Na margini prošlonedeljne CAPA konferencije „Airline leader summit world & awards for excellence“ Tango Six je iskoristio priliku da intervjuiše generalnog direktora „Menzies Aviation“ grupe i člana njenog upravnog odbora Filipa Joiniga (Philipp Joeinig) o poslovanju ovog globalne kompanije koja se bavi opsluživanjem aviona.
Menzis je u martu ove godine operativno preuzeo hendling Er Srbijinih aviona, nakon što je od kompanije „Belgrade Airport“ preuzeo njihov sektor koji se bavi opsluživanjem aviona.
Menzis je osnovan 1833. godine, posluje na 295 aerodroma u 65 zemalja, što ga u isto vreme čini i najvećim pružaocem komercijalnih avio-usluga po broju zemalja i broju opsluženih aviona.
Kompanija je prošle godine ostvarila globalni prihod od 2,2 milijarde dolara, što predstavlja povećanje od 10,7% u odnosu na prethodnu godinu.
Trenutno zapošljavaju oko 55.000 ljudi širom sveta, godišnje opsluže oko 2,3 miliona avionskih operacija i 2 miliona tona tereta. Ključni segmenti poslovanja za Menzis su opsluživanje aviona, tereta i upravljanje aerodromskom infrastrukturom kao što su, između ostalog, i poslovni saloni.
Kako je Tango Six izvestio iz Ženeve u maju, kompanija je pokrenula i poseban brend koji će se baviti FBO („Fixed-Based Operator“) operacijama za poslovne avione.
Strateški značaj beogradskih operacija
Kako je na početku razgovora za naš portal kazao direktor Menzisa, odluka o uspostavljanju poslovanja u Beogradu predstavlja značajan korak u strategiji ekspanzije kompanije:
– Odluka da uđemo na tržište Beograda, glavnog čvorišta Balkana, za nas je bila jako važna i izuzetno smo ponosni što služimo ključnom klijentu, Er Srbiji. – kazao je je Joeinig i naglasio da ovaj potez prevazilazi puko pružanje usluga, jer, kako je kazao, Menzis sebe vidi kao „partnera Er Srbiji“, naglašavajući dugoročnu posvećenost svih zainteresovanih strana, uključujući i Vladu Srbije.
Ovo partnerstvo, prema Joeinigu, nosi i značajan nivo odgovornosti:
– Svesni smo da je ovo velika obaveza za nas da pružimo kvalitene usluge građanima i putnicima Srbije kao i svim putnicima koji koriste beogradski aerodrom za putovanja širom sveta. Ova posvećenost postaje posebno značajna kako raste uloga Beograda kao transfernog čvorišta, sa prevoznicima poput „Turkish Airlines-a“ i „Qatar Airways-a“ koji takođe šire svoje prisustvo u regionu. –
Poslovanje u prvoj godini i planovi za budućnost
Letnja sezona, koja se tradicionalno smatra konačnim testom za pružaoce usluga u avijaciji, ove godine pokazala se drastično boljom od one pre dve godine. Ovo je za Tango Six u septembru potvrdio i direktor Er Srbije, naglasivši da je zadovoljan sa Menzisovim performansama.
– Ovogodišnja letnja sezona u Beogradu bila je mnogo bolja od prethodnih uprkos većem obimu poslovanja i uprkos poteškoćama i izazovima sa infrastrukturne tačke gledišta. Uspešno smo upravljali vršnim periodima dok smo istovremeno nastavili sa implementacijama poboljšanja.
Međutim, gledajući unapred, Menzisova misija u Srbiji prevazilazi trenutne operacije. Ona je, nakon prve godine, da i dalje unapredimo operacije, da automatizujemo, donesemo inovacije u vašu zemlju i proširimo se na druge aktivnosti. – kazao je Joeinig.
Kada je širenje poslovanja u Srbiji u pitanju, Joeinig najavljuje da će kargo operacije biti sledeći fokus kompanije:
– Dosta tereta se do Srbije i dalje prevozi na tradicionalni način, kamionima. Verujem da će Menzis u budućnosti imati kapacitet za privlačenje većeg obima tereta koji se prevozi avionima. Verujem da možemo dodati vrednost privlačenjem većeg „air-cargo“ poslovanja na srpsko tržište. –
Potencijalni razvoj FBO-a i proširenje infrastrukture
Konstantan rast saobraćaja beogradskog aerodroma odlazi delom i na operacije poslovnih aviona. „Tesla“ i dalje ima manji „VIP salon“ koji već više godina vapi za proširenjem ili prostranijom alternativom.
Mogućnost razvoja „Fixed-Base Operator“ (FBO) koncepta na beogradskom aerodromu biće značajna prednost onome ko prvi obezbedi kapital i dogovori se sa trenutnim koncesionarom.
Joeinig za Tango Six kaže da je Menzis dobro pozicioniran za takvu potencijalnu priliku:
– Imamo brend, imamo mogućnosti, imamo procese i sisteme za tako nešto. U regionu smo odavno broj jedan kroz našu „Pearl Balkans“, ranije „Flystar“ operaciju ali i kroz naše prisustvo u Beogradu kroz Menzis. – objasnio je.
Direktor Menzisa vidi jak potencijal za FBO usluge u Beogradu, navodeći relativnu nezagušenost „Nikole Tesle“ u poređenju sa većim čvorištima:
– Postoji potražnja za opluživanjem poslovnih putnika, zvaničnika, državnih zvaničnika. Svakako mislim da bi ovo tržište moglo podržati atraktivniju ponudu za ljude koji žele da plate veću cenu za brže i pogodnije usluge. –
Globalni resursi u podršci lokalnim operacijama
Kao globalni konglomerat, Menzis je u stanju da svoje resurse sprovede „na dole“ svojim lokalnim operacijama, naglašava direktor kompanije u nastavku našeg razgovora:
– Prva sinergija koja se prenosi na lokalne operacije, kao što je sada i Beograd, su naše sveobuhvatne ESG („Envirpomental Social Governance“) inicijative, preko kojih implementiramo programe ekološke i društvene odgovornosti, uključujući zajedničku nabavku, obuku i, kao konkretan praktični primer, standardizovane uniforme, opremu i slično.
Druga uključuje IT infrastrukturu, pri čemu Menzis implementira svoj kompanijski sistem na svim lokalnim tržištima. Treća se fokusira na razmenu najboljih praksi, jer organizacija olakšava deljenje operativne ekspertize i uspešnih strategija kroz svoju globalnu mrežu, što obično traje dve godine za punu integraciju. –
Izazovi poslovanja i radne snage
Govoreći o izazovima modernog hendling biznisa, Joeinig naglašava važnost kontrole troškova uz istovremeno održavanje kvaliteta usluga:
– Da biste mogli da rastete, morate biti lider kada je kontrola troškova u pitanju jer klijenti vam svakako neće platiti više nego konkurenciji. Veću maržu može doneti isključivo superioran kvalitet kao i možda veći nivoi automatizacije.
Kada je reč o Menzisu, „ground handling“ predstavlja samo polovinu našeg prihoda. Ostatak dolazi od karga, špedicije i usluga snabdevanja gorivom. Ova diversifikacija nam omogućava da zadržimo avio-kompanije kao klijente kroz više nivoa usluga koje im pružamo.
Da bi ostali poslovno vitalni koncentrisani smo na to da budemo pružalac usluga za aerodrome i avio-kompanije, da nudimo usluge koje su bazirane unutar aerodroma, ne na logistiku van njega. –
Komentarišući izazove privlačenja i zadržavanja radne snage na na nivou cele industrije, Joeinig je istakao da Menzis nudi jedinstvene mogućnosti svojim zaposlenima:
– Nudimo međunarodno okruženje za rad koje se ogleda kroz sveobuhvatne programe obuke i raznovrsne karijerne puteve kroz operativne i administrativne uloge. Podstičemo zaposlene da, u zavisnosti od pozicije, odvoje vreme i provedu godinu dana u jednom ili drugom globalnom regionu da bi stekli međunarodno iskustvo. –
Objašnjavajući na sopstvenom primeru, kao profesionalcu sa dvodecenijskim iskustvom u industriji, Joeinig naglašava dinamičnu prirodu ove niše vazduhoplovne industrije:
– Mislio sam da ću ostati možda godinu ili dve, a sada znam da ću ovo raditi dokle god mogu.
Kada pogledate, na primer, naše regionalne EVP-ove („Executive Vice President“), svi su potekli interno iz kompanije. Kao „check-in“ agenti, kargo agenti. Posvećenost internoj prohodnosti je ključna. Kada je menadžment u pitanju oslanjamo se na eksterno regrutovanje samo kada ne možemo naći odgovarajuće interne kandidate. –
Budućnost na Balkanu
Dok Menzis nastavlja da širi svoje prisustvo na Balkanu, Joeinig za Tango Six priča i o trenutnim ciljevima kompanije.
Kako kaže, to su pružanje najboljeg mogućeg kvaliteta usluge i standarda bezbednosti, postizanje stopa rasta viših od konkurencije i tržišnih proseka, i širenje njihove mreže, kako kaže, u korist klijenata.
Dok konkretni planovi širenja kompanije ostaju pod velom tajne, Joeinig nagoveštava „dva nova ulaska u zemlje u regiji“ i podvlači da aerodromi koji opslužuju od 1,5 do 2 miliona putnika godišnje predstavljaju njihov minimalni cilj za ulazak na tržište.