BEG airport status
Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti Analiza za RV i PVO veoma uspešne 2019. godine / Foto: Ministarstvo odbrane

Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti

Magazin Ministarstva odbrane Srbije ‘’Odbrana’’ je u svom broju od 1. februara ove godine doneo intervju sa komandantom Ratnog vazduhoplovstva i protivvazudhoplovne odbrane general-majorom Duškom Žarkovićem. U tekstu ‘’Dugo čekana godina’’ analizirana je 2019. godina kao godina opremanja i obuka jedinica RV i PVO ali i poboljšanja standarda pripadnika Vojske Srbije.

Prema rečima prvog čoveka RV i PVO za „Odbranu“, za pripadnike ovog vida je protekla godina u svakom smislu bila izuzetna, kako što se tiče razvoja, povećanja operativnih sposobnosti, obuke, vežbi, opremanja tako i kada je reč o standardu. Na povećanje operativnih sposobnosti uticao je uspešan nastavak realizacije projekta MiG-29, jedinice su opremljene višenamenskim helikopterima H145M, Mi-17V-5 i borbenim helikopterima Mi-35M.

Glavno pojačanje borbenih mogućnosti RV i PVO u 2019. godini, desantno-jurišni helikopteri Mi-35M / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Takođe, general Žarković je istakao da na povećanje operativnih sposobnosti nije uticalo samo isporuka tehnike kao povećanje plata i primanja pripadnika RV i PVO, već i značajno poboljšanje uslova za život i rad na aerodromima i u kasarnama, izgradnja i adaptacija objekata infrastrukture i poboljšanje za uslova za smeštaj i održavanje ključnih vazduhoplovnih sredstava, sistema i opreme. On je najavio da će se opremanje sredstvima i sistemima nastaviti i ove godine što će dodatno doprineti povećanju operativnih sposobnosti.

Prijemom nove tehnike poboljšano je izvršavanje namenskih zadataka, naveden je primer lovačke avijacije koja je neprekidno obavljala kontrolu i zaštitu suvereniteta vazdušnog prostora u svim vremenskim uslovima. Komandant RV i PVO rekao je da nije bilo povreda vazdušnog prostora Srbije, da su praćeni civilni vazduhoplovi koji su preletali naš vazdušni prostor i prevozili opasan teret i da je tako svima pokazano da smo suvereni gospodari našeg neba.

Kineske izviđačko-borbene bespilotne letelice (novi termin u VS je daljinski pilotiran vazduhoplov) CH-92A biće isporučene ove godine / Foto: Michael Jerdev

U izvršavanju zadataka kontrole i zaštite neba učestvovale su, osim lovačke avijacije, i jedinice vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja, raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva uz podršku tehničkog sastava. Uvođenje u upotrebu većeg broja vazduhoplova omogućena je kvalitetnija obuka pilota koja je realizovana pored izvršavanja redovnih zadataka. U ovoj godini, kako je podsetio general, biće nastavljena realizacija treće faze projekta MiG-29 (tj. modernizacija, prim. autora) ali i opremanje savremenim raketnim sistemima kao i daljinski upravljivim vazduhoplovima.

Isporukom helikoptera H145M, Mi-17V-5 i Mi-35M značajno je podignut operativnih sposobnosti vida pre svega iz prve misije vojske ali i uslova za izvršavanje zadataka treće misije, odnosno pomoći civilnom stanovništvu u slučaju prirodnih katastrofa i elementarnih nepogoda. General Žarković istakao je i uvođenje u upotrebu domaćeg školskog aviona za početnu obuku Lasta, čime su u potpunosti obezbeđeni uslovi za realizaciju letačke obuke, pre svega kadeta Vojne akademije ali i za održavanje trenaže naših pilota. Nabavke nove vazduhoplovne tehnike pratilo je i opremanje savremenim sredstvima za opsluživanje letenja.

Novi hangar u Nišu sa novim helikopterima H145M / Foto: Ministarstvo odbrane

Kada je reč o radovima na infrastrukturi koje su poboljšale život i rad ljudi u jedinicama, pomenuta je izgradnja novog hangara u Nišu za smeštaj helikoptera 119. mešovite helikopterske eskadrile, dok je na aerodromu ‘’Morava’’ izgrađen sistem svetlosnog obeležavanja a rekonstruisana je i poletno-sletna staza. Trenutno se radi na nadstrešnici za smeštaj aviona MiG-29 u sastavu stalno zadejstvovanih snaga u sistemu PVO.

U intervjuu je bilo reči i o velikom broju vežbi na kojoj su tokom 2019. učestvovali pripadnici RV i PVO a istaknute su tri ključne vežbe međunarodnog karaktera, ‘’Air Solution’’ sa RV Rumunije, BARS sa Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije kao i ‘’Slovenski štit’’ takođe realizvanoj sa ruskim kolegama. Veoma značajno je bilo raketiranje i bojevo gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru na poligonu ‘’Šabla’’ u Bugarskoj. Na svim ovim vežbama prikazan je visok nivo obučenosti i osposobljenosti za izvršavanje i najrazličitijih složenih zadataka. Veoma visoko je ocenjeno i učešće RV i PVO na obeležavanju Dana pobede u Nišu kao i Dana oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu.

Odgovarajući na pitanje o obuci, general Žarković rekao je da je protekle godine izvršena preobuka dela ljudstva na helikoptere H145M, Mi-17 i Mi-35 a petorica naših pilota je na avionu MiG-29 završila naprednu obuku u Rusiji. Deo pripadnika jedinica za protivvazduhoplovna dejstva završio je preobuku za upotrebu raketnih sistema koji će biti uvedeni u upotrebu početkom ove godine. Realizovana je i preobuka i u našoj zemlji, takođe na lovcima MiG-29 ali i na jurišnicima Orao. Što se tiče modernizacija, osim već spomenutih radova na 29-kama, spomenuta je i prva faza modernizacije Orla, osavremenjavanje raketnog sistema za PVD Kub a stvaraju se uslovi i za modernizaciju aviona G-4.

RV i PVO ima potrebu za obnavljanjem kadra, naročito pripadnicima vazduhoplovno-tehničke specijalnosti / Foto: Ministarstvo odbrane

Poslednja i neizbežna tema intervjua bio je i životni standard pripadnika RV i PVO koji je na predlog Generalštaba unapređen merama Ministarstva odbrane, između ostalog pre svega kada je reč o primanjima na osnovu specifičnne službe, kao što su letačka, vazduhoplovno-tehnička i tehnička. Time je priznat poseban doprinos ljudi održavaju i upotrebljavaju složene borbene sisteme, komandant RV i PVO je izjavio da su ljudi sada zadovoljni kao da je siguran da to može uticati na buduće generacije koje razmišljaju da konkurišu za Vojnu akademiju ili Srednju stručnu vojnu školu što je važno jer, kako je istakao, RV i PVO ima potrebu za obnavljanjem kadra.

Osvrnuvši se na stanje kadra u RV i PVO, general Žarković je rekao da je prošle godine RV i PVO posle dužeg vremena dobilo podoficire koji su se baš za potrebe ovog vida četiri godine školovali u Srednjoj stručnoj vojnoj školi. General je dodao da u današnje vreme primanja u vojsci ne mogu da se izjednačavaju sa onima u privredi posebno kada je reč o najtraženijim zanimanjima ali je konstatovao i da je tako i u najrazvijenijim zemljama. Trenutno se, s obzirom da RV i PVO prima novu tehniku i priprema se za organizacijske promene, radi na pronalaženju modaliteta dalje popune, posebno licima za ključne dužnosti u vazduhoplovno-tehničkoj specijalnosti.  

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Stvarno treba izbaciti neukost i primitivizam iz VS

Kojoj strucnoj osobi moze na pamet pasti vizija poput termina

– DPV – daljinski pilotiran vazduhoplov
– DUV- daljinski upravljiv vazduhoplov

Shvatam kako DUBS ima smisla, ali ako kriptografija vec postoji kao opste priznata metoda ovakav vid primitivizma vec prelazi granice svakog ukusa, izmedju ostalog apsolutno nema veze sa TT karakteristikama.

Od pocetka upotrebe BPL jedan od vitalnih sistema koji utice na bezbednost tokom misije je “autonomni let bez kontrole operatera“.Ako sistem nije integrisan, moze se srusiti zbog raznih ogranicenja bilo gde u sosptvenom ili tudjem VAP.Takodje u civilnoj upotrebi 90% dronova posle gubitka signala sa operaterom spusta se kontrolisano – nece nastaviti let ili nekontrolisano prizemljiti.

Sad sve napomenuto ima mnogo smisla kad se spominje tehnologija sa kraja 1960′ gde postoji FBW, t.j. asistencija analognim sistemima koja evoluira u autopilota.

Danas vestacka inteligencija “AI“ pored ocitavanja senzora i kontrole vitalnih sistema vazduhoplova moze uz pomoc mreznog adaptera pre ulaska u opasnu zonu samostalno odrediti idealnu putanju za zavrsetak misije, u zavisnosti od namene vazduhoplova odrediti putanju za najbezbedniji izlazak iz opasne zone.

Nadam se takodje su upoznati kako jedna od karakteristika vazduhoplova koji je u rezimu “autopilota“ jeste samo odasiljanje video signala ili prosledjivanje lokacija “uocenih anomalija“.

Odgovori

@Mig-29
Svim tim vazduhoplovima u jednom trenutku moze operater preuzeti komande i promeniti plan leta. U tom smislu iako nezgrapan izraz DPV ili DUV dobija smisao. Plus BPL koje se nabavljaju ce biti upravljane sa zemlje pa je mozda naziv u skladu sa time. Medjutim i taj nezgrapan naziv nije razlog da nekoga nazovete neukim i primitivnim.
Probajte Vi da recimo UCAV prevedete na srpski jezik a da naziv ne bude rogobatan. Recimo: Bezljudsko Borbeno Vazdusno Prevozno sredstvo.

Mi

Page

Ako imate sira saznanja o vojnoj terminologiji morate se zapitati gde je granica izmedju “borbeno spreman“ i “veteran“.Isto tako vojni sistem ima granice izmedju “operativan“ i “koriscen u borbi protiv …..“.

Kako ne bih mnogo sirio temu podseticu vas na neke osnove iz “dokazane teorije“.

1.Nizi oficiri i podoficiri moraju imati u terminologiji

“Tacnost – Termin mora biti dovoljno sredstvo za oznacavanje pojma u datom sistemu specijalnih pojmova.Za termin kao jezicki znak nije od presudne vaznosti njegov leksicki sastav, t.j. da li ce sacinjavati jedna rec ili vise reci (sintagma), vec njegova oznacavajuca funkcija.“

Posto oni pod svojom komadom imaju ljudstvo koje u borbenim uslovima mora prepoznati tezinu termina u upotrebi, t.j. koliku opasnost ili prednost imaju u svojoj zadatoj misiji.

Napomenucu
Jedinice masovno nisu dovoljno popunjene sire specijalizovanim kadrom.Mi i dalje nemamo praksu popunjavati jedinice “prvog poziva“ ili timove sa ljudima koji imaju sire specijalizacije, t.j. mogu adekvatno odgovoriti na zadatke posto su sva 3 roda vojske zastupljena u zadatoj misiji.

2. Visoki oficiri i inzinjeri moraju imati

Ukorenjenost, ustaljenost i prihvatljivost – standardni termin mora biti potvrdjen u kontekstima struke.Kada treba odabrati standardni termin izmedju dveju leksickih jedinica, prednost ce najcesce odneti jedinica sa duzom tradicijom upotrebe i vecim brojem potvrda u strucnim tekstovima.Standardni termin je egzaktna jezicka realizacija, koja podrazumeva egzaktno naucno odredjenje, kao i strucnu definiciju u odgovarjucoj literaturi i terminoloskom recniku.

Posto oni nadolazecim sistemima daju TT funkciju – operativan, t.j. pokusavaju naci bolju delotvornost sistema u odnosu na neki drugi, vrse modernizaciju kako bi se povecala efikasnost i smanjilo vreme do upotrebe.

3. Vidite Paqe za neke lose procene, totalnu neobavestenost ljudstvo/vojna tehnika se lako pretvori u nenandoknadiv gubitak koji se moze meriti decenijama.Upravo vojni termini imaju svoju tezinu, moraju iskljucivo biti zasnovana na kriptografiji koja je bazirana prema borbenoj nameni i upotrebi.

UCAV u prevodu samo moze biti

– BBPL – borbena bespilotna letelica
– BBPV – borbeni bespilotni vazduhoplov
– BD – borbeni dron

Podkategorije su karakteristike tipa

– robotizovan
– moze donositi odluke bez autorizacije
– samoubice ili samounistavajauci
– ljudski kontrolisan

4.
Do 2030 “borbeni dronovi“ mogu biti prilicno “robotizovani“ u vec ustaljenim terminima tipa Enterprise Capability Collaboration Team (ECCT), Next Generation Air Dominance (NGAD) i Penetrating Counter Air (PCA)

“robot is a machine
– especially one programmable by a computer
– capable of carrying out a complex series of actions automatically.“

Dakle vec sad u 2020 poprilcno su zastupljene operacije poput “Manned-unmanned teaming (MUM-T) operations“ i to u misiji Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR), a krajnji cilj je intezivnija upotreba u NGAD.

Iran je po svemu sudeci uz pomoc ECM sistema prizemljio napredni izvidjacki dron tako sto je zbunio “autopilota“ usled gubitka konekcije sa operaterom, nije dozvolio naknadno GPS pozicioniranje pomocu pomocnih sistema, konstantno bombardovao laznim signalima autopilot je zbog nezasticenog “data linka“ presao u kontrolisano prizemljenje na lose protumacenom “prijateljskom“ podrucju.

Dakle “borbenom upotrebom“ jos od 2011 usavrsava se sistem automatizovanog kontrolisanog leta.

Mislim kako rec primitivizam prilicno oslikava trenutnu drustvenu svest u VS, vreme je da se spustimo “malo na zemlju“.Kolektivna svest mora odgovoriti srazmerno na ulaganja u tehniku VS.

@MiG 29
Ovoliku količinu demagogije odavno ne pročitah. Količinom napisanog teksta opravdavate uvredu koju ste uputili?

Mi

Paqe

Uvreda je kad vi od iznetih stavova napisete da su demagogija bez nekog jasnog objasnjenja.Pri tome prilicno sam ubedjen kako ste neupuceni povodom trenutnih mogucnosti “robotizovanih dronova“.

Posto me proglasiste nonsalantno demagogom, budite ljubazni objasnite svrhu DUV termina ? Hajde vise pokazite, nemojte skrivati sta imate od znanja sa visokih vojnih skola.Dakle uzmite u obzir na kom mediju se nalazite i kontrolisano objasnite !

PS
Molim Vas ako moze u par stavki, cisto da znate postoje termini

– RPA Remotely Piloted Aircraft
– RPV Remotely Piloted Vehicle
– Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System)
– UAS Unmanned Aerial Systems
– AVCL Aerial Vehicle Control Language
– STANAG JAUS (Joint Architecture for Unmanned Systems)
– Алгоритмы автоматического управления
– беспилотно-автоматические (полётом управляют полностью встроенныебеспилотные автоматические системы без вмешательства оператора или использования наземной станции, которые могут быть перепрограммированы с учётом
изменений в среде или новых целях.)

Dok ne odgovorite konkretno stvarno nije potrebno nastavljati debatu.

@MiG 29
Skrenuo sam Vam paznju da ste uvredili dobar deo pripadnika VS nazvasi ih „neukim i primitivnim“. I to zato sto zele da uvedu termin DPV ili DUV. To sto VS zeli da kupi i uvede u upotrebu moze bez problema da se nazove daljinski upravljanim vazduhoplovm jer to i jeste. Vazduhoplov kojim se upravlja sa daljine.
Recimo navedoste u prethodnom postu „RPV – Remotely Piloted Vehicle“. Molim Vas da prevedete taj izraz i da objasnite njegovu razliku u odnosu na izraz (DUV) koji VS zeli da uvede. Za to Vam nisu potrebne neke visoke vojne skole. Moze i Google search.
O robotizovanim dronovima mogu kao i Vi da procitam mnogo sto sta na internetu. Doduse i nisu bas neki domen mog interesovanja. Apsolutno nemam nikakvog licnog iskustva u radu sa njima pa se i ne pravim pametan.
Ostatak teksta je i dalje demagogija jer bespredmetno sirite pricu i skrecete temu sa uvrede koju ste uputili. Ako iza Vasih stavova stoji Vase teorijsko i prakticno iskustvo u radu sa BPL, UCAV…onda mozete da to dokumentujete na neki nacin meni i ostalim posetiocima portala. Rado cu procitati Vasa iskustva jer me nije sramota da ponesto naucim.

Mi

Paqe

Ako se konverzacija odvija na Srpskom jeziku videcete kako nisam nikog uvredio kad sam napisao

“Stvarno treba izbaciti neukost i primitivizam iz VS“

U izvedenom citatu napisano moze imati znacenje koje se ne odnosi precizno na osobe, vec na ustanovu ili sistem – podrazumeva sistemsko resavanje problema.Dalji deo teksta samo naglasava problematiku, sumnja se stavlja kako neko nije obratio dovoljno paznju ili nema adekvatna saznanja o fukcionisanju sistema sto rezultuje usvajanjem neadekvatnog termina i pogresnoj klasifikaciji sredstva poput CH-94.Cak odise prisutnom nevericom kako nesto vrlo opasno po civilno stanonistvo u VAP Srbije, zemalja u okruzenju dobija termin koji ce uticati na kolektivnu svest kadrova koji ce opsluzivati ili dobijati podrsku od istog u okviru VS.

Problem sa vama nije od ovog posta.Takodje u svakoj debati pokusavate diskreditovati moje napisano bez objasnjenja, malo cudno zar ne, ali ipak sterotipno na oficirski kadar VS !?

Hvala, sad posto smo utvrdili vas stav i vas nivo vojnog obrazovanja mogu vam naknadno obrazloziti koliko nemate kolektivne svesti u ovom slucaju

“To sto VS zeli da kupi i uvede u upotrebu moze bez problema da se nazove daljinski upravljanim vazduhoplovm jer to i jeste. Vazduhoplov kojim se upravlja sa daljine.“

Vidite oficir, podoficir, ugovorac ili civilno lice u VS mora teziti profesionalizmu u svom poslu.Ako kojim slucajem neke stvari prevazilaze saznanja za opisano radno mesto/formacijsko mesto ide se na usavrsavanje
(“specijalizaciju“).Ako kojim slucajem predpostavljeni nije utvrdio nivo osposobljenosti u svojim jedinicama moze krivicno odgovarati.
A zasto !? Zato sto odredjene procedure mogu doprineti nestrucnom rukovanju sa smrtnim ishodom.

1.Danas “borbeni dron“ ili “bespilotni vazduhoplovni sistem“ s obzirom na VAP i pravce kretanja u bilo kojem trenutku moze izgubiti konekciju sa operaterom, podjimo od osnovnog – mehanickog, fizickog ostecenja data linka ili elektomagnetnog zracenja u toku leta.Dakle treba imati rezervni sistem koji ce onemoguciti nezeljeno dejstvo ili nekontrolisan let.

– Imate nacela koja su neophodna za izbor mesta gde je stacionirana oprema za “zemaljske operatere“, 40% stavki se odnosi na mogucnost prisustva elektromagnetnog zracenja.
– Mora postojati sistem na “borbenom dronu“ zasnovan na autopilotu, t.j. postoji neki osnovni algoritam koji ce omoguciti let do “rekonekcije“, naknadnog preuzimanja kontrole od strane operatera.
– Nakon “rekonekcije“ mora postojati automatizovan sistem na “borbenom dronu“ koji ce izvrsiti samodijagnostiku svih vitalnih sistema kontrolisanih od strane operatera, uticati na odluku za nastavak borbene misije.

2.
Kao sto bi trebalo da znate rasprava, debata moze biti pismena.Ako ja vama iznosim citate pod navodnicima, nadam se shvatate kako je to “terijsko i prakticno isustvo u primeni “ iz “publikacija“, koje su cesto potpisane imenima i prezimenima autora.Cak jedan deo spomenutih citata je publikacija “Vojne knjige“.

Ako tvrdite da nemate saznanja zasto ucestvujete konkretno u ovoj raspravi ? Mozete procitati na inetrnetu, ali vrlo upitno jel mozete pravilno rasudjivati, koju informaciju mozete klasifikovati kao validnu.Zahtevan nivo znanja tu je dosta veci od vaseg “iskustva u radu“. Polemika se vrsi o opremi koja je malo zastupljena ili se nabavlja od zemlje proizvodjaca, t.j. “tehnolgija zadnje generacije namenjena izvozu“ ? Meni ipak najcudnije na nedostatak argumenata u raspravi usudjete se oceniti nivo znanja ucesnika u raspravi na osnovu cega ?

U jednom trenutku iskazujete postovanje, a ubrzo nakon toga provocirate i prelazite duboko preko iskazanog postovanja.Page nismo deca, ne merimo “ciji je veci“, ako niste znali akademska misao odavno se vec razmenjuje preko interneta.

3.
Vi i jos neki usudjete se nazvati nesto fikcijom ? Obicno oblast nije deo interesovanja, a razmislja se o buducnosti RV i PVO Srbije !?
– Kakva saznanja imate o upotrebi izvidjackih dronova pre bombardovanja SRJ 1999 ?
– Koliko letova su napravili u okviru VAP tada nepostojece SFRJ u periodu od 1994 do 1999?
– Sastavni deo kojih jedinica su u RV ?
– Evo uzecemo n.p.r. od 2010 koliko su promenili svoju prvobitnu namenu i koliko su optoelktronski sistemi na njima uznapredovali ?

4.
RPV je prilicno star izraz, prisutna tehnologija u takvim “vazduhoplovima“ datira jos sa pocetka 70′
Primer cu vam dati dokument iz 1986
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP87T01127R001000830003-3.pdf
Ako pazljivije procitate shvaticete kroz tekst se provlaci razmisljanje na osnovu necijeg iskustva sa RPV

– RPV kao izvidjacki ili borbeni “vazduhoplov“ u VAP se smatra u “politickom smislu“ manja pretnja od borbenog aviona
– Velika pomoc za vojne snage “treceg sveta“, moze doprineti brzim diplomatskim resenjima pre eskalacije sukoba dveju strana.

Medjutim kako se povecava svest obicnih gradjana sa pojavom vesti o incidentima sa civilnim zrtvama.RV koja su imala borbena iskustva pocinju da koriste sve vise termin UAVs umesto RPV, sta mislite zasto !? Krivicna odgovornost je u pitanju mozda !?

https://www.britannica.com/technology/military-aircraft/Unmanned-aerial-vehicles-UAVs

https://www.theguardian.com/world/2019/jun/09/two-military-drones-crashing-every-month

Dakle nemate utisak kako “Resavska skola“ nije odradila domaci zadatak, a pri tome neko uopste nije obratio paznju na sledece

https://pdfs.semanticscholar.org/4590/65a91d2481d22f04ddc4834699807f69623f.pdf?_ga=2.54055208.1679540054.1582129607-114397319.1582129607

https://www.mindef.gov.sg/oms/safti/pointer/documents/pdf/V43N2a4.pdf

http://www.avcs-au.com/library/files/stanag/4586-presentation.pdf

Vidite kad pokazete malo postovanja za tematiku vezanu za robotizovane dronove ili sisteme, nastavicu sa interesantnom literaturom.Do tada ostavicemo malo vremena kako bi se sto bolje utvrdilo gradivo. Naravno slobodno konstruktivno demantujete iznesena misljenja, samo zamolicu sa sto manje vaseg “prakticnog iskustva“ – posto VS nema na tom polju mnogo borbenog iskustva.

@MiG 29
S obzirom na to da komunikaciju vodimo na srpskom jeziku i da je Vasa konstatacija da se iz VS treba izbaciti „neukost i primitivizam“, moram li da Vam objasnjavam da to znaci da ste rekli da je u VS prisutna neukost i primitivizam, jer ako niste to rekli zbog cega se onda izbacuje nesto cega nema? Time ste uvredili dobar deo ljudi u VS sta god vi pisali.
Tema mojih postova je ovo gore napisano. Ucestvujem u raspravi jer ste uvredili veci deo jednog sistema u kojem ima izuzetno skolovanih i obrazovanih ljudi i to iz oblasti iz koje Vi imate znanje koje ste stekli citanjem publikacija. Za Vasu informaciju nisam oficir VS a za ono cime se bavim imam zavrsene odgovarajuce skole i specijalizacije. Vi ste se verovatno skolovali iz oblasti vazduhoplovnog saobracaja, vojnih nauka, inzenjer vazduhoplovstva, vojne ili slicne terminologije, pa Vam je ovo oblast kojom se bavite?

Mi

Paqe

Vrlo jednostavno ako neko svojim radom u VS ugrozi zivot vojnika i gradjana Srbije nemarnoscu ili neadekvatnim znanjem mogu ga osloviti jos pogrdnijim nazivom, ali ipak uzimajuci u obzir T6 to necu uraditi na njihovom portalu (vervatno bih cak bio moderisan).U svakom sistemu ima gresaka, posto ne postoji savrsen sistem.Ako vi mislite kako je institucija zvana VS najnapredniji sistem na svetu mogu Vam slobodno reci neko vas je grdno slagao.Sta znaci “ima izuzetno skolovanih i obrazovnih ljudi“ !? Ako se poredi nesto postavlja se gornja i donja granica, dok se poredjenje vrsi za dve dekade minimum u ovom slucaju.Tradicija se cak moze gledati na 100 godina u odnosu na neke “reprezativne“primere. Upoznati ste mozda kroz sta je sve prosao spomenuti vojni obrazovni sistem u zadnjih 20 godina ?

Vi imate problem posto ste izgleda previse uskog pogleda na termin DUV, a ocigledno Vas je nesto dotaklo pa branite grupicu ljudi u okviru sistema koja ne moze nikako argumentovano odgovoriti na “prepisani“ termin koji je kod “glavnih korisnika“ spomenutog sistema promenio naziv od kraja 90′.A glavni razlog sam Vam naveo – krivicna odgovornost.

Izmedju ostalog

“Примитивно понашање, размишљање и расуђивање заокупљују индивидуалну и колективну (друштвену) свест. Са становишта социологије, примитивизам се третира као друштвени однос примерен прастарим ( раним, древним, првобитним) друштвеним заједницама – али и савременим друштвима која су оптерећена рецидивима прошлости.“

Ja se pitam koju skolu, specijalizaciju ste vi zavrsili kad ne mozete u ovoj raspravi uociti prilicno jasno iznesene argumente sa moje strane !?

Takodje ocigledno verujete :

– kako se covek moze naucen roditi – posto citanje odredjenih strucnih publikacija zanemarujete (verovatno te autore niko iz odredjene struke ne priznaje)
– samouk uz pomoc interneta nije moguc bez mentorstva neke obrazovne institucije, t.j. bez posedovanja diplome
– kako ne postoje “placene“ diplome i specijalizacije
– kako sveopste priznata saznanja i doktorati su 100% bez greske
– kako sistem nema za cilj analizu i opisivanje postojecih postulata
– kako sistem mora 100% odgovarati za gresku pojedinaca

Otkada postoje skole van MO, koja po vasem pisaniju na T6 znaju raspored ljudstva u helikopterkim jedinicama u VS !? Opet vam kazem vi ste meni naznacili u jednom obracanju da ste pripadnik helikopterske jedinice VS, ali to vec drugi put poricete.Izmedju ostalog koga briga za vase obrazovanje kada je ova tema otvorena za sve koje ova oblast interesuje.Ko svojim rasudjivanjem utvrdi nesto drugacije interesanto je da podeli argumentovano sa ostalim citaocima ili nek ne cita, ucestvuje u raspravi koja ne moze zadrzati njegovo dalje interesovanje.Mislite kako to nije svrsishodan stav ?

RV i PVO, Specijalna brigada ili opet novo formirane specijalizovane brigade su deo mog interesovanja.Imajuci u vidu “recedive“ istih iskreno mi je zao sto u 2020 ne uvidjam sistem vrednosti koji ce VS znacajno unaprediti.

@MiG 29
Iza svega sto sam napisao do sada stojim. Nisam oficir. I kao takav mogu biti pripadnik helikopterske jedinice. Mogu biti vojnik. Mogu biti podoficir. I za to sto mogu biti, ili jesam, sam zavrsio odgovarajucu skolu i specijalizaciju. A i neku skolu preko toga. Za svoj gros. Vi naprotiv niste zavrsili nikakvu skolu vezano za oblasti za koje sam Vas pitao. I dalje nastavljate da demagogijom a ne cinjenicama branite Vas stav donet na osnovu Vase logike i Vaseg rasudjivanja koje apsolutno ne mora biti tacno i pri tome, mislite da ste samo Vi u pravu i nastavljate da vredjate pripadnike jednog sistema koji nije idealan, ali nije ni sastavljen od „neukih i primitivnih“ i nije zasluzio da ga vredjaju priuceni poznavaoci vazduhoplovstva i vojske, obrazovani na internet publikacijama, koji ne lezi vraze, jos pozivaju i na krivicnu odgovornost. Ej bre, krivicna odgovornost zbog naziva sredstva. A naziv bi Vi zasnovali „na kriptografiji koja je bazirana prema borbenoj nameni i upotrebi“? Znate li makar sta je kriptografija?

Mi

Paqe

Posto sam priucen, hajde argumentovano objasnite koja je skola potrebna za oblast koju ste me pitali ?

Obratite paznju tema je BPL i termin DUV.

PS
Publikacije su delimicno dela Vojne knjige, potpisuju ih bas oficiri VS.Ali dobro podoficiri ocigledno u ovoj debati vode glavnu rec.Iscekujem vas odgovor skladno sa vasom diplomom.

@MiG-29
Pa da bi ste nekoga uvredili očigledno Vam ne treba nikakva škola.
Za oblast BPL koja škola? Krenuo bih od Mašinskog fakulteta sa oblašću vazduhoplovni motori i konstrukcije. Tako se makar zvalo kada sam se ja školovao. Tu je tada bilo sem vazduhoplovnih predmeta bilo i neko automatsko upravljanje i to kao jedan od težih predmeta. Pa ne bi bilo loše da se uključi neko iz IT sektora i telekomunikacija sa ETF-a. Uključiti i nekoga sa saobraćajnog.
Ili sve to zanemariti i uključiti kvazistručnjaka sa interneta koji se nije bavio pomenutim oblastima ali je čitao o tome.

Mi

Paqe

Vidite toliko strucnjaka se iskolovalo iz tih vasih oblasti, a konkretan rezultat jedna velika nula – poput vasih praznih reci.BPL nisu mogli napraviti od 1986 do danas, pa eto u 2020 dobijamo “start“ iz Kine.

Pored cina podoficira, vi ste naravno i menadzer.Vidim vama je jednostavno organizovati par strucnjaka sa par fakulteta i naravno spomenucemo skromnu ili simbolicnu nadoknadu.

Paqe dovoljan je Masinski fakultet, ipak nemate dovoljno obrazovanja sa kojim se “busate“.Tamo postoje

– Vazduhoplovni propulzori
– Masinsko inzenjerstvo
– Programiranje
– Elektronika

A naglasili ste vise puta kako nemate nikakva saznanja iz “neuronskih mreza i vestacke inteligencije“.
Ja po svemu recenom vidim neku “sumnjivu diplomu“

Ja Vas vise ne bih zadrzavao, kad nesto apsolvirate samo ce vam se reci.

Mig-29
Zavrsih ja taj Masinski fakultet pre Bolonje. Smer vazduhoplovni motori i konstrukcije. I sa tim znanjem nemam pojma da napravim BPL.
Sto se tice ostatka Vaseg posta necu vise komentaristai to sto Vi pisete.

Zo

Po najavama Vučića, 17og ovog meseca Šojgu tokom posete Srbiji donosi „nešto“ sa sobom a o cemu on zeli. Joj kad krenu sad hvalospevi i vristanje portala o panici u natou 😂Pretpostavljam da se radi o celih 6 Pancira napokon. Sumnjam da ce modernizovani tenkovi i brdm-ovi biti u istom avionu s njim.

Odgovori
Zo

Mali ispravak, tipfeler… *o cemu on ne želi

Mi

6 Pancira nije nista kao odbrana zemlje bilo koje velicine, i vise je za trening i osposobljavanje kadra. Spori pocetak obnove, takoreci.

Ali ako nastave recimo da dodaju po sest svake ili svake druge druge godine onda sam za! To bi trebalo da bude plan, inace nema smisla!

Zo

Miloš77
Slazem se s tobom. O tome sam pisao vec u nekim ranijim komentarima. To je premalo jer s tim se dubinski ni Batajnicu ne moze pokriti a kamoli nesto vise i jos s tim brojem. Za obuku opet sasvim dovoljno. Slazem se kad kazu da je to veliki korak napred u odnosu na sadasnje stanje i da je bolje od svega sto susedne zemlje imaju ali opet.. tesko mi je poverovati da nije bilo fin sredstava za bar jos toliko ili da ih Rusi ne proizvode dovoljno brzo. U svakom slucaju, bit ce zanimljivo videti o cemu se radi i u kojoj kolicini.

Ga

6 pancira sa sadasnjim pvo sprecava bilo koju zemlju u nasem regionu da izvrsi agresuju na srbiju avijacijom. Jedini nacin da se srbija ugrozi je da to uradi amerika ili nato. Nada strategija odneane protiv nato je diplomatijom. Ako nas oni opet napadnu nece nam pomoci 1000 pancira.

AL

@Gambi
Postojeca PVO je bila vise nego dovoljna za odbranu od bilo koje potencijalno agresivne zemlje u regionu zbog tehnickog sastava njihovih RV i naoruzanja koje poseduju.

U principu, Milos je dobro rekao. Ovo je(nadajmo se) vise pocetak usvajanja takve vrste tehnike, obuke, sasvim ok.
Pozitivno u svakom smislu.

Pe

@ Zoran Vu Najverovatnije ce i taj Pancir biti u takvom broju koji je potpuno zanemarljiv za jednu ozbiljnu vojsku, a dovoljan da nasi politicari mogu da se hvale.
U svakom slucaju je to sa Pancirima bolji PR potez od raubovanih MiG-29 koje“ce modernizovati na 4+ generaciju“, jer Pancir jeste dobro savremeno oruzje,za razliku od ovih krntija.

š

Mistral puta 50 raketa na 25 PASARS to uvek zaboravite plus 6 Pancira S1 ….to ide u sadejstvu… sumljam da ce se broj pancira povecavati u narednih 5 godina iako nama oni trebaju i na bridovima i u ovoj konfiguraciji koja stiže.

Al

Do pre par godina unazad umalo da izgubimo svoju vojsku a sad je situacija daleko drugačija. U skladu sa mogućnostima nastaviti sa nabavljanjem novog i sofisticiranog naoružanja i poboljšavati status pripadnika Vojske Srbije. Ako se čuvaš i Bog te čuva. Pa da nastavimo da se čuvamo. Pozdrav za moju Srbiju i sve Srpske zemlje.

Odgovori
Nj

Vasi bar razmisljaju, mastaju, pricaju o tome.. nasi u RH niti rijeci o tome.

Odgovori
AL

Postoji i druga strana. Kolika je penzija veteranima u HR? Koliko dobijaju ratni invalidi? Kolika je plata oficirima, kakvi su uslovi…..
Tu Srbija moze samo da se pokrije usima u odnosu na HR i da nas bude sramota.

Sa druge strane, brojcano, tehnoloski VS je tri klase ispred. Nek pise ko sta hoce, ne mogu ni da se porede nase oruzane snage direktno. Poenta price, nije sve samo crno ili samo belo. Obe organizacije imaju ogromnih problema i svoje prednosti i mane.
Obzirom na opste stanje institucija u drzavi, dobro je i da postoje iskreno.

Ma

>>Vasi bar razmisljaju, mastaju, pricaju o tome.. nasi u RH niti rijeci o tome.

Budi sretan, vi ste postigle sve svoje ciljeve i fakticki ste u onom stanju koje je pocetkom devedesetih Fukuyama opisao kao The End of History, dakle usli ste u EU i NATO, mirni ste sad za narednih 100+ godina. Mi smo ostali u blatu Zap. Balkana da nas *ebe ko stigne, malo Turska, malo Rusija, pa Kina itd. Ja bi na vasem mestu digao sve cetiri u vazduh i kulirao a vi kako vidim i dalje se bavite ratom, braniteljima, Srbima i slicnim besmislicama…

al

Stalno se polemise da su nabavke male – simbolicne. Na prvi pogled to tako i deluje (6 Pantsira, 4 Mi35M, 5 H145M, 6 MIg-ova, 6 ili 2×6 BPL-ova i td) ali radi se o sistemima koji nisu do sada bili korisceni u VS. Za uvodjenje u upotrebu a u pogledu brojnog stanja ljudstva u VS, sasvim dovoljno za pocetak.
Problem je sto smo mi u svojim glavama stalno neka sila ili bi barem da smo spremni za klinc protiv neke sile. E pa drugari – nismo… Mali smo, siromasni, ostajemo ubrzano bez mladezi na svim poljima pa tako i u vojsci. Mnogo je vaznije stvoriti dobre radne uslove i primanja u VS pa na taj nacin zainteresovati mlade da se zaposljavaju i skoluju za VS i tako stvoriti kadar koji ce biti brojniji a potom dokupiti tehniku i oruzja. Sta nam vredi 5 eskadrila VBA ako imamo pilota i tehn. sastava za pola jedne?
Proces usvajanja novih tehnologija, pogotovo sofisticiranih i naprednih je dugotrajan i mukotrpan posao, ne ide to preko noci. Ovo tehnike sto se nabavlja je dovoljno da se uz naprednu obuku „preko“ stvore instruktori koji ce znanje prenositi na nove generacije kako pilota, tako i operatera BPL-ova, tehnickog sastava a zatim ako smo kadri industrijski, citaj finansijski to da ispratimo, kupovati vece kolicine koje ce zadovoljiti procene vojnog i drzavnog vrha o potrebama istog.
Za malu zemlju teritorijalno sa malo stanovnika kao nasa, neobicno je vazno da se uzima optimalan broj tehnike i oruzja kojim ce baratati vrhunski obuceni vonici i iskoristavati istu maksimalno i poznavati je kao svoj dzep a opet da se ima sredstava da se ono sto se poseduje i vrhunski odrzava a ne da bude „na papiru mrtvo slovo“.
Da nikad vise ne budemo u situaciji da vadimo avione sa livade koji su potrosili 500-600 sati naleta za 10-12 godina upotrebe pa trunuli 23 godine napolju. Da se hvalimo kako nam Gazele, Super Galebovi i Orlovi bez obzira na godine „imaju jako malo sati naleta“… Pa to dovoljno govori o kvalitetu obuke za njihova veka. Orudje koje se pazari treba da se izlize i izraubuje od upotrebe za rok koji je predvidjen a ne da pri kraju svog veka bude kao novo – onda je obuka bila losa i nedovoljna. Takva vrsta ustede je jalova rabota…
Ako MIG (Orao, Galeb, sutra YAK, JF17…) za 10 godina napravi 700 sati a voze ga 3 pilota, to je 20-25 sati naleta godisnje. Svaka cast simulatorima ali takav pilot nije vrhunski obucen – moze da prica ko sta hoce… Prosle godine smo imali na Sabli gadjanje iz Strele 2M posle 15 godina!!! a ispaljivanje raketa iz 29-ki posle 8 godina!!! Ako cemo praviti takve razmake u bojevim gadjanjima – ni ne treba nam RV i PVO.
Vojska male drzave treba da podseca na jazavca medojeda: mali ali prgav, srcan i nezgodan pa ga i veliki predatori zaobilaze jer nije lak zalogaj – ume da ujede i povredi…

Odgovori
pe

Sva navedena sredsva su visoko automatizovna i mali broj ljudi je potraban da bi se njima upravljalo-koristilo. Za sve sto ste nabrojali treba svega oko 60ljudi. Dakle i da imamo po sto puta vece kolicine ima ljudstva, naravno -podrazumeva se – treba da se obuci ali obuke ne traju beskonacno posebno one pocetne za osnovnu upotrebu, mada se covek uci dok je ziv.

Time pada u vodu corak da imamo malo ljudstva za takva sredstva, naprotiv za takav sredstva imamo i previse ljudi a imamo malo ljudstva za manje automatizovana sredstva a ona cine vecinu u VJ a u nekim vidovima kao sto je RV i VO je to cak i nebitno jer je valjda bitnije da vojnik ili podoficir ili oficir budu na operativnom sredstvu koje radi nego da kose travu u nedostatku sredstava sa kojim bi mogli da rade i konstatno se obucavaju….

Sto se tice Srbija mala – veca tri puta od Jermenije koja je bolje naoruzana od nas, veca je 125 puta od Singapura, nekoliko puta od Izraela itd…

Srbija je mala samo kod onih kojima je u glavi 90.000kvm+ malo. A na bazi cega je malo ne znaju ni sami.

Dalje nismo siromasni da ne mozemo imati vojsku bolje opremljenju od Jermenske a imamo potencijale da budemo ekonomski jaci od mnogih manjih zemalja koje su ekonomski jace sada od nas samo to treba neko i da sprovede promene a ne samo da se kuka kako se ne moze…

Koja je svrha dobro placenog vojnika kao vozac, nisandzija ili komandir koji ce da kosi travu jer mu tenk kojim je zaduzen ne moze da se koristi jer nije mu odradjen remont a o modenrizaciji da ne pricamo….

Da bi postao jak prvo moras da budes jak u glavi i bez kukanja i evnusenja na sve strane jer to ne pomaze…

Pricanjem da si mali i siromasan sigurno neces postati jaci i bogatiji to se postize delima i radom a ne medju ostaloga vestackim dizanjem plata u javnom sektoru – tako se nikada nista nista ne postize…

Zna se gde prvo trebaju plate da idu na gore a da bi tamo isle na gore manje treba na primer onih koji u muzeju kupe sluzbeni auto da se dovezu do kuce ili u kancelariji u opstini sede po ceo dan da bi docekali 15h, dakle manje lendova, manje korupcije i takodje manje poreza i haraca…

Da bi za vojsku bilo vise para, manje fontana, manje sluzbenih automobila itd…spisak gde se bacaju pare je beskonacan a ni bolnica, ni vrtica ni vojske nemamo a duguje se 27+milijardi eura….

Za 27+ milijardi eura ova drzava da se imalo pameti gde da se trose pare je mogla da se preporodi i da je takvi kao ti kojima je siromasna i mala ne prepozanju.

Niti smo mali, niti smo siromasni niti nam trebaju drugi da bi svoje probleme resili. Treba nam volja i pozitivan duh za pocetak.

Ba

@Peruni
Potpisujem od prvog do poslednjeg slova.

al

@peruni

1. Za sredstva koja sam nabrojao treba mnogo vise od 60 ljudi za upotrebu i odrzavanje.

2. Zaista ne bih da budemo pandam Jermeniji koja je pod ruskom kapom skoro kao u SSSR-u. Porediti nas sa Singapurom i Izraelom je neozbiljno.

3. Nigde (i nikom) ja „ne kukam“ i takodje smatram da mozemo i trebamo da imamo dobro opremljenu vojsku tako da tu kucas na otvorena vrata.

4. Naravno da nema svrhe da dobro placeni vojnici kose travu a tenkovi stoje neremontovani (mada sam se ja fokusirao vise na RV i PVO) ali je isto nebulozno imati gomilu skupo placene tehnike a nemati obucenog ljudstva koje ce da je koristi. Jos je veca glupost obucavati ljude za rad sa sofisticiranom tehnikom a da imaju male plate – odose oni prvom prilikom iz sluzbe.

5. Precizno sam napisao da razvoj vojske mora da prati privredna moc drzave. Vestacki jake plate nemaju efekta na duze staze.

6. Meni Srbija nije mala povrsinom – daleko bilo. Odnosim se domacinski prema njoj kao i svojoj imovini. To ko je pokrao Srbiju i sta bi bilo kad bi bilo nije bila tema mog posta. Ja pisem o sadasnjem vremenu i buducnosti. A da nismo siromasni i beda, ne bi 35000 ljudi godisnje napustalo Srbiju, mahom mladih ljudi. Mnogi od njih bi ostali mozda u sluzbi VS. Ko je zaduzio i pokrao Srbiju, nadam se da ce jednom odgovarati…

Dakle, ne znam gd si ti izvukao da ja „kukam i evnusim okolo“. Nisam to cinio ni na ratistu kao pripadnik Specijalnih jedinica VJ pa sto bih sada… Od mog zapazanja da nam treba visoko obucena vojska sa maksimalnm poznavanjem opreme koju koristi – ti mi pises sta je sve moglo da se nije pokralo 27 milijardi… Ziv ti meni bio ;)

П

@Peruni

Не знам како сте дошли до бројке од 60 људи за сва та средства. Набављено је 14 нових хеликоптера, њихов летачки састав је 33 људи. Како сви они раде у сменама а морају да имају слободне дане, годишње одморе, људи су па оду и на боловање треба имати бар по двојицу за свако место, то му дође око 60 летача. Преко овог вам треба и земаљски технички састав па се тако бројка већ пење на стотињак људи. Стиже 6 Панцира, за њих ти у једној смени треба тридесетак људи, а опет за такво средство треба да буде омогућен вишедневни рад тј. већи број људи. Стижу и песпилотне летелица, требају оператери за њих а захтевају и неко одржавање тј. техничко особље за то. Преко овога треба рачунати да и командни кадар треба обучити да сврсисходно користи нова средства. Све у свему лако се дође до цифре од пар стотина људи који треба да прођу обуку да би се ново придошла средства могла правилно користити. Наравно повећан је број авиона МИГ-29 па се и ту обучава читав спектар људи од пилота до авиомеханичара. Tреба узети у обзира да човек који је специјалиста за електронику неће одржавати мотор па плус оружари….

pe

@Alexanto @Падобранац

1. Broj ljudstva je dat za osnovnu upotrebu za tehniku koju je pobrojao Alexanto (6 Pantsira, 4 Mi35M, 5 H145M, 6 MIg-ova, 6 ili 2×6 BPL-ova)

Detaljnije o broju ljudstva za raznu tehniku, pratecim vozilima i osoblju imali ste i drugim u mojim pisanjima ovde i drugde. Nema potrebe da se stalno ponavljam koliko tacno u raznim uslovima i smenama i slicno ljudstva moze da ulazi za neki tip srestva i koliki je broj za opsluzivanje itd. dat je broj za osnovno koriscenje to ne sprecava detaljnije razglabanje ali pisati da ljudstva nema za Pancir koji zahtva jako mali broj da bi upravljao sa njim u jednoj smeni a u MO ima oko 28000 ljudi je smesno. Bez problema 200 pancira moze biti korisceno nije problem ljudstvo koje ce se preobuciti i obuciti za njega vec nedostatak tehnike je broj jedan problem kod nas. A obucavati ljudstvo za tehniku koju neces kupiti ili nemas bi tek bio problem – cemu to?

Mozda komandni kadar da PRVO smestimo u sredstva borbene tehnike kao operatore ionako ga imamo koliko oces da upravljaju papirantim brigadama….Da bolje razumeju cime ce da komanduju a ne da tavore po kancelarijama…

Da se dotaknem opet odrzavanja-za mene barem bitna stavka:

1.Odrzavanje se sprovodi – dnevno, mesecno, osnovno odrzavanje, prema km, prema radnim satima, medjuremonti, remonti, prema stanju itd., svako sredstvo ima propisano prvo od proizvodjaca kako i sta.
Dalje, kompkleksno odrzavanje koje se ne sprovodi direktno u jedinicama radi se u specijalizovanim ustanovama koje imaju potrebne kadrove i ljudstvo. Tako na primer nece trebati ako bi radili remont M84 ljudstvo u jedinici koje ih koristi za tu namenu a sa druge strane jedan broj ljudi osposobljen za remont tenka M84 radi ce remont svih tenkova tog tipa koje posedujemo pa se ne moze recimo rasporedjivati na jedan tenk koliko ljudi dodje vec koliko dodje na sve tenkove. Itd pisano je sa moje strane i detaljno o odrzavanju razlicitih sredstava, ceni kostanja po satu za upotrebu, problemima i kako ih resiti i PREDUPREDITI i mnogo sta sto drugde ne mozete procitati…

3.Nova automatizovana sredstva uglavnom imaju razne senzore koji daju informacije o stanju odredjenih sklopova i podsklopova tehnike sto odrzavanje cini jednostavnije i lakse. Koji od vazduhoplova sada kupljenih/debijenih ima FADEC a koji nema na primer, kolika je cena leta po satu, koliko kosta gen. remont i ko ce da ga sprovodi, koliko kosta motor itd.?

4.Uz odredjena naoruzana sredstva idu i odredjena prateca vozila od kojih je najbitnije i najcesce vozilo za pretovar municije i/ili raketa, vozilo za prevoz goriva, pokretna radionica i vozilo za izvlacenje. Nijedno od njih nije direktno bitno za jedinacnu upotrebu pojedinog sredstava ako ima na sebi pocetni b/k ali je bitno za stalnu i kasniju upotrebu – pisano i o tome. Ali kao i kod odrzavanja u specijalizovanim ustanovama odredjeni broj vozila ce opsluzivati veci broj vozila u jedinici, tako na primer tenk za izvlacenje 1 na jedan bataljon tenkova moze biti dovoljan a recimo cisterne sa gorivom i pokretne radionice su pak kod nas u nedostatku i nema ih dovoljan broj. Naravno da je potrebno ljudstvo i naravno da treba ali se to ljudstvo opet rasporedjuje na veci broj sredstava u zavisnosti od tipa i vrste sredstava o kojem pricamo ali to ljudstvo nije direktni korisnik borbenih sredstava koje opsluzuje.

Ljudstvo koje opsluzje i koristi dosta zastarela sredstva postoji i sada nema potrebe za novim vec za preobukama koje su sasvim normalne. Valjda cemo zameniti Strela-1 sa Pancirom i eto ljudstva, prebaciti sa Strela 1 na Pancire za pocetak.

Necemo valjda menjati perspektivnu Nevu – to nije sarkazam Neva je i dalje perspektivna uz pametno koriscenje i dalju modernizaciju i samo budale je mogu rashodovati a pre kod nas ce je prodati. Na kubu se isto nesto radi pa ni on nece biti za bacanje te Pancir ne treba da menja ni Kub niti to moze u tockaskoj varijanti. PVO sve i da imamo 100 pancira nikada dosta za razne slojeve….

Da pokusam da zavrsim ovu pricu, Srbija je mogla da kupi samo za pare date za cvrcklanje svega i svacega do sada za vojsku 60 pancira i to pozeljno veci deo u gusenicnoj varijanti jer kod nas blata, kise i snega ima dosta a ne vrsi se borba samo na asfaltnim putevima i time delimicno a solidno u odredjenim krajevima pre svega industrijskim i vojnim i nekim jedinicama od najveceg znacaja za odbranu(Valjevo, Cacak, Kragujevac, Kraljevo i Raska, Nis i Bujanovac, Krusevac, Beograd, Novi Sad-Subotica) da zastiti nebo nad njom(DELIMICNO ponavljam u odnosu na celu Srbiju), za njih ima i sada ljudstvo koje bi proslo preubuku i ljudstvo koje bi ih odrzavalo van gen. remonta a koji sigurni budite nece ni biti osvajan nizasta od ovako malog broja sredstava koje cvrckamo.

Danas VJ opstaje uglavnom sa tehnikom za koju ima sposobnost gen. remonta ili njegovog sprovodjenja u vecoj meri, da nije toga davno bi sve otislo u vodu a vi vidite sta od ovoga novoga bi moglo tako da se odrzava sa gen. remontom i ko ce i kako i po kojoj ceni da osvaja remont za cvrckanje od svega po par komada.

SFRJ-SRJ je na primer planirala osvajanje gen remonta motora za MIG-29 zato jer je predvidjano da se vrsi nabavka preko 36 aviona tog tipa, koji remont sada da osvajamo ako svega ima po malo.

Zato ste u mojim ranijim pisanjima imali zdravorazumski predlog o kupovini 36-48 JL-9G i osvajanja remonta za motor toga aviona i odredjene delove uz kupovinu ili posedovanje eskadrile od 14-18 aviona koja bi bila nosilac borbe da li je to modernizovani MiG-29 ili 35-ca ili Su-30 ili JF-17 nije ni bitno. Saradnjom sa Kinom moze se doci i do 5 generacije aviona pod povoljnim uslovima sto nije moguce u saradnji sa Rusijom ili drugim drzavama, da zamislite srpske pilote u avionima 5 generacije 2025…
Sve se moze ali mora da se ima PLAN i da se predvidjaju unapred neke osnovne stvari a ne sbrda sdola….

Kada troskovi krenu da jedu nakon koriscenja prvobitnih resursa ove nove uvozne tehnike a koju sami ne mozemo u potpunosti da odrzavamo zbog cvrckanja od svega po malo a dovoljno nicega i time ne osvajanja remonta ukljucujuci i Super Pume – Super Glupost pitacu drzavu sta onda?

Troskovi odrzavanja a time i upotrebe ce biti veci nego kupovina nove tehnike uz daleko unificiraniju flotu.

@Peruni
Vala za broj od 60 ljudi za odrzavanje sve ove tehnike ste bas lupili. Recimo primer odrzavanje 5 helikoptera Mi-17. U slucaju gasenja pozara, TiS i slicno treba vam minimum 10 tehnicara samo za posade (idu dva tehnicara po helikopteru). Prilikom pregleda vam treba i kontrola tih pregleda, znaci opet nekoliko tehnicari. Pa vam treba specijalista za elektro/radio/radarsku opremu jedno 5-6 ljudi minimum. Pa vam treba jedno 5 oruzara za borbenu upotrebu. I sve to bez deurstava u sluzbi traganja i spasavanja, nekoj pripravnosti i da su svi zdravi. Dodjemo do nekih 25-30 ljudi bez problema. A onda na to dodate 15-tak ljudi jer gornja cifra je broj koji mora biti na poslu a u vreme godisnjih odmora trecina otprilike ide na odmor. Eto nas na 40-tak ljudi. I to je prvi nivo odrzavanja. Drugi nivo, znaci povremeni pregledi, dize tu brojku na preko 50-tak . Ovo je prica samo za redovno opsluzivanje i odrzavanje 5 helikoptera bez logistickih jedinica (goriva, ubojna sredstva, skladista…). Na to dodate 30-tak pilota i eto nas na cifri od 100 ljudi. S tim sto ni ti tehnicari ne mogu tek tako da se pokupe na ulici kao i piloti jer moraju pored skola da zadovolje i odredjene zdravstvene kriterijume. Naravno dodate na to i ponekog doktora kao deo posade kada se ide u spasavanje i ponekog specijalca koji ce se spustiti sa dizalicom da spasi unesrecenog. I oni su potrebni za upotrebu helikoptera za ono za sta su kupljeni i namenjeni.
Za Mi-35M vam je malo manji broj ljudi potreban, kao i za H-145M. E sada na to dodajte posade i tehnicare za MiG-29, Pancir, BPL…

Mi

Srbija je Vojno neutralna zemlja Ona mora da ima svoj odbranbeni sistem Naravno naoruzava se koliko joj finansije dozvoljavaju U republici Hrvatskoj pa i Crnoj Gori je drugojacije nuh cuva NATO /samo da u datom trenutku ne budu Koletarna Steta/ Mi znamo da ovoj Alijansi nista nije sveto sem sopstvenih interesa U svakom slucaju molimo boga da to svo oruzije bude samo u magacinima a ne u upotrebi

Odgovori
Pe

@ Milovanov Srbislav Vasi zluradi i maliciozni komentari na racun NATO-a nisu realni.
Od svog postojanja do danas,NATO pakt je u svakoj situaciji bio garant sigurnisti svim clanicama.
Poslednji slucaj-obaranje Ruskog aviona od strane Turskog F-16 u Siriji – je jos jedan primer toga, sta znaci NATO pakt.
Cak i velika Rusija je patuljak u vojnom smislu u poredjenju sa NATO, i nisu smeli da odgovore vojno, iako je ceo svet video kako F-16 juri,i obara Ruski SU-24 a zatim ginu Ruski piloti i specijalci u helikopteru.
Zasto Vi mislite da Hrvatska i Crna Gora nisu isto toliko zasticeni clanstvom u NATO kao Turska?Pogresno i neopravdano.

Ma

Srbija nije vojno neutralna zemlja jer joj to ne priznaju relevantni cinioci na svetskoj sceni sto je preduslova za defakto neutralnost. Vi mozete da proglasite sta ocete pa ako vam se to ne prizna pitanje je da li je to onda zaista tako. I Dusan je svoju Srbiju u srednjem veku proglasio carstvom pa to tada niko nije priznao…

Al

Koliko mi je poznato vazduhoplovnotehnička služba u VS ne postoji, postoji tehnička služba. Poboljšan standard vazduhoplovnotehničke službe, zanimljivo. Na koji način?

Odgovori

@Aleksandar Ratković
Koliko mi je poznato plate (letacki dodatak) su podignute pilotima i letacima-tehnicarima. Ostalima nisu, odnosno jesu u onoj meri u kojoj i ostalim pripadnicima VS.

zo

Da su ranije poslušali pametne savete pojedinaca, ne bi sada bila ovakva situacija..već malo bolja. Ali nije to samo u Vojsci problem.

Odgovori
ca

Do pre nekoliko godina nismo imali tehniku, sada nemamo obucen kadar, pre svega mislim na vazduhoplovne.inzenjere(tehnicare) i pilote. Kao u crtanom filmu patak Dača imaš konzervu nemas ključ i obratno. Zbog ogromnog problema sa kojima se danas susreće RViPVO ugasice se samo od sebe za nekih 5 godina zbog nedostatka profesionalnog kadra. Priliv iz vojnih škola je nedovoljan, a vojska sa platama ne može da parira privredi. Ono sto mogu da zakljucim na kraju RV je poput Titanika koji je udario u ledeni breg i nema mu spasa.

Odgovori
ma

Mig29 I meni se ne dopada ova novotarija.
Da li se ovom novom terminologijom pravi jasna razlika između borbene i neborbene (civilne) bespilotne letelice? Dronovi mogu biti upotrebljeni u različite svrhe i namene.

Sa modernizacijom MiG-29 se kasni kao i sa ovim avionima iz muzeja Orao.

Odgovori
Mi

G. Živojine, sta je tacno uradjeno na sistemu kub kao modernizacija? Vec par godina modernizuju deo po deo i pricaju o tome, neva je navodno zavsena? da li su svi divizioni modernizovani kod neve i kub-a?

Odgovori
AL

Odradjena je super stvar. Stavili su mu IC seeker i spasili ga od HARM-a.
Neki ce se pitati kolika je efikasnog toga?
Recimo da su Huti oborili nekoliko naprednih aviona R-27T raketom lansiranom sa zemlje. E sad zamislite sta moze raketa sa 3x vecom energijom, dizajnirana za lansiranje sa zemlje, a sa istim, cak i boljim navodjenjem?
Ja bi rekao da je to potencijalno jako opasan sistem.
Jedini je problem sto mi i tih Kubova imamo bas jako malo.

д

Mayer па и дигли су све четри у ваздух,немају ништа о чему су маштали док су били у југославији,ускор неће имати но становника.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pajo na: Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

@Dado i @Milan, avioni su srušeni iznad Sipova, Mrkonjica Sanskog mosta i Jajca sto jasno ukazuje na njihovu rutu prema Udbini. Kakvom crnom Splitu i Zadru. Istom rutom vraćali su se i Orlovi samo su oni namjerno pušteni i oni nisu niti gadjani. Opaska autora članka kako "srpski piloti nisu mogli neposredno da čuju upozorenja..."…

09. Mar 2025.Pogledaj

Nikola na: Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

@Sahin Nemam takve informacije, ali pretpostavljam da nisu.

09. Mar 2025.Pogledaj

Henri na: Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

Milane ma nisu ni blizu Zadra, ni kroz nikakve kanjone. Išli su najkraćom i najbržom mogućom rutom natrag iz BiH na Udbinu iznad teritorija kojega su tada kontrolirale snage VRS i SVK. To sigurno nije ni preko Splita, a ni Zadra. Slika (karta) jasno sve govori. https://ibb.co/gF30jK27

09. Mar 2025.Pogledaj

Sydious na: Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

@Nenad N. Paaaaaa, nisam bas 100% siguran - svakako da ima smisla, jer Turska je vojno neuporedivo najnaoruzanija i najmnogobrojnija medjutim, njihova takticka spremnost nije proporcionalna brojcanoj. Svakako da su napravili veliki tehnoloski iskorak, ali nivo i kvalitet obuke je disproporcionalan - cak i tako, bili bi jako neugodan protivnik ali na njih gledam kao…

09. Mar 2025.Pogledaj

markus1463 na: Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

Odlična vest! Napokon da AS ima u svom vlasništvu neki avion. Broj aviona koje koristi Air Serbia skoro identičan broju koju je koristio JAT u rekordnoj 1987.godini, kazem rekordnoj godini jer je ta godina po svemu bila najjj za JAT. Veoma moguće da će Air Serbia već ove godine dostići rezultate JAT-a te rekordne 1987.godine.…

09. Mar 2025.Pogledaj