Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023

[POSLEDNJA VEST] Udes jedrilice iznad Željave u Bosni i Hercegovini, pilot poginuo

27. sep 2023

Srpski registar vazduhoplova uskoro bogatiji za još jednog Falkona starije serije „50“

27. sep 2023

Blanik kamp-kup Trstenik 2023: Do sada najmasovnije takmičenje, gosti od Rusije do Bihaća

21. sep 2023

DCV inicira izradu softvera za automatizaciju prijave i najave leta za dronove; Najavljena reforma propisa za snimanje iz vazduha

20. sep 2023

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

20. sep 2023

Aero-miting Skoplje 2023: Najinteresantnija vazduhoplovna manifestacija ove godine

19. sep 2023

[POSLEDNJA VEST] Galeb G-2A izleteo sa piste nekon sletanja u Italiji

18. sep 2023
Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku
YU-UTA trenutno jedina Sova u letnom stanju. Pored Partnera avion je učestvovao i na aero-mitingu u Grčkoj / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

Fabrika aviona Utva prodala je svoj prvi avion Sova kupcu iz Meksika, rečeno je Tanjugu u Pančevu. Kompanija kaže da je počela pregovore za prodaju Sove i sa školom letenja u Turskoj.

Kako je Tanjugu kazao Aleksandar Petrović, rukovodilac razvoja i projektovanja u Utvi, pored prve prodaje novina je i razvoj verzije aviona sa dizel motorom:

– Prvi avion je prodat u Meksiku. Aktivno radimo sa partnerima iz Turske, i imamo potencijalnog kupca, školu letenja, za dizel varijantu aviona. Mi smo od ranije u procesu projektovanja aviona sa dizel motorom, a u 2024. godini očekujemo da dopunimo sertifikaciju sa dizel varijantom Sove. –

Fabrički pilot i instruktor letenja Zoran Španović dao je interesantan komentar za Tanjug o položaju Sove na tržištu generalne avijacije, u segmentu letelica za obuku pilota:

– Većina evropskih zemalja, buduće pilote obučava na avionima tipa Cesna 172 i Pajper 28, na kojima se radi osnovna obuka, ali ti avioni nemaju pokretljivost, upravljivost i stabilnost koju daje Sova. Modernizovana Sova zadržala je kvalitet stare Utve 75 ali i obiluje modernim uređajima koji olakšavaju letenje i boravak u kabini. Potrošnja iznosi oko 32 litre benzina po radnom satu. –

Sovin kokpit / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Aleksandar Petrović je potvrdio da je za Utvu, koja je od 2017. godine u vlasništvu kompanije Jugoimport SDPR, namenjeno investiciono ulaganje i da je, kako kaže, „u investicionom ciklusu za tekuću godinu opredeljen novac koji će se iskoristiti za renoviranje fabrike i poboljšanje proizvodnih kapaciteta, uglavnom za vojnu namenu, ali da će to služiti celoj fabrici i proizvodnji aviona“.

Tango Six je već izveštavao o Jugoimportovim planovima da uloži u proizvodni kapacitet za serijsku proizvodnju domaće borbene besposadne letelice Pegaz. Serijska proizvodnja Pegaza, prema poslednjoj izjavi državnog rukovodstva, trebalo je da je počla u aprilu prošle godine.

Petrović je takođe kazao da projekat razvoja petosedog žirokoptera sa kompanijom Skyworks Aeronautics i dalje traje. Hawk 5 je ponovo izložen na poslednjem Partneru. Promenjena mu je šema bojenja a pored letelice je poređano neintegrisano nevođeno naoružanje vazduh-zemlja, verovatno kao demonstracija moguće evolucije upotrebe ove letelice.

Drugi Utvin projekat razvoja, žirokopter Hawk 5. Na Partneru prikazan sa naoružanjem koje još nije integirsano / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Prva prodaja

Dok su se dve najveće škole letenja u Srbiji ranije odlučile za Cessne, Diamonde i najskorije Tecname, Utva je svoju modifikaciju prototipa četvorosede Utve 75 prodala nakon osam godina od kada je avion prvi put predstavljen na sajmu naoružanja Partner 2015. godine. Sova je drugi derivat poznate Utve 75 koja je 2016. godine obeležila 40 godina od prvog leta, i koja je i dalje u upotrebi u srpskom RV i PVO.

Hronološki, prvi derivat bio je projekat Safat. Takođe modifikacija koja je rađena za Sudan u privatnom aranžmanu srpskih preduzetnika i inženjera. Safat 03, kako je Tango Six tada prvi izvestio, učestvovao je dva puta na vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju – 2013. godine na statici a 2015. godine i u letačkom programu.

Ideja sa modifikacijom Utve 75 u Safat 03 nastala je zbog prodaje Sudanu kao avion za selekciju i osnovnu obuku vojnih pilota / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Jugoimport na svim većim sajmovima naoružanja reklamira Sovu u formi makete sa šemom srpskog RV i PVO u kontekstu mogućnosti prodaje aviona drugim ratnim vazduhoplovstvima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Neuspeli projekat četvorosedog „kruzera“ koji je poleteo 1986. godine sa oznakom Utva 75A-41 evoluirao je u Sovu koja tako danas ima oznaku Utva 75A-41M (Modifikovana).

Kako je glavni vazduhoplovni inženjer Utve Petrović ispričao za Tango Six, letelica je dobila novi Lajkomingov IO-390 motor, novu elisu, redizajniranu prednju masku i strukturalno je ojačana. Enterijer je dramatično redizajniran u odnosu na originalnu Utvu 75. Sova je tako dobila novi centralni i novi bočni pult, kožna sedišta i najnoviju „off the shelf“ avioniku za ovu klasu aviona.

Sova je prvi put poleteta 2018. godine a Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao joj je tip sertifikat u maju prošle godine.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ut

Da li je ovo konkretno potpuno novonapravljeni avion ili je samo prerađena neka stara prethodno proizveden Utva 75? Konkretno pitam za YU-UTA i taj XA-UTA. Da li je Utva u stanju da napravi potpuno novu Utvu 75 tj. Sovu sa 0 sati i da li su sačuvali alate?

Odgovori
Ze

Svaka čast!!!
Velika vest za ono što je ostalo od naše avio industrije!
A jel se zna broj ugovorenih komada?
Rok/tempo isporuke?

Mi

@Utwara
Pa ako prodaju i jedan avion nekome van Srbije, i ako postoji ponuda i cenovnik novih aviona, predpostavljamo da su to novoizrađeni avioni, a ne reciklirani aiframe-ovi.

Inače, jeste malo šteta što se domaće avio škole nisu opredelile za ovaj avion, ali opet sa druge strane, avion je tek prošle godine dobio sertifikat. A škole su avione morale da izaberu daleko ranije. Nadajmo se da će u narednim decenijama Sova biti zastupljenija, bar kod nas.

Lu

??? У Јагодини постоји фабрика лаких летелица. Извозе их и за УСА. Колико ја знам за такво склапање неки посебни алати нису потребни. Не праве моторе у елисе,то купују,све остало није компликовано, наравно мора да се зна!

Al

Lucky, druze.. Ajde uspori i reci o kakvim se letelicama radi? Kavkve ima veze sto se izvoze u USA? Ali razumem sta hoces da kazes, i necu da budem kreten i da te tu nesto spustam u komentarima ali da skratim, da ne ispada kako ti pametujem..Ali ako je koji avion otisao za ameriku, to bas i ne znaci mnogo.. Npr, moj komsija Nestor je to sto ti opisujes.. nikakvi posebni alati, znanje i volje…. i izvozi svoj „Slepcev Storch“ sirom sveta (dobro, sada ne vise jer je vec mator.. a i cuga,,.. ) Ali avioni su prelepi, kucaj na Google „Slepcev Storch“ i vidi sta radi covek samo sa svoje dve ruke i voljom.. Ali je uglavnom od drveta, ipak su UL avioni.. Sto se tice ovoga, nije ti dovoljno „nije komplikovano“ ako pravis avion na kom ces da treniras pilote (vojne) i koji ces prodavati inostrano (npr, Irak, gde je islo nase osoblje da trenira pilote i uci mehanicare oko aviona. Sam avion jer bio naoruzan, 2 mitraljeza, 2x 100kg bombi, i postoji snimak dok Utvama i kojim helikopterom brane bazu od ISIS-a 2014) ali posto je dosta siromasnijih zemalja sad u situaciji da imaju teroristicke grupe i konflikt nizeg intenziteta, ovakve platforme bi bile idealne za njih, (Afrika, Bliski Istok) uz, nnaravno….dronoveeeee! Najunosniji posao na svetu trenutno.. A ako mislis da ih nasa vojska pravi toliko sada jer je odbrana zemlje u pitanju bla bla bla, razmisli ponovo.. .Pare, pare i pare.. eno, kad se i Zelko Mitrovic gura po Youtube reklamama da pokaze kako i njegov dron moze da ubije isto kao i od vojske, samo uz popust ako kupite porodicni paket,,, da gadjate cele porodice .. ! Salim se, ali to ti je to.. unosno je.. sada su pare u manjim i jeftinijim resenjima, tako je ratiste odredilo..

Jo

E baš sam se obradovao. Nadam se da je to i najava nekih lepih vremena za Utvu i njene radnike.

Odgovori
Ga

Bravo.Divim se uspesima vrednih ljudi.

Odgovori
ra

Ovo je još jedan dokaz da je pokojni Dragoslav Dimić tvorac Utve 75 bio vanvremenski čovek, projektovati za crtaćom tablom avion koji je odškolovao generacije pilota je zaista izvanredan uspeh a dokaz za to je i činjenica da nekoliko decenija kasnije mi nemamo stručnjake koji bi napravili nešto novo već samo vrše male modifikacije nečeg što je bilo uspešno u to vreme, stoji činjenica da je Utva 75 mogla biti i bolja ali za tadašnje potrebe RV i PVO kao i aeroklubova ona je bila vrhunska, zanimljivo je da je posle završetka proizvodnje fabrika radila samo još na modifikacijama pojedinih letelica među njima i varijanta za zaprašivanje useva Utva 75A i četvorosede varijante istog aviona koje su na žalost stradale 1999te a ostali poslovi fabrike su bili uglavnom remonti za potrebe RVa i izrada trupova za Rumunske Orlove, sve ove poslove su krajem 80ih vodili stručnjaci koji su tada uglavnom bili na vodećim pozicijama u fabrici ali niko od njih nije bio pilot kao pokojni Dimić a tako je i danas, jedini novi proizvod fabrike koji su tadašnji stručnjaci projektovali je ultralaki avion Panaero 201 Leptir koji je razvijen u privatnoj firmi pod istim nazivom a koja je bila u vlasništvu tadašnjih rukovodilaca a koji se srušio pod sumljivim okolnostima i njegov naslednik Vila koja je napravila jedan let u VOCu ali je to bilo sve jer avion nije bio kvalitetan i 1994 nakon štrajka zaposlenih usled loše situacije u firmi rukovodstvo napušta firmu i njihov projekat pada u zaborav i danas leži devastiran u krugu fabrike, svi današnji inženjeri aeronautike ako žele da budu uspešni u svojoj profesiji moraju dobro da prouče rad i projekte pokojnog Dimića da bi bili kao on jer on je istinska legenda naše avioindustrije!!!

Odgovori
PS

Utva 75 je robustna platforma, pogodna za civilnu upotrebu i logicno da se pocne od njenih modifikacija. Proslo je vreme za nju u VS jer je Lasta neuporedivo bolja za obuku vojnih pilota, ali ima buducnost svakako. Kod Utve ne treba zaboraviti dve stvari, prva je da je projektovanje vazduhoplova u SFRJ bilo prakticno centralizovano u VTi (Vazduhoplovnom) negde od 60ih ili 70ih dok su ostali pokusaji bili samo to, pokusaji, koje je u jednom veliku delu uništio raspad zemlje i odliv kadrova. Druga stvar je bombardovanje fabrike čije posledice nikada do kraja nisu otklonjene, zajedno sa nesrećnom tranzicijom. Avijacija ne trpi prekide kontinuiteta u projektovanju i testiranju. Inzenjeri moraju da steknu realno iskustvo pre nego sto ga primene na necem novom. A i vreme ide dalje, trziste se menja… Svakako znaci sto su krenuli dalje i poceli da se prilagodjavaju trzistu. Videcemo tu dizel varijantu. Tek iz toga mogu da se izrode potpuno novi projekti, a i to samo ako ocuvaju kadrove koji su na Sovi stekli iskustvo.

Ml

Steta sto nisu nastavili sa projektom Kobac!

Odgovori
Li

Današnje pilotske škole u Europi prelaze na UL avione koji več dosežu MTOW 600kg.
Činjenica da su se i dve škole u Srbiji odlučile za Tecam i Diamond a ne UTVU Sovu dovoljno govori. Također ide se i u gen. aviaciji na elektro pogone a ne diesel.Još ajd ako misle ba bio diesel.

Du

Najbolje na biomasu

ra

I Lasta je rezultat rada inžinjera sa VTIa a u Utvi je radjen prototip i nulta serija koja je stradala 99te,današnji stručnjaci bi trebali da samostalno projektuju avione obzirom na današnju softversku tehnologiju koja omogućava čak i simulaciju vazdušnog tunela ovako su samo oživljeni stari projekti uz male izmene a čak se došlo do toga da se posle serijske izrade modernije Laste vrate na modifikovanje i moguću serijsku proizvodnju modifikovane Utve 75 odnosno Sove što je po meni možda i korak nazad jer je logičnije da se radi na Lasti i njenim naprednijim varijantama imajući u vidu da je to noviji koncept aviona.

Odgovori
St

I jesu li Pegazi krenuli serijski ili ne? Kokiko ce meksikamci cekati na tu prvu Sovu? Racunam da i od brzine isporuke zavise potencijalne buduce narudzbine.

Odgovori
Pe

Ozbiljna drzava ulaze u Vojsku.
Bravo!

Odgovori
Su

Koliko je do sad napravljeno i prodano bilo strancima bilo kod nas? Ne racunam eksponate i prototipove.
Sta je sa servisom i rezervnim delovima, koji mogu da se obezbede kupcima, tehnickom dokumentacijom?
Cak da mi neko ponudi Teslu badava, sta mi vredi ako nemam punjac u blizini. Tako je i ovde, jako je tesko prodati nesto sto je bez razgranate podrske.

Odgovori
Mi

Ne lupaj to o servisima ovo ide za US jedanput dvaput I otplatio se.

Su

Znaci tvrdis da kupcu dostupnost servisa i rezervnih delova nije uopste bitna stavka pri odabiru modela?

Ve

Ovo za transport droge 100% ali nema veze bitno je da se krene od nekud.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs