Kompanija „Prince Aviation“ i njena Tehnika postali su od nedavno prvi korisnik, u Evropi, „Automated Tool Control Level 5“ sistema za menadžment alata koji se koriste za održavanje aviona američke kompanije „Snap-on“.
Princ se tako, nakon investiranja u novi hangar, nastavka poslovne saradnje sa „Garmin-om“, „Prett & Whitney-om“ i „Collins-om“, odlučio za još jednu značajnu investiciju u trenutno najmoderniji sistem za menadžment i kontrolu avio-mehaničarskih alata.
Kako je za Tango Six kazao Srđan Kragojević, direktor kompanije „Prince Aviation“, odlučili su se podizanje partnerstva sa Snep-onom na veći nivo zbog impresivnih mogućnosti samog sistema za kontrolu pristupa alatu ali i prestiža koji upotreba ovakve tehnologije nosi sa sobom:
– Nakon najveće investicije u unapređenje naših usluga do sada, novog hangara, odlučili smo za za još jednu prilično veliku investiciju u „Automated Tool Control Level 5“ sistem američke kompanije Snep-on.
Kupili smo, za sada, 9 radnih stanica koje nisu samo standardne fioke za čuvanje alata, već u sebi imaju sistem za „real-time“ skeniranje svakog, i najmanjeg, alata što omogućuje njihovu kontrolu i kompleksniji menadžment celokupnog inventara alata: u svakom trenutku možemo znati koji mehaničar je uzeo koji alat, u koje vreme, kada ga je vratio i da li ga je vratio. Sistem može da registruje da li je alat oštećen, da li je prljav i da nas na vreme upozori kada ga trebamo kalibrisati.

Vazduhoplovni regulator, domaći i inostrani, zahteva da svaka organizacija za održavanje aviona strogo kontroliše alate svojih avio-mehaničara. Kompanija, odnosno MRO, je vlasnik alata i oni su delegirani svakom pojedinačnom mehaničaru. Svaki alat, od najmanjeg do najvećeg, obeležen je svojim identifikacionim brojem i uvek mora biti na broju i u određenoj kutiji za alat, na određenom mestu. Takođe, pojedini alati moraju da se kalibrišu na redovnim šestomesečnim ili godišnjim intervalima. Naravno, tu je i FOD („Foreign Object Damage“) izazov, da alat ne sme da se izgubi u hangaru, na stajanci ili da se zagubi negde unutar aviona tokom popravke.
Do sada se sve pomenuto obavljalo ručno, svaki pojedinačni mehaničar je bio odgovoran za svoj alat i morao je, na svoj način, da vodi računa o njegovoj manipulaciji.
Sve ove izazove sada smo rešili jednim sistemom koji je potpuno automatizovan i koji donosi kvantni skok u bezbednosti, optimizaciji i posledično poslovnoj efikasnosti naše MRO operacije. – objašnjava Kragojević.
Kako za Tango Six kaže Cezar Afonso, biznis segment menadžer kompanije Snep-on, „Level 5“ sistem počiva na hardveru i njihovom patnetnom rešenju softvera:
– Pokretni orman, odnosno radna stanica sa fijokama za odlaganje alata, u svakoj fioci ima nekoliko kamera koje više puta fotografišu celu fioku. Fotografisanje se dešava svaki put kada se fioka otvori ili zatvori.
Softver u realnom vremenu analizira promene, registruje i upozorava: da li je alat uzet ili vraćen na svoje mesto, da li je alat vraćen na mesto na kojem ne treba da se nalazi, da li je alat oštećen, da li je prljav ili se izgubio.

Svaki mehaničar je identifikovan i poseduje svoj bedž sa odgovarajućim pristupom. Sistem u svakom trenutku zna koji mehaničar je zadužio koji alat, koliko dugo ga je koristio i da li ga je vratio na odgovarajuće mesto. Ukoliko alat nije vraćen, sistem može emitovati upozorenje. Čak evidentira i neovlašćene pokušaje pristupa jedinici za skladištenje alata.
Naš sistem MRO organizaciji tako pruža jedinstven menadžmet inventara svih alata u svim radnim stanicama u svakom trenutku. Podesiv je da upozorava unapred kada je vreme da se određeni alat kalibriše, registruje ukoliko nekom alatu treba pregled ili je oštećen.
Pored menadžmenta inventara možda je najbitnije istaći da ovaj sistem gotovo eliminiše FOD, odnosno da se alati izgube, da se nađu bilo gde gde ne bi trebalo da budu. – naglašava Afonso.
Snep-on sistem može praviti izveštaje i statistike korišćenja svih radnih stanica i alata koji menadžmentu pomažu da optimizuje njihovu upotrebu, da menja alat po potrebi i unapred naručuje novi sa minimumom uticaja na radove.

Direktor operativnog poslovanja „Prince Aviation-a“ Đorđe Petrović za Tango Six kaže da je nivo optimizacije i praćenja ovim sistemom na izuzetno visokom nivou:
– Naša kompanija nedavno je investirala i u sistem za menadžment radova na avionima „Quantum Control“. Snep-on „Level 5“ alati koje smo sada nabavili povezuju se na naš centralni server putem bežičnog interneta i dalje se integrišu u „Quantum“. To nam omogućava do sada nezabeležen nivo praćenja upotrebe alata u svrsi optimizacije radnih procesa u našoj kompaniji, ali i radi usaglašenosti sa regulatornim okvirom.
Inspektori vazduhoplovnih vlasti će sada prilikom redovnih inspekcija imati pristup besprekorno vođenom inventaru. Nama će Snep-on sistem gotovo garantovati da nećemo imati „finding-e“ usled nepravilno manipulisanog alata. Integracija Snep-on sistema sa „Quantum-om“ nam takođe sada obezbeđuje da ćemo uvek pouzdano znati da li nedostaje alat pre nego što se radovi na nekom avionu proglase završenim.
Takođe i možda najbitnije, bezbednost radova diže se na viši nivo. –
Svaka radna stanica, orman, Snep-ona ima svoju internu bateriju koja pogoni softver, foto-senzore unutar svake fioke i displej. Orman je tako mobilan i može se prevući gde god je potrebno unutar ili van hangara. Baterija obezbeđuje autonomiju u trajanju od sat vremena a postoji opcija upotrebe i eksterne baterije koja produžava vreme korišćenja.

Kragojević naglašava da su Snep-on alati zlatni standard, sinonim za alate MRO segmenta industrije i da će ova investicija pomoći Princu da osigura nove klijente i održi obećanje kvaliteta radova koje pružaju:
– Pre nekoliko meseci imao sam sastanak sa potpredsenikom kompanije Cesna za podršku kupcima i on se iznenadio kada sam mu kazao da će Princ značajno investirati u Snep-on „Level 5“ sistem. Kazao je da su i oni kao OEM razmišljali da uvedu ovaj sistem kako bi pre svega kontrolisali FOD u svojim postrojenjima ali da im je to, na tolikoj razmeri, trenutno preskupo.
Pored Snep-on sistema počeli smo da primenjujemo i sličnu kontrolu drugih materijala koje koristimo u procesima održavanja, od krpa za čišćenje do odeće. Odeća, alati i pristupi delu hangara na kojem se obavlja održavanje letelica tako su praćeni, što nam omogućava veći ukupan kvalitet radova, optimizaciju kompletnog procesa i ono najbitnije – garantuje najviši nivo bezbednosti kada je FOD u pitanju. – zaključuje Kragojević.
Dejan
Prince Aviation – svi članci na T6 o njima ukazuju da su oni obrazac kako treba da se radi u ovom poslu. Sve čestitke za uvedene inovacije.