BEG airport status
LYBE 1622:30 Z 140°06KT CAVOK 05/00 Q1027 NOSIG=
Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti Analiza za RV i PVO veoma uspešne 2019. godine / Foto: Ministarstvo odbrane

Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti

Magazin Ministarstva odbrane Srbije ‘’Odbrana’’ je u svom broju od 1. februara ove godine doneo intervju sa komandantom Ratnog vazduhoplovstva i protivvazudhoplovne odbrane general-majorom Duškom Žarkovićem. U tekstu ‘’Dugo čekana godina’’ analizirana je 2019. godina kao godina opremanja i obuka jedinica RV i PVO ali i poboljšanja standarda pripadnika Vojske Srbije.

Prema rečima prvog čoveka RV i PVO za „Odbranu“, za pripadnike ovog vida je protekla godina u svakom smislu bila izuzetna, kako što se tiče razvoja, povećanja operativnih sposobnosti, obuke, vežbi, opremanja tako i kada je reč o standardu. Na povećanje operativnih sposobnosti uticao je uspešan nastavak realizacije projekta MiG-29, jedinice su opremljene višenamenskim helikopterima H145M, Mi-17V-5 i borbenim helikopterima Mi-35M.

Glavno pojačanje borbenih mogućnosti RV i PVO u 2019. godini, desantno-jurišni helikopteri Mi-35M / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Takođe, general Žarković je istakao da na povećanje operativnih sposobnosti nije uticalo samo isporuka tehnike kao povećanje plata i primanja pripadnika RV i PVO, već i značajno poboljšanje uslova za život i rad na aerodromima i u kasarnama, izgradnja i adaptacija objekata infrastrukture i poboljšanje za uslova za smeštaj i održavanje ključnih vazduhoplovnih sredstava, sistema i opreme. On je najavio da će se opremanje sredstvima i sistemima nastaviti i ove godine što će dodatno doprineti povećanju operativnih sposobnosti.

Prijemom nove tehnike poboljšano je izvršavanje namenskih zadataka, naveden je primer lovačke avijacije koja je neprekidno obavljala kontrolu i zaštitu suvereniteta vazdušnog prostora u svim vremenskim uslovima. Komandant RV i PVO rekao je da nije bilo povreda vazdušnog prostora Srbije, da su praćeni civilni vazduhoplovi koji su preletali naš vazdušni prostor i prevozili opasan teret i da je tako svima pokazano da smo suvereni gospodari našeg neba.

Kineske izviđačko-borbene bespilotne letelice (novi termin u VS je daljinski pilotiran vazduhoplov) CH-92A biće isporučene ove godine / Foto: Michael Jerdev

U izvršavanju zadataka kontrole i zaštite neba učestvovale su, osim lovačke avijacije, i jedinice vazdušnog osmatranja, javljanja i navođenja, raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva uz podršku tehničkog sastava. Uvođenje u upotrebu većeg broja vazduhoplova omogućena je kvalitetnija obuka pilota koja je realizovana pored izvršavanja redovnih zadataka. U ovoj godini, kako je podsetio general, biće nastavljena realizacija treće faze projekta MiG-29 (tj. modernizacija, prim. autora) ali i opremanje savremenim raketnim sistemima kao i daljinski upravljivim vazduhoplovima.

Isporukom helikoptera H145M, Mi-17V-5 i Mi-35M značajno je podignut operativnih sposobnosti vida pre svega iz prve misije vojske ali i uslova za izvršavanje zadataka treće misije, odnosno pomoći civilnom stanovništvu u slučaju prirodnih katastrofa i elementarnih nepogoda. General Žarković istakao je i uvođenje u upotrebu domaćeg školskog aviona za početnu obuku Lasta, čime su u potpunosti obezbeđeni uslovi za realizaciju letačke obuke, pre svega kadeta Vojne akademije ali i za održavanje trenaže naših pilota. Nabavke nove vazduhoplovne tehnike pratilo je i opremanje savremenim sredstvima za opsluživanje letenja.

Novi hangar u Nišu sa novim helikopterima H145M / Foto: Ministarstvo odbrane

Kada je reč o radovima na infrastrukturi koje su poboljšale život i rad ljudi u jedinicama, pomenuta je izgradnja novog hangara u Nišu za smeštaj helikoptera 119. mešovite helikopterske eskadrile, dok je na aerodromu ‘’Morava’’ izgrađen sistem svetlosnog obeležavanja a rekonstruisana je i poletno-sletna staza. Trenutno se radi na nadstrešnici za smeštaj aviona MiG-29 u sastavu stalno zadejstvovanih snaga u sistemu PVO.

U intervjuu je bilo reči i o velikom broju vežbi na kojoj su tokom 2019. učestvovali pripadnici RV i PVO a istaknute su tri ključne vežbe međunarodnog karaktera, ‘’Air Solution’’ sa RV Rumunije, BARS sa Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije kao i ‘’Slovenski štit’’ takođe realizvanoj sa ruskim kolegama. Veoma značajno je bilo raketiranje i bojevo gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru na poligonu ‘’Šabla’’ u Bugarskoj. Na svim ovim vežbama prikazan je visok nivo obučenosti i osposobljenosti za izvršavanje i najrazličitijih složenih zadataka. Veoma visoko je ocenjeno i učešće RV i PVO na obeležavanju Dana pobede u Nišu kao i Dana oslobođenja Beograda u Drugom svetskom ratu.

Odgovarajući na pitanje o obuci, general Žarković rekao je da je protekle godine izvršena preobuka dela ljudstva na helikoptere H145M, Mi-17 i Mi-35 a petorica naših pilota je na avionu MiG-29 završila naprednu obuku u Rusiji. Deo pripadnika jedinica za protivvazduhoplovna dejstva završio je preobuku za upotrebu raketnih sistema koji će biti uvedeni u upotrebu početkom ove godine. Realizovana je i preobuka i u našoj zemlji, takođe na lovcima MiG-29 ali i na jurišnicima Orao. Što se tiče modernizacija, osim već spomenutih radova na 29-kama, spomenuta je i prva faza modernizacije Orla, osavremenjavanje raketnog sistema za PVD Kub a stvaraju se uslovi i za modernizaciju aviona G-4.

RV i PVO ima potrebu za obnavljanjem kadra, naročito pripadnicima vazduhoplovno-tehničke specijalnosti / Foto: Ministarstvo odbrane

Poslednja i neizbežna tema intervjua bio je i životni standard pripadnika RV i PVO koji je na predlog Generalštaba unapređen merama Ministarstva odbrane, između ostalog pre svega kada je reč o primanjima na osnovu specifičnne službe, kao što su letačka, vazduhoplovno-tehnička i tehnička. Time je priznat poseban doprinos ljudi održavaju i upotrebljavaju složene borbene sisteme, komandant RV i PVO je izjavio da su ljudi sada zadovoljni kao da je siguran da to može uticati na buduće generacije koje razmišljaju da konkurišu za Vojnu akademiju ili Srednju stručnu vojnu školu što je važno jer, kako je istakao, RV i PVO ima potrebu za obnavljanjem kadra.

Osvrnuvši se na stanje kadra u RV i PVO, general Žarković je rekao da je prošle godine RV i PVO posle dužeg vremena dobilo podoficire koji su se baš za potrebe ovog vida četiri godine školovali u Srednjoj stručnoj vojnoj školi. General je dodao da u današnje vreme primanja u vojsci ne mogu da se izjednačavaju sa onima u privredi posebno kada je reč o najtraženijim zanimanjima ali je konstatovao i da je tako i u najrazvijenijim zemljama. Trenutno se, s obzirom da RV i PVO prima novu tehniku i priprema se za organizacijske promene, radi na pronalaženju modaliteta dalje popune, posebno licima za ključne dužnosti u vazduhoplovno-tehničkoj specijalnosti.  

Komentari

M

Stvarno treba izbaciti neukost i primitivizam iz VS

Kojoj strucnoj osobi moze na pamet pasti vizija poput termina

– DPV – daljinski pilotiran vazduhoplov
– DUV- daljinski upravljiv vazduhoplov

Shvatam kako DUBS ima smisla, ali ako kriptografija vec postoji kao opste priznata metoda ovakav vid primitivizma vec prelazi granice svakog ukusa, izmedju ostalog apsolutno nema veze sa TT karakteristikama.

Od pocetka upotrebe BPL jedan od vitalnih sistema koji utice na bezbednost tokom misije je “autonomni let bez kontrole operatera“.Ako sistem nije integrisan, moze se srusiti zbog raznih ogranicenja bilo gde u sosptvenom ili tudjem VAP.Takodje u civilnoj upotrebi 90% dronova posle gubitka signala sa operaterom spusta se kontrolisano – nece nastaviti let ili nekontrolisano prizemljiti.

Sad sve napomenuto ima mnogo smisla kad se spominje tehnologija sa kraja 1960′ gde postoji FBW, t.j. asistencija analognim sistemima koja evoluira u autopilota.

Danas vestacka inteligencija “AI“ pored ocitavanja senzora i kontrole vitalnih sistema vazduhoplova moze uz pomoc mreznog adaptera pre ulaska u opasnu zonu samostalno odrediti idealnu putanju za zavrsetak misije, u zavisnosti od namene vazduhoplova odrediti putanju za najbezbedniji izlazak iz opasne zone.

Nadam se takodje su upoznati kako jedna od karakteristika vazduhoplova koji je u rezimu “autopilota“ jeste samo odasiljanje video signala ili prosledjivanje lokacija “uocenih anomalija“.

Odgovori

@Mig-29
Svim tim vazduhoplovima u jednom trenutku moze operater preuzeti komande i promeniti plan leta. U tom smislu iako nezgrapan izraz DPV ili DUV dobija smisao. Plus BPL koje se nabavljaju ce biti upravljane sa zemlje pa je mozda naziv u skladu sa time. Medjutim i taj nezgrapan naziv nije razlog da nekoga nazovete neukim i primitivnim.
Probajte Vi da recimo UCAV prevedete na srpski jezik a da naziv ne bude rogobatan. Recimo: Bezljudsko Borbeno Vazdusno Prevozno sredstvo.

Z

Po najavama Vučića, 17og ovog meseca Šojgu tokom posete Srbiji donosi „nešto“ sa sobom a o cemu on zeli. Joj kad krenu sad hvalospevi i vristanje portala o panici u natou 😂Pretpostavljam da se radi o celih 6 Pancira napokon. Sumnjam da ce modernizovani tenkovi i brdm-ovi biti u istom avionu s njim.

Odgovori
Z

Mali ispravak, tipfeler… *o cemu on ne želi

M

6 Pancira nije nista kao odbrana zemlje bilo koje velicine, i vise je za trening i osposobljavanje kadra. Spori pocetak obnove, takoreci.

Ali ako nastave recimo da dodaju po sest svake ili svake druge druge godine onda sam za! To bi trebalo da bude plan, inace nema smisla!

Z

Miloš77
Slazem se s tobom. O tome sam pisao vec u nekim ranijim komentarima. To je premalo jer s tim se dubinski ni Batajnicu ne moze pokriti a kamoli nesto vise i jos s tim brojem. Za obuku opet sasvim dovoljno. Slazem se kad kazu da je to veliki korak napred u odnosu na sadasnje stanje i da je bolje od svega sto susedne zemlje imaju ali opet.. tesko mi je poverovati da nije bilo fin sredstava za bar jos toliko ili da ih Rusi ne proizvode dovoljno brzo. U svakom slucaju, bit ce zanimljivo videti o cemu se radi i u kojoj kolicini.

G

6 pancira sa sadasnjim pvo sprecava bilo koju zemlju u nasem regionu da izvrsi agresuju na srbiju avijacijom. Jedini nacin da se srbija ugrozi je da to uradi amerika ili nato. Nada strategija odneane protiv nato je diplomatijom. Ako nas oni opet napadnu nece nam pomoci 1000 pancira.

A

@Gambi
Postojeca PVO je bila vise nego dovoljna za odbranu od bilo koje potencijalno agresivne zemlje u regionu zbog tehnickog sastava njihovih RV i naoruzanja koje poseduju.

U principu, Milos je dobro rekao. Ovo je(nadajmo se) vise pocetak usvajanja takve vrste tehnike, obuke, sasvim ok.
Pozitivno u svakom smislu.

P

@ Zoran Vu Najverovatnije ce i taj Pancir biti u takvom broju koji je potpuno zanemarljiv za jednu ozbiljnu vojsku, a dovoljan da nasi politicari mogu da se hvale.
U svakom slucaju je to sa Pancirima bolji PR potez od raubovanih MiG-29 koje“ce modernizovati na 4+ generaciju“, jer Pancir jeste dobro savremeno oruzje,za razliku od ovih krntija.

A

Do pre par godina unazad umalo da izgubimo svoju vojsku a sad je situacija daleko drugačija. U skladu sa mogućnostima nastaviti sa nabavljanjem novog i sofisticiranog naoružanja i poboljšavati status pripadnika Vojske Srbije. Ako se čuvaš i Bog te čuva. Pa da nastavimo da se čuvamo. Pozdrav za moju Srbiju i sve Srpske zemlje.

Odgovori
N

Vasi bar razmisljaju, mastaju, pricaju o tome.. nasi u RH niti rijeci o tome.

Odgovori
A

Postoji i druga strana. Kolika je penzija veteranima u HR? Koliko dobijaju ratni invalidi? Kolika je plata oficirima, kakvi su uslovi…..
Tu Srbija moze samo da se pokrije usima u odnosu na HR i da nas bude sramota.

Sa druge strane, brojcano, tehnoloski VS je tri klase ispred. Nek pise ko sta hoce, ne mogu ni da se porede nase oruzane snage direktno. Poenta price, nije sve samo crno ili samo belo. Obe organizacije imaju ogromnih problema i svoje prednosti i mane.
Obzirom na opste stanje institucija u drzavi, dobro je i da postoje iskreno.

a

Stalno se polemise da su nabavke male – simbolicne. Na prvi pogled to tako i deluje (6 Pantsira, 4 Mi35M, 5 H145M, 6 MIg-ova, 6 ili 2×6 BPL-ova i td) ali radi se o sistemima koji nisu do sada bili korisceni u VS. Za uvodjenje u upotrebu a u pogledu brojnog stanja ljudstva u VS, sasvim dovoljno za pocetak.
Problem je sto smo mi u svojim glavama stalno neka sila ili bi barem da smo spremni za klinc protiv neke sile. E pa drugari – nismo… Mali smo, siromasni, ostajemo ubrzano bez mladezi na svim poljima pa tako i u vojsci. Mnogo je vaznije stvoriti dobre radne uslove i primanja u VS pa na taj nacin zainteresovati mlade da se zaposljavaju i skoluju za VS i tako stvoriti kadar koji ce biti brojniji a potom dokupiti tehniku i oruzja. Sta nam vredi 5 eskadrila VBA ako imamo pilota i tehn. sastava za pola jedne?
Proces usvajanja novih tehnologija, pogotovo sofisticiranih i naprednih je dugotrajan i mukotrpan posao, ne ide to preko noci. Ovo tehnike sto se nabavlja je dovoljno da se uz naprednu obuku „preko“ stvore instruktori koji ce znanje prenositi na nove generacije kako pilota, tako i operatera BPL-ova, tehnickog sastava a zatim ako smo kadri industrijski, citaj finansijski to da ispratimo, kupovati vece kolicine koje ce zadovoljiti procene vojnog i drzavnog vrha o potrebama istog.
Za malu zemlju teritorijalno sa malo stanovnika kao nasa, neobicno je vazno da se uzima optimalan broj tehnike i oruzja kojim ce baratati vrhunski obuceni vonici i iskoristavati istu maksimalno i poznavati je kao svoj dzep a opet da se ima sredstava da se ono sto se poseduje i vrhunski odrzava a ne da bude „na papiru mrtvo slovo“.
Da nikad vise ne budemo u situaciji da vadimo avione sa livade koji su potrosili 500-600 sati naleta za 10-12 godina upotrebe pa trunuli 23 godine napolju. Da se hvalimo kako nam Gazele, Super Galebovi i Orlovi bez obzira na godine „imaju jako malo sati naleta“… Pa to dovoljno govori o kvalitetu obuke za njihova veka. Orudje koje se pazari treba da se izlize i izraubuje od upotrebe za rok koji je predvidjen a ne da pri kraju svog veka bude kao novo – onda je obuka bila losa i nedovoljna. Takva vrsta ustede je jalova rabota…
Ako MIG (Orao, Galeb, sutra YAK, JF17…) za 10 godina napravi 700 sati a voze ga 3 pilota, to je 20-25 sati naleta godisnje. Svaka cast simulatorima ali takav pilot nije vrhunski obucen – moze da prica ko sta hoce… Prosle godine smo imali na Sabli gadjanje iz Strele 2M posle 15 godina!!! a ispaljivanje raketa iz 29-ki posle 8 godina!!! Ako cemo praviti takve razmake u bojevim gadjanjima – ni ne treba nam RV i PVO.
Vojska male drzave treba da podseca na jazavca medojeda: mali ali prgav, srcan i nezgodan pa ga i veliki predatori zaobilaze jer nije lak zalogaj – ume da ujede i povredi…

Odgovori
p

Sva navedena sredsva su visoko automatizovna i mali broj ljudi je potraban da bi se njima upravljalo-koristilo. Za sve sto ste nabrojali treba svega oko 60ljudi. Dakle i da imamo po sto puta vece kolicine ima ljudstva, naravno -podrazumeva se – treba da se obuci ali obuke ne traju beskonacno posebno one pocetne za osnovnu upotrebu, mada se covek uci dok je ziv.

Time pada u vodu corak da imamo malo ljudstva za takva sredstva, naprotiv za takav sredstva imamo i previse ljudi a imamo malo ljudstva za manje automatizovana sredstva a ona cine vecinu u VJ a u nekim vidovima kao sto je RV i VO je to cak i nebitno jer je valjda bitnije da vojnik ili podoficir ili oficir budu na operativnom sredstvu koje radi nego da kose travu u nedostatku sredstava sa kojim bi mogli da rade i konstatno se obucavaju….

Sto se tice Srbija mala – veca tri puta od Jermenije koja je bolje naoruzana od nas, veca je 125 puta od Singapura, nekoliko puta od Izraela itd…

Srbija je mala samo kod onih kojima je u glavi 90.000kvm+ malo. A na bazi cega je malo ne znaju ni sami.

Dalje nismo siromasni da ne mozemo imati vojsku bolje opremljenju od Jermenske a imamo potencijale da budemo ekonomski jaci od mnogih manjih zemalja koje su ekonomski jace sada od nas samo to treba neko i da sprovede promene a ne samo da se kuka kako se ne moze…

Koja je svrha dobro placenog vojnika kao vozac, nisandzija ili komandir koji ce da kosi travu jer mu tenk kojim je zaduzen ne moze da se koristi jer nije mu odradjen remont a o modenrizaciji da ne pricamo….

Da bi postao jak prvo moras da budes jak u glavi i bez kukanja i evnusenja na sve strane jer to ne pomaze…

Pricanjem da si mali i siromasan sigurno neces postati jaci i bogatiji to se postize delima i radom a ne medju ostaloga vestackim dizanjem plata u javnom sektoru – tako se nikada nista nista ne postize…

Zna se gde prvo trebaju plate da idu na gore a da bi tamo isle na gore manje treba na primer onih koji u muzeju kupe sluzbeni auto da se dovezu do kuce ili u kancelariji u opstini sede po ceo dan da bi docekali 15h, dakle manje lendova, manje korupcije i takodje manje poreza i haraca…

Da bi za vojsku bilo vise para, manje fontana, manje sluzbenih automobila itd…spisak gde se bacaju pare je beskonacan a ni bolnica, ni vrtica ni vojske nemamo a duguje se 27+milijardi eura….

Za 27+ milijardi eura ova drzava da se imalo pameti gde da se trose pare je mogla da se preporodi i da je takvi kao ti kojima je siromasna i mala ne prepozanju.

Niti smo mali, niti smo siromasni niti nam trebaju drugi da bi svoje probleme resili. Treba nam volja i pozitivan duh za pocetak.

B

@Peruni
Potpisujem od prvog do poslednjeg slova.

a

@peruni

1. Za sredstva koja sam nabrojao treba mnogo vise od 60 ljudi za upotrebu i odrzavanje.

2. Zaista ne bih da budemo pandam Jermeniji koja je pod ruskom kapom skoro kao u SSSR-u. Porediti nas sa Singapurom i Izraelom je neozbiljno.

3. Nigde (i nikom) ja „ne kukam“ i takodje smatram da mozemo i trebamo da imamo dobro opremljenu vojsku tako da tu kucas na otvorena vrata.

4. Naravno da nema svrhe da dobro placeni vojnici kose travu a tenkovi stoje neremontovani (mada sam se ja fokusirao vise na RV i PVO) ali je isto nebulozno imati gomilu skupo placene tehnike a nemati obucenog ljudstva koje ce da je koristi. Jos je veca glupost obucavati ljude za rad sa sofisticiranom tehnikom a da imaju male plate – odose oni prvom prilikom iz sluzbe.

5. Precizno sam napisao da razvoj vojske mora da prati privredna moc drzave. Vestacki jake plate nemaju efekta na duze staze.

6. Meni Srbija nije mala povrsinom – daleko bilo. Odnosim se domacinski prema njoj kao i svojoj imovini. To ko je pokrao Srbiju i sta bi bilo kad bi bilo nije bila tema mog posta. Ja pisem o sadasnjem vremenu i buducnosti. A da nismo siromasni i beda, ne bi 35000 ljudi godisnje napustalo Srbiju, mahom mladih ljudi. Mnogi od njih bi ostali mozda u sluzbi VS. Ko je zaduzio i pokrao Srbiju, nadam se da ce jednom odgovarati…

Dakle, ne znam gd si ti izvukao da ja „kukam i evnusim okolo“. Nisam to cinio ni na ratistu kao pripadnik Specijalnih jedinica VJ pa sto bih sada… Od mog zapazanja da nam treba visoko obucena vojska sa maksimalnm poznavanjem opreme koju koristi – ti mi pises sta je sve moglo da se nije pokralo 27 milijardi… Ziv ti meni bio ;)

П

@Peruni

Не знам како сте дошли до бројке од 60 људи за сва та средства. Набављено је 14 нових хеликоптера, њихов летачки састав је 33 људи. Како сви они раде у сменама а морају да имају слободне дане, годишње одморе, људи су па оду и на боловање треба имати бар по двојицу за свако место, то му дође око 60 летача. Преко овог вам треба и земаљски технички састав па се тако бројка већ пење на стотињак људи. Стиже 6 Панцира, за њих ти у једној смени треба тридесетак људи, а опет за такво средство треба да буде омогућен вишедневни рад тј. већи број људи. Стижу и песпилотне летелица, требају оператери за њих а захтевају и неко одржавање тј. техничко особље за то. Преко овога треба рачунати да и командни кадар треба обучити да сврсисходно користи нова средства. Све у свему лако се дође до цифре од пар стотина људи који треба да прођу обуку да би се ново придошла средства могла правилно користити. Наравно повећан је број авиона МИГ-29 па се и ту обучава читав спектар људи од пилота до авиомеханичара. Tреба узети у обзира да човек који је специјалиста за електронику неће одржавати мотор па плус оружари….

p

@Alexanto @Падобранац

1. Broj ljudstva je dat za osnovnu upotrebu za tehniku koju je pobrojao Alexanto (6 Pantsira, 4 Mi35M, 5 H145M, 6 MIg-ova, 6 ili 2×6 BPL-ova)

Detaljnije o broju ljudstva za raznu tehniku, pratecim vozilima i osoblju imali ste i drugim u mojim pisanjima ovde i drugde. Nema potrebe da se stalno ponavljam koliko tacno u raznim uslovima i smenama i slicno ljudstva moze da ulazi za neki tip srestva i koliki je broj za opsluzivanje itd. dat je broj za osnovno koriscenje to ne sprecava detaljnije razglabanje ali pisati da ljudstva nema za Pancir koji zahtva jako mali broj da bi upravljao sa njim u jednoj smeni a u MO ima oko 28000 ljudi je smesno. Bez problema 200 pancira moze biti korisceno nije problem ljudstvo koje ce se preobuciti i obuciti za njega vec nedostatak tehnike je broj jedan problem kod nas. A obucavati ljudstvo za tehniku koju neces kupiti ili nemas bi tek bio problem – cemu to?

Mozda komandni kadar da PRVO smestimo u sredstva borbene tehnike kao operatore ionako ga imamo koliko oces da upravljaju papirantim brigadama….Da bolje razumeju cime ce da komanduju a ne da tavore po kancelarijama…

Da se dotaknem opet odrzavanja-za mene barem bitna stavka:

1.Odrzavanje se sprovodi – dnevno, mesecno, osnovno odrzavanje, prema km, prema radnim satima, medjuremonti, remonti, prema stanju itd., svako sredstvo ima propisano prvo od proizvodjaca kako i sta.
Dalje, kompkleksno odrzavanje koje se ne sprovodi direktno u jedinicama radi se u specijalizovanim ustanovama koje imaju potrebne kadrove i ljudstvo. Tako na primer nece trebati ako bi radili remont M84 ljudstvo u jedinici koje ih koristi za tu namenu a sa druge strane jedan broj ljudi osposobljen za remont tenka M84 radi ce remont svih tenkova tog tipa koje posedujemo pa se ne moze recimo rasporedjivati na jedan tenk koliko ljudi dodje vec koliko dodje na sve tenkove. Itd pisano je sa moje strane i detaljno o odrzavanju razlicitih sredstava, ceni kostanja po satu za upotrebu, problemima i kako ih resiti i PREDUPREDITI i mnogo sta sto drugde ne mozete procitati…

3.Nova automatizovana sredstva uglavnom imaju razne senzore koji daju informacije o stanju odredjenih sklopova i podsklopova tehnike sto odrzavanje cini jednostavnije i lakse. Koji od vazduhoplova sada kupljenih/debijenih ima FADEC a koji nema na primer, kolika je cena leta po satu, koliko kosta gen. remont i ko ce da ga sprovodi, koliko kosta motor itd.?

4.Uz odredjena naoruzana sredstva idu i odredjena prateca vozila od kojih je najbitnije i najcesce vozilo za pretovar municije i/ili raketa, vozilo za prevoz goriva, pokretna radionica i vozilo za izvlacenje. Nijedno od njih nije direktno bitno za jedinacnu upotrebu pojedinog sredstava ako ima na sebi pocetni b/k ali je bitno za stalnu i kasniju upotrebu – pisano i o tome. Ali kao i kod odrzavanja u specijalizovanim ustanovama odredjeni broj vozila ce opsluzivati veci broj vozila u jedinici, tako na primer tenk za izvlacenje 1 na jedan bataljon tenkova moze biti dovoljan a recimo cisterne sa gorivom i pokretne radionice su pak kod nas u nedostatku i nema ih dovoljan broj. Naravno da je potrebno ljudstvo i naravno da treba ali se to ljudstvo opet rasporedjuje na veci broj sredstava u zavisnosti od tipa i vrste sredstava o kojem pricamo ali to ljudstvo nije direktni korisnik borbenih sredstava koje opsluzuje.

Ljudstvo koje opsluzje i koristi dosta zastarela sredstva postoji i sada nema potrebe za novim vec za preobukama koje su sasvim normalne. Valjda cemo zameniti Strela-1 sa Pancirom i eto ljudstva, prebaciti sa Strela 1 na Pancire za pocetak.

Necemo valjda menjati perspektivnu Nevu – to nije sarkazam Neva je i dalje perspektivna uz pametno koriscenje i dalju modernizaciju i samo budale je mogu rashodovati a pre kod nas ce je prodati. Na kubu se isto nesto radi pa ni on nece biti za bacanje te Pancir ne treba da menja ni Kub niti to moze u tockaskoj varijanti. PVO sve i da imamo 100 pancira nikada dosta za razne slojeve….

Da pokusam da zavrsim ovu pricu, Srbija je mogla da kupi samo za pare date za cvrcklanje svega i svacega do sada za vojsku 60 pancira i to pozeljno veci deo u gusenicnoj varijanti jer kod nas blata, kise i snega ima dosta a ne vrsi se borba samo na asfaltnim putevima i time delimicno a solidno u odredjenim krajevima pre svega industrijskim i vojnim i nekim jedinicama od najveceg znacaja za odbranu(Valjevo, Cacak, Kragujevac, Kraljevo i Raska, Nis i Bujanovac, Krusevac, Beograd, Novi Sad-Subotica) da zastiti nebo nad njom(DELIMICNO ponavljam u odnosu na celu Srbiju), za njih ima i sada ljudstvo koje bi proslo preubuku i ljudstvo koje bi ih odrzavalo van gen. remonta a koji sigurni budite nece ni biti osvajan nizasta od ovako malog broja sredstava koje cvrckamo.

Danas VJ opstaje uglavnom sa tehnikom za koju ima sposobnost gen. remonta ili njegovog sprovodjenja u vecoj meri, da nije toga davno bi sve otislo u vodu a vi vidite sta od ovoga novoga bi moglo tako da se odrzava sa gen. remontom i ko ce i kako i po kojoj ceni da osvaja remont za cvrckanje od svega po par komada.

SFRJ-SRJ je na primer planirala osvajanje gen remonta motora za MIG-29 zato jer je predvidjano da se vrsi nabavka preko 36 aviona tog tipa, koji remont sada da osvajamo ako svega ima po malo.

Zato ste u mojim ranijim pisanjima imali zdravorazumski predlog o kupovini 36-48 JL-9G i osvajanja remonta za motor toga aviona i odredjene delove uz kupovinu ili posedovanje eskadrile od 14-18 aviona koja bi bila nosilac borbe da li je to modernizovani MiG-29 ili 35-ca ili Su-30 ili JF-17 nije ni bitno. Saradnjom sa Kinom moze se doci i do 5 generacije aviona pod povoljnim uslovima sto nije moguce u saradnji sa Rusijom ili drugim drzavama, da zamislite srpske pilote u avionima 5 generacije 2025…
Sve se moze ali mora da se ima PLAN i da se predvidjaju unapred neke osnovne stvari a ne sbrda sdola….

Kada troskovi krenu da jedu nakon koriscenja prvobitnih resursa ove nove uvozne tehnike a koju sami ne mozemo u potpunosti da odrzavamo zbog cvrckanja od svega po malo a dovoljno nicega i time ne osvajanja remonta ukljucujuci i Super Pume – Super Glupost pitacu drzavu sta onda?

Troskovi odrzavanja a time i upotrebe ce biti veci nego kupovina nove tehnike uz daleko unificiraniju flotu.

@Peruni
Vala za broj od 60 ljudi za odrzavanje sve ove tehnike ste bas lupili. Recimo primer odrzavanje 5 helikoptera Mi-17. U slucaju gasenja pozara, TiS i slicno treba vam minimum 10 tehnicara samo za posade (idu dva tehnicara po helikopteru). Prilikom pregleda vam treba i kontrola tih pregleda, znaci opet nekoliko tehnicari. Pa vam treba specijalista za elektro/radio/radarsku opremu jedno 5-6 ljudi minimum. Pa vam treba jedno 5 oruzara za borbenu upotrebu. I sve to bez deurstava u sluzbi traganja i spasavanja, nekoj pripravnosti i da su svi zdravi. Dodjemo do nekih 25-30 ljudi bez problema. A onda na to dodate 15-tak ljudi jer gornja cifra je broj koji mora biti na poslu a u vreme godisnjih odmora trecina otprilike ide na odmor. Eto nas na 40-tak ljudi. I to je prvi nivo odrzavanja. Drugi nivo, znaci povremeni pregledi, dize tu brojku na preko 50-tak . Ovo je prica samo za redovno opsluzivanje i odrzavanje 5 helikoptera bez logistickih jedinica (goriva, ubojna sredstva, skladista…). Na to dodate 30-tak pilota i eto nas na cifri od 100 ljudi. S tim sto ni ti tehnicari ne mogu tek tako da se pokupe na ulici kao i piloti jer moraju pored skola da zadovolje i odredjene zdravstvene kriterijume. Naravno dodate na to i ponekog doktora kao deo posade kada se ide u spasavanje i ponekog specijalca koji ce se spustiti sa dizalicom da spasi unesrecenog. I oni su potrebni za upotrebu helikoptera za ono za sta su kupljeni i namenjeni.
Za Mi-35M vam je malo manji broj ljudi potreban, kao i za H-145M. E sada na to dodajte posade i tehnicare za MiG-29, Pancir, BPL…

M

Srbija je Vojno neutralna zemlja Ona mora da ima svoj odbranbeni sistem Naravno naoruzava se koliko joj finansije dozvoljavaju U republici Hrvatskoj pa i Crnoj Gori je drugojacije nuh cuva NATO /samo da u datom trenutku ne budu Koletarna Steta/ Mi znamo da ovoj Alijansi nista nije sveto sem sopstvenih interesa U svakom slucaju molimo boga da to svo oruzije bude samo u magacinima a ne u upotrebi

Odgovori
P

@ Milovanov Srbislav Vasi zluradi i maliciozni komentari na racun NATO-a nisu realni.
Od svog postojanja do danas,NATO pakt je u svakoj situaciji bio garant sigurnisti svim clanicama.
Poslednji slucaj-obaranje Ruskog aviona od strane Turskog F-16 u Siriji – je jos jedan primer toga, sta znaci NATO pakt.
Cak i velika Rusija je patuljak u vojnom smislu u poredjenju sa NATO, i nisu smeli da odgovore vojno, iako je ceo svet video kako F-16 juri,i obara Ruski SU-24 a zatim ginu Ruski piloti i specijalci u helikopteru.
Zasto Vi mislite da Hrvatska i Crna Gora nisu isto toliko zasticeni clanstvom u NATO kao Turska?Pogresno i neopravdano.

A

Koliko mi je poznato vazduhoplovnotehnička služba u VS ne postoji, postoji tehnička služba. Poboljšan standard vazduhoplovnotehničke službe, zanimljivo. Na koji način?

Odgovori

@Aleksandar Ratković
Koliko mi je poznato plate (letacki dodatak) su podignute pilotima i letacima-tehnicarima. Ostalima nisu, odnosno jesu u onoj meri u kojoj i ostalim pripadnicima VS.

z

Da su ranije poslušali pametne savete pojedinaca, ne bi sada bila ovakva situacija..već malo bolja. Ali nije to samo u Vojsci problem.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Milovanov Srbislav na: [INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 10 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

BB Vasa ideja je vrlo interensatna Ali moram vam reci da nama kad je GA upitanju mi u srbiji imamo preko dvadeset vazduhoplova visoke kategorije /cesne setejsn falkona 900 / i to skoro nove Priznacete da za jednu malu Srbiju to je vise nego dovoljno Sto se tice Klipnih jednomotornih i dvomotornih vazdukoplova posedujemo preko…

15. Feb 2020.Pogledaj

Milovanov Srbislav na: SEAS 2020 – Najveća vazduhoplovna konferencija u regionu 19. i 20. marta u Beogradu

Svaka cast Ovakve konferencije su potrebne i u drugim privrednim granama Pogotovo tamo gde su zastupljena najnovija tehnoloska dostignuca kao sto je u vazduhoplovstvu Jedna mala sugestija Vidim da u ovoj najavi ucesnika nepominjete Privrednu Komoru Srbije kao ucesnika ili sponzora Mislim da bi trebali ovu moju malu sugestiju uzeti u obzir Ako ste vec…

15. Feb 2020.Pogledaj

Petar Vojinovic na: Vijetnam najverovatnije nabavlja školsko-borbene avione Jak-130

Dušane, Vreme je da malo pauzirate odgovore svim učesnicima u diskusiji. Odmorićete par nedelja. Kad se vratite odgovaraćete svima kojima želite u jednom komentaru, ne pojedinačno svakom učesniku u diskusiji. Hvala na doprinosima do sada i razumevanju.

15. Feb 2020.Pogledaj

Tzv stručnjak na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Poraz bitke da se smanji sezonalnost na Jadranu

Ovo je istina malo tko da ne odleti negdje nakon sezone, i sad se zapitajte zašto baš nakon sezone Jer je to jedino vrijeme kad mogu Božić ipak žele provesti s obitelji A ostatak je građevinski radovi, promjena opreme, uređenje apartmana, bojanje, itd a na obalu nema Ikea , pa je sve koncetrirano u većim…

15. Feb 2020.Pogledaj

Pavle na: Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

Dakle, rat je izgubljen za Japan padom a bombe na Hirosimu, u trenutku. Onih milion vojnika koje je imao Japan na kontinentu su se posle suncanja vratili kuci? Hoce li iko sa najcitiranijeg portala da ogranici lupetanja ovog .P.D. Ili da se uci istorija, vojne vestine na svim nivoima po njemu? I ne samo to...

15. Feb 2020.Pogledaj

Send this to a friend