[UMEX 2026] Elbitova lutajuća municija „SkyStriker“ u Abu Dabiju predstavljena i u verziji koja se može lansirati iz raketnog sistema PULS

29. Jan 2026

[ANALIZA] Sve o varijantama i podvarijantama Rafala: Vodič kroz četvrt veka konstantnog unapređivanja francuskog borbenog aviona

28. Jan 2026

Predstavljen Subaru Bel 412EPX za Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo

27. Jan 2026

Predstojeće tri godine: Najdramatičnija evolucija srpskog civilnog i vojnog vazduhoplovstva u novije vreme

26. Jan 2026

Francuska će biti prvi korisnik besposadnog helikoptera VSR700

23. Jan 2026

[ANALIZA] Kako bi Srbija mogla da unapredi svoje helikoptere Erbas H145M: Samozaštita, naoružanje i umrežavanje sa besposadnim letelicama

23. Jan 2026

[UMEX 2026] Elbitovo rešenje za borbu u složenim i urbanim uslovima: FPV dron LANIUS-X

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Novi i borbeno dokazani dronovi i lutajuća municija iz Rusije: Rosoboron, Kalašnjikov i Zala u Abu Dabiju

22. Jan 2026

[UMEX 2026] Premijera srpskog Tandem Ikara, dominacija Kineza i povratak Izraela na sajmove odbrambenih tehnologija

21. Jan 2026

Hrvatsko Ministarstvo odbrane formalizuje teoriju o „inferiornim“ srpskim Rafalima: Rupe u logici zemlje koja je kupila starije i polovno

20. Jan 2026

„Vitezovi“ Rafala: Intrigantna zajednička istorija Srbije i Hrvatske pred početak upotrebe novih francuskih borbenih aviona

19. Jan 2026

Španija finalizovala ugovor za nabavku turskih trenažnih aviona Hurdžet

15. Jan 2026

„New York Times“: “Venecuela bila nespremna, nesposobna i neorganizovana za sukob sa SAD“

13. Jan 2026

Čiji su Rafali bolji i kako je hrvatski ministar odbrane Anušić indirektno isprozivao marketing službu Dasoa

13. Jan 2026

[ANALIZA] Zabaležena upotreba rakete AGM-88 HARM u Venecueli – šta nam to govori o PVO aktivnosti u noći napada?

12. Jan 2026

[ANALIZA] Mogućnosti borbene avijacije ratnog vazduhoplovstva Venecuele: Skromni efektivi nedovoljni za bilo kakav ozbiljniji otpor američkoj intervenciji

9. Jan 2026

[ANALIZA] Izveštaj Dasoa za 2025. godinu: Minimalno premašen plan isporuka Rafala, spoteri ipak primetili više aviona

8. Jan 2026

[ANALIZA] Zbog čega se Venecuela nije bolje branila i ima li sa čim?

7. Jan 2026

[ANALIZA] Kako su Amerikanci neometano ušetali helikopterima u Venecuelu kao da je Jugoslavija 1999. godine

6. Jan 2026

Zeničko-dobojski kanton Bosne i Hercegovine nabavio laki višenamenski helikopter AS350

30. Dec 2025
[ANALIZA] Hrvatska modernizacija Rafala: Pariranje Srbiji ili očekivani korak kad kupite starije i polovno?
Veoma brzo nakon kompletiranja svoje eskadrile Polovnih Rafala, Hrvatska se odlučila za modernizaciju / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

[ANALIZA] Hrvatska modernizacija Rafala: Pariranje Srbiji ili očekivani korak kad kupite starije i polovno?

Potpisivanje pisma o namerama za modernizaciju borbenih aviona Rafal hrvatskog ratnog vazduhoplovstva, izazvalo je veliku pažnju zainteresovane javnosti.

Iako se ovaj potez, nakon ovogodišnjih aktivnosti hrvatskih delegacija prilikom posete Francuskoj, kao i na Buržeu, mogao očekivati, namera da se avioni unaprede i dalje je predmet analiza i polemika.

Mnogi međutim smatraju da Hrvatska modernizuje svoje Rafale jer je iste nabavila i Srbija, ali u savremenijoj varijanti. Sa druge strane hrvatski političari izjavljuju kako su postojeći hrvatski primerci bolji od budućih srpskih aviona, ali se postavlja pitanje zašto su se na modernizaciju hrvatskih aviona odlučili tako brzo nakon njihove isporuke.

Za HRZ dvosede koji su u francuskoj Tranši 2 verovatno proizvedeni 2005. i 2006. godine, neka dublja modernizacija verovatno i nije isplativa / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

Pritom se ne navodi u čemu su zapravo HRZ Rafali bolji (ili će biti bolji), sem da Srbija neće imati neke tehničke sposobnosti koje imaju članice NATO korisnice ovog tipa.

Od potpisivanja hrvatskog ugovora za nabavku 12 aviona koji su na standardu F3R (za Hrvatsku je oznaka C3R), o tom poslu se od političkih i vojnih zvaničnika Hrvatske moglo naravno čuti mnogo toga pozitivnog, a ugovor je mnogo manje javan od drugih u odbrambenom sektoru.

Tako smo, na primer (ukoliko su navodi tačni), starost nabavljenih aviona saznali preko holandske vazduhoplovne zajednice Scramble koja je iznela podatak da su dvosedi proizvedeni 2005-6., a jednosedi u periodu od 2009. do 2013. godine.

Sem više puta ponavljanih tvrdnji da su avioni na „nivou Rafala u francuskim vazduhoplovnim i kosmičkim snagama“, koje zapravo ne govore ništa konkretno, još uvek ne znamo detalje njihove opremljenosti.

Šta sve nedostaje?

Do sada ni jedan HRZ Rafal nije uočen sa MBDA segmentom „SPECTRA“ sistema – DDM-NG senzorom (vidljiv ovde na letelici francuskog RV, podseća izgledom na CCTV kameru) koji služi za detekciju IC raketa koje napadaju avion. Francuski avion „156“ fotografisan u novembru u Dubaiju izvorno je F.3R modernizovan na F4.1 standard / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Staklasti deo OSF sistema (desno) koji služi za TV senzor, kada je prisutan na letelici, izgleda ovako. Do danas ni jedan HRZ Rafal nije fotografisan sa ovom konfiguracijom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Činjenica da su hrvatske letelice na nivou F3R ne mora značiti da imaju AESA radar (ili da ih svi imaju).

Takođe, na avionima i dalje nisu primećeni senzori optoelektronskog sistema OSF, kao i sistema za samozaštitu/protivelektronska dejstva „SPECTRA“.

Ovde se mora naglasiti i da se ovi senzori obično ne nose kada ti sistemi ne moraju biti u funkciji. Na primer kada je u toku osnovna obuka, za vreme preleta ili izvođenja prikaza za civile koje su HRZ Rafala u Zagrebu na većem nivou imali prošle i ove godine.

O tome da hrvatski Rafali verovatno neće imati AESA radare moglo se pročitati još oktobra 2021. godine u izveštaju koji je sastavljen nakon što su korišćeni avioni prodati Grčkoj i Hrvatskoj.

Francuski poslanik Žak Ferara iz redova partije Republikanaca tada je naveo da su „Rafali prodati Grčkoj opremljeni radarima sa aktivnim elektronskim skeniranjem (AESA), za razliku od aviona namenjenih Hrvatskoj.

Čak se i u Hrvatskoj javnosti često zaboravlja da su HRZ Rafali, i kao takvi, sasvim adekvatni za početne zadatke koji se pred ovaj vid oružanih snaga te zemlje postavljaju. Tempo sticanja početne oprativne sposobnosti HRZ Rafala je verovatno takođe standardan za tu vrstu prihvata i planira se da će od Mađara i Italijana 1. januara biti preuzeta kontrola hrvatskog vazdušnog prostora od strane ovog tipa aviona.

Kako će ovi avioni biti u službi barem još 20 godina, logično je da će do kraja njihovog životnog veka na njima više puta morati da se vrše modernizacije. Kako se ne bi dogodilo da se, kao što je to bio slučaj sa MiG-ovima 21, leti na zastarelim borbenim avionima.

Model Talesovog AESA radara sa OSF sistemom. Jedan od preduslova za modernizaciju na pun F4 standard je da avioni prvo dobiju AESA radar. / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Tango Six je već analizirao šta predstavlja varijanta Rafala F4 čiji razvoj je planiran da bude realizovan u tri faze, 4.1, 4.2 i 4.3.

Hrvatska želi svoje avione da podigne na standard F4, ali dok se ne potpiše ugovor i dalje nije poznato na koji tačno nivo.

Postoji međutim jedan od preduslova za nadogradnju aviona, a to je da prvo poseduju AESA radare kako bi se ostvarile nove mogućnosti koje nudi F4 standard.

HRZ-ovi jednosedi su iz Tranše 3 čija modernizacija na standard F4 nije ograničena, ali bi pre toga prvo morali dobiti AESA radare.

Hrvatski dvosedi su proizvedeni u Tranši 2. Njihova nadogradnja jeste moguća, ali je veliko pitanje da li je isplativo da se u njihovom slučaju izvrši nadogradnja na puni F4 nivo, odnosno F4.2 ili F4.3, ili da se dovedu na standard F4.1 za šta nije u velikoj meri potrebno izvršiti fizičke dorade aviona, već uglavnom prilagođavanje softvera.

Postoji informacija da dovođenje aviona na nivo F4 francuske vazdušno-kosmičke snage košta oko 10 miliona evra po avionu. Ipak, ta cena se odnosi samo na nivo F4.1, dorada je u toku, vrši se u operativnim jedinicama, a na tom standardu se trenutno isporučuju i novi Rafali koji su namenjeni francuskoj vojsci.

Modernizacija hrvatskih Rafala može koštati nekoliko stotina miliona evra / Foto: Adrian Vukojević, Tango Six

Napomenućemo i da se isporuka prvih F4 u punoj konfiguraciji, naručenih u Tranši 5 za VKS Francuske očekuje 2027. godine, a pre njih će ih dobiti UAE koji će imati nešto dorađene aviona po njihovim specifikacijama.

Za puni F4 nivo se međutim mora izdvojiti mnogo više novca. Kako Tango Six saznaje, radar RBE2-AA sa ugradnjom, ispitivanjem i prilagođavanjem letelice može koštati do čak 20 miliona evra po avionu.

Za sve ostalo (nova elektronska oprema i integrisanje naoružanja) što podrazumeva F4.2 ili F4.3 (ili neki hibrid) može koštati dodatnih 20-30 miliona po avionu, čime se dolazi do ukupne cifre modernizacije od 40 do 50 miliona evra po avionu.

Svakako da nekoliko dodatnih stotina miliona evra za Hrvatsku nije mnogo i verovatno se neće postaviti problem finansiranja verovatno najbitnijeg oružanog sistema jedne vojske.

Međutim, problem može biti vremenski rok u kome bi modernizacija bila izvedena. Još uvek nije potpisan ugovor, a čitav proces, uključujući čekanje na proizvodnju nove opreme, bi mogao trajati godinama. Pored toga, kako bi avioni dobili mogućnosti nošenja novog naoružanja, sigurno da bi se ono nabavilo u nekim razumnim količinama, što bi naravno zahtevalo dodatno izdvajanje novca.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ma

Iako sam i dalje stava da je pametnije novac početi čuvati za nabavu nečeg modernijeg, jer situacija je takva da se sad mora planirati pa čak i dogovarati nabavu za 10-20g unaprijed – a ovo su stare generacije aviona.
Tako ako će se raditi modernizacija logično je i da se to planira puno godina unaprijed, sigurno neće ti avioni sutra u modernizaciju – vjerojatnije za x godina usporedo sa nekim redovnim održavanjem/remontom.

Odgovori
Si

Koja glupost. Oni se plaše Srbije. Pitam se dali su srbi toliko ludi da bi udarili na nato. A Hrvatska je članica nato alijance. Nego bacaju svoim građanima prašinu u oči. Kako tobože moraju uzeti rafale od francuza. Da bi se zaštitili od srbije. A u stvari se preliva novac u privatne dzepove.

No

EU ide putem ex Yu.. poslije toga mozemo ocekivati sukob između dosadasnjih partnera.. za Hrvatsku je najveci protivnik Italija.. Madžarska.. sumnjam da Italijani nece iskoristiti neku priliku za vracanje Istre.. I dijelova Dalmacije pod svoju jurisdikciju.

Re

Iz teksta je sasvim jasno da od pune eskadrile nema ni govora.Svake godine će poneki avion ići na modernizaciju ili remont ali ok morali su od nekud početi.Dobra pouka i za nas da nam je jedna eskadrila malo.Ako ništa drugo da je proširimo na 18-20 aviona + bombarderska + školska i to bi bio neki minimum.Svakako je to najskuplji vid Vojske ali ako ćemo ostati u ringu mora da se ulažu pare.Ipak smo korak ispred Hrvata,dok oni dovedu avione na naš standard koji će itekako da ih košta mi ćemo preći na drugi level.Odličan smo posao uradili jer na žalost od Kine teško da ćemo bilo šta više uvesti,ne da Ujka Sem.Počela je ozbiljna hajka na sve Kinesko u svetu od strane Zapada.Držimo se Francuza i Izraela.

Odgovori
Mo

Dokupiti još 4 komada, jedan dvosed i tri jednoseda. Taman da bude komplet eskadrila sa rezervom i trenažnim odeljenjem. Na to dodati dve eskadrile M346, 18+4, i dve Super Tukana, 18+4.

Ma

Nisam siguran da USA ima poluge moći kao nekada, na gomili primera vidimo da ih niko ne sluša a oni prete pa potom ne predizimaju apsolutno ništa. To je jasan znak da gube uticaj i moć, o stanju sa dolarom da ne govorimo.
Srbiji non stop dolaze i sleću teretni avioni i ko zna šta je u njima ali ono što znamo se odnosi na nove ugovore o boljim PVO raketama potpisane sa Kinom a verujem da ćemo uskoro čuti da smo nabavili J10 sa dalekometnim vazduh-vazduh raketama, istim sa kojim su pakistanci poobarali indijske Raffale.
Smatram da je USA na zalasku i da će se povući iz Evropskog NATO i oz Evrope.
Ono što me brine je Nemačka i njene ponovne aspiracije da postanu svetski igrač, ponovo su nemci videli svoju šansu. Ukoliko im to uspe, biće rigidniji od amerikanaca bar 3x ali ne verujem da će im sve to potrajati

Mi

Realni,

Da li si ti realan? Kažeš dok mi dovedemo avione na vaš standard vi ćete preći na novi level??
Pa vi još nemate avione i nećete ih imati još godinama! Ne samo da ćemo ih unaprijediti do tada već ćemo i imati punu operativnost za što će vama opet trebati godine. Dok vi pređete na novi level kako kažeš mi ćemo već kupovati 5 ili 6 generaciju zrakoplova. Opasno ćete da kasnite to je već evidentno.

Re

Marko

Cela igranka oko Ukrajine je i napravljena da se rasturi Nemačka tj.EU a ujedno da se opipa Puls Rusije.Nisu džabe Englezi izašli iz EU na vreme.Uvek će se Rusi i Ameri dogovoriti ali naravno da će Evropa stradati. Venecuela Amerima ,Ukrajina Rusima.Evropi slede ne baš dobri dani,izgubljene su kolonije po Africi,sve je manje bitna tj.ne bitna.Sledi medjusobna otimačina. Srećom pa smo ojačali vojno u zadnjem momentu jer će sigurno i nas to dokačiti.Niko neće baš blagonaklono gledati jačanje Švaba vojno,sad se svi pretvaraju ali ih niko u Evropi ne voli posle II sv.rata.

Aj

Opet Mislav, i opet u nekim mastarijama i halucinacijama. Redovna pojava kod njega. Prividjaju mu se devizne rezerve koje ne postoje i sl. I sad sanjari da neko nema pametnija posla nego jedva čeka da neki sirotan dodje i zauzme resurse i kapacitete za svoju nadogradnju nečega “sto je najbolje na pola kontinenta” a pri tome je sitotan i jedva će to da plati sa par milioncica. I to iz nekog fonda ili nekog kredita. Umesto da tim istim resursima i kapacitetima proizvodi sasvim nove i moderne proizvode koje su drugi, platežno sposobniji, spremni da plate milijardama i milijardama. Jer to su isti resursi i kapaciteti. Tako nešto ne postoji ni u bajkama a ne u realno životu i kapitalističkom svetu. Mislav (a izgleda nije sam) i dalje zarobljen u socijalizmu, floskulama i parolama sto strasno zvuče. A pri tome još i ne rade.

Ko

Sa Mislavom je uvek veselo. Kaže “Ne samo da ćemo ih unaprijediti do tada već ćemo…”?! Izgleda da će neko, po uvazenom Mislavu, da zauzme svoje kapacitete da bi modernizovao starudije za par milioncica umesto da iste te resurse upotrebi da radi nove novcate i moderne avione za platežno potentne i sposobne kupce koji su za to spremni da plate milijardama i milijardama!? Jer to su isti resursi i kapaciteti koji bi se koristili. Ne znam u kojim bajkama se to dešava. Izgleda da neki iz okruženja i dalje žive u socijalizmu, floskulama i parolama koje strasno zvuče. A pri tome još i ne rade. U kapitalizmu ili imaš pare ili ajd zdravo.

Me

@Ajde
„pri tome je sitotan i jedva će to da plati sa par milioncica. I to iz nekog fonda ili nekog kredita“ Je li ti znaš čijim parama tj. kreditima Srbija plaća RAFALE?
@Ko te pita
„za platežno potentne i sposobne kupce koji su za to spremni da plate milijardama i milijardama!? “ Ako misliš na Srbiju, digli ste kredit kod Francuza. Toiliko o „potentnosti“.
„Jer to su isti resursi i kapaciteti koji bi se koristili“ Pa i nisu baš.

Br

@Mislav

Hrvatski piloti su ponekad leteli na prastarom Migu 21, a nasi redovno lete na morenizovaniom Migu 29, plus imaju i trenaznog mlaznjaka, naravno da ce sve to usvojiti daleko brze. Plus nasi avioni nece biti stari po 15-20 godina i imace znacajno veci resurs i cesce ce biti u sluzbi, a uz sve to imacemo i jedan dvosed vise.

pr

branko… polovni rafali će poslužiti za idućih 20-30 godina dok će još i biti aktualni s bilo kakvom nadogradnjom

za 20-30 godina novi će rafali biti već zastarjeli s bilo kakvom nadogradnjom, a zaglavit ćete s avionima koji su tek na pola svojih resursa… još deset godina nećete imati potpuno operativne rafale, 10-20 godina iza toga već će biti zastarjeli, a neće biti financijske logike da ih se riješite
u to vrijeme hrvatski rafali su već tu, lete, za par dana preuzimaju nadzor neba, idu skoro na nadogradnju, taman za idućih 20 godina, nakon toga ide se u nabavu 5 ili 6 generacije – vi ćete zaglavit na 4+ iduzćih 60 godina
tko je tu bolje prošao?

М

Da smo pametni kao što nismo pa da Srbija, Hrvatska i Bosna uđu u vazduhoplovni savez i kupe zajedno 6 EF i bog da nas vidi. AP obezbeđen a za drugo i nismo, tri države dele operativne troškove i ćao. Svaka da ubira dobit od preleta civilnog vazduhoplovstva na svojoj teritoriji ili i tu kombinacija radi nešto niže cene pa preusmeravanje saobraćaja preko ovih prostora. Al šta reći…..
Sa tim brojem aviona koje ima Hrvatska ona ne može da nadvalada ni PVO Srbije a kamoli nešto jače zemlje kao pto je sudar sa rusima. Tako da modernizacija ne znači ništa, kupovina F35 je sasvim druga priča.

Odgovori
Ra

Nije ovo sto pišete možda tako skupo i neće čekati toliko dugo. Zato sačekamo da nam se javi Mislav koji će objasniti sve nedoumice.
Nemaju Spektru, nemaju AESA radar nemaju osf, ne mogu samim tim bez radara imati Meteore…naši migovi 29 su sa raketama koje posedujemo trenutno potentniji avioni. Ali opet da sačekamo da nam Mislav bolje objasni da li je to tako. Jer je uvek moguće da oni izvade keca iz rukava odnosno avion kako Mislav reče šeste generacije. Prica o odustajanju od projekta je samo za naivne. Jel tako Mislave? U tom slučaju uleteli bi sa aviona treće direktno u avion šeste generacije preko aviona pocetne 4. generacije.

Odgovori
am

Kao i uvijek jako dobra i točna analiza.
Svaka čast, uvijek objektivnost na prvom mjestu. Svima želim ugodne blagdane!

Ra

Tenor
Osim toga samo prva varijanta Captora nije AESA.

Mi

Rafal

Vi imate avione stare 40 godina za koje ste platili na stotine miliona eura za nekakvu modernizaciju. Modernizaciju 30 godinanstarih aviona prikupljenih sa otpada. Modernizujete nekakve muzejske primjerke orla i to najdoslovnije izvucenih iz muzeja??
Rafale koje ste kupili necete imati jos godinama ovdje pisete kao da vec uveliko letite na njima. I kada i ako uopce dodju bit ce vam potrebne jos godine da postignete operativnost. Kad se odlucite na modernizaciju mi cemontad kupovati ononsto bude najmodernije na trzistu. Mozda kupimo FCAS. Kaskate za nama i to je cinjenica.
Drago mi je da te uvijek iznova prosvijetlim..

Vl

Mislave,

Ne trabunjaj. Nasi Migovi su bolji i potentniji i od nasih buducih Rafala, a tek od vasih. Vi ne mozete da zavrsite modernizaciju ni za 5 godina, jer jednostavno viska svih tih komponenti nema. Francuzi rade modernizaciju svoje flote i radice jos godinama, a paralelno prozvode nove avione i jos pojacavaju proizvodnju. Tako da vi sa svojom nebitnoscu dolazite na red negde za 4-5 godina i ceo proces ce trajati jos bar 3-4 godine. Daj Boze da sve bude zavrseno. do 2035e, kada vasi avioni budu u proseku 25-30 god stari. Tada cete tek shvatiti ceo besmisao svog „posla veka“, jer cete tako modernizovane avione moce da koristite jos 10-15 god max. Cena toga ce biti bar jos 100ak mil po avionu, tako da ce vas sve kostati 2+ mlrd Eur za avione koji ce u upotrebi biti jedva 15-ak god u proseku. Do tada cemo mi vec uveliko leteti na SU75 ili J-35 avionima pete generacije, cija se nabaka uveliko razmatra.

Bl

Zasto je ministar tvrdio da imaju aesa kada su stigli u HR. i zasto ih salju na modernizaciju ako je F3R bolji od F4.1. kako je rekao premijer neki dan?
Cekam komsije da objasne ahaha

Odgovori
Mu

AESA radar je vakumska elektronika. U glavama nekih to je „downgrade“.

YP

I šta mi svi od toga imamo kada komšije objasne?
Odrasti više čoveče…

Imaju to što imaju i uzdaju se u svoje, kao i mi u naše, jer drugo ni mi ni oni nemaju.

Bl

@YPT odrasti covece, sada ce komsije da ti objasne kako imaju ceo nato, samo da uzmu pauzu za rucak oko 12 i onako je ovde 80% korisnika sa zapadne gdranice.
Jel ja tebi sada treba da objasnim sta znaci rec “sakrkazam”?

Br

Tvrdili su i da su avioni skoro pa novi, a evo sada, godinu nesto nakon sto su stigli, dva imaju 20 i 21god., dok su ostali stari od 13-17god. Plus su ih koristili Francuzi, koji naravno imaju resurse koliko hoces i maksimalno lete na njima, nisu leteli po 60-80h godisnje ko nasi…

Mi

Branko,

Pa vi letite na avionima koji imaju 40 godina. Kupili ste ih stare preko 30 godina i platili modernizaciju?? Doslovno ste ih vratili iz mrtvih sa kojekakvih ruskih otpada i nešto pričaš nama. Neshvatljivo..

Aj

Mislave, kao i obično, pobrkali ste loncice. Vama su jedino operativne starudije iz doba Vijetnamskog sukoba. Ovi novopridosli služe samo za paradiranje, ne obavljaju nikakvu funkciju i na sve to toliko su “modernizovani i savremeni” da moraju hitno na modernizaciju i osavremenjivanje. Samo će to malo da pričeka tj malo više, nekih 20tak godina.

Jo

@Mislav

Mislim da nije toliki problem starost aviona, koliko je bitan domet raketa i radara. Ispada da je MiG 29 i dalje bolji od Rafale bez meteora i Aesa

om

Branko, ako si pažljivo čitao kao što nisi , Holanđani kažu da su jednosjedi stari od 12 do
16 godina.

An

@Mislav – ako ćemo da koristimo vašu logiku mi imamo zapravo Migove 35, u najboljim godinama, koji su bolji od novo proizvedenih.

Mi

Jole

MiG 29 nema veci domet radara od Rafalea sa ili bez AESA radara. Rakete ce doci u roku odmah ako zatrebaju jer smo NATO. Imas na ovom portalu kompletan clanak sta je bolje Rafale F3r ili vas MiG 29. Nadji ga i procitaj!

Sa

@Mislav

Pogledaj sta su Ukrajinci uradili sa jos starijim SU-24, ne potcenjuj starce nikad ne znas kako mogu da se povampire.

Mi

saymon

integrirali su zapadno oruzje jer im treba sad i odmah a ne iz razloga st dugorocno planiraju buducmost s njima. bitna razlika

Me

@Saymon
„Pogledaj sta su Ukrajinci uradili sa jos starijim SU-24,“ Ugradili su nešto zapadne terhologije i stavili zapadne rakete dugog doemta.
Naglašavam ZAPADNE.

Jo

@Mislav

Pročitao sam odavno. Srpski MiG 29 domet radara 120 km, domet raketa vazduh vazduh preko 100 km. Hrvatski Rafale domet radara 140 km, a domet raketa 80 km. Šta je bolje?
Veruje se da su pakistanski avioni oborili indijske rafale zbog većeg dometa raketa, a ne zato što su kineski avioni “bolji“. To šta znači bolji je vrlo diskutabilno. Bolji je onaj koji trenutno ima veće sposobnosti.

Vl

Mislave, prestani da spinujes. Dobro je poznato da su R77 I R27 rakete na srpskim MIG29SM+ dometa preko 100km, dok su vasi Rafali sa MICAma debelo ispod 80km. Mozda jednog dana kad francuzi izmisle MICA NG mogu parirati, ali to je na izuzetno dugom stapu. Do tada, svaki razgovor je nepotreban

Sa

@Mislav i @medo s mora

Nema veze cije je orzuje integrisano, da li je dugorocno planirano on je tu bio u trenutku kao sto su Migovi tu dokle god mogu… iskoriscen je star, odavno prevazidjen avion da napravi znacajne udare, to je poenta onoga sto ja pricam. Iznenadjenje ili ne on je napravio rezultate takav kakav je. Da ne sirim temu na zastarele Neve itd…

Mi

Saymon

Taj vas MiG da se sretne sa Rafaleom ne bi ni znao sto ga je zbrisalo s neba.

Ob

Mislave – zavisi sa kojim i čijim rafalom, sa vašim se ne bi sreo jer bi vas bio oboren još na poletanju svejedno da li od strane MiG-a ili srpskog PVO-a. Nemojte oko toga da imate bilo kakve iluzije. I zao mi je sto vam rusim sneska, ali realnost je takva.

KK

@ Oboreni bi bili F3R momentalno

Zaboravljas PULS s Predator Houk projektilima s dometom 300km koji je vec isporucen, a koji ih sada ima u dometu. Znaci cela eskadrila – nestala.

A PULS nije „u dolasku“, samo sto nije, bit ce, itd. Kao fabrika municije, dzavelini, radari, PVO i sve drugo sto je baza. Komsije vole kupovati crep dok nemaju temelj, i onda se hvale crepom, dimnjakom, a kisa pada i kisnu sobe. Ali kad to neko kaze ocite stvari onda luduju. Cudni ljudi :)

Mi

Šesto miliona nije neka lova,ova modernizacija dolazi u pravo vrijeme.Slušati laganje Hrvatskih političara je isto kao slusati AV.Dokupiti jos šest novih bi bio pun pogodak.

Odgovori
Al

Slažem se da nije neka lova, ali kad na prvobitnih milijardu dodaš tih šesto miliona dobiješ milijardu i šesto miliona za i dalje polovne avione. Ok i to je razumna računica. Srbija je svoje nove avione platila 2,7 milijardi, znači 1,1 milijardu više. E sad, ti novi će trajati barem 15 godina duže, jer su toliko i mlađi i pri tome će moći na veči nivo da se modernizuju. To ništa ne znači ni za Srbiju ni za Hrvatsku.

Vl

Hrvatska je svoje platila vec 1,25 mlrd. Nadogradnja ce da kosta jos bar 1mlrd, sto ce izaci na 2,3-2,5 mlrd, za avione koji ce tada da imaju manje od trecine resursa. Kome je to dobar posao ili „posao stoljeca“ kako mislav voli da odvali, to je vec njihov proble. Onda vidimo da nasi zapravo i nisu tako skupi, ali su zato vrlo nekvalitetni, nepotentni i zastareli. To fakat jeste nas problem i zato je dobro sto se vec razmatra nova nabavka

To

Vladimir lijepo pise u tekstu koliko kosta potpuna modernizacija na standard F 4. 50 miliona po aparatu..Znaci 500 miliona eura..200 miliona vise od vase modernizacije migova.Uz razliku da migovi nakon 15 g letenja idu u penziju..A 3 dvosjeda nemaju radar i borbeno su neiskoristivi..Za razliku od dvosjeda u HRZ.Dakle ako se vama isplatila modernizacija migova isplatit ce se i modernizacija Rafala.

Vl

Tomass,

Lepo pisu pretpostavke koliko bi trebalo da kosta. A koliko ce kostati, videcemo kada i ako se desi i ako vasa vlada prizna troskove, posto je malo toga priznala do sada. To takodje piae u tekstu. A iz iskustva sa zapadnom tehnologijom znamo da zna mnogo da poskupi bas kada je neophodna i da mora da se menja mnogo vise od prvobitno planiranog da bi uopste moglo da se koristi. I vasi avioni su goli, bez senzora, zastarele avionike, radara, generatora, hidraulike, tako da sve mora da se menja. Budi siguran sa ce cena biti mnogo veca od procenjenih 600 mil za 12 aviona

K

Zaboravim ponekad da tu ipak primarno dolazim čitati članke, a ne munjene komentare još munjenijih komentatora. Hvala na podsjetniku, još jedan super članak.

Odgovori
Ba

Nisam siguran na koji način bi članici NATO u kontekstu događanja onemogucili nabavu meteora. To je van pameti zamišljate. Mislite radi Srbije? Zao mi je ali biti ćete razočarani mojim odgovorom.

Pe

@Barba
Nemaju ni sve članice NATO-a pristup svim tehnologijama, ali to nije ni pitanje.
Prosto, kao što pisasmo od početka, Rafal koji nema AESA ne može da iskoristi potencijal rakete kao što je Meteor (osim posredno, preko linka), jer je domet osnovnog radara koji nije AESA prekratak.

Modernizacija na AESA radar je apsolutni imeprativ za korišćenje Meteora, inače imaš raketu koja „vidi“ na 200+ km, ali ako nju treba da usmeri radar aviona koji „vidi“ jedva 100 ili 140km za cilj veličine lovca, to nema mnogo smisla.
Tako da da, kao što takođe pisasmo od početka, izaći će ta kupovina mnogo mnogo više novca jer osim osnovnog komleta naoružanja nije uzeto ništa. I Hrvatsku tek čeka ta globa.

Jo

@Barba
U uslovima kada se proizvode ograničene količine određenog naoružanja, postavljaju se prioriteti. Da li je prioritet NATO kolektivne odbrane da Hrvatska, koja se nalazi duboko unutar teritorije NATO, ima rakete vazduh-vazduh dugog dometa? Ili su te rakete potrebnije državama na istočnim granicama NATO, kao i samoj Francuskoj?
Nova narudžba za Nemačku (250) će biti isporučivana godinama, a treba naoružati i Švedsku.

Zo

Iako Srbija formalno nije član NATO ,usko saradjuje.Ovde se radi o sinhronizovanoj nabavci istih sistema radi efikasnije komunikacije ali odbrane vazdušnog prostora.Francuska je ovaj deo Evrope uzela pod svoj uticaj i to se vidi na terenu.Uzimaju se rafali,radarski sistemi….od istog proizvodjača.Govorimo isti jezik,komunikacija momentalna,razmena informacija i iskustava…tako da nas NATO gleda kao jedinstven vazdušni prostor.Površina nije mala.Pvo sistemi su raznovrsni,ali su bitni i sistemi komunikacije,kalibar….Možda bi trebalo nastupati objedinjeno i dobiti rabat 🤣

Odgovori
Za

Rafale F3, proizvođen između 2005. i 2013. godine, projektovan je u skladu sa tehnološkim i operativnim konceptima sredine 2000-ih. Iako se radi o izuzetno sposobnoj višenamenskoj letelici i iako su određeni primerci tokom godina delimično modernizovani (F3R standard), osnovna arhitektura aviona ostaje nepromenjena. Upravo tu leži ključni razlog zašto Rafale F3, čak i uz opsežne nadogradnje, nikada ne može dostići Rafale F4.

Rafale F4 nije samo unapređena verzija, već avion zasnovan na drugačijoj filozofiji: modularnoj, softverski definisanoj arhitekturi sa dubokom integracijom senzora i sistema elektronske zaštite. Ova arhitektura je ugrađena u samu strukturu aviona, u procesorske kapacitete, magistrale podataka, energetski sistem i raspored senzora. Kod F3, ti elementi nisu projektovani za nivo obrade, automatizacije i fuzije podataka koji F4 podrazumeva. Zbog toga se F3 može modernizovati samo „do granice konstrukcije“, ali ne i transformisati u F4.

Dodatno, F3 koristi starije generacije senzora i podsistema koji su fizički i funkcionalno ograničeni. Iako se pojedini elementi mogu zameniti ili unaprediti, kompletan ekosistem senzora, elektronske zaštite i softvera ne može se u potpunosti presložiti bez dubokih strukturnih zahvata koji u praksi nisu isplativi niti tehnički racionalni.

Poseban faktor predstavlja i višegodišnje korišćenje. Avioni F3 danas iza sebe imaju između 15 i 20 godina operativnog života, često u intenzivnim borbenim i ekspedicionim misijama. To podrazumeva ne samo potrošene resurse konstrukcije, već i zamor materijala, mikropukotine, tolerancije koje se vremenom šire i rastuće zahteve za održavanjem. I pored kvalitetnog održavanja, takva letelica nikada ne može imati isti strukturni i mehanički potencijal kao potpuno nova letelica proizvedena po najnovijim standardima.

Nasuprot tome, Rafale F4 izlazi iz fabrike kao „čist list“: nova konstrukcija, nulti nalet, savremeni proizvodni procesi, nova generacija računara, senzora i sistema elektronske zaštite, kao i projektovana rezerva za buduće nadogradnje. F4 je zamišljen da se razvija tokom narednih decenija, dok F3 predstavlja maksimum onoga što je moguće izvući iz koncepta prethodne epohe.

U praksi, to znači da modernizovani Rafale F3 može ostati vrlo ozbiljna borbena platforma, ali Rafale F4 je avion druge kategorije ne po izgledu, već po unutrašnjoj logici rada, otpornosti, dugovečnosti i borbenoj vrednosti u savremenom i budućem vazdušnom okruženju.

Odgovori
Ta

Kod borbenih aviona generaciju ne određuje spisak senzora, već arhitektura: zato MiG-29 nikada ne postaje MiG-35, Su-27 nikada ne postaje Su-35, F/A-18C nikada ne postaje Super Hornet, rani Eurofighter Typhoon nikada ne postaje Tranche 4, a Rafale F3, ma koliko modernizovan, nikada ne može biti Rafale F4.

LC

Znaš li koliko je love 10 milijuna €, koliko košta modernizacija jedne letjelice? To je 100 000 novčanica od 100 €, to je 250 BMW 5, to je 10 000 dobrih srpskih plaća.
Što bi onda bila po tebi moidernizacija? Update softwera?
Nitko nije lud bacati lovu tek tako.
Hrvatska kad je kupovala zrakoplove, kupila je najmoderniju verziju, doduše rabljenih letjelica, sad se mogu mogu modernizirati i netko gore je odlučio da se ide na to.
Rade li to radi reda ili zato što vojska želi parirat Srbiji ako bude trebalo; vjerojatno oboje.
Mislim da je to pogrešno, bolje bi bilo za tu lovu kupiti jednu bateriju Iris-T SLM ili 4-6 M-346
Što se tiče Meteora; apsolutno nema nikakve veze koristi li letjelica PESA ili AESA radar, Meteor je aktivno radarski navođen, navodi se svojim radarom, radarom druge letjelice ili bilo kojim drugim radarom s AWAKSA ili sa zemlje. Upravo tu je razlika između srpskih i hrvatskih letjelica, srpski ne mogu koristit NATO infrastrukturu satelite i umreženost, samim time su penalizirani. Sve drugo je, trla baba lan.

da

U trenutku nabave (isticanje resursa) prioritet je bio održat komponentu. F3 je tada bio zadnji standard. Cijena je bila ultra povoljna iz više razloga (sve gledamo u kontekstu vremena). I komšija naručio golf 9 ali ja npr od 2023 vozim Golf Mk8 koji je izašao 2019, naglasak na vozim, i da nabit ću mu kilometražu kad komšiji stigne 9-ka. Ni Nutella za istočno tržište nije ista a verzija SW-a + prisup podacima kod ove priče život znači .

Ne

Mesate babe i zabe pa dodajete ‘arhitekturu“ da zvuci bolje. Zmaj aviona verzije F.3 i F.4 je potpuno isti. Sve moze da se „preradi“. Kazu da ce F.4.2 biti nesto drugaciji, ali ne znacajno. Radi se samo o svoti ulozenih para.

As

Apsoluto nemas niti jedan dokaz za sve sto su napisao a napisao si kao da si sam samcat osmislio i konstruirao rafale ,, lupetanje ko otvoren prozor u stilu navijanja je glupost . Ako nisi bio prisutan kod kupovine HR aviona i imas uvid u sve dokumente kao i u proizvodni proces te same fizicke izmjene na zmaju sto bi vi u SRB rekli molim te ne talasaj ..

B

Šta mislite o nadogradjenoj / novoj verziji Su-30mki koji po licenci proizvodi Indija? Navodno je Jermenija naručila 12 aviona sa AESA radarom indijske proizvodnje i raketama Astra v-v dugog dometa takođe indijskog porekla, to je prvi izvozni ugovor za Indiju.

Ne

Da bi vas razumeli ( šta je pisac hteo da kaže) , potrebno je neko uže znanje i poznavanje ,kako funkcioniše R/V , šta znače resursi ,održavanje ,remont ,a šta modrnizacija i tehnološka unapređenja , dara i mera svega toga. Međutim malo ljudi,naših sagovornika, na ovom portalu, to razume ….
Ovo što ste objasnili ,odlično se preslikava na Migove 29 koje je Srbija tada modernizovala , kada su Srbi tražili ugradnju radara ŽUK ME ,a onda se shvatilo da ti Migovi 29 i pored prilično duboke modernizacije nemaju prateći potencijal za korištenje i primenu punog potencijala takvog radara ,nego su unapredili postojeće radare sa nekim osobinama aesa radara ,koliko je to bilo tehnički izvodljivo na većem broju letelica , i dobio se prilično unapređen i operativno sposoban avion ,što vidimo po naoružanju kojim je opremljen bio tada. Isto će se to dogoditi i sa Hrvackim Rafalima …. Nebih da savetujem Hrvate šta bi možda najbolje bilo za njih ,ali ako baš žele da se primaknu malo Srpskom R/V-u 😆😂😂😂, ( malo šale naravno) trebaju da modernizuju recimo 6 najnovijih Rafala iz eskadrile na tehnički najveću ,,razinu“, a podmah sada naručiti još 6 novih Rafale R4 u nekoj naprednoj konfiguraciji ,koji bi došli za nekih 7-8 godina . tako da bi stalno imali jedan tehnološki miks , a upotrebu , prema zadacima i zahtevima na terenu.
Sada će mi Srbi ,i majku i oca , posle ovih ,,saveta“😆🤣🤣🤣🤣🤣👍

Jo

@Nenad N.
Ne radi se o zmaju, nego o komponentama koje su ugrađene u avion tokom same proizvodnje, a nisu naknadno montirane. To je tzv. „baked hardware“. Na taj način se snižavaju troškovi i povećava brzina proizvodnje, a proizvod dobija na performansama, pouzdanosti, itd.
Dobar primer takvog koncepta su Tesla automobili. MacBook Air i Microsoft Surface računari su napravljeni po tom principu, komponente su zalemljene. Teoretski bi bilo moguće da se zamene, ali je proces do te mere komplikovan da je besmislen i to niko ne radi.

Slično je i sa Rafalima. Trebao bi ga kompletno rastaviti i ponovo sastaviti da bi se F3R podigao na F4.2. Npr. motori bi morali biti rastavljeni da bi se promenio ugrađeni FADEC računar. To nikome ne pada na pamet, jer je lakše, brže i jeftinije napraviti kompletno novi avion.

Ro

Hrvatska je iskoristila trenutak, kupila polovne rafale, uz njih dobila ulaznicu za Schengenski prostor, dobila petnaestak milijardi eura europskog novca u raznim fondovima i omotnicama, podršku ulasku u eurozoni i OECD… Za nešto više od 1,5 milijardi eura imati će naoružane F4 rafale. Kroz SAFE program ili slične programe Hrvatska može povoljno dokupiti nove aparate i oružje za njih. i Hrvatska još ne troši 2% BDP na obranu. Do 5% se kupi još koja eskadrila. Ovo je primjer odlično odrađenog posla.

Em

@Robi – nije Hrvatska iskoristila ništa već niti je neko hteo da joj proda bilo kakve relevantne letelice (čitaj pod USA, Izrael, itd) niti su imali novca pa su uradili jedino sto im je bilo ponudjeno za tu sicu koju su imali. Možete se vi tesiti i zavaravati ali stvarnost i činjenice su drugačije.

To

Emko nije lijepo lagati.Ameri su na tenderu ponudili novi F 16..Sveđani Gripen.Zbog roka isporuke nismo mogli cekati.Pogledaj rok isporuke bugarima i slovacima.Slicna situtuacija prije donacije vasih migova.Nije se lose informirati prije pisanja komentara.Zbog vas.Da ne ispadate u najmanju ruku neozbiljni.Da ne upotrijebim drugi komentar.

Ne

Glupost, nije to sovjetski avion osuđen na izvoz kako je izašao iz fabrike.
Prvi francuski Rafali su mornarički iz 2001. i oni će biti dovedeni sa F3R na F4.1 i budućo F5 standard. U planu je da ostanu operativni do 2060.
Većina postojećih Rafala je iz vremena pre F3 standarda i svi se moderniziju na najnovije standarde kako postaju operativni.
I ne, nema razlike između takvih i novih, to ne bi imalo logike.
Izraelci lete na modernizovanim F15 iz 1976. , F16 iz 1983. pa su tasturili Iran nedavno sa njima.

Vl

Tomass, slazem se, nije lepo lagati. Hrv je htela izraelske f16 barak i sve je lepo dogovoreno, dok ameri nisu blokirali prodaju, jer ne zele da se niihova vec zastarela tehnologija prodaje hrvatskoj. E sad, zamisli kolika je laz da je USA nudila najnoviju tehnologiju posle blokade tehnologije stare 25 god? I na kraju je kupljen jedini avion bez americkih komponenti zapadne prozivodnje. Da li to pali neke lampice?

To

Vladimir zamjena teza.Slucajna ili namjerna??Ameri su zabranili prodaju aparata sa izraelskom opremom…Da smo htjeli ugrađivati americku tehnologiju prodali bi nam.Cak su nam i nudili.Bilo je skupo i neisplativo.Tango je cesto pisao o tome.Informirajte se.

Ro

Vladimir
nije tajna da SAD smatraju kako Hrvatskoj ne treba RZ. nekada su nudili stare F16 iz pustinje. block 10, sa programom obnove i nadogradnje MLU, onda su blokirali izraelske baracke jer tu nije bilo koristi za njih, a potom su nudili nove F16… švedi su nudili nove gripene,
za 1,2 milijarde kupiti inicijalno naoružane rafale F3R, dobiti ih u roku godinu i par mjeseci, odraditi sve integracije i tako ojačati politički položaj države, to je odličan posao. Hrvatska je nakon janafa, Omišlja, najvećim dijelom završila infrastrukturu, autoceste, zračne luke, pomorske luke… kad se ukaže potreba Hrvatska će lako dokupiti nekoliko primjeraka ili eskadrilu aviona, sukladno prioritetima.

Pa

@Vladimir,
u tri klika mozete saznati tko se javio na tender MORH-a ali ste toliko povrsni i zasljeplj3ni mrznjom da ni to niste u stanju.
dakle bile se dvije ponude za nove avione
Novi:
USA LM sa F16 Blok 70/72
SWE sa Saabom sa Gripwnom C/D
Polovni
FRA sa Dasaultom Rafalom
Izrael sa F16 Blok 30
O tome je pisao i T6 na
https://tangosix.rs/2020/22/12/hrvatski-izbor-novog-borbenog-aviona-gotova-studija-o-izvodljivosti-potvrdjeno-koja-se-verzija-rafala-nudi/

Vl

Pa da, to je vrlo logicno: Izraelci pristaju da prodaju svoju tehnologiju Hrvatskoj, ali Ameri ne pristaju da Hrvatska kupi Izraelsku tehnologiju. Zapravo su Ameri veci Izraelci od samih Izraelaca? To je mozda logicno kod vas u nekoj internoj upotrebi za pojacavanje nacionalnog ponosa, ali u zdravom razumu tome nema mesta.
Amerikanci nisu NISTA hteli da prodaju Hrvatskoj, inace bi Hrvatska to odmah kupila po bilo kakvoj ceni. Ni novo, ni polovno. Pa je logicno da je kupila samo ono sto je mogla, a to je francuski avion bez americkih komponenti.

Mi

da smo pametni bili sada bi zajedno imali triput bolju odbranu ali politicari rasturise yugu pa sada svi placu

Odgovori
Al

Ne treba plakati za prosutim mlekom. Šta je bilo, bilo je. Sami smo izabrali svoj put. Većina misli da je put dobar. Koliko vidim, najveći jugonostalgičari su u Srbiji, što je totalno nerazumno.

bo

Opet se komentari na Petrovu analizu razvijaju u smeru “moj tata jači od tvog”, što je duboko razočaravajuće. Kada država izdvaja 0 dinara za umetnost i kulturu, kada je društvo podeljeno i država u velikom delu građana vidi neprijatelja, onda avioni služe da čuvaju ćacilend. Spoljnje granice su nam nedefinisane, a imamo jasne unutrašnje. Da se podsetimo šta je Čerčil rekao kada su mu predložili da u jeku rata skreše budžet za kulturu – pa šta ćemo onda da branimo?

Odgovori
Vl

Gospodine, molim Vas ne lupetajte. Nikada se vise filmova i serija nije snimalo, niti su se vise pozorisnih predstava odigravale nego danas. Glumci su najplaceniji ikada, a slikari i vajari imaju neku klijentelu i mogu pristojno da zarade svojim radom. Broj muzeja i njigove posete su zahvaljujuci sve razvijenijem turizmu na najvisem nivou ikada. Zato se otvaraju i privatni muzeji, jer je to postao unosan biznis. I konacno, pisci prodaju vise knjiga nego pre pojave televizije. Ovakva situacija u kulturi nije bila od 80ih u staroj Jugoslaviji. Ako se vec ne razumete u umetnost, kulturno bi bilo i da je ne komentariste.

Vl

Rekao bih očekivani korak kad kupite starije i polovno. To je neki logičan sled stvari.

Odgovori
KK

Ljubomora.

Svima je jasno da je 15 god staro bolje nego novo. Svima je jasno da neimanje PVO, tvornice municije, proizvodnje svojih sopstvenih haubica, nabavljenih radara, sredstava za elektronsku borbu, dronova, VBR-a dometa 300km itd ne znaci nista „jer je u dolasku“. I da ne idem u ponavljanje prica i uspavanki koje se ovde bacaju lopatama.

Odgovori
da

..bolje je ikakvo nego nikakvo

om

KK@ možda nemamo tvornicu municije, ali proizvodimo 280 tisuća dronova trenutno. Dronovi su danas široka potrošnja i osnova svakog ratovanja. Udruženi sa još dvije EU zemlje zastupamo jedan segment europske potražnje. Radimo dronove vođene umjetnom inteligencijom, radimo optički vođene dronove. Orqa je pionir u proizvodnji dron naočala rekao bi svjetski prvak. Time se bave već deset godina. Nemaš brige za municiju. Stalno se to podmeće. Radimo na antidron sistemima, Končar uzima dio kolača. Rafali su otplaćeni. Zmaj zrakoplova je najmanji problem.
Sve što nama treba staviti ćemo gore. Ali prednost dajem dronovima i antidron obrani. Radarima i sistemima srednjeg dometa. Meteori će stići kad budemo spremni. Vaša saradnja sa NATO je sjedenje na dvije stolice. Ne možeš sarađivati ako nisi unutra. Ne možeš ići kod Sija pa malo kod Putka. Dakle ili jesi ili nisi. Vi niste i nećete dok vam je politike tamo nekih svetova.
Mi se ne takmičimo sa vama, ali gledamo jednim okom šta se radi. Tko se jednom opeče i na hladno puše. Tu je i Orban jedan veliki nestaško, drugo oko i njega gleda.
Malo je ipak ohladio nije više drzak toliko, krenuo po naftu i plin sa Jadrana. Modernizirali smo i nadogradili rafineriju u Rijeci. Osnovali paralelnunnaftnu kompaniju pandan INI i kupujemo i istražujemo naftno polje u Kazahstanu. Ne možeš čak niti ratovati bez energenata.
A ti nemate tvornicu municije, pa jesi li siguran da je nećemo imati.

KK

Pa nemate fabriku municije. I za te dronove nemate proizvodnju bojevih glava. Jel’ to laz? Nije. Nemate zaokruzeno osim pesadijskog naoruzanja nista. A ovde ste glasni kao da ste neka velesila.

Realnost je, i tu vas razumem, da se kod vas u vojsku nije ulagalo 30 godina, i ovo sto sada radite cini se kao da se nesto veliko dogadja. Ali ovo sada je samo nadoknadjivanje zaostataka za 30 godina nerada i neinvesticije. I tu je osnovna razlika izmedju Srbije i Hrvatske. Srbija ima proizvodnju, kapacitete, ima jasniju viziju i bolje znanje oko organizacije. Proizvodimo od metka do haubice, drona, integracije celina. Sada s zadnjim investicijama i kupovinom Elbitovog paketa to je jedna zaokruzena i ozbiljna prica.

Sto se tice ufanja u NATO i EU. Ne znam cija je stolica klimavija. Tramp se polako sprema za povlacenje iz Evrope. Ako se to dogodi, imas rat u EU ali brzo. A onda sve price padaju u vodu. I pitanje je hocete li biti na istoj strani s Madjarskoj ili Italijom. Mali ste, slabi, i nenaoruzani, a politicko vodjstvo vam nije imalo viziju onoga sto dolazi. A to sto dolazi, bit ce mozda tu pre dolaska Leoparda, meteora, a sasvim sigurno pre nego uspete sagraditi fabriku municije.

To

KK nemamo tvornicu municije nemamo ni tvornicu granata.U pravu ste.. Navodno se pregovara sa Berettom.Ok.Ostavimo to..Jedno Kosovo otvara tvornicu municije i granata..Dakle nije to neki bauk..Pisete gdje smo mi u geopolitickoj situaciji??U Eu i Natou.Sa saveznicima..Njemcima i francuzima.Sa kojima imamo potpisane strateske ugovore.sa Italijom uskoro potpisujemo..A gdje ste vi??Tko su vama saveznici??Rusi??Ne bih bas rekao?Ameri?Jos manje..Odustali od generalstaba..Evropa mozda,ako ispunite neke uvjete..Uvedene su sankcije na naftu.Sankcije za kineske gume proizvedene kod vas.Opcenito raspad politike sjedenja na vise stolica..Gdje ste vi??kuda idete??

Mi

KK

Vi nemate naftu i ovisite o nama. Nema dalje od toga. Nemate najosnovnije.

Pe

@ omnia Pa tvornica municije jeste izazov.., jer odakle barut. Od koga nabaviti barut??? Ko ve ga pristati prodavati vama u zeljenim kolicinama! Fabrika municije na kosovu hmm za malu sitnu proizvodnju da i za ‘pranje dostava iz turske’ ok Znaci barut brate barut…
A ne proizvodite te kolicina dronova u Hrvatskoj… pogotovo ne u Osijeku

Br

Najbolje ulaganje u vojsku je izgraditi dobre odnose sa okruženjem i nema potrebe toliki novac ulagati na ubijanje !

Odgovori
To

Kakav naslov..Srbija je modernizirala stare polovne migove dovucene doslovno sa otpada.Koliko ste platili modernizaciju 200-300 miliona eura??Ako se vama isplatila modernizacija aparata sa dvostruko manjim resursom nego hr Rafali,Onda je modernizacija logican iduci korak i sigurno ima vise smisla nego modernizacija migova

Odgovori
Br

Kupovina 10 aviona (iako je bio poklon), transport, generalni remont svih 14 aviona, modernizacija 14 aviona, integracija novog oruzja na 11 aviona, nabavka novh raketa, rezervni delovi, dodatna zemaljska obuka, obuka pilota i tehnicara u Rusiji i placeno odrzavanje narednih 10 god. To je kostalo 250-300miliona.

To

Branko Da u pravu ste,o tome i pisem.Samo bitno je istaknuti jednu cinjenicu.Dvosjedi koliko ih imate tri aparata nemaju radar..Borbeno su neiskoristivi..Jos jedna cinjenica platili ste obuku pilota na aparatu koj je juga koristila od 88g a vi preuzeli..Zato i pisem modernizacija rafal u odnosu na vasu modernizaciju nije skupa

Br

U danasnje vreme nije skupa, ali to su avioni u proseku stari oko 15god. kada se zavrsi modernizacija bice prosecno na 20god, a kostace 1.8 milijardi, mozda je bilo bolje kupiti nove? Mi vec nismo imali izbora, novi migovi se nisu pravili a za drugo je bilo kasno, pa smo vadili migove iz mrtvih… Hrvatska je imala i boljih opcija.

Za

Tvrdnja da je Hrvatska ulaskom u evrozonu „oslobodila“ oko 30 milijardi evra deviznih rezervi koje sada može trošiti na razvoj ili vojnu opremu nije tačna i predstavlja ozbiljno nerazumevanje uloge centralne banke. Hrvatska jeste pre uvođenja eura imala međunarodne rezerve reda veličine 26–28 milijardi evra (često se zaokružuje na 30), ali ta sredstva nikada nisu bila budžetski novac niti su mogla da se troše po političkoj volji. Devizne rezerve su imovina centralne banke i služe za finansijsku stabilnost, obaveze prema međunarodnom platnom sistemu i, nakon ulaska u evrozonu, za učešće u Eurosistemu i ECB mehanizmima. Ulaskom u evrozonu rezerve nisu „nestale“ niti su prebačene državi, već su institucionalno transformisane u potraživanja i obaveze unutar zajedničkog monetarnog sistema. Istovremeno, Hrvatska je izgubila monetarni suverenitet i više ne vodi sopstvenu monetarnu politiku, dok Srbija zadržava tu mogućnost, uz obavezu da drži veće rezerve. To nije mana niti „zakovan novac“, već cena monetarne nezavisnosti. Tvrdnje da se rezerve mogu koristiti za vojsku ili druge budžetske rashode su čista propaganda i nemaju veze sa realnim funkcionisanjem centralnih banaka ni u evrozoni ni van nje.

Odgovori
Si

Vrlo korektno objašnjenje. Pitanje od krucijalne važnost je: ako je politika kurva, tko od državne administracije je donjeo više štete nego koristi sopstvenom narodu? Srbijanska politika ili Hrvatska politika!?

Zo

Sve u svemu tih 28 mlrd E nije isparilo kako neki hoće prikazati i nije HR odjednom osiromašila što bi neki htjeli , manje od 1 mlrd je u euro trezoru kao naš ulog a ostalo je u HR. Više ne moramo braniti tečaj kune ali ne možemo ni potrošiti tih 28 mlrd onako kako to AV radi u SR. Deviznim se rezervama sada smatraju oni novci koji nisu euro i Hr ima nekih 4 mlrd u USD , za ostalo ne znam. A HR građani na svojim računima u HR imaju nekih 50+ mlrd eura , mislim nekih 3x više od građana SR. Takav je odnos bio i prilikom formiranja Kraljevine SHS…
Modernizacija HR Rafala je normalan proces , slijede i daljnje kupnje , nećemo stati na 12 F3R

Mi

Po tebi te nase milijarde su isparile. Nisu, ulozene su u korisnije stvari..Mi nemamo potrebu vise da cuvamo toliku kolicinu deviznih rezervi kako bi drzali kurs vlastite valute jer koristimo Euro. O njegovom kursu se brinu mocnije institucije nego 100.000 vasih centralnih banaka.

Ne

Da sam Hrvatska, sacuvao bih pare, ovo sada terao do maksimuma takvo kakvo je. Pravio sa time nove pilote, pa u skoroj buducnosti kupio novo i modernije.

Odgovori
K

Uvježbavanje pilota i tehničara i izgradnja cjelokupnog sustava su apsolutno najvažnije zadaće pred HRZ-om, odnosno njegovom EBA. Iskreno se nadam da ce francuskim instruktorima biti i produžen ugovor ako treba, jer nisam siguran da je HRZ bio u stanju usvojiti sve što se o suvremenoj borbenoj avijaciji moglo usvojiti. I to nije nikakva kritika njih samih, nego samo posljedica kvantnog skoka iz Mig-a 21 na Rafale.

Pe

@Nenad N Jedino na planeti Zemlja nema novijeg i modernijeg od osnovnih tehnoloskih sila sveta-a to jesu Amerika i Evropa u 2025, mada Kina svakako ima nekih poboljsanja, sve to je nedokazano i praksi i ne moze da prestigne stotine godina dominacije zapadne inzenjerske misli za nekih 20-40 godina.
Nema to veze sa jednim gubitkom Raffale i to u uslovima Indijske avijacije- u svim ratnim sukobima se dogadjaju neocekivane situacije.

Zo

@K
“Iskreno se nadam da ce francuskim instruktorima biti i produžen ugovor ako treba, jer nisam siguran da je HRZ bio u stanju usvojiti sve što se o suvremenoj borbenoj avijaciji moglo usvojiti.“

Evo već sam par godina tu na T6 i manje-više svi komentari iz SR smatraju da HR ništa ne može usvojiti , da je to overkill za njih i sl.
A Hrvati i dalje po svome… I Srbi isto tako :) , evo sad ni Leopardi 2A8 ne valjaju…
Iskreno i ja se nadam da Francuzi ostaju

Mi

U Srbiji migovi će letjeti do 2033, tad će rafali ući u punurabilnost, a za HRZ, najbolje malo osuvremeniti F3R, na bolju razinu i okupiti 5 do 6 suvremenijih, F4.1.F4 2

Odgovori
Ma

U cijeloj priči oko modernizacije zaboravlja se osnov kako je nabavka krenula. Građani Hrvatske bili su protiv gašenja nadzvučne komponente no nisu htjeli potrošiti više od milijarde eura (bili bi najsretniji da je to bilo oko 700 milijuna). Nabava je provedena po cijeni od 999 milijuna sa indeksacijom je narasla na oko 1200 milijuna eura. Sa ovom modernizacijom i kupovinom paketa oružja cijena ide na 2 miljarde. Vlada polagano kuha žabu jer se ne može imati i ovce i novce. Sama dinamika dodatnog trošenja je možda uvjetovana Srpskom nabavkom. No budimo iskreni Hrvatski Rafali lete a Srpski još nisu u procesu proizvodnje. Francuzi će pokušati ispuniti ugovorne rokove no dok zrakoplovi ne slete na Batajnicu nema ih ne postoje. U slučaju nekog zaoštravanja na recimo Kosovu sama dostava postaje upitna ili tehnička podrška ako budu dostavljeni.

Odgovori
Jo

Da smo načisto kada je jedna stvar u pitanju: Hrvatska je kupovinom polovnih Rafala napravila odličan posao. Vreme i okolnosti su joj išli na ruku.
Ovde se radi o potrebi da se avioni upoređuju sa srpskim i da se poturaju teze po sistemu „naš je duži“. Pri svemu tome su potrebe Hrvatske potpuno drugačije od potreba koje ima Srbija. Ne znam, možda je i to pod pritiskom građana, onih istih kojima je bilo skandalozno da se u dečjim paketićima nalaze čokolade proizvedene u Srbiji.
Dobro si primetio da je dinamika modernizacije možda povezana sa srpskom nabavkom. Ali zar nije i tender na kome je izabran Barak usledio neposredno nakon što je Srbija primila prvih 6 polovnih migova od Rusije (2017)? Zar tender nije ponovljen nakon što je Srbija kompletirala i integrisala tu eskadrilu sa beloruskim avionima?
Do ugovorene isporuke prvih srpskih Rafala ima još 2-2.5 godine. Do tog trenutka ti avioni ne postoje, tu si potpuno u pravu. Srbija je odigrala pametno kada je kreditom od francuske banke (tačnije više njih), prebacila brigu o poštovanju ugovora u francuske vode.

To

Jordan nije li vas ministar doslovno oteo studentici u BG vodu „Janu“ studentici iz ruke 2013g.uz komentar ne kupujmo hrvatsko??

Sr

Neki ljudi iz HR tripuju da je HRZ ne samo „blizu“ nego ispred RViPVO, odnosno HV generalno u odnosu na VS iako nije u istoj kategorijii. Isto tako neki ljudi iz Srbije tripuju da je naša ekonomija ne samo ista, nego čak i bolja od Hrvatske iako nije u istoj kategoriji. Patriotizam je biti realan i raditi, a ne živeti u oblacima.

Odgovori
Mi

Srbofil

Srpsko zrakoplovstvo i pzo u prednosti je samo sto se tice pzo ali i to ce se izmijeniti ili izravnati za godinu ili dvije. Ne vidim koje su druge prednosti kod vas. Mozda jos transportni avioni.

E

Za ekonomiju niste u pravu. Na osnovu čega to tvrdite? Po svim parametrima, srpska ekonomija je za 2 klase ispred hrvatske, koja se zapravo zasniva skoro iskljucivo na uslugama. A mantru sa uslugama vise odavno niko normalan ne pije već se svi vraćaju proizvodnji ili vi naprosto ne pratite vesti.

Mi

@Mislav
PVO će se izravnati za godinu dvije hahah.
Misliš da čes iškolovati ljude za godinu dvije.Neće da moze,vi idete skoro od nule što se tiče pvo,ovo što imate od pvo je smijesno,ni kratki domet niste riješili.Porediti Srpski pvo i vas je smijesno,to može samo neko ko ne razlikuje tenk od kade.

Mi

@Mislav,
kako ce se PZO izravnati za godinu ili dve? Srbija je daleko odmakla i stalno dolazi jos. Tesko ce se izravnati na top polju.
HPZO je veoma kratka lista malobrojnih sistema u koju ukljucujem i one narucene koji jos nisu stigli. Srbija sa druge strane ima dosta toga vec na stanju, a najavljeno je jos u sta vise niko ne sumnja.

Mogao bi reci da Hrvatska ima sposobnije Ratno vazduhoplovstvo da Srbija ima samo rakete R-73 kratkog dometa, i neremontovane Migove. Medjutim realnost trenutnog stanja je mnogo drugacija. MiG-29SM je sada u solidnom stanju, i imaju rakete daleko veceg dometa nego hrvatski Rafali danas. A i radara nam ne fali. Stavise, vecina su novi TALES-ovi.

Yr

Realan komentar @Srbofil
@Mislav PZO je za 4 klase iznad Hrvatske nakon poslednjih nabavki. Srbija ima vrlo slojevit PVO sistem sa solidnim brojevima i solidnim dometima, na sve to moderna radarska mreža uvezana sa svim tim, plus stari sistemi delimično modernizovanibi najbitnije kontinuitet, obuke, vežbanja, ratnog iskustva u domenu PVO. Da sutra stigne tehnika u HR bile bi potrebne godine da se dođe na taj nivo uspostavljanja sistema koji postoji u Srbiji. Naprosto je tako. Što se tiče RV, svakako je operativna tehnika u HR što se riče lovačke avijacije naprednija, ali ne drastično sa FR3 verzijom, niti je to Hrvatskoj trenutno prioritet. Nabavljeni avioni su odlični za obuku, nabijanje naleta i uspostavljanje pravog modernog sistema školovanja i obuke lovačke avijacije. Modernizacija će doći taman kad treba, kada se postigne zadovoljavajući nivo znanja i obuke da bi mogli da se maksimalno iskoriste modernizovani avioni. Sa druge strane prednost Srbije je što već dobrih 6-7 godina ima poprilično utegnutu lovačku komponentu sa pristojnim avionima, sasvim solidnim naoružanjem (R-77, R-73, protivradarske rakete) i ljudi se obučavaju onako kako treba. Zbog toliko pljuvane nabavke polovnih Mig-29 i njihove modernizacije, RV sada ima ljude koji mogu relativno jednostavno da pređu na savremenije letilice. Velika je prednost i postojanje jurišne eskadrile i kupovina druge eskadrile multirole aviona bila bi apsolutno pun pogodak i napravilo odličnu avio komponentu oružanih snaga. Kako god okreneš, ja sam mišljenja da su stručni ljudi u oba ministarstva odradili dobar posao. Nabavke su logične, stvari se rade pravilnim redosledom, sistem se gradi kako treba. Naravno, daj bože da ih ni jedni ni drugi nikada me iskoriste u borbi i da služe samo kao sredstvo odvraćanja.

Th

@Mislav
Pusti ih. Sanjaju da su neka velesila i nesto bitni.
Ovisni od Europske Unije i zele njenu propast.
Okruzeni Nato Savezom i zele rat sa njim.
Koliko mozez biti glup?
Sad su im Poljaci i Slovaci braca.

Ne

@Milisav

Mozda jer imamo 3 puta vise operativnih mlaznih aviona? Vise i klipnih, koje smo sami proizveli. Sa vise „streljiva“ od kojih mnogo sami proizvodimo. Ili mozda sto imamo 3 puta vise helikoptera. Ili sto imamo i transportni vid avijacije, ili PVO?

Verovatno sto imamo relevantne ljude koji svoj posao u vazduhoplovstvu shvataju prilicno ozbiljno. A turizam naprimer nemamo . . .

Mi

ljudi pa vi nemate najosnovnije, naftu. Ovisite o tome hocemo li zavrnuti pipu i to najdoslovnije. Kakva ekonomija i sila ste? presmijesno

Ra

Mislav
Prosvetitelju nas. Što se tiče RV u prednosti smo jer je Mig29 u konfiguraciji koju imamo sa raketama koje imamo potentniji od vašeg Rafala sa raketama koje vi imate. Što se tiče PVO tu smo svetlosnu godinu ispred vas i verovatno se nikada nećemo izjednaciti. Vi sada potpisujem Pismo o namerama za nabavku sistema dometa do 60km i to jedne baterije dok mi sisteme mnogo dužeg dometa kupujemo na divizione. Na kraju videćete i sami da su vas odrali i da ste ostali bez novca a da se niste naoruzali. Što se tiče Rafala voleo bih i da ne stignu ( i da nam vrate pare, na žalost verovatno će stici) jer će stići nešto mnogo bolje od njih sa raketama boljim od Meteora koji vi ne možete dobiti jer ga slab radar na vašim Rafalima ne podržava dometom.
Što se tiče naših migova, jeste modernizacija plaćena 300 miliona ali sami čuvamo svoje nebo i letimo na avionu 4. generacije već punih 40 godina za razliku od vas. Vaša modernizacija će koštati verovatno milijardu evra i neće to biti nivo f4.1 a avioni će biti opet jako stari pri kraju resursa.

Br

@Mislav
Kako ce se izravnati PVO i PZO, kad na zadnjem mimohodu smo videli BOV-3 u original verziji kao zvezdu samohodnog PVO, koji kod nas nikada nije prikazan iako ih ima dosta u rezervi, ali smo videli FK3, Pancir, HQ17, Pasars, Nevu, KUB, MTU-4M… Pa onda tu je ADRO, Kobac 1/2/3, Vera, Repelent, Krasuha 2, Krasuha 4, Moskva 1, dve antidron puske… Gomilu radara i komandnih vozila… Trebace vremena za to poravnjanje i to samo ako stanemo…. Uostalom hrvatski plan je mobilni rucni Mistral, tri baterije Mica i tri baterije Aster sa osnovnim raketama… Za teritoriju u obliku potkovice i onoliko more, to nije ni pocetak.

YP

@Thomas
U odnosu na HR imamo znatno bolju PVO, ali ne zato što smo velesila, već zato što je vaš PVO trenutno na očajno lošem nivou opremljenosti i savremenosti. Uz to je upitan i nivo znanja koji vaš PVO kadar poseduje (kao što znamo, naš se pre 25 godina u realnim uslovima praktično osposobljavao za dejstva, pa je valjda je nešto od tih iskustava ostalo).
Naš PVO se malo odlepio od dna uvođenjem nove i savremene opreme.
Ne, većina u Srbiji ne želi propast EU i ovi što su najglasniji ne znači da su u većini.
Ne, ne želimo rat sa NATO (ratovali smo i izgubili smo).
Svi Sloveni su nam braća (neki po potrebi dnevne politike, neki po drugim uverenjima).
I na kraju, vi ste nam kulturološki najbliži, hteli to da priznate ili ne, jer eto i ti i ostali komentatori iz HR ipak komentarišete na SRB portalima, a ne na poljskim, slovačkim… važi i obrnuto.

K

@Mislav
Klasična srpska mitomanija o nekakvoj golemoj moći njihovih oružanih snaga na stranu, ne smijemo se u RH dovoditi u zabludu da su nam RZ i PZO na razini srpske, ili da je problem defakto nepostojanja naše PZO nešto što se može riješiti s jednom ili dvije skupe kupovine. Mi u RH već desetljećima uopće nemamo sustav PZO, dakle ljude, obrazovanje i zapovjedne i organizacijske strukture, i to je nešto što ćemo moći tek *početi* rješavati kada i ako RH nabavi ozbiljnije PZO sustave. To je pravi i ogromni problem naše PZO, a ne samo po sebi to što nemamo oružane sustave – nemamo mi ni ljude koji bi njima stručno rukovali, ni organizacije koje bi ih znale iskoristiti.

Ne

@Thomass

Najlakse je izbacivati takve uopstene floskule. Mi ne mislimo da smo velesila i bitni. Naucili smo da nismo. Ne zavisimo mnogo od EU niti zelimo bilo kakav rat, boze sacuvaj sa NATO. Naravno da su nam Poljaci i Slovaci braca, bas kao i Hrvatima. I jos i Cesi, Ukrajinci, Rusi i Belorusi….

@E svasta

Budimo realni, od cega god da im ekonomija zaradjuje, i dalje imaju visi standard u odnosu na nas. Tu nema kukanja, vec razmisljanja i rada.

Mi

Branko,

Nikad niko i nigdje nije pomenuo tri baterije nitinikakav broj kao ni osnovne ili bilo kakve tipobe raketa. u dvije trinkupovine tajnjazbce se izbrisati, a znanje steci. Imamo od NATO-a iskustva u Ukrajini kao i od koga da preuzmemo ta znanja. Za 5 godina nakon dvije tri vece kupovine univim segmentu nikakvu vi prednost u pzo necete imati. Prije cemo mi nabaviti i ovladati sa pzo srednjeg i dugog dometa nego sto vama budu stigli Rafali i postignete punu operativmost. Zivi bili pa vidjeli!

Mi

Miraz, ako su se iskolovali Ukrajinci i mi cemo. Njihova iskustva cemo sigurno dobiti. Prije cemo mi dobiti moderan pzo i ovladati njime nego vi dobijete Rafale i ovladate i steknete punu operativnost njime.

Mi

@Thomas
Srbija zna najbolje na svetu da ne zeli da ide u rat sa NATO . Zasto bi napisao takvu glupost. Nisi imao bolji kontra komentar na RV/PVO stanje u HR i SR, tojest da podrzis Mislava na neki konkretan nacin, pa si se odlucio da pises gluposti.

Danasnji Rafali koje imate i nasi MiG-29 su isto kao da imate novog F-35 ali samo sa Aim-9x, a mi da imamo starog EF2000 ali sa Meteorom i Aim-120 i Aim-9X, i koji naravno leti i puno brze i daleko bolje od F-35.

O PVO ne vredi ni komentarisati, ali ako vi imate nesto sto mi ne znamo sto ide u korist HR slobodno napisite.

Sr

@K
Postoje ljudi koji veruju u neke mitove, ja nisam jedan od njih. Srbija ne može biti nikakva sila jer nema dovoljno mladog stanovništva da mobiliše, niti ima institucije koje mogu upravljati takvim krizama, niti ima dovoljno energenata u domaćim izvorima, niti ima izlaz na more da osigura snabdevanje. Ali u domenu zemalja koje nisu nikakve sile, opet je ogromna razlika između oružanih snaga Srbije i Hrvatske pogotovo u domenu RViPVO. Isto kao što Hrvatska nije nikakva ekonomska sila, ali je ipak daleko ispred Srbije.

Kao što rekoh, treba biti realan. Mora puno stvari da se ispravi, uradi, i popravi da bi naše zemlje došle na nivo na koji zaslužuju.

Mi

Milos

„O PVO ne vredi ni komentarisati, ali ako vi imate nesto sto mi ne znamo sto ide u korist HR slobodno napisite.“

Nama ide u korist sto imamo nesmetan dotok nafte i ne ovisimo o vama kao vi o nama. Nas predsjednik ne mora da hoda okolo i moli kao vas. Ako ti mislis da to nije prednost slobodno napisi.

Vl

Jeste Mislave, dobiti ces pzo, samo malo sutra. Meljes kao vodenica istu pricu od 2020e i nikad nista od toga nije bilo. Za to vreme mi Pancir, Pasars, Mistral, HQ17, FK3, evo stize i Hq9 za par meseci(neki delovi su vec stigli). Po tvom pisanju nemas vise od 12-13 godina, predmet si sprdnje na portalu. Nisi u stanju da realno da sagledas situaciju, na tvoju veliku zalost

Mi

„Takođe, na avionima i dalje nisu primećeni senzori optoelektronskog sistema OSF, kao i sistema za samozaštitu/protivelektronska dejstva „SPECTRA“.“
– Živojine može li komentar na sledeće? Gledajući njihove rafale istina jeste da nema DDM-NG, ali čini mi se da na jednosedima ima ddm-IR, na dvosedu koji sam gledao #171 ga ne vidim. Tu su dalje „rekao bih“ ostali elementi spectre ako se ne varam… Vide se LWR, RWR, vide se ometači na početku kanarda, pozadi izbacivači mamaca? To možda nije najmodernija verzija spectre ali ne bih rekao da baš nemaju nikakvu ?!

Odgovori
Dr

I pored svake modernizacije i dalje:

-Zmaj aviona (konstrukcija) je stara oko 20 godina i trpela je naprezanja velika za to vreme
-Motori su radili ko zna koliko hiljada sati i jedino da se kupe novi mogu biti na istom nivou kao novi
-Svaki sklop ili podsklop aviona, mehanički, hidraulični, elektronski ima hiljade sati upotrebe i ne mogu se svi zameniti jer bi onda to bio novi avion a on to nije

Odgovori
Pe

..Je kad je avion s istoka i vožen u Srbiji. NATO standardi propisuju zamjenu i ispravnih dijelova čim isteknu resursi. Hrvatska je npr. prizemljila potpuno ispravne gunshipove Mi24 jer nisu mogli produžiti resurse. Ista stvar je s eskadrilom potpuno ispravnih Mig21. Amerikanci voze i šalju u borbu F-18, F-16 i A-10 trideset godina stare. Krivo razmišljaš, u stvari tješiš se pokušavajući osporiti činjenicu da će Hrvati imati AirSuperiority mada je Srbija kupila potpuno nove avione istoga tipa i iste generacije modernije za jedan stuoanj.

om

Zato će vaši trajati četrdeset godina a naši dvadeset. I vaši će biti stari dvadeset godina i ulagati će te u njih isto kao i mi sada. Mi smo samo preskočili prvih dvadeset godina života zrakoplova jer smo morali pod hitno nešto nabaviti. Vi ćete na kraju morati otpisati još dobre zmajeve jer će ih tehnologije pregaziti. Nema teorije da zrakoplovi sa pilotima lete za trideset godina. Nebom će letjeti AI roboti. Jel sad malo jasnije.
Mi ćemo naše iskoristiti ali vi sigurno nećete, e tu je dakle baćen novac.

om

Dragan@ Koju muku ti sad mučiš. Nama ne trebaju novi zrakoplovi jer dolazi smjena tehnologija. Naši Rafali nisu sklepani zrakoplovi već održavani i remontirani, a biti će i modernizirani prema svim pravilima struke. Radit će svoj posao onoliko koliko to bude potrebno a naši piloti već stječu letačka znanja i iskustva .Roboti preuzimaju ratište na svim poljima. Nebom će letjeti dronovi vođeni umjetnom inteligencijom i za čovjeka tu više neće biti mjesta. Prelazno razdoblje će biti da će dronovi pomagati pilotima a onda i oni silaze i primat preuzimaju roboti letjelice u svim varijantama izvedbe i naoružanja. Ponovo govorim vaši novi preskupi zrakoplovi kad ih uvedete i obučite se neće biti niti upola iskorišteni. Na kraju neće nas kompletiranje i podizanje na novi standard ukupno stajati više od dvije milijarde sa kompletnim naoružanjem koje još mislimo dokupiti. Vas će to stajati mnogo više, istina imati ćete nove mašine koje će 2050. biti besmislene i potpuno neupotrebljive, a mi ćemo svoje lagano gurnuti u otpad.

da

Dragan@ nije tajna kad je oboren „nevidljivi“ da je dio onoga što je pokupljeno odmah poslano „prijateljima“ , prvenstveno Kina, Rusija.. . I ta percepcija da ono što se Srbiji proda je praktično dano na uvid spomenutima ostaje. Da to nije tako nema smisla govorit ne samo da su duboko politički, informatvno, ekonomski, …, integrirani u državu nego samo treba pogledat i prirodu komentara čitetelja npr. rat u Ukrajini, a tu praktično 80% komentara podržava da se jedna suverena zemlja zgazi, satre, izbriše, ne priznaje se postojanje naroda, prigrabi kultura, zabrani jezik (da Ukrajinski u Ukrajini kao što je bilo) i onda govorimo o nekakvom nacizmu, izvrnuto za 180

Si

Ajme meni! Tehnologije napreduju i svaki napredak traži praktičnu primjenu. AI je tehnologija budućnosti i ona će naći primjenu u skoroj budućnosti. 2030 godine Rafale F4 će već biti zastarjela platforma! Ai će tražiti inovativniju platformu za naredni Rafale F5. Ulaganje u znanje ljudi koji prate AI je daleko bolja opcija nego ulaganje u platforme tipa Rafale F4 , F5 ili nekakav budući F6….

Odgovori
Dr

Samo je pitanje ako se nabave novi Rafali , odakle gorivo za njih ?
Pa Hrvatska zatvori ventile i mi nemamo više goriva.

Pe

“.. sem da Srbija neće imati neke tehničke sposobnosti koje imaju članice NATO korisnice ovog tipa.” Pa bez tih komponenti Rafale je samo sportski avion super performansi i ništa više. Ono što taj avion čini opakim igračem su komponente koje Srbija nikad neće vidjeti koliko god da su avioni novi. Hrvatskim polovnim Rafalima ostalo je 9000 sati naleta a Srpskim 10000. Pa i nije neka prednost za te silne novce ali ogromnu razliku koju Hrvatska ulaže u oružje ali bez kredita.

Odgovori
Jo

Hajde molim te, koje su to komponente, konkretno. Indija, Katar, Emirati i Egipat su nabavili Rafale kao sportske avione super performansi? Odakle ti informacija da je hrvatskim Rafalima ostalo po 9000 sati naleta? „FlightGlobal“ tvrdi da im je ostalo oko 3800 sati. Tu informaciju su objavili i drugi portali.

om

Jordan@ kako god da okreneš hrvatskoj je ostalo dosta sati naleta. Vi ćete imati problem jer ovaj rat u Ukrajini potpuno je okrenuo tehniku ratovanja. Dakle pojavili su se roboti na vodi zemlji i zraku. Pojavila se nekako istovremeno i AI koja će preuzeti kontrolu iz ruku čovjeka i ne samo to već će i samostalno odlučivati. Sad ćeš reći to je za velike sile mi smo mali. Jesmo mali, ali trendu se moramo pokoriti. Uzmimo hrvatsku Orqu, koja je počela razvojem civilnih komponenti.
Diljem ključnih teritorija u Sjevernoj Americi, Europi, Bliskom istoku i Indo-Pacifiku, uspostavljena su partnerstva, a radi daljnjeg širenja Orqinog globalnog utjecaja, aktivno se radi na dogovaranju suradnji s partnerima. Kako je to moguće odjednom. Nije odjednom , Orqa isporučuje svoje proizvode po cijelom svijetu i ovo je samo nastavak suradnje. Orqa je spremna za proizvodnju milijun dronova godišnje.
Što je interesantno razvijaju AI dronove sa partnerima. Grade se pogoni u Americi kako bi posao bio profitabilan jer Trump ima carine i neke svoje zahtjeve. Dakle nećemo mi kako stvari sada izgledaju potrošiti niti naše resurse a kamo li vi koji nove mašine još niti nemate.

Jo

@omniameamecumporto
Kod nas bi rekli: „Baba o uštipcima“. Ni Pero Maljević ni ja nismo pomenuli dronove. Hrvatski Rafali imaju dovoljno resursa za 15-20 godina mirnodopske upotrebe, u zavisnosti od toga koliko vremena će provoditi na obuci novih pilota.

Tehnika ratovanja se jeste promenila, ali niko ozbiljan ne pomišlja da će FPV quads zameniti vazduhoplovstvo, čak i kada se rojevi lansiraju sa većih dronova iz vazduha. U najboljem slučaju, mogu da ometaju jedinice koje nisu oklopljene ili pozadinu. Za ozbiljnije napade postoje drugi dronovi. Ideja o lansiranju Orqa FPV rojeva sa TB2 deluje primamljivo, ali postoje dva izazova. Prvi je da je i TB2 koji nosi dronove u zonu napada cilj, i to mnogo lakše uočljiv. Drugi je da Orqa FPV mogu da oštete moderan tenk, ali ne i da ga onesposobe. U napadu TB2 koji bi lansirao roj na tenkovski vod, u najboljem slučaju bi oštetio jedan tenk. Sa druge strane, napad u kome bi npr. MQ-9 ili Heron lansirao roj Switchblade dronova bi imao potencijal da onesposobi jedan tenk. Orqa FPV je interesantan za kopnenu vojsku, za napade na neprijateljsku pešadiju i neutvrđene ciljeve. U kombinaciji sa TB2 može da napada logistiku u pozadini.

Još jedna stvar: Orqa u tehnološkom smislu ne nudi ništa revolucionarno. Ono što nudi je logistički proces u kome je u stanju na napravi veliki broj jeftinih dronova u skladu sa NDAA zahtevima (stroga kontrola porekla delova). Radi se o kompaniji koja nije velika (postoji veći broj većih evropskih kompanija koje se bave sitim poslom), ispod 500 miliona dolara. Ta investicija u razvoj AI rešenja, koju si pomenuo, je 6 miliona dolara. Pri tome je to direktna investicija (prodaja dela vlasništva kompanije), a ne zajedničko ulaganje ili partnerstvo. Iz američke perspektive (investitor je američka kompanija), to je „kikiriki“, bez ikakve namere da omalovažavam Orqu.

Usko grlo za Orqu nije proizvodnja dronova kao takva. Orqa može da isporuči milion nenaoružanih dronova, koje kupci trebaju da naoružaju. Celu Evropu da okreneš naglavačke, u ovom trenutku nemaš dodatne kapacitete da se naoruža 750 hiljada novih dronova (to je ono što Orqa planira). Pri tome postoje veliki projekti (npr. nemači Drone Wall) koji zahtevaju veliku količinu municije.

Ja Orqi želim sve najbolje, što je više para u regionu – bolje je svima. Novih 750 hiljada dronova godišnje bi zaposlilo treću smenu u srpskoj namenskoj industriji, jer neko mora sve to na naoruža. Međutim, mislim da će se u sledeće 3 godine pojaviti američka kompanija koja će preuzeti taj segment tržišta, ukoliko se ispostavi da je profitabilan.

Le

Moj stav je da je best buy JF-17 Block III sa PL-15, CM400 i LS6, a vi kako hocete.

Odgovori
Pe

Najveća prednost Hrvatske u odnosu na Srbiju je iskustvo koriscenja aviona, koje ce RV Hrvatske osvojiti u potpunosti pre nego sto Srbija i zapocne osnovnu obuku prvih pilota za Raffale.
U tom smislu je svejedno da li je model 3 ili 4; nema prepreka za Hrvate da kasnije uzmu i model jaci od srpskog.
Videli smo u Ukrajini sa F-16 da je sam dolazak aviona daleko od uspesnog koriscenja letelicom, i za osvajanje masine i pilota treba vise godina.

Odgovori
YP

Izuzev ako Hrvati ne budu uključeni u borbene operacije sa svojim Rafalima, za par godina ćemo ih sustići. Na kraju, naši piloti na Rafal prelaze sa 29ke, a njihovi sa 21, pri čemu je ipak naša 29ka znatno bliža Rafalu.

Mi

Po pitanju iskustva, da li ste zaboravili posjetu Srpske vojne delegacije Egiptu? Isli su tamo, onako, samo da vide malo puta, ili su mozda…? A tko zna, mozda i nasi prijatelji iz UAE malo pripomognu.

Mi

@PetrovicDusan
F-16 se u Ukrajni koristi isto kao i MiG-29 i Su-27. Na zapadu zemlje obaraju bespilotne letelice, a na istoku uskočki kako jedino i može zbog ruskog RV/PVO. Nisko se došunjaju sa GPS vodjenim bombama pa naglo u vis da ih i otpuste u lob za sto veci domet, i odmah nazad kuci na 50-100m visine. Veoma rizicno, ali moraju se koristiti.

Ukrajinski piloti su itekako sposobni da koriste te F-16 za VV borbu i do sada imaju mnogo sati iskustva, ponarucito ako cemo po vasem da su ti radari i VV rakete na F-16 superiorniji od ruskih Suhoja 35 i MiG-31. Problem im je sto nisu superiorniji, i ne mogu nista bez totalne dominacije sa AWACS i u napad kao brojcano nadmocnija sila.

Ne zaboravimo da je americka taktika da se u vazdusnu borbu ne ulazi bez totalne tehnoloske i brojcane dominacije nad neprijateljem!

Sr

@Miloš77
Pitanje je koliko bi AWACS pomogao. Potrebni su jako veliki brojevi letelica u vazduhu, koordinacija, iskustvo za tako nešto(što više ni zapad nema), a i tada je 50/50 jer Rusi, ispostavilo se, imaju rakete većeg dometa i to u jako velikim količinama. Svi se sećamo priča kako su nove generacija ruskih raketa R-37M, Kalibr, H101, Iskander jako dobre rakete ali „imaju ih jako malo proizvedenih“.

Mi

@Srbofil
To sve stoji. Rusi su dokazali da imaju kapacitete i domete. Fali im samo vise boljih satelita, a i to dolazi polako. Uskoro ce svako sve videti na zemlji i kad je oblacno i kad nije, a ne samo Zapad. Onda ostaju samo PVO protiv raketa dalekog dometa.

Sto se pilota i aviona tiče, moja poenta je da ukrajinski piloti jednostavno nece ici u vece duele sa Rusima jer ce procentualno izgubiti vise aviona. A avioni su im poklonjeni i ne prave nista sami. Dakle opet resursi i kapaciteti.

Da je F-16MLU sa Aim-120C sam toliko sposoban ne bi samo lovio Gerane na zapadu Ukrajne i lobirao GPS vodjene bombice malog kalibra po frontu i bežao nazad.

Sa druge strane, da ih imaju 10x vise, to bi vec zahtevalo vece avio baze, i to bi Rusi sve sravnili sa zemljom. Ovako uskočki jos i mogu da sekriju.
Verovatno bi mogli i da iznenade nekog Suhoja i obore ga sa Aim-120 ako se usrece, ali se to ne bi puno ponovilo.

Niko ne moze kontrolisati nebo iznad ukrajne zbog svega toga, dogod NATO salje PVO i VV rakete Ukrajincima. Velika je to zemlja.

Ra

Koje fabrike aviona mogu da proizvode više od 100 aviona (nije bitno da su isti)? Ako može i broj provedenih. Ako je broj manji od 10, dajte neke i do 50 proizvedenih. Ako sam dobro razumeo nemci kupuju 250 rafala. Kako će drugi doći na red od njih ako oni odigraju neko animiranje komšija da i preko reda dobijaju avione. Pitanje (neka je bez veze), da li se ikada desilo da raketa iz jednog bloka, može da se koristi na avionu drugog bloka. Ovo smatrajte kao nerviranje, jer kako sam shvatio, mi te Meteore nećemo dobiti. Nismo u blokovima ali nas ti blokovi pritiskaju sa obe strane.

Odgovori
Jo

@Rajko Kovačević
Gde is ti pročitao da Nemačka kupuje 250 Rafala :) Pogledaj prethodne tekstove na ovom portalu, bilo je reči o kapacitetima kompanije Daso. Inače, Lokid Martin proizvodi više od 150 F-35 godišnje, a proizvodi i 20-30 F-16 u isto vreme.
Ukrajinski Mig-29 i Su-27 avioni su bili naoružani raketama AGM-88 HARM (do 150 km). Nakon sukoba sa Pakistanom 2019. godine, Indija je zamenila R-77 na svojim Su-30MKI avionima sa izraelskim Derby ER, pre nego što su ih zamenili domaćim Astra raketama.
Kada je Rafal u pitanju, Indija će svoje mornaričke Rafale opremiti Astra raketama, a ne Meteorom. Izraelski SkySting, dometa 250 km, će moći da se integriše sa Rafalima.

Sp

Trenutno stanje: Hrvatska ima u potpunosti operativnih 12 Rafala, obučene letačke posade, mehaničare i oružare. Srbija ima narudžbu za avione koji će jednom, valjda, biti isporučeni i nakon toga slijedi obuka posada i tehničkih službi. Kad će to Đekna biti, ne zna se točno. Hrvatska je integrirana u procedure NATO i može nabaviti sve dostupno NATO naoružanje. Srbija je vojno neutralna i ne može dobiti sve iz NATO, nego neke elemente (kao i druge ne-NaATO države). Hrvatski Rafali su nabavljeni za zaštitu Hrvatske i sudjelovanje u NATO misijama, a Srbija ih nabavlja, vjerojatno, za zaštitu Srbije (da udari na Kosovo to ne bi bilo shvaćeno kao zaštita Srbije jer Francuska priznaje državu Kosovo). Jednog dana, kad i ako se stvari normaliziraju, Hrvatska i Srbija možda će dijeliti znanja i iskustva upotrebe Rafala (ako Srbija uđe u NATO ili kao pridruženi član i nešto slično).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor