„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024
[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote
Direktor Er Srbije Jirži Marek u Dubaiju, pred početak IATA AGM konferencije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

Direktor Er Srbije Jirži Marek kazao je u ekskluzivnom intervjuu za Tango Six portal da će dva dodatna širokotrupna aviona A330-200 stići do kraja ove godine, kao i da će kompanija do dve nove destinacije u Kini početi da saobraća u oktobru i decembru.

Otkrio nam je da će nacionalna avio-kompanija u vrhuncu ove letnje sezone na taj način organizovati svoje operacije da će obezbediti dovoljno rezervnih kapaciteta u svojoj floti kako se prošlogodišnji izazovi i povremena odstupanja od planiranog reda letenja ne bi ponovili.

Marek za Tango Six prvi put govori o novom „loyalty“ programu ali i najavljuje da će nacionalna avio-kompanija ponovo pokrenuti svoj kadet program za pilote u saradnji sa Vazduhoplovnom akademijom.

Razgovor sa Marekom obavili smo u Dubaiju, dan pred početak IATA „Annual General Meeting“ konferencije, najvećeg okupljanja direktora avio-kompanija na svetu.

Tango Six će ove nedelje izveštavati sa ovog događaja.

Kina spremna, A330 pronađeni, povratak Embraera

Marek je za Tango Six potvrdio da su dodatna dva A330-200 osigurana i da kompanija prvi sledeći avion već interno označava po prvoj sledećoj registraciji za širokotrupne letelice ali naglašava da će odluka o troslovnoj kombinaciji naravno biti na Direktoratu civilnog vazduhoplovstva.

Kako Tango Six saznaje, jedan od širokotrupnih A330-200 biće ukrašen EXPO 2027 dekalom. Marek nije želeo ni da potvrdi ni da demantuje naša saznanja.

– Očekujemo „Romeo Deltu“, kako ga trenutno interno zovemo, u Beogradu krajem jula, početkom avgusta. Ne mogu trenutno dati precizniji datum jer on zavisi od radova na pripremi aviona za saobraćaj. Svakako znamo da avion ulazi u hangar radi tehničkih radova 1. jula. Najkompleksniji deo radova je stajni trap, za ove radove je kompanija od koje iznajmljujemo avion rezervisala slot u Lufthanza Tehnici, ali kao što smo videli prošle sezone, svašta može da se dogodi pa zato nikada nije zahvalno govoriti o fiksnim datumima.

Drugi A330 bi trebalo da dođe u oktobru, najkasnije u novembru ove godine. –

Bez uvođenja novih destinacija dok se novi avioni fizički ne pojave u Beogradu. Marek na 4. Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope / Foto: Dimitrije Ostojić, SEAS

Kada je reč o početku saobraćaja na dve nove destinacije Er Srbije u Kini posle Tjenđina – Šangaja i Guangdžoua, Marek kaže da će se to dogoditi ove godine. Kompanija očekuje da će do kraja juna dobiti slotove i druge neophodne dozvole. Jedna linija biće otvorena u oktobru, druga u decembru. Naknadno će biti objavljeno koja linija u kom mesecu, u zavisnosti od odobravanja slotova.

Marek obećava bolju organizaciju saobraćaja u julu i avgustu, kada se tradicionalno očekuje najveći broj putnika:

– Er Srbija će u piku ovogodišnje letnje sezone, kao što sam to kazao na vašoj konferenciji, unaprediti pristup planiranju i rezervnim kapacitetima na osnovu lekcija od prošle godine.

Nećemo najavljivati nove destinacije dok letelice na kojima baziramo te nove destinacije nisu fizički u Beogradu. Primer su poslednji ATR-ovi koje smo planirali ranije, ali su isporuke ponovo kasnile, čekamo još uvek da stigne deseti avion.

Er Srbija, kaže Marek, (ponovo) uvodi Embraere po planu, i nada se da neće biti odlaganja početka njihovih operacija. Budući da će Er Srbija sada Embraere koristiti po „dry lease“ modelu, zaposlila je nove posade sa ovim tipom letelice u dozvolama i oni se već nalaze u Amsterdamu na simulatoru pred svoju službu u Er Srbiji. Što se Embraera tiče, Er Srbija će za početak iznajmljivati dve letelice. U zavisnosti od dinamike zapošljavanja novih posada, i od drugih faktora, zavisiće koliko će se brzo ova flota širiti, ali kompanija to svakako želi.

Lekcije prošlog leta

– Kako bismo osigurali da nam se prošlogodišnji izazovi ne dogode u vrhuncu ove letnje sezone, na taj način ćemo organizovati naš saobraćaj i korišćenje flote da ćemo raspolagati sa dovoljnim rezervnim kapacitetima koje ćemo moći da angažujemo ukoliko imamo poremećaje u saobraćaju.

Nekada je „AOG“ (Aircraft On Ground – letelica ima tehnički otkaz zbog kojeg ne leti) trajao nekoliko sati dok se ne otkloni, danas možete biti srećni ako se „AOG“ reši za nedelju dana. Danas je sve što se odnosi na lanac snabdevanja i nabavku rezervnih delova veoma kompleksno i vremenski traje, za sve avio-kompanije. – kazao nam je Marek.

Prošle sezone, pored flote Er Srbije, problematično je bilo i opsluživanje aviona. Nacionalna avio-kompanija objavila je ove nedelje poslednje korake za formiranje „joint venture“ kompanije za opsluživanje aviona sa globalnim gigantom u ovom biznisu, kompanijom „Menzies Aviation“. Marek kaže da će suvlasništvo u kompaniji pomoći Er Srbiji da kontroliše poslovanje zajedničkog entiteta i tako sprečiti da se ponove prošlogodišnji izazovi, na koje kompanija tada nije mogla da utiče.

– Beogradski aerodrom će nastaviti da raste kroz nadogradnju infrastrukture i nadamo se da će preduzeti sve neophodne mere kako bi se ograničili negativni uticaji na putnike i obezbedilo bezbedno i neometano funkcionisanje, bez uticaja na naše operacije, jer je taj deo van naše kontrole. –

Uskoro 4 širokotrupna aviona u floti / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

– Podsetio bih da u vrhuncu ovogodišnje letnje sezone imamo dva velika događaja koji bi trebalo dodatno da povećaju broj prevezenih putnika i koji će dodatno opteretiti saobraćaj većine avio-kompanija u Evropi – radi se o Olimpijskim igrama u Parizu i evropskom prvenstvu u fudbalu. To je dodatni razlog zbog kojeg će pomenuti rezervni kapaciteti koje smo obezbedili pomoći u nepredviđenim situacijama kada se kašnjenja i slotovi prelivaju kaskadno na druge delove operacija.

Interesantno je da, kao i druge avio-kompanije, trenutno, ne vidimo povećanje broja rezervacija letova za oba događaja. Logično, ovakva „savršena oluja“ dva događaja, ove vrste, bi trebalo da se odrazi na povećanje broja rezervacija u tom periodu, za te destinacije, ali avio-kompanije i dalje ne vide te rezervacije. Niko nema odgovor zbog čega je tako, ne znamo da li će putnici odlučiti da putuju u poslednjim trenucima ili očekuju otežano putovanje tokom tih izuzetno posećenih događaja, pa razmišljaju da li da ih uopšte uživo i posete. – kaže direktor Er Srbije.

Marek je najavio i interesantnu posledicu rekordne flote kratkoprugaških ATR-ova.

– Trenutno analiziramo kako ćemo uposliti dodatne ATR-ove tokom zimske sezone. Još ne mogu da otkrijem ali biće nekih pozitivnih iznenađenja kada budemo odlučili da zadržimo neke letnje linije i tokom zime. Takođe ćemo planirati i uvođenje novih kraćih destinacija tokom zime, koje su idealne za letelice tipa ATR da ih istraži i dokaže. –

Internet u avionima, program lojalnosti i obuka novih pilota

Kada je reč o ponovnom uvođenju interneta u flotu Er Srbije, njen direktor za Tango Six kaže da se o tom pitanju i dalje vode analize. Podseća da je u industriji pravilo da putnici nikada nisu zadovoljni cenom, da tehnologija ne može garantovati savršeno iskustvo, da je ugrađivanje interneta u avione jako skupo i da je Er Srbija, u doba kada je koristila Panasonikovo rešenje, videla iskustveno da je internet koristilo samo do 4% putnika.

Marek je potvrdio da je pilot projekat sa američkom kompanijom „Bluebox“ završen, da se sada analiziraju podaci korišćenja ovog sistema koji nije baziran na internetu već je reč o dovoljno kompaktnom hardveru koji se lako instalira u sve letelice i koji omogućava strimovanje sadržaja na sve vrste uređaja preko lokalne mreže. Odluka o uvođenju „Bluebox“ sistema ipak, kako Marek kaže, i dalje nije doneta.

Er Srbija takođe prati i iskustva kompanija koje instaliraju Starlink, kaže Marek, i ta iskustva će takođe imati uticaja na konačnu odluku o vraćanju interneta u avione koja, kako ipak naglašava, neće biti doneta u bliskoj budućnosti.

Planirani izgled novog, većeg, salona za putnike biznis klase / Ilustracija: Er Srbija

– Kada pričamo o „soft product“ kategorijama, više ćemo se fokusirati na poboljšavanju keteringa, „buy on board“ ponude, razmišljamo o uvođenju i „duty-free“ ponude. Prošle nedelje smo predstavili i naš novi projekat, izgradnju novog i većeg poslovnog salona. –

„Biznis laundž“ deo je, između ostalog, i programa lojalnosti, za koji Marek kaže da će Er Srbija napraviti potpuno novi, koji će se bazirati više na „lajfstajlu“, imaće novo ime, više će biti orijentisan na dobijanje poena kroz partnerske kupovine a Er Srbija će, najverovatnije, prvi put u istoriji uspostaviti i partnerstvo sa bankama i ponuditi brendirane „loyalty“ kreditne kartice.

Kompanija je nedavno zaposlila eksperta koji će voditi ovaj program, imaćemo grupu ljudi koja će na njemu raditi i uskoro se očekuje fiksiranje svih njegovih parametara i kampanja promocije. Želja i cilj kompanije je da sa novim programom lojalnosti započne ove godine. – potvrdio je Marek.

Ponovo kadet program za pilote u organizaciji nacionalne avio-kompanije / Foto: Vazduhoplovna akademija

Er Srbija je počela da razgovara i da razvija svoj novi program za obuku pilota „od nule“, odnosno – „kadet program“, zajedno sa Vazduhoplovnom akademijom, koji će biti organizovan u Vršcu. Takođe, nakon objave potpisivanja ugovora za prvi simulator letenja, Er Srbija priča sa Akademijom i o dodatnim simulatorima za budućnost.

– Međutim, ono što bih posebno želeo da istaknem je i naš program plaćene letnje prakse „Take off“ koji smo počeli da promovišemo pre nekoliko dana. Zaista želimo da budemo kompanija koja će pomoći mladima da otkriju svoje nove potencijalne karijere i u korporativnom delu našeg biznisa.

Ograničili smo broj mesta za prijavu, do sada nam se prijavilo preko 500 mladih. Želja nam je da ovaj program bude izuzetno kvalitetan, da ne idemo na kvantitet. Zbog toga će svaki praktikant imati svog mentora. – kazao je Marek.

Kada je reč o kastomizaciji kabina, odnosno unifikaciji konfiguracija i broja sedišta u floti koja svake godine raste, Er Srbija će u narednim mesecima fiksirati ove konfiguracije.

– Neki od ATR-ova su došli u flotu sa 70, neki sa 72 sedišta. Broj sedišta za flotu tipa aviona ATR-72-600 biće 72.

Svi Erbasi A319 će imati 144, dok će svi A320 imati 180 sedišta. Razmatramo različite proizvođače sedišta kako bismo smanjili njihovu težinu, što može uticati i na ukupnu potrošnju goriva i posledično smanjiti emisiju CO2. – rekao je Marek za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Si

Nadam se da posto su ušli u JV program sa Menzies oko zemaljske opsluge da mogu da utiču na njih i oko plata radnicima. Ako ne povećaju plate za min 30 procenata dzaba Mareku svi planovi, proslo leto se ponavlja i cak moze biti i gore. Nezainteresovanosti radnika, bolovanja, kašnjenja, nedostatak radnika za utovar… da ne bude da nije receno

Odgovori
VJ

U ATR ima jako malo mesta za noge. Putovao sam jednom, srećom sam na dva sedišta. Da je bio neko, ne znam kako bi se spakovao.

Odgovori
So

Господине Марек, Молим Вас да расмотрите могућност отварања директне линије за Казахстан/средњу Азију – Астана или Алмати. Све више наших људи има послове или сарађује + Казахстан, Узбекистан и Киргистан су 60 милиона људи који су добар туристички потенцијал. Љетња линија Ер Астане за Подгорицу је доказ. Хвала!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs