Ne poznajem pilota našeg Ratnog vazduhoplovstva, bar njegovog borbenog dela, koji nije napravio neku nedisciplinu u letenju, prekršio vojno i Pravilo letenja, pravila kojima su nas pokušavali uokviriti ili bar ograničiti naš adrenalin zbog kojeg smo i birali poziv vojnog pilota.
Bilo je leto 1971. godine. Uspešna turistička sezona. Svi turistički kapaciteti na Jadranu popunjeni, jer smo krajem šezdesetih, pošto smo opalili šamar Rusima i Varšavskom paktu zbog vojne intervencije u Čehoslovačkoj 1968. odjednom postali vrlo popularna turistička destinacija.
Ni kampovi, posebno oni nudistički, nisu bili izuzetak: tih su godina karabinjeri i žandarmerija po Italiji i Španiji hapsili turiste koji bi se usudili razgolititi „preko mere“ na njihovim plažama. Kod nas je to bila stvar izbora. Danas bi to rekli stvar ljudskog prava.
Vrsar na zapadnoj obali Istre, izmedju Poreča i Rovinja, bio je najveći nudistički kamp u Evropi, možda i u svetu! Ostrvlje Briona nije imalo taj epitet ali nije bilo ni izuzetak. A na Brione je tih godina Tito stizao već početkom maja i tu ostajao do kraja leta, ugošćujući poznata svetska imena iz politike i umetnosti.
Nama pilotima 117. lovačkog avijacijskog puka i 352. lovačko-izviđačke eskadrile iz Bihaća je bilo svejedno koga će Tito ugostiti. Znali smo da ga moramo obezbeđivati, usput i celu zapadnu teritoriju SFRJ, dakle prebazirati u Pulu.
Prebazirali bismo po eskadrilama ili njihovim delovima, istovremeno izvršavajući zadatke stručnog i borbenog osposobljavanja i, onako usput, živeli svoje porodične živote, koristili godišnje odmore. Opet po posebnom planu.
U Puli smo uz dežurstvo u sistemu PVO održavali trenažu u letenju, a kada bi to bilo moguće i usavršavali se po programu SLU (stručnog letačkog usavršavanja).
Dani su bili dugi i najčešće vreli. Svitalo je rano a mi smo morali pola sata pre izlaska sunca biti spremni poleteti i ostati u tom stepenu pripravnosti pola sata posle zalaska sunca. Dežurali smo obično sa 4 aviona, 5, 6 pilota i neophodnim tehničkim sastavom. Morali smo dežurati u sistemu PVO, održavati letačku trenažu ali i voditi računa o ljudima, čuvati ih od premora i mogućih posledica istoga. Obično smo leteli u zoru pre svitanja ili predveče, izbegavajući visoke dnevne temperature. Ponekad smo leteli i noću.
Taj dan, čini mi se u julu, dva pilota su letela rutinske zadatke sa intervalom poletanja oko 20 minuta. Istovremeno su bili neka vrsta patrole, pripravnosti u vazduhu. Jedan od njih je bio moj klasić, bliski prijatelj i venčani kum Kantar Stevan. Zadatak je bilo let na maloj visini, zvali smo to „na 100 metara“.
Planirana marš-ruta vodila je negde na sever, u Sloveniju, malo kroz Alpe pa u povratku, preko neizbežnog radio navigacijskog fara ILB (Ilijrka Bistrica) na jug, na Jadran, pa iznad mora, nekoliko kilometara zapadno od obale, do RF PL (radio fara Pula) pa na sletanje.
Kum polete prvi. Dvadesetak minuta kasnije, upravo kada je drugi pilot poleteo na isti zadatak, pozva me kontrolor sa tornja:
– Evo dobio sam telefonom prijavu da je ovaj tvoj pilot malopre preleteo iznad nudističkog kampa na desetak metara, na forsažu! – Javio se neki general.
Nekoliko minuta kasnije kum u brišućem letu nadleće pistu, ulazi u krug, sleće, urulava u stajanku.
Na inače tamnoputom licu kuma nazire se i rumenilo oduševljenja, uzbuđenja:
– Dobro kume što praviš sranje iznad Vrsara? – upitah ga.
– Kakvo sranje? – uzvrati mi kum.
– Pa prebrisao si kamp nisko, još na forsažu. Stigla je prijava nekog generala koji je tamo. –
– Šta zna general šta je 10 a šta 100 metara! Uostalom šta će general u nudističkom kampu? –
Matirao me odgovorom ali i dao povod da razmišljam drugačije. Zaista, šta je tražio general u nudističkom kampu!?
Ni tako ja tu prijavu ne bih prosledio pretpostavljenom a general, ako se na to i odluči, moraće odgovoriti svojim pretpostavljenim na pitanje koje je postavio i moj kum Steva!
Beduin
Dobra!
Sta on zna sta je 10 metara….hahaha
BB
Nije pravio sranja kum nego general i ostala gologuzija ali nisu mogli napuniti gaće zbog prirode boravka u tom kampu 😄
Perica
Hahaha .. dobra, bas dobra!
SINGAPURCANAC
Koliko sam ja informisan, u Italiji je još uvek nelegalno.
Vladimir
“Kume, da skidam sat Kume?”
Samo ramišljam na glas!
Velika je bila Jugoslavija. Prebaci se eskadrila, tamo vamo, 4 aviona u dežurstvu, na stotine u hangarima, ima se, može se…
alex
I na kraju ste pokvarili igracku…
Апок
Летели на 20 минута. Имало се, могло се.
KAMARAD
Zamolio bih Hamzica da u nekoj sledecoj epizodi nesto napise na temu pada mig-21 izmedju Fazane i Pule .
Bio sam na Brionima i video eksploziju i padobran jedo popodne 70-tih u vreme kada je Hamzic bio tamo na prebaziranju . On ce sigurno znati o cemu je rec .
Propeler Zviz
Druže generale, druže generale: )
Druže (KAMARAD), dobro ste me podsetili sa tim padom 21-ce na priču generala Viktora Bubnja koju je zabeležio Ivan Ivanji u knjizi ,,Titov prevodilac“ (Beograd: Laguna, 2014).
Prekucavam odlomak koji se odnosi na razgovor Bubnja i Ivanjija a na pitanje potenjeg javlja li se kući sa terena, na šta je general odrično odgovorio a evo i zašto (ako prođe, naravno :)…
,,Već je bio komadanat vazduhoplovstva, ali je povremeno uzletao da bi imao dovoljan broj časova letenja, jer inače ne bi mogao da zadrži licencu pilota. Jednog popodneva se javio svojoj ženi da će doći na večeru, ali je još jednom krenuo iz Batajnice avionom MIG-21 da bi proleteo nekoliko krugova. Doživeo je najopasniji incident u svome životu. Otkazao mu je motor, jedva je uspeo da prinudno sleti na jedno ostrvo na Drini. U međuvremenu je pao mrak. Tu je morao da sačeka jutro, izašla je komisija, s njom je proveo ceo dan. Nije hteo da to javi porodici da ih ne bi dodatno uplašio, nego je naprosto došao na večeru sa danom zakašnjenja. Njegova se žena naljutila, nije htela da sasluša opravdanje, čak ni da razgovara s njim. Sutradan je doveo pukovnika, koji je bio predsednik komisije za ispitivanje slučaja, rekli su joj šta se zbilo, a ona se izderala na njih:
-Imali ste dvadeset četiri sata da smislite neki izgovor, pa se niste setili ničeg pametnijeg od prinudnog sletanja na ostrvo na Drini!
Posle toga Bubanj je izjavio porodici:
-Sa službe se više ne javljam nikada, budite srećni kad stignem kući!
I toga se pridržavao.“
Pozdrav!
dezurni
Upravu je zena,ostrvo na Drini na koje moze sleteti avion ????!!!!
ZZ
Sto nije uslikao selfi i poslao zeni?
ZZ
Pitanje za gosp. Hamzica
Da li je istinita prica iz 70-ih ili ranih 80-ih. Pilot je muvao devojku, nije rekao sta radi u zivotu, ali se potegla prica o plazi i gde se kupa. Sledeci komentar je bio, ok budi na plazi u to i to doba ako hoces da te iznenadim.
Iznenadjenje je bilo brisanjac iz pravca mora i onda vertikala pod forsazem iznad plaze i da je neku je talijanku srcka spucala.
Jole
Dobra priča
https://www.ctsms.org/eduard-kit-70141-172-mig21mf-interceptor-profipack