Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024
[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš
Gorska služba spasavanja i Helikopterska jedinica MUP-a prvi put su izveli zajedničku vežbu spasavanja sa dizalicom na nepristupačnom terenu / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

[EKSKLUZIVNO] Iza scene vežbe helikopterskog spasavanja MUP-a i GSS-a: Kako leteti Erbasov helikopter kada otkaže jedan motor a na dizalici se nalazi povređeni skijaš

Spasioci Gorske službe spasavanja (GSS) i Helikopterske jedinice MUP-a Srbije izveli su prošle subote zajedničku vežbu helikopterskog spasavanja sa Orlove stene na Kopaoniku.

Kako je saopšteno iz GSS-a, na vežbi je učestvovalo deset spasilaca ove dobrovoljne organizacije sa ciljem uvežbavanja evakuacija povređene osobe sa nepristupačnog terena.

Po zadatom scenariju, spasioci su helikopterom spuštani na stenu a zatim su pripremili povređenog za transport i bezbedno ga evakuisali. Kako naglašavaju iz GSS-a, to bi mogla biti i realna situacija u kojoj bi se spasavali povređeni planinari ali isto tako i žrtve saobraćajne nesreće u nekoj od klisura ili kanjona, ili bilo koja osoba povređena na nepristupačnoj lokaciji koja je udaljena od medicinske ustanove više od sat vremena.

Jedan od mnoštva razloga zbog kojih je srpska Policija nabavila Erbasov H145 je njegova jedinstvena sposobnost lebdenja u slučaju otkaza motora / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

– Radili smo evakuaciju povređenog sa strme stene, u planinskim uslovima, sa svim elementima koje takvo okruženje donosi. Najvažnije je da je vežba uspešno izvedena, i sada znamo da zajedno sa pripadnicima helikopterske jedinice MUP-a možemo bezbedno izvršiti evakuaciju sa vrlo uskog prostora, bila sa stena, vrha visokog dimnjaka, krana, pilon mosta, ili bilo kojeg sličnog nepristupačnog mesta, koje bi konvencionalnim metodama spasavanja trajalo mnogo vremena i pitanje je da li bi se bezbedno završilo i po žrtvu, ali i po spasioca. – objasnio je Branislav Ćurčin, spasilac GSS-a.

Spasioci GSS-a ističu da su zahvaljujući iskustvu, zalaganju pilota i mehaničara helikopterske jedinice MUP-a spasioci iz prvog pokušaja spušteni na željenu lokaciju koja je bila na litici.

– Tu je urađena i dodatna imobilizacija povređene osobe, koja je zatim smeštena u nosila specijalizovana za helikopterski transport i pripremljena za evakuaciju. Povređeni je zatim prebačen na helidrom na Kopaoniku, i da je zaista bilo potrebe, da je ovo bila realna situacija a ne vežba, povređeni je mogao da odleti direktno u neki od kliničkih centara širom Srbije. –

Simulacija izvlačenja povređenog u realnim uslovima / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja
Izvlačenja povređenog na ležaljci / Foto: Vladimir Vilimonović, Gorska služba spasavanja
Ukoliko bi jedan od motora Erbasa otkazao u ovom trenutku lebdenje bi moglo da se nastavi još 30 sekundi / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja
Za simulaciju spasavanja izabrana je tačka sa malim prostorom / Foto: Vladimir Vilimonović, Gorska služba spasavanja

Zbog čega H145

Pored inicijative GSS-a, koja kao dobrovoljna organizacija profesionalnih i polu-profesionalnih spasilaca i alpinista zapravo sama brine o kapacitetu države za spasavanja iz retkih ali kompleksnih situacija i lokacija, interesantno je osvrnuti se ovim povodom i na način na koji Helikopterska jedinica MUP-a obavlja ovakav zadatak.

Kako za Tango Six portal kaže Nenad Nedić, komandant Helikopterske jedinice, vežba je izvedena na osnovu dva sporazuma koje jedinica kojom komanduje ima sa GSS-om. Jedan sporazum definiše pružanje brze i adekvatne pomoći posetiocima ski-centra Kopaonik čiji su potpisnici Skijališta Srbije, GSS i Helikopterska jedinica. Po ugledu na sve svetske ski-centre potpisan je sporazum kako bi se, u slučaju potrebe, obezbedio brz i efikasan transport do najbliže medicinske ustanove koja je obično udaljenija od samog centra.

Helikopterska jedinica vežba operacije sa dizalicom i njenim operatorom sa posadom od dva ili jednim pilotom / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

Drugi sporazum spada u okvir Službe traganja i spasavanja u civilnom vazduhoplovstvu koja je pod ingerencijom Direktorata civilnog vazduhoplovstva a čiji su operativni servisi GSS i Helikopterska jedinica.

Kako je Tango Six već ranije izveštavao, DCV i njegov Spasilačko-koordinacioni centar, dužni su da na celoj teritoriji Srbije organizuju dežurstva kako Helikopterske jedinice MUP-a tako i deklarisanih helikoptera RV i PVO Vojske Srbije u slučaju pada civilnog vazduhoplova svih kategorija (od generalne do saobraćajne avijacije).

DCV je svojom inicijativom održao i nekoliko nacionalnih vežbi većeg obima koordinacije spasavanja u slučaju pada civilnog aviona 2017. i 2019. godine.

Kako Nedić detaljnije objašnjava za Tango Six, u zajedničkoj vežbi sa GSS-om bilo je bitno praktično ostvariti zajednički i koordinisan rad spasilaca i posade helikoptera u cillju spasavanja povređene osobe uz upotrebe bočne dizalice tipa „Goodrich“ koju je Helikopterska jedinica nabavila u sklopu znatnog opsega dodatne opreme, o čemu je Tango Six već izvaštavao.

Komandant Helikopterske jedinice Nedić tokom subotnjeg leta / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

– Specifičnost ove operacije, iz ugla letačke posade, bila je da se ona obavila na nadmorskoj visini od 5950ft (1813m), na jako nepristupačnom i strmom terenu. Simulirana povređena osoba nalazila se na površini od 1 m x 1,5 m na strmini što je svakako zahtevno kada je reč o spuštanju spasilaca na tu konkretnu tačku.

Tokom spuštanja spasilaca i nakon njihovog izvlačenja, helikopter je bio u lebdenju ali bez uticaja vazdušnog jastuka (HOGE uslovi – Hover Out of Ground Effect) što implicira veću potrebnu snagu za zalebdenje kao i ograničene mogućnosti pilota ukoliko dođe do prestanka rada jednog motora.

U pripremi za izvršenje ovako složenog zadatka posada uzima u obzir sve neophodne proračune kao i kalkulaciju potrebne količine goriva, na osnovu kojih će maksimalna masa helikoptera u datim uslovima obezbediti siguran i bezbedan završetak operacije čak i ako dođe do prestanka rada jedne pogonske grupe.

Tipično za ovaj tip helikoptera (H-145 D2) i konkretno za ovaj zadatak u slučaju prestanka rada motora tokom lebdenja, posada je imala na raspolaganju 30 sekundi da ostane u lebdenju, završi operaciju spuštanja ili podizanja (u zavisnosti kada je nastupio prekid rada) i bezbedno nastavi let ka najbližoj tački gde je moguće izvršiti sletanje.

Ovo je bitno naglasiti jer Erbasov H145 zaista ima snage na jednom motoru, to je i jedini tip helikoptera ove klase koji je u mogućnosti da održi „take-off power“ u trajanju od 30 min. Kod ostalih helikoptera je to između 5 i 10 minuta. – objašnjava Nedić.

Za vežbu su korišćeni MED i ICE / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

Trideset sekundi sposobnosti Erbasa da održi maksimlnu snagu korisno je ukoliko bi, na primer, letelici stao jedan motor. Erbas bi tada imao dovoljno snage da sa samo jednim motorom ostane u istim uslovima lebdenja za 30 sekundi. Nakon tog vremena posada mora komandovati spuštanje kolektiva, odnosno prevesti helikopter u snižavanje. Da se letelica kojim slučajem nađe na manjoj visini sa jednim motorom mogla bi da lebdi dva minuta. Ono što utiče na raspoloživo vreme u slučaju prestanka rada jednog motora, da li ćemo imati 30 sekundi ili 2 minuta, su težina helikoptera, nadmorska visina, spoljna temperatura vazduha i njegova vlažnost.

– Potrebno je naglasiti i da u ovakvim misijama posadu helikoptera čine dva pilota i operator na dizalici ili jedan pilot i operator na dizalici. Operator na dizalici je najznačajnija karika u ovakvim letovima, on precizno navodi helikopter iznad mesta gde se izvodi spuštanje i podizanje, on jedini ima vizuelni kontakt sa spasiocem kojeg spušta, kao i sa eventualnim spoljnim opasnostima za helikopter.

Mi u Helikopterskoj jedinici uvežbavamo obe varijante, kada leti samo jedan pilot ili kada lete dva.

Napomenuo bih i da su ovakve operacije, kao ona koju smo uspešno obavili u subotu, su kategorija gotovo rutinskih, da ne kažem svakodnevnih, helikopterskih operacija koje se obavljaju širom sveta. To je uobičajena dužnost svakog pilota helikoptera. Naravno, potrebno je da oko njih postoji sistem koji brzo i efektno reaguje u slučaju potrebe da se ljudski život spase ili da se pruži adekvatna medicinska pomoć. Subotnja vežba dokazuje, da uz veliku zaslugu i GSS-a, Srbija ima takav sistem. – kaže Nedić za Tango Six.

Helidrom na Kopaoniku / Foto: Dimitrije Ostojić, Gorska služba spasavanja

Kako kažu iz Gorske službe spasavanja, oni su, svojom inicijativom, ovakve zahtevne scenarije uvežbavali na specijalističkim obukama u Švajcarskoj, Nemačkoj i Rumuniji. Prošle nedelje su to imali prvi put priliku da urade u Srbiji.

– Ovo nam je bio, do sada, najkompleksniji helikopterski spasilački zadatak, odrađen na našem terenu i sa našim posadama. Pokazali smo da smo zadatak u praksi uspešno obavili. –

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

dr

Sve je top i super jedino što bode oči su navike sa gazela, nosite kacige kad letite! Baš zbog svega ovoga napisanog o letu sa jednim motorom u planinskim uslovima u ovako zahtevnim misijama i treba nositi pišljive kacige.

Odgovori
Mi

Tako je. Svaka čast na ideji, ali kada vidim ove fotografije gde gospoda leti upravo kao na Gazelama, bez kaciga, rukavica, ili još gore sa rulavicama ali zavrnutim (koja im je onda uloga?), naježim se. Kao neko ko se bavi ovim poslom dosta dugo, i imao sam prilike da razmenim iskustva sa makedonskim pilotima a vezano za Nedicev angazman tamo na gasenju pozara pre par godina stice se utisak da bas udara covek na taj EPP, a pritom se ne obraca bas mnogo paznje na ove veoma bitne stvari koje smo pomenuli.
U svakom slucaju, srecno!

Du

Vi da ste “izasli iz svog bureta” Diogeni , videli bi ste da se u mnogim kompanijama koje se bave helikopterskim operacijama leti bez kaciga, to nema nikakve veze sa gazelom, pa i Mi8 je “leteo” bez kaciga.Takodje se gore pomenuti stav odnosi i na rukavice.
Najveći problem je sto vi “Diogeni” niste shvatili suštinu teksta, može Petar da piše i piše vi ćete ostati na nivou ko je bolji “Mig 29 ili F 16”.

Dušane, da te zamolim, ne mlati.
Hajde navedi jednu od tih mnogih kompanija. Samo jednu ozbiljniju kompaniju koja se bavi ovakvim operacijama gde piloti helikoptera ne nose zaštitnu opremu? Evo pošto si ti pametan, prosvetli nas.

De

A, da li ste videli u bilo kojoj zemlji da posada nema kacige dok ste vežbali?

Odgovori
To

Ne nose kacige?

De

Naravno da nose, u tome je poenta

Sr

@Deki
Ne postoji zemlja, uključujući i one najbogatije i najveće koje imaju bolje obučene i sposobnije helikopterske pilote od HJ MUPa, oni su broj 1.

Zaista je glupo pametovati ljudima koji su u svetskom vrhu svoje profesije.

De

@Srbofil
Momče, za razliku od tebe ja radim u tim zemljama i bavim se tim poslom. NIKO ne leti bez kacige na treningu ili stvarnom zadatku. Verovatno radiš za njih ili znaš nekoga ali o bezbednosti neću polemisati.
Pozdrav

Ne

Deki, ne treba da polemišeš o bezbednosti. Kaciga je deo sigurnosne opreme svakako, postoji razlika između bezbednosti i sigurnosti.

Sr

@Deki
Ok vi sve znate bolje od mene, neka bude, no s jedne strane je Deki, sa druge piloti koji imaju type certificate za nekoliko letelica, EASA sertifikat i lete 350h godišnje u svim uslovima. Koja jedinica to ima? Pored njih možda nekoliko. Sve u svemu, znaju šta rade, kako rade, zašto rade i niko nema veći autoritet za taj posao od njih.

Nisam deo te organizacije, samo vam iznosim činjenice. Ako vi živite i radite u „tim zemljama“, a ja ovde živim, radim i plaćam porez, šta vas boli uvo šta resori moje države rade? Živite svoj život.

Š

@ Srbofil
Da su dobri, jesu stvarno, ali da su “najbolji na svetu”, ne bih rekao. Piloti u Fra, Ita, pa i u Slo lete i po 700 sati, a poneki po hiljadu. Tako da nemoj molim te o tim “najbolji na svetu”.

Ko

Imao je i “Italijan” na Embraeru 18000 sati pa je poleteo sa “livade” na LYBE.
Nalet jeste bitan ali kvalitet a ne kvantitet, naime što više raznovrsnih i redovnih operacija izvodis to je veština pilota veća.Da li su najbolji ili nisu, nije ni bitno,naši su i Srbiji su najbolji.

Pr

Ja sam clan spasilacke sluzbe u Sloveniji. Iz mog iskustva, ovde piloti helikoptera uvek nose kacige.

Si

Druže Srbofile, piloti HJ MUP su krem srpskog helikopterskog sveta, vrhunski letači, ali mani se srbofilske mitomanije i potrebe za kompleksaškim „najbolji na svetu“ tripovima.

Da dobri su, ali ima i mnogo boljih. Ne zato što su naši loši, nego zato što recimo lete po 600+ sati godišnje u još složenijim uslovima od naših. Na kraju se sve svede na te brojke. Koliko vežbaš toliko si dobar.

Odgovori
De

@Mile onaj stari
Prvo staklo na avionu i helikopteru nije isto kao ni postavni ugao stakla. Većina helikoptera i nema staklo već pleksi (kao npr H145 sa slike). A, helikopter i posada lete od npr Bgd do mesta spašavanja a ne lebde sve vreme tako da će se udar ptice verovatno desiti u letu a ne u lebdenju. U ozbiljnim firmama posada se ne pita za želje šta da imaju na glavi već operativne procedure i safety manager.

Pe

@Srbofil
I ja živim ovde i plaćam porez i sramota me je kada vidim da zakon najviše krše oni koji bi trebali da ga sprovode – od saobraćajne policije do helikopterske jedinice. Moći će to da rade sve dok ima onih koji ih u tome podržavaju i veruju da su zakoni nepotrebni „šta vas boli uvo šta resori moje države rade?“.

Odgovori
dj

Samo mi nadji koji član zakona ili pravilnika definise koja oprema je po zakonu za koju vrstu letačke operacije?
Imaš “Zakon o vazdušnom saobraćaju”, razne pravilnike na sajtu DCV-a ( ako i znaš šta znaci skraćenica DCV) pa izvoli čitaj i pronadji?!

do

Ne definiše ni jedan zakon ni član, definiše zdrav razum da kad se baviš rizičnom aktivnošču i imaš mogućnosti da za male pare dodatno osiguraš skupu i visokoobučenu glavu pilota Helikoptera nosiš kacigu kad letiš. Ali sad što smo mi eto navikli da živimo sve po slovu zakona a ne po slovu razuma eh drugi nam kriv.

dj

Doc
Objasni mi kako se offshore u pojedinim kompanijama leti bez kacige, objasni mi kako se većina “VIP” letova izvršava bez te iste kacige, slažem se da u pojedinim operacijama nije na odmet imati kacigu ali suština teksta je pala u drugi plan.
Performanse H-145, obucenost posade i spasilaca iz GSS-a je ostalo negde u senci “helmet on/off”!

Mi

Zdrav razum je nalagao pilotu Milenku Pavlovicu da ne leti ali je poleteo … npr …

A u toku izraelsko-arapskog rata par izraelskih tenkova je unistilo desetine sirijskih zbog toga sto su komandiri tenkova izraelske vojske njima komandovali kroz otvoren poklopac kupole tenka sto je njihova odluka protivno tadasnjem narativu a sirijski po propisima – skroz zatvoreni tenk bez dovoljno vidnog polja u bliskoj borbi …

Tako da stvar definitivno zavisi od onoga ko komanduje helikopterom, akciji i zadacima pa prepustimo onima koji lete da odluce sta ce i kako raditi.

A voleo bih da vidim pilota helikoptera kome je zivot spasila kaciga (pri havariji helikoptera a ne zbog njene tehnologije da poboljsa nisanjenje, upravljanje vatrom ili IC mogucnostima – a lepo kazu u clanku da pilot leti ISKLJUCIVO po upravljanju coveka na cekrku dok se obavlja izvlacenje povredjenog).

Ne

Mile onaj stari, covek na cekrku se zove operater bocne dizalice, to prvo da razjasnimo posto vidim da ne vladas najbolje pojmovima i ovom materijom iako se trudis da zvucis kao strucnjak iz oblasti.
Sto se primera za kacigu tice, imamo ga kod komsija kod pada Game 2016 godine gde je jedan clan posade imao kacigu a drugi clan je leteo sa slusalicama. Ako si ispratio ovaj dogadjaj onda znas kolika je razlika u tezinama povreda bila.
Pozdrav.

Pa

Mile…
Tvoj ‘zdrav razum’ iz fotelje nema veze sa onim sto je u glavi profesionalca u ratu, medju mladjim kolegama, u onim uslovima.

Mi

@Nebojsa – kada sam ja vreme provodio u helikopteru ili avionu iz koga sam skakao piloti u AN-26 nikad nisu nosili kacige, oficiri iz 63-ce su skakali po deset ili 20 puta bez kacige i nije se nista desavalo, a cekrk smo zvali cekrk, nismo nikog zvali „operater“ pa se izvinjavam na neznanju tehnicko-rodno- politickog govora – ali sustina ostaje ista – kada sednem u kola ja sam odgovoran za voznju i niko drugi …

Go

Ja nisam pilot i nemam pristup dokumentaciji helikopterske jedinice MUP-a i njihovim pravilima službe, tako da ne mogu da znam šta je propisano, a šta nije. Ono što mogu, je da vidim šta relevantne evropske agencije imaju da kažu na to. Ukucajte „EASA Video Importance of Wearing Helmet“ i videćete šta EASA preporučuje. Jedan od slučaja koji ističu je bird-strike, koji može onesposobiti pilota ako nema kacigu i ugroziti i pilota i putnike. U videu na toj stranici takođe kažu:
„What protective equipment a private pilot wears is the personal choice of the individual concerned; however, they might also like to consider the wellbeing of their passengers“

Obratite pažnju da se ovo odnosi na „private pilots“, što znači da piloti koji lete u raznim državnim službama moraju da se ravnaju prema pravilniku tih službi. Ja još nisam video vojni, policijski ni medicinski helikopter u Evropi a da piloti ne nose kacige. Ali, šta znaju mekušci u Evropi, kod njih i biciklisti moraju da nose kacige… Naša deca su zato lepo očvrsla i pametnija od povremenog padanja na glavu… I izrastaju u ponosne pilote kojima ne treba kaciga.

Ne

Mile onaj stari, sve si objasnio, u pravu si ti, bravo. To sto si ti skakao iz aviona i helikoptera te u potpunosti kvalifikuje da ocenis da li letacke posade rade stvari ispravno, slazem se. Klasican balkanski mentalitet, verovatno bi znao i kako treba da se odrzava taj vazduhoplov, jer jel’ skakao si iz njega, znas sve.
Pozdrav

Mi

@Golub, Nebojsa … nisam nikad rekao da sam strucan za te teme – rekoh da kad pilot sedne u avion/helikopter postaje jedini koji odlucuje sta i kako radi … najbolji primer udes na surcinskom aetodromu kada je pilot odlucio da poleti iako je dobio sugestije da preracuna duzinu poletne staze – u ovom slucaju lose odradjeno ali je on odgovoran i jedini koji odlucuje – pa kako odluci tako i bude …

A sto se tice propisa – o da treba nositi kacigu ali i slediti preporuke a i citati tehnicke karakteristike vazduhoplova a poznavati malo i fiziku pa znati koji udarac staklo moze izdrzati kada avion leti npr 300km/h a ptica 30 km/h i ima tezinu od o.5 kg (mislim da je to pocetak fizike za osnovnu skolu) … pa tako – i zato piloti vecih aviona ne nose kacige a uglavnom su preporuke da se ne leti gde postoji problem sa pticama :) … a staklo na helikopteru izdrzava udar ptice velicine orla dok lebdi narocito noviji – siguran sam da to pise negde u specifikaciji za doticni tip helikoptera …

Tako da sam ubedjen da ce isti pilot kada krene u neku botbenu misiju (cak i kad vezba) nositi kacigu a nekad ne …

ja

Браво за ХЈ МУП-а и ГСС

Odgovori
H

Bravo za GSS i HJ, bitno je da se sistem unapredjuje,da se helikopteri koriste u punom operativnom smislu i za svrhu za koju je i projektovan.

Odgovori
Ga

Bravo momci!!!
Svaka čast!

Odgovori
Lj

Kada gledam ovakve profesionalce kako odradjuju posao na trenutak zaboravim da zivim u Srbiji.
Momci iz MUP-a i GSS-a su stvarno profi u svome poslu.
Respect!

Odgovori
Ma

Lepo videti ovakve akcije i vezbe, GSS odlicna sluzba profesionalni pristup i dobro utrenirani. Spasli me jednom posle gadnog pada hvala im.

Odgovori
Jo

Vrhunske fotografije, lepe i letelice… za promociju kompanije…

Odgovori
Br

Prilaz sa spasiocima do točke baš i nije najs(p)retnije izveden. Umalo su blebnuli u stijenu (11-12 sek videa). nije mi jasno zašto nisu pozicionirali heli iznad „unesrećenih“ i spustili se dizalicom do njih umjesto bočnog prilaza. Moglo je završiti i novim ozljedama ovih na dizalici ili da pometu one na stijeni pa da sve prođe gore.
valjda će se nešto naučiti iz toga.

Odgovori
Ps

Sta lupas gluposti?

Prilaz 100% savrsen, vetar im dao malo ubrzanje.

Odgovori
Br

nemaš pojma o čemu govoriš, zar ne? vjetar dao ubrzanje u prilazu?
koji to pilot ne uzima u obzir smjer i brzinu vjetra?
činjenica -da je spasilac bio okrenut ne bi vidio stijenu i udario bi leđima. i to je jedna od mnogih loših stvari koje su se mogle dogoditi takvim prilazom. tu dosta ovisi o znanju i koordinaciji onih na tlu i onih u helikopteru.

Sp

Prilaz je radjen “čelom u vjetar” koji je u trenutku operacije iznosio 15 kts, u kursu 290 (pravac jug-sever) na visini 5950 ft.Nije radjen bočni prilaz nego u pravcu mjesta gdje smo trebali da se prizemljimo (strmina je u pravcu prilaza a ista je na južnoj padini stijene).
Plato gdje smo trebali da se spustimo je 1,5x1m.
Posto vidim da ne poznaješ “Airbus HHO” proceduru izvodjena spuštanja/podizanja sa bočnom dizalicom da ti pojasnim:
U prilazu na horizontalnoj udaljenosti 150-200m pocinje se sa spustanjem spasioca , ne radi se prvo zalebdenje iznad zadatog mjesta pa spustanje (slučaj za Agustu 119, proizvodjac je jasno naznačio da helikopter prvo treba da bude u zalebdenju pa da se otpocne sa spustanjem,npr), već prije zalebdenja se pocinje sa aktivnošću spuštanja spasioca.Pre samog kontakta sa tlom helikopter je bio u lebdenju, gdje smo precizno navodjeni da ostvarimo kontakt.
Sve sigurno i bezbedno.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs