Nova foto-monografija posvećena prototipu Orla može se naručiti ovde.
Danas je u sedištu Nacionalnog instituta za vazduhoplovna istraživanja i razvoj „Elie Carafoli“ u Bukureštu održana ceremonija koja je obeležila pola veka od prvog leta aviona IAR-93, rumunske verzije jurišnika Orao. Događaj je okupio sadašnje i bivše komandante rumunskog ratnog vazduhoplovstva, članove radnih timova programa IAR-93, kao i bivše pilote, inženjere i tehničare koji su radili na ovom tipu aviona.
IAR-93 Vultur (Orao) prvi je vojni mlaznjak rumunske proizvodnje, prvi put je poleteo na današnji dan pre 50 godina, kao i njegov jugoslovenski parnjak.
Tokom ceremonije, komandant rumunskog ratnog vazduhoplovstva, general-major Leonard Gabriel Baraboi, uručio je počasne značke u znak priznanja za doprinose razvoju ovog kultnog aviona.
Udruženje rumunskih vazduhoplovnih kompanija (OPIAR), zajedno sa INCAS – Nacionalnim institutom za vazduhoplovna istraživanja „Elie Carafoli“, Generalštabom Rumunskog ratnog vazduhoplovstva (SMFA), Privrednom komorom Rumunije (CCIR), Akademijom rumunskih naučnika (AOSR), Nacionalnim muzejom rumunskog vazduhoplovstva (MNAvR) i Rumunskim udruženjem za promociju i istoriju vazduhoplovstva (ARPIA) takođe su uzeli učešće u ovoj svečanosti.
Kako navode iz rumunskog instituta, IAR-93 razvijen je kao rezultat sporazuma zaključenog između vlada Socijalističke Republike Rumunije i Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (program YUROM) o zajedničkom projektovanju, izgradnji, testiranju prototipa i serijskoj proizvodnji borbenog aviona, potpisanog 20. maja 1971. godine:
– Saradnja je predviđala ravnopravnu podelu svih aktivnosti razvoja, proizvodnje i testiranja. Sa rumunske strane, direktor projekta bio je Teodor Zanfiresku, tehnički direktor Instituta za mehaniku fluida i vazduhoplovna istraživanja (IMFCA, sada INCAS). Projektovanje je izvedeno u saradnji sa Vazduhoplovno tehničkim institutom u Žarkovu.
Rumunski prototip je izgrađen u fabrici aviona u Bakau (sada AEROSTAR), uz doprinos nekih strukturnih delova od strane vazduhoplovnih kompanija IRMA Bukurešt (sada ROMAERO) i ICA Brašov (sada IAR Brašov). Program je kasnije integrisan u fabrici aviona u Krajovi (sada Avioane Craiova), gde je dalje modernizovan, sa mnogim komponentama koje su osvojene u Rumuniji.
Ova letelica predstavljala je najveće dostignuće rumunske vazduhoplovne industrije u to vreme, avion se serijski proizvodio u fabrici aviona u Krajovi. Tokom svog životnog veka, letelica je prošla kroz više nadogradnji, a jedinice rumunskog ratnog vazduhoplovstva u Krajovi i Janki su ga koristile.
Vultur je bio značajna prekretnica u Rumuniji, kao prvi mlazni lovac projektovan, izgrađen na nivou prototipa, serijski proizveden i korišćen od strane rumunskog ratnog vazduhoplovstva. Ovaj projekat je postavio temelje za razvoj celokupne rumunske vazduhoplovne industrije kroz značajan nacionalni napor i formirao generacije stručnjaka. Ukupno je isporučeno 86 aviona za domaće potrebe, proizvedenih između 1975. i 1992. godine. – nacionalnog instituta za vazduhoplovna istraživanja i razvoj „Elie Carafoli“.
Nova foto-monografija posvećena prototipu Orla može se naručiti ovde.
Gastritis
Da li postoji mogucnost da pisete malo vise o razlikama izmedju jugoslovenskog J-22 i rumunskog IAR-93?
Verujem da su postojale znacajne razlike u pogledu opreme i naoruzanja.
ZoranF
Dali smo mi ili Rumunji uspjeli prodati Orla nekoj trećoj državi. Ako ne dali je uopšte postojao interes neke treće strane.