[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024
Aero-miting Skoplje 2023: Najinteresantnija vazduhoplovna manifestacija ove godine
Država Severna Makedonija i druge institucije pomogle su organizaciju aero-mitinga dok su partnerske strane zemlje obezbedile učešće svojih ratnih vazduhoplovstava / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Aero-miting Skoplje 2023: Najinteresantnija vazduhoplovna manifestacija ove godine

Međunarodni aero-miting povodom 100 godina postojanja aero-kluba Skoplje u glavnom gradu Severne Makedonije trajao je šest sati, učestvovalo je preko 30 letelica i tri ratna vazduhoplovstva. Boju je dobilo sigurno preko 10.000 ljudi.

Tango Six je ponovo bio jedini medij iz Srbije koji je bio na licu mesta a potrudili smo se i da, kao medijski sponzori, inspirišemo mnoge iz Srbije da posete Skoplje prethodnog vikenda. Hvala inspirisanima što su se javljali na stajanci.

Najvećoj vazduhoplovnoj priredbi ove godine na prostoru bivše Jugoslavije posebnu atrakciju svakako je dala Vojska Srbije i njeno Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana. MiG-ovi 29 su tako prvi put u svojoj jugoslovensko-srpskoj karijeri prisustvovali nekom inostranom avio-mitingu, piloti i tehničari Laste nastavili su da prikupljaju zavidno međunarodno air-show iskustvo, dok je H145M bio drugi tip Erbasove letelice koja je nadletala Stankovec.

Više o nastupu srpskog RV i PVO pročitajte u zasebnom članku.

Laste ponovo u inostranstvu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
MiG-ovi 29 RV i PVO Vojske Srbije u paru iznad Skoplja / Foto: Dragan Cvetić

Objašnjenje za uspeh makedonskog aero-kluba u privlačenju nikad veće delegacije srpskog RV-a delimično je indirektno dato prisustvom ministra spoljnih poslova Srbije Ivice Dačića na otvaranju manifestacije uz domaćina, premijera Severne Makedonije Dimitra Kovačevskog. Srpsko vođstvo u međunarodnoj ekonomsko-političkoj inicijativi „Otvoreni Balkan“ svakako je doprinelo da jedan inostrani aero-klub besplatno, na tridesetak minuta ukupno, dobije, ne jedan, nego dva najbrža vazduhoplova bazirana u Srbiji.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tango Six Portal (@tangosix)

Preduzimljivost i inicijativa vođstva skopskog aero-kluba da organizuju ovoliki događaj praktično je dokazana i idejom da priču „Otvorenog Balkana“ i dobre političke odnose dve države iskoriste i za povratak jedinog vazduhoplova proizvedenog u Makedoniji – jedrilice Ilindenka. Letelica je iz Muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva ustupljena Makedoncima za ovu priliku i bila je ponosno izložena na subotnjem događaju. Tako su civili i privatnici, baš kao dva puta u Srbiji, pokazali državama da mogu sami i da restauriraju avione (što su u aero-klubu Skoplje delimično i uradili sa Ilindenkom) za upola manje vremena nego što je nekom muzeju tamo negde potrebno da restaurira svoje stepenište.

Detaljnije o projketu Ilindenka, njegovoj istoriji i planovima za budućnost čitajte u tekstu koji ćemo objaviti sutra.

Ponos makedonskog vazduhoplovstva, jedrilica Ilindenka. Kada neće Beograd, Skoplje joj vratilo stari sjaj / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Država Severna Makedonija i druge institucije pomogle su organizaciju aero-mitinga (događaj ove veličine nemoguće je izvesti bez državne i gradske podrške) dok su partnerske strane zemlje obezbedile učešće svojih ratnih vazduhoplovstava.

Pored srpskog bilo je prisutno i italijansko. Njihov Tajfun je ispao baksuzan činjenicom da je kao nastup morao da prati Srbe i njihove MiG-ove. Italijanski ambasador u Severnoj Makedoniji kazao je na otvaranju manifestacije da je njegova zemlja bila raspoložena da pošalje i Freće Trikolore da oni nisu bili zauzeti na drugom aero-mitingu. Nažalost, dogodilo se da je akro-grupa učestvujući na tom događaju izgubila jednu letelicu i da je tom prilikom izgubljen i jedan život. Više sreće imao je Galeb G-2A kako smo juče izvestili.

Lear Jet Vlade Severne Makedonije sa izvučenom konfiguracijom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Nekoliko decenija razlike u tehnologiji i dva pogleda na maskirne šeme / Foto: Borjan Mihajlovski
Od zvuka zvezdastog motora do inovativnog dimnog sistema. Austrijanci standardno oduševili / Foto: Borjan Mihajlovski

Italijanski ambasador najavio je već poznat dogovor da će se ratno vazduhoplovstvo njegove zemlje pridužiti Grcima u air policing aranžmanu za Severnu Makedoniju. Grcima koji, iako su bili najavljeni sa avionima F-16, nisu došli.

Jedina inostrana korporacija koja je u formi štanda prisustvovala događaju bila je kompanija Leonardo koja se nada pobedi na budućem makedonskom tenderu za nove vojne helikoptere.

Pored vojnih mašina i čitaocima ovog portala već dobro poznatih makedonskih policijskih i vojnih helikoptera, najviše istegnuća vratnih žila izazvali su Red Bulov (Flying Bulls oldtajmer flota) T-28B Trojan i spektakularni majstor žiroskopije Francuz Romain Fhal u vazduhoplovnoj konstrukciji sastavljenoj iz samo motora i čoveka poznatijoj kao Ekstra serija.

Sovjetski radijalni dvokrilac, jedini preživeli An-2 u Severnoj Makedoniji, izostao je sa manifestacije dok je kvazi-nacionalni avio-prevoznik Severne Makedonije Viz er preleteo sa svojim Erbasom A321.

Bravo Zulu Makedonijo!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ro

2 pitanja u vezi Migova-29:

1. Da li oduvijek tako dime?
2. zasto tako široka formacija, nedovoljnoiskustva ili….

Odgovori
Pe

Koji je inače bio razmak između MiG-ova 29 kada si ih ti leteo u paru pa misliš da ovo i nije baš kako treba?

Du

@Robin
Ovaj prikaz u Makedoniji što se tiče MiG-29 je bio simulacija vazdušne borbe, gde samii avioni nisu jedan uz drugoga već se u najvećem delu prikaza jure u borbi za bolju poziciju tj simulacija tzv dogfight-a, i u tome je razlika. Pritom ovo je dežurna para aviona koja je poletela iz Niša da bi uveličala strani aeromiting, a ne akro grupa koja leti formacijski, i sam dogfight je izvela maestralno kao i uvek. Što se tiče dimljenja motora kod starijih derivata Klimov RD-33 motora se smatra normalnom pojavom u eksploataciji, i sem vizuelno ružne slike, nema uticaja na sam let aviona. A posade su obučene čak i veći nalet imaju nego u većini perioda eksploatacija ovog aviona kod nas.

Pe

Nije bila simulacija vazdušne borbe DUŠANE.

ro

nema potrebe za asrkazmom. Lijepo pitam. evo bio neki dan na susretima za Rudija pa bili Austrijanci sa typhoonima pa ovo mi je fromacija za aeromitinge

https://www.youtube.com/watch?v=7803daCs3v0

Odgovori

@Petar Vojinovic

Tajfuni koje si prikazao su u ravnomernom letu, bez promene pravca i visine. U takvom letu relativno je lako zbiti formaciju. Nasuprot tome dva Mig-29 su u uskom zaokretu, sto nije uporedivo.

Uzgred dimljenje motora je jedna od mana Mig-29 i nazalost deluje demaskirajuce. Nije pozeljno, ali se ni ne desava se u svim rezimima rada. Novije generacije motora uglavnom nemaju ovaj problem, i postoje verzije ovog istog motora bez dimljenja.

ro

@Gastritis

hvala na odgovoru. to nisma znao da li je to određenim režimima rada ili uvijek.

ro

imas pravo, da pomata je da na aeromitingu lete sto sire i sto vise, pa da kao i na ovom vidu jedva udju u kadar

Odgovori
Ak
Gl

Ala dime migovi,kao da su golf dvojke……..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs