BEG airport status
Šta smo sve videli na „Slobodi 2017“: Pored Orlova aktuelan i projekat modernizacije helikoptera Gazela Lakim borbenim helikopterima GAMA odavno je potrebna modernizacija / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Šta smo sve videli na „Slobodi 2017“: Pored Orlova aktuelan i projekat modernizacije helikoptera Gazela

Jedan od perspektivnijih vazduhoplova koji se nalazi u sastavu RV i PVO Vojske Srbije jeste francuski laki višenamenski helikopter Gazela koji se do 1992. godine po licenci proizvodio u bivšoj Jugoslaviji. Danas je to najbrojnija letelica u Vojsci Srbije ne samo kada pričamo o broju helikoptera koji se nalazi u inventaru već i po tome koliko je Gazela zaista i operativno.

U dve mešovite (119. mhe i 890. mhe) i jednoj protivoklopnoj helikopterskoj eskadrili (714. pohe) trenutno se može računati na oko 15 do 18 primeraka u varijantama HO-45 (HO-helikopter opšti), Hi-42 HERA (Hi – helikopter izviđački), HN-42M GAMA (HN – helikopter naoružani) i HN-45M GAMA (HN – helikopter naoružani). Procenjuje se da se u RV i PVO još uvek nalazi oko 40 Gazela ali se ne zna koliko će ih u narednom periodu biti dovedeno u operativno stanje.

GAMA HN-42M 12803 na aeromitingu Batajnica-2012. Ova letelica poslužila je kao demonstrator modernizacije / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Zbog nedostatka dovoljnog broja helikoptera opšte namene sa nekoliko lakih borbenih helikoptera HN-42M i HN-45M je skinuto naoružanje te su tako oni postali HO-42 i HO-45. Iz Vazduhoplovnog zavoda ’’Moma Stanojlović’’ obično je u protekloj deceniji sa remonta godišnje izlazio po jedan helikopter ali i pored sposobnosti remonta i održavanja Gazela sa ovim tipom vazduhoplova postoje veliki logistički problemi.

Ti problemi trebalo bi da budu rešeni ukoliko se ostvari obaveza kompanije Airbus da od našeg Vazduhopovnog zavoda napravi regionalni servisni centar za Gazele a što je deo plana i potpisanog ugovora za nabavku višenamenskih helikoptera H145M. U okviru tog aranžmana moguće je i da će određeni broj Gazela koje budu ostale u naoružanju dobiti deo elektronske opreme sa H145M ukoliko to bude bilo izvodljivo i zatraženo.

Gazela se u Vojsci Srbije koristi za obuku i trenažu, laki transport, za vezu, i kao laki borbeni helikopter namenjen pre svega za protivoklopnu borbu. Kako bi ostala u naoružanju još 10 do 15 godina (vek upotrebe je produžen jer se održavanje obavlja prema stanju) potrebno je izvršiti njenu modernizaciju koja bi se za početak pre svega ogledala u osavremenjavanju kokpita i integraciji novih sistema za navigaciju i komunikaciju kao i prilagođavanju kabine za upotrebu naočara za noćno letenje (NVG). Naoružanim varijantama odavno je, pored nove elektronske opreme, potrebno i novo savremenije naoružanje.

Novi optoelektronski sistem na modernizovanom helikopteru GAMA / Foto: Živojin Banković, Tango Six

I dok čekamo početak realizacije posla sa Erbasom, naša namenska industrija radi na projektu domaće modernizacije Gazele, pre svega naoružane varijante GAMA. Još na paradi u Novom Sadu pre godinu dana imali smo prilike da vidimo, moglo bi se reći, tehnološkog demonstratora ove modernizacije. Na helikopteru verzije HN-42M evidencijskog broja 12803 koji već duže vreme nije u operativnoj upotrebi, integrisana je nova elektronska oprema i novo naoružanje koje se još uvek nalazi u razvoju.

Helikopter je opremljen velikim pokazivačem na kome se prikazuje slika sa optoelektronskog sistema / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Isti taj helikopter videli smo i u petak 20. oktobra na događaju ’’Sloboda-2017’’. Čini se da se od parade u Novom Sadu na ovom demonstratoru ništa nije promenilo što se tiče osnovnog izgleda. Tu je ista optoelektronska oprema, isti višenamenski širokougaoni pokazivač u kabini kao i protivoklopne rakete. Umesto žirostabilisanog nišana APX-334 postavljena je kugla sa optoelektronskom opremom za koju još uvek nemamo detalja ali su obično ovakvi sistemi za osmatranje i nišanjenje opremljeni laserskim daljinomerima i obeleživačima, dnevnim, noćnim i termalnim kamerama.

Na levoj strani fotografije nalazi se protivoklopna raketa Pauk, na desnoj raketa 2T5 koja ima istu namenu /  Foto: Živojin Banković, Tango Six

Jedna od novih raketa je protivoklopna raketa ’’Pauk’’ koja je vođena optičkim kablom (postoji opcija radio linkom) i ima infracrvenu glavu za samonavođenje (IIR). Predstavlja dalji razvoj sistema LORANA, ima i elemenata sa sistema ALAS a zajednički je razvijaju EDePro i VTI. Paukom se mogu gađati ciljevi izvan vidnog polja što može smanjiti izloženost helikoptera neprijateljskoj PVO.

Dužina rakete je 1,8 m, prečnik tela 140 mm, razmah krila 840 mm, masa rakete u pletanju 40 kg, tandem bojeva glava ima probojnost 1000 mm oklopa, krstareća brzina je 200 m/s, a domet je više od 8 km. Planiran je i razvoj kontejnera u koji bi se smestila raketa.

Druga raketa je 2T5 nastala na bazi dobro poznate Maljutke ali se može reći da je to skoro sasvim nova raketa. Navođenje 2T5 je radio-komandno, ima brzinu od 200 m/s, domet je preko 5 km a probojnost 750 mm oklopa.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ku

Mislim da i ovo nije lose za PO borbu ali za jurisni helikopter treba da razmisljamo o Mi-24 odnosno novije variante Mi-35m..
Svakako ako pare dozvole MI 28 ili Ka-52…..

Odgovori
ND

Mi-35 je duplo skuplji od Mi-28NE.

Be

Na prvoj slici u članku se vidi i „Mickey Mouse“-nos.

Je li to mozda meteorolški radar?

O tome ništa ne piše u članku!?

Odgovori
Ж

Немамо информацију за тај детаљ.

Te

A little off topic, but not entirely.
Romania will buy 15-16 H-215 Super Puma. Aprox 200 mil eur.
http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/ministrul-fifor-armata-cumpara-elicoptere-fabricate-in-romania-817864

А

Пре ће бити нешто везано за радио вођење нових маљутки.

Jedina dobra stvar koja je uradjena u poslednje vreme A BUDI NEKU NADU je potpisivanje ugovor o nabavci H145M i to jos u najmanjoj meri zbog samih helikoptera, vec zato sto sam ugovor obuhvata:
„Opremanje, obuku i sertifikaciju Vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović“ kao centra za održavanje helikoptera „Gazela“ “ ——- Ako se to desi to je poslednja slamka spasa.

Mene iskreno cudi sto se niko nije dosetio da krene u ovom pravcu, mada ko zna mozda na nekoj od buducih parada osvane nesto ovako:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/3e/Blue_Thunder_in_flight.jpg/300px-Blue_Thunder_in_flight.jpg

Odlicna pocetna tacka za nase maketare:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/59/Blue_Thunder_1999_Right_34_View.jpg/220px-Blue_Thunder_1999_Right_34_View.jpg

Odgovori
re

Pa, sa ovim motorom to bi se moglo jedino napraviti od fiberglasa i šperploče, ugradnjom dva nova motora koji bi mogli da nose toliki dodatni teret i samu težinu motora zahtevao bi nove „proračune“ konstrukcije i sklopova, a to je onda sasvim nova letelica.

@resurs

Moj post je bio sarkasticna opaska da kada nam najveci deo parada cini statika, demonstratori i makete onda ne bi bilo lose pridodati i ovu „modernizaciju gazele“. Slika helikopter koji sam postavio je iz kultnog filma „Blue thunder (1983)“ i radi se o propu za filmski set- ne o stvarnom borbenom helikopteru.

https://www.youtube.com/watch?v=WnEDrVpbXO4

re

Ma znam da si bio sarkastičan, ja sam ovo napisao zbog ovih naših jer posle svega što su nam pokazali nisam baš siguran da nemaju neku sličnu ideju

Ni

Sta bi sa onim tenkovima i oklopnim vozilima iz Rusije ??

Odgovori
Mr

за месец, два…највише три! ено их на граници чекају царињење!

Ne

Nasem RViPVO je potreban pored gazele i neki oklopljeni helikopter za neposrednu podrsku na terenu

Odgovori
sr

Mislim da tu ulogu kod nas ima J-22 Orao. Zemlje koje nemaju jurisnike uglavnom umesto njih imaju oklopne helikoptere. Svakako da bi bilo dobro imati taj tip helikoptera,tipa Mi-24 koji moze i da poveze par vojnika sa opremom…

St

Mislim da bi za nasu drzavu a obzirom na bezbednosne izazove bilo ekonomicnije i efektivnije da nabavimo jednu eskadrilu jurismih helikoptera ili da nabavimo(mozda proizvedemo) COIN avion. Nego da se vise „slepamo“ i mucimo sa Orlovima.

Ze

Ministar obrane.hr.objavio dayu u pregovoorima za kupovinu 2 black hawk.za pocetak a kasnijece se uzet jos 10 kom,mjenjajuse milovi.tako treba modernizirat vojsku.

Odgovori
Be

To on nije rekao.
Rekao je nesto sasvim drugo.
Ali da, nabavljaju se 2 Black Hawka za potrebe specijalnih jedinica i ustrojbeno ve biti pod njima na RZa.

Jo

Po cemu je uh60 u prednosti u odnosu na mi17 ? Novije verzije naravno,ne kazem da je gori,ali ni da ima neku velku prednost,pogotovo sto mil moze da potegne duplo vise,cak ih i ne bi stavio u istu kategoriju. Za Srbiju je modernizacija gazela dobra,ako mogu da posluze jos 10,15g. Ne znam koliko je realno da se u blizoj buducnosti u kooperaciji sa nekim proizvodi neki laki transportni kao npr.h125 to bi bilo jako dobro,to bi bila sustinska zamena za gazelu. H145 je pun pogodak,ali on nije zamena za gazelu,i ako ga neki tako prestavljaju,on je dosta tezi i veci. A svakako nam je potreban borbeni helikopter,svakako nesto tipa mi24,28,35 ali bice jednom valjda.

Be

MI8/117 je fantastican stroj.
Takav vise s trake izaci nece.
Pravi radni konj.
No, vrijeme cini svoje.
Hrvatsku jos dobro sluzi….ako bude politicke volje, sluzit ce jos bar 20 godina.
No, mislim kako je vrijeme da svoje mjesto u nekim zadacama prepusti mladjim, manjim i stedljivijim dizajnima.
Ono sto je pak Hrvatskoj bitno je da svaki helikopter MORA biti u stanju povuci tzv.krusku zapremine 4000 litara.
To UH 60 moze.
Prednost UH 60 je velicina. Manji je od MI8/117 sto je jako bitno pri akcijama trazenja i spasavanja po vrletima Velebita, Dinare, Biokova.
Sto se tice uporabe za spec.jedinice, tu je svakako prakticniji od MI8/117 poradi bocnih kliznih vratiju.
No, kao sto rekoh, prvo se trebaju definirati zadace za koje nabavljas stroj pa tek onda nabaviti stroj. Obratno nikako.

Ro

ZSS-u se dodaju black hawk helikopteri s ciljem stjecanja mogucnosti izvrsenja odredjenih zadaca. Plan je da se zamijene osmice, a sedamnaestice zasad ostaju.

Mr

не знам чему то силно буџење хеликоптера који је у бити „лаки“ и који навршава 40 година службе!? ово му дође ко оно пимп-мај-рајд или ти Газела на стероидима! …и битно да се наше јавно мњење аутоматски опредељује за МиЛ-24, 28, 35!!!
ПОВР Паук, брзина ракете 200м/с!? да ли је то адекватна брзина, тј. савремене ПОВР лете и брже…

Odgovori
Lj

Razmislite još jednom.Verujem da u potpunosti razumete skraćenicu „POVR“.Zbog čega mislite da je navedena brzina nedovoljna?Da li možda Vi možete da vodite POVR koja ima veću prosečnu brzinu od navedene?Pozdrav…

Mr

упоредите брзине актуелних ПО ракетли које су данас у оперативној, значи СТВАРНОЈ употреби! фала

St

Mislim da je po brzini jedna od najsporijih u klasi POVR koje se lansiraju sa helikoptera. Uporedjujuci sa AT-6, 14, 15, 16, TOW, HOT itd…
Ali ja i ne ocekujem da mi imamo raketnu i tehnologiju navodjenja kao SAD ili Rusija.

Lj

@mrgud: Tačno tako!Vi uporedite ove elemente koje pominjete,čista zamena teza sa Vaše strane.Veoma retko se javljam za komentare na T6,i to samo u vezi sa temom u koju se profesionalno razumem.A za Vas mogu da primetim da ste često u svakoj čorbi mirođija,pa tako i sa ovim zadnjim komentarom.Pozdrav…

@Strahinja: nije baš tako,proverite još jednom.Pozdrav…

St

@Ljubo
Zapravo jesam… TOW 278–320 m/s, Kornet(AT-14) 250-320 m/s, HOT 240-345 m/s, Hellfire 450 m/s, AT-16(Vihr) 600 m/s itd…

Ni

Interesuje me planira li neko i hoce li Vojska Srbije uspeti da obnovi svoje naoruzanje imajuci u vidu da je vecinom sve zastarelo i nabavka novog iziskuje milijarde dolara koje treba uloziti u narednih 15 godina kako bi vojska mogla opstati. Ove navodne modernizacije su samo privremeno resenje.

Odgovori
ra

Мислим да то нису чак ни привремена решења већ пропаганда у смислу ево сада и ми имамо своје савремено наоружање које ће можда ући у употребу ,занима ме која то још држава у свету у тренутку када јој је техника тотално застарела уместо набавке нове троши новац на пројекте од којих ће већина служити за изложбу

Dj

Potovani gospodine Bankovicu da li biste bili ljubazni da napisete clanak o Kineskim avionima J10c,j31..
Interesuje me vase misljenje da li su uspeli da se priblize zapadnim i Ruskim avionima jer ubrzano midernizuju avione i rakete za njih
Srdacan pozdrav

Odgovori
Jo

Ja mislim da mi to nećemo ništa, te nove PO rakete se razvijaju sporo, kao i ta ostala oprema, zainteresovanosti stranih kupaca nema, što je svakako jedna od bitnijih ideja u vezi sa pravljenjem tog „pauka“ i „maljutke-2“, proćiće i tih 10-15 godina, sve Gazele će u staro gvožđe i to im je, po mom skromnom sudu, realna sudbina. A to sve je najverovatnije i najbolje tako, jer nećemo ratovati, pa su veća ulaganja u razvoj vojske besmislena. Za 20 godina kad više ništa od JNA nećemo imati, kupovaćemo male količine modernih sredstava i to će nam biti vojska.

Odgovori
A

Шта ћемо ако други нису добили ту информацију да ми „нећемо ратовати“? Те ракете могу да се пребаце на нове хелихоптере нису оне цревима везане за Газеле. Користиће се оне дуже од њих. Лако је рећи да су улагања у војску бесмислена а онда као 99 кукати како се војска запоставила и нема ништа.

Br

U vezi broja planiranih Gazela za remont i modernizaciju. Ako imamo dve Mesovite helikopterske eskadrile i jednu Protivoklopnu helikoptersku eskadrilu, to su tri ukupno. S obzirom da u jednoj eskadrili broj letelica varira od 12-16. U pesimisticnoj varijanti 3 postojece eskadrile puta 12 letelica to je 36 ukupno. Kada od tih 36 oduzmemo porucenih 6 novih letelica Airbus H-145, i koje ce odmah biti ukljucene u sastav, to je onda mimimum 30letelica Gazela za remont i modernizaciju. Preostale ce verovatno leteti dok im ne isteknu svi resursi.

Odgovori
Ni

Mislim da bi trebalo minumum 8 letelica za prvu Mesovitu helikoptersku eskadrilu, 8 letelica za drugu Mesovitu helikoptersku eskadrilu i 12 letelica za Protivoklopnu helikoptersku eskadrilu. Koliko se culo u medijima, od planiranih 6 Airbus H-145M, cetiri ce biti naoruzana. Kada se ta cetiri doda na ovih zadnjih 12 modernizovanih Gazela, imacemo 16 letelica u Protivoklopnoj helikopterskoj eskadrili. Nebitna stvar ali toliko je jedna zemlja u okruzenju dobila kroz donaciju od SAD- helikoptere Kiowa Warrior!!!

Ne

To je sve u teoriji.U praksi eskadrila sa Batajnice a posebno iz Nisa imaju znatno manje letelica,jos kada racunamo Gazele…
Cak i cistokrvna eskadrila sacinjena samo od Gazela-„Senke“ nema ih toliko u upotrebi

Jo

Modernizovane Gazele se i dalje u upotrebi u francuskoj armiji. ne kao osnovni borbeni helikopter, ali su u upotrebi. Nema razloga da se ne koristi u srpskom vazduhoplovstvu, posebno kao nosač raketa koji će sa sigurne udaljenosti ispaliti raketu na željeni cilj.
Što se tiče raketa, laički – 200 m/s bi trebalo da bude dovoljno brzo da 40 sekundi pošalje raketu na cilj koji je udaljen 8 km. Radi se o raketi koja se navodi.

Б

Наручили су оптоелктронски систем на алиекспресу, а лим испод њега нису умели да зашрафе како треба. Доњи шраф је заврнут укосо и није стегнут до краја. Више ни шрафцигер индустрија не функционише како треба.
Па и тај лим изгледа веома јадно.

Odgovori
ku

po meni ako bi morali da zamenimo gazele dobar helikopter bi bio AIRBUS H145M ali ne mislim da odmah kupimo 40 komada mozda do do 2028(9)

Odgovori
Ž

Х145М није у истој класи као Газела јер је то знатно већи хеликоптер, може да поред посаде превезе и до 10 војника.

ma

gazele bih trebalo opremiti promenom nosaca i dodati vit4ebs issitme i hibini protiv radara ometace i protiv infracrvenih raka

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj

Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

27. Nov 2024.Pogledaj

radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

27. Nov 2024.Pogledaj