Portparol, mladost, snaga i inspiracija srpskog ratnog vazduhoplovstva, pilot u penziji Boriša Mandić, juče je organizovao ispraćaj svom kolegi lovcu-presretaču MiG-u 21. Pomoć u organizaciji Mandiću pružili su (logično) RV i PVO ali i Ruski dom gde je sinoć održan drugi, svečaniji, deo ove dvodelne manifestacije.
Letelica je tako posle više decenija dostojno ispraćena nakon 58 godina službe idejom uvek interesanog Mandića. Gosti prvog dela manifestacije na batajničkom aerodromu čak su imali privilegiju da osete i šarm nekadašnje sovjetsko-jugoslovenske tajnovitosti kada novi istočni lovac dođe na ovaj aerodrom (sećamo se Suadovih priča o naređenjima da se okrene glava u drugu stranu kada se šeta stajankom). Sve je dakle bilo u duhu interesantno organizovanih vojnih događaja.
Mandić je uspeo da probije jučerašnji događaj u mejnstrim medije koji su takođe preneli činjenicu da je ovaj tip aviona penzionisan. RV i PVO i Ministarstvo odbrane razumljivo nisu želeli da javno objave svoju odluku da penzionišu avion (ako takva zvanična odluka uopšte i postoji) budući da je on efektivno prestao da leti zbog tragedije nakon koje je vojna organizacija, ponovo razumljivo van medijskih reflektora, utvrdila i indirektne uticaje na događaj u kontekstu propusta u organizaciji letenja, odnosno planirajnu i izvršenju zadatka.
Tada je Tango Six prvi objavio da ovaj avion više neće leteti što je donekle bilo i logično uzimajući u obzir broj i stanje drugih aviona ovog tipa. Jednostavno, više ih nije bilo u letnom stanju, vraćanje u vazduh još samo jednog (možda) nije bilo rentabilno. Sa druge strane, da se tragedija nije dogodila dvosed bi i dalje leteo budući da mu je do isteka resursa ostalo još godina. Nekoliko pilota u jedinoj čisto lovačkoj eskadrili RV i PVO i dalje je letelo samo ovaj tip a on se mogao koristiti za razne prateće zadatke: izviđanje vremena, vežbe presretanja sa drugim tipom MiG-a, (ograničeni) air policing i na kraju kao učesnik nekih (lokacijski bližih, da ne preterujemo) aero-mitinga da srpsko RV i PVO ima želju za svojom promocijom. Ne zaboravimo inovativnost ljudi iz RV i PVO koji su ovaj dvosed i naoružali.
Naravno, tu je i drugi sloj razmatranja rentabilnosti ostanka ovog tipa (da se pomenuta tragedija nije dogodila) koja je ozbiljnija, ima veze sa širim smislom, budžetom (iako postoje argumenti koji kažu da bi dalja eksplatacija bila i skupa ali i jeftina, zavisi koga pitate). Kako je juče konstatovao pilot u penziji hrvatskog ratnog vazduhoplovstva (koje se uprkos svojim španskim serijama od nabavki novog aviona i dalje uzda u Dvadesetjedinicu) MiG-ovi na ovim prostorima nikada nisu leteli dovoljno. Dvosed (najmlađi od svih proizvedenih) je nakon potencijalnog remonta mogao da leti do 202(5)6. godine, što je ranije i bilo najavljivano. Dodajmo na prethodne moguće upotrebe i još neke fantastičnije, kao na primer iznajmljivanje inostranim flight-test organizacijama, avion je možda mogao da ostane. Možda.
Arhiva
Ukoliko ste avio-entuzijasta juče i danas mogli ste na društvenoj mreži da vidite dosta fotografija službe ove letelice čija je pomenuti dvodes poslednji put leteo u septembru prošle godine. Poslednji jednosed u srpskom RV i PVO leteo je takođe u septembru ali 2015. godine.
Ako ste imali tu nesreću da ne čujete ni jednu priču ljudi koji su leteli ovog neergonomskog prebrzog gutača kerozina osuđeni ste na Tango Six za neke interesantne sadržaje koji će vam koliko toliko utoliti glad za mignostalgijom.
Svakako pročitajte iscrpan tekst našeg Živojina Bankovića o jugoslovenskoj službi MiG-a 21 i zaronite u arhivu naših tekstova pokojnog Suada Hamzića o mlađim i opasnijim za letenje verzijama ove letelice.
Za kraj, jedno od naših omiljenih iskustava od kad se bavimo ovim poslom. Simulacija aktiviranje dežurne pare (lampaš je uvek bio brži u startovanju od LCD mladića) na novogodišnje veče u vizuelnoj atmosferi Tom Klensi hladnoratovske dramaturije:
Rade
Ovaj mali čupkasti žućo je definitivno najbolji deo tima. Čuvar miga u zimskom periodu.
ID
Ovom na slici ostav za salutiranje.
Bar za sliku bi to trebao uraditi po PS.
Liegestuhl Klappbar
Interesantan fakt je da sat na ruci jednog od ovih momaka u stroju ima 10-100x vise racunarske snage od kompjutera radara apgrejdovanog aviona u pozadini…
Srbofil
Liegestuhl Klappbar
Nije vam to neka „mera“. Prosecan telefon, u pogledu radnog takta, broja tranzistora itd. ima vise „snage“ od racunara F-35, ali to se ne moze direktno porediti jer nisu napravljeni na isti nacin, niti za isti posao niti mogu da zamene jedan drugog.
Miloš77
Po toj logici su krivi dizajneri i inzinjeri koji su razvili avion, a jos vise Komanda i politicari koji su pozurivali da se sve nove letelice razviju 10 puta brze nego sto je otrebno. Onda masovna proizvodnja, i sve to zahvaljujuci trci u naoruzanju. Onda greske ne dovoljno iskusnih pilota, i tehniocara.
Avion je ustvari najmanje kriv.
Danas su kriterijumi za sigurnost dan i noc od doba F-104, MiG-21, a da ne govorim iskustvo i znanje steceno zahvaljujuci tim navedenim starijim avionima u kojima su piloti toliko ginuli.
Miloš77
@Nikola
Ovaj komentar o sigurnosti F-104 i MiG-21 iznad je za Vas.
Srbofil
@Milos77
Problem u toj analogiji je sto su Bisovi stigli novi ’82. i vec tada su bili nezamislivo zastareli, prevazidjeni i prakticno neupotrebljivi za staru drzavu. Ne mozemo ga porediti sa F-104 koji se nije proizvodio i mahom bio povlacen ili vec povucen. Dobro je neko rekao, mi od kraja 60ih nemamo kvalitativno i kvantitativno konkurentno RV.
Liegestuhl Klappbar
Nije vam to neka „mera“. Prosecan telefon, u pogledu radnog takta, broja tranzistora itd. ima vise „snage“ od racunara F-35
31 PowerPC procesor u centralnom racunaru F-35 + dedicirana graficka jedinica sa nepoznatim brojem GPU poseduju definitivno vise racunarske snage od prosecnog telefona! Za potonju je broj tranzistora i takt ireleventan odnosno ne mogu se posmatrati izolovano.
Srbofil
Liegestuhl Klappbar
Jedino sta je irelevantno je vas komentar poredjenja potrosacke elektronike i misijskih racunara i SUV borbenih masina. Pogledajte samo bandwith kom. protokola SUV, pa u poredite sa vasim internetom kuci i sve ce vam biti jasno.
Liegestuhl Klappbar
Pricate odoka, centralna racunarska jedinica F-35 sa zaista starijim PowerPC procesorima IBM-a ima po nekim navodima 70 GFlops racunarske snage dok vas prosecan telefon ima mozda 5.
Nikola
Samo neko kome je vrana popila mozak moze
da se tako ophodi prema mrtvackom sanduku
zvanom Mig-21 , koji je odneo vise od 50 pilota
u smrt a bar jos toliko ih se jedva spasilo kata-
pultom . Samo je f-104 bio smrtonosniji za
pilote ( oko 100 pilota poginulo u Nemackoj )
ali su ga zato brzo izbacili iz upotrebe .
Ti jadnici na mozak sto su ucestvovali u tom
tzv. Ispracaju trebali su da pozovu i rodbinu
poginulih pilota na ispracaj da im uvelicaju
svecanost .
Aleksa Radojičić
@Nikola
Samo neko ko nema pojma o čemu priča može da baca ovakve tvrdnje. Nije nikakva javna tajna (kako je vi pravite) da su avioni starijih generacija bili manje bezbedni za letenje od aviona današnje generacije, što neumanjuje njihov značaj i važnost, jer se nešto iz istorije ne može tumačiti i procenjivati po sadašnjim standardima.
Nebojsa
Sam podatak o 50(ili 53)poginula pilota nista ne kazuje o kvalitetu aviona
Potrebna je dublja analiza samih katastrofa,zatim ostvareni nalet u tom periodu od 58 godina itd
Eto i ta prica o F104 u Nemackom vazduhoplovstvu,meni je uvek bila zastrasujuca zbog broja nesreca
Ali kada sam saznao da je ta ista Nemacka imala preko 900 primeraka u upotrebi samo to je bilo dovoljno da tu pricu dovede u neke razumljive okvire,bar meni
Acafaca
Kad stane zbog kvara,isti je problem,bio to Stojadin ili Mercedes.
Walter
Prekjuče je na vojnoj paradi LNA u Bengaziju / Libija / snimljen pad prilikom počasnog preleta aviona MiG-21 ,pri čemu je ,leteći nisko,poginuo pilot ./ snimak otvorite na vest o ovom događaju na Amazon1.Amazon .Twitter ./ Na paradi je prikazan i FAP kamion sa 2 VBR ,kao i prelet 3 Su-24 .
darko 122
Boriša Mandić je toliko truda rada i samoodricanja uložio da bi ostvario svoj san, letjeti na MiG-u -21 BIS, da je samo on, s toliko ljubavi i pažnje, mogao organizirati ispračaj svog aviona MiG-21 u „mirovinu“.Vidim komentare o padu dvosjeda, pa da s nadovežem, ako želimo izbjeći mirnodopske katastrofe u zrakoplovstvu, mora postojati stega i prije svega samostega pilota pri izvršavanju letačkih zadaća i priprema leta pa makar i za odstupanje od zadaće, ali pripremiti se za to na zemlji. Drugo, Zapovjednici moraju poznavati karakter pilota i razinu obućenosti i prema tome planirati zadaće. Treće, postoje situacije, iskušenja ,u koje pilote ne treba dovoditi(let oko svojih bližnjih ili dva klasića ili bliska prijatelja). Naravno i kvalitetno održavanje tehnike. To sigurno možete učiti od Hrvatske, razapinju novinari i ministra i vladu o neispravnosti aviona, ali do sada samo je jedan avion (diskutabilno) imao problem i vjerojatvno pao zbog kvara, sve ostalo po mojoj skromnoj procjeni možemo pripisati ljudskoj pogrešci.
Gale
Da li je za poslednju nesreću kod nas kriv avion ili piloti subjektivno ili objektivno mali nalet i neobučenost. Avion koji je napravljen u rekordnom broju primeraka, koji najduže leti od svih u istoriji nazvati mrtvačkim sandukom može samo neko zlonameran.
ID
@Gale
Kao i za brojne nesreće koje su se desile. Nema nikakvih konkretnih stvari. Za konkretnu nesreću se jedino pouzdano zna da se piloti nisu držali plana leta i da je jedan pilot hteo da preleti preko svog sela.
Ostalo je zataškano u skladu sa tradicijom.
677.trae
Nema tajne, zna se sta je bilo. Prevucen let i to je to. Slab nalet, jaka tragedija. 21-ca ne trpi greske pri vecim brzinama na nizim visinama.
Beduin
Brzina glavu cuva…..
Prije bi kazao kako je bila greska pri malim brzinama nego velikim
677.trae
Beduin
Ne ne, u ovom slucaju je doslo do dinamickog prevlacenja, nije bilo nikakve male brzine, inace slazem se sa vama, uvek sam leteo sa vecom brzinom nego visinom….
Beduin
Ti to ozbiljno???
Daj molim te, zar se uredjaj tezi od zraka moze odljepiti od zemlke statickim uzgonom????