Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera
CCC i "De Havilland Canada" su narudžbinom za 22 aviona ponovo oživeli proizvodnju "Kanadera" / Foto: DHC

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

Ovogodišnja letnja protivpožarna sezona kada su vazduhoplovni kapaciteti u pitanju bila je izuzetno dinamična. Jedino je Srbija donekle bila pošteđena namernih ili prirodno uzrokovanih šumskih požara. Crna Gora, Makedonija, Slovenija i standardno Hrvatska ponovo su se uzdale u „nebeske vatrogasce“, što u flote u sopstvenom vlasništvu, što u letelice koje su stizale iz uobičajenih ali i prilično egzotičnih lokacija.

Dok jedino Hrvatska u regionu ima ozbiljne, slojevite, sposobnosti i iskustvo za gašenje požara iz vazduha, u avgustu je pažnju izazvala izjava premijera Crne Gore koji je najavio da bi i njegova zemlja mogla nabaviti, samo jedan, Kanader. Besmisao nabavke na taj način smo detaljnije analizirali.

Međutim, interesantno je da su u pogledu svojih nedostajućih vazduhoplovnih kapaciteta i Hrvatska i Crna Gora u proteklih nekoliko godina pronašle isto rešenje. Finansiranje nabavke kanadski proizvedenih letelica od strane Kanadske komercijalne korporacije („Canadian Commercial Corporation“ – CCC). Kanadske državne institucije koja obezbeđuje sredstva za kupovinu, u slučaju Hrvatske Kanadera, a u slučaju Crne Gore potpuno nove flote helikoptera kompanije Bel.

Tango Six je povodom javnog razmišljanja premijera Crne Gore, ali i kao pomoć inspiraciji i nekim drugim državama u okruženju, uradio intervju sa predstavnikom CCC-a zaduženim za globalni razvoj poslovanja Metjuom Lakrojom (Mathieu Lacroix). Zanimalo nas je koje su pogodnosti a šta su ograničenja koja CCC može da pruži državama koje su blizu odluke da krenu u prilično velike investicije zvane – nabavka vazduhoplova.

Zahvaljujući CCC, Crna Gora je obnovila svoju vojnu helikoptersku flotu / Foto: Vlada Crne Gore

CCC: Kanadska agencija za ugovore između vlada

Kako nam je rečeno, Kanadska komercijalna korporacija služi gotovo isključivo kao veza između stranih vlada i kanadskih dobavljača:

– CCC je kanadska agencija za ugovore između vlada. – objasnio je Lakroj: – Pomažemo vladama širom sveta da nabave kanadska rešenja putem ugovora između vlada, takozvani G2G, odnosno „Government to Government koncept. –

Prema Lakroju, jedna od ključnih prednosti saradnje sa CCC-om je dodatna sigurnost koju interakcija sa ovakvom institucijom pruža:

Svaki G2G ugovor koji potpiše CCC dolazi sa garancijom izvršenja ugovora od strane Vlade Kanade. Ovaj jedinstveni pristup značajno smanjuje rizike povezane sa međunarodnom nabavkom i može stvoriti povoljne uslove za finansiranje projekata.

U G2G modelu ugovora, CCC preuzima ulogu glavnog ugovarača, podugovarajući sa kanadskim dobavljačima.

Dok kanadska kompanija ispunjava svoje obaveze, CCC nadgleda izvršenje ugovora i finansijski upravlja ugovorom do završetka. – kaže Lakroj za Tango Six.

Naglašava da se ovaj model pokazao posebno uspešnim u vazduhoplovnoj industriji što se ogleda u činjenici da su tokom poslednjih pet godina potpisali G2G ugovore za kanadska vazduhoplovna rešenja vredne preko 1,2 milijarde dolara.

Avioni za gašenje požara

Jedan od najznačajnijih nedavnih projekata CCC-a uključuje nabavku specijalizovanog aviona za gašenje požara DHC-515, nove generacije Kanadera, za nekoliko evropskih zemalja.

Ova inicijativa deo je, kako Lakroj objašnjava, tekuće saradnje između CCC-a, kompanije „De Havilland Canada“ i Mehanizma civilne zaštite Evropske unije („rescEU“). Evropske inicijative o kojoj smo detaljnije izveštavali iz Severne Makedonije. Nedavno je i Bugarska bila korisnik ovog programa.

DCH-515 „Firefighter“

– Projekat je zvanično počeo 2022. godine kada je CCC potpisao pisma o namerama sa Hrvatskom, Francuskom, Grčkom, Italijom, Portugalijom i Španijom za nabavku ukupno 22 aviona DHC-515. G2G ugovori su potpisani sa svima osim sa Italijom. Nadamo se da ćemo u narednim nedeljama objaviti potpisivanje ugovora i sa ovom državom.

CCC-ov G2G mehanizam ugovaranja omogućio je stranama da se zajedno dogovore o uslovima koji su omogućili ponovno pokretanje proizvodnje aviona DHC-515 kompanije „De Havilland Canada“. Ovaj projekat ne samo da rešava hitnu potrebu za naprednim mogućnostima gašenja požara u Evropi, već i revitalizuje ključnu kanadsku vazduhoplovnu proizvodnu liniju. – kaže Lakroj.

Na pitanje našeg portala da li su imali kontakt sa Crnom Gorom u vezi potencijalne nabavke novoproizvedenih Kanadera, Lakroj odgovara da „CCC trenutno nije uključen u ovu konkretnu incijativu“:

– CCC stoji na raspolaganju da pomogne ukoliko bude potreban G2G ugovor za realizaciju ove potencijalne nabavke. –

Ukoliko je Spajićeva inicijativa izvesna i ne zadrži se samo na jednoj letelici, Crna Gora i CCC mogu ponovo sarađivati. Crna Gora je baš uz pomoć ove kanadske institucije 2018. godine nabavila ukupno pet, kanadski proizvedenih, helikoptera kompanije „Bell Textron“. Lakroj je pohvalio ovu saradnju:

– Crna Gora je zapravo pravi primer saradnje sa Kanadskom komercijalnom korporacijom u pogledu ispunjavanja vladinih zahteva. Kupovina Belovih modela 505 i 412 značajno je unapredila kapacitete Crne Gore za gašenje požara. –

Komentarišući potencijalne buduće projekte, posebno u regionu Zapadnog Balkana, Lakroj je za izrazio otvorenost za istraživanje različitih modela saradnje.

– CCC bi bio počastvovan da radi sa drugim nacijama u regionu Zapadnog Balkana i pruži rešenja za gašenje požara koja odgovaraju njihovim potrebama i budžetima. –

Skoro sve zemlje bivše Jugoslavije osim Srbije koristiće Air Tractor / Foto: Dragan Cvetić 

Lakroj za naš portal naglašava da je upravo Kanada zemlja koja najbolje zna šta znači planiranje kapaciteta u ovom visoko specijalizovanom segmentu vazduhoplovnih operacija. Kako kaže, ogromne površine Kanade pod šumom pozicionirale su ovu državu kao globalnog lidera u tehnologijama i strategijama gašenja požara iz vazduha:

– Moja zemlja je blagoslovena sa gotovo 362 miliona hektara šuma, ali to takođe znači da se suočavamo sa konstantno evoluirajućem izazovom požara. Kao rezultat toga, postali smo globalni lideri u njihovom gašenju iz vazduha. Mnoge nacije su nam se obratile tražeći rešenja za ublažavanje uticaja požara na zajednice i ekosisteme. Pored nedavnih evropskih ugovora, CCC je pružio rešenja za gašenja požara iz vazduha i opremu državama poput Maroka, Bolivije i Argentine. –

Na kraju razgovora, Lakroj naglašava da su nedavni projekti nabavke DHC-515 u Evropi i tekuća saradnja sa Crnom Gorom, dokaz efikasnosti CCC-ovog G2G modela:

– Ova partnerstva ne samo da unapređuju mogućnosti gašenja požara iz vazduha zemalja primaoca, već i podržavaju kanadsku vazduhoplovnu industriju i našu globalnu reputaciju u stručnosti kada su ovakve specifične misije u pitanju.

Uloga CCC-a prevazilazi puko olakšavanje kupovine. Mi smo u krajnjoj liniji odgovorni državama članicama EU za ispunjavanje uslova ugovora. Ovaj nivo posvećenosti i nadzora osigurava da partnerske nacije ne dobiju samo opremu, već sveobuhvatno rešenje podržano od strane kanadske vlade.

Gledajući unapred, prisutan je entuzijazam za potencijalne saradnje sa drugim nacijama u regionu i šire. Spremni smo da kao organizacija istražimo fleksibilne modele saradnje, potencijalno i sa drugim državama u regionu Zapadnog Balkana. – zaključio je Metju Lakroj za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ro

Hrvati opet jedini rade kako spada

Odgovori
Sl

Da, jer su i “ tehnickoj “ mogucnosti (clanica EU), imaju more i samim tim opravdanost za Kanadre je vidljiva investicija. Osim toga u bivsoj SFRJ u Zadru u sastavu 105LBAP su bili stacionirani stari modeli (2 ili 3 smo imali u to vrijeme koliko se sjecam, 1983 pa do izbijanja rata na podrucju bivse SFRJ), imaju i neko iskustvo u koriscenju tog tipa jer vecina osoblja je ostala na podrucju HRV. Sve se promjenilo od tada, ali ipak nije potpuna novina. Za Srbiju i da im poklone nista ne znaci jer su funkcionalno neupotrebljivi zbog nacina koriscenja. Nazalost, svugdje ukljucujuci i HRV politika je ta koja odlucuje o nabavci novog vazduhoplova a neka struka.

da

…… kad bi i tu bilo rivalstva pa da se još i ispomažemo….
živimo u svijetu u kojemo živimo a obzirom na par prošlih sezona nije da će past potreba za istima . Taj tip je pogodan za zemlje sa lokacijama za zahvat (more / jezera) u nekakvom prohvatljivom vremenu…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs