarima koji pominju neki J20… Kinezi se sami nisu dovoljno opremili njim, niti ga prodaju, niti bi nam reano dali tako nesto.
Odlicna opcija po meni je i JF-17 blok 3 koji je nedavno kupio Azerbejdzan i to 60 komada za 1,6 milijardi dolara sa svom pratecom opremom. A pre par dana je bio i nacelnik generalstaba Azerbejdzana u Srbiji…

Odgovori
Ki

Mihailo upisi JF-17 Block 4 ili JF-17 x videces avion 5 generacije jednomotorni ,JF-17 block 3,2 Lovac bombarder

Pe

@King Sta Vam to znaci „avion 5 generacije“, to samo Kinezi tvrde.U realnosti, do 2024 jedino Amerika i medjunarodna kooperacija koja pravi F-35 su ikad napravili avion 5 generacije.
Amerika je tokom desetina godina ulagala milijarde u teoretski i prakticni razvoj tehnologije „stealth“, kao u supercruise, te drugih elemenata „5 generacije“.
Kinezi i Rusi su napravili neke avione koji spolja lice na F-22 i F-35. Ali nisu prosli ni jedni ni drugi te godine razvoja, niti su imali novac i obucen personal da razvije tako nesto.

He

Samo Jas Gripen 39 C/D varijanta. Najnoviji model E je preskup. Tu bi i sklopili ugovor oko drugih sistema koji Saab proizvodi.

Odgovori
Jo

Nikada! Šveđani se nisu odostojili da odgovore na zahtev za ponudu pre 10-15 godina. Da je Srbija poslala pismo u Ameriku i tražila ponudu za F-22, dobila bi ljubazno „fck off“ pismo, ali bi dobila odgovor. Ovi se nisu udostojili da odgovore. Ne zaslužuju da Srbija bilo šta kupi od njih. Pri tome, nisu ni neka bitna država, pa da se prave neka strateška partnerstva.

Ne

Kopao malo po internetu i na nekom Times of India pronasa da Indijci tvrde da Grci traze 7 miliona po komadu, sa pratecom opremom i delovima. Skoro pa dzaba.

Odgovori
mi

Ovde ljudi i dalje tripuju kupovinu ruskih aviona. Neverovatno koliko su odvojeni od realnosti.

Odgovori
Da

UAE imaju još moderniju i noviju verziju miraza kakvu nemaju ni Francuzi …

Odgovori
Vl

Da li se naši interesuju samo za 18 novijih (2007 godište) Miraža 5 Mk.2 ili ih interesuju i onih 24 komada starijih varijanti koji su konzervirani 2021?
Noviji Miraži bi mogli zameniti Mig-ove a stariji Orlove dok ne stignu novi avioni.

Odgovori
Zo

Miraž 2000 je odlično rešenje za Srbiju trenutno. Ni Francuzi ga se ne odriću i koristiće ga još dugo.
Jednomotorni, veoma brz avion sa verujem mnogo kraćim vremenom reagovanja dežurnog para nego dvomotornog miga 29 a i Rafala sigurno. Za malu zemlju naše konfiguracije jako bitno. Šteta je što nekada davno nismo izabrali njega, a ne mig 29. Rekao bih da nam trenutno treba nešto da premostimo desetak godina dok se situacija kod nas, u svetu, na tržištu i u tehnološkom smisli malo ne razbistri.Ali to smo govorili i kada su uzeti polovni migovi pa se nije mnogo šta promenilo.
Uz to ako smo se odlučili za zapadne avione sigurno je potrebno da upoznamo razne procedure i tehnologije pre nego što pređemo na nešto moćnije i novije. Uzimajući naravno u obzir tehnološku razliku. Ipak između upotrebne vrednosti rafala i miraža 2000, kada oba koriste rakete mica i nema neke velike razlike.

Odgovori
Mi

A mjerio si brzinu reakcije Rafala i MiG 29 pa to iznosis kao cinjenicu? I kakve veze ima dvimotorac u odnosu na jednomotorac i brzinu uzlijetanja. Opet mjerio si?

Vl

Mislim da bi bilo interesantno da napisete clanak sa analizom ovog tipa aviona.

Odgovori
Š

Kupovina 18-24 Grčka Mirage 2000-5Mk2 za manje od milijardu evra sa nešto manje od polovine preostalih resursa tj. mogućnošću korišćenja u RV i PVO VS posle remonta i modernizacije u periodu od 15-20 godina bio bi pravi potez naravno uz kupovinu novih 12 Rafale-F4.1, tako bi imali dve borbene eskadrile opremljene VnBA u periodu od 2030 do 2045 a po isteku resursa na Mirage mogla bi da se dokupio još jedna eskadrila tj 12 letelica Rafale polovnih ili ako bude postojala mogućnost i novih 2045. Tako bi obezbedili jednostavniji za početak prelazak na nove Rafale i ujedno zamenili Mig-29 i Orao kojima ističu resursi u narednih 6-8 godina. Takođe i UAE imaće uskoro u ponudi prodaju Mirage 2000-9. To je moje viđenje tehničkog dela a politički je takođe prihvatljivo iz više razloga Francuska dobija novog korisnika njihove tehnike, Grčka dobija novac za dalje opremanje Rafalima i garanciju da njihovi avioni neće završiti u Ukrajini što odgovara i Rusiji, SAD se ne bi protivile takvom opremanju RV jer je od NATO članica a to je jasno i pokazla Abasada SAD u Beogradu kada je javno podržala na Instagramu pregovore Srbije i Francuske za kupovinu Rafala.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor