[POSAO] Prvi „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

13. dec 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u ponedeljak 16. decembra

12. dec 2024

„Prince Aviation“ postaje prvi „Pratt & Whitney“ centar u Evropi za post rental inspekcije turboelisinih motora PW100 serije

6. dec 2024

Konferencija u Nišu posvećena većem učešću žena u inženjerstvu: „Menzies Aviation“ održao radionicu u okviru projekta

4. dec 2024

Direktor MTU-a Lars Vagner preuzima Erbas: Od Nove Pazove do rekordne profitabilnosti

4. dec 2024

Pregled srpske civilne vazduhoplovne industrije u brojkama

3. dec 2024

[ANALIZA] Najbitnije i najinteresantnije stavke u Izmenama zakona o vazdušnom saobraćaju

2. dec 2024

Američki magazin „Global Traveler“ proglasio Er Srbiju za „Najbolju avio-kompaniju u Istočnoj Evropi“ u 2024. godini

1. dec 2024

Nakon 17 meseci rekonstrukcije glavna pista aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo u funkciji

28. nov 2024

[INTERVJU] Direktor Menzis grupe Filip Joeinig o poslovanju u Beogradu i širenju u regiji

28. nov 2024

[CAPA konferencija u Beogradu] Podaci o vazduhoplovnoj industriji u 2024: Složena slika oporavka, izazova i transformacije

27. nov 2024

San Dijego, Džordžtaun i Hajderabad nove destinacije KLM-a

26. nov 2024

Er Srbija počela sa upotrebom održivog avio-goriva na letovima od Pariza

25. nov 2024

Vučić o štrajku dela zaposlenih u SMATSA-i: „Oblasna kontrola nečega se pobunila pa hoće veće pare, imaju 7000 evra platu pa štrajkuju“

26. okt 2024

[POSLEDNJA VEST] Deo zaposlenih Kontrole letenja Srbije i Crne Gore sutra ipak štrajkuje na sat vremena

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] Jedan dan sa timom Jat Tehnike, unutar i oko Boinga 767: Kako izgleda konverzija putničkog u kargo avion

23. okt 2024

Valjevac opitni inženjer letač u Flajt Radar obilasku proizvodnog pogona kompanije Erbas u Mirabelu

18. okt 2024

60 tona robe nedeljno preko Atlantika: Er Srbija i „Globe Air Cargo“ sklopili strateško partnerstvo

17. okt 2024

SMATSA objavila konkurs za stipendiranje i obuku 24 kandidata za kontrolore letenja

16. okt 2024

Odgovor SMATSA-e jednom od sindikata agencije: „Netačno je da smo odbili da pregovaramo o novom kolektivnom ugovoru“

15. okt 2024
[INTERVJU] Džajls Norman, ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji: Naše kompanije aktivno učestvuju u vazduhoplovnoj renesansi zemalja bivše Jugoslavije
Ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji, njegova ekselencija, Džajls Norman / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

[INTERVJU] Džajls Norman, ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji: Naše kompanije aktivno učestvuju u vazduhoplovnoj renesansi zemalja bivše Jugoslavije

Dok Evropa, Rusija, donekle i Kina, koriste i koristile su dramatično trošenje srpskog državnog kapitala u formi nabavki i posledično prema domaćoj vazduhoplovnoj industriji u dva ciklusa (2013. i 2016. godine) Sjedinjene Američke Države nisu uradile gotovo ništa po tom pitanju.

Slučajno se na severnoameričkom kontinentu nalazi još jedna visoko razvijena zemlja koja je u našem komšiluku već postigla značajne poslovne pobede a kako, ekskluzivno za Tango Six, kaže ambasador Kanade u Srbiji, Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji Džajls Norman, njegov tim želi da nastavi sa podrškom kanadskoj vazduhoplovnoj industriji i njenim poslovnim planovima u tri pomenute zemlje.

Pričajući za naš portal Norman podseća i otkriva nove projekte koji se razmatraju u tri zemlje za koje je nadležan. Srbija uskoro nabavlja „full-flight Level D“ simulatore za putničke avione, sa Crnom Gorom se nastavlja saradnja u okviru njihove nedavne nabavke novih helikoptera, dok Severna Makedonija uskoro takođe potpuno renovira svoj vojni vertikalni transport. Tu je i želja ambasadora da srpski nacionalni avio-prevoznik konačno počne sa direktnim letovima za Kanadu.

Peti na svetu

Sa izvozom vrednim oko 13 milijardi dolara, Kanada se svrstava među pet najvećih svetskih izvoznika u avio-industriji. Kanadska vazduhoplovna industrija danas doprinosi domaćem bruto društvenom proizvodu sa preko 24 milijarde dolara i sa blizu 200,000 direktnih i indirektnih radnih mesta.

Civilni i vojni vazduhoplovni sektor Kanade, u poređenju sa ostalim proizvodnim industrijama, zauzima prvo mesto u 2021. godini po količini ulaganja u istraživanje i razvoj. Sektor je te iste godine uvršten među pet najvećih svetskih izvoznika.

Tango Six je početkom meseca detaljno obradio istoriju i aktuelne verzije jednog od najpoznatijih proizvoda kanadske vazduhoplovne industrije – legendarnu familiju avionskih motora PT-6.

Ambasador Norman počinje naš razgovor konstatacijom da je vazduhoplovstvo jedna od istorijski najvažnijih industrija u Kanadi:

– Istorija avio-industrije u Kanadi počela je pre više od 180 godina prvim uspešnim sletanjem balonom u Sent-Džonu, u provinciji Nju Branzvik. Od tada, razvoj vazduhoplovne industrije u Kanadi rastao je prateći potrebu za prevozom ljudi i robe preko ogromne teritorije zemlje, od Atlantskog okeana na istoku, preko polja centralne Kanade sve do Stenovitih planina na zapadu.

Kanada je jedno od najvećih svetskih avio-tržišta i zauzima prvo mesto po proizvodnji civilnih simulatora letenja, treće po proizvodnji civilnih motora i četvrto po proizvodnji civilnih aviona. Približno 80% kanadske vazduhoplovne industrije je usmereno na civilnu upotrebu, dok je 20% industrije uposleno u vojnom sektoru.

Montreal je treći nakveći „R&D hub“ posle Sijetla, Vašingtona i Tuluza u Francuskoj i učestvuje sa više od 70% u ukupnom obimu istraživanja i razvoja u vazduhoplovstvu u Kanadi. Kanada ima udeo od 5% u prodaji širom sveta u vazduhoplovnom sektoru, dok samo provincija Kvebek ima 3% udela, što je postavlja na šesto mesto po prodaji širom sveta.

Verujem da su prethodni podaci dovoljan pokazatelj značaja kanadske avioindustrije, kako za domaću privredu, tako i za globalnu industriju. –

Ciljevi u regionu

Vlade i privatni sektor Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije počeli su sa ulaganjima u unapređenje vazduhoplovnih kapaciteta nakon više decenija stagnacije. Koliko su kanadske kompanije proaktivni učesnici u ovoj regionalnoj renesansi i u kojim sve projektima kanadska ambasada podržava matičnu vazduhoplovnu industriju na ovim prostorima?

– Od proizvodnje aviona i helikoptera, do rezervnih delova i razvoja tehnologije i rešenja za aerodrome i obrazovne sisteme, kanadske kompanije su veoma prisutne u avio-industriji na svetskim tržištima.

Naše kompanije su veoma zainteresovane za ispitaivanje mogućnosti saradnje na Zapadnom Balkanu i održavaju redovnu komunikaciju sa našom ambasadom u potrazi za najnovijim informacijama.

Primećujem da Srbija nastavlja da razvija svoju reputaciju regionalnog vazduhoplovnog centra u Jugoistočnoj Evropi. Razvoj kapaciteta beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla“ i povećanje flote Er Srbije su bez premca u regionu. Kao što možda znate, Kanada i Srbija su 2018. godine potpisale Sporazum o vazdušnom saobraćaju, što je preduslov za uvođenje direktnog leta između dve zemlje. Planovi Er Srbije za proširenje letova na Severnu Ameriku daju nam nadu da ćemo jednog dana moći da letimo direktno iz Toronta za Beograd.

Takođe smo zainteresovani da podržimo školovanje budućih studenata Vazduhoplovne akademije, jedinstvene vazduhoplovne više i srednje škole kao i centra za obuku u ovom delu Evrope. Kanadska industrija predvodi globalnu proizvodnju simulatora letenja i podržavamo potencijalno partnerstvo između kanadskih proizvođača i Vazduhoplovne akademije u omogućavanju korišćenja najsavremenijih simulatora na Akademiji. Vazduhoplovna akademija je inicijativa visokog profila za Srbiju u regionalnim okvirima i svakako će želeti da svojim studentima, ali i klijentima, obezbedi modernu tehnologiju. Uveren sam da će kanadske kompanije moći da odgovore na potrebe Akademije i obezbede najbolju svetsku tehnologiju za potrebe edukacije.

Bel 505 „Jet Ranger X“, novi helikopter crnogorske vojske / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vojska Severne Makedonije je u procesu sveobuhvatne modernizacije svojih vazduhoplovnih kapaciteta. Ministarstvo odbrane je nedavno potvrdilo da razmatra nabavku višenamenskih helikoptera, koji bi značajno unapredili sposobnost njihove vojske u nadzoru teritorije, bezbednosti, medicinskoj evakuaciji i gašenju šumskih požara. Bel Tekstron Kanada, kompanija sa sedištem u Montrealu, nedavno je zaključila slične ugovore sa Ministarstvom odbrane Crne Gore, putem međuvladinog ugovora između Ministarstva i Kanadske komercijalne korporacije. Verujem da je ova uspešna saradnja između Kanade i Crne Gore dobar primer koji bi naši prijatelji iz Severne Makedonije bili zainteresovani da istraže kao mogući model pri nabavci helikoptera.

Vlade iz regiona Zapadnog Balkana često naglašavaju da su im, prilikom nabavke opreme, važni dugoročni odnosi u vezi sa servisiranjem i održavanjem. Kanada ima dobru globalnu reputaciju jer podržava ovakve odnose razvijanjem partnerstva između lokalnih Vlade, Kanade i dobavljača u avio-industriji.

Vlada Crne Gore je u 2020. godini nabavila ukupno pet helikoptera kanadske proizvodnje, u okviru nacionalnog programa unapređenja letačkih kapaciteta svoje Vojske. Međutim, tu se saradnja nije završila. Ambasada, zvaničnici u Kanadi i proizvođač sarađivali su sa Vladom Crne Gore na pitanjima vezanim za rad i održavanje helikoptera koji su se intenzivno koristili u vanrednim situacijama kao što su evakuacija tokom COVID-a i gašenje šumskih požara. Kanadska komercijalna korporacija i Ministarstvo odbrane su 31. marta 2022. godine potpisali novi memorandum o razumevanju koji je omogućio potpisivanje ugovora o održavanju sa Bel Tekstron Kanada.

Crna Gora, naš važan NATO partner, izrazila je veliko zadovoljstvo doprinosom Vlade Kanade uspehu projekta. Izlišno je reći da sam bio veoma srećan kada sam to čuo u nekoliko navrata tokom mojih poseta Crnoj Gori i sastanaka sa lokalnim Ministarstvom odbrane i drugim partnerima u Vladi. Veoma smo ponosni na ovu odličnu saradnju!

Ovo je bio timski rad između kompanije Bel Tekstron Kanada, Ambasade i još jedne državne agencije, Kanadske komercijalne korporacije (CCC). CCC je agencija vlade Kanade koja potpomaže uspostavljanje komercijalnih partnerstava između kanadskih kompanija i stranih vlada, potpisivanjem i garantovanjem ispunjenja međuvladinih sporazuma. Ovim sporazumima vlade iz regiona dobijaju garancije Vlade Kanade da će se poštovati svi uslovi ugovora, a takođe doprinose efikasnosti, transparentnosti i ukupnom uspehu projekata. Naši partneri u regionu, posebno u vojnom i vladinom sektoru, smatraju ove sporazume vrednim jer predstavljaju brz i relativno lak način da se rizik minimizira i da se dobije garancija vlade, zemlje članice grupe G7, za izvršenje ugovora. – kaže Norman.

Sa planiranim trećim širokotrupnim avionom Er Srbija će operativno moći da leti direktno i za Kanadu / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Er Srbija i dalje ne najavljuje uspostavljanje direktnih letova ka Kanadi. Da li zbog verovatne izrazite sezonalnosti ili drugih prioriteta u Sjedinjenim Američkim Državama, jedine glasine o mogućim letovima dolaze od najizglednije destinacije – Toronta. Kanadski ambasador je i dalje optimista:

– Aerodrom Toronto Pirson je i dalje jedan od najprometnijih aerodroma koji Er Srbija ne opslužuje. U 2022. godini 35,6 miliona putnika koristilo je usluge aerodroma Pirson. Letovi za Njujork i Čikago potvrđuju posvećenost Er Srbije potencijalu severnoameričkog tržišta, a aerodrom Pirson bi bio odličan dodatak tom planu.

Naravno, na Er Srbiji je da donese odluku da li želi da iskoristi priliku koju pruža direktni let za Kanadu. Mislim da postoje snažni argumetni u prilog ovoj ruti, ali i da postoji jasno interesovanje među Srbima sa kojima razgovaram, kao i među više od 100,000 pripadnika srpske dijaspore i drugih ljudi iz čitavog regiona koji žive u Kanadi koji sada moraju da putuju kroz SAD ili opterećena evropska avio-čvorišta za posetu kući ili obavljanje poslova u regionu.

Nadam se da ću imati priliku da prisustvujem sletanju prvog širokotrupnog aviona iz Toronta u Beograd i obećavam da ću prvi kupiti kartu za taj let i sa sobom dovesti grupu kanadskih investitora u Srbiju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sn

Mislim da bi uvodjenje linije Beograd-Toronto-Beograd,se dosta isplatilo Srbiji.Zaokruziti sa Njujorkom,Cikagom i Toronto.Njegova Ekselencija je u pravu…

Odgovori
Da

Kad je to tako sve lepo ko sto kaze gospodin, i zna bolje od strucnjaka iz AirSrbije, sto neka kompanija iz kanade ne preuzme tu ulogu i uvede let, i tako se obogati na toj tako sjajnoj ideji?

Odgovori
Sr

Dani čuo sam sličnu primedbu u vezi pitanja Air Serbiji za nepostojeći let do Čikaga pre godinu dana kad je neko pitao: Ako bi na toj liniji bilo para zašto onda neka kompanija iz Amerike ne uvede let između Čikaga i Beograda i zaradi na tome? Zatim je par meseci kasnije Air Serbia najavila let za Čikago i od tada više niko ne postavlja to pitanje.

Mi

Pa zato sto bi nacionalna kompanija takvim potezom izgubila putnike ka evropi. Tu mislim na nacionalnog prevoznika Kanade. Svi ti putnici već preko ustaljenih linija putuju ka Srbiji i neko već uzima taj novac. Iz kog razloga bi neko smanjivao deo svog kolača na račun Air Srbije?

Mi

Možda bi se to uzelo u obzir kada bi Srbija umesto od evropske avio industrije kupovala proizvode od kanadske, ko zna.

Mi

A možda se bas to i nalaza iza ovog teksta. Ucena da se sporazum koji se drži u ladici pokrene.

go

Kanada je propala firma. SAD su odviše gladne, a ovi odviše svrstani da ih puste i katalizatore za vozila da rade, a kamo li avio industrijom da se bave. Šta su imali imali su. Ali renesansu i mogu da prave, da precrtavaju skice kao Leonardo (od Kineza).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs