Pre nego što će krajem avgusta ove godine potpisati ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal, Srbija je oko tri godine ne samo pregovarala, već se nizom aktivnosti pripremala i upoznavala sa vazduhoplovom koji namerava da kupi.
Srpske delegacije koje su u njima učestvovale bile su obično mešovite, sastavljene od političara i vojnika, ali se događalo da budu i isključivo vojne.
Egipat i ratno vazduhoplovstvo te zemlje, pored Francuske, bili su ključni za informisanje srpskih oružanih snaga pred realizaciju najskuplje pojedinačne nabavke u njihovoj istoriji.
Nakon što smo 2021. godine imali zvanične i nezvanične potvrde o tome da je Srbija zainteresovana za Rafal, kao i da su već ostvareni kontakti sa proizvođačem, tokom 2022. i 2023. godine preduzeti su konkretniji koraci u procesu pregovora i razgovora o mogućoj nabavci. Tako je tokom juna 2022. visoka srpska delegacija boraveći u Francuskoj obišla proizvodne lokacije i razvojni centar kompanije Daso u Parizu.
U oktobru iste godine francuski mediji su prenosili da su pregovori u poodmakloj fazi, te da je u julu 2022. bar jedan srpski pilot najverovatnije u Francuskoj već leteo na Rafalu. Usledile su posete ratnim vazduhoplovstvima koja su korisnici ovog aviona. Pored Francuske, predstavnici MO i VS našli su se i u Grčkoj i Egiptu.
Visoka vojna delegacija prvo je oktobra 2022. obišla grčku vojnu vazduhoplovnu bazu Tanagra, matičnu bazu eskadrile ratnog vazduhoplovstva Grčke koja leti na Rafalima. Potom se sredinom marta 2023. slična delegacija takođe na čelu sa načelnikom generalštaba Vojske Srbije generalom Mojsilovićem, našla u francuskoj vazduhoplovnoj bazi Mon de Marsan.
U avgustu iste godine mešovita delegacija MO i VS je tokom zvanične posete Egiptu, takođe obišla vazduhoplovnu jedinicu koja je opremljena ovim francuskim višenamenskim borbenim avionom. Tada je Tango Six preneo i svoja saznanja da ovo nije prva takva poseta, i da su predstavnici RV i PVO VS u Egiptu već imali prilike da se upoznaju sa onim što ih interesuje, a to su egipatska iskustva sa Rafalom.
Krajem maja ove godine Srbiju je posetio komandant vazduhoplovnih snaga Egipta general-potpukovnik Mahmud Fuad Muhamed Abdelgauad Abdelkadir. U izveštaju srpskog ministarstva odbrane navedeno je da poseta predstavlja kontinuirani razvoj odnosa dve države koje imaju uspostavljenu saradnju već dugi niz godina.
Napomenuto je da je ta saradnja ‘‘institucionalizovana kroz rad Zajedničkog mešovitog komiteta za saradnju Srbija – Egipat, sa posebnim projektima saradnje na nivou ratnog vazduhoplovstva‘‘.
Ono što posebno treba istaći je da je saopšteno da su se na sastanku obe strane saglasile da razmena iskustava u oblasti održavanja višenamenskih borbenih aviona, kao i remonta i modernizacije vazduhoplovnih ubojnih sredstava imaju, kako je rečeno, izuzetni potencijal za saradnju. Osim toga, dogovorene su buduće posete u kojima će stručnjaci dveju zemalja ‘‘uspostaviti neposredne kontakte i proširiti saradnju kroz konkretne zajedničke poduhvate‘‘.
Rafal naravno nije pomenut, ali nije teško zaključiti da su srpskoj strani sasvim sigurno bili interesantni detalji koji se tiču njegovog korišćenja u ratnom vazduhoplovstvu Egipta koje je i prvi inostrani korisnik ovog aviona.
Prema ugovoru vrednom 4,2 milijarde evra potpisanom 16. februara 2015. godine, u periodu od jula 2015. do decembra 2018. Egiptu je isporučeno 24 aviona od kojih 8 jednoseda Rafal EM i 16 dvoseda Rafal DM (na standardu F3). U sporazumu je tada postojala opcija za još 12 primeraka koja tada nije iskorišćena.
Rafalima su naoružane dve eskadrile 203. taktičke lovačke brigade, 139. vazduhoplovne divizije: 34. eskadrila ‘‘Divlji vukovi‘‘ stacionirana je u vazduhoplovnoj bazi Gebel El Basur (Berigat), dok se 36. eskadrila ‘‘Lavovi‘‘ nalazi u vazduhoplovnoj bazi Habata.
Druga narudžbina je usledila tek krajem aprila 2021. godine. U paketu koji je najverovatnije vredan oko 4 milijarde evra, nalazi se 31 avion. Prisutni spoteri oko aerodroma u Marinjanu primetili su u prvoj polovini oktobra ove godine prvi egipatski jednosed iz nove tranše sa evidencijskom oznakom EM09. Nezvanično, Egipat bi do kraja 2024. trebalo da dobije prvih 6 primeraka.
Kada se sagledaju navedene aktivnosti može se konstatovati da se Srbija ozbiljno pripremala za nabavku Rafala, i da je prikupljala konkretnije informacije o iskustvima iz operativne upotrebe ovog tipa aviona. Pripadnici RV i PVO tako su mogli da se iz prve ruke upoznaju ne samo sa iskustvenim taktičko-tehničkim karakteristikama, već i sa procesom obuke, detaljima oko održavanja, logistike ali i potrebne infrastrukture.
Srpskim delegacijama je čak prikazivano i reagovanje dežurne lovačke jedinice uz poletanje aviona, prezentovane su operacije i zadaci jedinica naoružanih Rafalima, kao i vazduhoplovna ubojna sredstva koja se mogu koristiti.
Sve pobrojano trebalo bi da utiče na to da Srbija spremno dočeka najavljenu isporuku prvih aviona 2028. godine, da doprinese lakšem prelazu na novu tehniku, i pomogne postizanju operativne sposobnosti.
Tomislav
Kao i uvek, dobar članak
Marko
4,2 milijarde 24 aviona,
4 milijardi 31 avion u drugoj nabavci..
Sta li smo mi kupili tj. platili…
Perko
Malo inflacija, malo ovo, malo ono, i F4 je skuplji zbog nove opreme. Dok druga nabavka je uvek drastično jeftinija od prve (jer si u prvoj skoro sve kupio što je potrebno). Nekakva druga tranša bi i nas koštala otprilike kao Egipat.
Pajo
@Marko,
ključna stvar je da je ugovor potpisan prije izbijanja agresije i rata u Ukrajini
Cijene svih vrsta naoružanja nakon izbijanja rata lete u nebo.
Branko
Inflacija je bila oko 8%, nova tehnika kosta slicno kao stara u svoje vreme, tako da to nije objasnjenje za poskupljenje od preko dva puta. Ako je poskupulo samo zbog rata, pa da sacekamo onda da rat prvo stane…
YPT
Verovatno i rok isporuke utiče na cenu. Ako bude po dogovoru, rok je onda relativno kratak uzimajući u obzir trenutnu ponudu i rokove koji važe za Srbiju.
Perko
@Branko
Koje naprasno poskupljenje od preko dva puta? Nema ga. Inflacija u Evrozoni samo od 2020. ili 2021. do danas je kumulativno preko 20% (i ne, ne može da se dobije prostim sabiranjem procenata, jer se uvek zaračunava na prethodno uvećanu osnovicu), dok je Egipat Rafale ugovorio još 2015. A nikakvog čekanja nema i ne može da bude jer je sve već ugovoreno i prve pare uplaćene. Neka sledeća tranša će svakako da bude skoro upola jeftinija jer je sad kupljena skoro sva potrebna oprema.
Pajo
@Perko,
ova vaša tvrdnja da je kupljena sva potrebna oprema, pila bi vodu da je kupljeno i naoruzanje. Ali nije
Ja bih rekao da je vaše političko rukovodstvo to namjerno napravilo kako bi ukupni trošak (podijeljen na dva odvojena procesa) izgledao manji.
Da su odmah prikazali trošak od cca 3,5 mild. EUR vjerujem da bi bilo puno više pitanja.
Perko
@Pajo
Nema potrebe za mistifikacijom. Sam ugovor je potpisan „na oruk“, pregovaralo se bukvalno do poslednjeg dana, što smo ispratili koliko je moglo i u medijima a o čemu je pisao i Tango Six.
Nije prosto imalo vremena da se zaključi i deo oko naoružanja. Rečeno je u startu da će ceo ugovor koštati oko tri milijarde i to je to. Nije se krilo u tom smislu ništa. Ostalo će se saznati vremenom.
Predrag ASIPOVIC
Odlicna avion
Robi
UAE (2021.) i Indonezija (2022.) su plaćale rafale približno 200 milijuna po aparatu uz puno veći broj naručenih aparata i sa potpunim kompletima naoružanja. Kada se tomu doda inflacija dođe se bliže cijeni koju Srbija plaća. Kada i ako saznamo pakete naoružanja moći ćemo detaljnije razgovarati o ovom poslu.
Yrraf
Ako poredimo cene iz prethodnih nabavki, inflacija u Evrozoni od 2015. do danas 28%, te 2015. Rafal je imao nula stranih korisnika i naručene avione samo za Francusku, nivo trošenja na odbranu globalno bio znatno niži. Danas Daso ima backlog od 250 aparata, rat je drastično povećao cene naoružanja a zbog istog tog rata nama je izbor drastično sužen jer sa istoka ne može da stigne ozbiljna vojna oprema tako lako a resursi Migovima ističu za 5-6 godina. Svi ostali proizvođači koji su nam dostupni nisu nezavisni proizvođači i prodaja može biti zaustavljena od SAD ili UK vrlo jednostavno i vrlo verovatno, kao što smo videli u slučaju Meteora. Ovo je objektivno bio jedini izbor, naravno pored gašenja lovačke avijacije kao alternative. A nabavka Rafala od strane Hrvatske i Srbije i jeste zanimljiva zato što bi da nije bilo raspada Snecma M-88 verovatno parala jugoslovenso nebo. Jugoslavija je odavno bila na neki način deo tog projekta.
KK
Okay, ovo samo potvrdjuje 2 stvari:
1. Rafale je bio meta duze vremena (jos od vremena YU), i cini se jedna od retkih realnih opcija koje je dobijalo podrsku iz redova vojske ali i politike.
2. Radilo se studiozno koliko se moglo, i skupile su se informacije o zeljenom lovcu/nije se kupovalo na slepo.
Ako se ne varam o tim posetama se i izvestavalo, ali se nije islo u neke detalje koji se iznose ovde.
Red Zmaja
Naša prva tranša 3milijarde 12 aparata (bez naoružanja) naci druga tranša bi bila za iste pare oko 20 aparata f4 što bi ukupno bilo 32 ili 2 rskadrile za 6milijardi + naoruzanje
Leon
Kojih crnih 6 milijardi, znate li vi koje su to pare??? to su ogromni novci i za jednu Ameriku, a ne za Srbiju! I o čemu pričate, o 32 aviona??? Da li vi znate koliko košta sat naleta jednog Rafalea, koliko je održavanje, koliko treba pilota??? Uostalom, niko ne brani Vučići da kupi još 20 aviona, samo tko će to da plati i održava? Pa trebao bi proračun za obranu da bude barem 3-4 milijarde eura, samo zbog troškova oko zrakoplovstva! Sreća je pa Srbija nema more, inače bi raznorazni megalomani navukli proračun za vojsku i do 5-6 milijardi eura… Malo realnosti ne bi bilo naodmet
libis
Obzirom na ono šta se je radilo unazad sedam, osam godina po pitanju Rafala (kako se u T6 prenosi), Srbija bi več morala imati bar pet eskadrila. Jer kad se ozbiljno radi onda se i ima.
Fishbed
U okviru dvodnevnog službenog posjeta predsjednika Francuske Republike Emmanuela Macrona Republici Hrvatskoj, u Vladi Republike Hrvatske, u četvrtak 25. studenoga 2021. potpisana je Deklaracija o strateškom partnerstvu dvije zemlje i Ugovor o kupnji francuskih borbenih zrakoplova Rafalea.
Sad pogledajte kad su krenule posjete srpskih delegacije pa zbrojite dva i dva i zaključite šta je najviše doprinijelo da se Srbija (Vučić) odluči za Rafale. Nema veze što je paprena cijena i što se „čekalo“ da postane upitan datum prijema prve isporuke.
Miloš77
Ma skroz si nas provalio. Srbija je kupila Rafale posle Hrvatske iz čistog zavida i to brze bolje nasumice nasuprot svim poznatim činjenicama, jel. I to isti broj istih aviona za daleko vece pare da vam se rugamo! Pravo u centar.
Da li si uopste procitao ovaj članak, ili od kada Srbija planira Rafala kao zamenu za MiG-29?
PSA
Jedino je moglo da pogura malo. U igri su zapravo bili i drugi avioni (tada dostupni, sada manje više), ove posete su samo iskristalisale prednosti i mane više tipova aviona u višegodišnjoj realnoj upotrebi, jer delegacije nisu išle samo u Egipat i Grčku već i druge zemlje.
Vi ste zaista imali puno sreće u konačnom izboru, kako god došli do njega. Da ste uzeli one F-16, iskijavali bi ih natenane.
Milki
@Fishbed Da, sve je jasno. Tango Six je prilično sve pratio i pisao kroz godine tako da se može bez problema čitati, gledati datume i doći do logičnog zaključka.
Pavle
ako neće biti zajednickih istraživačko razvojnih centara, transfera tehnologije na izvolite, logističkih centara i svih nevidjenih sustava onda nista….da bivši komsija procveta od zavisti.
Robert
@Fishbed, malo pretjeruješ ili ti nisu poznate javno dostupne činjenice.
Vlada RH je novi RFP za nasljednika MIG-21 raspisala početkom 2020, malo više od pola godine nakon zatvaranja fijaska s Barakom. Tad se teško moglo prepoznati da cilja na Rafale, ali u jesen te iste godine, nakon što su ispali Koreanci i Typhoon, malo bolje upućenom u preostale kandidate je sasvim jasno tko je tajni favorit.
Da bi reducirao političku štetu od neuspješnog ministra obrane, premijer je rješenje potražio tamo gdje su tradicionalno alergični na Trumpa ili na USA općenito. Tu je odmah dobio podršku jer se već tada unutar EU uveliko raspravljalo kako osigurati da se 2% BDP-a za obranu potroši na EU obrambenu industriju, a ne za Trumpa ili Bidena. COVID-19 je dodatno otvorio neke budžetske opcije koje su omogućile bolju likvidnost članica EU koji su nisu neto kontributori (tj.uplaćuju manje sredstava nego ih povlače). HR je to iskoristila, nema veze sa srećom kako kaže PSA nego rijetkom prilikom da odgovorni u RH naprave ono za što su jako dobro (pre)plaćeni.
Da nije bilo rata u Ukrajini, Srbija bi teško dala prednost Rafalu ispred nekog od Su-27 derivata. Interes koji su pokazali u 2021 se može povezati sa Hrvatskom jer je to razumljiv argument za svaku vojsku, da se informira o platformi koja će postati dio naoružanja zemlje koju Srbija smatra barem nekim etalonom za usporedbu, ako ne i rivalom. Tim više jer je, ako se ne varam, Srbija već 2010 imala studiju o TT karakteristikama u kojem je avion dobio afirmativne ocjene.
Rat u Ukrajini je samo ubrzao neophodne aktivnosti da se upravo Rafal postavi kao primarni cilj nabave; nije najbolje rješenje, ali je sigurno najmanje loše rješenje.
Ilija
Modernizacija aviona Mig29 tada jos uvek nije bila gotova. To ne znaci da se nije razmisljalo o novom avionu jer se znalo da je modernizovani Mig29 prelazno resenje.
Nenad N.
Dobar sumarum i analiza. A sad, sta se desava sa skolskim avionima? Ima li nekih naznaka da se „sacuje“ nesto?
Aleksandar
Što se tiče ovoliko izdvojenog novca za kupovinu 12 novih Rafala, mogu samo da kažem da se neutralnost skupo plaća. Kako god bilo, bolje da smo ostali u programu nabavke sa Kinom, i to za početak 1 do 2 eskadrile j10C a posle toga preći na j35. Kada smo već rešili da damo toliki novac onda smo mogli do tri puta više aparata da kupimo, sa naj savremnijim naoružanjem. Kada smo kupili FK3 sa njima su došli i kineski radari što je dobro po nas jer oslanaje samo na zapadne moglo bi nas kad tad ponovo zaslepiti. Mislim da vrata za kineske avione treba da držimo otvorenim jer Zmaj sa istoka upravo ubacuje u šestu brzinu.