Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024

[SEAS 2024] Prezentacija Migela Rosa o fenomenu „letećih taksija“: Boing, Erbas, Embraer i od 2027. godine Beograd

17. jul 2024

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

16. jul 2024

[EKSKLUZIVNO] Porodica Vlašić biće prvi civilni operater Air Tractor aviona u regiji: Prvi AT-504 sleće u Osijek u avgustu

10. jul 2024

Vučićeva indirektna poruka DCV-u i SMATSA-i: „Pregovara se sa 6 eVTOL kompanija za EXPO, iznad Beograda do 2035. godine 20.000 letećih taksija po satu“

25. jun 2024
Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu
Ugovor za nabavku 6 helikoptera AW109 Trekker potpisan je 27. marta 2023. godine. Osim helikoptera dogovorena je i isporuka zemaljske opreme, obuka, logistika. Ukupna vrednost posla je oko 57,3 miliona evra / Foto: Bojan Georgiev

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

Bugarska će nakon pauze od 13 godina ponovo imati helikoptersku službu hitnog medicinskog prevoza (HEMS). Juče je isporučen prvi od planiranih šest helikoptera Leonardo AW109 Trekker koji će biti korišćeni za ovu namenu.

Primopredaja ovog helikoptera obavljena je u Italiji 15. decembra prošle godine. Ove godine planira se isporuka još dve letelice, jedna krajem juna i druga krajem decembra. Od preostale tri, dve će biti isporučene 2025, jedna 2026. godine. Postoji opcija za nabavku još dva helikoptera, što će najverovatnije i biti realizovano.

Ministar saobraćaja Bugarske Georgi Gvozdejkov izjavio je da će helikopteri za sada biti stacionirani u tri privremene baze: u Sofiji, Donjoj Mitropoliji i Slivenu. Pri tom je trenutno baza u Sofiji, helidrom u bolnici Sveta Ana, potpuno spremna za prihvat novih letelica. Njihova upotreba se planira i u bolnicama u Panađurištu i Varni. Bugarski ministar je takođe rekao da će javna nabavka za izgradnju 6 operativnih baza biti pokrenuta sledeće nedelje.

Leonardo već zastupljen proizvođač u bugarskim civilnim heli službama / Foto: Bojan Georgiev

Ugovor za nabavku 6 helikoptera AW109 Trekker potpisan je 27. marta 2023. godine. Osim helikoptera dogovorena je i isporuka zemaljske opreme, obuka, logistika. Ukupna vrednost posla je oko 57,3 miliona evra, većina novca će biti obezbeđena kroz razne programe Evropske unije.

Ovakav bugarski izbor letelice za HEMS je logičan obzirom na već uspostavljenu saradnju sa italijanskom kompanijom Leonardo. Bugarska Granična služba koristi tri helikoptera AW109E Power Elite već 11 godina, imaju i jedan helikopter AW139, dok ratno vazduhoplovstvo ima tri srednja transportna aviona C-27J Spartan.

Bugarska će tako biti druga zemlja u neposrednom okruženju Srbije, nakon Hrvatske koja je to uradila krajem prošle godine, koja će formirati civilnu HEMS službu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Dr

Mislim da nebi bilo loše da i Srbija sledi primer okolnoh zemalja , jednom sam napisao da bi bilo dobro da preslikamo iskustvo Austrije , koja ima mešanu Privatno – Javno Joint Ventur HMS sluzbu . Pilite daje Vojska Lekare Ministarstvo Zdravlja .
Austrija , ako me sve ne vara , ima trenutno 12 H-145 operativnih u HMS sluzbi . Predpostavljam da bi Srbiji zbog geografske konfiguracije Drzave bilo dovoljno i 8 H-145 za takvu sluzbu !
Svi bi imali koristi i osigurqvajuća drustva koja u Austriji participiraju u finansiranju HMS sluzbe , Ministarstvo Zdravlja koje daje lekare i Vojska čike posade lete i tako skupljaju sate naleta . Cena odrzavanja je bilansirana na osnovu ugovora izmedju Austrije i Airbus Helihopters-a !

Odgovori
ev

Добар предлог, Ако се тако скупи новац, још 8 Х 145 би било одлично у тој конфигурацији!

А

@Dragan Dubonjac

Решење јесте примамљиво и најједноставније, ал шта ћемо ако војни пилоти не би могли да врше мисије ХМС службе због војних задатака? Најидеалније решење јесте да постоји посебна ХМС служба, са својим посадама.

М

Питање је колике су додатне потребе Србије за посебном ХЕМС поред постојећих могућности у оквиру хеликоптерске јединице МУП-а чији х145м имају опрему за медицински транспорт?
Колико често имамо прилике чути да је интервнисао хеликоптерски медицински транспорт у Србији? Тек повремено… Искрено више сам.пута чуо да су у РС извршени медицински транспорти него код нас у Србији.
Са друге стране Аустрија је туристички значајно развијенија, саобраћај је на аутопутевима значајно гушћи па према томе за њих и засебан хемс значајно логичнији и потребнији.
Ја сам на ову тему пре пар година размишљао али док нисмо имали х145м да би наш ГСС требао имати 2 хеликоптера а клинички центри БГД, НС, КГ и Ниш по један чиме би комплетна Србија била покривена са 6 летелица искључиве намене (!!!) и опреме за медицински транспорт, збрињавање али и основне хитне ИНТЕРВЕНЦИЈЕ у току транспорта.
Није то јефтин „спорт“ реално и финансијски би морали имати изграђене способности баш као Аустрија од чега смо поприлично далеко ма колико год неко о томе бајке причао да смо „сила“.

Dr

Pokušaću objasniti sistem funkcionisanja HMS u Austriji , finasijska podloga dolazi 50:50 tzv. joint Ventur drzavno privatno vlasništvo !
Piloti su od pre par godina Vojni kao i u svakoj vojsci vojni piloti imaju tzv. Rotaciju i kad ne lete u vojsci lete za HMS sluzbu ! Rotacija traje 7 dana !
Tako da ne vidim zašto ne bi u Srbiji ne bi to tako moglo da se primeni !

Be

Dragane, ima razlicitih modela financiranja.

Kod nas jos nisu zazivjela takova osiguranja u tom obimu, da npr. imas privatno zdravstveno siguranja pa ni osiguravateljske kuce nisu toliko jake, a niti krajnji korisnici imaju povjerenja u njih da bi sudjelovali u takovome projektu.

Dr

@Milens vidi sat naleta u Austriji košta 5000€ i tu je sve uračunato . Sa druge strane medecinari kazu da u njihovoj profesiji postoji nešto što oni nazivaju „Zlatni Sat“ . To znači da posle neke teze nesreće na Autoputu , recimo , Helihopterom se za 30 minuta moze stići skoro pa odakle god do prvog većeg kliničkog centra . Dakle NS , BG , Kragujevac , Niš , i eventualno Novi Pazar zbog blizine Kopaonika i donekle Zlatibora , u skladu sa ovakvim rasporedom se trebaju postaviti i heliodromi sa HMS sluzbom dakle bilo bi dobro da se oni postave da za 20 minuta mogu da dolete do tačke odakle povredjenu osobu mogu za najviše pola sata dolete do kliničkog centra!
Iz ličnog iskustva znam koliko je vazno brzo doleteti sa bolesnikom koji je doziveo npr. Infarkt !

Dr

@Beduin mozda si u pravu ali sam skoro pa siguran da neko poskupljenje tih osiguranja od. 10€ npr. Niko ne bi odbio a da ide preko Drzavnog Socijalnog osiguranja , dakle odbija se za socijalna davanja kroz porez . Osoguranja uopšte nisu tako siromašna kako se misli jer debelo kasiraju za razna osiguranja od zivotnih do osiguranja za automobile .
Nije to toliko skupo jer se ne leti za nekoga ko ima grip već isključivo kad je ugrozen zivot !

no

U Austriji su trenutacno 42 spasilacka helikoptera. Slabo si to istrazio.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor