Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024
[ANALIZA] Godišnji izveštaj kompanije Daso: Dodatne narudžbine za borbene avione Rafal – kada bi Srbija mogla da dođe na red?
U 2023. godini je isporučeno samo 13 novoproizvedenih Rafala, od toga dva za inostranog kupca - Grčku / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Grčke

[ANALIZA] Godišnji izveštaj kompanije Daso: Dodatne narudžbine za borbene avione Rafal – kada bi Srbija mogla da dođe na red?

Tango Six nastavlja da detaljnije prati dešavanja u vezi proizvodnje i poslovanja kompanije Daso kada je vojni segment francuskog proizvođača u pitanju. Prošle nedelje objavljene su informacije vezane za narudžbine i isporuke, kako vojnih, tako i civilnih letelica kompanije.

Budući da će nabavka novih Rafala, ukoliko se Srbija na kraju zaista i odluči na taj korak, biti najvredniji ugovor o kupovini naoružanja u istoriji Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, nastavljamo da analiziramo koliko Srbija i dalje ima vremena da se odluči i kada bi mogla (gledano prema javno dostupnim informacijama) da dobije prve letelice ovog tipa.

Naravno, Srbija, snagom privatne inicijative, već naručuje Dasoove avione – poslovne mlaznjake Falkon familije.

Kako smo preneli prošle nedelje, državno rukovodstvo i dalje poručuje da je proces pregovora u vezi nabavke novog borbenog aviona u toku. Poslednji značajniji javni sastanak na visokom nivou između Ministarstva odbrane Srbije i Dasoa bio je junu 2022. godine.

Godišnji izveštaj Dasoa

Izneti podaci odnose se na stanje na dan 31. decembra 2023. godine, uz napomenu da će se kompletni rezultati za prošlu godinu, uključujući i informacije vezane za finansije, objaviti 6. marta 2024. Naglašeno je da se iznete brojke vazduhoplova odnose samo na novoproizvedene letelice, kao i na ugovore koji su sklopljeni u 2023. godini.

U 2023. je naručeno 60 Rafala, što je 32 aviona manje nego u 2022. godini / Foto: Daso

U poređenju sa 2022. godinom kada su naručena 92 višenamenska borbena aviona Rafal, tokom prošle godine naručeno ih je 60, od čega za Francusku 42, i za Indoneziju 18 primeraka. Takođe su naručena 23 poslovna aviona familije Falkon, što predstavlja drastično smanjenje u odnosu na 2022. kada ih je naručeno 64.

Kada je reč o broju isporučenih letelica, u 2023. je francuskim Vazduhoplovnim i svemirskim snagama isporučeno 11 Rafala, dok je strani korisnik dobio samo dva. Prethodne godine bilo je obrnuto, od 14 aviona Francuska je dobila samo jedan, a 13 je izvezeno. Istovremeno je isporučeno 26 Falkona, za razliku od 2022. kada su kupci dobili 32.

Daso do ove godine ima 211 naručenih aviona Rafal, od toga 70 za Francusku i 141 za izvoz. To je povećanje u odnosu na stanje 31. decembra 2022. kada je broj naručenih aviona bio 164. Broj naručenih Falkona je ostao skoro isti, 84 u odnosu na 87 letelica iz 2022.

Istog dana kada je izveštaj objavljen, Daso je saopštio da je francuska Agencija za odbrambene nabavke (DGA) u decembru 2023. dodelila ugovor za 42 Rafala, u narudžbini poznatoj kao ‘‘tranša 5‘‘ (sa ovim se ukupan broj naručenih aviona popeo na 234). Francuski mediji navode da je vrednost ugovora oko 5 milijardi evra, da su to Rafali u verziji F4, i da će prvi avioni biti isporučeni 2027. godine. Upravo su ti avioni i uvršteni u narudžbine za prošlu godinu, a Daso je naglasio da je ovaj ugovor obezbedio proizvodnu aktivnost u narednih 10 godina.

Prototip Rafala, izložen u vazduhoplovnom muzeju na aerodromu Le Burže / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Broju od 211 naručenih Rafala do poslednjeg dana prošle godine treba dodati još 18 primeraka za Indoneziju. Daso je 8. januara objavio da je tog dana na snagu stupio treći ugovor za indonezijske Rafale, što je dovelo do ukupno 42 naručena aviona. Taj broj je definisan sporazumom iz februara 2022. godine, ali je dogovoreno da se on realizuje iz tri tranše. Prva tranša od 6 Rafala je stupila na snagu septembra 2022, druga za 18 primeraka avgusta 2023.

Time dolazimo do ukupnog broja od 229 naručenih Rafala, 159 za izvoz i 70 za Francusku. Od 159 izvoznih aviona, Egipat treba da dobije 31, Grčka 6, Indonezija 42, UAE 80. Kako je Indija u julu prošle godine saopštila da je za svoj novi palubni borbeni avion izabrala Rafal, za očekivati je da u bliskoj budućnosti naruči, kako je ranije navedeno, 26 aviona od čega 22 palubna Rafala M, kao i 4 dvoseda za obuku Rafal B.

Tango Six je krajem oktobra prošle godine analizirao postojeće i potencijalne narudžbine Rafala, u kontekstu mogućeg ugovaranja ovih aviona za srpsko RV i PVO. Kao što smo mogli da vidimo iz do sada navedenih brojki, ostvarile su se očekivane narudžbine 42 aviona za Francusku i 18 za Indoneziju. Spekulacije da bi 54 Rafala mogla uskoro da naruči Saudijska Arabija se još uvek nisu obistinile. Verovatno i neće jer se u međuvremenu dogodilo da se Nemačka više ne protivi prodaji dodatnih borbenih aviona Tajfun.

Daso je pre par godina najavio da će godišnja proizvodnja Rafala vremenom narasti do 36 letelica godišnje, ali da bi to najverovatnije bilo dostignuto tek 2025. godine. Nezvanične procene govore da će ove godine biti proizvedeno do 28 aviona. Ukoliko bi se to ostvarilo, zatim kada bi se 2025. dostigla proizvodnja od 36 aviona godišnje, sledeći kupac (na primer Srbija) koji bi čekao da svi naručioci dobiju svoje avione, mogao bi prve Rafale dobiti tek 2030. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Is

Minimalno 10 godina cekanja za nove Rafale …
Umijece je kupiti polovne a i nove koliko vidim znanstvena fantastika…
Eh pa polovni kao nisu dobri ma daaaa…

Odgovori
mi

Polovni više nisu u igri. To je bila isključivo politička once in a lifetime opportunity u koju su 2020. uletile HR i Grčka. Francuska vojska je bila oštro protiv toga. Nakon rata u Ukrajini, nema više šanse da prodaju polovne.

Ne

Najbolji su dobro izrabaceni, posto je odrzavanje istih jako jeftino🤣🤣🤣🤣, letenje po satu takodje, pogotovo za zemlju koja jedva sastavlja kraj s krajem od prezadizenosti

Sa

Nebojsa
Pretpostavljam da misliš na Grčku sa 168,3% udjela javnog duga u BDP-u.
HRV je na 60%.

To

Nebojsa ako vec komentiras,bar provjeri cinjenice.Ispadas smjesan i neozbiljan

Ro

Nemam poverenje u francusku tehnologiju kad tad tad ima da nas zeznu kao u prvi svecki rat

Gi

Vidi ovako prosto i logično da ti objasnim, nije isto kupiti polovno i novo, i nije ista roba za sva tržišta. Polovni TV iz Nemačke i auto iz iste marke Mercedes me služe super jer su nužda, ali novo je novo. Polovni auto treba dubinsko čišćenje godinama od prethodnih vlasnika , i ulaganja u nove gadgete, ekrane, napred pozadi, navigacije, aluelne, nove gume, provera starih sistema, kočenja, ogibljenje i puno toga. Čitaj modernizacija Rafala. Vi ste ostvarili kvantni skok sa Mig21 na Rafale3, ali nemate novo i nemate stelt klasu, tako da ponovo kasnije. Srbija ako je pametna može da uzme kao Pakistan J31, i završi posao, em nova generacija , em novo, a Vi biste non-stop nadograđivati Vaše polovnjaka. Dobra je Vaša kupovina, to niko ne spori, i slobodno Vi pokazuje to kao nešto najjnaj, svako bi, ali nije ODLIČNA kupovina, 5 i 3 nije isto. Ostaje još da Srbi pametno odigraju i kupe tri eskadrile J31.

Km

Ruska vojna tehnika je bez konkurenta u svetu… Odnos cene i dobijenog kao i cene održavanja je kod Rusa nekoliko puta bolji od veoma skupe (i veoma nežne) NATO opreme… mislim da je to vidljivo u sadašnjem okršaju Rusija-NATO na ukrajinskom terenu…

Is

@Nebojsa
@GileSampion
Hrvatska dobiva najbolje od najboljeg sta trenutno nude Rafale avioni ..
Paket opreme identican avionima francuske vojske…znaci sam vrh su avioni…
Hrvatska sigurno nije kupila Rafale zato sta nemoze nego sta moze..
Niti jedna clanica EU ne sastavlja kraj sa kraj sa krajem pa tako ni Hrvatska…
Hrvatska je puuno vise dobila nego izgubila od ulaska u EU ..

Zakljucak…Brojke ne lazu !!!

Tr

@Kmkok

Zato gledamo snimke gde se Bredly izivljava na T90, zato sto su rusi bez konkurenata u svetu ;)

Mi

Gile

Komparacija sa automobilima ti je totalno promasena. To su avioni, ne automobili ali to je valjda nacin da neko tko ne razumije sam sebi pokusa objasniti na osnovu poredjenja sa necim sto misli da razumije.
Hrvatska kuouje avione iako su polovni jos uvijek su mladji nego vecina aviona najboljih ratnih zrakoplovstava na svijetu. Takodjer su i savremeniji qod vecine takvih aviona. To je cinjenica.

Mi

@Islander Ništa od polovnih. Možda da je Srbija NATO ili EU, možda bi Francuska bila voljna kada nabavi nove, ali ovako. Hrvati i Grci skočili na zadnji vlak za F3R gdje će se na kraju modernizirati na F4.

Pe

@Kmkok Ne znam o cemu pisete.Kako je to zapadna tehnologija „nezna“ a ruska „nije nežna“? Jedino znamo da je zapadna kvalitetnija i sigurnija-pogledajte eksplozije ruskih tenkova. Retko ko prezivi jer detonira granate u automatskom punjacu koji je i istom delu sa tenkistima. A Rusi su izgubili hiljade tenkova.
Leopard kad pogode, posada je u vecini slucajeva sigurna zbog pametnije konstrukcije tenka.
Isto to sa avionima-jeste da F-16 ili Raffale traze cistu pistu, a MiG ili Suhoj su manje izbirljivi.Samo ti MiG i Suhoj nemaju sanse protiv zapadnog aviona…

Jo

Samo ako smo u natou drukčije nikako

KK

Realno, 2030 nije tako daleko, ako je lovac dostupan za prodaju. A to je pitanje na koje nema odgovora.

Odgovori
Be

to, pod uvijetom, da se ugovor sutra potpise.

Na

Ništa od Rafalea F4 dok god Srbija kalkulira i igra igre s Rusijom i Kinom. Možda bi Francuzi i prodali, ali neće moći s Meteorom pa će Srbija sama odustati. A ako ove godine isporuče 28 komada, duplo od prije, svaka im čast!

@Narko Srbiji ce prodati sta god hoce ako ima para za to i to se vec pokazalo na primeru radara i Mistrala. Za razliku od nekih drugih drzava koje moraju da igraju kako im se kaze jer su kolonije SAD/EU. U Srbiji o tome i dalje odlucuju u BG sta god ko fantazirao i mislio.
Samim tim, Srbija je mnogo vaznija nekim EU zemljama od nekih koje su vec po EU zastavom i nista se ne pitaju.

Takodje treba imati u vidu da Srbija raspolaze upravo Ruskim/Kineskim sistemima cije specifickacije itekako mogu da budu zanimljive nekim drzavama koje prave avione tako da i to verovatno moze da bude deo dogovora.

Na

@Dzabu, čitaj postove s razumevanjem. Nisam napisao da Francuska neće prodati F4 za puno para ako može, nego da ne može prodati i Meteore zajedno s F4, jer se ne pitaju samo Francuzi. Kad i ako Srbija uđe u NATO, može i Meteor. Izazov je i rok isporuke jer je napraviti 28 aviona samo u 2024. pusta želja Francuza, a isporučiti 36 godišnje još će biti teže. Francuzi će sigurno debelo kasniti u isporukama već naručenih aviona, više nego kasne Amerikanci sa svojim isporukama.

Zo

Sta fali kineskim nevidljivim avionima?

С

Француски авиони за Србију?! Хвала али НЕ хвала! Французи су се показали ко су и шта су.

Odgovori

@Саладин mislis pokazali su se kad su na spasli u WW1 ili kad su 99 zaustavili rusenje svih mostova itd ?

Ocigledno je za tebe vazno samo nesto izlupetati bez nekog smisla. Ovde se radi o avionima a ne casovima istorije.

Pa

@Саладин
Da nije bilo Francuza 1915. Srbija danas ne bi postojala i polovina Srbije bi bili nemacki drzavljani, a druga polovina bugarski.

Iv

@Dzabu
Nisu nas spasili Francuzi u prvom ratu, spasio nas je ruski car koji je postavio ultimatum saveznicima da moraju da nam pomognu.

da

Puno nepoznanica na koje samo par ljudi (zapravo samo jedan) ima odgovore. Kada ističu resursi MIG 29? Ima li Srbija dovoljno para? Dali je FR zaista spremna da proda Srbiji Rafale sa full elektroničkim paketom i spektrom oružja? I ono ključno i najteže pitanje – da li je Srbija spremna da prestane geopolitičkom klackalicom, jasno odredi prema Rusiji tj. EU te konačno riješi pitanje Kosova.

Odgovori
Pe

@darac Pa lepo pise da nema sanse pre 2030 da stignu, sto taman daje dovoljno vremena na dalje zavitlavanje oko Rusije i Kosova i kocenje pristupa Srbije EU, zbog dela o nezavisnosti sudova u EU.

St

To sa Rafalima je prica za lozenje naroda pred izbore, a u realnosti se kupuje kineska tehnika i stara SSSR vozila od Madjarske.

Odgovori
Zi

Ta stara vozila od Madjarske su mladja od Bredlija 10 godina. A Izbori su prosli! Videces do kraja Juna potpisivanje ugovora.

Il

Vise komentara iz Hrvatske nego iz Srbije i svi su negativni i na isti kalup kako Francuska nesto Srbiji nece da proda dok Srbija opet nesto ne uradi. Za to vreme Srbija od Francuske dobija naj savremenije radare i to za celu radarsku mrezu kao i PVO rakete koje se integrisu na Sredstvo koje proizvodi Srbija.

u

Zicer:
Znači do kraja Juna očekujemo potpisivanje ugovora za mađarske BTR 80? Jedva čekam.

St

@Zicer
Ko i zasto je spominjao Bredlije pa te toliko ljuti? Ta vkzila su vakjda ekvivalent Oateiji ,od koje su i starija i losija, osim toga mi imamo domace Lazare a sad uvodimo jos jedan tio vozila u naoruzanje u jako malom brojuz zbog kombinacije sa Orbanom. A kad si vec potegnuo pricu, Bredli je bolje naoruzan i bolje oklopljen, a i vise ih ima.

mi

Ilija
Prodaja radara i PVO raketa kratkog dometa nije isto što i prodaja aviona sa krstarećim raketama. To je nebo i zemlja. Zapad ne želi prodati Srbiji ništa ozbljnije i ofenzivnije (Nemačka – laki helikopteri; Španija transportni avioni). Što se još uzelo sa Zapada?

Dj

>> Ta stara vozila od Madjarske su mladja od Bredlija 10 godina.

Mogu li pokidati T90 onako kako ih kida Bredli?

Gr

@Djuka
Bushmaster 25 mm, Šipunov 30 mm. Šta ti misliš?

Dj

@Grga

Nemam ja sta da mislim, Bredli smo videli ovih dana kako resheta.

Me

@Grga
Bushmastera vidimo u akciji, a Shipunova?

Dj

Bredli cini se ima termoviziju i sistem za upravljanje vatrom koji i dalje izgledaju savremeno, ima i brzinu koja ga cini prilicno agilnim u akcijama. Nisam cuo za sovjetsko orudje tog tipa takvih osobina niti je iko video da to orudja mogu ista vise od prevoza pesadije na njima. Toliko su klaustofobicna da vojska bira da ne bude unutra :-).

Ed

Bradley M2A2 ODS-SA je modernizirani M2A2, a varijante M2A2 su se proizvodile od 1988.g. do 1995.g. Od tad ni jedan novoproizvedeni nije izašao iz tvornice. Sve kasnije nove varijante su obnovljene šasije M2A2.
U ovom slučaju „ODS“ znači „Operation Desert Storm“ tj. modernizacija sustava na osnovi iskustva iz prvog zaljevskog rata. „SA“ =Situational awareness, je posljednja modernizacija M2A2, odrađena 2010-ih, gdje su M2A2 ODS dovedeni na nivo M2A3 ( uveden u upotrebu 2000-ih). Jedina značajna razlika između A3 i A2 ODS-SA je da A3 ima nezavisnu kameru za komandira.
Generacijski Bradley M2A2 ODS-SA spada u oklopna borbena vozila 2000-ih godina.

Sr

@Djuka
Sva ta coldwar vozila su katastrofa unutra, Bredli nije nikakav izuzetak. Ako vas to nešto impresionira, imate snimak sa početka rata gde ukrajinski modernizovani BTR sa žiro-stabilisanom kupolom od 30mm njihove proizvodnje dejstvuje u pokretu na tenk i samostalno ga uništava. Mnogo razornije i impresivnije od bilo kog Bredlija.

Ovo što sam video, što uživo, što na internetu, meni naša nova vozila deluju ergonomski mnogo bolje. Radije bih seo u Miloš nego u JLTV, radije bih bio u Lazaru 3M nego u Stryker-u. Radije bih peške išao nego BTR-om.

Mi

Djuka
Pogledao sam taj sada viralni video. Bradli ga roka sa ledja i pokvari T-90 ali i dalje ide. T-90 zavrsava jeftini FPV drone. Super snimak za navijanje nekih.
Da li ste videli desetine snimaka pogodjenih Bradlija, ili se to ne racuna? 65+ spucano poOryxu u zadnjih 6-7meseci. To mu doje oko 10 Bradlija svakog meseca od te iste nesposobne vojske sa losom opremom.

Sr

30mm je 30mm, nema tu sta da se dokazuje, otvara ga kao konzervu.

Pe

@Zicer Da li ste pratili sudbinu sovjetskih ruskih vozila u Ukrajini, i americkih Bradley?
Ukratko-u zapadnim posada prezivi kad ih pogode, a u ovim ruskim-ne.

Gr

@Djuka
Toliko dobro rešeta da je FPV dron morao da radi da bi ga uništili lol
A da. I sva tri člana posade su se uredno evakuisali ;)
@Medo
Ima snimaka iz Marijupolja koliko hoćeš.

Ma

Interesantno da nitko nije spomenuo lizing. Dolaze turbulentna vremena jer je kolektivni zapad pukao ekonomski. Poslusajte emisije Aleksandra Sjekloce.
Sad treba drzati stanovnistvo pod kontrolom, zato i proviciraju ratove.
Srbiju dugo drze na nisanu. Dok dodju avikno 2030, Srbija ce izgubiti jos teritorija i stanovnistva od ovih s kojima odrzava “ tradicionalno dobre dobrosusjedske odnose“. Od biraca nikad pilota, uzmite sto vam se nudi. J 10 c, u lizing i neka piloti lete preko 200 sati godisnje. Ako se situacija promijeni, vratite avion nazad.

ni

Za srpsko RV i PVO mozda ni tajfun nije los ,normalno,transa 3 na primer jer se rafal dugo ceka a dok ovi nasi potpisu jos ce neko da naruci i onda cekamo 20 godina….

Odgovori
Bu

Neki ljudi kao da su prespavali nekoliko godina, i danas se digli.
UK (BAE Systems) će dati odobrenje da se tajfuni prodaju Srbiji?
A neki dan , britanski mvp Cameron otvoreno govori kako je Srbija ruski proxy.

Gl

Budjenje
Ne samo to Tajfun je najskuplji avion na trzistu.Kosta 120 miliona,a jedan od razloga je sto se kokpit koji se u britaniji proizvodi radi ako se ne varam rucno,uzasno je kompleksand za odrzavanje.Nemacka od 100 Tajfuna ima 35 operatovnih.Posle F22 vrv najskuplji sat letenja 45 hiljada funti.Ja sam iskreno za F16 Blok 70/72 ili jos vise F18 superhornet

Re

Znači sutra da potpišemo ugovor do pune operativnosti jedne eskadrile treba čitava decenija.Iz ove perspektive-kasno.Sa druge strane pitanje je koliko vremena treba i Kinezima da nam isporuče eskadrilu novih aviona kada smo ovoliko dugo čekali FK3 koji je mnogo prostij sistem od Lovca 5-te generacije.O Rusij u ovom momentu nema ni govora,tako da nam je jedina opcija kao i do sada da krpimo RV nekim polovnjacima recimo iz UAE-Miraži ili možda čak i Grčke.I oni imaju Miraže.I da se naruči nova eskadrila bilo gde,moraće se u medjuvremenu krpiti nekim polovnjacima.Za nas baš nezahvalna situacija.Ispadoše Hrvati tu pametnij.

Odgovori
Ig

Ništa posebno po tom pitanju nismo bili pametniji nego smo zbog drukčije političke pozicije imali više opcija.
I trenutak kupnje (prije nego je relativni mir u svijetu otišao k vragu) nismo izabrali nekom specijalnom pameću nego su se tako svjetske okolnosti poklopile. Da se invazija na Ukrajinu desila prije našeg tendera, sad bi isto s tugom u oku gledali prema 2030.
A zbog trenutačne političke pozicije ne vidim da Srbija može dobiti ijedan novi avion.
Max. što bi po meni Francuzi odobrili je kupnja emiratskih Miragea. Nije to uopće loše. Samo priča o „najboljima u regionu“ ne bi prolazila.
Britansko odobrenje za Eurofighter ? LOL.
Nakon pobjede Trumpa bi SAD mogle biti mekše oko prodaje svojih aviona, njemu su domaća radna mjesta, poslovi i prihodi ipak bitniji od političkih razilaženja. Morao bi Vučić naravno opet na neke stvari pristati što bi Trump kongresu/senatu mogao prikazati kao pobjedu svoje politike, ali ništa što bi Vučića srušilo s vlasti. Znači novi avion iz SAD, ne odobrenje za prodaju rabljenog američkog iz neke savezničke flote.
Puno prije to nego novi europski avion.
Borbeni avioni iz Kine / Rusije više neće moći na ove prostore.
Izrael i Pakistan su ušli u neke svoje ratove i teško da će se rješavati borbenih aviona. A kako se čini, mogli bi i Kini trebat svi avioni koje ima/može proizvest. Makar samo u svrhu prijetnje.

Po meni Kinezi su top. J10 i kombinacija sa par stelta je dovoljna. Jeftiniji su a babaroga kvalitet. Nisu naivni sakupili su sve od svih strana sto pije vodu. Verovatno da imaju mane ali ko ih pa nema.

Pe

Što bi davali pare za krntije od Miraža, jedinu opciju koju mi imamo trenutno jesu Kinezi. Ovi sto govore o F-16icama ili cak F/A-18icama nemaju blage veze o čemu pričaju.

Na

@Igor M. Amerikanci Srbiji ne igraju za borbeni avion. Trump će možda biti na vlasti 4 godine i što onda?!? Može se ostati bez rezervnih dijelova ako se ne prizna Kosovo ili slična ucjena. Srpsko ratno vazduhoplovstvo ne smije ovisiti o SAD jer je ono priča na dugi, a ne kratki rok jednog predsjedničkog mandata.

Ig

Narko,
po tome s Amerikancima nitko ne bi potpisivao nikakve ugovore jer svake 4 godine imaju radikalnu promjenu političkog smjera. Ali tako demokracija funkcionira, a potpisani ugovori se (uglavnom) poštuju i nakon promjene vlasti, i američko oružje se unatoč promjenama lijevi-desni prodaje na sve strane svijeta. A te njihove radikalne promjene se uglavnom odnose na njihovu unutarnju politiku, pa tako što se tiče vanjske politike Trumpove carine na kinesku i ostalu uvoznu robu Biden nije dirao, kao što nije rušio ni zid prema Meksiku.
Kažem uglavnom jer s nikim nisi 100% siguran na dugi rok. Koji je to saveznik Srbije u kojeg može biti sigurna u čitavoj dužini korištenja novonabavljenog aviona (recimo da je to 30 godina) ? Jel se u Francuze možete pouzdat na toliki rok da neće obustavit dijelove zbog nečeg oko Kosova ? Britance, Nijemce, Šveđane ?
Takvu sigurnost nema nitko, osim recimo Izraela i Britanije s Amerikom.
Živimo u svijetu u kojem tako nešto nije realno.
Na priznanju Kosova od strane Srbije trenutno više inzistiraju najjače europske zemlje nego SAD. Šta će bit za 10-20-30 godina i ko će bit za/protiv koga, ko to može znat.
Da kupite avione od Kine i nekako budu isporučeni, šta bi bilo s podrškom za te avione ako Kina u nekom trenutku zarati s Tajvanom (a time i s Amerikom) ?
Koje su onda realne opcije ako ne novo američko ?

en

@Gladius
Potpuno se slazem sa Vama. Ja mislim da drzavi Srbiji, V.Britanija u vojnom smislu nece prodati ni cackalicu. Prosto nasa i njihova politika po pitanju KiM i mnogih drugih pitanja je dijametralno suprotna i tu nema govora.

Sr

@entuzijasta
Postoje neki poslanici u donjem domu koje Šiptari plaćaju i imaju neki uticaj na medije, ali ako govorimo baš o donosiocima odluka, pa čak i samom kralju, nema Britanija ništa protiv Srbije direktno. Tako da ne verujem kada bi zvanično došlo do nekih nabavki, da bi V.B. zapravo blokirala prodaju bilo čega Srbiji. Ne bih tvrdio ništa, možda grešim, ali tako mi deluje.

Imate intervju trenutnog vojnog atašea V.B. u Srbiji na YT, poslušajte, a i naš GŠ je boravio tamo na poziv M.O.D.

ev

свим читаоцима као за успорећење коначно и прецизно сви реални трошкови авиона Ф35 и то од ревизора државног САД:

Прочутајте:
https://www.gao.gov/products/gao-23-106047#:~:text=The%20F%2D35%20Lightning%20II,options%20for%20modernizing%20its%20engine.

Румуни и остали су се усрећили а за Рафал ф4плус то немамо још…

Pa

Asfaltiranje ulice Labuda Đukića čekalo se 300 godina. Pa se dočekalo.

Odgovori
Va

Tako je! 300 godina nije ništa.

Im

Sve zavisi od politike. Pošto Srbija nije u EU i NATO i pošto ima problema u vezi sa kosovom, sve zavisi od toga kako će se odvijati političko društvena kretanja Srbije prema zapadu. Ako se stanje u regionu stabilizuje na način kako je to zapad osmislio onda će avion zapadne proizvodnje i da završi u vojsci Srbije. U suprotnom vidim samo jedno riješenje. Ako se PVO kompletiranje koje je u toku izvodi sa kineskim proizvodima (fk3, hq17ae) onda ne bi čudilo da i multirol avion 4+ generacije kineske proizvodnje završi u sastavu VS recimo J10C ili J10D varijanta. Možda bi obzirom na cijenu aparata, sat naleta i svestranost ova zadnja opcija bila realnija ali sve zavisi od političkog kretanja Srbije u narednom periodu. MiG 29 do 2030 može da obavlja funkcije sasvim ok tako da ne treba žuriti

Odgovori
So

Добар коментар. Од Запада можемо да добијемо Грипене, што је скоро исто као Миг-21 БИС. Само су Кинези или МИГ-35 у игри.

Pe

@Imre Zanimljivo da bas niko ne kupuje kineske avione.
Mora da za to ima razloga.
A kupovina aviona je i politicka stvar, i Kina je besmislena za Srbiju jer su daleko i pripadaju drugom ekonomskom sistemu.
Srbija je u sred EU i mora sa njima.

Kr

Pa nije EU čvrsta ko kineski zid..to je zajednica slicna bivsoj Jugoslaviji koja moze svakoga trenutka raspasti… Sve zavisi od ameriških izbora..ako dođe Kramp na čelo Bijele kuce..bice svima zanimljivo..zasto bi Amerikanci davali pare svojih poreskih obveznika za pomoc Ukrajini..?? 30x EU država po 4 milijarde EUR..i evo nas na 120 milijardi

Dj

>> EU čvrsta ko kineski zid..t

EU je 100x cvrsca od raspalog kineskog zida! 3 decenije verglate tu rusku pricu, omatorili ste a EU se nije raspala, sta vam to govori?

Jedino sto ce se raspadne narednih godina su RF i Kina.

Yo

Znači – Rafali mogu da stignu kada Migovi postanu možda i rizični za upotrebu – ako bi se pazarili odmah…
Bez zezanja, sa svom lovom koja bi se uložila u njih – možemo u kooperaciji reaktivirati i modernizovati naš jednomotorni mini-Rafal – i nuditi ga sa Francuzima na treća tržišta…
Ok, Rafal je očigledno babaroga od aviona koja će biti tražena i u narednim decenijama – dok FCAS ne krene u prodaju, ali ako imamo šanse da se opremimo i uz to pravimo pare – cenim da nema alternative.
Bio bi tražen uz dobar odnos cena/kvalitet širom sveta, a mogli bi da napakujemo solidnu količinu aviona koncipiranog prema našim potrebama.
Ako neće Francuzi – jer oni su presudno uticali i na taj projekat NA – tu su Kinezi, Rusi itd…
Još ako uspemo da integrišemo i njihove rakete na avionče…
Objektivno – potrebe su nam air policing, a za sve drugo bi potencijalni agresor morao da prođe kroz NATO, ali sa 5-6 eskadrila domaćih mini-Rafala cenim da imamo jače odvraćanje uz mogućnost izvoza i razvoja sopstvene avioindustrije…
Što bi reko Nole – sanjajte velike snove…

Odgovori
Ni

SU 75 ubedljivo najbolja opcija za Srbiju po svim parametrima. Zavrsice se ovo u Ukraini za godinu-dve, pa ce se otvoriti prilika. A ako ne, onda neki kao FA 50 ili onaj Boeing/Saab novi. Performantni avioni tipa mig 29, Eurofajter, Rafal su cisto bacanje novca za Srbiju u smislu realne vojne upotrebne vrednosti (ako ne racunamo parade i predizborne aktivnosti) Bolje je razliku u novcu potrositi na bilo sta drugo, neki put, fabriku,akvapark koji ce bar novac dalje generisati ili poboljsanje uslova rada u zdravstvu, skolstvu… ako bas mora za vojnu tehniku onda neki solidan PVO za svaki grad u Srbiji i to je opet jeftinije od eskadrile tih takvih aviona. Srbiji treba samo airpolicing dok se ceka potpuna dominacija BPL platformi kada ce slanje coveka u masini da se suprostavlja AGI biti suludo.

Odgovori

@Nix

Meni je malo fascinantno kako mozes ovako da se izlupetas kao odrasla osoba javno. Kako konkretno mislis da Su75 cije postojanje/proizvodnja su u najbolju ruku upitni stignu u Srbiju preko NATO zemalja. Stvarno ne kapiram kad napisete ovako nesto, da li imate neko kognitivne probleme ili sta.

„Zavrsice se ovo u Ukraini za godinu-dve“ mislis rat, zavrsice se Ruska invazija na Ukrajinu ?!?! i kako mislis da ce to da se zavrsi ? Rusi izbijaju na nato granice i onda mi od njih kupujemo stelt avione kojih su oni navodno napravili 1-2 koliko jedva sklepaju i ovih ostalih sto padaju po Ukrajini ?!
To je tvoj mozdani proces ?

Vl

Sve i da se ovo u Ukrajini zavrsi skoro i povoljno po Ruse sto deluje kao sf Su-75 je trenutno obicna maketa i da bi eventualno dosao u fazu proizvodnje i sanse da ga Srbija pribavi nekim cudom sve i da Zapad to dozvoli trebalo bi da prodje jedno 20-ak godina minimum.

ev

Nix,

Koliko ima boljih , novih, opcija od Rafala?

– Da su 75 ( super u pilotnoj i bezpilotnoj varijanti 2030)
– Su 57 do 2030
– J10 neka E+ Verzija
– FA 50 u tadasnjoj verziji
– FC 31
-??

Co

@dzabu

Isto kao sto sad stize naruceno i placeno naoruzanje iz Kine i Rusije
SU 75 je najbolje moguce resenje, 50% jeftiniji, a 50% bolji od Rafala. Serijska prozvodnja krece 2027, a usled ubrzavanja i nadogradnje ruske vojne industrije, moguce i ranije

Pe

@Nix Jedini Su-75 ikada proizveden je u obliku makete od kartona, pokazan na sajmu u Moskvi 2021.
Buduci da svi Suhoj avioni koriste zapadne delove, posle uvodjenja sankcija 2022 tesko ce biti ostvariv takav avion, koji je projektovan pre sankcija.
Prakticno, pitanje je da li OAK, kojij pripadaju i „Suhoj“ i „Mig“ mogu da kvalitetno proizvode i Su-27 porodicu aviona pod sankcijama (to su modernizacije Su-27 pod nazivoma „Su-30/34/35“).
Za Su-57 je sve postalo jasno u ratu u Ukrajini-ne leti jer ocigledno nesto sa tim avionim nije u redu, i ima ih ukupno oko 13.

Mi

Samo PetrovićC Dusanu jos uvek nije jasno zasto Su-57 ne leti redovno u Ukrajni, nego iskljucivo pomalo radi testiranja sistema..

Dj

Su-57 leti samo u ruskim naucnofantasticnim filmovima o osvajanju kosmosa. Odatle VKS. Isto kao i onaj neki, da li bese 75?, koji postoji u verziji maketa od stiropora. Kako vas bre ne mrzi da se blamirate drzeci stranu toj propaloj ruskoj prici…

Dj

Realno ne zna se koji vise leti i testira se, da li je to vremesni Su-57 ili brand new potemkinovo selo aka Su-75 :-)

Pe

@Miloš77
Naprimer, Nemci su izumeli Me-262 i koristili ga u ratu 1944-1945.
Rusi imaju „napredan nevidljiv avion“ i ne koriste ga.
U isto vreme Rusi su u ocajnoj vojnoj situaciji-Ukrajina im bombarduje Krim, juce Sankt Peterburg, unistava podmornice i avione.
SU-57 bi kao F-117 ili F-22 i F-35 uleteo i skinuo ukrajinske radare i vazne vojne objekte.
Ali ne moze.Zato i ne leti.

Mi

Ispravka, samo jos Djuki i PD nijejasno zasto Su-57 kojih ima oko dvadesetak, i kojih od 2023 se proizvode 12+ godisnje ne lete redovno nad ratistem u Ukrajni, nego iskljucivo da testira nove sisteme.

Mi

p.s.
Su-75 nije poleteo. Informisi se umesto sto trosis tastaturu na takvim komentarima. Djuka, Su-57 leti vec 14 godina.

Dj

@PeDu

Apropo, recimo Su-57 da zaista leti i ima svojstva koja mu pripisuju mogao bi biti upotrebljen za SEAD operacije protiv ukrajinskih PVO baterija koje kao sto vidimo su uvele defakto zonu zabrane leta nad juznim delom fronta. Od rusenja onih nekoliko Su-34, napada na radarska postrojenja na Krimu, te neutralisanja AWACS-a i onog drugog komandnog aviona, postalo je prilicno mirno. Sad bi Su-57 trebao tu da useta, nevidljiv kakvim ga je bog dao, i napravi rsum nedju ukrajinskim PVO. To se naravno ne desava jer taj avion ne leti i nema potrebne sposobnosti.

Mi

Znaci aki omas par tuceta aviona tipa Su-57 ili F-22 najbolje da ih posaljes na front dug 100km gde nema cega nema od modernog PVO iz svih zemalja i da rizikujes da ti nejbolji malobrojni avion bude oboren. Bravo I ameri su tako rizikovali pa su par F-117 pogodili samo sa mnogo starijim PVO. nemaju Rusi svega na bacanje kao Ameri. Bas ste se nagledali holivudskih akcija vas dovojica :-)
p.s. Mislim da je 3, ali najmane dva IRS-T lansera i radara su pogodjena posle obaranja tih Su-34 kod u Blizini Krinke. A njih i Patriot lansere kad pogode sigurno ce vama dvojico odmah javiti na CNN :-)

To

Još jedna izgledna kupnja ove godine je 26 aviona Rafale za indijsku mornaricu od kojih je 22 Rafale M i 4 Rafale B. Francuska je sa ovom naruđbom od 42 aviona Rafale F4 jasno je dala do znanja Indiji koja već skoro godinu dana zavlači potpisivanje ugovora da Indija neće moći dobiti tih 26 aviona 2026 ili 2027 kako je Indija planirala nego idu na kraj reda i tek kad se Francuska namiri sa 42 aviona Rafale F4 onda će Indija dobiti tih 26 aviona.

Odgovori
Ž

Tomi

Куповина 42 авиона за Француску је планирана и најављена много раније, и пре него што је Индија изабрала Рафал М.

М

Фк3 са разлогом долази по батерија сваке године,а Кинези у року од 6 месеци могу да нам испоруче ескадрилу Ј10СЕ !

Odgovori
Br

To izgleda treba stalno ponavljati, ali nije pametno kupovati preskupe i komplikovane avione za odrzavanje od NATO zemlje ukoliko nisi u NATO, a nisi ni Indija, Egipat ili Alzir… Po svim anketama vise od 85% stanovnista je protiv ulaska u NATO i sa tim se treba pomiriti. Nesto moze, kao radari ili mistral, ili manji helikopteri, ali ovakvi avioni nikako. Niti treba ulaziti u ishitrene saveze ili bilo sta potpisivati u vreme velikih i neizvesnih geopolitickih promena. Sada je za nas vreme za cekanje. Vec imamo i avione i helikoptere, radare, neki osnovni PVO, dronove a izgleda i neki sistem za EI i PED, kao i solidnu artiljeriju i oklopnjake, dok ostalo proizvodimo i modernizujemo sami. Upravo to i treba raditi naredne 2-3 godine. Sto je cak i zvanican plan i ovog puta mislim da nije uopste los, uloziti sto vise u nase dronove i kamikaze, Nore, Lazara 3M, Milos 2, Pasaras, i eventualno u modularni Oganj, Tamnavu i Alas, kao i zavrsiti modernizaciju Ognja, Gvozdike, kao i M-84AS1 i M-80B1 i 2. Medjutim, ono sto je najvaznije se izgleda ipak nece desiti, izjavljeno je da plate vojnika uopste nisu male…

Odgovori
Dj

>> Po svim anketama vise od 85% stanovnista je protiv ulaska u NATO i sa tim se treba pomiriti.

Samo zato sto se u poslednjih 10 godina preko rezimskih medija, njihovih saradnika i ruske meke snage vrsi bezocna antizapadna propaganda. Oslobodite medije, dajte nacionalne frekfencije nezavisnim medijskim kucama, ukinite govor mrznje i agitovanje, pa ce za par godina biti 50:50!

Sr

@Brako
Hajde plastično, Srbija neće, niti mora da uđe u NATO, realno ne treba nam, ali NATO je ušao u Srbiju i oko Srbije. Nema tu šta da se diskutuje. Poslušajte samo ona baljezganja Lazanskog od pre 10-15 godina „Makedonija neće nikad ući u NATO“…“Crna Gora neće ući u NATO“ i šta je od toga ostalo? Ništa, čak je Srbija potpisala najviši stepen saradnje sa NATO 2015. Ja sam isto pasao tu praznu priču, ali realnost kad’-tad’ udari.

Ako Srbija krene u zaista duboku vojnu saradnju sa Kinom ili Rusijom sa nekim ambicioznim ratnim planovima i akcijama poput one nesretne Banjske, KBS će dobiti ozbiljno teško naoružanje i zeleno svetlo da etnički očiste Sever Kosova i Metohije i mi nećemo moći ništa da uradimo, a zapad će „pozivate obe strane“. Ja te scene ne želim da gledam. Jeste to protiv-pravno, igra jeste prljava, jesu licemerni, ali to je realnost. Nije vreme da im turamo prst u oko, niti će biti narednih 100 i više godina.

Ja

Koliko sam razumeo, citajuci intervju sa Vucicem, nabavka je u toku. Samo o tome ne sme javno da govori. Da su Rafali u pitanju, ili neki drugi avion zapadne proizvodnje (sto ce reci, „politicki korekten“), vec bi se znalo za to. Ovako, da ne bi trpeli pritiske, cute i zavrsavaju posao. Sigurno da su svesni kad 29-ke zavrsavaju radni vek, i koliko treba vremena da novi avioni postanu operativni. Ne sumnjam ja u Vucka. Jednog dana, u Bataji ce bez prethodne najave, na pisti stajati novi avioni. Kao i sve sto je u zadnje vreme nabavljeno.

Odgovori
da

A preobuku pilota, mehaničara, prilagodba infrastrukture na zapadnu tehnologiju će se napraviti u tajnosti preko noći??? I ugovor o nabavi aviona potpisati u tajnosti? Šta se ovde može sve pročitat.

ev

апсолутно, набавка је у току, са истока! ко и све до сада…. Туп…. нешто одједанпут слетело на Батају… па ће онда неки -па како- па није транспарентно- па није политички коректно … дрнде, дрнде… али… ето га сада…. и идемо даље…. тако се до сада радило…. и од сада… Лекција коју треба неки да науче: пусти најаве, пусти форму, само што је на Батајници се бодује! Гледај и учи…..

Ja

Daro
Pisem ono sto mislim. I smatram da ne treba bas sve da navedem. A Vi zaista mislite da svi oni generali uzalud sede u General-stabu? Smatrate da oni nisu isplanirali sve sto je neophodno za funkcionisanje RV i PVO Vojske Srbije? Mislite da je je nemoguce izvrsiti nabavke u tajnosti? Bar od javnosti? Pa u Srbiju u tajnosti stize cak i jedan takav sistem kao sto je S-400. Za koji niko ne moze sa sigurnoscu da tvrdi da se vratio u Rusiju. Da li zaista mislite da Vi morate da se brinete oko svega toga?

Pe

@Ja u skolu idem ..
Kako se Srbija geografski ne granici sa Rusijom, dozvolu za transport S-400 kroz vazdusni prostor su Rusima dale zemlje,kroz ciji vazdusni prostor taj avion leti, i mora se tacno znati sta se vozi.
To je bilo jedno dve godine pre nego sto su Rusi poceli da zatezu odnose, i tad nije postojao razlog da im zemlje NATO ne odobre prelet.
Dakle, tehnicki je neizvodljivo da je S-400 dosao „u tajnosti“, kao i sto sigurno znamo da u narednih 20-50 godina ruskoj vojsci nece Niko dozvoliti prelet NATO teritorije ka Srbiji.

Vl

Srbija ako nastavi da oblece oko Dasoa i ne narucuje prve avione nece doci nikad na red. Ili ce biti Rafal, F-16, Typhoon ili ostajemo na postojecim 29-kama koje ce poceti padati same od sebe za 6-7 godina i samim tim ostajemo bez RV-a.

Odgovori
om

Meni stvarno nije jasno kako neki ljudi ovdje sanjaju. Tri godine Vučić rekao bih bezobrazno pregovara sa „saveznicom“ Francuskom i pregovori se nisu pomakli sa mrtve točke. Što se ima tri godine pregovarati, o čemu, ništa Srbija o tome ne zna. Vučić dreši kesu i odmah plaća u gotovini. Bez pitanja on ulazi u državnu riznicu i plaća suhim zlatom ako treba. Ali ne ide. Srbija igra igru koja se ne sviđa zapadu. Da je bila moguća ta kupovina već bi se ostvarila jer Vučić već dugo pokušava ,a tada Rafale nije bio rasprodan i mogao je biti stavljen na listu. Zato nemojmo zamajavati narod. Nema od Rafala ništa.
Ova politika pogubna je za Srbiju i mislim da će efekti od nje tek doći na naplatu. Rusi dakako imaju najviše koristi jer koče Srbiju i dolijevali ulje na vatru.
Kako ne razumijete ne možete ostvariti svoje ciljeve dok je zapada jer gurate Ruse u tu igru. Zapad i Rusi nisu više prijatelji i što bi onda očekujete….Rafale, čisto sumnjam

Odgovori
Ne

Komso, ne brini. Daj boze da ne budu Rafali, ali cemo uvek imati vece i jace vazduhoplovstvo. Bas kao i dosada. Niti je Rafal jedini avion na svetu, niti je Francuska jedini proizvodjac. Radi se samo o finansijama.

Ja

Tako je Neso. Ispade, ako se ne uzmu Rafali, to onda propala stvar. A pri tom se zaboravlja da bi za er polising i MiG 29 bio sasvim ok. I da nije problem u losem avionu, vec u tome sto mu istice radni vek. Da je on duzi, jos bi to sluzilo. Jer u slucaju neke ozbiljnije guzve, tesko da bi oni isli u vazdusne borbe. Sve bi to PVO sistemi zavrsavali sa zemlje.

Pe

@Ja u skolu idem… U slucaju neke guzve prosli bi jos gore nego 1999, ali su lekcije naucene i ova vlast uvek ustukne kad postane opasno, za razliku od Slobe koji se nije bojao da uvali Srbiju u rat protiv 700 puta jacih.

Zo

@Nenad

Nenad22:13, 18. jan. 2024.
Komso, ne brini. Daj boze da ne budu Rafali, ali cemo uvek imati vece i jace vazduhoplovstvo. Bas kao i dosada. Niti je Rafal jedini avion na svetu, niti je Francuska jedini proizvodjac. Radi se samo o finansijama.

Nenad !

Samostalna Srbija ( od razdvajanja SRB i CG ) nije kupila ni jedan borbeni zrakoplov. To što imate poklon je od Rusije i Bjelorusije , uz plaćenu modernizaciju cca 300 mil $ , a ostatak borbene avijacije vam je još iz vremena JNA kada ste sve prisvojili
Tako da ovih 5 Rafala koji su već u vlasništvu HR ( ovih dana isporučen je peti Rafal HRZ-u ) vrijede više od toga što ste vi od samostalnosti kupili. I da , svi su već plačeni od strane RH

Zato taj potcjenjivački ton sa tvoje strane nije baš primjeren tj. ne odgovara istini

I da , radi se o financijama , ali ne samo o njima. I da ih imate sa ovakvom politikom teško ćete do Rafala , F-16 , F-18…
Srećom po vas , po svijetu imate izbora…

Is

@Nenad
Nikada al bas nikada niste imali jace zrakoplovstvo jer je bilo zajednicko svih republika SFRJ ,to sta je Srbija /CG “uzela” to je druga stvar od svojih novaca ste samo djelomicno sudjelovali u kupnji ..Konkretno od raspada SFRJ imali ste izlet ulaganja u zrakoplovstvo “donacije” Rusa/BRusa i to kako stvari stoje je bilo preskupo krpanje rupa jer ste platili modernizaciju koliko i RH trecinu Rafala..
S time da je Hrvatska spasila sa Rafalima vojno zrakoplovstvo od gasenja a sta se tice Srbije kako stvari stoje bit ce veliki izazov da se isto ne dogodi ….

Ko

Samo ne kupovati rusko smeće makar bili i bez aviona, bolje uložiti lovu u PVO ako ne možeš imati pristup kvalitetnim aparatima.

Odgovori
Dj

Sta fali godini 2030.? To je za samo 6 godina, do tada bi poklonjeni Mig-29 remontovani za 300+ miliona dolara morali da mogu leteti i odradjivati air policing…

Odgovori
Ma

Samo ako Francuzi dignu proizvodnju. Sa 14-16 aviona godišnje očekuj 2035. da završe dosadašnje narudžbe.

De

Srbija bi od Indije i Kine mogla da kupi jedan odredjeni broj polovnih Migova 29 koji mogu da se modifikuju i nadograde na neki odgovarajući nivo ekvivalent okruženju. Ništa više od toga za sada. Rafal je odličan avion ali samo u verziji koju koriste Francuzi,sve ostale verzije su daleko ispod nivoa F4 Rafala.

Odgovori
da

Znači verzija FR3 koju koriste Francuzi je daleko ispod nivoa F4 kojeg će Francuzi imati tek za nekoliko godina? Umirem:-)

YP

A tu modifikaciju će da uradi ko?

mi

Francuzi trenutno koriste F3R i F3

De

Francuzi odavno koriste F4 a ovo što dele Grčkoj i Hrvatskoj su polovni avioni F3 iz kojih su izvadjene odredjene komponente tipa sistemi veze i radari. A na mesto tih sistema stavljeni su standardni sistemi veze i radari kraćeg dometa. Ni jedan Rafal predvidjen za izvoz bio on stari ili novi nema nivo Rafala koji je u upotrebi u Francuskom vazduhoplovstvu čak su i motori slabiji za odredjenu jačinu u Kn.

mi

@Delta Victor trenutno Francuzi koriste F3 i F3-R , F 4 je u fazi ispitivanja, DASO trenutno popunjava sa novim avionima F3-R , F4 standard tek od 2025. g. samo je prošle godine isporučen jedan F4 i taj je na testiranju, avioni naručeni 2023 če biti na F4 standardu, a oni ništa „ne dele “ jer su i Grčka i Hrvatska platili te avione i oni su na F3R standardu , svako isporučeni zrakoplov je na standardu kojeg su naručili , i svi isporučeni su sa AA radarima , ne lupetaj bez veze nego primi se interneta i sve ti piše ako hočeš naći.

mi

za sad je isporučen samo jedan primjerak na standardu F4 i to prošle godine na testiranje, Hrvatska i Grčka su kupile polovne na F3R standardu , prouči malo standarde, svi avioni isporučeni stranim naručiocima su u F3R standarvdu jedino ti je za mislim UAE rakete SCALP skračenog dometa imenom Black Shaheen dometa 290 km kojima su naoružani Mirage 2000, zamjena za ove polovne če biti na F4standardu , do tada svi novi koji izađu su na F3r standardu.

Is

@Delta Victor

Citaj sta je general Krizanec izjavio i Tango six objavio ..nedavno!!!
Znaci opet cu ponoviti (cca100 put) francuski avioni koje je kupila Hrvatska su identicni avionima francuske vojske ..znaci najbolje i nema dalje od toga ..
Neznam stvarno kako odredjeni ljudi ovdje na portalu i u regiji navijaju da bude suprotno da avioni dodju ogoljeni ,druga klasa itd
Hrvatska dobiva avione pravo savrsenstvo u svakom smislu te rijeci !!!

De

Hrvati na aparatima zbog uvezenih krševa u proseku stari skoro dvadeset godina i dok ih za deset godina dobiju čitavih dvanaest u Francuskoj će se već proizvoditi Rafal šeste generacije.

de

Ako ja dobro razumem trenutnu situaciju na trzistu ona izgleda ovako:
Ruski avioni ne mogu nikako zbog sankcija!
Americki avioni zato sto nece da nam prodaju.
Juznokorejski FA 50, ili koji vec, ne moze jer koriste Americke motore.
EF 2000 ne moze jer treba odobrenje Britanaca i Nemaca.
Rafali nisu izgledni pre 2030+ godine
Indiski Tejas takodje ima motore iz Amerike i ko zna sta sve jos.
Svedska bi mozda prodala one Gripene (c i d) sto nece da ih kupi niko mada je i tu mrljava situacija jer na prosli poziv nisu ni odgovorili!
Sami da napravimo svakako ne umemo!
Dakle ostaju Pakistanski Kinez (JF 17) i „pravi“ Kinezi pre svih J 10. O ovim avionima generacije 5 ne treba ni razmisljati jer ih niko prodati nece.
Ovo sto se tice novih aviona. Sto se tice polovnih tu je jos gore:
Sve sto vazi za nove vazi i za polovne sto se tice odobravanja za kupovinu od strane drzave proizvodjaca. Dakle nista od Americkih F tinejdzera, Evropskih Tajfuna i slicnog.
Ostaje polovni Rafal. Ali njih vise nema! Ima po neki Miraz ali su i oni prilicno matori. Mozda jedino ovi iz UAE Mirage 2000-9 ali i za njih je prilicno dugacak spisak zainteresovanih.
Ima, verovatno, jos po koji MiG 29 koji moze da leti ,a da ga nisu vec dali Ukraini, i to je to.
Sve u svemu najblizi smo tome da kupimo tog Kineza ili da nas Francuzi preveslaju sa nekim polovnim Mirazima dok nam ,kao, ne prodaju Rafale za 10-15 godina. A do tada „ko ziv – ko mrtav“

Odgovori
mi

Jedan od retko normalnih i razumnih komentara ovde. Palac gore.

Mu

Ne može ni J10 ni J31 jer su to zapravo japanski avioni. Ta PL serija raketa je licencno proizvedeni Sparrow, Sidewinder i AMRAAM koji proizvodi Mitshubishi, a za koje je također potrebna dozvola američkog Kongresa. Isto se odnosi na JF-17. Tako da je realnost gašenje lovačke komponente RV.

Gr

Sve si lepo rekao. Samo bih dodao jedno. Mrzi me sad da kopan po T6 al čini mi se da poslednjem od naših Migova resurs ističe 2033. a da se svi održavaju po stanju tkd bi i oni kojima resurs istekne ranije mogli još da lete uz naknadna održavanja još par godina. U tom smislu nismo u tako lošoj poziciji, još uvek.
A moja želja kao što sam i na onom pitanju za kalendar rekao je dve esk J10c i jedna L15 sa kompletnom paletom VV i VZ naoružanja.

Km

Brzo ce ruski avioni biti dostupni… Sve ove NATO opcije su preskupe a odnos uloženo/ dobijeno je katastrofalan…cena održavanja je nekoliko puta veca od održavanja puno kvalitetnije (i puno jeftinije) ruske tehnike…

PS

Smoriste vise. Ameri hoce da prodaju… EF moze al se ne isplati, Tejas nece ni Indijci, nema veze sa motorima. Tako da… previse pretpostavki koje su pogresne pa je i zakljucak naopak.

Yo

Fali nam malo strateškog razmišljanja na nivou 1. lige, ali to ni ne treba da čudi jer nije slučajno Balkan u – šoder ligi…
Sve su opcije bile manje-više otvorene do sukoba na relaciji Rusija-Ukrajina/NATO, a sada su skoro sve zatvorene…
Ako Rusi krenu da gube u Ukrajini – verovatno nikome neće više biti potrebni avioni jer znaju da će se sledeći rat voditi na njihovoj teritoriji pa će nukovati sve NATO ciljeve oko Rusije (Evropa i Azija) igrajući na kartu da se Ameri neće žrtvovati zarad svoje pešadije u opštem nuklearnom holokaustu…
Ako Rusija pobedi u Ukrajini i primora je na kapitulaciju – Zapad to neće priznati i hermetički će zatvoriti granice/linije dodira sa Rusijom tako da od ruskih aviona u Srbiji nema ništa možda i do kraja veka…
Ukoliko Rusija i Ukrajina postignu neki mirovni sporazum – što je u sferi fantastike što zbog spoljnih uticaja što zbog unutrašnje podeljenosti naročito u Ukrajini – to će biti samo uvod u još intenzivniji sukob.
Ameri hoće da uvale svoje avione – nisu gadljivi na lovu – ali bi na američke avione u Srbiji Rusija odmah gledala kao na pretnju, na praktično jednu formaciju rumunske, bugarske i srpske avijacije – i postajemo meta – jer je Rumunija aktivno uključena u naoružavanje i obuku Ukrajinaca, Bugari hoće iz istorije da brišu da ih je Crvena Armija oslobađala itd.
Nabavka američkih aviona je potencijalno možda i najopasnija za Srbiju – sa ruske strane smo izvesno naciljani, a kad pazariš od Amera – imaš kao i da nemaš – imaš samo ako Rusi probiju i krenu naovamo.
Kina-Tajvan sve više podseća na Rusija-Ukrajina situaciju od pre 10-ak godina i nabavljati odatle nešto što dugoročno treba da služi u NATO okruženju je besmisleno.
Ameri su očekivali da 21. vek bude njihov vek – ali su ga „preoteli“ Kinezi, za njima su krenuli da narastaju i €-pejci, a onda je krenula i Rusija, pa sledi i Indija…
Ameri nemaju namere da to mirno posmatraju dok postoji šansa da konurentima zagorčavaju život, a da nisu neposredno ugroženi.
Uzgred, Indija i Kina su uvek bile najjače ekonomije sveta – osim kada je bila prisutna kakva globalna anomalija u vidu imperijalizma i kolonizacije…
Rafale u Srbiji možemo videti samo i jedino ako se Vučić povuče ili bude smenjen – isto važi i za sve ostale evropske aparate. Percepiraće se kao faktor destabilizacije što je narod više na ulicama i što je više komšiluk iritiran njegovim samohvalisanjem bez utemeljenja…
Voli za sebe da kaže kako „nema problem sa ovim/onim“ – i to mu lagano postaje najveći problem…
Znači – ostaje samo biznis – mini-Rafal poznatiji kao NA, jer nam objektivno protiv NATO okruženja jednako vredi i Mig kao i Spejs Šatl, pa da bar krenemo da pravimo avioindustriju i pare.
Što pre to shvatimo – jeftinije ćemo proći…
Štagod da nabavimo – slaba vajda.
Kakogod se okrenemo – dupe nam pozadi…

de

@ Multi Boy
Ja stvarno ne znam gde si ti pronasao da J10 ima bilo kakve veze sa Japanom! Na pocetku je saradnja bila sa Izraelom (prejekat LAVI) ali na kraju je:
The J-10 was designed and developed by the Chengdu Aircraft Design Institute (CADI), a subsidiary of Chengdu Aircraft Corporation.
Dakle Kinez!
Na pocetku su koristile Ruske motore dok sada koriste Shenyang WS-10B. Znaci opet Kinez.
Rakete koje koristi su:
PL-8 koja je, ustvari, Izraelska raketa Python-3
PL-10 je raketa sa infracrvenim navodjenjem potpuno razvijena u Kini.
PL-12 je razvijena uz pomoc Rusije i to je raketa dugog dometa aktivno radarski navodjena.
PL-15 je potpuno razvijena u Kini i raketa je dugog dometa sa aktivnim radarskim vodjenjem.
Razvijaju i PL 17 i PL 21. Sve rade sami!
Sto se tice JF 17 to je avion nastao saradnjom Pakistana i Kine i opet nema nikakve veze sa Japanom!

Mu
Pe

@Yoda Pa Rusi su izgubili u Ukrajini jos 2022 u martu, kad su izgubili Bitku za Kijev, pa leta 2022 kad su izgubili Bitku za Harkovsku oblast te jesen 2022 Bitka za Herson.
Izgubili su i Bitku za Crno More i celu flotu ili su im potopili Ukrajinci, ili su prebacili u Rusiju.
To,sto Rusi jos okupiraju 18,3 procenata Ukrajine, od cega su jos pre 2022 okupirali bar polovinu, ne znaci da je situacija dobra za Ruse.
Zakopali su se u Ukrajini i ne mogu ni nazad ni napred, kakvi ruski avioni…

de

@ Multi Boy
Izvinjavam se ali ja nisam video ni jednu jedinu sliku bilo kog aviona iz Kine a da je makar u slicnim bojama ovog F-2.

Mu

@dejanera
Nisam govorio o boji aviona već raketa na njemu.
Japanci sve rakete bojaju plavo:
https://en.wikipedia.org/wiki/AAM-4

Pi

Jf-17 je na bazi MIG21,tako da za njega imamo obucene i posade i odrzavanje itd…

Neka kroasani pogledaju za koliko novca po komadu su kupili francuzi nove rafale a za koliko su oni dobiki povoljne…

Zelim im istu takvu kupvinu i podmornica,trebace im kada budu tonuli.

AL

Odlicna analiza trenutnog stanja.

mi

@Pilipenda evo da ne računaš francuzi če svoje platiti 5,5milijardi eura što ti po komadu ide 130 952 381 euro to su samo avioni, sad da računamo kroasane kako kažeš 83 333 333 eura sa oružjem, simulator, i ostalo.

Al

Jako se ovo oteglo oko nabavke aviona, kako da se nešto čeka, neka bolja ponuda. Generalno mislim da smo mi od strane Smera geo-politički već smešteni u deo sa Bugarima i Rumunima. Ja to čekanje vidim u američkim izborima jel posle njih će biti kristalno jasno šta Srbija kupuje i koju količinu. Srbiji kada se ponudi neće moći da odbije tako da opravdano mislim da je naj izvesnije kupovina jedne do dve eskadrile F16. Suviše se dugo nešto čeka oko Rafala, a zna se ona izreka ko prvi devojci njegova je.

Odgovori
Zo

@Aleksandar
Nema Srbija ni financijske ni političke mogućnosti da kupi 2 eskadrile F-16 , ali bi ih mogla dobiti besplatno. Samo treba….

Re

Bataliti budalastine oko rafala 1 ili 2 eskadrile neznace nista osim air-polisinga zbog okruženja moramo biti jaki i samostalni kao Izrael a da bi to bili moramo uzeti odma po hitnom postupku ceo pukJ10c sa pl15 koji je onda ozbiljna vazduhoplovna sila umrezena sa fk3 i to je to u naredni 30-50g dok se ne iskristalise situacija u svetu

Odgovori
Pe

@Red Zmaja Odakle ti kineski avioni, pa niko ih nikad nije koristio i kupovao, i bas ce Srbija?
Situacija u svetu je jasna, dominantna ekonomski i vojno je Amerika i zapadni svet, nema tu sta da se „kristalise“, jedino je pala Rusija, zbog poraza u troskova u Ukrajini, dok Kina ima ekonomske probleme.

М

Подржавам, нама су надзвучни авиони потребни само за air-polising. Све остало се мора решавати са ПВО а и Орао и Галеб могу одрађивати физички посао, не дај Боже.

Mo

Krajnje je vreme da se naruče Rafali.

Odgovori
Li

iz Kine

Br

Teze ka cifri od 36 aviona godisnje za dve godine… Jos niko na zapadu ne gleda istini u oci. Kinezi sada imaju vec blizu 300 J-20 koji je sa novim motorom bez sumnje najbolji avion 5. generacije i vec pocinju proizvodnju od 120 komada godisnje, a poceli da ga prave tek pre koju godinu… Dok je Rafal ipak 4+ i proizvodi se jako dugo… pa to su neuporedive stvari… Slicno j i sa brodovima, nosacima aviona, sa svim klasama borbenih i teretnih aviona, sa dronovima, sa hipersonicnim oruzjem, sa pvo sredstvima… Samo cekamo da se Kina nagomila… zato su Ameri sada ovoliko i zainteresovani za ratove po svetu, sve, samo ako mogu bar malo da uspore Kinu.

Odgovori
Mi

Najbolji je kinez jer si ga ti tako proglasio..
Bas argumentirano i nepokolebljivo.

mi

@Branko ti uspoređuješ 300 J -20 sa preko 1000 F35 i 187 F-22, gdje J 20 vidi metu 5m2 na 150 i 200 km a 3m2 na 75km,a F -22 metu od 1m2 na 200 do 241 km , koji je bolji od njih, sa tim da F35 ima noviji radar baziran na an/apg -77v1 ?

Ne

Dobra analiza. Medjutim Srbija nece kupiti Rafale. Ne zbog politike (roba je roba, prodaje se za novac), vec zbog vremena i finansija. Treba pratiti one koji mogu da prodaju 16 jedinica u sledece 2 godine.

Odgovori
Mi

Svedjani mogu :-) (Gripen E/F )
Nadam se da ce tako i biti.

Hr

@Miloš7719
Švedi će vam pokušati uvaliti podkapacitirani Gripen C/D za ogromnu lovu ko i HR, u najboljem slučaju po vas.

Mi

@Hr
Mogu nam ponuditi stagod hoce, ali ne vidim zasto nam ne bi prodali nove i E/F?

Mu

@Miloš77
Grifen koristi američki motor i naoružanje. Bez dozvole Kongresa se ne može prodavati tako da sigurno ne. Realnost je Afrika.

De

@Hr
Švedi su pukli sa Gripenom. Novih narudžbina nema, postavljaju silne političke uslove – glume političku veličinu.
https://tangosix.rs/2022/09/09/frustracije-u-saab-u-zbog-neuspeha-prodaje-borbenog-aviona-gripen/
Na upit Srbije nisu ni odgovorili, tako da od te priče nema ništa. C/D ne bi uzela Srbija kao što niste ni vi.

Mu

@Miloš77
Tvoj komentar odaje srž problema. Tragedija je država s područja bivše države da pored svih tehničkih kapaciteta, sirovine, ljudi, instituta… nisu u stanju u 100 godina napraviti ne motor, nego teoriju mlazno-protočnih motora. I onda se priča vrti u krug jer se kuća gradi od krova, a ne od temelja. Ako imaš motor sve se da napraviti. Ovako se sve svodi na shoping-kraljicu. Ja bi ovo, ja bi ono… I nikako početi s radom, a godine prolaze. Sad možete ključ u bravu.

Dj

>> Bez dozvole Kongresa se ne može prodavati

Ne moze ni Rafale, ako je to bitno.

Oseti se taj neki viktimoloski touch u komentarima. Srbi su uvek zrtva pa tako i sada, preti im unistenje lovacke avijacije zbog zavere kolektivnog zapada, a u stvari nema nikakvih indikacija da bi se USA usprotivila nekoj prodaji/kupovini itd. Komentatori smatraju da je RS centar sveta, kada se u Ramstajnu skupe da vecaju o Ukrajini, posle 5 min. predju na pitanje sta srbima sme da se proda od naoruzanja a sta ne i diskusije traju do duboko u noc…

PS

Nema viktimologije već većina ovde izgleda ima 14 godina ili tako nešto… Što nije sporno. Srbija može da kupi F-16 ili F-18 ali se ne isplati. Preskupa slepa ulica….

Mi

Dejan
Jedan od najvecih problema Gripena, (i Drakena i Vigena) jeste Lokid Martin. Za mnoge manje zemlje odredjene geografije je daleko bolji i ekonomicniji, ali to treba drzati pod kontrolom jer neko drugi jaci ima vece potrebe za eksportom. Lokid je poznat po tome sto je potplatio zemlje da se kupe njihovi avioni, mada je Saam ili Daso pravo iste ili bolje. Primer su Nemacka i Italija oko F-104. Ista Lokidova rabota nikad nije stala iako su cak i na sud isli zbog toga.

Ne

@Miloš77

I ja sam za to. Avionce k’o stvoreno za nas. Sada imaju i neku verziju Fb (uslovno nazvano) sa malo promenjenom geometrijom krila, pa lici na Drakena. I kazu ima vecu nosivost.

@Hr

C i D jedino polovne, jer koliko sam shvatio vise ih ne proizvode.

Odgovori
Ed

Gripen C/D se ne proizvodi, ali imaju nesklopljenih jer su od 2017. g. određenu količinu komponenti proizvodili unaprijed da bi mogli garantirati brzu isporuku na budućim natječajima.
Od tih, prvenstveno trupova i krila, su nudili Hrvatskoj i drugima novoproizvedeni Gripen C/D MS20…

Ro

A zašto Srbija ne pošalje pozive proizvođačima za davanje ponuda s točnim karakteristikama zrakoplova, rokovima, načinima plaćanja, podrškom…??? Tada bi znali što je u ponudi.
Za primjer, Malezija uzela 18 FA-50 za 920 milijuna dolara.

Odgovori
Sr

@Robi
Ne znam, meni takođe deluje finanijski realnija kupovina čak i 24 FA-50, ali šta ja znam realno.

Od starta mi je priča sa Rafalima, uostalom bilo kojim novim lovačkim avionom na dugom štapu jer su cene astronomske, svi ostali razlozi „za i protiv“ mi deluju nebitni.

Ko

Mogu i kineski avioni nisu to plastične stolice već borbene mašine koje i oni koriste.

Odgovori
Dr

iz mnogo razloga mislim da bi Rv-PVO Srbije trebalo opremiti novim Kineskim J-31 sa jedno 26 Letelica i raketama za BH borbu a za krstarece rakete misljenja sam da ce mo to moci i sami , samo se setimo proizvoda ViLA 1/2 da ne pominjem neke druge proizvode koji se ne pominju tako cesto od krilatih i GPS/ inercialno navodjenih bombi do GROM Z/Z raketa koji se mogu sigurno integrisati u te letelice itd.

De

Biće to kinezi.

Odgovori
du

Ako nasi migovi mogu da lete jos 10 godina, onda mozda i ima smisla. U realnosti, pametnije bi nam bilo da uzmemo umesto 12 Rafala, 14 Kineskih JF17, blok 3 za iste pare i manje novca po satu naleta, kao i odrzavanju.Sa jakom pvo na kojoj radimo jf17 ce nam raditi posao sasvim solidno a koliko vidimo kinezi su nam i postali glavni dobavljac vojne tehnike

Odgovori
Pe

Zanimljivo da postoji neki interes za kineske letelice, izgleda da ljudi i ne znaju da je kupovina osnovnog aviona za RV i politicka stvar.
Kupujuci od Kine Srbija bi sebi zatvorila mnoga vrata u Evropi, a geografski Srbija nije blizu Kine, vec u sred EU.
Dalje- kupovina aviona od Francuske znaci i podrsku Francuske, kao druge najjace ekonomije EU, evropskim integracijama Srbije.
Pored toga, Raffale zaista jeste odlican avion,za klasu iznad svega sto je Srbija ikada imala.
Dovoljno je znati da je Indija odbila dalje opremanje sa Su-30, koje su cak i opremali zapadnom elektronikom, i korist Raffale.
Jedino je pitanje hoce li Srbija zaostravati ka Kosovu (rezultate smo videli- Banjska, „Javelin“ za Albance), ili ce Srbija biti kooperativna- dali su Kosovu registracije, izbacuje se dinar sa Kosova u dogovoru.
Meni deluje ovo drugo, ipak nisu blesavi u vlasti, videli su kako je prosla jedna Rusija..

Odgovori
Me

Švedski gripen ili FA-50 idealni za SRV, moći ćemo ostati neutralni u sve većem metežu u svetu kako i želimo, ne petljati se sa nikim već svoj put.

Vučić kaže da smo stup stabilnosti u europi i šire pa sa ovim ćemo pokazati i ne izgubiti sposobnost nadzvučnog čuvanja našeg neba šta je najbitnije u ovom trenutku nek se veliki biju.

Odgovori
Pe

@Metež Bez potrebe da umanjujem znacaj Srbije, objektivno je Srbija zemlja od 6-7 miliona.
Geografski se Srbija granici sa svih strana sa zemljama NATO, ili koje kontrolise NATO kao BiH, te sa 4 clanice EU.
Upravo koketiranje Srbije sa neprijateljskom prema zapadu Rusijom, te dovodjenje u pitanje statusa BiH i Kosova („secesija entiteta Republika Srpska“, incidenti poput Banjske) stvaraju nervozu u EU i NATO.
Na kome ce se teska batina NATO slomiti ako se to ne promeni-jasno je, kao i da bas nijedna zemlja ne bi vojno pomogla Srbiji, kao i 1999 sto nije.

YP

@PD

Možete li ovde objasniti malo detaljnije saradnju i koketiranje Srbije sa Rusijom.

Lepe želje i pozdrave, kao i (ne)uzvraćenu ljubav ne uzimam kao nešto korisno, kako za nas, tako i za njih.

Dakle, šta je to što Srbija, sem prazne priče, daje Rusiji? Važi i obrnuto, naravno.

Dj

Srbija je ne slucajno okruzena NATO i kao takva demilitarizovana, ne moze naskoditi nikome sem sama sebi, da CG nije u NATO bog zna sta bi bilo ali su je zato na vreme smestili tamo.

Tr

Ako hoćeš da izgubiše rat kupiš francusku tehniku.ako hoćeš da pobedim kupiš rusku.

Odgovori
Mi

Ako kupis rusku tehniku budi spreman i na desetostruko vise poginulih vojnika. To tradicionalno ide u paketu sa ruskom tehnikom u svim njihovim ratovima, taktikama i pobjedama. Njima pase, ima ih poprilicno, ostali neka stave prst na celo i razmisle jel za njih.

NS

Kupovaiti nove avione 4-4.5 generacije (papreno skupih) koji ce najranije biti isporuceni 2030 i treba da posluze najmanje do 2050. a pre do 2060. po meni nije vise opcija za Srbiju.

Glavni problem za Srbiju je sto je nezgodan tajming, jer migovima tada isticu resursi, a i da im se produze bice tehnolosi zastareli, tesko da mogu biti mnogo modernizovani a sumljam da ce tada biti to i politicki izvodljivo.

Posto se kupuje nov avion za narednih 20-30 godina definitivno treba da bude avion 5. generacije.

Trenutno imamo samo tri operativna a dva raspoloziva za kupovinu aviona 5 generacije (F-35 i SU-57). Tu je kineska opcija J-20. Su-75 je jos u razvoju i uci ce najverovatnije u serisku prozvodnju tek posle 2030.

Zbog politike i polozaja za Srbiju je jedina realna opcija zapadni avion ili recimo juzno korejski (ali on nije pravi avion 5 generacije a koristi americku tehnologiju).
F-35 ce nam amerika tesko prodati zbog politike.
EU projekti aviona 5 tj 6 generacije ako budu realizovnai se mogu ocekivati tek pred kraj 2030-tih i pocetkom 2040-tih.

Tako da Srbiji bi najbolje bilo da nabavi neki polovni avion da premosti period od 10-15 godina tj do 2035 – 2040. ali takivh opcija na trizistu bas i nema.
Hrvatska je uhvatila zadnji voz.
Novi Rafali su odlicni avioni sada ali njihovo vreme prolazi lagano. 2040. to nece biti avion koji moze da odgovri pretnjama tog vremena sve i sa nekom dubokom modernizacijom da nepricamo o 2050. Pored toga Srbija nema finasiske mogucnosti da kupi nove avione pa da ih menja posle 15 godina vec joj treba resenje na duge staze.

Odgovori
Pe

@NS posmatrac Ne razumem zasto pominjete Su-57 kao „operativan“.
Zapravo je ikad napravljeno jedva 13 primeraka, nikad nisu prosli nikakvu kontrolu od iole nezavisnih eksperata.
Veliko je pitanje koje su prave tehnicke performanse ovog aviona, a u proizvodnji ocito ima problema.
Na kraju-cinjenica da za 704 dana agresije na Ukrajinu Rusija nije koristila ni te Su-57, izuzev u PR modu („leteli nad teritorijom Rusije“) najbolje govori o „kvalitetu“ Su-57.
Kad sami Rusi nece da ih upotrebe u najgorem ratu koji su imali od 1945, bice da debelo ne valja.
A F-35 je do sad napravljen u 1000 primeraka i leti aktivno u skoro 20 RV sveta.
Kako se taj zaista dokazano sjajan avion moze porediti sa Su-57?

Ma

Tango Six je super sajt i nije čudo da Hrvati čitaju i komentiraju. Srbija ne može kupiti Rafale i da ima novaca i želje. U tom avionu je 30% američkih djelova, a s obzirom da SAD politiku Vučića ne smatra prozapadnom onda Srbija ne može dobit taj avion. Drugo su Mistrali, ali tehnologiju dati državi koja to može predati Rusima, pa to nema šansi. Turcima koji su u Natou više ne daju novu opremu. Daju samo lojalnim vazalima ( budimo realni ). E sad, ne ložite se na ovo što sam vlastitu državu proglasio vazalom, ima i gore od toga, pogled počinje na rijeci Uni i pogleda se istočno: što pogled dalje seže, završi u Sjevernoj Koreji.

Odgovori
Th

@Mate
Mogli bi mozda kupiti najstarije primerke Rafala. Bez AESA-radara i Meteore. Ako se prodavaju i kupuju Mirage-2000 zasto ne i Rafali ? Tu lezi problem za Srbiju (AV). Moraju biti bolji od Hrvatskih. Jadan onaj koji se meri sa Hrvatskom.
Nebi rekao da je Hrvatska vazal bilo koga. Vi ste punopravni clan Evropske Unije i NATO Saveza. Onda je cela Evropska Unija vazal Amerike.

PS

Prijatelju. Otvoreni saveznik Rusije io čkanica Briksa dobija taj avion. Mi smo sitna boranija kojoj i Ameri hoće da prodaju sopstvene avione. Ako se bude imalo para uzeće se ako ne neće.

Th

@PSA
Koje to avione? Mislis onaj Boeing T-7? Ne verujem da ce vam Franzusi prodat AESA-radar ili moci prodat Meteor. Sta mislis zasto NATO drzi vojsku u BIH i na KiM? Te mobilne ili staticne radare se moze lako unistiti ili onesposobit.

Ta „sitna boranija“ je faktor nestabilnost u regiji. Samo se ceka da nesto pocnete na KiM ili BiH.

PS

@Thomas
Ameri nam preko 10 godina nude F-16 i F-18. Al ne vrede te pare. Francuzi ko Francuzi, ako članici Briksa prodaju Rafale po svim njihovim zahtevima, prodaće i Srbiji.

Bo

Kineski J-10 je u ovom trenutku za Srbiju jedina razumna opcija. Pre svega jer su Kinezi u mogućnosti da ih brzo isporuče za razumnu cenu, a sa njima imamo korektne odnose. Kupovati preskupe avione od članica NATO koje su nam jedini potencijalni suparnik, uz to okupiraju deo teritorije, ne bi imalo nikakvog smisla.

Odgovori
Da

Реално!
Опције кинески авиони који су нуђени на сајму прошле године. Свакако брза испорука
,повољности ,компатибилност са постојећим средствима… Мора се схватити да Кина једна од ретких нација која невероватно напредује и сада у потпуности производи своје авионе без зависности од страних конпонети.Превазилази многе које је својевремено копирала,свидело се то неком или не.
Нереално!
Докуп мигова 9.12 или 9.13 од треће стране јер ускоро завршавају експатациону каријеру.
Такође мираж из скоро истих разлога.Исплати се онима који већ поседују те апарате.

Са срећом комшијама,,,мисли да ће реално бити јако срећни каснијим летачким искуствима.Користили их само у миру.У пракси и будућем времену остаје да се виде реална исплативост и доступност током експатације.

Odgovori
Ko

Gripen E/F kao što su uzeli Brazilci $85 miliona komad. Sad kad su Indijanci odustali i uzeli rafala trebalo bi da je Šveđanima stalo da prodaju nekom drugom. Malte ne za istu svotu bi mogli da opremimo i lovačku i jurišnu eskadrilu. Dok ne nabavimo novi lift digitalizovati desetak g4 ima još motora i zmajevi su još u resursu, a ima i dodatnih aviona za kanibalizaciju.

Odgovori
PS

To je cena za klot avion. Klot Rafal ne košta mnogo više od toga, zato Gripen skoro više niko i ne kupuje. Originalno ugovor je 130 miliona po avionu. ovo je dokup. Kad se prenaoružavaš skoro koliko daš na avion daješ na rezervne delove, preobuke, naoružanja, raznoraznu dodatnu opremu itd. To uvek izađe mnogo. Onako klot nijedan nije preskuo. Heh F-35 prodaju bez motora, kod njega i motor spada u dodatnu opremu. Tako ispadne i on super jeftin. A nije.

Bo

Nikako. Avionika i pogonska grupa su američki kao i naoružanje. U slučaju bilo kakvog sukoba smo na cedilu.

Mi

F35 nije bitno skuplji od F16 prema zadnjim informacijama koje su objavljivane. Cak je niza cijena nego za Rafale. Ima dosta narudzbi i to ga je do danas znatno pojeftinilo. Njegova cijena ne raste po povecanoj potraznji sto je jedno od pravila trzisne ekonomije vec upravo suprotno. Na cijenu utice korelacija troskova razvoja i broja proizvedenih primjeraka. Sto je vise narucenih brze se vracaju troskovi razvoja i dijele prema broju prodanih. F35 je vec dostigao brojku od preko 1000 prodanih. Mislim da je vec pao ispod 200 miliona dolara i to ne klot vec komplet paket sa svime sto si nabrojao. Orvi put cujem da se motor dodatno placa. Mozda samo kod odabira varijante sa vertikalnim uzletanjem ili ne.

Iv

Skupo, preskupo.
Ne znam ko forsira Rafal u MO ali ja bih se radije odlučio za nabavku aviona iz Južne Koreje poput Poljaka.
Jeftiniji modeli + kompatabilni sa NATO standardima a imaju šta i da ponude.

Odgovori
PS

Kako mislite poput Poljaka? To je njima sića spram ostalog ta su uzeli. Uskoro i F-35…

Go

Ja ne znam zasto su nasi toliko zapeli za te Rafale jos ako je istina da cemo kupiti od Madjarske Migove29 koji nisu u upotrebi vec 14 godina koje treba remontovati pa onda na to dodamo trosenje novca na Orla i Galeba budzenje zastarelih aparata a pre toga smo uzeli od Kiprana helikoptere Mi35p koje treba remontovati i jos neke stvari nabaviti za nocni let,imam utisak da nasi stvarno ne znaju sta rade.Umesto budzenja zastarelih letelica i trosenje novca nadam se da se nece desiti Rafali i korozivni Migovi29 zasto jednostavno ne ode delegacija u prijateljsku nam zemlju Kinu i ne dogovore kupovinu dve eskadrile L15 koji ce zameni Orla i Galeba a kada pocne proizvodnja J10D za maksimalno dve godine dogovoriti se o njihovoj kupovini!

Odgovori
Ro

Od Rafala , neće biti ništa..to je samo politička igra.. I mudrost aktuelnog vrha Srbije.. Kupice se avioni koji će već za godinu dana biti u Srbiji koji su jeftiniji i sa raketama koje imaju veći domet od 60km.. a narudžbenica će za Rafale ostati a Srbija će moći reći da kupuje naoružanje od prijatelja ali isto tako i od članica NATO-a..
Takticno nuklearno oružje pa makar nekoliko bojevih glava na raketama koje imaju domet oko 500 km.. pod velom tajnosti treba platiti i 4-5 puta skuplje od kompletne eskadrile Rafala..i izabrati datum za npr 3 godine kad bi to trebalo objaviti svetu..“ da , oprostite nam svi, al Srbija sad poseduje nuklearno oružje“

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor