[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Defile povodom Dana nezavisnosti Severne Makedonije: Delimičan uvid u makedonska policijska i vojna sredstva
Od 9 prikazanih letelica, tri su bile policijske. Bili su to helikopteri AB.206B-2, AB.212 i Mi-171E / Foto: Dragan Cvetić

Defile povodom Dana nezavisnosti Severne Makedonije: Delimičan uvid u makedonska policijska i vojna sredstva

Makedonija 8. septembra slavi Dan nezavisnosti. Državni praznik od 1991. godine kada je održan referendum za nezavisnost na kome je više od 95,5 procenata glasača odlučilo da Republika Makedonija napusti raspadajuću jugoslovensku federaciju. Na ovogodišnjoj proslavi je, između ostalog, u centru Skoplja održana skromna parada makedonskih vojnih i policijskih snaga.

Najzanimljiviji aspekt defilea počeo je paradiranjem najelitnijih jedinica potčinjenih Ministarstvu unutrašnjih poslova (MVR) čuvenom ulicom 11. oktobra kao i ispred makedonskog parlamenta. Tako su javnosti prikazane jedinice i vozila koja pripadaju Odseku za specijalne policijske operacije (OSPO), tačnije pripadnici i oprema sledećih jedinica: Jedinice za specijalne zadatke ‘’Tigar’’, Jedinice za brzo raspoređivanje, Posebne jedinice za podršku, i najmlađe jedinice MVR promovisane 31. decembra 2019. godine, Interventne policijske jedinice koja je zamenila već rasformiranu zloglasnu i nemilosrdnu Jedinicu za prvi odgovor i intervenciju ‘’Alfa’’.

Tehnika jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova / Foto: Dragan Cvetić
Ambulantno vozilo M1100 koje su donirale SAD/ Foto: Dragan Cvetić

Na elitnoj policijskoj prezentaciji prikazana su tri ešelona koga su činili pripadnici jedinica specijalnih snaga, zatim 8 izraelskih oklopnih transportera Rafael Wolf 4×4 u dve verzije, pri čemu su 4 vozila bila naoružana daljinski upravljivim borbenim stanicama; zatim 6 oklopnih transportera Thyssen-Henschel TM-170 Hermelin 4×4 naoružanih kupolama sa mitraljezima PKT kalibra 7,62 mm, iza njih su bila 4 terenska motorcikla 4×4, 4 džipa Toyota Land Cruiser za specijalne operacije, i 8 policijskih konfigurisanih kombija Fiat Ducato. MVR je pokazao i neka druga vozila koja takođe redovno koristi, iako je zvezda policijskog defilea bio njihov najnoviji deo specijalne opreme – ambulantno vozilo AM General M1100 donirano od Sjedinjenih Država, ofarbano u pustinjsku šemu.

Ešelone makedonske armije predvodio je ešelon pripadnika Bataljona za počasti / Foto: Dragan Cvetić

Armija Republike Severna Makedonija (ARSM) iskoristila je defile da prikaže 7 ešelona koje je predvodio ešelon sa zastavom koga su činili pripadnici Bataljona za počasti potčinjenog Generalštabu. Ostalih pet ešelona predstavljali su specijalne jedinice potčinjene Komandi za operacije i integralni su deo Bataljona vojne policije, Izviđačko-obaveštajnog bataljona i Bataljona specijalnih snaga.

Tehnika koja pripada Armiji Severne Makedonije, u prvom planu vozila Otocar Cobra/ Foto: Dragan Cvetić
Kamioni Iveco 90.17 sa haubicama M101A1 kalibra 105 mm / Foto: Dragan Cvetić

ARSM je iskoristila ovu malu paradu da pokaže par visokomobilnih oklopnih vozila Otocar Cobra 4×4 nakon kojih je usledilo 6 turelama opremljenih oklopnih transportera TM-170 i 6 turelama opremljenih vozila AM General High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV). U koloni vojnih vozila je takođe prikazan par vozila HMMWV konfigurisanih za misije osmatranja i prikupljanja obaveštajnih podataka, dva vozila za dekontaminaciju Ford Heavy Duty 4×4 kao i 4 kamiona Iveco 90.17 koji su vukli haubice M101A1 (M2A1) kalibra 105 mm. Zvezda vojne parade je međutim bio jedini makedonski vojni transporter tenkova BMC 8×8 koji ima masu od 120 tona i koji može da nosi 70 tona. Ovo impresivno vozilo je na ulicama Skoplja pokazano prvi put široj javnosti, od kako ga je aprila ove godine Turska donirala.

Pet od 6 armijskih letelica koji su proleteli iznad Skoplja / Foto: Dragan Cvetić

Skromna vojna parada daje posmatračima veoma ograničen uvid u makedonska policijska i vojna sredstva. To je nažalost bio i slučaj sa vazduhoplovnim aspektom priredbe u kome je prikazan prelet 9 letelica: policijsku helikoptersku trojku su činili Agusta-Bell AB.206B-2 (registracije MAP-7750), AB.212 (MAP-7751) i Mi-171E (MAP-7710); i doprinos armije sa dva helikoptera Mi-17 (evidencijski brojevi 302 i 303), jednim Mi-8MT (307) i jednim Bell 206B-3 (402), plus par školskih aviona Zlin 242L (103 i 104).

Objavljene fotografije su sa proba parade koje su održane prošlog vikenda.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Va

Šta je ovo kukala im majka.koja beda brukaju se

Odgovori
Dr

Pa sta ce, provozali su deo onog sto imaju. Meni je iskreno zao sto nemaju daleko vise i nadam se da ce u buducnosti imati vise jer ipak mi sem njih i Crnogoraca nemamo blizih.
A Makedonci su bas u nezgodnoj situaciji, bez obzira sto su usli u Nato, sa jedne strane Grci, sa druge Albanci i sa trece Bugari. Sve tri strane im osporavaju nesto. Kad cujem kako ih Bugari ucenjuju na svakom koraku po pitanju EU i slicno, dao bih im i nuklearnu bombu da imam.

Mi

Pitam se što nisu leteli Mi-24.
Nedavno su remontovani.

Odgovori
Jo

Mislim da nije uradjen remont do kraja.

De

Haubice su iz drugog svijestkog rata

Odgovori
Ž

Dead1

Да, а С. Македонија је набавила замену, 18 турских хаубица Боран. Процењена цена је око 6,4 милиона евра.

Cr

Laka haubica, 105 mm. Dizajnirana za sukobe u urbanom okruzenju.

Yo

Odokativno, deluje kao da ridaju za nečim iz našeg proizvodnog asortimana…
Niko u najbližem okruženju, osim nas, nema interesa da Sev. Makedonija ima čime da odvrati – što otvara vrata za mnogo bliskiju saradnju u budućnosti…
Zarad prijema u EU su pristali na promenu imena, a Bugarska ih sada primorava i na odricanje od sopstvenog jezika…

Odgovori
St

Sta bi smo mi mogli da im ponudimo a da je u skladu sa NATO standardima? Samo nemoj da kazes NORA-u, da im je to trebalo, kupili bi do sad haubicu tog kalibra.

Sr

@Stojko @Yoda
Kupili su lako naoruzanje, Srbija im moze ponuditi svasta, samo oni slabo kupuju jer nemaju novca.

Th

@Srbofil
Da nemaju novca izabrali bi jeftini LAZAR a ne skupe STRYKERe.
To lici na paradu snaga unutrasnjih poslova.

Po broju civila se vidi da se Makedonci ne „pale“ na oruzje.
Mora da su to turisti iz neke severne drzave. LOL

Sr

@Thomas H.
Pogledajte samo koliki je vojni budzet rep. S. Makedonije, a koliki je nrp. nas. Ne znam cemu takvi komentari?

ma

@Thomas H.
Po kojoj logici bi birali „jeftini“ LAZAR? Mogli su onda kupiti i Ladu Nivu, ona je još jeftinija?!?
Stryker je prvenstveno IFV – borbeno vozilo, LAZAR Je deklariran kao MRAV – oklopnjak. Mogu jedan i drugi preuzeti drugu ulogu ali može onda i protuavionac na Hilux, zar ne?
Očito su planirali borbeno vozilo, sumnjam da je netko listao kataloge i rekao gle LAZAR mi je baš lijep ali Stryker ima bolju muziku.
A kada su se odlučili šta hoće onda su i tražili najbolje za svoje pare, a ne uzeti najjeftinije.

Th

@Srbofil/max
Trebao sam napisati „jeftiniji od STRYKERa“.
STRYKER nije IFV nego ICV. Imas Wikipediju.
Bataljon za obaveze prema NATO. Potrebe Amerikanaca.
Verovatno ce dobiti veliki popust i donacije u vidu nekoliko
OSHKOSHa JLTV. Sledeci moguci izbor.
Da su uzeli PATRIA AMV platili bi punu cenu za nesto sto njima
ne odgovara. Zamena BTRova (moja prepostavka).

Na LAZARu ima vec „protivavionac“ (3x20mm Kerber).

Al

@Thomas H.

Oni nemaju para, zato Strajkere dobijaju kroz program SAD…

Dr

@Stojko

A otkud vi znate da im ne trabaju haubice 155mm? Mozda nemaju novca za njih, mozda ne zele da odrese kesu pa koriste ovo sto imaju?
Mislim malo vam je cudna logika, treba im nemodernizovana vucna haubica 105mm (iz drugog svetskog rata takoreci), a ne treba im haubica 155mm samohodna, maksimalno automatizovana. Haubice 155mm koriste i najmocnije vojske sveta, kamoli da takvo orudje nije potrebno jednoj Makedoniji…
Kao sto Srbofil napisa, imam Srbija stosta da im ponudi, pa i Noru zasto da ne.

@max

Ne postoji Stryker IFV. Postoji ICV, RV, MGS, MC, CV, FSV, MEV, ATGM, NBCRV. Makedonci verovatno dobijaju ICV sa 12.7mm a to je borbeni taksi (kao i sva ostala slicna vozila). Takva vozila nemaju sta da traze na prvoj liniji, da prate tenkove u napadu i slicno. Takva vozila su pre svega namenjena vojskama koje treba da prevale desetine i stotine kilometara po pustinjama Bliskog Istoka i Afrike, gde im jedinu pretnju predstavljaju mine, neki zalutali vojnik sa RPG-om ili automatskom puskom u ruci.
Kazete “kada su se odlucili sta hoce, onda su i trazili najbolje za svoje pare“. Stryker je daleko od najboljeg vozila, spada medju najslabije oklopljene tockase. Ima zastitu od 14.5 sa cela i 7.62 sa bokova. Cak i Lazar ima bolju zastitu sa cela nego Stryker, jaci motor i skoro 3 puta je jeftiniji od Strykera (doduse Makedonci ce Strykere platiti 2,5 mil evra po komadu, kao dva Lazara, a ostatak ce pokriti Amerika kroz FMS).

Bo

Max
Sama tezina vozila ti kaze i stepen zastite. Strajker 16 tona, Lazar 24. Strajker sa strane busi 7,62 zrno od volfram karbida, Lazara ne.

Go

Oplaka

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor