[FOTO REPORTAŽA] Četvrti AirVG u Zagrebu: Premijera eskadrile domaćih Rafala, inostrani gosti za atraktivniji letački program

13. maj 2025

[ANALIZA] Indijsko-pakistanski sukob: Upotreba vojnih vazduhoplovnih snaga, tvrdnje i dokazi

13. maj 2025

Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025
[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona
Poslednji isporučeni, deseti jednosed, Rafal EC sa evidencijskim brojem "159" danas je sleteo na Pleso / Foto: MORH

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

Tačno godinu dana od kako su u Hrvatsku stigli prvi Rafali, danas je na zagrebački aerodrom Pleso sleteo i zadnji, 12-ti naručeni primerak čime je hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ) kompletiralo eskadrilu ovog tipa. To je ujedno i deseti hrvatski jednosed Rafal EC sa evidencijskim brojem ‘‘159‘‘.

Prijem hrvatskih Rafala trajao je od 2. oktobra 2023. kada je u Francuskoj izvršena primopredaja prvog dvoseda Rafal DC, dok je 17. novembra iste godine preuzet i prvi jednosed. Zvanično je tada bilo najavljeno da će polovina aviona stići do 30. aprila 2024., a ostali do kraja aprila ove godine.

Avioni su isporučeni u dogovorenom roku, i to je trajalo godinu dana. 25. aprila 2024. isporučeno je prvih 6 aviona, dvosedi Rafal DC ‘‘170‘‘ i ‘‘171‘‘, kao i 4 jednoseda Rafal EC ‘‘150‘‘, ‘‘151‘‘, ‘‘152‘‘ i ‘‘153‘‘. Potom je 21. novembra 2024. stigao jednosed ‘‘154‘‘, 11. decembra ‘‘155‘‘, 23. januara 2025. ‘‘156‘‘, 20. februara ‘‘157‘‘ i 20. marta ‘‘158‘‘.

Holandska vazduhoplovna zajednica Scramble u svojoj bazi podataka navodi da su hrvatski dvosedi bivši francuski Rafali B 315 (hrvatski 171) i 318 (hrvatski 170) proizvedeni 2005. i 2006. godine. Za jednosede se navode da su proizvedeni u periodu 2009-2013, i da su to bivši francuski Rafali C 124 (hrvatski 150), 131 (HRZ 151), 141 (152), 144 (153), 130 (154), 125 (155), 138 (156), 113 (157), 127 (158), i 132 (159).

Prilika za promociju kompletne eskadrile pred javnošću biće na aero-mitingu AIRVG 10. maja / Foto: MORH

Do sada u javnom prostoru nije bilo zvaničnih potvrda o tome kako su opremljeni i naoružani HRZ Rafali. Saopšteno je samo da su to avioni verzije F3R (za Hrvatsku je oznaka C3R), i da je nabavljen „osnovni paket naoružanja“. Na do sada objavljenim video snimcima, fotografijama i posterima videli smo rakete vazduh-vazduh MICA (školska verzija), laserski vođene bombe GBU-12 (varijanta za obuku), i INS/GPS vođene bombe AASM.

Ono što je interesantno je da na hrvatskim avionima još nisu primećeni senzori optoelektronskog sistema OSF i sistema za protivelektronska dejstva SPECTRA. To naravno nikako ne mora značiti da letelice trenutno nemaju SPECTRA-u i da u budućnosti neće imati OSF sistem. Svakako ćemo u bliskoj budućnosti saznati više o elektronici i vazduhoplovnim ubojnim sredstvima koje se koriste na HRZ Rafalima.

Hrvatski ministar odbrane Ivan Anušić je tokom ovogodišnje posete Francuskoj indirektno najavio modernizaciju, što su pojedini hrvatski mediji protumačili kao odgovor na srpsku kupovinu savremenije verzije Rafala.

Poznato je i da je planirano da se početna operativna sposobnost HRZ na Rafalima postigne krajem ove godine. Do tada pomoć u kontroli hrvatskog vazdušnog prostora pružaju Mađarska i Italija, što je i započeto 1. decembra 2024. nakon prizemljenja hrvatskih MiG-ova 21.

Hrvatsko ministarstvo odbrane će najverovatnije iskoristiti priliku za promociju kompletirane eskadrile na najavljenom zagrebačkom aero-mitingu koji će se održati 10. maja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

GK

Hrvatski Rafali su tu u hrvatskim rukama i uskoro preuzimaju zaštitu zračnog prostora. Plaćeni u potpunosti!

Odgovori
Ne

E sad jos i naoruzanje, pa bog da vas vidi.

Gr

sretno

Odgovori
no

Dobra je to kupovina ma koliko mnogi
osporavaju….srećno komšije..

Odgovori
Li

Ovo je izvrstan posao, možda čak i posao stoljeća jer kupiti ovakve avione u ovakvim okolnostima gdje se otvoreno priča i o širenju rata iz Ukrajine i u takvim uvjetima da se isplati oko milijardu eura i dobije kompletnu tehniku unutar godinu-dvije je stvarno pomalo i nadrealno.

Odgovori
Yr

Ja se bojim da su baš zbog te otvorene priče i došli tako brzo. Nema Ukrajina neograničen broj vojnih obveznika, već EU glavešine merkaju koga će sledećeg da bace pod voz, a verujem da su im Sloveni koji će da se kolju sa drugim Slovenima na vrhu liste. Nadam se samo da je u Hrvatskoj ostalo dovoljno pametnih glava u političkoj eliti da ne uvuku naciju ponovo u neki Drang nach osten.

Mi

Meni je isto impresivno za danasnje vreme kako su zaključili ugovor i isporučili na vreme, tojest u nejkracem mogucem roku.
I veoma mi je drago što nisu platili Izraelu i Amerima za neke dotrajale i krajnje ofucane F-16 Barake kojima nije mesto na Balkanu iz mnogo razloga.

Srbija ce sada poceti da dobija nove Rafale sto mnogismatraju da je bolje i da vredi tri puta više. Možda vredi možda ne. Zavisi od mnogih stvari u budućnosti. Na primer, zavisi od togag šta će biti zamena za srpske i hrvatske rafale kad dodje vreme, i koja ce to godina da bude.

XY

Ako hrvatski rafali budu trajali 25 godina, što se očekuje, onda će idući avion za potrebe Hrvatske biti avion 6. generacije pošto će peta generacija biti prestara a sedma još neće biti aktualna. Isto tako sam mišljenja da pošto vi svoje još niste dobili i zato što ste ih skupo platili ćete željeti da vam potraju značajno dulje nego 25 godina koliko bi naši. E sad… Postavlja se pitanje… Hoće li, ako gledamo ravnotežu u regiji, Srbija samo tako gledati kako Hrvatska kupuje avione 6. generacije a vi i dalje biti na 4++ generaciji Rafala. Jer kupovati nove mašine kao Rafale F4 a da se koristi samo 25 godina nije isplativo s obzirom da će vam u konačnici izaći skoro 3 milijarde eura. Vidjeti ćemo.

Mi

@XYZZ

Mislim da posto ce Srpski Rafali duze biti u upotrebi, da ce se u Srbiji u buducnosti sledeci avion Gen6 dodati na Rafale ali u manjem broju. Tako cemo onda ili imati dve eskadrile (Rafale+Gen6 8-12 od obe vrste), ili jednostavno kupiti 6-8 novih Gen 6 za pocetak da lete zajedno sa Rafalima, i malo po malo zamenjivati rafale kako se budu kvarili.

Ju

@Yrraf

Niko u EU niti hoce, niti moze, niti ima cime ratovati. Nego bolje ti pisi Putinu da prekida agresiju, proslo je vise od 3 godine, nije postigao nista i srlja u propast. Kasnije ce opet EU biti krivac.

Ju

U današnje vreme gde cene sofisticiranog naoružania vrtoglavo raste super ste prošli susjedi.Da vas služe dobro i u miru sledećih dvadesetak godina,a pošto ste u nato morate hteli ne hteli pratiti i trendove u naoružanju i modernizaciji alijanse .A mi u Srbiji, eh mi smo neka druga priča od 1804 i Bune protivu dahija mi ne znamo gde ćemo.Pola mozga luta ruskom nepreglednom ravnicom a druga polovina bi da gleda Mulen ruž u Parizu.Da je bilo pameti 20 grčkih miraža 2000-5 ,franci ih modernizuju i vraćaju u eksplataciju.Što bi Godfather rekao budi blizak sa prijateljem a još bliži sa neprijateljem tako je i nama bilo mesto odavno u nato,

Odgovori
Su

Da je bilo pameti… i dozvole Francuske… i volje Grcke da nam prodaju… i precutnog odobrenja nekih cetvrtih zemalja koje se (ne)pitaju… i mnogo cega jos. Kad sam kupovao auto, polovan, mnogi oglasi su mi privukli paznju i delovali idealni, a onda sam nasao neki „no go“ zackoljicu, zbog koje sam kupio auto sa druge, rezervne liste. Te kilometraza je suluda za godiste, te nemam nikakvu garanciju sta kupujem, te ima neki kvar koji treba sam da otklonim, bio je lupan, isporuka sledece godine, ugradjeni neoriginalni delovi, nema originalnu servisnu knjizicu, vec je rezervisan za nekoga, stizu na zamenu delovi koji kostaju vise nego sam auto,… Uz to, kod jednog je manuelni menjac, drugi nema GPS, treci nema senzore parkiranja, sledeci nema tempomat, kod jednog su sedista pohabana,… Naravno, nije polovan auto isto sto i avion, avion je mnogo kompleksniji, mnogo sta jos moze da bude diskutabilno. Kod novih aviona svi su isti, osim po zelji kupca, a kod polovnih, svaki je prica za sebe, a kupuju se djuture. I naravno, novo duze traje, narucuje se samo ono sto odgovara, u paketu je i obuka za pilote i tehnicko osoblje, alati, ne uzima se ono sto ne treba od naoruzanja, rezervnih delova i alata.
Sto se tice NATO, mi skoro da i jesmo tamo, samo nam fali jos jedan korak, koji se niko ne usudjuje da zakoraci.

Jo

Ako me sećanje služi, na ovom portalu se svojevremeno pisalo o mogućnosti da Srbija kupi polovne miraže od UAE, mislim pre desetak godina. Ta ideja je onda bila dobra. Od tada je prošlo 10 godina, a Grčka želi da proda celu flotu od 25 aviona, jer im ugovor za održavanje ističe 2027. godine. Mislim da je i Indija odustala od kupovine. Ako bi ih Srbija nekim čudom kupila, to bi bilo da ne završe u Ukrajini. Verovatnije mi je da ih kupe Francuzi pa pošalju u Ukrajinu, ako se tamo ne smiri.

Što se tiče hrvatske nabavke, skidam im kapu, tajming im je išao na ruku. Nije bilo rata u Ukrajini. Ovo je bio win-win. Francuzi su zahvaljujući ovoj prodaji naručili zamenu i tako održali proizvodnju, koja je bila bez narudžbi. Hrvatska je ovo platila parama EU koje je dobila za COVID recovery, a Francuzi su pogurali da dobije više. Hrvatska je dobila preko 10 milijardi dolara, a povukla je preko 4.

Ko

Nevjerojatno danas djeluje da je eskadrila od 12 ovih aviona s obukom, simulatorima i osnovnim paketom naoružanja koštala „samo“ milijardu Eura…

Sada lijepo puna operativna sposobnost do kraja godine i onda lagano Scalpe/SS i Meteore uzeti, vidim na Plesu da su avioni svaki dan u zraku i da se ozbiljno krenulo s operativom…

Odgovori
Br

Jeftini, ali stari od 13 do 20 godina, nisu 7-10god. stari kako se u pocetku pricalo.

Za Meteor treba prvo instalirati novi AESA radar, umesto starog, ako moze…

Ne

@ Koko

Do kraja 2025 tek početna sposobnost nadzora HR zračnog prostora što je i planirano .

Tek za tri do četiri god puna operativna sposobnost . Ak bude sve u redu .

Sada apsolutno nema smisla nabavljati Meteor i Scalp. Prerano je za te igračke.

Du

I ja mislim da su Hrvati prošli dobro sa ovom kupovinom. Branko ne moraju da menjaju radar da bi nogli da ispaljuju meteor rakete, i sa PESA radarom mogu da ih ispale

Gr

eskadrila rafala sa sofisticiranom opremon odlično rješenje za Hrvatsku ,usto plaćena cijena za današnje ponude vrlo povoljna ,a sada još kupiti bitnicu patriota ili samp/t sustave za dobru pzo.

Odgovori
Ju

Avioni su vam ispali izgleda dobra kombinacija za uloženi novac,ali u daljoj eksplataciji sledećih dvadesetak godina ako želite da budu u top stanju mora stalno da se nadogradjuju i na vreme remontuju nije to tako jeftino.Što se pvo Hrvatske tiče,,jedna bitnica patriota,,je kap u moru jer Hrvatska nije veličine Luksenburga.Dobar i ozbiljan sistem protivvazdušne odbrane jedne države je ozbiljna stvar i divizion bilo kog sredstva pvo makar i s400 ne znači ništa.Pvo mora da bude slojevit od radara za osmatranje i upozoravanje jedne zemlje preko trupne pvo što cevne koja se ukrainskim sukobom zbog dronova vratila u modu,lakih prenosnih sistema ,zatim sistema srednjeg dometa kako mobilnih tako i stacionarnih pa tek onda sredstva velikog dometa.Za Hrvatsku jedno 1.5 do 2 milijardi jura i onda ste mirni,tu računam opremanje i vaše mornarice nekim pristojnim pvo na brodovima.Za tako nešto treba mnogo para i jedno 10ak godina što nabavki što obuke i uvežbavanja.Složićete se na ex Yu prostoru jedino Srbija poučena značajem tog vida oružanih snaga iskustvom 1999godine ima ozbiljan pvo sistem slojevit i raznovrsan koji nije savršen i traži dodatna ulaganja u nabavci i domaćoj proizvodnji novih sredstava,remont i modernizaciju postojećih sredstava i kontinuiranu obuku ljudstva.

Odgovori
Zo

@Južna pruga

Ima HR novaca , ne brini. Ono što nas razlikuje od SRB je da imamo manje afiniteta ( sklonosti , ljubavi za ) za vojsku ali kad zagusti…tu smo svi k’o jedan. Stižu najnoviji Leopardi , Himarsi , dronovi , brodovi ( po meni nisu baš najpotrebniji ali ajde neka ih tu ) , haubice itd
Proces opremanja vojske ionako je proces koji traje godinama , ne svodi se samo na nabavku opreme , ljudi su tu najvažniji faktor. Treba školovati pilote , tenkiste , operatere dronova , vojnike …
Nitko tu ne može izbjeći faktor vremena …
Zato treba biti strpljiv , gdje su sada , iz ove perspektive , 90-e godine kada prosječan hrvat nije razlikovao zolju od strele 2m
Ovo je početnih 12 komada , ide njihova nadogradnja , a zatim povećanje broja. Samo polako , ne trebali nam nikad više…

Nj

Naravno da će ih trebati nadograđivati kroz 20 godina. Zar mislite da srpske neće trebati nadograđivati? Oni po nadogradnjama i tehnologiji nisu 20 godina iza srpskih (kao što će biti po godini proizvodnje kad srpski budu isppručeni), već su jednu generaciji iza. U trenutku kada srpski budu isporučeni Srbiji, već će izaći nova verzija koji će Srbija moći doplatiri ako želi kroz godine…

VJ

@XYZZ
Hoćeš reći da su stari 20 godina bolji od novih?
I znaš šta će biti za 25 godina??
Ovo nije ni smešno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor