[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024
Reorganizacija španske mornaričke avijacije i veza sa balkanskim tarot prorokom
Sedam preživelih španskih AB.212 prošlo je između 2017. i 2019. godine obimnu modernizaciju vrednu 21 milion evra / Foto: FLOAN

Reorganizacija španske mornaričke avijacije i veza sa balkanskim tarot prorokom

Da li se sećate Milana Tarota? Ovaj bizarni prorok koji je vladao balkanskim TV frekvencijama pre nekih 10 godina pao mi je na pamet prošle nedelje kada sam počeo da proučavam tekuću reorganizaciju španske pomorske avijacije. Čitajući jedan od mnogih otvorenih internet stranica došao sam do informacija koje su me na trenutak navele da sebi kažem jednu od čuvenih Milanovih rečenica koju sam naravno usvojio u svom rečniku.

Živopisno u mojoj glavi. Kasno je zimsko veče u Sarajevu 2012. U svojoj hotelskoj sobi nakon večere na Baš Čaršiji uključujem televizor i evo me licem u lice sa ovim tipom obučenim u mafijaškom stilu 1930-ih. Pre nego što promenim kanal, odjednom čitač tarot karata dobija plaćeni telefonski poziv iz Austrije od gospođe koja je čekala 45 minuta da stupi u kontakt s njim. Pita Milana da predvidi budućnost njene ćerke koja je u vezi sa nekim Austrijancem po imenu Herman. Ona pita za ljubav, potencijalni brak i kaže Milanu da je taj Herman dobar momak koji je kuću dobio od rođaka. Naravno, nakon „pažljivog” slušanja, Milan se iznenada uznemiri i zaustavi gospođu, prekine njenu lepu priču i direktno je pita da li zna ko je zapravo Herman i nastavi: „Slusajte, ajde, ajde da prekinemo, da vam kažem: on je jedan lažov, on je tajni agent! Niko njemu njemu nije ostavio, nigde ne radi, on je tajni agent!“ samouvereno viče Milan. Zatim nastavlja savetujući ovu damu da spreči svoju ćerku da se uda za tajnog agenta. Drama dobija novu dimenziju kada Milan nastavi: „009 je on broj…, ovo me je mnogo potreslo za tajnog agenta“, kaže prorok i nastavlja „Šta, kao… Kao ostavio mu neko kuću…Pa zašto meni neko ne ostavi bogte“, nastavlja Milan samo da bi zaključio: „Niko bre džak krompira da da!“. Nadrealno!

Dakle, vratimo se u stvarnost, da li znate da postoje vlade koje prodaju helikoptere i one koji ih kupuju po jediničnoj ceni koja je prilično pristupačna većini građana na Balkanu? Kako vam zvuči kupovina 6 helikoptera srednje veličine za 600 evra? Moja prva pomisao kada sam ovo pročitao bio je ugovor iz 2004. koji je Nemačka sklopila sa Poljskom o transferu 22 MiG-a 29 Varšavi za jedan evro. Moja druga pomisao: dođavola, niko bre džak krompira da da balkanskim korisnicima helikoptera!

Modernizovani španski AB.212+ / Foto: FLOAN

I onda, možda bi trebalo da pozovemo Milana, da sačekamo 45 minuta na plaćenoj liniji i da damo nekih 700 evra da saznamo ko je tajni agent koji ometa naše mudre političare da grade dobre diplomatske odnose, da prate kretanje avijacije ili drugih sredstava među prijateljskim narodima i da blagovremeno objave zainteresovanost, pregovaraju i urade nešto pametno za svoje poreske obveznike i zemlju, i umesto da bezobrazno troše milione evra za gluposti da, za promenu, potroše 700 evra kako bi svoje ratno vazduhoplovstvo opremilo sa tih sedam helikoptera AB.212 opremljenih sistemom FLIR i ‘‘staklenom‘‘ kabinom, koje će Španija povući iz upotrebe sledećeg leta?

Pametna država koja će kupiti ili dobiti donaciju španskog viška 212-ca zaista će dobiti priliku da uloži 4-5 miliona evra u obnovu tih 7 helikoptera koji bi onda služili još najmanje pet godina ili dok se ne zamene nečim modernijim. Za mene je to dobar posao! Ili je možda obraćanje španskom ministru odbrane i trošenje vremena i napora da se izrazi interesovanje za ove helikoptere previše sagorevanja već deficitarnih moždanih ćelija. Da pojednostavimo, uvek je lakše biti Milan i reći poreskim obveznicima: do đavola, niko bre džak krompira da da!

Vratimo se na tekuću reorganizaciju španske pomorske avijacije. Hajde da saznamo koliko je zaista dovoljno mudro da dobijemo 7 heliša po ceni konzole Play Station 5?

Flotilla de Aeronaves de la Armada – FLOAN (Španska mornarička avijacija), avijacijski ogranak španske mornarice (Armada Espanola) je nedavno intenzivirala reorganizaciju svojih helikopterskih jedinica u cilju prelaza sa veoma starih na potpuno nove moderne helikoptere, objavila je španska mornarica na svojoj veb stranici 21. februara. U saopštenju se navodi da je nova helikopterska eskadrila formirana uporedo sa tekućim planovima FLOAN-a za rasformiranje druge dve helikopterske jedinice koje koriste helikoptere koji su u službi pomorske avijacije više od četiri decenije.

Najnovija jedinica FLOAN-a – 12. eskadrila mornaričke avijacije (12ª Escuadrilla de la Flotilla de Aeronaves) – stigla je 14. februara u pomorsku bazu Rota (baza Aeronaval de Rota, jedina baza španske mornarice koja se nalazi u provinciji Kadiz, Andaluzija). Načelnik generalštaba admiral Antonio Martorel Lakave potpisao je naredbu za formiranje te jedinice čiji će glavni zadatak biti obuka i podrška. Ova eskadrila će biti opremljena sa 7 novoproizvedenih dvomotornih višenamenskih helikoptera Airbus Helicopters H135 P3H čija je isporuka planirana u periodu od dve godine, počev od oktobra 2023.

Helikopteri Hughes 369M biće povučeni iz upotrebe u drugoj polovini sledeće godine / Foto: FLOAN

Očekuje se da će nova eskadrila dostići početnu operativnu sposobnost (IOC) u drugoj polovini 2024. Ovaj cilj će svakako ubrzati povlačenje preostalih 6 lakih višenamenskih helikoptera Hughes 369M iz sastava 6. eskadrile koji ovaj tip pod nadimkom „Argo“ koriste od 1972. U službi već 51 godinu, flota 369M je 1977. godine porasla na 14 letelica i, uprkos tome što je tokom proteklih decenija postepeno gubila svoju veličinu, već je naletela preko 45.000 sati služeći Španiji u protivpodmorničkoj borbi (ASW), obuci mornaričkih pilota i pomoćnim ulogama.

Sada takođe postoje planovi za penzionisanje 3. eskadrile FLOAN-a sa sedam višenamenskih dvomotornih helikoptera Agusta-Bell AB.212+, a 31. jul 2024. je objavljen kao datum koji je odabrala Armada za raspuštanje ove jedinice fomriane 1965. godine sa četiri helikoptera AB.204 u protivpodmorničkoj konfiguraciji. Nakon prelaska na dvomotorni AB.212 (lokalni nadimak „Gato“) 1974. godine, 3. eskadrila je narasla na 12 takvih letelica koji su služili u protivpodmorničkoj ulozi do 1987. godine kada su ovi helikopteri prenamenjeni za svoju sledeću glavnu misiju – taktički helikopterski transport za amfibijsko ratovanje.

Sedam preživelih AB.212 prošlo je između 2017. i 2019. godine obimnu modernizaciju vrednu 21 milion evra, u procesu koji je takođe podržan 2011. godine odobrenim programom produženja životnog veka (LEP) za pomenuti tip. Dobivši oznaku AB.212+, sedam modernizovanih letelica je dobilo staklenu kabinu, nove komunikacione sisteme, osmatrački radar, optoelektronski/infracrveni sistem, GPS navigacioni sistem sa pokretnom mapom, a dodatno je naoružan sa šestocevinim rotacionim mitraljezom Dillon Aero M134D Minigun 7,62 mm. Nadogradnja koju je izveo konzorcijum SENER/Babcock MCS Espana u Babkokovom centru za vazduhoplovno održavanje u Albaseteu promovisana je kao investicija koja helikopterima AB.212 daje životni vek od dodatnih najmanje 15 godina, odnosno do oko 2030. Međutim, upravo objavljen plan Armade da povuče flotu 212-ca sledeće godine jasno sugeriše da će FLOAN u stvarnosti koristiti samo petogodišnje vreme između dve glavne tehničke inspekcije koje su modernizovani helikopteri dobili između 2017. i 2019. Dobro iskorišćena Gato flota zabeležila je u proteklih 49 godina oko 100.000 sati leta.

Šest SH-3H Španija je prodala Peruu za sto evra po helikopteru / Foto: FLOAN

Plan za penzionisanje helikoptera H369M i AB.212+ izašao je na videlo osam meseci nakon što je 27. juna 2022. godine FLOAN povukao svoja dva poslednja helikoptera Sikorsky SH-3H Sea King , nakon 56 godina službe tokom kojih je 20 nabavljenih Sea Kingova (lokalni nadimak „Morsa“) sakupilo preko 100.000 sati naleta.

Pošto je 12. eskadrila sada prioritet, grupa od 10 oficira iz 6. i 3. eskadrile je već prebačena u tu novu jedinicu da služi gde će činiti jezgro ljudstva koje će prihvatiti nove helikoptere H135.

U međuvremenu, pošto je dobro opremljena, jeftina za korišćenje i još uvek veoma sposobna, flota AB.212+ se sada postepeno smanjuje sve dok ne bude prestala da leti sledećeg leta. Sa novom petogodišnjom inspekcijom koja je potrebna za obnavljanje ovih letelica, Španija će se verovatno odlučiti da ih proda ili donira, potencijalno ponavljajući odluku španskog Saveta ministara iz oktobra 2022. kada je šest Si Kingova odobreno za prodaju Peruu po simboličnoj ceni od sto evra po komadu. Očekuje se da će isporuka ovih letelica početi ove godine, i da će takođe obuhvatiti i dva neleteća Si Kinga (za delove), kao i 12 motora General Electric T-58-GE-40.

Plan FLOAN-a je da 212ce nasledi NH-90 MTTH (Maritime Tactical Transport Helicopter), mornarička verzija taktičkog transportnog helikoptera (TTH) NH90 koji je takođe poznat kao MSPT (Maritime Spain Transport), čija isporuka se očekuje u dve različite serije. Prva, koju čini 7 helikoptera, već je ugovorena sa isporukom koja se očekuje da počne krajem 2024. Druga serija tek treba da bude formalizovana i činilo bi je još šest helikoptera u cilju povećanja flote na ukupno 13 helikoptera.

10. eskadrila FLOAN poseduje 12 SH-60B i dva SH-60F, a ovog leta očekuju se još dva SH-60F / Foto: FLOAN

Sa AB.212 na zalasku karijere i NH-90 na horizontu, FLOAN se sada u velikoj meri oslanja na 10. eskadrilu koja koristi flotu od 12 novoproizvedenih helikoptera Sikorsky SH-60B (S-70B-1) Seahawk Block I Core B LAMPS (Light Airborne Multi-Purpose System) Mk III konfigurisanih za protivpodmorničku borbu (ASW) i borbu protiv površinskih ciljeva (ASuW); i 6 obnovljenih bivših američkih mornaričkih helikoptera Sikorsky SH-60F Foktrot/H Oceanhawk. Ova moćna flota će ovog leta biti dodatno dopunjena sa dva Fokstrota. Povrh svega, u martu 2022. Sjedinjene Države su odobrile potencijalnu prodaju Španiji osam mornaričkih helikoptera Lockheed Martin MH-60R Seahawk sa pripadajućom opremom, naoružanjem i uslugama za, kako je procenjeno, 950 miliona američkih dolara.

Španska mornarička avijacija ima 13 višenamenskih V/STOL borbenih aviona Harrier II / Foto: FLOAN

Budući da je pomorski ogranak španskih oružanih snaga, Mornarica se od 1954. godine za podršku svojih vazdušnih operacija oslanja na FLOAN. Njenu avionsku komponentu trenutno čini 13 lovačkih i jurišnih aviona Harrier II sa vertikalnim i/ili kratkim poletanjem i sletanjem (V/STOL), kombinacija 12 jednoseda EAV-8B+ i dvoseda jednog TAV-8B, koji služe u 9. eskadrili; i tri aviona Cessna 550 Citation II, kao i jedan Cessna 650 Citation VII koji čine 4. eskadrilu. 11. eskadrila, sa bazom u Toregordi, koristi osam besposadnih letelica (UAV) Boeing InSitu ScanEagle, uz dronove mete koji se koriste za testiranje i obuku mornaričke protivvazduhoplovne odbrane.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Ti helikopteri jedino da završe u MUP-u…ili u OS B i H, ukoliko imaju osoblja za toliki broj helikoptera.

Odgovori
Pr

Ovakve helikoptere, za koje već imamo obučene i pilote i mehaničare, gre’ota bi bila ne uzeti, ako bi se ikako ukazala mogućnost po ovim simboličnim cenama. Ima mnogo situacija u kojima bi mogli biti korisni i u mirnodopske svrhe, videli smo da u svakoj zemlji kad se desi neka tragedija obično prvo stižu helikopteri u pomoć, bilo da su u pitanju požari, poplave, udesi na putu i slično. Plus za uobičajene policijske i vojne svrhe…

St

Pa kakva bi to provizija bila na transakciji od 600-700e, toliko se pottrosi na susi i masaze u hotelu blizu skupstine, svaki dan. Bolja je transakcija od 200+ miliona za 6 polovnih aviona. Ili nepoznate kolicine novca za dronove iz prijateljskih nam zemalja ili od prijateljevih firmi. A najbolja transkacija je 2 milijarde za francuske avione. Od toga vec moze da se zivi dosta dugo, sve do sledeceg asfaltiranja ili kopanja tunela.

Odgovori
Sr

Sudeći po našima(koji mnogo više lete), veliki Bell može da gusla u nedogled.

Eto Makedonija taman može da zameni one Milove stare. Lično bih voleo da Srbija donira Makedoniji svoje AB212 kada ih(verovatno vrlo uskoro) zamene H215.

Odgovori
Mi

Harrier,jedini avion koji je “ izmislio,“ vertikalno uzletanje,za novokomponovanu kantu F-35,koju guraju po svaku cenu,a ona je sve gora i gora.

Odgovori
Tr

Ja mislim da nerazvijene i banana drzave poput Israela, Nemacke, Holandije, Finske, Japana, Juzne Koreje i da ne nabrajam ostale, treba da se prvo posavetuju sa forumasima iz Srbije pre nabavke aviona, jer ipak mi znamo najbolje, videli smo na jutjubu :)

Pr

Od nabrojanih, jedino Japan i Koreja imaju plan da kupe F-35B, ali je pitanje sta ce biti od toga na kraju.

Tr

@Protivpozarni

Nemaju plan da kupe nego ih vec imaju u invertaru i cekaju jos, takodje Norveska, Britanija, Svajcarska, Poljska, Danska, Belgija, Italija i da opet ne nabrajam dalje. Sve boranija i neozbiljne drzave, sta oni znaju, treba da pitaju mileta i protivpozarnog :)

Pr

Trundle,

Trk na google i pitaj sta je F-35B, sa naglaskom na ovo B, pa se posle javi.

Tr

@protivpozarni

Da, promakao mi je taj detalj da je u pitanju B verzija, za kojom mnoge zemlje nemaju realnu potrebu..

U svakom slucaju ako ih je Japan porucio i ceka ih o cemu mi ovde da pricamo ? Jel znamo nesto sto Japanci ne znaju ?

Be

Protivlogicni
dodati jos Italiju i UK na taj spisak.

Gr

Ljudi, projekt F-35 je zavera USA i njenog vojnoindustrijskog kompleksa da se zapad drzi u pokornosti! Uskoro, kada Putin pobedi, oslobodicemo se okova i biti slobodni da kupijemo sovjetske i kineske vzduhoplove 5. generacije.

Mi

Nisam nikada tvrdio da sam strucnjak,niti mi je bila namera da se namecem kao isti,ali sam jedno siguran,a to je bez obzira na „Youtube,“ F-35 je avion sa puno gresaka i problema koji se svakodnevno manifestuju. A,da bi ste me pitali za oblast gde sam stvarni ekspert,to bi bilo nesto drugo,ali se ovde o toj oblasti ne vodi polemika,inace bi ste imali cemu da se smejete. Hvala na paznji.

Odgovori
Tr

Oprostite gospodine, vi imate pouzdane informacije da se greske i problemi na F-35 svakodnevno desavaju ? Svaka cast, skidam kapu.

Mi

Neverovatno kako niko ne cita sta je napisano,vec izvlace “ neke svoje zakljucke,“ i onda komentarisu… Svakodnevni problemi sa jednim avionom ne moraju uvek da se manifestuju u primetnom obliku,ima i onih “ nevidljivih,“ koji se nigde ne manifestuju.

Odgovori
Gr

>> ima i onih “ nevidljivih,“ koji se nigde ne manifestuju.

Ne manifesstuju se nigde u pojavnom svetu? To su onda neki transcedentalni problemi…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor