[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024

Sindikat Kontrole letenja Srbije i Crne Gore preti štrajkom

15. okt 2024

KLM zimski red letenja: Dva dnevna leta na liniji Beograd-Amsterdam

2. okt 2024

„Air France-KLM“ nastavljaju sa ulaganjem u zeleniji prevoz vazduhom: Ugovor o isporuci 1,5 miliona tona održivog avio-goriva

1. okt 2024

Direktor saobraćaja Er Srbije: „U narednih pet godina, svako ko bude imao ATPL u Srbiji ima velike šanse za posao kod nas“

30. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Objavljen konkurs za upis na Er Srbijin kadet program za pilote: 10 kandidata besplatno od nule do potencijalnog zaposlenja kao piloti

27. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

27. sep 2024

Prva zvanična poseta visoko rangiranog funkcionera ICAO-a Srbiji, nastavak regionalne saradnje vazduhoplovnih regulatora

25. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Er Srbija počinje sa kadet programom za pilote u Vršcu: Stipendirano školovanje za 10 najboljih i potencijalno zaposlenje

22. sep 2024

Embraer (ponovo) dolazi u Beograd: E195 „E2“ i „leteći taksi“ kao opcije za prodaju, za vojni transporter je kasno?

17. sep 2024

KLM snižava cene avio-karata za letove do preko 60 destinacija

13. sep 2024
Izveštaj sa leta JU304: testiranje Er Srbija WiFi Interneta
Panasonikova Ku-band "eXConnet" antena instalirana je trenutno na tri letelice u floti / Foto: Petar Vojinović

Izveštaj sa leta JU304: testiranje Er Srbija WiFi Interneta

Jučerašnji letovi srpske nacionalne aviokompanije JU304 i JU305 do Brisela i nazad do Beograda bili su javna premijera nove usluge bežičnog pristupa Internetu i GSM mobilnoj telefoniji nazvane #WiFly.

Posle internog kompanijskog testiranja (tokom kojeg je izveden i live stream) Er Srbija od danas ovu uslugu pušta na korišćenje svim putnicima – za početak u probnom periodu koji će podrazumevati optimizaciju kako u tehničkom tako i u načinu realne upotrebe od strane putnika i posade.

20150925_171518
„Opitni let“ od po dva sata u svakom pravcu bez napuštanja aviona u Briselu / Foto: Petar Vojinović

Usluga će zvanično biti puštena u rad (i naplatu) 1. oktobra na još dve letelice. Očekuje se da će biti kompletna Erbas flota biti opremljena sistemom do kraja prvog kvartala 2016. godine.

Putnici će moći da se povežu na mrežu „Air Serbia Wi-Fly“ i da koriste bežični širokopojasni pristup Internetu preko svih svojih uređaja koji to podržavaju, uključujući pametne telefone, tablete i laptop računare.

Cene usluge pristupa Internetu biće: 4,90 EUR za 30 minuta (limit za preuzimanje 20 MB), 8,90 EUR za 60 minuta (limit za preuzimanje 50 MB) i 13,90 EUR za pristup tokom celog leta (limit za preuzimanje 90 MB).

Tango Six je u razgovoru sa vršiocem dužnosti direktora Jat Tehnike, Miroslavom Musulinom, u julu ove godine objavio da je Pansonikova instalacija koja uključuje i GSM sa 2G signalom prvi put na svetu instalirana na ovom tipu aviona u Srbiji, za Er Srbiju.

Rešenje za povezivanje na mobilnu telefoniju obuhvata ugovore o romingu sa odgovarajućim operaterima. Pristupa se putem GSM mobilnih telefona na kojima je aktiviran roming, što putnicima omogućava da obavljaju odlazne i dolazne pozive, šalju i primaju SMS poruke i elektronsku poštu, kao i da koriste usluge prenosa podataka – svakako uz upozorenje da budu svesni troškova ovakvog načina povezivanja na Internet – korišćenje mobilnih telefona će se putnicima naplaćivati putem redovnog računa po važećoj tarifi za roming usluge (različito od operatera do operatera). 

#WiFly promotivni let

Linija do Brisela i nazad sa legovima od po 2 sata bila je prilika da se predstavnici medija, specijalizovanih tehnoloških časopisa i članovi aktivne Internet zajednice (poznatiji kao „tviteraši“) iskoriste kao promoteri i još bitnije testeri nove usluge. Nema bolje probe opterećenja ovakvog sistema od 15-ak Internet-fundamentalista koji će se u isto vreme zakačiti na mrežu i postovati na Fejsbuk, Tviter, Instagram.

YU-APJ „Dejan Stanković“ biće prva letelica čija će prepoznatljiva grba na leđima biti aktivna i njime smo juče poleteli kao JU304.

20150925_164410
Er Srbija od danas počinje sa reklamiranjem nove usluge. Na gejtu A4 pred poletanje / Foto: Petar Vojinović

Er Srbija je pored standardne kabinske posade ovom letu pridodala i „#WiFly ambasadora“ posebno obučenog člana posade koji će u prvom periodu biti zadužen da putnicima detaljno pojasni proceduru korišćenja sistema i reši eventualne poteškoće.

Na letu su pored inženjera zaduženog za početnu optimizaciju sistema za korišćenje u realnim uslovima bile prisutne i članice Guest experience i Guest services sektora – zadužene za organizaciju posade i promociju nove usluge (na kraju svakog leta putnici će moći da pismeno ocene uslugu putem posebnih mini-formulara).

Kao testeri dobili smo neograničen pristup #WiFly usluzi na oba leta. U Briselu nismo izlazili iz aviona, sve je bilo podređeno „onboard“ iskustvu.

Opitno surfovanje

SATCOM sistem kompanije „Panasonic Communication Serices“ ukljčuje svoj WiFi i GSM protok po prelasku barometarske visine od 10.000 fita (oko 3.000 metara).

Screenshot_2015-09-25-17-25-41
#WiFly portal nalazi se na lokalnom serveru aviona i pristup njegovim sadržajima je besplatan / Screenshot: Petar Vojinović

Uređaji se konektuju na „AirSerbiaWi-Fly“ mrežu i automatski se preusmeravaju na posebno dizajniran responsive portal na lokalnom serveru koji se nalazi u letelici. Portal služi kao interfejs za aktiviranje pristupa Internetu ali i kao mesto na kojem se nalaze korisne servisne informacije i vesti.

Sesije za pristup Inernetu mogu se kupiti kreditnom karticom preko portala ili se unosi kod sa vaučera.

Naprednom korisniku Interneta na početku će zasmetati dve stvari: ograničen protok (opcije od 20, 50 i 90 MB) i procedura logovanja, odnosno kreiranja korisničkog naloga.

Ograničenje protoka na strani korisnika predstavlja komercijalnu realnost satelitskog Interneta (on ima svoju cenu) ali i želje kompanije i provajdera da od njega i zarade. Kreiranje korisničkog naloga je duži proces (unošenje osnovnih ličnih podataka i e-mail adrese) ali i standard na javnim pristupnim tačkama – komercijalni servisi ovog tipa zahtevaju upoznavanje korisnika sa uslovima korišćenja, politikom privatnosti, disklejmerima i sl.

Jednom kada se šifra sa vaučera unese (ali ne tokom obraćanja kapetana ili kabinske posade – sistem se prilikom logovanja tada automatski pauzira) započinje konekcija čiji smo Speedtest uradili na povratnom legu:

Screenshot_2015-09-26-12-25-22

Zbog ograničenja protoka na strani korisnika zaboravite na uživo gledanje sebe na Flightradaru i slične #AvGeek potrebe.

Pregled društvenih mreža, mejla, nekoliko Instagrama hrane koju vam je kabinsko osoblje upravo poslužilo, selfi u ogledalu WC-a i intenzivno korišćenje WhatsAppa/Vibera/Messangera biće vaše praktično korišćenje #WiFly usluge.

Kada budete kritikovali ograničenje ovih paketa (što sam siguran da će uslediti) setite se koliko se svakog meseca iznenadite kada pre vremena iskoristite svoj post-paid data plan – Interneta nikad ne može biti dovoljno. Flat pristup preko satelita je, složićemo se, nerealan.

Tehničke karakteristike sistema

Panasonikova Ku-band „eXConnect“ antena (locirana u grbi na leđima) predstavlja glavnu ulaznu tačku sistema. Njena patentirana konfiguracija sastoji se od dva panela što čini optimalnu kombinaciju veličine i performansi. Rešenje je relativno male visine (minimizovanje uticaja na aerodinamku letelice).

antena
Unutrašnjost antene / Foto: Panasonic Avionics
člkčkl
Kontrolna jedinica sistema uz pomoć koje posada nadzire i upravlja sistemom / Foto: Petar Vojinović
Prikaz statusa sistema na kontrolnoj jedinici / Foto: Petar Vojinović
Prikaz statusa sistema na kontrolnoj jedinici / Foto: Petar Vojinović

Propusna moć downlinka iznosi 100Mbps a broj konekcija nije ograničen. Antena šalje signal do četiri WiFi rutera koji se nalaze u kabini aviona dok je onboard server  lociran u kargo prostoru aviona. Na njemu se nalazi lokalni portal i u budućnosti IFE sadržaj koji će se distribuirati putem interne mreže. Sistemom se upravlja preko kontrolnog panela lociranog u repu letelice.

Odvojena od Internet segmenta nalazi se GSM bazna stanica koja svoj signal distribuira putem dve antene koje su instalirane duž većeg dela trupa aviona.

Usluga

Ako zanemarimo univerzalno fascinantnu filosofsku konstataciju da smo u mogućnosti da sedimo u stolici koja leti i brzinama preko 800 kilometara na sat prevaljujemo destinacije za koje bi nam trebali dani kopnom a da pri tom možemo surfovati Internetom – reakcije na novu #WiFly uslugu će, siguran sam, biti usmerene ka svim mogućim nedostacima. Avio-industrijom ni jedan putnik nikada neće biti zadovoljan, zašto bi to bio slučaj sa posebnim uslugama?

Sistem će sledećih nedelja sigurno biti dodatno testiran, optimizovan a iskustva korisnika će od strane Er Srbijinog „Guest services“ sektora biti uobličena u ponudu koja ne samo da je jedinstvena u regionu, već predstavlja dramatičan skok u odnosu na opcije koje su bile u ponudi pre samo dve godine.

Živimo u vremenu u kojem više ne moramo pozvati, SMS je kao uluga postala besmislena a manija emitovanja osećanja, sadržaja i mišljenja Internetom sada predstavlja osnovno ljudsko pravo.

…i kako se strpiti tokom dva sata dosadnog horizontalnog leta da to ne uradimo? Nedopustivo.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ca

¨Kada budete kritikovali ograničenje ovih paketa (što sam siguran da će uslediti) setite se koliko se svakog meseca iznenadite kada pre vremena iskoristite svoj post-paid data plan – Interneta nikad ne može biti dovoljno. Flat pristup preko satelita je, složićemo se, nerealan.¨

Odgovor: Niko se ne bi usudio da kritikuje usluge ma kakve one bile da su besplatne. Medjutim, ove astronomske cene ne zasluzuju paznju medija, blogova i hvalisanja, vec kritike! Ovo je toliko glup potez da ce trajati krace nego meal paketi na letovima AS!

Odgovori
El

cijene su astronomske zato jer se koristi astronomska tehnologija, odnosno sateliti

De

Kod Lufthanse su cene:
1 sat 9 Eura
4 sata 14 Eura
Ceo let (do 24 sata) 17 Eura
A postoji i opcija konekcije u roaming-u preko DT-a. Ne radi jedino iznad Kine. Tako da su ove cene AS cisto dranje!

Odgovori
12

Pa, nakon ovog izvestaja moze da se kaze sledece:

1. Ovaj sistem ce imati dug probni period dok se ne optimizuje, zbog razlicitih IT standarda, protokola i sl. Za pocetak treba da se usredsrede na onu vrstu PED koja ce biti najcesca uneta u kabinu.

2. Sistem ima dosta ogranicenja cak i za obicnog korisnika Interneta, a kamoli naprednijeg. Neka od tih ogranicenja je moguce prevazici, kao npr. procedura kreiranja korisnickog naloga pre ulaska u avion, dok je ogranicenje protoka vec nesto sto se nadamo da ce biti eliminisano.

3. Sa Petrom se slazem i za flat pristup Internetu preko satelita (da je nerealan) i da avio-industrijom nijedan putnik nikad nece biti zadovoljan. Jednostavno tu je problem velikih ogranicenja za takvu vrstu interneta i mozda prenaglasenost ovakvih usluga (u smislu da mozete da radite sve sto zazelite, a u stvari moze da omoguci relativno malo).

4. Na kraju, tu je i onaj medicinski razlog. Kolika kolicina zracenja ce odsad biti u avionima i da li ce imati uticaj na putnike? Ovo bi mogla da bude jedna od buducih tema za T6.

U svakom slucaju, veliki korak napred, koji nije nista drugaciji od drugih slicnih (po pitanju negativnih kritika)…

P.S. Iako su telefon i SMS postali nepotrebni i besmisleni respektivno, mi ih i dalje koristimo. A manija emitovanja sadrzaja, osecanja i misljenja Internetom je vise nametnuta osnovna ljudska potreba nego osnovno ljudsko pravo.

Odgovori
Ra

Prije neke 3 godine na letu San Francisco – London, BA, g-din Indijac ili Pakistanac vadi notebook, i prikaci antenu. Pitam ga sto je to, on kaze direktni SAT link.

To je nesto ovakvo:

http://www.groundcontrol.com/BGAN.htm

I smijesno mi je sto ovi bloggeri, vrhunac „advance“ koristenja interneta svode na twitter, instagram. Sad pogledah #wifly, i kad vidjoh ko sve je bio na tom letu, razocaran sam. Air Serbia je lose birala.

Da se vratim na Indijca/Pakistanca, lik odardi 5, 6 transakcija na NSDAQ-u, odradi par bid-ova na nekim nekretninama, posla nekolika mail-ova. Ja ga zamolih da otvori flightradar.24, pokaza i to. Zatim telefonirao je preko skype-a i to je za mene advance korisnik.

Fucka se njemu za #WiFly po drakonskim cenama. On ima flat bilo gdje na planeti i bilo kada za cca 500 $.

A airSerbia neka nastavi voditi kojekakve clanove drustvenih mreza, neke Tamare, i slicno i reklamirati svoju uslugu. Pravi advance korisnik vec ima svoj gateway.

I bytheway, jadni mi ako ne mozemo bez internet cca 2 sata, od BG do Brisela/Copenhagena/Moskve,…..

Odgovori
Go

Uopste mi nisu jasni komentari kako je ovo preskupo i slicno. Ljudi su poceli jako plitko da posmatraju stvari oko sebe i da podrazumevaju gomilu stvari koje bas i ne mogu da se podrazumevaju.

Svi vi kojima je ovo skupo, pokusajte da se setite (ako imate dovoljno godina) pejdzera i trenutka kada su se pojavili prvi mobilni telefoni. Ne secam se da su se dobijali za 1 dinar uz pretplatu i da su ih imali klinci u skolama. Uglavnom su ih imali poslovni ljudi koji su mogli to da priuste, tj. kompanije su to placale jer im se isplatilo. Proslo je dosta godina dok nismo dosli do toga da vecina populacije ima mobilni telefon i moze da surfuje internetom celi dan za razumnu cenu (da ne ulazim u to koliko je zaista korisno to sto rade).

Tako je sad i sa internetom i telefoniranjem u avionima – nova tehnologija! Nije standardna oprema aviona! Mora da se naknadno ugradjuje i zahteva ulaganje avio kompanija, koje ce gledati da trosak prebace na korisnike, sto je i normalno. U pocetku ce koristiti opet poslovni ljudi kojima zaista jeste kriticno da u tih sat-dva leta imaju pristup svom poslovnom imejlu, kompanijskim dokumentima ili berzi. Za njih je ta cena trivijalna. Ne slazem se sa Rankom, doduse – ne znam ni jednog ozbiljnog poslovnog coveka (osim onih koji zaista rade na berzi i moraju da budu online 24/7, a takvih nema previse) koji bi vukao sa sobom satelitski telefon ili kad smo vec kod toga, bilo kakvu drugu skalameriju koja ce mu otezati torbu koju mora da vuce ceo dan po sastancima i provlaci kroz aerodromska obezbedjenja.

Verujem da ce za desetak godina sve ovo postati uobicajeno, oprema ce se standardno ugradjivati u nove avione, cene ce pasti usled ponude/potraznje, mozda ce biti lansirani novi sateliti… Tada ce svaki putnik koji je platio najjeftiniju mogucu kartu i sad se zali kako mu je skup internet, moci da posalje selfi iz WC-a aviona, da prokomentarise na „Fejsu“ kako je hrana u avionu uzas i da dislajkuje kompaniju kojom leti. Do tad, civilizacija ce morati da opstane i bez interneta u avionima, a ljudi ce morati da izdrze tih par sati bez pupcane vrpce ka „social network“ portalima. Ja, licno, uzivam kad niko ne moze da me dobije, makar na svega par sati. Doduse, ja sam jedan od onih sto jos uvek sa sobom na put ponesu jednu knjigu u stampanom obliku…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs