[REPORTAŽA] „Fly One“ simulator Boinga 737NG na Novom Beogradu: Kako sve profesionalci mogu koristiti novi simulator letenja

15. jul 2025

Letnja ekspanzija KLM-a: Nove linije, povećanje frekvencija

14. jul 2025

Direktorat Civilnog Vazduhoplovstva nastavlja sa donacijama u domenu aerodromskog obezbeđivanja aerodromu Niš i Aerodromima Srbije

10. jul 2025

Novine za putnike na aerodromu „Nikola Tesla“: „Self check-in“, „baggage drop-off“ i optimizam ka postizanju cifre od 15 miliona putnika godišnje do kraja koncesije

10. jul 2025

[IATA AGM 2025] Izazovi bezbednosti komercijalnog avio-saobraćaja: Nedovršene istrage nesreća, problem kadrova, nedostajući motori i MRO kapaciteti

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Udruženje avio-kompanija upozorava: Evropski avio-saobraćaj gubi na konkurentnosti zbog rastućih troškova i nefleksibilnih regulativa

9. jul 2025

[IATA AGM 2025] Krvna slika globalnog avio-saobraćaja: Novi podaci vitalnosti prevoza ljudi i robe vazduhom

8. jul 2025

Kako je restauriran i konzerviran Titov Iljušin 14 u Muzeju vazduhoplovstva

27. jun 2025

Air France otvara restoran u pariskoj Galeriji Lafajet

26. jun 2025

Vlada Srbije smenila Rašu Ristivojevića i za novog direktora SMATSA-e postavila Slobodana Cvijana

26. jun 2025

„Aerodromi Srbije“ najverovatnije operatori vertiporta za eVTOL letelice, „Nikola Tesla“ najavljuje nove rekorde u broju opsluženih putnika

25. jun 2025

Program lojalnosti Er Frans-KLM grupe „Flying Blue“ obeležava dve decenije postojanja

12. jun 2025

„Fly One“ posle Ljubljane i Zagreba u Srbiji: Simulator letenja Boinga 737NG počeo sa radom na Novom Beogradu

12. jun 2025

Er Srbija se nagodila sa putnicima Embraera koji je doživeo udes na „Nikoli Tesli“, CINS (ponovo) kasni sa objavljivanjem izveštaja

11. jun 2025

[REPORTAŽA] Jat Tehnika obavila prve C1 servise Boinga 737 MAX u ex-Yu regionu

10. jun 2025

Potpisan Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Gruzije

6. jun 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“

30. maj 2025

Ambasadroka Srbije u Francuskoj u poseti Erbasu u Tuluzu

29. maj 2025

SMATSA od 15. maja uvela radarsku kontrolu letenja u AKL Beograd, do 2027. godine „ground radar“ na „Tesli“

22. maj 2025

Viz er preuzeo prvi A321XLR, postaje i prva avio-kompanija na svetu koja koristi Prat & Vitni GTF motore na XLR modelu

21. maj 2025
[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“
Prvo prikazivanje medijima. Novi AOCC (Airport Operations Control Center) aerodroma "Nikola Tesla" / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

Gotovo sinhronizovano, srpska nacionalna avio-kompanija i operater beogradskog aerodroma kompanija „Belgrade Airport“ su u par dana predstavili konkretne korake ka poboljšanju oba svoja sistema saobraćaja pred vrhunac ovogodišnje letenje sezone u julu i avgustu.

Kako je za Tango Six pre nedelju dana ispričao direktor Er Srbije Jirži Marek, odlučeno je da se za ovu sezonu obezbedi dodatni kapacitet, odnosno odredi određen broj aviona koji se već nalazi u floti kompanije kao rezerva u slučaju nepredivđenih okolnosti koje mogu poremetiti operacije. Marek je ranije kazao da će se opreznije uvoditi nove linije (tek kada potrebni dodatni avioni budu fizički u Beogradu) a korak ka obezbeđivanju kontrole nad svakim segmentom operacija biće i Er Srbijin udeo u srpskom entitetu kompanije Menzis.

Danas su u rad pušteni novi „ček-in“ šalteri / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Danas je kompanija „Belgrade Airport“ organizovala obilazak terminala i „airsidea“ aerodroma „Nikola Tesla“ za medije kako bi predstavila infrastrukturna i operativna unapređenja. Cilj je, kao i Er Srbiji, da se kolaps od pre tačno godinu dana ne ponovi.

Obilazak je vodio Petar Novaković, direktor aerodromskog razvoja „Nikole Tesle“. Turom koja je simulirala standardni tok prosečnog putnika kroz aerodromsku zgradu, Novaković je rezimirao nove brojke:

– Danas su pušteni u rad dodatni šalteri za prijavu putnika. Ove sezone ćemo ih imati ukupno 90, u odnosu na 57 koliko ih je bilo prošle sezone. –

„Belgrade Airport“ je za graničnu policiju sada obezbedio 16 šaltera za proveru putnih dokumenata, nakon kojih putnici prolaze KD kontrolu koja će ove sezone imati 12 linija (prošle sezone bilo ih je samo 6 zbog građevinskih radova) sa „Nuctec“ mašinama za skeniranje ručnog prtljaga koje ne zahtevaju vađenje laptopova i drugih elektronskih uređaja kako bi mogli da skeniraju kompletnu torbu. Tu su i QPS „Rohde & Schwarz“ skeneri za telo.

Trenutni propusni kapacitet ove postavke je dovoljan da opsluži, procenjenih, 2700 ljudi u vršnom času letenje sezone.

Fizički uvećana čekaonica za prtljag i veći broj novih karusela / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Novi „Inclined Dispenser carousel“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Novaković je potvrdio da će se nakon puštanja u rad novog (tri puta većeg) „Duty Free“ sektora nastaviti sa širenjem prostora nakon kontrole putnih dokumenata koji je nazvan „Centralna komercijalna zona“. Ova zona, sa dodatnim sadržajem (ne samo za šoping), biće kompletirana do kraja godine.

Kada je dinamika transporta prtljaga kroz zgradu u pitanju, Novaković naglašava da će od ove sezone sve tri sortirnice biti „integirsane“. To, kako kaže, u praksi znači veću fleksibilnost za hendlere koji će moći da preusmeravaju prtljag u slučaju otkaza jedne tačke u sistemu i da bez problema opslužuju najudaljenije parove ček-in šaltera i pozicije sortirnice. U praksi ovo bi trebalo da obezbedi, kako Novaković tvrdi, mnogo manju verovatnoću potpunog otkaza toka kretanja prtljaga.

Na dolasku, u holu kontrole putnih dokumenata (koji je fizički proširen), sada ima 13 šaltera za osoblje Granične policije u odnosu na 8 koliko ih je bilo prošle sezone.

Pre nekog vremena puštene su u rad i nove trake (karuseli) za prtljag. „Nikola Tesla“ sada ima tri jednokrake i jednu dvokraku traku koje će omogućavati opsluživanje većeg broja dolaznih letova po traci.

– U prostoru karusela za prtljag putnici će sada imati čak tri puta više prostora. Takođe smo unapredili i Sistem za upravljanje prtljagom, čime je kapacitet povećan na približno 3.800 komada prtljaga na sat. Sistem je sada povezan sa svim zonama za registraciju i preuzimanje prtljaga, čineći ceo proces efikasnijim kako za putnike tako i za operatere zemaljskog opsluživanja zadužene za opslugu prtljaga. – kazao je Novaković.

Nova traka za putnike iz non-OSS („One Stop Security“) zemalja koja direktno vodi do hola za proveru putnih dokumenata / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Dolazni hol pred kontrolu putnih dokumenata fizički uvećan uz dodatne šaltere. Konkretan rad u punom kapacitetu i manje zadržavanje putnika pred proveru pasoša u nadležnosti je Granične policije, ne aerodroma / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na kraju smo obišli i novi AOCC (Airport Operations Control Center) koji je pored dodatnog video sistema za nadzor „airsidea“, i najavljenog uvođenja A-CDM sistema („Airport Collaborative Decision Making“) dobio novi BMS („Building Management System“) koji će omogućiti instant obaveštavanje otkaza ključnih sistema zgrade terminala.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pr

Koja je poenta veceg broja saltera pogotovo na sigurnosnoj i pasoskoj kontroli ako su zatvoreni? Ne jednom mi se desilo da je samo 40-50% saltera otvoreno.
Takodje da li cinjenica da se laptopovi ne moraju vaditi znaci da prolaze i tecnosti vece od 100ml?
Hvala.

Odgovori
Al

To je pitanje za drzavu, odnosno MUP. Ne moze koncesionar da natera drzavu da posalje dovoljan broj granicnih policajaca.

ma

Četvrtog kada sam ja prolazio radilo je šest šaltera punom parom. Doduše na jednom je gorelo crveno na onom semaforu iznad pa je to malo zbunjivalo ljude. Ali sve u svemu brzo je se kretalo.

Pr

Sigurnosna kontrola nije pitanje za MUP nego za Aerodrom Nikola Tesla.

Mi

Mene na BG aerodromu malo nervirucka ponuda hrane i pića, koja ajd što je skupa (skupa je na skoro svim aerodromima sveta), već što je kvalitet ponuđenog OČAJAN. Ponuda peciva u jednom Lidlu jeste 2x kvalitetnija hrana od one koja se može naći na BG aerodromu, a kafe su im u rangu onih oko Bubanj Potoka.

Visoke cene razumem, monopol, vrv. su i gigantske cene zakupa prostora, ali daj onda i neki bar umeren kvalitet za taj novac. A ne da lisnato pecivo u „Hleb i Kifle“ na Nikoli Tesli platim 5x skuplje nego u radnji istog lanca u gradu, plus još i bajato i spljeskano (u gradu je i svežije i bolje spremljeno, isti lanac pekara).

Takođe, i novi klozeti na BG aerodromu su već sada vrlo zapušteni i slabo i retko čišćeni.

:(

Odgovori
Č

Bravo!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs