[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024
[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao
"...because I was inverted" / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

Red Bul i jedna od njihovih specijalizovanih akro-grupa „Flying Bulls“ izveli su početkom oktobra jedan od svojih najinteresantnijih namenskih akrobatskih prikaza do sada.

Četiri aviona XtremeAir Sbach 342 (XA42) su u dijamant bliskoj formaciji leteli vezanu petlju (luping) ispod i iznad najvišeg železničkog mosta u Evropi (drugog po visini na svetu) Mala Rijeka u Crnoj Gori.

Da sve bude još spektakularnije, „Flyung Bulls“ su uspeli da izvedu i negativnu petlju takođe u dijamant bliskoj formaciji, takođe leteći ispod i iznad mosta visine 200 metara.

Tango Six je bio jedini medij koji je dobio priliku da izveštava sa lica mesta ovog jedinstvenog globalnog Red Bul poduhvata. Akcije koju je u Crnoj Gori organizovao srpski Red Bul ogranak uz vođstvo vazduhoplovne komponente Red Bula („The Flying Bulls je takođe i ime celokupne Red Bul flote letelica) i posebno češke akro-grupe „Flying Bulls“ koji u bojama austrijske kompanije lete već 24 godine.

Poduhvat koji smo imali priliku da ispratimo verovatno je jedna od najvećih ovogodišnjih konkretnih finansijskih i ukupno resursnih investicija u nešto vazduhoplovno na prostoru bivše Jugoslavije.

Projekat je danas objavljen na svim globalnim Red Bul internet lokacijama i, kako to samo Red Bul ume, izveden je uz do sada nezabeleženu multimedijalnu pokrivenost.

Nikako „stunt“

…već prilično ozbiljna, pripremana, organizovana i bezbedna vazduhoplovna operacija.

Pozitivne i negativne G akrobacije ispod i iznad najvišeg mosta na Evropskom kontinentu izveli su piloti češke akro-grupe „Flying Bulls“. Trojica pilota akro-grupe su aktivni piloti na višenamenskim borbenim avionima Gripen u češkom ratnom vazduhoplovstvu dok je jedan samo civil sa nekoliko hiljada i stotina sati ukupnog i akrobatskog naleta.

Ideja za ovaj jedinstveni poduhvat nastala je u krugu „Flying Bulls“ akro-grupe, nakon prethodne letenje sezone nastupa. Njihova inicijativa, kako su ispričali za Tango Six, pratila je standardnu proceduru kompanije Red Bul kada su odluke za izvođenjem „vratolomija“ u pitanju. Princip je da početnu ideju za izvođenje svakog „stunta“ ili rekorda predlože isključivo sportisti. Korporacija gotovo nikad ne predlaže šta se izvodi već radi jedinu stvar koju radi decenijama – ceo poduhvat finansira, besprekorno i bezbedno organizuje, angažuje vrhunsku multimedijalnu pokrivenost i sve to ispromoviše na jedinstven, globalni način.

Održavanje pravca, nagiba, let u formaciji, sve u istom trenutku ali naopačke / Foto: Predrag Vučković, Red Bul 
„Smoke on“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul 
Negativna petlja, luk mosta, kanjon, formacija / Foto: Predrag Vučković, Red Bul 
…jednom „normalno“ / Foto: Predrag Vučković, Red Bul 

Kako su za Tango Six ispričali iz Red Bula Srbija, pripreme za tri dana do sada neviđenog letenja počele dva meseca ranije. Jedan od ključnih aspekata organizacije bio je odnos sa vazduhoplovnim vlastima Crne Gore. Agencija za civilno vazduhoplovstvo dobila je priliku da se upusti u prilično napredno sagledavanje bezbednosnih aspekata letenja same akro-grupe, helikoptera iz kojeg su snimani ali i dron operacija. Priliku su više nego iskoristili, omogućivši Red Bulu da izvede sve što su zamislili.

Pored vazduhoplovnih vlasti Crne Gore podršku su pružili i avijatičari aero-kluba Nikšić koji je služio kao baza Red Bul avijaciji uključenoj u projekat.

Pored aviona XA42 koji su vlasništvo akro-grupe „Flying Bulls“, na sportskom aerodromu Nikšić bio je baziran Erbasov AS 350 B3+ (sada H125) koji je bio „camera ship“ za dva precizna optička instrumenta kada su vazduhoplovne operacije u pitanju – „Shotover“ video gimbal na nosu helikoptera i oči Predraga Vučkovića, fotografa koji već dve decenije fotografiše Red Bul vratolomije iz vazduha.

Na zemlji su letovi ispod i iznad mosta snimljeni iz nekoliko uglova dok je treći aspekt snimanja iz vazduha, posebno za ovaj poduhvat, takođe bio spektakularan – po prvi put je za snimanje formacije akrobatskih aviona upotrebljen i trenutno najbrži FPV dron kojim je leteo, brzinom od preko 300 km/č, pilot i projektant letelice „Kola“ (Colas Feuillie).

Kola je uspeo da se nakon tačke ulaska u pravac akro-grupe i početka manevra priključi formaciji i leti kao da je peta letelica u formaciji. Tom prilikom snimajući neverovatno atraktivne, i do sada svakako neviđene kadrove.

Letenje Gripena za platu i Red Bul hobi

Možda si letim vojne avione kao osnovni posao kul, ali da li si letim sa strane i u akro-grupi kul? / Foto: Predrag Vučković, Red Bul

Iako će globalnoj publici laika poduhvat „Flying Bullsa“ bez svake sumnje biti atraktivan, iz vazduhoplovnog ugla postoji još nekoliko momenata za iskreno oduševljenje.

Luk mosta koji XA42 ciljaju svakako je dovoljno širok i visok, bezbednosne margine su više nego prisutne ali je tehnika pilotiranja potrebna da se on pogodi, da vođa grupe uvede i izvede grupu po istom orijentiru, u pozitivnoj i negativnoj petlji – fascinantna.

Prva dva dana smo posmatrali vežbovne letove grupe koji su služili za kalibražu. Vođa Stanislav Čejka (zamenik komandanta 211. eskadrile češkog RV) je potom sam vežbao izvođenje petlje u negativi. Leteći evolucije u punoj visini ali bez prolaska ispod mosta. Kako je ispričao za naš portal, najkompleksniji segment negativne petlje je potpuna nepreglednost početnog orijentira prilikom uvođenja u manevar.

Gledaju kroz most i ne veruju koliko je visoko / Foto: Predrag Vučković, Red Bul 

Ako je iko ikada trebao da definiše vrhunac sposobnosti u tehnici pilotiranja pravog aviona (bez preterane rezerve turboprop snage, sa sajlama, gas i palica) onda je to svakako vođa formacije aviona koji izvode negativnu petlju i vadi se u pravac kao da su svi zajedno na ispitu za PPL (skoro sigurno ispod deset stepeni odstupanja po pravcu).

Sledeći put kada vam neko na livadi započne priču o tome da je neko fizičko lice dobar pilot – samo mu pošaljite link ovog članka. Česi ne samo da su pokazali izuzetnu tehniku pilotiranja već su morali i da odsustvuju sa svog redovnog posla. Letenja Gripena za platu. Čisto da ne pomislite da je vama najgore.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

Није овде све баш јасно. Нигде у свету пилотима борбених авиона није дозвољено акробатско летење за приватне и личне сврхе! Ваљало би ове податке проверити! Ствар је проста, држава улаже огроман новац у школовање и развој пилота који онда троши здравље и ризикује живот за лично задовољство. Тако нешто нико не прихвата!

Odgovori
Al

Da, i meni je to vrlo nelogično… aktivni piloti sa dežurstvima itd… 🤷‍♂️

Dj

I meni zvuci neverovatno ali Cesi ocigledno prihvataju. Za jednog od pilota moze cak da se pricita na W da je napustio aktivnu sluzbu jer je imao previse „obaveza“ sa takmicenjem za Red Bull :-)))

Mi

special extras za performens za svakog ljubitelja nisam imao informaciju o vip dogadjaju dosao bih sigurno da pogledam red bulovce milan nis

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs